Trafikledare, spårburen trafik

Sök bland 4 lediga jobb som Trafikledare, spårburen trafik och börja ditt nya yrkesliv idag!

Trafikplanerare till ProTrain
OnePartnerGroup Östergötland AB
Transportledare och transportsamordnare

Är du duktig på planering och att se saker ur ett helhetsperspektiv? Vi på ProTrain i Mjölby söker nu en trafikplanerare till vårt team. Är det du? Välkommen med din ansökan redan idag!   Om ProTrain ProTrain erbjuder bemanning med lokförare, växlare och tillsynsmän samt tågdragning på egen trafiklicens. Idag är vi drygt 100 personer i bolaget med tjänstgöring över hela Sverige. Majoriteten av alla medarbetare arbetar som lokförare eller bangårdsoperatör i våra bemanningsuppdrag och i vår trafikverksamhet. På ProTrains huvudkontor i Mjölby är vi ca tio personer och här blir du en del av ett erfaret gäng som arbetar med planering av tågtrafik, personalplanering och fordonskoordinering.   Om tjänsten I rollen som planerare kommer du att arbeta med planering av tågtrafik och resurser. I dialog med våra lokförare, kunder och Trafikverket planerar och optimerar du bemanningen av vår trafikverksamhet. Det innebär att det är du som lägger scheman med hänsyn till bland annat gällande kollektivavtal, förarkompetenser, tillfälliga vakanser eller trafikstörningar. Vidare planerar du för när och vart det är lämpligt med översyn eller reparation av vagnar och ser till att detta likväl som trafikflödet i sin helhet sker på mest gynnsamt sätt för personal samt i relation till kostnadseffektivitet. Det ingår även i din roll att ansvara för kvalitetsuppföljning, exempelvis genom att vid månadsslut jämföra våra rutters beräknade och faktiska kostnader och utifrån detta arbeta för framtida effektiviseringar. Anställningen börjar som ett konsultuppdrag via OnePartnerGroup, med start 1 april 2025, till mitten av augusti 2025, men för rätt person finns möjlighet till att på sikt övergå till en tillsvidareanställning direkt hos ProTrain.   Om dig Vi önskar att du som söker har tidigare erfarenhet inom logistik, bemannings- eller produktionsplanering, alternativt att du haft en annan operativ roll där du arbetat med att optimera flöden och resurser. Erfarenhet från järnvägsbranschen är inget måste, men starkt meriterande. Saknar du erfarenhet av roller som innefattar planering är du ändå välkommen med din ansökan, om du har erfarenhet inom järnvägsbranschen sedan tidigare. Som person är du lösningsorienterad och kan se situationer från flera olika perspektiv. Du har en god kommunikativ förmåga och uppfattas som serviceinriktad och prestigelös samtidigt som du vågar stå bakom dina beslut. Att du trivs i en roll som präglas av många kontaktytor och samarbete är en förutsättning för att trivas hos oss. Arbetet kräver att du kan kommunicera väl på svenska i tal och skrift samt att du har goda kunskaper i Officepaketet.   Varför ProTrain Med ett jobb inom järnvägen bidrar du inte bara till att utveckla Sverige och samhället, utan du bidrar även till vår jord. Inget annat transportmedel kan förflytta lika stora mängder människor och gods med så liten påverkan på miljön som järnvägen. Järnvägen är även en stabil bransch över tid, vilket kan vara tryggt att veta som anställd. Hos oss på ProTrain jobbar du i nyrenoverade lokaler centralt Mjölby, med goda pendlingsmöjligheter. Du blir en del av ett erfaret team med gedigen kompetens.   Övrigt Omfattning: Heltid, under din tid som konsult arbetar du vardagar på kontorstid. I en eventuell tillsvidareanställning efter konsultuppdraget kan arbetet komma att innefatta skiftarbete. Tillträde: 1 april 2025  Placering: Mjölby Vår process består av följande steg: telefonavstämning, kompetensbaserade tester som mäter problemlösningsförmåga och personlighet (tidsåtgång ca 45 minuter), djupintervju, referenstagning, bakgrundskontroll och kundintervju. Vi ger återkoppling inom 2 veckor efter att du sökt tjänsten. Har du inte hört från oss inom 2 veckor ber vi dig kontrollera att du i din ansökan angivit rätt mejladress samt att våra meddelanden inte hamnat i din skräppost. Kontakta gärna ansvarig rekryteringskonsult Rebecka Karlsson på 0730496812 eller [email protected] om du har frågor om rollen eller hur processen ser ut framåt. Ansökningar behandlas löpande och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdatum, vänta därför inte med att skicka in din ansökan. Vi ser fram mot att höra från dig!

24 mars 2025
Sista ansökan:
1 april 2025
VR Snabbtåg söker driftledare på timmar till sommaren
VR Sverige AB
Transportledare och transportsamordnare

Om arbetsplatsen   VR Snabbtåg är ett modernt tågbolag som sedan 2015 trafikerar tågsträckan Stockholm - Göteborg med våra snabbtåg. Vi har nyligen bytt namn till VR och är nu gröna istället för röda, i övrigt är allt sig likt. Sedan starten har vi etablerat oss som den punktligaste tågoperatören på sträckan Stockholm-Göteborg och har, sedan 2016, placerat oss på första plats i Svenskt Kvalitetsindexs mätning inom kategorin tågbolag och 2024 vann vi för hela kategorin persontransport.   Sedan maj 2024 är vi en del av VR Group, en nordisk transportkoncern med huvudkontor i Finland. VR är ett finländskt företag med lång erfarenhet inom järnvägsbranschen, från logistik och fjärrtåg i Finland, till upphandlad stadstrafik i både Finland och Sverige. VR Snabbtåg representerar den svenska delen av fjärrtågstrafiken och vi har platskontor i Göteborg och Stockholm, båda ett stenkast från centralstationen.    Om rollen Är du nyfiken på driftledning eller arbetar idag inom området transport? Triggas du av tanken att vara med när vi bygger det mest omtyckta resebolaget genom en överlägsen serviceupplevelse? Då tycker vi att du ska kliva ombord hos oss på VR Snabbtåg!  Service & Operations Center (SOC) har en central roll för både trafiken, den operativa personalledningen och servicen till våra kunder. I rollen som Service- och Driftledare har du stort och brett ansvar och interagerar med många parter, i synnerhet vid trafikstörningar. Uppdraget kräver att du är både effektiv och noggrann i ditt arbete och att du har en ödmjuk inställning till alla som tjänsten samverkar med. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är: • Trafikledning inklusive störningshantering, beslut om kundlösningar, beställning av ersättningstrafik samt intern och extern koordination • Fordonsplanering, fordonsstyrning och hantering av felanmälningar • Operativ personalledning inom de närmaste dygnen • Olycks- och avvikelsehantering Anställningsform Vi söker en timanställd medarbetare (intermittent anställning) för att täcka upp sommarsemestrar och arbeta vid behov under resterande delar av året. Under juni–augusti förväntas du arbeta i princip heltid. Tjänsten inleds med en fyra veckor lång utbildning. Vi ser gärna att du är tillgänglig att påbörja denna så snart som möjligt, dock senast i maj. Arbetstiden varierar mellan dag, kväll, natt och helg och du kommer att vara placerad i Stockholm. Kvalifikationer För att trivas i rollen hos oss är du professionell, självgående och flexibel med god simultankapacitet och stresstålighet. Du är en handlingskraftig person som omgående skaffar dig en överblick över komplexa situationer och kan fatta både snabba, genomtänkta och ibland obekväma beslut. Du har ett stort säkerhetstänk och ett visst tekniskt kunnande samt är van vid att arbeta med systemstöd. Att prova nya arbetssätt, vara en utmanare och hitta lösningar lockar dig. Du är affärsmässig och ser tydligt hur dina beslut påverkar ekonomin och produktiviteten. Då befattningen har stort fokus på service till medarbetare och kunder är det av yttersta vikt att du är prestigelös, serviceinriktad och beredd att hugga i där det behövs. Vidare har du: • Gymnasieutbildning • God kommunikativ förmåga i svenska och engelska i tal och skrift • Vana att arbeta i Office-paketet (Excel, Word och Outlook) Vi ser det som meriterande om du har erfarenhet från motsvarande arbetsuppgifter med operativt ledarskap och kundservice i fokus, företrädesvis från järnvägs- eller övrig transportbransch.  Övrigt Vi välkomnar alla in i VR-gänget, oavsett vem du är eller var du kommer ifrån. Det är alla medarbetares unika personligheter som gör att vi kan erbjuda våra resenärer en unik serviceupplevelse – varje dag. Hos oss ingår du i en miljö med hög och positiv förändringstakt där du är med och bidrar till VR Snabbtågs fortsatta resa. Vi erbjuder dig variation i arbetsinnehållet och goda möjligheter att, genom egna initiativ, påverka din personliga utveckling och framtid inom företaget. Du ingår i ett team med kompetenta och trevliga kollegor. Förutom härliga kollegor får du en schysst lön med bra villkor. Du får tjänstepension, semesterersättning, friskvårdsbidrag, rabatt på resor med mera.  Vi är nyfikna på dig, så skicka in din ansökan så snart som möjligt via länken. Vi använder oss inte av personliga brev i vår process. Istället vill vi att du bifogar ditt CV och svarar på våra urvalsfrågor. Frågorna hjälper oss att förstå vem du är på ett rättvist sätt. Kommande steg i processen är att genomföra våra obligatoriska urvalstester, därefter intervjuer, alkohol- och drogkontroll, bakgrundskontroll och referenstagning. Vid eventuella frågor vänligen kontakta [email protected] Vi arbetar med löpande urval vilket innebär att tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag. Välkommen ombord på en trevligare resa!

19 mars 2025
Sista ansökan:
5 april 2025
DTK Road AB söker trafikledare till intermodal avdelning.
DTK Road AB
Transportledare och transportsamordnare

DTK Road AB är ett växande företag inom transport och logistik. Vi söker nu en engagerad och erfaren Internationell Trafikplanerare för att stärka vårt team och säkerställa effektiv och pålitlig trafikplanering på internationell nivå. Arbetsuppgifter: Planera och koordinera internationella transportflöden och rutter för att optimera leveranstider och kostnader. Analysera och förbättra existerande trafik- och ruttlösningar för att öka effektiviteten. Skapa och underhålla rapporter och dokumentation gällande transporter och rutter. Identifiera och implementera nya logistiklösningar för att förbättra transportflöden globalt. Kvalifikationer: Minst 3 års erfarenhet av trafikplanering på internationell nivå, gärna inom transport eller logistikbranschen. God förståelse för internationella transportlagar och tullprocedurer. Förmåga att arbeta självständigt och ta egna initiativ. Utmärkta kommunikationsfärdigheter på både svenska och engelska, i tal och skrift. Förmåga att hantera flera projekt samtidigt och hålla deadlines. Goda kunskaper i MS Office och trafikplaneringssystem. Vi Erbjuder: En dynamisk arbetsmiljö med möjlighet till internationell erfarenhet. Möjlighet att vara en del av ett växande företag med spännande utvecklingsmöjligheter. Stöd och utveckling genom utbildningar och mentorskap.

25 februari 2025
Sista ansökan:
27 mars 2025
SJ Stockholmståg söker Driftledare Fordon
SJ AB
Transportledare och transportsamordnare

Din kommande roll Nu söker vi inom produktionsområdet Fordon två nya kollegor till rollen Driftledare Fordon som kommer att arbeta hos vår Trafikledning.Du som Driftledare Fordon ska förbereda underhållet för pendeltågens fordon utifrån veckoplan, återstående underhållspunkter och inrapporterade skador samt bistå i styrningen av fordon till rätt depå. Arbetet innebärskiftarbete förlagt på dag, eftermiddag och natt. Vi söker i denna rekryteringsomgång en tillsvidareanställd och en vikarie för en föräldraledighet mellan2025-01-07 till och med 2025-08-31. Dina arbetsuppgifter består bland annat av följande: Prioritera alla inrapporterade skador i vårt produktionssystemMaximo Styrning av fordon till mest optimal utgång (ändring i utgångslistorna) Railning (trafiksättning) av fordon från depåer i IVU Informera om och initiera styrningar vid störningar i trafiken Utfärda intyg för återinsättande av fordon i drift Följa lagar och relevanta förordningar, såsom ECM Förväntningar på den vi söker För att trivas i rollen som Driftledare Fordon behöver du vara flexibel och förändringsbenägen samtidigt som du är strukturerad och resultatorienterad. Du behöver ha en förmåga att se helheten samtidigt som du kan djupdyka i detaljfrågor. Du behöver även ha en god samarbetsförmåga samt vara öppen och kommunikativ. Minst gymnasieexamen med teknisk inriktning Bred kunskap och erfarenhet av underhållsproduktion, produktionsplanering och processer gärna från järnvägsbranschen Erfarenhet av produktions- och underhållsystem som tex. Maximo, Compass och IVU Ansökan och information Då tjänsten är placerad i säkerhetsklass enligt säkerhetsskyddslagen innebär dettaatt det innan anställning kommer att genomföras en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen av dig som kandidat. Godkänd säkerhetsprövning är i så fall en förutsättning för anställning. Urval sker löpande så skicka in din ansökan så snart som möjligt. Vad är SJ Stockholmståg AB? SJ Stockholmståg (SJP) är ett dotterbolag till SJ AB och har sedan den 3 mars 2024 ett totalansvar för pendeltågen; trafik, underhåll och service. Pendeltågstrafiken är en viktig pulsåder för många boende i Stockholmsregionen. En vanlig tisdag reser över 340 000 personer med pendeltågen i Stockholm och när staden växer är det vårt ansvar att erbjuda möjligheten att resa på ett hållbart sätt. Tillsammans med våra drygt 1 800 medarbetare arbetar vi i ett nära samarbete med Trafikförvaltningen (SL) för att skapa en trygg, stabil och pålitlig pendeltågstrafik för våra medarbetare och resenärer.

23 oktober 2024
Sista ansökan:
11 april 2025