Lediga jobb hos Riksgäldskontoret
Rollen som säkerhetsanalytiker med ansvar för krisberedskap och civilt försvar innebär att vara rådgivande inom krisberedskap och civilt försvar. Genom din sakkunskap bidrar du framför allt inom sakområdet i planering och genomförande av övningar, relevanta analyser och aktiviteter samt till att vidareutveckla styrande dokument, följa upp implikationer av nya regelverk och krav samt ta fram förslag till åtgärder. De huvudsakliga arbetsuppgifterna är att självständigt och tillsammans med andra, planera, genomföra och följa upp myndighetens arbete inom civil beredskap. Det innebär exempelvis att planera och genomföra övningar, omvärldsbevakning inom det egna ansvarsområdet samt att genomföra analyser, samordna och följa upp myndighetens arbete inom sakområdet. Som säkerhetsanalytiker samordnar du även arbetet med att utveckla och förvalta kontinuitetsplaner inför och vid höjd beredskap, arbetet med att utveckla och förvalta myndighetens krigsorganisation och bidra till samordning av myndighetens funktion för tjänsteman i beredskap. Du representerar även Riksgälden samt driver utvecklingsuppdrag i samverkan med andra myndigheter. Att ansvara för utveckling och förvaltning av myndighetens krigsorganisation men också för planering för fredstida krissituationer, liksom arbete med säkerhetsskydd och signalskydd ingår också i rollen. Som säkerhetsanalytiker deltar du i säkerhetsenhetens löpande arbete, t.ex. utredningar, beredningar med beslutsunderlag till myndighetens ledningsgrupp och hantering av remisser inom sakområdet. Din profil Vi söker dig som har mycket god förmåga att muntligt och skriftligt förmedla kunskaper och insikter inom området och mycket goda kunskaper i svenska i såväl tal som skrift. Du tar ansvar för dina uppgifter, strukturerar själv ditt angreppssätt och driver dina processer vidare och vågar be om hjälp när det behövs. För att lyckas i rollen bör du även ha helhetssyn och vara flexibel. Du har också: • akademisk utbildning inom samhällsvetenskap, statsvetenskap, riskhantering, krisberedskap, samhällssäkerheteller utbildning inom området som arbetsgivaren bedömer likvärdig. • minst två års erfarenhet av arbete med frågor som rör totalförsvarsplanering • goda kunskaper i Officepaketet. Det är meriterande om du har: • erfarenhet av att leda och samordna arbete med kontinuitetshantering • erfarenhet av utveckling och förvaltning av kris- och krigsorganisationer • erfarenhet av att planera och genomföra utbildning, träning och övning inom sakområdet • erfarenhet från offentlig förvaltning. Övrig information Välkommen med din ansökan som innehåller CV, personligt brev, examensbevis och relevanta betyg. För att du ska få en så rättvis och korrekt bedömning som möjligt är det av stor vikt att du uppger år och månad för varje anställning samt en kort beskrivning av arbetsuppgifterna i ditt CV. Skicka ansökan senast den 24augusti 2025. Ange referens 2025/359 om du skickar in ansökan på annat sätt än digitalt via Riksgäldens hemsida. Vi erbjuder en tillsvidaretjänst och tillämpar sex månaders provanställning. För information om tjänsten är du välkommen att kontakta säkerhetschef Mikael Holmer, 08-613 52 60 och kring rekryteringsprocessen HR-partner Maria Themnér, tfn 08-613 46 91. Fackliga representanter är: Linn Hedman Saco-S och Lena Niklasson ST-Riksgälden som nås via växeln: 08-613 45 00. Riksgälden erbjuder generösa semestervillkor, löneväxling till pension, friskvårdsbidrag, friskvårdstimmar och tillgång till gym. Alla medarbetare har tillgång till en egen plats på kontoret, det finns även möjlighet att arbeta på distans 2,5 dagar i veckan. Finansiellt innehav Som anställd på Riksgälden har du en skyldighet att anmäla ditt innehav av finansiella instrument. För att som anställd på Riksgälden få inneha aktier i bank krävs särskilt tillstånd. Säkerhetsprövning En anställning vid enhet Säkerhet innebär placering i säkerhetsklass. Vanligtvis krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras före anställning i enlighet med 3 kap. säkerhetsskyddslagen. Med anställningen följer att du kan komma att krigsplaceras. Om Riksgälden Riksgälden spelar en viktig roll i samhällsekonomin och på den svenska finansmarknaden. Vi bidrar till att statens pengar och finansiering hanteras effektivt och att det finansiella systemet är stabilt. Vårt kontor finns i centrala Stockholm och vi är drygt 240 anställda. Vår vision är att tillsammans göra Riksgälden till en förebild både i Sverige och internationellt. Våra värderingar präglas av öppenhet, trygghet och professionalitet i utförande av vårt arbete. Riksgälden strävar efter att vara en hållbar och attraktiv arbetsgivare, där mångfald, olika erfarenheter, kompetens och bakgrunder tas tillvara. För mer information se riksgalden.se
Analytiker – Kreditanalytiker till Garanti och Utlåning Vi söker analytiker med kvantitativa färdigheter, som vill arbeta med unika frågeställningar inom kreditriskområdet och bidra till samhällsutveckling Vi erbjuder dig Riksgälden tillhandahåller, på regeringens uppdrag, garantier och utlåning till olika projekt utanför staten. Vår uppgift är att bedöma riskerna, sätta avgifter och bestämma villkoren för de garantier som ställs ut. I rollen som kreditanalytiker ingår att sätta sig in i, förstå och analysera finansiella data, upplägg och strukturer, göra bedömningar och dra slutsatser om ekonomisk bärkraft. Arbetet innebär även att sätta sig in i komplexa finansiella modeller, prissätta kreditrisker och hitta lämpliga åtgärder för att begränsa statens risk. Som kreditanalytiker driver man självständigt egna delprojekt, tar ansvar för analysuppgifter och bidrar till hög kvalitet i underlag till beslut. Till stor del sker arbete i team tillsammans med kollegor som har andra kompetensprofiler för att finna lämpliga lösningar i ärenden och frågeområden. I arbetet bidrar även kreditanalytikern till att utveckla metod och policyfrågor på enheten. För rollen krävs analytisk kompetens, förmåga att sätta sig in i komplexa frågor och förmåga att pedagogiskt kunna förklara komplexa frågeställningar muntligen och i skrift. Din profil I rollen arbetar du självständigt med analyser och driver frågor av skiftande karaktär. Du tar egna initiativ och söker självständigt det stöd eller information som behövs för att lösa uppgiften. Som person är du strukturerad, analytisk och noggrann. För att trivas i rollen behöver du vara mål och resultatorienterad samt tycka om situationer där frågor inte har en på förhand given lösning. Du behöver även kunna hantera periodiska arbetstoppar. En stor del av arbetet sker i samarbete med andra, både interna och externa parter. Här är det viktigt att du har en förmåga att samarbeta, är konstruktiv och pragmatisk med en förmåga att se andra perspektiv och slutligen komma fram med förslag till lösningar. Du har kommunikativ vana och uttrycker dig väl i tal och skrift. Du ska även ha: • kandidatexamen i ekonomi, finans eller industriell ekonomi • minst tre års arbetslivserfarenhet från finansiell sektor och kvalificerat arbete med kreditriskanalys • kunskap om kreditriskmodeller, kreditratingmetoder och prissättnings principer samt en förmåga att tillämpa dessa i praktiken • kunskap om Excel på avancerad nivå med förmåga att hantera stora datamängder Meriterande: • magisterexamen • studier i statistik, matematik och juridik • erfarenhet av arbete på bank/kreditinstitut eller inom kreditförsäkring • erfarenhet av arbete i analysverktyg som SQL, Phyton, Matlab eller liknande • kunskap om regelverk som påverkar kreditgivning och riskhantering i finanssektorn • erfarenhet av arbete i statlig myndighet. Vi kommer att lägga stor vikt vid pålitlighet och lämplighet till tjänsten samt dina personliga egenskaper. Övrig information Välkommen med din ansökan som innehåller CV, personligt brev, examensbevis och relevanta betyg. För att du ska få en så rättvis och korrekt bedömning som möjligt är det av stor vikt att du uppger år och månad för varje anställning samt en kort beskrivning av arbetsuppgifterna i ditt CV. Skicka ansökan senast den xx juni 2025. Ange referens 2025/487 om du skickar in ansökan på annat sätt än digitalt via Riksgäldens hemsida. Vi erbjuder en tillsvidaretjänst och tillämpar sex månaders provanställning. För information om tjänsten är du välkommen att kontakta enhetschef Johanna Wallmo Wahlgren, 08 613 47 99 och kring rekryteringsprocessen HR-partner Maria Themnér, tfn 08-613 46 91. Fackliga representanter är: Linn Hedman, Saco-S och Lena Niklasson, ST-Riksgälden som nås via växeln: 08-613 45 00. Riksgälden erbjuder generösa semestervillkor, löneväxling till pension, friskvårdsbidrag, friskvårdstimmar och tillgång till gym. Alla medarbetare har tillgång till en egen plats på kontoret det finns även möjlighet att arbeta på distans 2,5 dagar i veckan. Finansiellt innehav Som anställd på Riksgälden har du en skyldighet att anmäla ditt innehav av finansiella instrument. För att som anställd på Riksgälden få inneha aktier i bank krävs särskilt tillstånd. Säkerhetsklassad tjänst Som anställd vid Riksgälden kan du komma att bli krigsplacerad, utifrån totalförsvarets behov. Vissa roller är placerade i säkerhetsklass och svenskt medborgarskap kan därför vara ett krav. Om tjänsten är inplacerad i säkerhetsklass kommer även en registerkontroll att ske. En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Om Riksgälden Riksgälden spelar en viktig roll i samhällsekonomin och på den svenska finansmarknaden. Vi bidrar till att statens pengar och finansiering hanteras effektivt och att det finansiella systemet är stabilt. Vårt kontor finns i centrala Stockholm och vi är drygt 240 anställda. Vår vision är att tillsammans göra Riksgälden till en förebild både i Sverige och internationellt. Våra värderingar präglas av öppenhet, trygghet och professionalitet i utförande av vårt arbete. Riksgälden strävar efter att vara en hållbar och attraktiv arbetsgivare, där mångfald, olika erfarenheter, kompetens och bakgrunder tas tillvara. För mer information se riksgalden.se
Välj ett jobb för att visa detaljer
Visar 1 till 2 av 2 jobb