Lediga jobb hos Boverket
Boverket är den nationella myndigheten för planering, byggande och boende. Vi vill bidra till ett hållbart samhälle med bra boende i livskraftiga miljöer. Boverket har sitt huvudkontor placerat i Karlskrona, med ett mindre kontor i Malmö. Idag arbetar cirka 230 personer i myndigheten, bland annat arkitekter, civilingenjörer, ekonomer, jurister, kommunikatörer, planerare och samhällsvetare. Din roll hos oss Vill du ta nästa steg i din karriär och få en nyckelroll där du både driver kvalificerade upphandlingar och samordnar och utvecklar en upphandlingsfunktion? Vi söker nu en upphandlingsansvarig som tar ett helhetsansvar för vår inköpsprocess och säkerställer att myndighetens upphandlingar genomförs effektivt, affärsmässigt och enligt gällande lagar och regelverk. Upphandlingsfunktionen är idag bemannad med en upphandlare och två upphandlingskonsulter. Tjänsten ersätter vår nuvarande upphandlare som går i pension och vi söker nu dig som vill ta vid och fortsätta utveckla vårt upphandlingsarbete. Rollen som upphandlingsansvarig är en tjänst för dig som har bred erfarenhet av upphandling där du har verksamhetsansvar och får arbeta både operativt och strategiskt. Förutom att driva egna upphandlingar från behov till leverans, är du processledare för hela inköpsprocessen, från behovsanalys till avtalstecknande och uppföljning. Du samordnar upphandlingsfunktionen med våra konsulter, tar operativa beslut inom upphandling och fungerar som strategisk rådgivare till myndighetens ledning och verksamhetsområden. Rollen är central för att säkerställa att våra inköp och upphandlingar bidrar till Boverkets mål och genomförs i enlighet med LOU. Boverket kommer att bli en beredskapsmyndighet, vilket även påverkar upphandlingsfunktionen med utökade krav. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter: • Planera, projektleda och genomföra upphandlingar enligt LOU. • Genomföra säkerhetsskyddade upphandlingar. • Samordna och utveckla myndighetens upphandlingsfunktion. • Ta operativa beslut inom upphandling och säkerställa att processerna är effektiva och rättssäkra. • Fungera som processledare för inköpsprocessen och samordna hela upphandlingsarbetet. • Ge strategiskt stöd och rådgivning till myndighetens ledning och verksamhetsområden. • Utveckla inköpsstrategier och förbättra myndighetens upphandlingsprocesser. • Säkerställa att upphandlingarna är affärsmässiga och följer gällande regelverk. • Bevaka rättsutvecklingen inom upphandlingsområdet och utbilda organisationen vid behov. Din kompetensprofil Vi söker dig som har bred och aktuell erfarenhet som upphandlare där du självständigt genomfört kvalificerade upphandlingar. Du har gedigen erfarenhet av offentlig upphandling, god kunskap om LOU och övriga tillämpliga bestämmelser samt praxis på området, inklusive anbudsprocesser enligt LOU. Det är meriterande om du har goda teoretiska och praktiska kunskaper i säkerhetsskyddslagstiftningen och/eller dataskydd samt har arbetat med säkerhetsskyddade upphandlingar. För att lyckas i ditt arbete hos oss ser vi att du är en person som tar ansvar och som vågar fatta beslut och driva upphandlingar framåt. Du har förmågan att arbeta strategiskt och att ge stöd på ledningsnivå, men trivs också med att själv arbeta operativt i upphandlingar. Som person är du serviceinriktad och strukturerad, och van vid att arbeta över ett brett fält. Din kommunikativa och pedagogiska förmåga är god, och du talar och skriver svenska obehindrat. Vi förutsätter att du i grunden har en akademisk examen inom juridik, ekonomi, statsvetenskap eller annat relevant område. Det är meriterande om du har erfarenhet från en liknande roll inom offentlig sektor. Vi fäster stor vikt vid dessa personliga egenskaper. Boverket är en myndighet som ytterst arbetar på uppdrag av medborgarna. Vi söker dig som har en respekt och ödmjukhet inför rollen som statsanställd och ett stort intresse för samhällsfrågor! Anställningen Tjänsten är en tillsvidareanställning vid huvudkontoret i Karlskrona. Tillträde enligt överenskommelse, men vår förhoppning att är vår nya upphandlingsansvarige kan tillträda under hösten för kompetensöverföring från nuvarande upphandlare. På Boverkets nya huvudkontor (https://www.boverket.se/sv/om-boverket/boverkets-uppdrag/boverkets-nya-kontor/) kommer du att få arbeta på en toppmodern arbetsplats som främjar ett aktivitetsbaserat arbetssätt, gemenskap och en god arbetsmiljö. På Boverket finns också möjlighet för dig som medarbetare att teckna överenskommelse om att arbeta på distans upp till 49 % av arbetstiden, när och förutsatt att arbetsuppgifterna så tillåter. Beslut är fattat att Boverket blir en beredskapsmyndighet från och med den 22 juli 2025. I det fall nya arbetsuppgifter så kräver, kan denna befattning komma att säkerhetsklassas. Övrigt För att kvalitetssäkra och effektivisera rekryteringsarbetet använder vi ett elektroniskt ansökningsformulär i samarbete med Visma Recruit. Vid ansökan kommer dina personuppgifter att hanteras i enlighet med GDPR. Genom din ansökan samtycker du till hanteringen. Din ansökan är en allmän handling enligt offentlighetsprincipen, och kan på begäran lämnas ut till utomstående enligt offentlighets- och sekretesslagen. Ansökan kommer att sparas av myndigheten i 2 år efter att rekryteringen avslutats (i enlighet med Riksarkivets föreskrifter om gallring). Har du skyddad identitet, referenser eller liknande du själv bedömer som olämpliga att lämna ut, tag kontakt med ansvarig rekryterare. Inför rekryteringsarbetet har Boverket tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Boverket är den nationella myndigheten för planering, byggande och boende. Vi vill bidra till ett hållbart samhälle med bra boende i livskraftiga miljöer. Boverket har sitt huvudkontor placerat i Karlskrona, med ett mindre kontor i Malmö. Idag arbetar cirka 230 personer i myndigheten, bland annat arkitekter, civilingenjörer, ekonomer, jurister, kommunikatörer, planerare och samhällsvetare. Boverket arbetar sedan 2018 i matrisform, där de verksamhetsövergripande uppdragen/projekten leds av uppdragsägare och bemannas från verksamheten. Verksamhetsavdelning 1 rymmer fem enheter med fokus inom samtliga områden planering byggande och boende samt de verksövergripande uppdragen. Avdelningens ledning består av avdelningschef, fem enhetschefer, två uppdragsägare och en chef för det internationella sekretariatet. Din roll hos oss Chef för det internationella sekretariatet är en självständig roll där du förväntas leda och samordna Boverkets internationella arbete. Regeringen har instruerat alla myndigheter att framför allt fokusera på EU-politiken då många nya initiativ och regelverk kommer från EU. Du förväntas därför följa utvecklingen av nya EU-strategier och informera Boverkets ledning, och i förekommande fall även informera Regeringskansliet om konsekvenser som Boverket tidigt kan upptäcka för Sveriges del. Många av Boverkets medarbetare följer utvecklingen internationellt inom sitt expertområde och din roll blir till viss del att samordna Boverkets insatser. Du sammankallar därför återkommande till interna möten där informationsutbyte kan ske och du kan få rollen att utveckla grupper eller individer för att ytterligare stärka Boverkets insatser till hjälp för Sverige. De nordiska länderna samverkar inom Nordiska ministerrådet. Boverket ingår i samarbetet inom projektet Nordic Sustainable Construction där Boverket undersöker hur Norden skulle kunna få en starkare gemensam röst i EU inom specifika frågor som rör byggande, boende eller planering. Där sitter du med i ledningsgruppen som leds från Danmark där det finns ett sekretariat. Övriga områden inom detta treåriga samarbete är utveckling mot en cirkulär ekonomi, ökat livscykelperspektiv och en förbättrad klimatanpassning. Inom det nordiska arbetet ingår också att planera och tillsammans med Boverkets ledning genomföra årliga myndighetsmöten inom boende, byggande och planering. Det förekommer också besök från andra länder som vill lära sig mer om svenska byggregler, svenskt hållbarhetsarbete mm. Ibland finns även inbjudningar från andra länder och du leder dessa delegationer eller utser lämpliga medarbetare med rätt kompetens för respektive besök. De internationella frågorna tar olika mycket tid i anspråk över året. Förutom ditt internationella fokusområde förväntas du att ta ansvar för att driva andra uppdrag på Boverket som uppdragsägare. En uppdragsägare ansvarar för att beställa, leda, genomföra och överlämna utpekade regeringsuppdrag. Du är placerad på verksamhetsavdelning 1 med avdelningschefen som närmaste chef. Du ingår också avdelningsledningsgruppen tillsammans med fem enhetschefer och två uppdragsägare på avdelningen. Din kompetensprofil Som chef för det internationella sekretariatet och som uppdragsägare blir du en ledare på Boverket. Vi söker dig som har erfarenhet av framgångsrik ledarskap, företrädesvis från en politiskt styrd organisation. För att kunna representera Boverket bör du ha en stabil grund inom något av Boverkets verksamhetsområden samhällsplanering, byggande eller boende, samt goda kunskaper om helheten och om EUs funktionssätt. Du har en relevant akademisk utbildning kopplat till detta. Då rollen är mycket samarbetsorienterad, både nationellt och internationellt, är dina förmågor av yttersta vikt. Vi söker dig som har ett diplomatiskt sinnelag, är utåtriktad och har lätt för att skapa och bibehålla nätverk under lång tid. Du har en förmåga att snabbt sätta dig in i nya eller komplexa frågor. Du behöver vara strategisk, målstyrd och driven. Men för att lyckas i rollen är det också mycket viktigt att du har en helhetssyn, samt är lyhörd och har stort samarbetsfokus. Vi värdesätter om du har förhandlingsvana. Du behöver vara bra på att formulera dig, skriftligt och muntligt på engelska och det är meriterande om du även behärskar ytterligare ett av de vanligaste EU-språken. Du är van att företräda din verksamhet externt. Boverket är en myndighet som ytterst arbetar på uppdrag av medborgarna. Vi söker dig som har en respekt och ödmjukhet inför rollen som statsanställd och ett stort intresse för samhällsfrågor! Anställningen Anställningen är placerad vid Boverkets nya huvudkontor (https://www.boverket.se/sv/om-boverket/boverkets-uppdrag/boverkets-nya-kontor/) i Karlskrona, där samtliga chefer och ledare i myndigheten är placerade. Här kommer du att få arbeta på en toppmodern arbetsplats som främjar ett aktivitetsbaserat arbetssätt, gemenskap och en hållbar arbetsmiljö. På Boverket finns också möjlighet att teckna överenskommelse om att arbeta på distans upp till 49 % av arbetstiden, förutsatt att arbetsuppgifterna tillåter detta. Övrigt Avdelningschef Lennart Andersson går att nå för frågor från och med den 21 juli. I det fall att kontaktpersonerna har semester går det alltid att nå en HR-partner för frågor via Boverkets växel: 0455-35 30 00. För att kvalitetssäkra och effektivisera rekryteringsarbetet använder vi ett elektroniskt ansökningsformulär i samarbete med Visma Recruit. Vid ansökan kommer dina personuppgifter att hanteras i enlighet med GDPR. Genom din ansökan samtycker du till hanteringen. Din ansökan är en allmän handling enligt offentlighetsprincipen, och kan på begäran lämnas ut till utomstående enligt offentlighets- och sekretesslagen. Ansökan kommer att sparas av myndigheten i 2 år efter att rekryteringen avslutats (i enlighet med Riksarkivets föreskrifter om gallring). Har du skyddad identitet, referenser eller liknande du själv bedömer som olämpliga att lämna ut, tag kontakt med ansvarig rekryterare. Inför rekryteringsarbetet har Boverket tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Välj ett jobb för att visa detaljer
Visar 1 till 2 av 2 jobb