Att söka jobb – den fullständiga guiden

Omslagsbild för den fullständiga jobbsökarguiden
Den fullständiga jobbsökarguiden - för dig som ska söka nytt arbete. Ladda ned PDF

Inledning

För att du ska få en flygande start i ditt jobbsökande har Aspirantus skapat den fullständiga jobbsökarguiden. Vi kommer att guida dig igenom alla steg i din resa till ett nytt arbete – från att hitta jobb att söka – till att skriva cv och personliga brev korrekt – till att förbereda dig för intervjun – för att slutligen ge dig bra tips om vad du kan göra efter intervjun.

I varje steg som vi går igenom kommer vi att förklara de anledningar som ligger tillgrund för de råd vi ger dig. Vi kommer också att använda mängder med konkreta exempel som du kan använda som inspiration.

Syftet med guiden är att ge dig ett helhetsperspektiv på att söka jobb vilket underlättar förståelsen om varför man bör skriva ett cv och personligt brev på ett visst sätt. Med hjälp av guiden kan du fokusera på de viktigaste delarna av ditt jobbsökande och undvika de vanligaste misstagen arbetssökanden ofta gör. Men samtidigt vill vi vara tydliga med att du ska se på all information och alla exempel i den här guiden som vägledning och inspiration – inte som absoluta regler du måste följa.

Det här kommer vi att gå igenom:

  • Var någonstans du kan leta efter nya jobb
  • Hur du skriver ett professionellt cv
  • Misstag du bör undvika när du skriver cv
  • Bra sätt att formulera ett personligt brev
  • Misstag som du bör undvika när du skriver ett personligt brev
  • Hur du följer upp en jobbansökan
  • Hur du förbereder dig inför en anställningsintervju
  • Vanliga intervjufrågor som du bör kunna svara på
  • Vad du kan göra efter anställningsintervjun

Var hittar du jobb att söka?

Jobbsiter

Det enklaste sättet att hitta lediga jobb är att titta runt på de olika jobbsiter som finns.

Här är några sidor du kan inleda med:

Aspirantus.se

LinkedIn

Arbetsförmedlingen

Indeed

Monster

Jobbsafari

Blocket jobb

Företagens egna karriärsidor

Om det finns specifika företag där du gärna skulle vilja arbeta rekommenderar vi att du regelbundet går in och tittar på deras hemsidor. Nästan alla företag har idag en karriärsida eller en sida där de publicerar lediga jobb. Fördelen med att själv leta på företagens hemsidor är att du kan hitta lediga tjänster som kanske inte har publicerats på jobbsiterna vilket gör att konkurrensen förmodligen är lägre. Ibland kan du anmäla dig till företagens maillista så att du får ett email när det finns lediga tjänster att söka.

Sociala medier

Du kan också följa företagens sociala medier t.ex. LinkedIn, Facebook och instagram. Lediga arbeten blir ofta postade på sociala medier. Det finns många grupper på facebook som annonserar om lediga jobb. Ofta är grupperna knutna till en stad eller en viss bransch, så ett bra tips är att vara aktiv och gå med i olika jobbsökargrupper som passar dig.

Ditt nätverk

Du ska självklart berätta för människor i din närhet att du söker efter ett nytt jobb. Många arbeten tillsätts genom nätverkande och är alltid ett alternativ som du bör inkludera när du kikar efter lediga jobb. Kanske känner du någon person, som i sin tur känner någon som söker ny personal och kan presentera dig.

Om du tillhör dem som inte har tillgång till ett nätverk finns det andra liknande tillvägagångssätt som du kan använda dig av. Gå med i LinkedIn och försök kontakta människor som arbetar på företag du är intresserade av. Fråga dem hur de gick tillväga när de fick sina jobb där. Vad krävs för att få till en anställningsintervju. Fråga om de kan kika lite snabbt på ditt cv och se om det är något som de reagerar negativt på. Men vi vill uppmana dig att vara respektfull när du skickar meddelanden till folk du inte känner. Det är inte alla som uppskattar att bli kontaktade av främlingar. Du kan inte räkna med att de ska hjälpa dig, om du inte får svar bör du inte skicka fler meddelanden.

Spontanansökan

Att göra en spontanansökan innebär att du skickar in ditt cv till ett företag som inte annonserar efter personal. Det är en alternativ strategi som kan vara effektiv då det visar stark framåtanda och att du verkligen vill arbeta på företaget. Samtidigt slipper du att konkurrera med många andra sökanden. Nackdelen är att det kan vara svårt att få någon respons då företaget inte aktivt letar efter ny personal. Dessutom finns det ingen jobbannons som du kan utgå ifrån när du skapar ditt cv. Det innebär att du måste lägga ner tid på att sätta dig in i företagets kultur. Studera företagets hemsida och deras sociala medier och annan information som du kan få tag på. Försök sedan att formulera varför just du skulle vara en person värd att anställa och vad du kan bidra med (läs mer i sektionen om cv för att få information kring hur du skriver ett cv) och koppla detta till företagets kultur och affärsmål.

Varför är det helt gratis?

Alla andra aktörer tar betalt för samma tjänst som vi ger dig gratis - Varför? Det är helt enkelt en viktig pusselbit i vår vision om att "alla människor ska arbeta med det de var födda till att jobba med".

20 olika mallar

Vi erbjuder dig 20 olika professionella mallar som är godkända av rekryterare. Byt mall med ett enkelt knapptryck. Hitta den perfekta mallen för ditt jobbsökande

Cv och personligt brev

Både ditt cv och personliga brev får en matchande layout vilket ger ett professionellt intryck. Sluta kämpa med Word dokument

Skriva CV

När du har hittat ett jobb att söka är det dags att börja skriva på ditt cv. Tillsammans med ett personligt brev är Cv någonting som i princip alltid efterfrågas, även när rekryterare skriver att du kan ansöka ”utan” ett cv.  I det här avsnittet inleder vi med att prata om de olika delarna av ditt cv. Efter det fortsätter vi med att visa praktiska exempel på hur du kan skriva.

I ditt cv ska du sammanfatta dina arbetserfarenheter, dina utbildningar samt andra kompetenser och kunskaper som kan vara intressanta för en arbetsgivare att veta. Den som läser ditt cv ska snabbt och enkelt kunna avgöra om du är intressant för tjänsten du söker.

Eftersom de flesta jobb skiljer sig åt bör du alltid anpassa ditt cv efter den specifika tjänsten som du söker. Det innebär att du i ditt cv fokuserar på de erfarenheter som bäst stämmer överens med de önskemål som företaget har för jobbet de annonserar om. Tänk på ditt cv som ett levande dokument som kontinuerligt utvecklas och förändras allt beroende på hur du själv utvecklas och vilka jobb du söker.

Vad ska du inkludera i ditt CV?

För att göra det enkelt kan man dela upp ett cv i olika sektioner med uppgifter som alltid bör vara med. Namn och kontaktuppgifter är en sektion. Arbetserfarenheter är en sektion. Utbildningar är en sektion. Relevanta kunskaper och kompetenser är en sektion samt övrig information som språkkunskaper och certifikat etc. är en sektion.

  • Namn och kontaktuppgifter
  • Relevanta arbetserfarenheter
  • Utbildningar
  • Relevanta kompetenser och kunskaper
  • Övrig information som språkkunskaper, certifikat och körkort

Hur lång ska ett CV vara?

Hur du organiserar upp de olika sektionerna och hur omfattande de bör vara styrs av dina egna arbetserfarenheter och var någonstans i karriären du befinner dig. En bra riktlinje är att försöka hålla längden på ditt cv till 1–2 sidor. Längre än så krävs ofta inte för att en rekryterare eller potentiell arbetsgivare ska kunna avgöra om du har de kvalifikationerna de eftersöker. Har du haft en längre karriär och tjänsten du söker rättfärdigar det så kan det självklart vara korrekt att skicka in ett lite längre cv, men det är bara i undantagsfall som ett cv bör vara längre än 2 sidor långt. Rekryterare läser ofta många cv:n per dag och har helt enkelt inte tid att läsa långa cv: n.

Formatet på ditt CV

Det finns ett par olika format på ett cv. Men när du skriver ett cv i Sverige bör du använda dig av det omvänt kronologiska formatet. Det innebär helt enkelt att dina senaste arbetserfarenheter kommer högst upp eftersom de är aktuella. Det hjälper den som rekryterar att snabbt kunna få en överblick av vad du gör nu och har gjort nyligen. Oavsett vilket typ av jobb du söker fungerar det bra att lista dina senaste erfarenheter först både för arbetserfarenheter och utbildningar.

Utseendet på dit CV

För att ge ditt cv ett professionellt utseende kan du använda dig av cv mallar. När du använder Aspirantus cv byggare kan du välja mellan 20 olika mallar både för ditt cv och personliga brev för att få ett enhetligt utseende som passar dig och det jobbet du söker. Dessutom är det helt gratis! En bra grundregel för layout på ett cv är att anpassa din cv mall efter den typ av arbete du söker. Om du söker ett kreativt arbete kan det självklart vara passande med lite färger och en mer designat cv mall. Men om du söker ett arbete som är mer konservativt, som exempelvis banktjänsteman bör du använda mer klassiska cv mallar utan färger och andra designelement som kan upplevas negativt av en arbetsgivare. Kort sagt beror det på vilken typ av arbete du söker, men också lite hur du vill presentera dig själv. Vill du att ditt cv ska stå ut lite eller vill du hålla det enkelt och klassiskt? I slutändan får du själv avgöra vad som är lämpligast. 

Praktiska exempel

Grundläggande uppgifter

Namn

Adress

Email

Telefon

LinkedIn (om du har ett konto går det bra att inkludera)

Se till att alla dina uppgifter är korrekta. Försök att undvika konstiga mail adresser som tex partymannen12@hotmail.com du kan alltid starta ett gratis konto hos Gmail. Den här typen av adress fungerar alltid bra – förnamn.efternamn@gmail.com. Om du väljer att lägga till ett foto på ditt cv ska det vara en seriös bild. Bilden kan vara personlig men du bör absolut undvika festbilder eller andra oseriösa bilder. Du bör också tänka på att många arbetsgivare kollar upp personer de ska anställa på sociala medier. Vi rekommenderar att du sätter dina konton på privat eller ser till att rensa alla inlägg som kan uppfattas som kontroversiella.

Vilka sociala medier ska du inkludera? Om du har ett konto på LinkedIn som är uppdaterad kan du definitivt ta med det. Övriga konton som Facebook och instagram är inte nödvändiga och bör endast inkluderas om det är viktigt för jobbet du söker. Om du söker ett arbete som social media manager kan det självklart vara relevant att visa dina sociala medier. Men om du söker jobb som snickare är det tveksamt om det är relevant.

Introduktion / kort sammanfattning

Ibland kan man använda sig av en introduktion på sitt cv. Syftet är att snabbt få rekryterarens uppmärksamhet genom att belysa viktiga kompetenser och egenskaper.

Det är upp till dig själv att känna vad som passar för dig och jobbet du söker. Det finns tre huvudsakliga introduktioner på ett cv:

  • Karriärmål – Vad du vill uppnå med din karriär
  • Sammanfattning – En sammanfattning av dina kompetenser
  • Professionell profil – Vad du åstadkommit och vad du är bra på

Här är exempel på hur olika introduktioner kan se ut

Karriärmål

De närmsta åren vill jag arbeta med kundförsäljning och utveckla min säljkompetens ytterligare för att sedan gå över i en mer senior marknadsroll.

Sammanfattning

Erfaren snickare med 10 års erfarenhet inom nybyggnation finsnickeri, 3 års erfarenhet av byggnadsställningar samt 2 års erfarenhet med elinstallationer söker nya utmaningar inom byggbranschen.

Professionell profil

  • Kundservicearbetare med 4 års erfarenhet
  • Expert inom kundhantering och merförsäljning
  • Mottagit intern utmärkelse 3 år i rad för högsta kundnöjdhet
  • Ledde 3 interna säljutbildningar som ledde till 10% ökad omsättning

Dina arbetserfarenheter

Arbetserfarenheter är helt klart den viktigaste delen i ditt cv och därmed bör du lägga merparten av din tid på den här sektionen för att verkligen demonstrera för en framtida arbetsgivare att dina kunskaper och kompetenser gör dig till en fantastisk kandidat till jobbet. För dig som inte har mycket tidigare arbetserfarenheter har vi skrivit ett eget avsnitt som kommer efter den här delen där vi ger dig bra strategier som du kan använda för att kompensera dina bristande erfarenheter. Vi har redan nämnt ett par gånger tidigare att man bör anpassa sitt cv efter jobbet man söker, men det tål att upprepas då det är väldigt viktigt. Eftersom du har begränsat utrymme i ditt cv är det bara de mest relevanta erfarenheterna för jobbet du söker som bör vara med.

Inled med att berätta kortfattat om dina ansvarsområden och arbetsuppgifter så att den som läser ditt cv vet vad faktiskt har arbetat med.

Efter det rekommenderar vi att du skriver om positiva saker du har åstadkommit eller uppnått på tidigare arbetsplatser med hjälp av dina kompetenser. Det bästa sättet att göra det är med hjälp av konkreta exempel. Vi brukar använda en metod som heter XYZ metoden. Den här metoden ger dig ett lättläst och strukturerat sätt att berätta om dina erfarenheter. Du börjar med att tänka igenom en situation eller händelse där du har haft en positiv inverkan och bidragit på ett bra sätt. Sedan ställer du tre frågor till dig själv och använder svaren när du skriver ditt cv.

X – Vad uppnådde du?

Y – Hur mäter du resultatet?

Z – Vad gjorde du för att uppnå framgången?

Det som är bra med XYZ metoden är att du snabbt och konkret visar hur du har åstadkommit positiva saker på dina tidigare jobb och därigenom blir det enklare att förstå vad du kan bidra med i ditt nya jobb. Du underlättar för den som rekryterar att kunna se framför sig hur du kommer att bidra på ditt nya jobb.

Exempel på hur man anpassar sitt cv till jobbannonser med hjälp av XYZ metoden

Exempel 1 Cafémedarbetare

Det här är en annons från ett företag som söker personal till ett café

Vid en närmare titt på annonsen ser vi att företaget inte har några krav på tidigare förkunskaper från liknande jobb men har listat fyra viktiga personliga egenskaper som de vill att den arbetssökande kan uppvisa:

Kan ta egna initiativ

God samarbetsförmåga

Engagerad och ansvarstagande

Samt goda kunskaper i svenska och engelska

Genom cv:t vill vi nu visa att vi besitter de egenskaperna som efterfrågas.

Språkkunskaperna behöver vi inte ge ett eget exempel på utan det räcker med att skriva att vi har kunskaperna i cv: t. Det är enkelt att kontrollera för en arbetsgivare vid ett senare tillfälle.

CV 1 Cafémedarbetare

I det här exemplet använder vi en person som tidigare har jobbat på ett café.

Cafébiträde på mosters hörna där mina arbetsuppgifter bestod av förberedelse av mat och fikabröd samt kassatjänst. Städade och hjälpte med schemaläggning

  • Ibland hade vi problem med leveranserna till cafét. Jag tog då initiativet och organiserade inköpsrundor där personalen åkte runt och inhandlade alla nödvändiga livsmedel. Genom mina insatser räddade vi försäljningen vid fem olika tillfällen och höll även våra kunder nöjda.

X – Vad uppnådde du? – Räddade försäljningen och höll kunderna nöjda

Y – Hur mäter du framgången? – Vid fem tillfällen

Z – Hur gjorde du för att uppnå framgången? – Tog initiativet och ordnade inköpsrundor där hela personalen deltog

Här visar vi att vi kan ta initiativ och även att vi har god samarbetsförmåga med lite ledaregenskaper. Genom att ta initiativet till en lösning när cafét hade svårigheter så är det uppenbart vi är ansvarstagande och kan arbeta i grupp. En rekryterare som läser det här kan lätt föreställa sig hur personen även kan bidra på sitt nya arbete.

Eftersom företaget understryker hur viktigt det är med ett ansvarstagande så använder vi exempel där vårt ansvarstagande hamnar i fokus. Om företaget istället hade lagt störst vikt vid försäljning hade vi istället använt exempel där vår goda försäljningsförmåga hamnar i fokus.

CV 2 Cafémedarbetare

I det här exemplet använder vi en person som arbetat extra i en klädbutik

Extra anställd som butiksbiträde där mina huvudsakliga arbetsuppgifter bestod av att stå i kassan, hjälpa kunder i butiken samt lager och inventariehantering.

  • Lärde upp 4 st. extra arbetare inom alla aspekter av att arbeta i butik och säkerställde att de alltid prioriterade våra kunders upplevelse i butiken. Implementerade nya scheman för städrutiner i butiken vilket gjorde att vi sparade 10 timmars arbete per månad.

X – Vad uppnådde du? – Lärde upp nya medarbetare

Y – Hur mäter du framgången? – 4 st. medarbetare upplärda

Z – Hur gjorde du för att uppnå framgången? – Säkerställde att de alltid prioriterade våra kunder

X – Vad uppnådde du? – Förbättrade städrutiner

Y – Hur mäter du framgången? – Sparade 10 timmars arbete per månad

Z – Vad gjorde du för att uppnå framgången? – Implementerade nya städrutiner

Även i detta exemplet visar vi att personen är initiativrik och har ett stort ansvarstagande genom att ta ansvar för både upplärning och förbättringsarbete. Vi använder konkreta exempel där vi räknar upp vad vi gjorde – hur vi gjorde det och vad det positiva resultatet blev av våra insatser. Det blir enkelt för en potentiell arbetsgivare som läser detta att föreställa sig hur de här personerna skulle kunna bidra även på deras företag. Och istället för att bara skriva att vi är initiativrika och ansvarstagande så bevisar vi det genom att ge exempel på konkreta händelser vilket ger vårt cv en större tyngd och trovärdighet.

Exempel 2 budbilschaufför

Här är en jobbannons där ett budbilsföretag söker chaufförer

Företaget vill ha en självgående chaufför med god lokalkännedom om Mälardalen. De vill att personen de anställer ska ha kunden och företaget i fokus samt vara en god arbetskamrat som är flexibel med arbetstider och arbetsuppgifter. 1–2 års erfarenhet ses som meriterande.

Cv exempel

Inledande presentation med sammanfattning

Budbilschaufför med 2 års erfarenhet av paketleveranser. Uppskattad kommunikatör: bygger relationer med kunder och skapar nya affärsmöjligheter samt upprätthåller leveransprecision.

Chaufför på svens åkeri i Bromma. Körde budbil och mindre lastdragare upp till 3 ton. Genomförde i genomsnitt 65 leveranser per dag.

  • Mottog internt pris för att jag var fri från olyckor och andra överträdelser i 24 månader.
  • Sparade i genomsnitt 2000 kr varje månad i bränslekostnader genom att planera mina rutter väl samt använda en ekonomisk kör stil. Kommunicerade dagligen med mina kunder och uppnådde en kundnöjdhet på 95% vilket genererade en årlig bonus 2 år i rad. Genom att genomföra kontinuerligt underhåll av mitt fordon sparade jag 10 000 kr i årliga reparationskostnader.

X – Vad uppnådde du? – Sparade bränslekostnad varje månad

Y – Hur mäter du framgången? – 2000 kr

Z – Hur gjorde du för att uppnå framgången? – Planerade mina rutter väl

X – Vad uppnådde du? – En hög kundnöjdhet

Y – Hur mäter du framgången? – 95%

Z – Hur gjorde du för att uppnå framgången? – Kommunicerade dagligen med mina kunder

X – Vad uppnådde du? – Sparade reparationskostnader

Y – Hur mäter du framgången? – 10 000 kr

Z – Hur gjorde du för att uppnå framgången? – Genomförde kontinuerligt underhåll.

Cv som beskriver chaufförs erfarenhet

Företaget sökte en chaufför som har kunden och företaget i fokus. Med hjälp av konkreta exempel i bulletpoints blir det enkelt för företaget att se att personen som söker jobbet är en van chaufför med starkt kundfokus samt gör det som är bäst för sin arbetsgivare då han hela tiden sparar pengar genom att planera sina rutter och utför kontinuerlig service på sin bil. Här har vi inte nämnt mycket om de andra önskemålen som företaget hade om självgående, god kännedom om Mälardalen, god arbetskamrat samt flexibel kring arbetsuppgifter och tider. Vi väljer helt enkelt att fokusera på kundfokus och företagsfokus eftersom utrymmet är begränsat. De andra punkterna kan vi prata om vid en eventuell intervju eftersom de handlar mer om mjuka kompetenser.

Med XYZ metoden får du fram viktiga punkter från dina kompetenser på kort tid och den som läser ditt cv kan omedelbart se vad du har åstadkommit, inte bara vad du har haft för arbetsuppgifter. Kom ihåg att syftet med ditt cv är att väcka tillräckligt intresse för att få till en intervju.

Varför är det helt gratis?

Alla andra aktörer tar betalt för samma tjänst som vi ger dig gratis - Varför? Det är helt enkelt en viktig pusselbit i vår vision om att "alla människor ska arbeta med det de var födda till att jobba med".

20 olika mallar

Vi erbjuder dig 20 olika professionella mallar som är godkända av rekryterare. Byt mall med ett enkelt knapptryck. Hitta den perfekta mallen för ditt jobbsökande

Cv och personligt brev

Både ditt cv och personliga brev får en matchande layout vilket ger ett professionellt intryck. Sluta kämpa med Word dokument

Om du saknar formella arbetserfarenheter

Det går faktiskt alldeles utmärkt att söka jobb framgångsrikt utan tidigare jobberfarenheter. Även om du saknar formella arbetserfarenheter kan du skapa ett starkt cv som går hem hos en rekryterare eller ett företag. Nyckeln är att hitta alla dina relevanta erfarenheter och aktiviteter som du har gjort och framställa dem på ett sätt som kan vara intressanta för en arbetsgivare. Mycket handlar om hur du framställer dig själv, dina styrkor och dina erfarenheter.

Innan du börjar skriva på ditt cv kan du sätta dig ned och skriva en lista som inkluderar alla de aktiviteter och prestationer som inte är jobbrelaterade. Fundera över vilka fritidsaktiviteter du är sysselsatt med. Har du varit eller är du med i någon förening eller klubb? Har du haft några extra sysslor som barnpassning eller trädgårdsarbete? Försök få med så mycket som möjligt. Fundera igenom vilka saker som du har gjort bra och även hur du gjorde det. Självklart ska inte alla de här aktiviteterna vara med i ditt cv, men när du har en lista framför dig blir det mycket enklare att hitta relevanta saker som du kan använda när du skriver ditt cv. Erfarenheter betyder inte bara betalda erfarenheter, alla typer av erfarenheter som är relevanta kan inkluderas i ditt cv.

Den här personen har jobbat lite med hundpassning på sin fritid och söker nu ett jobb på ett café.

Först inleder vi med ett dåligt exempel – hur du inte ska skriva

Dåligt exempel :

Jag har ett stort intresse för hundar och har jobbat lite med hundpassning

Om du skriver så här kommer den som läser ditt cv förmodligen tycka att det låter intetsägande och ointressant. Hur kommer din erfarenhet av hundar att bidra till den dagliga verksamheten på ett café? Det blir svårt att föreställa sig hur du kan bidra till verksamheten på ett café. Vad är du bra på?

Nu visar vi ett bra exempel istället:

Jag startade och drev en populär verksamhet inom hundpassning. Mina ansvarsområden var att skaffa kunder, schemalägga och genomföra kundbesök samt upprätthålla kundrelationer. På två veckor ordnade jag 10 nya kunder genom att aktivt jobba med försäljning och kundarbete.

Om du istället beskriver vilka egenskaper som du har använt och hur du har haft en positiv inverkan kan du få dina erfarenheter från hundpassningen att framstå som relevanta och något en framtida arbetsgivare definitivt skulle kunna få nytta av, även om det handlar om att arbeta på ett café. Det blir enkelt att skapa sig en mental bild av hur du kommer att fungera på arbetsplatsen och vad du är bra på. I det bra exemplet visar vi att den här personen är initiativrik, duktig på att sälja och kan hantera kunder, vilket självklart är viktigt om du ska jobba på ett café. Jobba med att expandera och utveckla hur du beskriver dina egenskaper.

Ett annat råd vi vill ge dig som inte har mycket arbetserfarenheter är att skaffa dig erfarenheter på annat håll. Gå med i en idrottsförening, gå med i andra föreningar eller frivilligorganisationer. Det finns mängder av möjligheter för dig som vill gör en nyttig insats i samhället samtidigt som du skaffar dig bra erfarenheter. Alla roller som ger dig ansvar är positivt, inte bara för att du ökar dina chanser att få ett arbete, utan även för din personliga utveckling.  

Utbildningar

Utbildningsdelens längd styrs av hur mycket arbetserfarenheter du har inom ditt yrke. Om du har arbetet länge och har god erfarenhet med många olika typer av kompetenser så behöver du inte uppge mer än nödvändigt eftersom din utbildning inte kommer att vara den utslagsgivande delen.  Ju mindre arbetserfarenheter desto viktigare blir utbildningsdelen.

Och tvärtom – mycket arbetserfarenheter innebär att utbildningen blir mindre viktig. Den huvudsakliga informationen du kan ha med under utbildning:

Namnet på universitetet/ högskola eller annan utbildning

Om du inte har högskoleutbildning kan du inkludera gymnasieutbildning eller de utbildningarna du har gått istället

Datum du avslutade utbildningen

Vilken typ av examen du har

Om du är student/ nyutexaminerad eller saknar arbetserfarenheter är det ok att inkludera enstaka kurser med en innehållsbeskrivning.

Du behöver inte inkludera gymnasiet eller andra lägre utbildningar ifall du har en högskoleexamen eller högre yrkesutbildning.

Om dina utbildningar inte är allmänt kända kan du inkludera en kortare beskrivning om innehållet i dina studier.

Ett bra tips för dig som har kort arbetserfarenhet är att sätta dina utbildningar före arbetserfarenheter för att få ditt cv att framstå som mer utfyllt. Du kan också inkludera mer information om dina utbildningar och göra dem till huvudinnehåll i ditt cv.

Hur bör du skriva om dina kompetenser?

Man brukar prata om kompetenser i termer av hårda och mjuka kompetenser. En hård kompetens kan man ofta lära sig genom en utbildning. Det är också en kunskap som man kan lära ut till andra människor och det är enkelt att bedöma hur bra du är på en hård kompetens.

Exempel på hårda kompetenser är språk eller kunskaper inom vissa datorprogram. Mjuka kompetenser däremot handlar mer om personliga och sociala egenskaper. Det är kompetenser och kunskaper som är svåra att utbilda sig till. Att vara lojal, lyhörd, utåtriktad, initiativtagande, trovärdig, engagerad och att kunna hantera stressiga situationer är alla exempel på mjuka kompetenser som det är svårt att utbilda sig till. I ditt cv kan du blanda mellan dina olika kompetenser för att hitta en bra balans med de krav som jobbet ställer.

Det finns olika sätt att skriva om sina kompetenser i ett cv. De kan ha en egen sektion eller så kan du göra en punktlista. De kan också förekomma i en sammanfattning där du fokuserar på just de kompetenser som är viktiga för det jobbet du söker.

Övriga avdelningar

Övrig information som ofta inkluderas är språkkunskaper och körkort ifall det efterfrågas. Om du har förberett några referenser kan du också inkludera deras namn och kontaktinformation om du själv känner att det är okej, men det är inget krav. Det går lika bra att skriva referenser lämnas vid intresse. Kom ihåg att meddela personerna du använder som referenser så att de inte blir överraskade ifall en rekryterare ringer och frågar om dig.

Fritidsintressen kan du inkludera om det känns rätt för jobbet du söker – annars kan du hoppa över den delen.

Vanliga fel när du skriver ditt CV

Det är inte helt ovanligt att man begår en mängd misstag när man skriver sitt cv, speciellt om man erfarenheter sedan tidigare. Vi har skrivit en artikel om 10 vanliga fel när man skriver ett cv som du kan läsa om du följer länken.

Personligt brev

Du bör alltid skicka med ett personligt brev när du söker ett jobb, såvida det inte uttryckligen står att du inte ska skicka något brev. Och precis som med ett cv så bör du anpassa ditt brev till jobbet du söker.

Ett personligt brev ger dig mer utrymme att prata om dina erfarenheter än vad ett cv ger. Det är inte lika uppstrukturerat vilket gör att du kan utveckla och berätta mer ingående om olika erfarenheter som du har haft, och visa lite mer av din personlighet, för att sedan koppla samman dig själv med företaget och visa att du förstår vad jobbet innebär. Du får en möjlighet att visa hur du kan bidra till företaget och hur de kan få nytta av dig på sin arbetsplats. Om det finns luckor i ditt cv kan du använda ditt brev för att förklara varför.

Här är några viktiga funktioner som ditt personliga brev kan uppfylla

  • Varför du söker jobbet och varför du vill arbeta där.
  • Du får en bra möjlighet att berätta mer ingående om dina kompetenser och varför de passar för tjänsten.
  • Ett brev är inte lika strukturerat som ett cv vilket ger bra möjligheter att skapa en bredare beskrivning av dig själv och dina kompetenser
  • Du får en chans att förklara luckor eller oklarheter i ditt cv

Vad ingår i ett personligt brev

  1. Namn och adressuppgifter med kontaktinformation
  2. Namn på personen som är ansvarig för rekryteringen
  3. Jobbet du söker eller referensnummer
  4. Inledning med en kort presentation av dig själv
  5. Hur fick du kännedom om jobbet och varför du söker jobbet
  6. Beskrivning av dina arbetserfarenheter och kompetenser på ett sätt som visar hur du kan bidra på ditt nya jobb
  7. Avslutar med en call to action – en uppmaning om att kontakta dig för en intervju

Namn och adress

Namn

Telefonnummer

Email

Datum

Namn på ansvarig rekryterare

Titel på rekryteraren

Företaget rekryteraren arbetar på

Jobbet som du söker

Eventuellt referensnummer

Hälsningsfras

Det räcker att inleda med ett enkelt ”Hej” samt namnet på den ansvariga rekryteraren.

Varför är det helt gratis?

Alla andra aktörer tar betalt för samma tjänst som vi ger dig gratis - Varför? Det är helt enkelt en viktig pusselbit i vår vision om att "alla människor ska arbeta med det de var födda till att jobba med".

20 olika mallar

Vi erbjuder dig 20 olika professionella mallar som är godkända av rekryterare. Byt mall med ett enkelt knapptryck. Hitta den perfekta mallen för ditt jobbsökande

Cv och personligt brev

Både ditt cv och personliga brev får en matchande layout vilket ger ett professionellt intryck. Sluta kämpa med Word dokument

Första paragrafen

Här beskriver du vilket jobb du söker och varför du söker det jobbet. Kom ihåg att människors uppmärksamhet är kort. Det är inte ovanligt att rekryterare läser många brev och cv:n varje dag, försök därför göra din inledning intressant. Undvik standardfraser och inledningar som känns oäkta. Förmedla lite av din personlighet, visa vem du är och vad du kan tillföra.

För att göra det lite enklare kan du använda dig av tre olika sorters inledningsfraser som alla fungerar bra för att fånga uppmärksamheten hos den som läser:

  • Du skriver om ditt intresse och dina kunskaper om företaget
  • Du inleder med din personliga passion för arbetsuppgifterna
  • Du beskriver ett karaktärsdrag hos dig själv eller en prestation du har uppnått

Intresse och kunskap och företaget

Genom att inleda med ditt intresse och kunskap om företaget kan du ge en bra förklaring till varför du söker jobbet hos just det företaget. Ta upp vad det är med tjänsten som fick dig intresserad. Visa att du känner till företaget och vad det innebär att arbeta där.

Exempel när du visar kunskap om företaget och intresse för tjänsten

Hej [rekryterarens namn]

Jag såg [företagets] annons på aspirantus.se och tycker att det är riktigt spännande att ni på [företaget], som är ett företag jag har hört mycket positivt om behöver förstärka sin personalstyrka med ytterligare en chaufför. Med min goda yrkesvana och dokumenterade kundnöjdhet på 95% är jag den perfekta kandidaten för er.

Passion för branschen och arbetsuppgifterna

Du kan också inleda med att beskriva din kärlek och passion för dina arbetsuppgifter eller branschen.

Exempel när du vill inleda med en passion och ett stort intresse för branschen:

Hej [rekryterarens namn]

Teknik och de senaste tekniktrenderna är ett mina största intressen. Jag driver en youtube kanal där jag recenserar och visar de senaste produktnyheterna. Under de senaste 6 månaderna har jag 75 000 unika views. För mig hade det varit fantastiskt roligt att få en möjlighet att bidra med mina kunskaper inom teknik och sociala medier till er marknadsavdelning.

Prestation

Om det finns många sökande till tjänsten som förmodligen har samma kvalifikationer som dig kan det vara bra att betona ett karaktärsdrag, en imponerande skicklighet eller en god prestation du har uppnått för att få din ansökan att stå ut över mängden.

Exempel med prestation

Hej [rekryterarens namn]

Jag har varit intresserad av att arbeta hos [företagets namn] i flera år och det var med stor nyfikenhet jag såg att ni söker en ny kundtjänstmedarbetare. Jag är säker på att jag kan vara en stor resurs i ert arbete att förbättra kundupplevelsen. Varför? I min senaste supportroll hos [företag] hade jag en genomsnittlig kundnöjdhet på 95% vilket är långt över branschgenomsnittet.

När någon har rekommenderat dig för jobbet

Om en professionell kontakt har rekommenderat dig att söka jobbet är det alltid en bra idé att använda det namnet:

Hej [rekryterarens namn]

Johan Nilsson berättade för mig om den lediga tjänsten som rekryterare och föreslog att jag skulle söka jobbet eftersom då han vet att:  tyckte att jag skulle passa i er företagskultur.

  1. Mitt goda kundbemötande och min höga leveransprecision har inneburit en kundnöjdhet på 95% hos våra viktigaste kunder, vilket i sin tur har gett oss nya kunder via rekommendationer
  2. Ni letar efter en chaufför som kan navigera Stockholms innerstad som om det vore en söndagspromenad.

Ibland kan det vara så att det saknas bra prestationer i din arbetshistoria som du kan hänvisa till – då kan det vara bättre att skriva om sin passion för det företaget du söker jobbet hos eller hur mycket du tycker om branschen.

Paragraf 2

Berätta mer ingående om dina arbetserfarenheter och dina kompetenser

I den andra paragrafen berättar du om dina arbetserfarenheter och kompetenser med konkreta exempel. Ett vanligt fel är att man upprepar de arbetserfarenheter som står i cv:t utan att egentligen tillföra något nytt. Försök istället att utvidga de bulletpoints du har i ditt cv genom att måla en bredare bild av dina erfarenheter. Berätta en kort historia om hur du uppnådde dina prestationer. Tänk så här: om ditt cv har en bulletpoint där du skriver att du ökade försäljningen med en viss procent genom bättre marknadsföring, då kan du i ditt personliga brev berätta mer utförligt om hur du gick tillväga när du förbättrade marknadsföringen och vilka kompetenser eller personliga egenskaper som hjälpte dig på vägen. Mötte du svårigheter? Hur överkom du svårigheterna? På så sätt visar du en potentiell arbetsgivare hur dina kompetenser och egenskaper kan vara till nytta för dem.

Är du osäker på vilka erfarenheter du ska skriva om? Vanligtvis utgår man från sitt nuvarande arbete eller senaste arbeten. Gå tillbaka till jobbannonsen och försöka hitta nyckelfraser som berättar vad arbetsgivaren söker hos en kandidat. Efter att du har analyserat annonsen kan du fokusera på de kompetenser och erfarenheter som bäst stämmer överens med arbetsgivarens önskemål. Fundera ordentligt över hur du kan illustrera dina kunskaper inom det området, sedan väljer du en djupare eller flera kortare erfarenheter att skriva om.

Personligt brev Exempel 1

[En kund] hade problem med att konverteringen på deras nyhetsbrev inte motsvarade förväntningarna. De vände sig till mig då de vet att jag har en god analytisk förmåga och djupa kunskaper inom marknadsföring. Med hjälp av mina kompetenser och erfarenhet kunde jag snabbt identifiera fem områden som jag omarbetade och förbättrade vilket ledde till öppningsfrekvensen ökade 25% och försäljningen ökade med 8% totalt efter endast 3 månader. Som du förstår var kunden mer än nöjd med resultaten. Med mina expertkunskaper inom digital marknadsföring kan jag bidra till att även [företaget du söker till] maximerar sin försäljning via digitala kanaler

Undvik det här:

Hej [rekryterarens namn]

Under min tid på [företagets namn] inkluderade mina ansvarsområden nyhetsbrev och digitala kanaler. Jag ansvarade för att optimera och öka försäljningen hos flera stora kunder. Min långa erfarenhet inom digital marknadsföring gör mig till en god kandidat för en liknande position hos er

När du skriver så här riskerar du att låta generisk och lite intetsägande. Känslan är att du har skickat samma brev till 50 andra företag. Det är svårt att veta vad du kan tillföra en ny arbetsgivare när du bara räknar upp arbetsuppgifter utan att visa vad du har åstadkommit eller presterat.

Självklart bör du inkludera vad du faktiskt har arbetat med så att den som rekryterar vet dina erfarenheter, men stanna inte där– beskriv också hur dina arbetserfarenheter och kompetenser kan vara till nytta för den som anställer dig, hur kan du överföra all din kunskap till din nya arbetsplats och bidra till deras verksamhet? Måla en beskrivande bild och koppla det till företaget du söker jobbet hos

Om du har röda flaggor i din bakgrund

Om du är en av de personer som har någonting i din bakgrund som kan hissa en varningsflagga hos en potentiell arbetsgivare kan ditt personliga brev vara en utmärkt möjlighet att avväpna och avdramatisera eventuella varningssignaler eller röda flaggor som kan finnas i ditt cv och som kan riskera att du blir bortvald innan du har fått en intervju.

Här är en lista på sex röda flaggor. Om någon av dem passar in på dig kan du överväga att adressera dem i ditt brev för att inte minska dina chanser till en intervju

Du har bytt arbete ofta – eller vill byta karriär

Du bor långt ifrån den framtida arbetsplatsen och kanske behöver flytta för att kunna jobba på ditt nya arbete.

Du har luckor i din anställningshistoria som ser onaturliga ut.

Blivit uppsagd från ditt tidigare arbete

Har varit egenföretagare

Finns med i brottsregistret (endast om det är ett jobb med obligatorisk kontroll i brottsregistret)

Tips! Håll ditt brev till max en sida, spara resten till intervjun. Ingen vill läsa brev som är flera sidor långa.

Avslutningen

Avsluta ditt brev med att åter visa hur du är rätt person för jobbet genom att påminna om vad du kan tillföra din nya arbetsgivare tillsammans med en tydlig call-to-action, dvs en uppmaning att kontakta dig för en intervju.

Exempel

  • Jag ser fram emot möjligheten att visa hur jag ökade kundnöjdheten med 25% hos [Företag], och hur jag kan åstadkomma samma sak hos er
  • Jag skulle gärna träffa er och visa hur jag kan hjälpa till att minska kostnaden för inventariehantering, på samma sätt som jag har gjort hos mitt nuvarande företag
  • Det skulle vara roligt att få visa hur min framgångsrika strategi på [valfritt företag], också kan användas hos er för att uppnå konkreta resultat för ROAS och större marknadsandelar

Undvik avslutningar i stil med följande

  • Snälla ge mig en intervju (undvik desperation)
  • Jag ringer nästa onsdag för att diskutera intervjun! (det är inte fel att följa upp en ansökan men du vill absolut inte låta hotfull eller krävande)
  • Kram – ciao – vi hörs – ha det bra (det är inte en kompis du skriver till) ”Med vänliga hälsningar” fungerar utmärkt

Missa inte att korrekturläsa ditt brev. När du har skrivit färdigt är det en bra ide att låta brevet vara i några timmar för att sedan återvända till din text och läsa igenom det igen. Kanske upptäcker du någonting som du vill ändra eller upptäcker något annat som behöver korrigeras. Slarvfel och felstavningar i ansökningsdokument ger ett dåligt intryck och är oprofessionella.

Vi vill uppmana dig att alltid använda PDF när du skickar in ditt cv och personliga brev. Word dokument riskerar att förvrängas och byta utseende beroende på vilken enhet som rekryteraren läser på. PDF: er ser däremot alltid likadana ut oavsett enhet. Riskera inte att missa din chans till jobbet med ett sådant enkelt problem. Med Aspirantus verktyg för cv och personligt brev laddar du alltid ner dina dokument i PDF form.

Vad ska du göra efter att du har skickat in din ansökan?

Du har skickat in din ansökan men har fortfarande inte hört någonting tillbaka trots att det har gått en tid. Vad ska du göra nu? Det finns egentligen bara två valmöjligheter här:

 – antingen fortsätter du att vänta tills du får ett svar

 – eller så skriver du ett uppföljningsmail.

Vad är bäst att göra? Det finns inget rätt och fel i den här situationen utan det beror helt och hållet på dig själv. Om du väljer att skicka ett uppföljningsmail bör du tänka på följande saker.

Var artig. Anklaga inte företaget för att ignorera din ansökan. Utgå ifrån att den som sköter rekryteringen helt enkelt har många ansökningar att hantera, kanske i flera olika rekryteringar, och har helt enkelt inte hunnit titta på din ansökan ännu.

Skriv kortfattat. Rekryteraren är förmodligen upptagen och har inte tid att läsa långa brev. Gå rakt på sak genom att förklara vem du är och varför du kontaktar dem.

Upprepa dina kompetenser. Trots att du bör hålla ditt brev kort så är det en bra idé att återigen snabbt skriva om en eller två kompetenser som utmärker dig gentemot andra. Betona varför du är den bästa kandidaten för jobbet.

Exempel på uppföljningsmail

Hej Tina

Tidigare den här månade ansökte jag om tjänsten som budbilschaufför ni annonserade på aspirantus.se. Eftersom jag inte har hört tillbaka från er tänkte jag snabbt kontrollera att ni har mottagit min ansökan samt upprepa mitt starka intresse för jobbet.

Med mina dokumenterade framgångar i både kundhantering samt hur jag alltid levererar paket inom tid, känner jag att jag en perfekt kandidat för er firma och skulle kunna bidra med både professionalitet och trygghet för era kunder.

Du får gärna återkomma till mig om du har ytterligare funderingar kring min ansökan.

Du kan nå mig via telefon på 07111111 eller email på jobbet@gmail.com Med vänliga hälsningar

Förnamn efternam

Anställningsintervju

Förhoppningsvis har din ansökan varit såpass framgångsrik att du blir kontaktad för en jobbintervju. Vi har skrivit en hel guide med frågor du bör kunna svara på vid en anställningsintervju som du kan hitta om du klickar på länken.

Efter anställningsintervjun

Efter att du har genomfört din anställningsintervju har du i princip gjort det mesta du kan göra i det här läget. Om du känner att det är passande kan du skicka ett uppföljningsmail där du tackar för intervjun och återigen understryker att du kan bidra med din kompetens. Men mer än så finns det ingen anledning att göra. Företaget har träffat dig nu och fått en bra uppfattning om dig – om det är intresserade av att anställa dig kommer de att höra av sig.

Exempel på ett kort uppföljningsbrev

Hej Tina

Tack för en intressant intervju. Efter att jag har fått träffa er och lära känna ert företag mer ingående känner jag ännu starkare att jag är rätt person för den här tjänsten. Med mina tidigare kunskaper och framgångar i branschen som grund kommer jag att kunna bidra med mycket positivt till er organisation i framtiden.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att höra av dig.

Mvh

Namn

Om du inte får jobbet

Det är självklart inte roligt att få ett negativt besked på sin jobbansökan men samtidigt är det också en verklighet som de flesta av oss möter. Du måste lära dig att hantera motgångar. Det är viktigt att inte tappa din motivation. Fortsätt vara aktiv och framförallt fortsätt sök jobb. Kontakta den som var ansvarig för rekryteringen och fråga vad det var som gjorde att de inte gick vidare med dig.

Exempel på brev efter att man inte har fått jobbet

Hej Tina

Jag skulle uppskatta lite snabb feedback. Vad var det som gjorde att ni valde att inte gå vidare med mig? Förhoppningsvis kan jag förbättra hur jag presenterar mig själv i framtida rekryteringar.

Tacksam för svar!

Med vänliga hälsningar

Namn

Förhoppningsvis kan du få förslag på saker som du kan förbättra. Tänk igenom hur du har skrivit ditt cv och personliga brev. Fundera på hur du uppträdde på intervjun. Vad kan du göra bättre? Att söka jobb är som mycket annat i livet – ju mer du tränar på det desto bättre blir du!

Lycka till med ditt jobbsökande!

P.S glöm inte att gå in på aspirantus.se och använd cv-verktyget som är helt gratis för dig som söker arbete. Du kan enkelt välja mellan 20 olika mallar både för ditt cv och personliga brev. Det finns även mängder av guider och artiklar som kan hjälpa dig i ditt jobbsökande.

Dela artikeln

Dela på linkedin
LinkedIn
Dela på facebook
Facebook
Dela på email
Email

Liknande artiklar