Lediga jobb hos Öckerö kommun
I Öckerö kommun bor cirka 13 000 invånare och kommunen som arbetsgivare har cirka 1100 anställda. Tillsammans lever och verkar vi i en kommun som består av tio bebodda öar. Öckerö kommuns vision handlar om att vara en levande skärgårdskommun; med en hållbar utveckling, närhet till storstaden och samtidigt ett lokalsamhälle med närhet till varandra. Öckerö kommun har goda resultat inom bland annat företagsklimat och som bostadsort. Goda arbetsmöjligheter i både kommun och näringsliv, ett rikt fritidsliv, trygghet och bra resultat i verksamheterna bidrar till att Öckerö kommun är en bra plats att leva och bo på. Verksamheten I Öckerö kommun bygger vi vår verksamhet på värden som tillit, mod, engagemang och nytänkande. Med tillit som grund ger vi varandra förutsättningar att göra vårt bästa, och tillsammans gör vi skillnad. Vi är modiga och engagerade, och vi vågar testa nya idéer för att skapa framtidens kommun. Bygg- och miljöenheten är en av sex enheter inom Miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen och spelar en avgörande roll i strävan mot visionen om en levande skärgårdskommun med människan i centrum. Enheten arbetar främst med myndighetsutövning enligt miljöbalken, livsmedelslagen, plan- och bygglagen och lagen om bostadsanpassning. Bygg- och miljöenheten söker nu en miljö- och hälsoskyddsinspektör/livsmedelsinspektör. Du kommer att vara en viktig del av enheten och bidra till en effektiv och serviceinriktad myndighetsutövning. Bygg- och miljöenheten består av tio medarbetare, ett välkomnande och härligt gäng. Vi delar med oss av vår kunskap till varandra och det blir ofta mycket skratt. Det är också en fantastisk arbetsplats mitt i en idyllisk skärgård. Arbetsuppgifter Som miljö- och hälsoskyddsinspektör/livsmedelsinspektör hos oss arbetar du både med handläggning och kontroll inom miljöbalkens område och livsmedelslagstiftningens område. Arbetet innefattar att planera och genomföra tillsyn, kontroll, hantera klagomål, handlägga ansökningar och anmälningar, svara på remisser samt ge information och rådgivning. Arbetsuppgifterna kommer till viss del att kunna anpassas efter din kompetens, arbetslivserfarenhet och intresse. Vi hanterar efter behov alla inom området förekommande arbetsuppgifter. Flexibilitet, självständighet och samarbete är därför centrala delar i arbetet som miljö- och hälsoskyddsinspektör/livsmedelsinspektör hos oss. Bygg- och miljöenheten har tillgång till båt som kan utnyttjas för att ta sig mellan öarna. Vi använder ärendehanteringssystemet Ecos. Kvalifikationer Denna roll ställer krav på att du: • är utbildad miljö- och hälsoskyddsinspektör och/eller livsmedelsinspektör eller har annan utbildning eller arbetslivserfarenhet inom området som arbetsgivaren bedömer är likvärdig • har kunskaper inom miljöbalken och/eller livsmedelslagen, förvaltningslagen och kommunallagen • har B-körkort Det är meriterande om du har: • erfarenhet av myndighetsutövning och rollen som miljö- och hälsoskyddsinspektör och/eller livsmedelsinspektör • erfarenhet av ärendehanteringssystemet Ecos Arbetet innebär täta kontakter med medborgare, verksamhetsutövare och andra enheter inom kommunen. Det är därför viktigt att du har god kommunikationsförmåga och kan uttrycka dig väl i både tal och skrift. Arbetet bedrivs till stor del självständigt men i nära samarbete med dina kollegor, det är viktigt att du kan ta egna initiativ för att driva arbetsuppgifterna framåt. Som person är du ansvarstagande, flexibel och trygg i myndighetsrollen. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. Anställningsformen är tillsvidare men provanställning kan bli aktuellt.
I Öckerö kommun bor cirka 13 000 invånare och kommunen som arbetsgivare har cirka 1100 anställda. Tillsammans lever och verkar vi i en kommun som består av tio bebodda öar. Öckerö kommuns vision handlar om att vara en levande skärgårdskommun; med en hållbar utveckling, närhet till storstaden och samtidigt ett lokalsamhälle med närhet till varandra. Öckerö kommun har goda resultat inom bland annat företagsklimat och som bostadsort. Goda arbetsmöjligheter i både kommun och näringsliv, ett rikt fritidsliv, trygghet och bra resultat i verksamheterna bidrar till att Öckerö kommun är en bra plats att leva och bo på. Vill du bli en av oss? Här på Solhöjden Södra Enhet A-D bor det åtta personer per enhet, att det är små enheter gör att personalen har möjlighet att fånga upp varje hyresgäst varje dag. Solhöjden är en plats där vi samarbetar för dem vi är till för. Våra lokaler är moderna och ändamålsenliga, vi har en stor innegård och en fantastisk utsikt. Vi erbjuder dig ett meningsfullt och stimulerande arbete där du får hjälpa våra hyresgäster med alla vanligt förekommande sysslor i vardagen såsom t.ex. personlig hygien, medicin, träning, matlagning och städning. Arbetet innebär också kontakter med anhöriga. Ditt uppdrag är att tillsammans med dina kollegor arbeta personcentrerat utifrån våra hyresgästers individuella förutsättningar och behov. Kvalifikationer: Vi söker dig som har god social förmåga och som tycker om att samarbeta med andra människor. Du måste vara bra på att hantera och avläsa olika situationer och agera på ett ansvarsfullt och självständigtsätt inom ramen för vårt politiska uppdrag och socialtjänstlagens intentioner. Vi värdesätter engagemang och delaktighet som på ett konstruktivt sätt bidrar till att förbättra verksamheten. Du skall arbeta utifrån ett salutogent synsätt. Vi söker dig som är utbildad undersköterska eller har motsvarande arbetslivserfarenhet. Flexibilitet, positiv inställning, god initiativförmåga liksom förmåga till helhetssyn är ett krav. Särskilt stor vikt kommer att läggas på dokumenterat goda referenser samt personlig lämplighet. För den som erbjuds anställning krävs utdrag ur Rikspolisstyrelsens belastningsregister. Det kan ta några veckor att få utdraget, så ansök gärna om det i god tid. Du ansöker om utdraget via länken:https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/kontrollera-dina-uppgifter-i-belastningsregistret/ (https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/kontrollera-dina-uppgifter-i-belastningsregistret/) ÖvrigtIntervjuer kommer att hållas löpande under annonstiden.Öckerö kommun har gjort medieval för denna rekrytering och vi undanber oss därför vänligt men bestämt kontakt med säljare av rekryteringstjänster.
I Öckerö kommun bor cirka 13 000 invånare och kommunen som arbetsgivare har cirka 1100 anställda. Tillsammans lever och verkar vi i en kommun som består av tio bebodda öar. Öckerö kommuns vision handlar om att vara en levande skärgårdskommun; med en hållbar utveckling, närhet till storstaden och samtidigt ett lokalsamhälle med närhet till varandra. Öckerö kommun har goda resultat inom bland annat företagsklimat och som bostadsort. Goda arbetsmöjligheter i både kommun och näringsliv, ett rikt fritidsliv, trygghet och bra resultat i verksamheterna bidrar till att Öckerö kommun är en bra plats att leva och bo på. Verksamheten I Öckerö kommun bygger vi vår verksamhet på värden som tillit, mod, engagemang och nytänkande. Med tillit som grund ger vi varandra förutsättningar att göra vårt bästa, och tillsammans gör vi skillnad. Vi är modiga och engagerade, och vi vågar testa nya idéer för att skapa framtidens kommun. Bygg- och miljöenheten är en av sex enheter inom Miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen och spelar en avgörande roll i strävan mot visionen om en levande skärgårdskommun med människan i centrum. Enheten arbetar främst med myndighetsutövning enligt plan- och bygglagen, miljöbalken, livsmedelslagen och lagen om bostadsanpassning. Bygg- och miljöenheten söker nu en byggnadsinspektör. Du kommer att vara en viktig del av enheten och bidra till att utveckla och forma morgondagens Öckerö samt bidra till en effektiv och serviceinriktad myndighetsutövning. Bygg- och miljöenheten består av tio medarbetare, ett välkomnande och härligt gäng. Vi delar med oss av vår kunskap till varandra och det blir ofta mycket skratt. Det är också en fantastisk arbetsplats mitt i en idyllisk skärgård. Arbetsuppgifter Som byggnadsinspektör hos oss kommer du att jobba med hela bygglovsprocessen, från ansökan till slutbesked. Vi hanterar efter behov alla inom området förekommande arbetsuppgifter. Dina arbetsuppgifter består bl.a. av att handlägga ansökningar om bygglov, förhandsbesked, rivningslov, anmälningspliktiga åtgärder, hålla tekniska samråd, genomföra arbetsplatsbesök, förbereda och föredra ärenden till nämnd, utfärda start- och slutbesked och utöva tillsyn. En stor och viktig del är också att ge råd och information till såväl privatpersoner, byggnadsentreprenörer som andra myndigheter. Då vi precis påbörjat en övergång till nytt ärendehanteringssystem behöver vi en byggnadsinspektör med intresse för att ansvara för och driva implementeringen av nya systemet. Vi använder ärendehanteringssystemen Bygg-R och Nova och har stort stöd av vårt GIS i det dagliga arbetet. Bygg- och miljöenheten har tillgång till båt som kan utnyttjas för att ta sig mellan öarna. Kvalifikationer Denna roll ställer krav på att du: · är utbildad byggnadsinspektör, bygglovshandläggare, byggnadsingenjör, arkitekt eller jurist från högskola eller universitet, alternativt annan utbildningsbakgrund inom samhällsbyggnad eller erfarenhet från byggbranschen som av arbetsgivaren bedöms vara likvärdig för arbetet. · har kunskap inom plan- och bygglagen och tillhörande förordning, Boverkets byggregler, förvaltningslagen och kommunallagen. Det är meriterande om du har: · erfarenhet av myndighetsutövning och rollen som byggnadsinspektör och/eller bygglovshandläggare · teoretiska och praktiska kunskaper inom byggteknik · erfarenhet av ärendehanteringssystemet Nova · B-körkort Arbetet innebär täta kontakter med medborgare, byggnadsentreprenörer och andra enheter inom kommunen. Det är därför viktigt att du är serviceinriktad, har god kommunikationsförmåga och kan uttrycka dig väl i både tal och skrift. Arbetet bedrivs till stor del självständigt men i nära samarbete med dina kollegor. Det är viktigt att du kan ta egna initiativ för att driva arbetsuppgifterna framåt. Som person är du ansvarstagande, flexibel och trygg i myndighetsrollen. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.
I Öckerö kommun bor cirka 13 000 invånare och kommunen som arbetsgivare har cirka 1100 anställda. Tillsammans lever och verkar vi i en kommun som består av tio bebodda öar. Öckerö kommuns vision handlar om att vara en levande skärgårdskommun; med en hållbar utveckling, närhet till storstaden och samtidigt ett lokalsamhälle med närhet till varandra. Öckerö kommun har goda resultat inom bland annat företagsklimat och som bostadsort. Goda arbetsmöjligheter i både kommun och näringsliv, ett rikt fritidsliv, trygghet och bra resultat i verksamheterna bidrar till att Öckerö kommun är en bra plats att leva och bo på. Om Jobbet Bergmans gruppboende är ett boende med särskild inriktning för personer med demenssjukdom. På Bergmans finns personal dygnet runt med uppgift att tillgodose den demenssjukes behov av särskilt bemötande och förhållningssätt, omsorg och omvårdnad. Vi arbetar utifrån ett salutogent synsätt där vi lägger fokus på det friska. Målet är att stärka och tillvarata de boendes egna resurser och att arbeta individinriktat så att livet känns meningsfullt och tryggt. Verksamheten bygger på de boendes delaktighet i vardagen. Arbetsuppgifter Att bistå boende med den vård och omsorg de behöver i enlighet med verksamhetens uppdrag och gällande lagstiftning. Arbetet fordrar såväl fysisk och psykisk förmåga att arbeta under hög belastning periodvis. Du som är intresserad av att arbeta med äldre personer är välkommen att höra av dig till oss, så berättar vi mer. Kvalifikationer/utbildning Vi ser gärna att du har en adekvat utbildning, erfarenhet och intresse av att arbeta med människor med demens samt en god vilja till att ta till dig ny kunskap och vara delaktig i att utveckla äldreomsorgen. Stor vikt läggs vid personliga egenskaper. Du skall ha ett genuint intresse för arbete med människor, ha en god samarbetsförmåga och även kunna arbeta självständigt, vara kreativ, lyhörd och ansvarstagande. Vidare ser vi att du har goda kunskaper i det svenska språket samt datorvana. Vi värdesätter… …de kvaliteter som mångfald och jämn könsfördelning tillför verksamheten och ser därför gärna både manliga och kvinnliga sökande samt sökande med olika bakgrund och livserfarenhet. Övrigt Rekryteringsprocessen påbörjas v 30 Alla som anställs inom socialförvaltningen ska uppvisa registerutdrag. Detta gäller oavsett anställningsform och befattning. Detta gäller även personer som tilldelas praktik inom området. https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/kontrollera-dina-uppgifter-i-belastningsregistret/ (https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/kontrollera-dina-uppgifter-i-belastningsregistret/) Öckerö kommun har gjort medieval för denna rekrytering och vi undanber oss därför vänligt men bestämt kontakt med säljare av rekryteringstjänster.
I Öckerö kommun bor cirka 13 000 invånare och kommunen som arbetsgivare har cirka 1100 anställda. Tillsammans lever och verkar vi i en kommun som består av tio bebodda öar. Öckerö kommuns vision handlar om att vara en levande skärgårdskommun; med en hållbar utveckling, närhet till storstaden och samtidigt ett lokalsamhälle med närhet till varandra. Öckerö kommun har goda resultat inom bland annat företagsklimat och som bostadsort. Goda arbetsmöjligheter i både kommun och näringsliv, ett rikt fritidsliv, trygghet och bra resultat i verksamheterna bidrar till att Öckerö kommun är en bra plats att leva och bo på. Arbetsuppgifter Vill du vara med och utveckla Öckerö kommuns uppsökande verksamhet riktad till ungdomar? Vi söker dig som brinner för att skapa trygga och meningsfulla miljöer för ungdomar. Som fältsekreterare i Öckerö kommun kommer du att arbeta uppsökande med ungdomar både i skolan och på deras fritid. Din roll är viktig för att bygga förtroendefulla och långsiktiga relationer, stötta och finnas där ungdomar befinner sig – i vardagen, på kvällar och ibland även på helger. Tjänsten är även ett led i omställningen till ny socialtjänstlag, i syfte att stärka och utveckla vår socialtjänst till att bli mer förebyggande och lätt tillgänglig. Du kommer att vara närvarande i ungdomarnas miljöer, både i och utanför skolan. Du kommer att arbeta uppsökande på offentliga platser där ungdomar vistas och ha ett nära samarbete med skolor, socialtjänst, fritidsverksamhet, föreningar, polis, föräldrar och andra aktörer. Du kommer bidra till att tidigt identifiera behov av stöd och insatser. Du kommer att arbeta förebyggande med fokus på trygghet, inkludering och delaktighet. Som fältsekreterare tillhör du organisatoriskt kommunens fritidsverksamhet och ingår i samverkansstrukturen SSPF (skola, socialtjänst, polis, fritid). Kvalifikationer Du har en relevant utbildning inom socialt arbete, eller erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du har erfarenhet av att arbeta med ungdomar i olika miljöer. Du är lyhörd, stabil och har en god samarbetsförmåga och har god förmåga att skapa tillit och bygga relationer. Stor vikt kommer läggas vid personlig lämplighet. Du har god kännedom om ungdomars livsvillkor och utmaningar och är flexibel och kan arbeta både dagtid, kvällar och helger. Vi erbjuder: · Ett meningsfullt och omväxlande arbete där du gör skillnad. · Ett nära samarbete med engagerade kollegor inom kultur och fritid, skola och socialtjänst. · Möjlighet att påverka och utveckla uppdraget. · Fortbildning och stöd i din yrkesroll. Övrigt: · Körkort B krävs. · Utdrag ur belastningsregistret kommer att begäras. Anställningens omfattning Anställningsform:?Projektanställning, 6 månader. Kan komma att förlängas.Vi tillämpar löpande intervjuer så skicka in din ansökan så snart som möjligt. Omfattning: ??75-100% Tillträde: ??Enligt överenskommelse
I Öckerö kommun bor cirka 13 000 invånare och kommunen som arbetsgivare har cirka 1100 anställda. Tillsammans lever och verkar vi i en kommun som består av tio bebodda öar. Öckerö kommuns vision handlar om att vara en levande skärgårdskommun; med en hållbar utveckling, närhet till storstaden och samtidigt ett lokalsamhälle med närhet till varandra. Öckerö kommun har goda resultat inom bland annat företagsklimat och som bostadsort. Goda arbetsmöjligheter i både kommun och näringsliv, ett rikt fritidsliv, trygghet och bra resultat i verksamheterna bidrar till att Öckerö kommun är en bra plats att leva och bo på. I vår vackra skärgårdskommun finns goda förutsättningar för att bedriva aktivt socialt arbete. Vår styrka ligger i den lilla kommunens fördelar med närhet och gott samarbete mellan olika aktörer. Vi tror på människors egna förmågor och strävar efter att använda människors egna resurser och nätverk. Arbetsbeskrivning Barn- och familjegruppen består av seniorhandläggare, utredare, barnsekreterare, familjehemssekreterare samt handläggare inom familjerätt. En gemensam 1:e socialsekreterare handleder dig i det dagliga arbetet. Du arbetar här med att utreda familjers biståndsbehov/skydd utifrån gällande lagstiftning och riktlinjer samt medverkar till att familjernas egna resurser och lösningar tillvaratas. Du följer upp beviljade insatser, samarbetar med andra aktörer utifrån uppdraget samt i förekommande fall deltar vid domstolsförhandlingar. Du kan även få som uppdrag att göra vissa förhandsbedömningar. Arbetet innebär myndighetsutövning. Detta kräver ansvarstagande samt en ödmjukhet då de beslut som vi fattar påverkar människors liv. Du kommer att arbeta på ett litet socialkontor där vi hjälps åt och har ett nära samarbete mellan de fyra arbetsgrupperna Barn och familj, Vuxna, Funktionsstöd samt Äldreomsorg. Du ingår i en trevlig arbetsgrupp med bra sammanhållning. Du erbjuds processhandledning, friskvårdsbidrag, flextid samt möjlighet till visst distansarbete. Kvalifikationer Socionomutbildning. Vi ser gärna att du har erfarenhet av rollen som myndighetsutövare. Stor vikt kommer att läggas vid erfarenhet av utredningsarbete enligt SoL och LVU. Du bör ha god förmåga att samarbeta både inom och utom förvaltningen samt ha god administrativ förmåga. Du är van att arbeta självständigt och kan uttrycka dig väl i tal och skrift. På denna arbetsplats lägger vi stor vikt vid förmåga till gott bemötande och relationsskapande. Humor, tålamod, flexibilitet och en positiv livssyn är andra viktiga egenskaper. Övrigt Intervjuer planeras i första hand till vecka 30 och 31. Tjänsten kan komma att tillsättas under perioden som tjänsten annonseras på Offentliga jobb. Utdrag ur belastningsregister kommer krävas in innan anställning. Öckerö kommun har gjort medieval för denna rekrytering och vi undanber oss därför vänligt men bestämt kontakt med säljare av rekryteringstjänster.
I Öckerö kommun bor cirka 13 000 invånare och kommunen som arbetsgivare har cirka 1100 anställda. Tillsammans lever och verkar vi i en kommun som består av tio bebodda öar. Öckerö kommuns vision handlar om att vara en levande skärgårdskommun; med en hållbar utveckling, närhet till storstaden och samtidigt ett lokalsamhälle med närhet till varandra. Öckerö kommun har goda resultat inom bland annat företagsklimat och som bostadsort. Goda arbetsmöjligheter i både kommun och näringsliv, ett rikt fritidsliv, trygghet och bra resultat i verksamheterna bidrar till att Öckerö kommun är en bra plats att leva och bo på. Om jobbet Vill du arbeta i en varierad och praktisk roll där du får göra verklig skillnad för både medarbetare och brukare? Socialförvaltningen i Öckerö kommun söker nu en vaktmästare till enheten Förvaltningsstöd och utveckling. Hos oss blir du en viktig del i ett team där samarbete, ansvarstagande och serviceanda står i fokus. Arbetsbeskrivning Som vaktmästare arbetar du i ett team tillsammans med två kollegor och har ett viktigt uppdrag att stötta Socialförvaltningens verksamheter. Arbetet är rörligt och praktiskt med stor variation av uppgifter, där du har mycket kontakt med både personal och chefer. Dina arbetsuppgifter inkluderar: Inre fastighetsskötsel (enklare reparationer, underhåll, lampbyten m.m.) Bedömningar och felanmälningar till fastighetsägare Kontakt med hantverkare, leverantörer och fastighetsägare Underhåll och enklare reparationer av hjälpmedel (t.ex. takliftar och sängar) Transporter av post, mat, prover och andra ärenden mellan verksamheter och öar Sophantering Din bakgrund Vi söker dig som har lämplig gymnasieutbildning och ett intresse för praktiskt arbete och service. Du är en person som ser vad som behöver göras, kan arbeta självständigt och planerar ditt arbete utifrån verksamhetens behov. **Skallkrav:** - B-körkort - Grundläggande datorvana - Goda kunskaper i svenska i tal och skrift **Meriterande:** - Erfarenhet av fastighetsskötsel - Erfarenhet av arbete med hjälpmedel - Vana att arbeta i team och inom offentlig verksamhet Övrigt · Tjänsten tillsätts under förutsättning att nödvändiga beslut fattas. · Alla som anställs inom socialförvaltningen ska uppvisa registerutdrag. Detta gäller oavsett anställningsform och befattning. Detta gäller även personer som tilldelas praktik inom området. Vi erbjuder Du blir en del av ett engagerat team i en arbetsmiljö som präglas av närhet, hjälpsamhet och gott samarbete. Du får möjlighet att arbeta i en kommun där idéer tas tillvara och där praktiska lösningar uppskattas. Hos oss får du: - Introduktion och handledning - Ett nära kollegialt samarbete - Ett varierat arbete med stor frihet under ansvar - Tillgång till friskvårdsbidrag och möjlighet till semesterväxling Läs gärna mer om våra verksamheter på https://url41.mailanyone.net/scanner?m=1uObsd-000000008Ua-2NZr&d=4|mail/14/1749472800/1uObsd-000000008Ua-2NZr|in41o|57e1b682|11825462|7736347|6846D76F0488D7E33D73167890BA0B41&o=e.wwockrwoes.&s=2aP_OR3p2C66vw81bq8wkaFUvdo (https://url41.mailanyone.net/scanner?m=1uObsd-000000008Ua-2NZr&d=4|mail/14/1749472800/1uObsd-000000008Ua-2NZr|in41o|57e1b682|11825462|7736347|6846D76F0488D7E33D73167890BA0B41&o=e.wwockrwoes.&s=2aP_OR3p2C66vw81bq8wkaFUvdo) Välkommen med din ansökan!
I Öckerö kommun bor cirka 13 000 invånare och kommunen som arbetsgivare har cirka 1100 anställda. Tillsammans lever och verkar vi i en kommun som består av tio bebodda öar. Öckerö kommuns vision handlar om att vara en levande skärgårdskommun; med en hållbar utveckling, närhet till storstaden och samtidigt ett lokalsamhälle med närhet till varandra. Öckerö kommun har goda resultat inom bland annat företagsklimat och som bostadsort. Goda arbetsmöjligheter i både kommun och näringsliv, ett rikt fritidsliv, trygghet och bra resultat i verksamheterna bidrar till att Öckerö kommun är en bra plats att leva och bo på. Vi söker nu timvikarier till vår lokalvårds verksamhet. Vi söker timvikarier som kan hoppa in med kort och lång varsel på korta och långa tillfälliga uppdrag. Vi arbetar inom kommunens verksamheter främst inom skola förskola och äldreomsorg men även andra administrativa lokaler förekommer. Vi har verksamhet på sex av kommunens öar. Erfarenhet av lokalvård och utbildning inom området är meriterande. Välkommen med din ansökan.
Välj ett jobb för att visa detaljer
Visar 1 till 8 av 8 jobb