Lediga jobb hos Nodava AB
Inom norra Dalarna bor cirka 35000 invånare och här finns över 1000 företag som tillsammans med ett stort antal fritidshus och turister, såväl sommar som vinter, ska förses med dricksvatten och hållbara lösningar inom avfallshanteringen. Med uppdrag att verka för ”ett hållbart liv – tillsammans” finns Nodava AB (Norra Dalarna Vatten & Avfall) som är ett kommunalt bolag, gemensamt ägt av Mora, Orsa och Älvdalens kommuner. Inom avfallsområdet händer mycket spännande och Nodava ställer om för att möta krav och behov utifrån nya regleringar för att minska uppkomsten av avfall, öka sorteringsgraden samt minska avfallets påverkan på närmiljön. Vi ska bidra till att avfall uppstår i mindre mängd och att avfall som uppstår sorteras ut för att i högre grad kunna återanvändas. Detta sker bland annat att ställa om till insamling av förpackningar närsorterat, dvs nära där avfallet uppstår. Som avfallsingenjör kommer du ha en viktig roll i att finna lösningar för hur Norra Dalarna ska tackla kommande utmaningar och du kommer erbjudas stora möjligheter till egen utveckling i yrkesrollen. Funktionen ingår i avdelningen Utveckling och projekt som har i uppdrag att ge Nodavas ägarkommuner strategisk och långsiktig vägledning i att möta utvecklingsbehov inom avfall och VA. Du blir del av ett kompetent, trevligt och engagerat team som arbetar med såväl egna som överlappande ansvarsområden och i uppdraget kommer du ha nära samarbete med kollegor inom avfallsområdet. Dina uppgifter Utbilda, informera och vägleda kommunens medborgare och företagare, inom avfallshantering, för att öka kännedomen om deras skyldigheter och rättigheter men även medvetenheten kring avfallstrappan och dess innebörd. Genomföra utredningar av mer komplicerad natur i enlighet med avtal, lagkrav, föreskrifter och riktlinjer inom verksamhetsområdet. Initiera och driva olika projekt som berör avfall och återvinning. Arbeta med utveckling av verksamheten. Arbeta med statistik. Arbeta med taxor och föreskrifter. Ta fram relevanta underlag till styrelser. Bidra med sakkunskap i ägarkommunernas strategiska planarbete. Genomföra omvärldsbevakning och dela kunskaper inom organisationen. Aktivt söka och delta i nätverk rörande avfallsfrågor. Din profil Vi söker dig som har högskoleutbildning inom avfall, miljö eller motsvarande kunskapsnivå förvärvad på annat sätt. Du har utredningsvana och gärna erfarenhet av strategiskt hållbarhetsarbete. Det händer mycket inom avfallsområdet så vi värdesätter dina erfarenheteter i omvärldsbevakning och ställer krav på att du tänker strategiskt, ser helheter och tar hänsyn till sakers långsiktiga betydelse och konsekvenser. Vi ser också gärna att du har relevanta kunskaper om lagar och regler inom avfallshantering samt kunskaper om svensk offentlig förvaltning. Uppdraget kräver en problemlösande analysförmåga och mycket god förmåga att väga samman komplex information och olika hänsynstaganden. Vidare krävs ett strukturerat arbetssätt, förmåga att driva processer samt planera och hålla tidsramar i kombination med hög grad av uthållighet. Vi söker dig som ser mervärde i att lyssna in, bidra aktivt och förhålla dig till olika perspektiv och har förmåga att samarbeta med andra. Du har vidare god förmåga att kommunicera tydligt, välformulerat och engagerat såväl muntligt som skriftligt. Goda IT-kunskaper, intresse för digitaliseringens möjligheter och ett digitalt arbetssätt är en förutsättning. Då tjänsten innebär resor inom Mora, Orsa och Älvdalen krävs B-körkort. Din arbetsplats blir i Nodavas lokaler i Orsa. Arbetet innebär heltid. Tjänsten är ett vikariat från 11 augusti 2025 till och med 5 juni 2026. Vill du tillsammans med engagerade kollegor verka för en hållbar utveckling av avfallshantering i Norra Dalarna? Välkommen med din ansökan!
Inom norra Dalarna bor cirka 35000 invånare och här finns över 1000 företag som tillsammans med ett stort antal fritidshus och turister, såväl sommar som vinter, ska förses med dricksvatten och hållbara lösningar inom avfallshanteringen. Med uppdrag att verka för ”ett hållbart liv – tillsammans” finns Nodava AB (Norra Dalarna Vatten & Avfall) som är ett kommunalt bolag, gemensamt ägt av Mora, Orsa och Älvdalens kommuner. Nodava är i en spännande utvecklingsfas. Vi har som ambition att möta utmaningarna tillsammans och ser gärna att du aktivt bidrar i bolagets förändringsresa. Ett stort projekt som du planeras att bli mycket involverad i är Nodavas nya verksamhetsansvar för återvinningsstationer och fastighetsnära insamling. Nodava vill ha nöjda kunder och hög kvalitét i leverans och för att uppnå detta är ditt uppdrag viktigt, såväl i bemötande som utveckling av våra processer och tjänster. Tjänsten är placerad i driftstaben som har ett helhetsansvar för drift, underhåll och kundstöd. Inom kundstöd arbetar du med kollegor som har såväl egna som överlappande ansvarsområden. Du kommer erbjudas stora möjligheter till egen utveckling i yrkesrollen och som kollega hos oss blir du en del av ett kompetent, trevligt och engagerat team. Dina uppgifter Handlägga abonnentärenden inom avfall och/eller VA såsom nya anslutningar, förändrade VA-installationer och andra inkommande ansökningar. Informera och ge upplysningar om VA och avfall till abonnenter och allmänhet. Driva och medverka i utveckling av process för kundstöd och handläggningsrutiner. Handlägga juridiska frågor gällande ledningsrätter, skadeärenden och tvister mot enskild fastighetsägare. Granska bygglov avseende VA och avfall. I arbetsuppgifterna ingår att stämma av med detaljplaner, bygglov, utbyggnadsplaner och tekniska förutsättningar. Beställa ledningar, serviser och installation av vattenmätare samt beräkna underlag för debitering av avgifter gentemot enskild fastighetsägare utifrån taxan. Upprätta relevanta kundavtal. Din profil Vi söker dig som har mycket god förmåga att kommunicera tydligt, välformulerat och engagerat såväl muntligt som skriftligt. Du har ett genuint intresse, vilja och förmåga att ge service och relevant stöd till kunder. Du kommer möta kunder via telefon och ibland ta emot besökare på kontoret. Vi ser också gärna att du har erfarenhet av handläggning och beslutsfattande inom offentlig verksamhet. Baskunskaper för uppdraget är högskoleutbildning inom samhällsbyggnad, juridik eller ekonomi eller motsvarande kunskapsnivå förvärvad på annat sätt. För delar av arbetsområdet är kunskaper inom fastighetsrätt en tillgång eller att du vill utveckla din kompetens inom det juridiska området. Arbetet kräver att du är självgående, kan planera och driva handläggningsärenden samt hålla tidsramar. Du har ett strukturerat arbetssätt och är mån att arbeta enligt de ramar och regler som följer med verksamheten inom avfall och VA. Vi ser att du har goda IT-kunskaper och stort intresse att utveckla arbetet. Då tjänsten kan innebära resor inom Mora, Orsa och Älvdalen krävs B-körkort. Din arbetsplats är på Nodavas huvudkontor i Orsa. Arbetet innebär heltid. Tjänsten är en visstidsanställning till och med 31 oktober 2025 med tillträde snarast enligt överenskommelse. Vill du tillsammans med engagerade kollegor arbeta för att utveckla stödet till Nodavas kunder? Välkommen med din ansökan! Intervjuer kommer genomföras löpande under ansökningstiden så vänta inte med din ansökan.
Välj ett jobb för att visa detaljer
Visar 1 till 2 av 2 jobb