Budget- och skuldrådgivare
Sök bland 3 lediga jobb som Budget- och skuldrådgivare och börja ditt nya yrkesliv idag!
Vad vi gör och vill Tyresöborna vänder sig till Servicecenter för att få information, vägledning och rådgivning, för att ställa frågor, lämna synpunkter och klagomål, och mycket annat som gäller kommunen. Vi är i dagsläget 15 medarbetare som brinner för att hjälpa Tyresös medborgare till en enklare vardag. Som registrator jobbar du dagligen nära demokratins kärna. Hos kommunkansliet hanterar man alla politiska nämnder, utskott och råd. Här arbetar även arkivarier och administratör. Under valår är man valkansli och genomför allmänna val. Hos kansliet jobbar arkivarier, nämndsekreterare samt kommunsekreterare. Om tjänsten 50% av tjänsten jobbar du som budget- och skuldrådgivare där du har som uppgift att tillsammans med rådsökande, ibland i samverkan med andra enheter, ta fram mål och strategier för ekonomiskt förändringsarbete och vara ett stöd i positiva processer. Målet är balans i vardagsekonomin och minskad skuldsättning. Syftet med budget- och skuldrådgivning är förebygga och rehabilitera överskuldsättning. Många gånger rör det sig om ett långsiktigt arbete där du behöver ha ett coachande förhållningssätt. 50% av tjänsten jobbar du som registrator. Rollen innebär sedvanliga registratorsuppgifter samt att vara superuser i vårt nya ärendehanteringssystem Lex. Du kommer dels diarieföra handlingar, vara drivande i utvecklingen och administrationen i Lex dels avlasta nämndsekreterare i sitt arbete. I denna roll är du stödjande och hjälpande mot handläggare som är sällananvändare i Lex. Övriga arbetsuppgifter relaterat registratur och administration kan förekomma. Vem är du? Vi söker dig som är socionom eller har annan lämplig akademisk utbildning och finner glädje i att arbeta med människor i förändringsprocesser. Du ska ha erfarenhet av att motivera människor till förändring genom motiverande samtal. Du ska ha erfarenhet av ekonomisk rådgivning till personer med ekonomisk utsatthet. Vi ser det som meriterande om du har: Genomfört Konsumentverkets kurs i budget- och skuldrådgivning. Arbetat som budget-och skuldrådgivare och använt verksamhetssystemet BOSS Erfarenhet av motiverande samtal och lösningsorienterat arbetssätt. Erfarenhet från arbete med människor i utsatta situationer. Erfarenhet av pedagogiskt arbete. Du har en god administrativ förmåga, är strukturerad och har en god förmåga att växla mellan arbetsuppgifter av olika slag. Du har vidare en god samarbetsförmåga men trivs även med att arbeta självständigt och tar ansvar för att utveckla dina arbetsmetoder. Du tycker om att ge stöd och service till verksamheten internt hos kommunen som arbetsgivare. Uttrycka dig väl i tal och skrift på svenska och engelska - ytterligare språkkunskaper är det meriterande. Du har god datorvana och gärna kunskap om kommunal verksamhet. Tjänsten är 100% tillsvidareanställning. Välkommen med din ansökan Varmt välkommen med din ansökan senast 23 januari 2022 . Har du några frågor? Kontakta oss via mejl eller telefon: Chef servicecenter, Thomas Halvarsson, [email protected] och 08-578 292 06. Chef kommunkansliet, Catarina Tunberg, [email protected] och 08-578 299 19 Kontaktuppgifter till arbetstagarorganisationer finner du här https://www.tyreso.se/arbetstagarorganisationer Tyresö är nära. Nära storstad, skog och skärgård, 20 minuter från Stockholm city. Tyresö kommun som arbetsplats kännetecknas av fokus på resultat, engagemang och nära ledarskap. Vi gör skillnad i Tyresöbornas vardag. Bli en av oss, här trivs nya tankar. Vi undanber oss vänligt men bestämt all form av hjälp med rekryteringen från utomstående aktörer.
Vill du bidra till att förebygga skuldproblem och hjälpa skuldsatta personer i Hässleholm och Östra Göinge att hitta lösningar på sin situation? Då har vi det perfekta jobbet för dig! Eftersom en av våra budget- och skuldrådgivare går vidare till en annan tjänst söker vi nu en ny kollega som vill fortsätta arbeta utifrån vårt välfungerande arbetssätt. Med din erfarenhet och kompetens kommer du att få möjlighet att påverka verksamhetens fortsatta utveckling. Det här erbjuder vi dig! Som budget- och skuldrådgivare ger du stöd och individuell rådgivning i budget- och skuldfrågor. Tillsammans med den rådsökande hittar ni lösningar för att förbättra deras privatekonomi. Det kan innebära att upprätta en budget, skapa betalplaner, förhandla med fordringsägare eller delta i processen kring skuldsanering. Du stöttar vid ansökningar, överklaganden och omprövningar av skuldsanering och motiverar den rådsökande genom hela processen. I rollen ingår även förebyggande informationsarbete. Detta utförs genom samverkan med olika grupper av rådsökande, ideella organisationer, företag, kommunala förvaltningar och statliga myndigheter. Arbetet inkluderar också besök på skolor och föreningar för att informera och föreläsa om hushållsekonomi och dess påverkan på livet. Tjänsten är en tillsvidareanställning med start enligt överenskommelse. Hässleholms kommun strävar efter att skapa de bästa förutsättningarna för ett hållbart arbetsliv, så att du trivs, mår bra och känner arbetsglädje. Vi erbjuder våra medarbetare förmåner som friskvårdsbidrag och möjlighet att byta semesterdagstillägg mot extra lediga dagar. Du har även flextid, vilket ger dig möjlighet att ta en sovmorgon eller sluta tidigare för att underlätta livspusslet. När verksamheten tillåter finns också möjlighet att arbeta hemifrån. Din arbetsplats kommer att vara på Järnvägsgatan 1 med närhet till både tåg- och bussförbindelser. Vem är du? Du behöver ha en högskole- eller universitetsexamen inom områden som socialt arbete, beteendevetenskap, juridik, ekonomi eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Det är meriterande om du har erfarenhet av budget- och skuldrådgivning, socialt arbete, hyresrådgivning samt obeståndsjuridik, liksom erfarenhet av att möta människor i kris och arbeta med motivationsarbete. Som person är du empatisk, sätter den rådsökande i fokus och har lätt för att skapa kontakt med människor. Du arbetar strukturerat, har lätt för att anpassa dig till förändrade omständigheter och ser möjligheter i förändringar. Du är ansvarstagande och har en hög samarbetsförmåga. För att kunna utföra de utåtriktade aktiviteterna på ett bra sätt bör du vara trygg och bekväm med att tala inför större grupper samt ha förmågan att förmedla information på ett pedagogiskt sätt. För jobbet behöver du B-körkort. Du delar värderingar och förhållningssätt som beskrivs i vår medarbetar- och ledarpolicy. Övrigt Vi arbetar med löpande urval så vänta inte med att skicka in din ansökan. Tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag. Intervjuer är inplanerade att ske under v. 50 och v. 51. Vi arbetar med kompetensbaserad rekrytering fri från fördomar, vilket innebär att den person som bäst matchar kraven erbjuds tjänsten. Välkommen med din ansökan där du bifogar ditt CV. Om oss Vi på Socialförvaltningen jobbar för att främja människors sociala trygghet, jämlika levnadsvillkor och aktiva deltagande i samhällslivet. Här på socialförvaltningen tror vi på medarbetare som under frihet tar ansvar och levererar den kvalitet som våra medborgare förtjänar och förväntar sig. Vi är stolta över våra medarbetare, och vi blir glada om du vill utvecklas tillsammans med oss. Hässleholms kommun är en viktig knutpunkt i Sverige. Här möts människor för att leva, uppleva, arbeta och lära i en kommun präglad av nyfikenhet och utveckling. Våra medarbetare skapar kvalité som syns, visar respekt för individen och sätter medborgaren i fokus. Välkommen att bli en av oss!
Om Kommuninvest Kommuninvest är Sveriges ledande finansinstitut för kommuner och regioner, med en stark mission att stödja samhället med hållbar och effektiv finansiering. Hos oss får du möjlighet att göra skillnad, arbeta med hållbarhetsmål och bli en del av en inspirerande arbetsmiljö med fokus på hållbar utveckling och kundnytta. Om rollen Som hållbarhetsstrateg på Kommuninvests utlåning-och rådgivningsavdelning får du en nyckelroll i att implementera vår strategi för hållbar tillväxt och stödja kunder och medlemmar i att finansiera sin hållbarhetsomställning. I rollen kommer du att arbeta med klimatplaner, utsläppsmål och hållbarhetsdata samt säkerställa att våra finansieringslösningar stödjer kundernas långsiktiga hållbarhetsmål. Du får en central roll i förvaltningen och utvecklingen av våra hållbara finansieringsprogram och i integrationen av hållbarhet i vår kreditgivning. Frågorna du ställs inför är komplexa och omfattar ett brett spektrum av miljömässig, social och ekonomisk hållbarhet utifrån kommunsektorns perspektiv. Du kommer att ingå i en engagerad grupp bestående av sex rådgivare, en chef och dig själv. Gruppen består av erfarna medarbetare, vilket skapar en stabil och kunnig miljö. En grupp där samarbete och kundnytta är ledord. I den här rollen får du möjlighet att göra en verklig skillnad för våra kunder och bidra till samhällsnytta – ett arbete som vi på Kommuninvest värderar högt. Utöver det kommer du ha nära samarbete med hållbarhetscontroller, hållbarhetschef och hållbarhetsanalytiker. Ansvarsområden Stöd till finansrådgivare: Bidra med expertkunskap inom hållbarhet för att stärka våra finansrådgivare samt säkerställa att kundernas behov av hållbara produkter möts. Kundrelationer och policystöd: Bygga och underhålla relationer med kunder, erbjuda vägledning kring gröna och sociala investeringar, klimatplaner, utsläppsmål och hållbarhetsdata. Följa utvecklingen inom hållbarhet i kommunsektorn: Följa och analysera hållbarhetsutvecklingen för kommunsektorns aktörer, samt föreslå förändringar eller nyutveckling inom Kommuninvest. Utbildning och workshopledning: Genomföra utbildningar och workshops för att höja kunskapsnivån inom hållbarhet, såväl internt som externt. Hållbara finansieringsprogram Som sekreterare i expertkommittéer för grön och social finansiering ansvarar du för ärendehantering och uppföljning i nära samverkan med ledamöter, kunder och finansrådgivare. Policy- och processutveckling: Delaktig i framtagning av instruktioner och processer för att möta våra hållbarhetsmål. Kvalifikationer Akademisk examen inom hållbarhet, ekonomi eller motsvarande. Gedigen erfarenhet av strategiskt och operativt hållbarhetsarbete från exempelvis kommun, region, annan offentlig verksamhet alternativt finanssektorn. Starkt nätverkande och förmåga att driva processer och dialoger med medlemmar/kunder. Goda kunskaper inom områden kopplade till hållbar finansiering, som exempelvis nationell och europeiskreglering samt effektrapportering och -mätning av sociala/miljö- och klimatrelaterade insatser, är meriterande. Kunskaper från ekonomi och finansmarknad är också meriterande. Flytande i svenska och engelska. Vem är du? Du är analytisk, flexibel och har en förmåga att bygga relationer samt skapa förtroende hos både interna och externa parter. Du har kapacitet att jobba med komplexa hållbarhetsfrågor på strategisk och operativnivå och kan driva processer framåt samtidigt som du är lyhörd för kundens behov. Eftersom det är en roll med många kontaktytor bör du kunna samarbeta väl på alla nivåer, med såväl specialister som generalister inom Kommuninvest som med kunder/medlemmar, ledningsfunktioner och samarbetsparter. Vad erbjuder vi?Vi erbjuder en stimulerande arbetsmiljö med fokus på hållbar utveckling, attraktiva förmåner och möjligheter att växa inom ett område där ditt arbete kangöra skillnad för hela samhället. Läs mer om oss och våra förmåner på vår karriärsida. RekyteringsprocessenSom en del av vår rekryteringsprocess använder vi arbetspsykologiska tester för att säkerställa en objektiv och rättvis bedömning. Genom testerna får vi en bättre förståelse för dina personliga egenskaper och problemlösningsförmåga, vilket hjälper oss att matcha rätt person till rätt roll. De tester vi använder är Assessios MAP och Matrigma, som är vetenskapligt utvecklade och väl etablerade verktyg för att utvärdera både potential, arbetsrelaterade kompetenser och potentiella riskområden. Du kommer att få mer information om dessa tester under rekryteringsprocessen. Vår ambition är att skapa en transparent och inkluderande process där vi tar välgrundade beslut baserade på såväl kompetens som personlighet.
Välj ett jobb för att visa detaljer
Visar 1 till 3 av 3 jobb