Beredskapssamordnare/Krisberedskapssamordnare

Sök bland 3 lediga jobb som Beredskapssamordnare/Krisberedskapssamordnare och börja ditt nya yrkesliv idag!

Beredskapssamordnare

Närheten till Vindelfjällen och den outbyggda Vindelälven gör att Sorsele kommun kan erbjuda många olika miljöer och en mångfald av aktiviteter. Här har du alla möjligheter att leva ett aktivt liv. Sorsele är känt för sitt kvalitativa fiske, och för dig med jaktintresse finns här unika möjligheter att kunna ägna dig åt det. Sorsele är ett litet samhälle mitt i Lappland, med det lilla samhällets fördelar: närhet och enkelhet. Här verkar vi tillsammans. Det finns ett stort behov av arbetskraft i hela kommunen, så har du familj kan vi hjälpa till med tips på arbetsgivare för din respektive. Sorsele ligger strategiskt till mellan flera olika flygplatser, med nio mil till den närmaste Vi söker nu en beredskapssamordnare. Tillsvidareanställning, omfattning 100% Beskrivning: Vi söker dig som trivs i en bred roll där du kommer att arbeta med både komplexa mer övergripande frågeställningar och mer vardagsnära utmaningar. Det är viktigt att du uppskattar att arbeta såväl operativt som strategiskt med säkerhetsarbete. Rollen som beredskapssamordnare är ett koncernövergripande uppdrag vilket innebär att du förutom Sorsele kommun också har till uppgift att stödja våra helägda bolag. Arbetsuppgifter: Hos oss förväntas du bidra med råd, rutiner, struktur och kunskap för att kvalitetssäkra kommunens arbete med säkerhet. Du samordnar kommunens arbete avseende krisberedskap och ansvarar för att arbeta fram och förankra handlingsplaner inom bland annat säkerhet, krisberedskap och civilt försvar. Din insats kommer att ha en direkt påverkan på kommunens förmåga att förebygga och hantera oförutsägbara kris- och säkerhetsrelaterade händelser. Tjänsten innebär att självständigt arbete men också mycket samarbete med andra vilket föresätter ett flexibelt, ansvarstagande och förtroendeingivande arbetssätt. Tjänsten är placerad hos kansliet i stödverksamheten och du rapporterar direkt till kommunchef. I uppdraget får du ett tillförordnande som säkerhetsskyddschef. I det här jobbet behöver du; driva ditt arbete framåt och ta beslut inom ditt ansvarsområde ha en god analytisk förmåga och kunna lösa komplexa uppgifter kommunicera tydligt med olika målgrupper ta egna initiativ Kvalifikationer Vi söker dig som har en akademisk utbildning relevant för området alternativt annan utbildning som tillsammans med din erfarenhet bedöms likvärdig eller relevant för tjänsten. Rollen förutsätter att du har god förmåga i det svenska språket samt en hög administrativ kapacitet. Det är meriterande om du har erfarenhet av liknande uppdrag samt god kunskap om samhällets krisberedskap, totalförsvarsplanering och säkerhetsskydd. För att lyckas i rollen har du ett strukturerat och självständigt arbetssätt där du driver och utvecklar ditt arbete framåt samt har förmågan att omvandla övergripande perspektiv i praktisk handling. Du både deltar i och leder olika grupperingar vilket ställer krav på att du känner dig bekväm i rollen att leda och skapa förståelse hos andra. Du behöver ha en god pedagogisk förmåga då planering och genomförande av utbildningar/övningar är en återkommande arbetsuppgift. Stor vikt kommer att läggas på personliga egenskaper. B-körkort är ett krav. Villkor: Tillsvidareanställning, 100 %. Provanställning kan komma att tillämpas Säkerhetsprövning kommer att genomföras innan anställning Tjänsten är placerad i säkerhetsklass och ställer krav på svenskt medborgarskap Tillträde snarast och enligt överenskommelse Lön: Kommunen tillämpar individuell lönesättning. Sorsele kommuns värdegrund - Mod, Glädje och Respekt. Välkommen med din ansökan till: Sorsele kommun, 924 81 Sorsele eller via e-post: [email protected] Rekryteringsfirmor och bemanningsföretag undanbeds.

3 april 2024
Sista ansökan:
23 april 2024
Beredskapsstrateg Securitas Sverige AB

Företagsbeskrivning Securitas har en viktig roll i samhället och förvaltar ett av Sveriges viktigaste uppdrag - att skydda och hjälpa människor att känna sig trygga. Nu har du chansen att bli en del av Sveriges största säkerhetsföretag. Som landets största arbetsgivare i vår bransch kan vi erbjuda dig utvecklingsmöjligheter och variation som få andra företag kan. Vi strävar efter ett enhetligt ledarskap med balans mellan förväntningar och förutsättningar. Du tar hand om människors säkerhet – Securitas tar hand om dig. Vi är trygghet. Vi är Securitas. Jobbeskrivning Som beredskapsstrateg kommer du att ingå i Securitas Sverige AB;s Risk och säkerhetsfunktion som idag består av 10 personer som arbetar brett med övriga risk- och säkerhetsrelaterade områden. Du kommer dock även att samarbeta tätt med andra funktioner inom bolaget. Dina ansvarsområden kommer i huvudsak bestå i att koordinera, vägleda och reglera bolagets beredskapsrelaterade områden som kontinuitetsplanering, lokala och centrala kris- och incidentsorganisation, totalförsvarsplanering och krigsorganisation samt personalförsörjningsplan (krigsplacering). Exempel på arbetsuppgifter som kommer att ingå: Koordinera och vägleda verksamheten i framtagande av lokala/regionala kontinuitetsplaner. Ta fram bolagsövergripande kontinuitetsplan samt policy. Ansvarig för bolagets centrala krisorganisation (krisplan, alarmeringsplan, utbildning, samordna övning osv) Vägleda och följa upp lokala/regionala incidentberedskapsorganisationens arbete. Reglera, samordna och vägleda arbetet med krigsorganisation (totalförsvarsplanering). Ta fram personalförsörjningsplan och handläggning (krigsplacering) Då Securitas bedriver verksamhet nationellt har vi både kontor och kunder spridda över hela landet, därav kommer vissa arbetsresor bli nödvändiga. Huvudkontoret är placerat i Stockholm, men möjlighet att arbeta från annan ort är förhandlingsbart. Kravspecifikation Som person behöver du kunna sätta dig in i olika utmaningar och hitta lösningar på uppkomna problem samt ha en förmåga att förutse problem och att utveckla alternativa planer. Du behöver vara kommunikativ och kunna förmedla budskap mot olika målgrupper såsom ledningsnivå, den operativa verksamheten och marknaden (våra kunder). Vi söker dig med följande erfarenhet och kompetens: Relevant universitet/högskoleutbildning eller annan utbildning/arbetslivserfarenhet som vi bedömer likvärdig God analytisk förmåga, självgående och erfarenhet av att arbeta strukturerat Några års erfarenhet av arbete med krisberedskap, krisledning eller kontinuitetsplanering Goda kunskaper om det svenska krisberedskapssystemet och dess aktörer Goda kunskaper om totalförsvaret Erfarenhet av att utbilda och öva krishantering och krisledning på såväl central som lokal nivå Bekväm i rollen som utbildare Erfarenhet av arbete med risk- och sårbarhetsanalys Vana av att upprätta styrande dokument och policys Ytterligare information Du kommer att rapportera till Rolf Joutsijärvi, Chief Security Officer/Risk & Insurance Manager och blir en del av Risk och säkerhetsavdelningen på Securitas Sverige AB. Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringsverktyg. Vi jobbar med löpande urval, så om du är intresserad av tjänsten – skicka din ansökan redan idag! Har du frågor kring rollen är du välkommen att höra av dig till kontaktperson och rekryterande chef:  [email protected]. Securitas har gjort medieval för samtliga rekryteringar så vi undanber oss därför samtal från annonssäljare eller säljare av rekryteringstjänster. Tjänsten är en heltidstjänst med tillträde enligt överenskommelse. Vi tillämpar 6 månaders provanställning. Vi arbetar med urvalstester Vi kommunicerar i första hand via mejl Sista ansökningsdag är 21/4 2024 För anställning inom Securitas Sverige AB krävs det att du har godkända betyg från gymnasiet i svenska och engelska samt blir godkänd av Länsstyrelsen för anställning i auktoriserat bevakningsföretag (den ansökan görs av Securitas). Lön och anställningsförhållanden baseras på kollektivavtal mellan arbetsgivarorganisationen Säkerhetsföretagen, Unionen samt Ledarna. Mer info om Securitas som arbetsgivare och vår rekryteringsprocess hittar du på securitas.se

27 mars 2024
Sista ansökan:
21 april 2024
Bemanningsansvarig

Om jobbet ARBETSUPPGIFTER FÖR PLANERARE/BEMANNARE Som planerare/bemannare är ditt ansvar att hantera dagsplaneringen i ett system för akut sjukfrånvaro i ett hälso och sjukvårdsteam. Du kommer att kontinuerligt uppdatera planeringen med fokus på kundernas behov, arbetsmiljö och logistik. Dessutom kommer du att skapa dagliga scheman för varje medarbetare baserat på den övergripande planeringen. Det handlar om slingplanering hos ca 150 kunder. Det är ett rullande schema så det ingår även visst kvälls och helg arbete. Vidare ingår också att bemanna akut uppkommen frånvaro i nära samarbete med bemanningssamordnaren. SPECIFIKA KUNSKAPSKRAV För att lyckas i rollen som planerare/bemannare bör du ha erfarenhet av att använda bemanningssystemet. Dessutom krävs teoretiska kunskaper om övergripande mål, interna styrdokument, samt lagar och föreskrifter som styr hemtjänstens arbete. Det förväntas också att du har kännedom om handläggning och beslut enligt Sociallagstiftningen, social dokumentation samt goda färdigheter i Officepaketet (Excel, Word och Outlook) och andra IT-system. Du måste ha erfarenhet av att arbeta med slingplanering sedan tidigare för att kunna förstå hur verksamheten fungerar och hur det ser ut övergripande. KUNSKAPSKRAV FÖR VERKSAMHETENS STÖDFUNKTIONER Utöver systemkunskaper förväntas du ha teoretiska kunskaper om övergripande mål, interna styrdokument, lagar och föreskrifter som styr hemtjänstens arbete. Du bör också vara bekant med handläggning och beslut enligt Sociallagstiftningen, social dokumentation samt ha goda kunskaper i Officepaketet. Förmågan att tänka logiskt och resurseffektivt, arbeta systematiskt och processinriktat, samt behålla lugnet i pressade situationer är också viktiga krav. Kommunikations- och samarbetsförmåga, förmåga att handleda medarbetare och behärska svenska språket i tal, läsning, skrivning och förståelse är nödvändiga kompetenser. FÖRHÅLLNINGSSÄTT Alla medarbetare förväntas ha ett professionellt förhållningssätt som präglas av öppenhet gentemot kundernas behov och önskemål. Arbetet ska kännetecknas av kvalitetsfokus, samverkan och effektiv resursanvändning. En personcentrerad och teambaserad ansats bör genomsyra alla insatser. ÖVRIGA KOMPETENSKRAV Utöver de specifika kraven krävs samarbetsförmåga, personlig mognad, tydlighet i kommunikationen, empatisk förmåga, integritet, kvalitetsmedvetenhet och strukturerat arbetssätt för att lyckas som planerare/bemannare. Välkommen med din ansökan till [email protected]

25 mars 2024
Sista ansökan:
24 april 2024