Lediga jobb hos Vänersborgs kommun
Beskrivning Vill du vara med och leda utvecklingen av framtidens kommunala primärvård? Vi söker dig som vill ta ett strategiskt och operativt ansvar som enhetschef inom Kommunal primärvård rehab. Du blir en nyckelperson i vårt arbete med att skapa en nära, jämlik och personcentrerad vård – där kvalitet, förebyggande insatser och kompetens står i centrum. Vi erbjuder ett meningsfullt uppdrag där du gör skillnad – varje dag. En arbetsplats med starkt fokus på kvalitet, utveckling och hållbarhet. Möjlighet att påverka och forma framtidens kommunala primärvård. Kompetenta kollegor och ett stödjande ledarskap. Arbetsuppgifter Verksamhetsområdet Vård, stöd och utredning (VSU) ansvarar för kommunens myndighetsutövning inom bistånd samt hälso- och sjukvård inom kommunal primärvård. Här ingår även korttidsboende, växelvård, dagverksamhet, förebyggande insatser, anhörigstöd och bemanningsenhet. Vi arbetar utifrån lagstiftning, styrdokument och ett tydligt personcentrerat förhållningssätt. Som enhetschef för Kommunal primärvård rehab leder du ett engagerat team av arbetsterapeuter och fysioterapeuter. Du ansvarar för att: Planera, följa upp och utveckla verksamheten enligt våra mål för kvalitet, nära vård, förebyggande arbete och kompetensförsörjning. Säkerställa att insatserna är jämlika, effektiva och utgår från patientens behov. Leda implementeringen av processer i samverkan med ditt team och kollegor. Arbeta strategiskt med kompetensutveckling, bland annat genom vårt utvecklingsteam och digitala plattformar. Kvalifikationer Vi söker dig som är legitimerad Arbetsterapeut eller Fysioterapeut. Du ska ha erfarenhet av ledarskap inom vård och omsorg. Du ska vara trygg i att leda förändringsarbete och ha god samarbetsförmåga. Du ska även ha ett genuint intresse för att utveckla vård i samverkan med andra aktörer. B-körkort är ett krav. Rekrytering kan komma att påbörjas under ansökningstiden, så vänta inte med din ansökan. När du söker tjänst inom Socialförvaltningens verksamheter får du vara beredd på att uppvisa utdrag ur belastningsregistret inför tillsättning av tjänst. Om Vänersborgs kommun Som medarbetare i Vänersborgs kommun bidrar du till att göra vardagen enklare för våra 40 000 medborgare i kommunen. I Vänersborgs kommun jobbar 3 800 anställda och vi arbetar för att vara attraktiv och hållbar i alla delar, hela livet. Är du nyfiken på att veta mer om oss som arbetsgivare och vilka förmåner vi erbjuder - gå in på vår för att läsa mer. Övrig information Vi ser mångfald som en styrka som berikar vår verksamhet och välkomnar sökande med olika bakgrund. Söker du en tjänst hos oss som omfattas av krigsplacering kommer du få information om det i samband med din anställning. Kommunen har gjort aktiva val i denna rekrytering och vill därför inte bli kontaktade med erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp/kompetensförmedling. Kontaktuppgifter till din fackliga organisation hittar du https://www.vanersborg.se/naringsliv-och-arbete/arbetsmarknad/fackliga-organisationer .
Beskrivning Verksamhetsledare för kontaktpersoner inom Personligt stöd och omsorg. Vi söker dig som vill ha ett spännande och varierat uppdrag som verksamhetsledare för kontaktpersoner. Uppdraget innebär att ansvara för verkställighet av kontaktpersonbeslut, enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) samt enligt socialtjänstlagen (SoL). Syftet med insatsen är att bryta social isolering och öka delaktigheten för personen som får insatsen. Insatsen bidrar till att hen får möjlighet till fritidsaktiviteter utifrån sina egna önskemål, förmågor och behov. Arbetsuppgifter I ditt uppdrag som verksamhetsledare ingår det att rekrytera och handleda uppdragstagare. I verkställighet av kontaktpersonsbeslut ingår även att du har kontakt med biståndsberättigad person och utifrån dennes önskemål och behov matcha och rekrytera lämplig kontaktperson. Tillsammans med kollega och enhetschef kommer du arbeta enligt de mål, riktlinjer och lagstiftning som gäller för uppdraget. Du arbetar med dokumentation, handledning och utvecklingsfrågor såsom omvärldsbevakning. I uppdraget ingår även olika administrativa arbetsuppgifter, så det är en förutsättning att du har god datavana samt är trygg med det digitala arbetet. Kvalifikationer Vi söker dig som har genomgått det socialpedagogiska programmet, sociala omsorgslinjen/programmet eller annan högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Vi vill att du har en positiv människosyn och kan se individens behov. Du är flexibel och lyhörd samt har förmåga att arbeta självständigt. Du kommer också ha ett nära samarbete med en kollega som verkställer andra individuella insatser enligt LSS, där ni två ersätter varandra vid frånvaro eller vid behov av stöd. För att lyckas i uppdraget ska du vara strukturerad och ha god förmåga till att planera, organisera och följa upp. Det ingår i uppdraget att kunna samarbeta med anhörig, god man, förvaltare och andra viktiga personer/professioner kring individen. Du ska ha förmåga att fatta beslut utifrån verksamhetens och individernas behov, samt vara kommunikativ gentemot kollega och chef i besluten som tas. Du ska ha förmåga att reflektera över dig själv och ditt arbete i förhållande till uppdraget samt vara ett gott stöd till din kollega i detsamma. Till det ska du ha en personlig mognad, vara stabil, tydlig och ha självinsikt. Erfarenhet av arbetet och kunskap om personer med intellektuella funktionsnedsättningar är ett krav. Kunskap och erfarenhet av socialpsykiatri är meriterande samt tidigare arbete med ledaruppdrag. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. Schemalagd arbetstid kvälls- och dagtid. När du söker tjänst inom Socialförvaltningens verksamheter får du vara beredd på att uppvisa utdrag ur belastningsregistret inför tillsättning av tjänst. Rekrytering kan komma att påbörjas under ansökningstiden, så vänta inte med din ansökan. Villkor Vikariat 1 år under perioden 2025-09-01 - 2026-08-31, med möjlighet till förlängning.
Beskrivning En av våra handläggare väljer att gå vidare till uppdraget som 1:e socialsekreterare hos oss och därför söker vi nu en ny kollega. Hos oss arbetar sammanlagt 25 kollegor i roller som 1:e socialsekreterare, biståndshandläggare inriktade mot äldreomsorg, handläggare LSS/ socialpsykiatri, samt färdtjänsthandläggare, avgiftshandläggare, boendesamordnare och platskoordinator. Vi är en arbetsgrupp med stort engagemang och samlad kompetens som värdesätter att ha nära till varandra, och lär och utvecklas varje dag i våra uppdrag. Arbetsuppgifter Som biståndshandläggare arbetar du på ett rättssäkert sätt med utredning, beslut samt uppföljning avseende behov och insatser främst enligt Socialtjänstlagen (SoL). Du kommer arbeta som en viktig länk mellan våra invånare som har behov av hjälp samt stöd i vardagen och vår övriga Socialförvaltning då du verkställer politiska beslut och kommunicerar våra uppdrag. Som handläggare ansvarar du för att möten med brukare och anhöriga håller en god kvalitet samt att samverkan med både interna och externa aktörer leder framåt. Du kommer arbeta enskilt i många ärenden men är en del av en arbetsgrupp där dialog och samråd med dina närmaste kollegor och 1:e socialsekreterare är en naturlig del av det dagliga arbetet. Hos oss startar din anställning med en anpassad introduktion baserad på din tidigare kunskap och erfarenhet. Kvalifikationer Vi söker dig med relevant akademisk utbildning. Exempelvis utbildad socionom eller utbildning arbetsgivaren anser likvärdig och värdefull. Erfarenhet av myndighetsutövning inom Socialtjänstlagen är meriterande. Du har kunskaper om gällande lagstiftning och dokumentation, samt god förmåga att uttrycka dig väl i tal och skrift. Rättssäkerhet och god kvalitet är en självklarhet för dig. För att bli framgångsrik i arbetet krävs det att du är stabil och trygg i dig själv. Du har en hög grad av flexibilitet, kan hantera en stor variation av ärenden och bidrar till ett gott samarbetsklimat. Du är empatisk och tydlig i mötet med brukare samt har god förmåga att samarbeta med dina kollegor. Genom gott omdöme driver du ditt arbete strukturerat och självständigt. Vi ser det som meriterande om du har erfarenhet av målgruppen äldre inom myndighetsutövning samt erfarenhet av verksamhetssystemet Lifecare och Samsa. B-körkort är ett krav, då resor förekommer i tjänsten. Rekrytering kan komma att påbörjas under ansökningstiden, så vänta inte med din ansökan. När du söker tjänst inom socialförvaltningens verksamheter får du vara beredd på att uppvisa utdrag ur belastningsregistret inför tillsättning av tjänst.
Beskrivning Ankargatan 2, LSS Gruppbostad för vuxna. Vi söker dig som varje dag vill använda din förmåga att kommunicera tydligt och pedagogiskt och som gillar en vardag, där du får använda din förmåga att lyssna in, reflektera och ge rätt insatser för att göra livet värdefullt för andra människor. Vi har fokus på hållbarhet, kvalité och gemenskap! På socialförvaltningen upplever du trygghet och tillit genom att vi har kompetens och engagemang. Förvaltningen ska alltid präglas av respekt, omtanke och dialog. För oss är relationer en framgångsfaktor. Det gör Vänersborgs kommun attraktiv och hållbar i alla delar, hela livet! På flera av våra tjänster erbjuds du som en förmån förkortad arbetstid i förhållande till de centrala kollektivavtalen. Kontakta gärna rekryterande chef om du vill veta vad som gäller på just denna tjänst. Arbetsuppgifter Tillsammans med enhetschef, verksamhetsledare, stödpedagog och kollegor arbetar du som stödassistent i enlighet med de mål och riktlinjer som finns för verksamheten. Du skall ha en god samarbetsförmåga, vara lyhörd och prestigelös, samt förstå vikten av samsyn kring personen där vi lyckas som grupp fast i en självständig arbetsuppgift. Du ska utifrån varje persons behov ge stöd i den enskildes vardag genom tydliggörande pedagogik, AKK och arbeta i enlighet med befintliga genomförandeplaner och rutiner. Vi jobbar utifrån lågaffektivt bemötande. Stödet kan röra alla delar som hör livet till t.ex. kommunikation, bemötande, matlagning, dusch, tvätt, städ och olika aktiviteter osv. Samverkan internt och externt runt den enskilde utgör en del av arbetet, vilket ställer krav på en god samarbetsförmåga och att följa gällande rutiner. Det ingår att upprätta social dokumentation och genomförandeplaner, ett gott samarbete med anhöriga vill vi lägga stor vikt på, samt företrädare och andra professioner som ingår i uppdraget. Omvärldsbevakning, kartläggningar, evidensbaserade metoder och uppföljningar, ingår i arbetet. Du kommer att delta på aktiviteter såsom bad, promenader och så vidare. I arbetet ingår även att arbeta i grannhuset Ankargatan 4 vid behov. Kvalifikationer Du ska ha erfarenhet av arbete med och kunskap om personer med intellektuella och/eller psykiska funktionsnedsättningar samt personer inom autismspektrumtillstånd. Tydliggörande pedagogik samt AKK är ett krav. Vi förutsätter att du har en positiv människosyn, är flexibel och lyhörd samt har förmåga att arbeta både enskilt och i grupp. Erfarenhet inom psykiatri samt vana av utåtagerande. Du har tålamod och kan anpassa bemötande och kommunikation utifrån behov hos personen och förstår vikten av detaljer och att ligga steget före. Du har kunskap i att kommunicera med anhöriga samt andra aktörer i vardagen. Du har goda kunskaper om att skriva social dokumentation, arbetet kan innebära att ha rollen som kontaktperson. Du ska ha genomgått Vård- och omsorgsprogrammet, Barn- och Fritidsprogrammet med inriktning social verksamhet eller annan utbildning som arbetsgivaren finner likvärdig. Schemalagd arbetstid, vilket innebär dag, kväll och helg. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. Krav på B-körkort, att du aktivt kör bil samt cykelvana. Du bör vara simkunnig, då det förekommer bad. När du söker tjänst inom socialförvaltningen får du vara beredd på att uppvisa utdrag ur belastningsregistret inför tillsättning av tjänst. Rekrytering kan komma att påbörjas under ansökningstiden, så vänta inte med din ansökan. Villkor Vikariat t o m 2026-01-31 med tillträde 2025-09-01. Om Vänersborgs kommun Som medarbetare i Vänersborgs kommun bidrar du till att göra vardagen enklare för våra 40 000 medborgare i kommunen. I Vänersborgs kommun jobbar 3 800 anställda och vi arbetar för att vara attraktiv och hållbar i alla delar, hela livet. Är du nyfiken på att veta mer om oss som arbetsgivare och vilka förmåner vi erbjuder - gå in på vår för att läsa mer. Övrig information Vi ser mångfald som en styrka som berikar vår verksamhet och välkomnar sökande med olika bakgrund. Söker du en tjänst hos oss som omfattas av krigsplacering kommer du få information om det i samband med din anställning. Kommunen har gjort aktiva val i denna rekrytering och vill därför inte bli kontaktade med erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp/kompetensförmedling. Kontaktuppgifter till din fackliga organisation hittar du https://www.vanersborg.se/naringsliv-och-arbete/arbetsmarknad/fackliga-organisationer .
Beskrivning Vänersborgs kommun, Fastighet och service söker nu en ny medarbetare. I tjänsten som Bostadsanpassningshandläggare/Byggprojektledare hos oss ansvarar du för hantering av Bostadsanpassningsbidraget (BAB), vilket är till för att personer i alla åldrar med funktionsnedsättning ska ha möjlighet till ett självständigt liv i sin egen bostad. Att handlägga bostadsanpassningsbidrag är en kedja av händelser med många delmoment där du som handläggare utreder, bedömer och fattar myndighetsbeslut om bidrag för enskilda personer utifrån lagen om bostadsanpassningsbidrag. Du ingår i enheten Projektledning som består av fyra projektledare och en bostadsanpassningshandläggare. Det är en enhet med hög kompetens som arbetar nära varandra i olika uppdrag. Vi har ett öppet klimat där du alltid kan få hjälp och stöd från både kollegor och chef. Hos oss känner du dig välkommen, trygg och inspirerad! Arbetsuppgifter Du har egna ärenden där du, din kollega och enhetschefen har ett nära samarbete. I arbetet ingår att bedöma sökta åtgärder, värdera intyg, bedöma kostnader för byggarbeten, hantera offerter, skriva beslut, dokumentera fortlöpande hantering, upprätta beställningar av entreprenadarbeten på enskilds uppdrag samt att hantera fakturor och dokumentera ärendet. BAB-beslutet fattas i enlighet med lag om bostadsanpassningsbidrag. Tjänsten innehåller även enklare projektlednings och utredningsuppdrag inom vår verksamhet på Fastighet och service. Kvalifikationer Vi söker dig som i grunden har högskolestudier inom lämpligt område för uppdragen t.ex. handläggare och/eller byggnadsteknik eller andra studier som av arbetsgivaren bedöms som likvärdig. Du får gärna ha erfarenhet av liknande arbetsuppgifter - om du har arbetat med bostadsanpassning och/eller myndighetsutövning är det meriterande. Bostadsanpassningshandläggning kräver stort socialt patos och mycket god humanitär grundsyn. Värdigt bemötande, positiv attityd samt tydlighet i beslut, är grundförutsättningar för att klara denna del av tjänsten. Stort krav kommer att ställas på din personliga framtoning, värdigt bemötande, positiv attityd samt tydlighet i beslut är grundförutsättningar för att klara denna tjänst. Service och gott bemötande är ledord för dig och du har lätt för att skapa och bibehålla goda relationer med samtliga involverade parter. Du har god administrativ förmåga, mod, är noggrann, analytisk, flexibel, ansvarstagande med ett positivt synsätt. Giltigt körkort för bil är ett krav. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. Svenska är kommunens administrativa språk och du måste kunna kommunicera och ge skriftlig information till enskilda på ett vårdat och begripligt sätt. Övrigt Intervjuer kommer att utföras under vecka 27. Om Vänersborgs kommun Som medarbetare i Vänersborgs kommun bidrar du till att göra vardagen enklare för våra 40 000 medborgare i kommunen. I Vänersborgs kommun jobbar 3 800 anställda och vi arbetar för att vara attraktiv och hållbar i alla delar, hela livet. Är du nyfiken på att veta mer om oss som arbetsgivare och vilka förmåner vi erbjuder - gå in på vår för att läsa mer. Övrig information Vi ser mångfald som en styrka som berikar vår verksamhet och välkomnar sökande med olika bakgrund. Söker du en tjänst hos oss som omfattas av krigsplacering kommer du få information om det i samband med din anställning. Kommunen har gjort aktiva val i denna rekrytering och vill därför inte bli kontaktade med erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp/kompetensförmedling. Kontaktuppgifter till din fackliga organisation hittar du https://www.vanersborg.se/naringsliv-och-arbete/arbetsmarknad/fackliga-organisationer . I våra fastigheter finns många olika verksamheter som är viktiga för Vänersborgs kommuns invånare, företagare och besökare, tex skolor, förskolor, särskilda boenden, idrotts/fritidsanläggningar och förvaltningsbyggnader. Dessa omfattar drygt hundratal fastigheter, spridda över hela kommunen, på tillsammans ca 280 000 m². Verksamheten ansvarar för förvaltning, drift och service av kommunens fastigheter med lokalvård, förvaltare, vaktmästare, snickare och drifttekniker. Inom Fastighet och service finns även mark- och exploatering, upphandlare, projektledare för ny- och ombyggnation, bab-handläggare samt reception. Energieffektivisering, strategisk lokalförsörjning, interna hyresavtal och driftsekonomi är andra uppdrag som ansvaras för. I verksamheten finns cirka 125 medarbetare och fyra enhetschefer.
Vill du jobba tillsammans med goa kollegor i ett nybyggt kök med fokus på matlagning från grunden? Då är denna tjänsten något för dig! Mål att arbeta emot - Kostenheten arbetar för att maten ska vara av god kvalitet, vara varierad och att gästen får ett trevligt bemötande. - Tillgodose våra kunders krav och önskemål på avtalade tjänster. Vår målgrupp är äldreomsorg, skola och förskola. - Vi arbetar för att måltiderna ska vara säkra, hållbara och klimatsmarta. Arbetsuppgifter som ingår i tjänsten - Man kommer att vara verksam och arbeta i alla delar av köket och restaurangen. - Tillaga och servera måltider, normalkost samt individanpassade måltider. - Delaktighet i produktion- och inköpsplanering. - Varumottagning. - Utföra och dokumentera enhetens egenkontroll. - I det dagliga arbetet ska du bidra till att riktlinjer följs och uppsatta mål nås. Du ingår i team som samarbetar och hjälper varandra med de arbetsuppgifter som finns i ett kök. - Mateo kostdatasystem. Kvalifikationer: Du ska ha genomgått gymnasiets restaurang- och livsmedelsprogram eller vuxenutbildning som bedöms likvärdig. Alternativt ha genomgått en validering (eller gesällbrev) som kan verifiera kunskaper motsvarande ovanstående. Du ska ha goda kunskaper i svenska både i tal och skrift samt datavana. Kunskaper inom specialkoster är meriterande. Arbetslivserfarenhet som behövs för arbetet - Erfarenhet som kock i storkök. Personliga egenskaper - Flexibel - Självgående - Mål och resultatorienterad - Initiativtagande - Samarbetsförmåga - Serviceinriktad - Muntlig kommunikation - Tydlig - Helhetssyn - Strukturerad - Kvalitetsmedveten - Problemlösande analysförmåga Villkor Innan anställning som kock krävs registerutdrag enligt skollagen (2010:800). Du begär en registerkontroll på polisen.se som sedan visas innan anställning sker. Semestertjänst. Arbetstidsmått 38,25 Successionstjänst kan komma att bli aktuellt. Om Vänersborgs kommun Som medarbetare i Vänersborgs kommun bidrar du till att göra vardagen enklare för våra 40 000 medborgare i kommunen. I Vänersborgs kommun jobbar 3 800 anställda och vi arbetar för att vara attraktiv och hållbar i alla delar, hela livet. Är du nyfiken på att veta mer om oss som arbetsgivare och vilka förmåner vi erbjuder - gå in på vår för att läsa mer. Övrig information Vi ser mångfald som en styrka som berikar vår verksamhet och välkomnar sökande med olika bakgrund. Söker du en tjänst hos oss som omfattas av krigsplacering kommer du få information om det i samband med din anställning. Kommunen har gjort aktiva val i denna rekrytering och vill därför inte bli kontaktade med erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp/kompetensförmedling. Kontaktuppgifter till din fackliga organisation hittar du https://www.vanersborg.se/naringsliv-och-arbete/arbetsmarknad/fackliga-organisationer .
Beskrivning Familjens hus inom Individ -och familjeomsorgen utökar verksamheten och söker nu dig som tillsammans med oss vill göra skillnad för barn och unga i Vänersborgs kommun som kommer i kontakt med socialtjänstens öppenvård. Vi behöver förstärkning till vår enhet och ser fram emot att få nya kollegor som vill dela vårt givande arbetsuppdrag och vår arbetsgemenskap. Enheten står inför ett utvecklingsarbete kopplat nya socialtjänstlagen där vi både behöver skapa förutsättningar för tidigt förebyggande insatser samt kvalificerad evidensbaserad metodik för att möta barn, ungdomar och föräldrars behov. Teamen som finns på Familjens hus arbetar med både förebyggande och stödjande/behandlande insatser. Verksamhetens familjebehandlare kommer i framtiden att vara organiserade i tre team med inriktning barn, ungdom samt ett team som arbetar proaktivt förebyggande. Syfte med indelning är att effektivisera och specialisera för bästa möjliga kvalitet och vikten av samarbete mellan teamen är avgörande, vilket betyder att man också går mellan teamen i arbetsuppgifter vid behov. Barnteamet arbetar med barn i åldrarna 0-12 år med olika problematik som ex omsorgsbrist, skolproblematik och våld. Ungdomsteamet arbetar med ungdomar i åldrarna 13-20 år där ex skolproblematik, psykisk ohälsa och normbrytande beteende kan vara aktuellt. Förebyggande teamet i formen av första linjens socialtjänst kommer att starta i sin helhet hösten 2025 och arbetet riktas mot tidig upptäckt och tidig insats utifrån den nya socialtjänstlagens ramar. Familjens hus samarbetar med alla delar inom Individ och familjeomsorgen samt externa verksamheter såsom skola, BUP och anhörigstöd mm. Alla familjebehandlare får kontinuerligt metodhandledning/stöd av våra 1:e behandlingssekreterare samt extern handledning. Arbetsuppgifter Arbetsuppgifter som familjebehandlare utför sker delvis på uppdrag av Individ- och familjeomsorgens Barn- och ungdomsenhet utifrån biståndsbeslut eller genom insats utan biståndsbedömning där familjer själva vänder sig till Familjens hus. Våra barn och ungas behov, uppdragets karaktär samt barnens och familjens delaktighet styr hur arbetet planeras och genomförs av familjebehandlare. Vårt mål är att erbjuda barn, unga och deras familjer stöd och behandling med fokus på kommunikation och relation i familjesystemet. I arbetet som familjebehandlare används ett flertal olika metoder och verktyg bland annat KOMET, CPU, FFT, Barnahusets insatsmodell BIM, HELA BARN, Repulse och andra anknytnings -och systemteoretiska metoder. Dessa utvärderas och uppdateras regelbundet utifrån att verksamheten ska svara upp mot de behov som barn, unga och deras föräldrar har. Vi erbjuder också ett flertal stödgrupper både till föräldrar och barn och vi genomför observationer, ger brottsofferstöd samt utför umgängesstöd, ungdomsvård och ungdomstjänst enligt dom från tingsrätten Kvalifikationer Vi söker dig som har examen på högskolenivå som socionom, socialpedagog eller annan likvärdig utbildning som bedöms lämplig. Tidigare erfarenhet av arbete inom stöd -och behandlingsarbete är önskvärt och meriterande samt om du har erfarenhet och kompetens av förändringsarbete kopplat till familjebehandling. Viktiga personliga egenskaper är god samarbetsförmåga, modig och nyfiken, trygg i att arbeta självständigt samt flexibilitet och förmåga att lyssna och se saker ur flera olika perspektiv. Du ska ha förmåga att uttrycka dig väl och nyanserat i tal och skrift. Vi fäster stor vikt vid personlig lämplighet som kompletterar övriga medarbetare i arbetsgruppen. Utifrån att enheten står inför en utökning av verksamheten kan dessa tjänster riktas inom alla tre teamen utifrån erfarenhet och kompetens. B-körkort är ett krav. Villkor Arbete sker främst dagtid, men även viss eftermiddag/kvällstjänstgöring förekommer. Du behöver därför vara flexibel och utifrån vårt flextidsavtal anpassa arbetstiden efter behov. Det förekommer resor i tjänsten och B-körkort är därför ett krav. Tillsvidareanställning med tillträde efter överenskommelse. Rekrytering kan komma att påbörjas under ansökningstiden så vänta inte med din ansökan. När du söker tjänst inom Socialförvaltningens verksamheter får du vara beredd på att uppvisa utdrag ur belastningsregistret inför tillsättning av tjänst. Om Vänersborgs kommun Som medarbetare i Vänersborgs kommun bidrar du till att göra vardagen enklare för våra 40 000 medborgare i kommunen. I Vänersborgs kommun jobbar 3 800 anställda och vi arbetar för att vara attraktiv och hållbar i alla delar, hela livet. Är du nyfiken på att veta mer om oss som arbetsgivare och vilka förmåner vi erbjuder - gå in på vår för att läsa mer. Övrig information Vi ser mångfald som en styrka som berikar vår verksamhet och välkomnar sökande med olika bakgrund. Söker du en tjänst hos oss som omfattas av krigsplacering kommer du få information om det i samband med din anställning. Kommunen har gjort aktiva val i denna rekrytering och vill därför inte bli kontaktade med erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp/kompetensförmedling. Kontaktuppgifter till din fackliga organisation hittar du https://www.vanersborg.se/naringsliv-och-arbete/arbetsmarknad/fackliga-organisationer .
Vill du bli en av våra kommunekologer och arbeta med Vänersborgs kommuns fantastiska natur? Vi söker en vikarierande kommunekolog under ett år då en av våra nuvarande kommunekologer kommer ha rollen som TF Miljö och hälsoskyddschef. Om arbetsplatsen På Miljö och Hälsa i Vänersborg är vi ett glatt gäng på cirka 20 personer. Våra arbetsuppgifter är bland annat naturvård och strategiskt miljöarbete samt myndighetsutövning inom miljöskydd, hälsoskydd, tobakstillsyn och livsmedelskontroll. Miljö och Hälsa arbetar på uppdrag av Miljö- och hälsoskyddsnämnden och är en del av Miljö- och byggnadsförvaltningen. I förvaltningen ingår även Kart & Geodata, Kommunala lantmäterimyndigheten samt Plan & Bygglov. Hos oss får du en arbetsplats med god stämning och mycket skratt på fikan, delaktighet i att driva verksamheten framåt och ett öppet arbetsklimat. Vi har flexibel arbetstid och möjlighet till hälsofrämjande aktivitet på arbetstid. Vänersborg har bra pendlingsmöjligheter samt vi erbjuder möjlighet till distansarbete. Arbetsuppgifter Du blir en av två kommunekologer som är med och driver kommunens naturvårdsarbete genom samarbeten och bidragsfinansierade naturvårdsprojekt, exempelvis LONA. Utgångspunkten för kommunens naturarbete är naturvårdstrategin och dess prioriteringar. Arbetet är ofta nära kopplat till friluftsfrågor och i tjänsten ingår mycket interna och externa kontakter och rådgivning. En del av ditt arbete sker inom kommunens samhällsplanering där du bevakar, lyfter och driver naturvårdsfrågor. Du blir samtidigt en viktig länk till olika myndigheter i arbete som rör naturen. I arbetet ingår också att svara på remisser om bland annat strandskydd och bygglov. Vänersborg har två kommunala naturreservat som kommunekologerna är med och ansvarar för. Kvalifikationer Vi söker dig som är utbildad på universitet eller högskola som ekolog, naturvårdsbiolog eller motsvarande, eller har annan utbildning eller erfarenhet som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Eftersom arbetet förutsätter många kontakter med andra förvaltningar, verksamhetsutövare och allmänheten är det viktigt att du har lätt för att samarbeta och kommunicera. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. Du har lätt för att uttrycka dig i tal och skrift och du måste vara självständig, strukturerad, prestationsorienterad och uthållig. Du har erfarenhet från liknande arbetsuppgifter. Du bör också ha kunskap om för tjänsten relevant lagstiftning i miljöbalken och plan- och bygglagen. B körkort krävs. Urval och intervjuer sker löpande så sök tjänsten redan idag! Om Vänersborgs kommun Som medarbetare i Vänersborgs kommun bidrar du till att göra vardagen enklare för våra 40 000 medborgare i kommunen. I Vänersborgs kommun jobbar 3 800 anställda och vi arbetar för att vara attraktiv och hållbar i alla delar, hela livet. Är du nyfiken på att veta mer om oss som arbetsgivare och vilka förmåner vi erbjuder - gå in på vår för att läsa mer. Övrig information Vi ser mångfald som en styrka som berikar vår verksamhet och välkomnar sökande med olika bakgrund. Söker du en tjänst hos oss som omfattas av krigsplacering kommer du få information om det i samband med din anställning. Kommunen har gjort aktiva val i denna rekrytering och vill därför inte bli kontaktade med erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp/kompetensförmedling. Kontaktuppgifter till din fackliga organisation hittar du https://www.vanersborg.se/naringsliv-och-arbete/arbetsmarknad/fackliga-organisationer .
Beskrivning På Miljö & hälsa i Vänersborg är vi ett glatt gäng på cirka 20 personer. Våra arbetsuppgifter är bland annat tillsyn och tillståndsprövning inom miljöskydd, hälsoskydd, tobak och livsmedel. Vi arbetar även med strategiskt miljöarbete och naturvård. Miljö & hälsa arbetar på uppdrag av Miljö- och hälsoskyddsnämnden och är en del av Miljö- och byggnadsförvaltningen i kommunen. I förvaltningen ingår även det kommunala lantmäteriet och verksamheter som arbetar för Byggnadsnämnden; Kart & geodata samt Plan & bygglov. Hos oss får du en arbetsplats med fantastisk stämning, delaktighet i att driva verksamheten framåt och ett öppet arbetsklimat. Vi har flexibel arbetstid och möjlighet till hälsofrämjande aktivitet på arbetstid. Vänersborg har bra pendlingsmöjligheter och vi erbjuder möjlighet till distansarbete del av arbetstiden. Arbetsuppgifter Vi söker en miljö- och hälsoskyddsinspektör som kan förstärka vår grupp för små avlopp. Du kommer huvudsakligen att arbeta med tillsyn och prövning av små avlopp, men även andra arbetsuppgifter inom miljö- och hälsoskydd kan bli aktuella. Arbete med små avlopp ger en stor blandning av arbetsuppgifter där man spenderar tid både på kontoret och ute på inspektioner. En viktig del av arbetet består av kontakt med privatpersoner både på inspektioner och från kontoret. Du kommer att utforma olika typer av skrivelser och självständigt fatta beslut liksom föredra ärenden för Miljö- och hälsoskyddsnämnden. Utöver detta arbetar teamet tillsammans mot verksamhetens mål och vi lägger stor vikt vid gott samarbete och god lagkänsla. Inom avloppsteamet är vi flera som stöttar varandra och håller öppna diskussioner för att komma fram till bra bedömningar. Kvalifikationer Vi söker dig som har en utbildning inom miljö- och hälsoskydd, miljövetenskap eller utbildning som vi bedömer likvärdig. Vi ser gärna att du har erfarenhet av tillsyn enligt miljöbalken, myndighetsutövning, kunskaper i förvaltningslagen och annan relevant lagstiftning. Erfarenhet av arbete med små avlopp är särskilt intressant. Arbetet som inspektör innebär kontakt med personer med olika bakgrund och med olika förutsättningar. Det ställer därför höga krav på integritet och professionalitet och du behöver vara trygg i att möta människor. Du behöver kunna göra sakliga och objektiva bedömningar och ställa tydliga krav. Det innebär även att du är bra på att kommunicera i tal och skrift på svenska. Du ska vara kommunikativ och serviceinriktad både inom organisationen och ut mot företag och medborgare. Vår ärendeprocess är digitaliserad och du behöver ha vana av att arbeta i datasystem. För närvarande använder vi oss av ärendesystemet Castor. Det är viktigt att du är självgående, har ett strukturerat arbetssätt och en god förmåga att fatta egna välgrundade beslut. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper. Villkor B-körkort krävs. Urval och intervjuer sker löpande så sök tjänsten redan idag! Om Vänersborgs kommun Som medarbetare i Vänersborgs kommun bidrar du till att göra vardagen enklare för våra 40 000 medborgare i kommunen. I Vänersborgs kommun jobbar 3 800 anställda och vi arbetar för att vara attraktiv och hållbar i alla delar, hela livet. Är du nyfiken på att veta mer om oss som arbetsgivare och vilka förmåner vi erbjuder - gå in på vår för att läsa mer. Övrig information Vi ser mångfald som en styrka som berikar vår verksamhet och välkomnar sökande med olika bakgrund. Söker du en tjänst hos oss som omfattas av krigsplacering kommer du få information om det i samband med din anställning. Kommunen har gjort aktiva val i denna rekrytering och vill därför inte bli kontaktade med erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp/kompetensförmedling. Kontaktuppgifter till din fackliga organisation hittar du https://www.vanersborg.se/naringsliv-och-arbete/arbetsmarknad/fackliga-organisationer .
E-utvecklare med fokus på e-tjänster och automation Om rollen: Vi söker en engagerad och nytänkande e-utvecklare som brinner för att utveckla och automatisera e-tjänster och processer. I denna roll kommer du att vara en nyckelperson i vårt team och arbeta nära våra kunder för att säkerställa att deras behov och förväntningar uppfylls. Dina arbetsuppgifter: - Utveckla och automatisera e-tjänster och processer. - Ha kontinuerlig kundkontakt för att förstå och möta deras behov. - Samarbeta med övriga teamet för att skapa en stark gruppgemenskap och en positiv arbetsmiljö. - Vara en problemlösare och bidra med nytänkande lösningar. Vi söker dig som: - Har erfarenhet av utveckling och automation av e-tjänster. - Är en utmärkt kommunikatör och trivs med att ha kundkontakt. - Är en lagspelare som värdesätter gruppgemenskap och samarbete. - Är kreativ och har förmågan att tänka utanför boxen för att lösa problem. - Har relevant högskoleexamen (180hp) eller motsvarande. Vi erbjuder: - En dynamisk och inspirerande arbetsmiljö. - Möjlighet att arbeta med spännande och utmanande projekt. - Stöd och samarbete från ett engagerat och kompetent team. - Möjlighet till personlig och professionell utveckling. Om Vänersborgs kommun Som medarbetare i Vänersborgs kommun bidrar du till att göra vardagen enklare för våra 40 000 medborgare i kommunen. I Vänersborgs kommun jobbar 3 800 anställda och vi arbetar för att vara attraktiv och hållbar i alla delar, hela livet. Är du nyfiken på att veta mer om oss som arbetsgivare och vilka förmåner vi erbjuder - gå in på vår för att läsa mer. Övrig information Vi ser mångfald som en styrka som berikar vår verksamhet och välkomnar sökande med olika bakgrund. Söker du en tjänst hos oss som omfattas av krigsplacering kommer du få information om det i samband med din anställning. Kommunen har gjort aktiva val i denna rekrytering och vill därför inte bli kontaktade med erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp/kompetensförmedling. Kontaktuppgifter till din fackliga organisation hittar du https://www.vanersborg.se/naringsliv-och-arbete/arbetsmarknad/fackliga-organisationer .
Välj ett jobb för att visa detaljer
Visar 1 till 10 av 15 jobb