Kanslichef

Sök bland 2 lediga jobb som Kanslichef och börja ditt nya yrkesliv idag!

Stabschef vid verksamhetsområde Logistik
Försvarets Materielverk
Förvaltnings- och planeringschefer

Är du en driven person med erfarenhet av beredning, styrning och arbetssätt inom statsförvaltningen? Är du en utvecklingsorienterad chef och har förmåga att skapa goda relationer internt och externt? Som myndighet i försvarssektorn är vårt uppdrag att leverera det som vårt svenska försvar behöver, viktigare än någonsin. Vi befinner oss just nu i en tid där du som stabschef kommer att vara en nyckelperson i att skapa en ännu mer dynamisk och leveranssäker organisation. Vill du bidra till att göra Sverige och världen säkrare? Då kan du vara den vi söker. Arbetsuppgifter Staben stödjer chefen för verksamhetsområdet med att leda, koordinera och utveckla verksamhetsområdet samt stödjer avdelningarna i deras verksamhetsutövning. Avdelningen innehåller funktioner för att sammanhålla, stödja och följa upp produktionsledning, ekonomi, administration, beredningsstöd, säkerhetsskydd och beredskapsplanering. För närvarande arbetar 13 medarbetare i staben. Som stabschef kommer du att ha stor variation i arbetsuppgifter och jobbar både enskilt och tillsammans med andra. Utöver att leda arbetet i staben så förbereder du även ledningsgruppens arbete samt har ett nära samarbete med övriga stabschefer på FMV. Som stabschef rapporterar du till chefen för verksamhetsområde Logistik och ingår i dess ledningsgrupp. Du bidrar aktivt i ledningsgruppens arbete och det gemensamma arbetet att utveckla hela verksamheten.Som chef företräder du FMV:s vision, mål och värdegrund. Du har verksamhets-, arbetsgivar- och ekonomiskt ansvar samt i det är du dina medarbetares viktigaste kommunikationskanal. I ansvaret ligger att utveckla och utöva ett gott ledarskap enligt FMV:s ledarskaps principer; Föregå med gott exempel, Förtroende, Öppenhet och Resultat. Du arbetar i enlighet med gällande regelverk och riktlinjer inom dina ansvarsområden och arbetar mot de mål som är uppsatta inom respektive område. Tjänsten är placerad i Stockholm. Vi söker dig som Du har en relevant akademisk utbildning eller motsvarande utbildning/kompetens förvärvad på annat sätt som FMV bedömer likvärdig, tillsammans med erfarenhet av personalledning med fullt personalansvar. Du har tidigare erfarenhet av förändringsarbete och verksamhetsutveckling samt att leda och följa upp en verksamhet. Vidare har du arbetat med att leverera resultat i en målstyrd organisation, du har kunskap om processer, styrning och arbetssätt inom statsförvaltningen samt erfarenhet av att leda och genomföra beredningar. För att klara av arbetet är det en förutsättning att du kan arbeta i Officepaketets olika verktyg och att du har goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift. Vi ser det som meriterande om du har erfarenhet från en liknande roll på myndighet samt kunskap om verksamhets-, process och organisationsutveckling samt ekonomiuppföljning. Vidare ses det som meriterande om du har erfarenhet av materielförsörjning till Försvarsmakten, kunskap om Försvarsmaktens och FMV:s kund-, beställarrelation och de regelverk som styr detta, samt kunskap om FMV:s styrmodell, verksamhetsplaneringsprocess samt ekonomimodell. Som chef på FMV skapar du förutsättningar för dina medarbetares och FMV:s utveckling. Därför behöver du ha förmåga att sätta in skeenden i ett större perspektiv och förstå din roll i dem. Din ledarstil kännetecknas av en stark vilja till utveckling, vilket syns när du tydliggör mål och ramar för verksamheten. I handling visar du omtanke om såväl medarbetare som andra samarbetspartners. Du förstår också att en effektiv och leveranssäker organisation bygger på en öppenhet inför olikheter. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper. I urvalsarbetet kan vi komma att genomföra tester med stöd av extern leverantör. Om oss Verksamhetsområde Logistik ansvarar för att i nära samarbete med Försvarsmakten upphandla materiel och tjänster för Försvarsmaktens förmåga inom bland annat logistikstöd, personlig utrustning, fältförplägnadssystem, bas- och underhållssystem samt sjukvårdsystem. Verksamhetsområde Logistik ansvarar även för utveckling och förvaltning av myndighetens metoder, krav och uppföljning inom ett antal områden såsom till exempel, systemsäkerhet, integrerat logistikstöd (ILS), avveckling, driftsäkerhet och livscykelkostnader (LCC) samt materieldata (produktdata och teknisk information. FMV – Försvarets materielverk På FMV är du med och bidrar till att göra Sverige och världen säkrare. Vi upphandlar, utvecklar och levererar materiel och tjänster till det svenska försvaret. I vår vision ”Rätt materiel för ett starkare försvar” ryms vårt arbete och våra leveranser till Försvarsmakten av allt från helikoptrar, ubåtar, stridsflygplan och snörade kängor till kompasser, radarstationer, pansarterrängbilar och kuddar. Bredden i vårt uppdrag ger dig möjligheten att jobba med spännande innehåll, människor och projekt. Vi sätter värde på ömsesidigt förtroende och på ett hållbart arbetsliv. Därför erbjuder vi alla våra anställda ett brett utbud av utbildningar, kompetensutveckling och träning. Vill du vara med och utveckla framtidens försvar? Sök tjänsten via FMV:s webbplats. Vi vill ha dina ansökningshandlingar på svenska och för en mer inkluderande rekryteringsprocess tar vi inte emot några personliga brev. Våra fackliga företrädare är SEKO Peter Andersson, SACO Ann Karlsson, OFR/O Henry Joona och OFR/S Peter Boström. Alla nås på telefon 08-782 4000 (FMV Växel). Vid frågor ber vi dig kontakta Rutger Carlheim-Gyllenskiöld, rekryterare från Jefferssons Wells på telefon 0703-77 53 52 alt [email protected] Sista ansökningsdag är 2025-01-28 Välkommen med din ansökan. FMV finns för landet, i många delar av landet. Som medarbetare hos oss får du både en trygg och utmanande anställning och ett stort eget ansvar. För att jobba hos oss behöver du vara svensk medborgare och genomgå en säkerhetsprövning, i enlighet med säkerhetsskyddslagen. Vi tillämpar provanställning och som anställd kommer du att krigsplaceras utifrån totalförsvarets behov. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via FMV:s webbplats eller via vår registratur. Vi har redan gjort vårt medieval, därför undanber vi oss samtal från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

14 januari 2025
Sista ansökan:
28 januari 2025
Kanslichef
Sollentuna kommun
Förvaltnings- och planeringschefer

Vi söker enhetschef till vårt kansli, på kommunledningskontoret, med stort intresse för digital utveckling. Du ansvarar för verksamhet, ekonomi och personal för kanslienhetens 17 medarbetare. En av huvuduppgifterna är att säkerställa en väl fungerande beslutsprocess för kommunfullmäktige, kommunstyrelse och kommunens nämnder, effektiv handläggning av motioner, interpellationer och frågor, samordning av kommunövergripande remisser och enkäter samt vissa utredningar. Som kanslichef ansvarar du för att det finns goda registreringsrutiner av handlingar i kommunens diarier och ett gott administrativt stöd till förtroendevalda. Kansliet ansvarar för planering- och genomförande av allmänna val. I rollen som kanslichef ingår att förvalta och utveckla kommunens dokument- och ärendehanteringssystem Ciceron liksom ett antal andra kommunövergripande system (elektronisk underskriftstjänst, säkra meddelanden och videomöten, SDK och Artvise). Du kommer att ha formellt chefsansvar för kommunens politiska sekreterare och deras fysiska arbetsmiljö. Kvalifikationer Du har relevant högskoleutbildning, tidigare chefserfarenhet, erfarenhet av att arbeta med kommunala besluts- och ärendeprocesser, god kunskap om kommunallag, förvaltningslag och offentlighet- och sekretesslag. Du har stort intresse för digitaliseringsfrågor och erfarenhet av praktiskt arbete med att utveckla verksamhet med stöd av digital teknik. Du ska vara en motiverande ledare som har ett starkt engagemang att leda verksamheten framåt med fokus på aktivt medarbetarskap. Du har mycket god samarbetsförmåga eftersom tjänsten innehåller många kontakter med förtroendevalda, chefer i organisationen, systemleverantörer och allmänhet. Du ska trivas med utveckling och förbättring och att aktivt arbeta för att öka användningen av kommungemensamma digitala lösningar i kommunen och följa upp utvecklingen över tid. Leverantörsstyrning är en viktig del i detta. Som kanslichef har du en roll att spela i kommunens krisledningsorganisation och uppbyggnaden av civilt försvar. Tjänsten är därför placerade i säkerhetsklass och förutsätter att du har svenskt medborgarskap. Vi erbjuder Kansliet är placerat på den administrativa avdelningen som består av sex enheter: kansli, digitalisering, IT, internservice, kontaktcenter och överförmyndaren. Hos oss möter du en nytänkande grupp som tycker att digitalisering och innovation är vägen framåt. Vårt mål är att ge den absolut bästa servicen till invånare, medarbetare och förtroendevalda. Du ingår i avdelningens ledningsgrupp tillsammans med cheferna för övriga enheter och rapporterar till administrativa chefen. Vi har höga ambitioner och bred kompetens inom flera olika områden. Här finns stora möjligheter till utveckling och nya karriärvägar för den som vill. Tillsammans gör vi Sollentuna bättre varje dag! Vi har en modern syn på våra medarbetare och du får ett stort ansvar för ditt arbete och din arbetstid. Vi vill att våra medarbetare ska kunna ha ett hållbart arbetsliv, bland annat att kunna kombinera ett professionellt arbete med familj och fritid. Vi tillämpar flextid och erbjuder distansarbetsmöjligheter, kompetensutveckling, friskvårdsbidrag och semesterväxling. Tjänsten är placerad i nyrenoverade lokaler i Turebergshuset som ligger centralt i Sollentuna centrum. Hit är det är lätt att ta sig med allmänna kommunikationer. Välkommen till Sollentuna – en kommun mitt i möjligheterna! Tillsammans gör vi Sollentuna bättre varje dag för våra invånare, företagare och organisationer. Vi har tydliga och ambitiösa mål för att skapa trygghet, välfärd och hållbar tillväxt. Vi erbjuder dig ett meningsfullt och roligt jobb i en stabil miljö där ambitionsnivån är hög. Hos oss får du fantastiska kollegor som vill göra skillnad för andra. Nu söker vi dig som är nytänkande, ansvarstagande och välkomnande. Följ med oss på resan mot att skapa Sveriges mest attraktiva kommun!

17 december 2024
Sista ansökan:
26 januari 2025