Styrelsen För Ackreditering och Teknisk Kontroll jobb

Lediga jobb hos Styrelsen För Ackreditering och Teknisk Kontroll

Enhetschef till rättsenheten
Styrelsen För Ackreditering och Teknisk Kontroll
Förvaltnings- och planeringschefer

Är du jurist med erfarenhet av kvalitetsinfrastrukturen och nyfiken på ledarskap? Vill du vara med och forma myndighetens verksamhet och framtidens regelverk inom våra verksamhetsområden? Då kan tjänsten som enhetschef för rättsenheten på Swedac vara något för dig! Om Swedac Swedac är en statlig myndighet som arbetar för kvalitet och trygghet. Vi är Sveriges nationella ackrediteringsorgan, samordnar marknadskontroll och ansvarar för reglerad mätteknik och ädelmetallfrågor. Vårt uppdrag bidrar till ett öppet och konkurrenskraftigt näringsliv och ett samhälle där människor kan känna tillit. Läs mer om hur det är att arbeta på Swedac på vår hemsida: Att arbeta på Swedac https://www.swedac.se/om-swedac/arbeta-pa-swedac/ Rättsenheten är en nyinrättad enhet på avdelningen för juridik och handel. Enheten består i dag av fem jurister och rekrytering pågår av ytterligare minst en jurist. Om tjänsten Som enhetschef för rättsenheten leder du en verksamhet som stödjer myndighetens alla verksamheter i juridiska frågor. Du ansvarar för att planera, leda och utveckla enhetens verksamhet och medarbetare. Du deltar också i det dagliga arbetet och stöttar även myndighetens chefsjurist i hennes arbete. Arbetet innebär budget- och personalansvar samt nära samverkan med andra delar av myndigheten, andra myndigheter och övriga aktörer inom kvalitetsinfrastrukturen såväl inom Sverige som internationellt. Din bakgrund Du som söker ska ha juristexamen eller motsvarande utbildning minst fem års erfarenhet som jurist inom offentlig sektor intresse och nyfikenhet för ledarskap och organisationsutveckling samt ha erfarenhet av att arbetsleda andra mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska och engelska, både i tal och skrift. Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete med att tillämpa och tolka kvalitetsinfrastrukturens regelverk, främst ackreditering och reglerad mätteknik erfarenhet från domstol, som notarietjänstgöring eller annan jämförbar erfarenhet erfarenhet av att ta fram myndighetsföreskrifter arbetet med digitalisering och AI-verktyg Om dig Vi söker dig som är trygg och stabil med mycket god förmåga att samarbeta men också att arbeta självständigt har de personliga förutsättningarna att bli en god ledare är strategisk och analytisk i sitt tänkande är nyfiken på att utveckla både människor och verksamhet, särskilt genom möjligheterna att använda AI-verktyg för att utveckla arbetssätt och lösningar är kommunikativ och lyhörd, med förmåga att skapa engagemang och samarbete är strukturerad, med förmåga att prioritera och hålla en hög kvalitet i både små och stora frågor är förtrogen med statlig värdegrund och vad det innebär att leda i offentlig verksamhet. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Villkor: Tillsvidareanställning 100% Provanställning kan bli aktuell Individuell lönesättning och förtroendearbetstid Tjänsteställe i Borås Möjlighet till överenskommelse om distansarbete viss del av arbetstiden, minst 60 % av arbetstiden är på kontoret Tillträde enligt överenskommelse Styrelsen för ackreditering och teknisk kontroll (Swedac) Swedac är en statlig myndighet som arbetar för att produkter och tjänster ska vara säkra. Som ackrediteringsorgan prövar vi kompetensen för organisationer som bland annat utför provning, kalibrering, certifiering och kontroll. Vi ansvarar också för föreskrifter och tillsyn av mått, vikt och ädelmetall. Swedac samordnar marknadskontrollen i Sverige och vi är den nationella anmälande myndigheten i Sverige. Vi har ett stort nationellt och internationellt kontaktnät. Swedacs vision är att medverka till att skapa en öppen och global marknad, ett konkurrenskraftigt näringsliv samt trygga konsumenter och produktanvändare i ett hållbart samhälle. Läs mer om Swedac på www.swedac.se. Som statligt anställd har du en rad förmåner, exempelvis: upp till sju veckors semester subventionerad läkarvård och läkemedelsersättning försäkringar (arbetsskade-, tjänstegruppliv- och reseförsäkring) pensionsavtal (med tjänste-, efterlevande- och sjukpension) friskvårdsbidrag möjlighet till friskvårdsaktivitet en timme i veckan under arbetstid osv. För mer information kring tjänsten är du välkommen att kontakta chefsjurist Anette Arveståhl, tel. 0771-99 09 00 (växel). Representanter för Saco och ST nås också via växeln. Skicka in din ansökan med meritförteckning till [email protected]. Ange dnr: 2025/1321 i din ansökan. Sista ansökningsdag är den 9 juli 2025. Intervjuer kommer att ske i Borås 15-16 juli 2025. Vi har gjort medieval för denna rekrytering och undanber oss kontakt med annonssäljare eller säljare av andra rekryteringstjänster. Allmänna handlingar och personuppgifter Post och e-post som kommer in till myndigheter blir allmän handling och kan därför lämnas ut om inte särskilda sekretessregler gäller. Om vi inte bedömer att uppgifterna omfattas av sekretess innebär detta att uppgifter som du skickar in till oss kan komma att lämnas ut om någon begär det. Swedac behandlar personuppgifter enligt dataskyddsförordningen (GDPR) och övrig gällande lagstiftning på området. Det innebär att Swedac skyddar personuppgifter med nödvändiga åtgärder och att du alltid har rätt att kontakta Swedac för att få reda på vilka personuppgifter Swedac har registrerade. Läs mer om rättigheter i Swedacs policy https://www.swedac.se/swedacs-integritetspolicy/ .

7 dagar sedan
Sista ansökan:
9 juli 2025
Jurist till Avdelningen för juridik och handelsfrågor
Styrelsen För Ackreditering och Teknisk Kontroll
Förvaltnings- och organisationsjurister

Vill du använda dina juridiska kunskaper för att skapa samhällsnytta tillsammans med kollegor med kunskaper inom andra områden? Trivs du med att ha en stödjande roll och stor variation i arbetet? Då kan jobbet som jurist hos oss vara rätt för dig. Avdelningen för juridik och handelsfrågor söker nu förstärkning och rekryterar nu en till tre jurister. Här arbetar vi både med interna frågor inom myndigheten och externa kontakter med andra myndigheter, Regeringskansliet, organisationer och företag. Våra arbetsuppgifter inkluderar juridiskt stöd till verksamheten, remisshantering, ärendehantering och föreskriftsarbete. Vi bidrar också till att implementera nya regelverk och stötta internationella samarbeten kring ackreditering, reglerad mätteknik och EU:s inre marknad. Digitalisering är en viktig del av myndighetens utveckling, och juridiskt stöd är centralt i detta arbete. Juristgruppen består idag av sex jurister och leds av chefsjuristen. Vill du bli ett tillskott till vår grupp? Om tjänsten Som jurist hos oss får du ett omväxlande arbete där du stöttar ledning och verksamhet i juridiska frågor. Arbetsuppgifterna kan inkludera: svara på remisser och hantera inkomna klagomål hålla interna och externa utbildningar delta i projekt och utvecklingsarbete stötta i upphandlingsfrågor granska och ta fram avtal tolka och implementera nya regelverk ta fram och revidera myndighetens föreskrifter representera myndigheten i domstol. Vi erbjuder en meningsfull roll där du bidrar till samhällsnytta, utvecklas tillsammans med kunniga kollegor och har balans mellan arbetsliv och privatliv. Din kompetens – våra önskemål Du som söker ska ha: juristexamen eller motsvarande juridisk utbildning erfarenhet av att arbeta i offentlig sektor mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska och engelska, både skriftligt och muntligt Det är meriterande om du också har erfarenhet av: ha arbetat med att tolka och tillämpa EU-regler ha arbetat med digitalisering och AI-verktyg ta fram och genomföra utbildningar och andra informationsinsatser Vi söker dig som är trygg, stabil och har god förmåga att samarbeta samtidigt som du trivs med att arbeta självständigt. Du är initiativrik, har ett starkt driv och ett helhetsperspektiv med fokus på utveckling. Du är nyfiken på digitalisering och ser möjligheter att använda exempelvis AI-verktyg för att utveckla arbetssätt och lösningar. För att lyckas i arbetet är det också viktigt att du är flexibel, noggrann, nyfiken och bidrar med positiv energi till arbetsplatsen. Vi värdesätter din vilja att dela kunskap och din förmåga att snabbt sätta dig in i och lösa nya frågor. Du står bakom och arbetar utifrån statens värdegrund. Stor vikt läggs vid dina personliga egenskaper. Villkor: Tillsvidareanställning 100% Provanställning kan bli aktuell Individuell lönesättning och förtroendearbetstid Tjänsteställe i Borås Möjlighet till överenskommelse om distansarbete viss del av arbetstiden, minst 60 % av arbetstiden är på kontoret Tillträde enligt överenskommelse Styrelsen för ackreditering och teknisk kontroll (Swedac) Swedac är en statlig myndighet som arbetar för att produkter och tjänster ska vara säkra. Som ackrediteringsorgan prövar vi kompetensen för organisationer som bland annat utför provning, kalibrering, certifiering och kontroll. Vi ansvarar också för föreskrifter och tillsyn av mått, vikt och ädelmetall. Swedac samordnar marknadskontrollen i Sverige och vi är den nationella anmälande myndigheten i Sverige. Vi har ett stort nationellt och internationellt kontaktnät. Swedacs vision är att medverka till att skapa en öppen och global marknad, ett konkurrenskraftigt näringsliv samt trygga konsumenter och produktanvändare i ett hållbart samhälle. Läs mer om Swedac på www.swedac.se. Som statligt anställd har du en rad förmåner, exempelvis: upp till sju veckors semester subventionerad läkarvård och läkemedelsersättning försäkringar (arbetsskade-, tjänstegruppliv- och reseförsäkring) pensionsavtal (med tjänste-, efterlevande- och sjukpension) friskvårdsbidrag möjlighet till friskvårdsaktivitet en timme i veckan under arbetstid osv. För mer information kring tjänsten är du välkommen att kontakta chefsjurist Anette Arveståhl, tel. 0771-99 09 00 (växel). Representanter för Saco och ST nås också via växeln. Skicka in din ansökan med meritförteckning till [email protected]. Ange dnr: 2025/1260 i din ansökan. Sista ansökningsdag är den 29 juni 2025. Intervjuer kommer att ske i Borås 3 och 4 juli 2025. Vi har gjort medieval för denna rekrytering och undanber oss kontakt med annonssäljare eller säljare av andra rekryteringstjänster. Allmänna handlingar och personuppgifter Post och e-post som kommer in till myndigheter blir allmän handling och kan därför lämnas ut om inte särskilda sekretessregler gäller. Om vi inte bedömer att uppgifterna omfattas av sekretess innebär detta att uppgifter som du skickar in till oss kan komma att lämnas ut om någon begär det. Swedac behandlar personuppgifter enligt dataskyddsförordningen (GDPR) och övrig gällande lagstiftning på området. Det innebär att Swedac skyddar personuppgifter med nödvändiga åtgärder och att du alltid har rätt att kontakta Swedac för att få reda på vilka personuppgifter Swedac har registrerade. Läs mer om rättigheter i Swedacs policy https://www.swedac.se/swedacs-integritetspolicy/.

17 dagar sedan
Sista ansökan:
29 juni 2025