Rymdstyrelsen jobb

Lediga jobb hos Rymdstyrelsen

Är du Rymdstyrelsens supernova i säkerhetsfrågor?

Beskrivning Rymdstyrelsen söker en säkerhetshandläggare som kan arbeta både operativt och strategiskt med säkerhetsfrågor och som vill vara med och driva utvecklingen framåt. Arbetsuppgifter Som Rymdstyrelsens säkerhetshandläggare leder du utvecklingen och implementeringen av myndighetens systematiska säkerhetsarbete och du har ansvaret för fysisk säkerhet, personalsäkerhet samt informationssäkerhet. I uppdraget ligger att ta fram styrande dokument för säkerhetsområdet och göra säkerhetsskyddsanalyser samt följa upp arbetet. Du ska utbilda personal på myndigheten och vara rådgivande i säkerhetsfrågor. Informationssäkerheten utgör den större delen av det operativa arbetet. Du är dessutom myndighetens dataskyddsombud. Du ansvarar för att stärka krisberedskapen på myndigheten och för att göra risk- och sårbarhetsanalyser av verksamheten. Utöver detta genomför du säkerhetsklassning och säkerhetsprövning av myndighetens befattningar. Du har också en central roll i att bedöma hur myndigheten utifrån sin verksamhet ska beakta Sveriges utrikes-, säkerhets- och försvarspolitiska intressen. Tjänsten är organisatoriskt placerad vid myndighetens verksamhetsstöd med cirka tio anställda som har kompetens inom arkiv och registratur, ekonomi, juridik, kommunikation, säkerhet, it och HR. Du rapporterar till stabschefen. Kvalifikationer Du har: - minst gymnasieexamen - erfarenhet av att arbeta med säkerhetsskyddsarbete inom myndighet - goda kunskaper om lagar och förordningar som rör personalsäkerhet, fysisk säkerhet och informationssäkerhet - god förmåga att uttrycka dig på svenska och engelska i tal och skrift - svenskt medborgarskap Det är meriterande om du har: - erfarenhet av att självständigt driva utvecklings- och förändringsarbete inom säkerhetsområdet - relevant högskoleutbildning - erfarenhet av krisberedskap i en myndighet eller kommun - erfarenhet av att utföra säkerhetspolitiska bedömningar - erfarenhet av att utföra säkerhetsskyddsanalyser - erfarenhet av att genomföra säkerhetsprövningar - erfarenhet av arbete i en mindre organisation Personliga egenskaper Vi söker dig som är självgående, tar ansvar för din uppgift och driver processer framåt. Du tar initiativ när du identifierar att något behöver åtgärdas och du arbetar strukturerat med hög kvalitetsstandard. Som person är du smidig och genom din kommunikativa förmåga, bidrar du till framgångsrik dialog och gott samarbete. Vi ser gärna att du har kunskap om eller intresse för vår verksamhet inom rymdfrågor. Villkor Anställningen är tillsvidare och på heltid med tillträde snarast möjligt. Sex månaders provanställning kommer att tillämpas. Tjänsten är placerad i Solna. Kontakta oss Sofia Johansson, stabschef, tel: 08-409 077 94 Pernilla Nilsson, Saco-S, tel: 08-409 077 84 ST-medlemmar representeras hos oss för närvarande centralt av Fackförbundet, tel: 0771-55 54 44 Ansökan Välkommen med din ansökan innehållande ett personligt brev och CV senast 2024-04-12. Beskriv på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Tjänsten kräver svenskt medborgarskap. Du söker tjänsten genom vårt rekryteringsstöd. Märk din ansökan med ärendenummer 2024-00090. Om Rymdstyrelsen Rymdstyrelsen är en expertmyndighet under Utbildningsdepartementet med ansvar för statligt finansierad nationell och internationell rymdverksamhet i Sverige vad gäller forskning och utveckling. Rymdstyrelsen är Sveriges kontaktorgan för internationellt rymdsamarbete. I Rymdstyrelsens uppdrag ingår också att inspirera unga att studera naturvetenskap och teknik. Läs mer om oss på www.rymdstyrelsen.se

15 mars 2024
Sista ansökan:
12 april 2024
Rymden anropar en informationshanterare

Beskrivning Rymdstyrelsen söker en informationshanterare som kan arbeta både operativt och strategiskt med informationshantering samt vill vara med att digitalt utveckla vår verksamhet. Arbetsuppgifter I rollen som informationshanterare har du det övergripande ansvaret för diarieföring, arkiv och annan hantering av inkommande och utgående handlingar. Du leder arbetet med att samla in, organisera och lagra information så att den kan användas på ett ändamålsenligt och kontrollerat sätt. Du förväntas göra bedömningar och prioriteringar av information. Du arbetar med hela myndighetens ärenden och gör kvalitetsgranskningar. I ansvaret ingår också att informera, utbilda och stödja i informationshanteringen på myndigheten. Förutom diarium och arkiv kommer du också att leda implementeringen av myndighetens dokumenthanteringsplan samt övergången till dokumenthantering i Sharepoint. Myndigheten kommer att utveckla ett intranät under närmsta tiden, ett arbete som du kommer att vara delaktig i. Generellt har du en viktig roll för att vidareutveckla myndighetens förvaltningskultur. Tjänsten är organisatoriskt placerad vid myndighetens verksamhetsstöd med cirka tio anställda som har kompetens inom arkiv och registratur, ekonomi, juridik, kommunikation, säkerhet, it och HR. Du rapporterar till stabschefen. Kvalifikationer Du har: - minst gymnasieexamen - erfarenhet av att arbeta som registrator, dokumentstrateg, arkivarie eller liknande i offentlig verksamhet - kunskap om offentlighet och sekretess, samt de lagar och förordningar som styr informationshantering i offentlig verksamhet - god kompetens i digitala arbetssätt - god förmåga att uttrycka dig på svenska och engelska i tal och skrift - svenskt medborgarskap Det är meriterande om du har: - erfarenhet av driva utvecklings- och förändringsarbete inom registratur och arkiv - erfarenhet av arbete i en mindre organisation - relevant högskoleutbildning - genomförda utbildningar eller fortbildningar i diarium, informations- och/eller arkivhantering - erfarenhet av att utveckla digitala arbetssätt - erfarenhet av diarieföring i ärende- och dokumenthanteringssystemet Platina Personliga egenskaper Vi söker dig som är självgående, tar ansvar för din uppgift och driver processer framåt. Du tar initiativ när du identifierar att något behöver åtgärdas och du arbetar strukturerat med hög kvalitetsstandard. Som person är du smidig och genom din kommunikativa förmåga, bidrar du till framgångsrik dialog och gott samarbete. Vi ser gärna att du har kunskap om eller intresse för vår verksamhet inom rymdfrågor. Villkor Anställningen är tillsvidare och på heltid med tillträde snarast möjligt. Sex månaders provanställning kommer att tillämpas. Tjänsten är placerad i Solna. Kontakta oss Sofia Johansson, stabschef, tel: 08-409 077 94 Vilgot Claesson, Saco-S, tel: 08-409 077 75 ST-medlemmar representeras hos oss för närvarande centralt av Fackförbundet, tel: 0771-55 54 44 Ansökan Välkommen med din ansökan innehållande ett personligt brev och CV senast 2024-04-01 Beskriv på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Tjänsten kräver svenskt medborgarskap. Du söker tjänsten genom vårt rekryteringsstöd. Märk din ansökan med ärendenummer 2024-00089.

11 mars 2024
Sista ansökan:
1 april 2024