Lediga jobb hos Värends Räddningstjänstförbund
Nu söker vi dig, som tillsammans med oss vill göra nytta för dem vi är till för! Värends Räddningstjänst är ett kommunalförbund som ansvarar för räddningstjänsten för ca 117 000 invånare i Alvesta och Växjö kommuner. Hos oss arbetar idag 250 personer fördelade på förbundets tio brandstationer. Värends Räddningstjänsts uppdrag är att bereda ett likvärdigt och tillfredsställande skydd mot olyckor avseende människors liv och hälsa, samt egendom och miljö. Vår vision: Ett tryggt och olycksfritt samhälle - för alla. Vill du vara en del i ett större sammanhang där du får vara med och göra skillnad på riktigt och bidra till hur samhället utvecklas? Då kan det här vara tjänsten för dig! ARBETSUPPGIFTER Vi söker dig som har ett stort intresse för IT, teknik, el och service och som vill vara med och utveckla arbetet med drift och underhåll på Värends räddningstjänst. Som serviceman på räddningstjänsten är du en viktig resurs för att verksamheten ska fungera på bästa sätt. Du kommer primärt att arbeta med montering, underhåll och inköp av räddningstjänstens kommunikations- och utalarmeringsutrustning, både kopplat till fordon och på stationerna. Du fungerar som systemförvaltare och är kontakten mellan Växjö kommuns IT-avdelning och räddningstjänsten. Även andra el-relaterade uppgifter inklusive fordonsel kan bli aktuellt. I övrigt arbetar du med service och skötsel av fordon, utrustning och övningsfält utifrån verksamhetens behov. Servicebehovet inom förbundet påverkas mycket av larm och händelser, arbetsuppgifterna är därmed varierande och uppdragen kan snabbt förändras. I rollen som serviceman är det viktigt att du kan arbeta självständigt och att du är initiativtagande och ser vad som behöver göras. Du blir en del av arbetsgruppen på Drift och underhåll och arbetet sker i nära samarbete med vår driftansvarig som har samordningsansvaret för förbundets drift- och underhållsfrågor. Drift och underhåll ingår i verksamhetsstödet och har förbundschef som närmaste chef. Tjänsten utgår från brandstationen i Växjö där alla gemensamma funktioner som ledning, administration och specialistfunktioner är samlade. I din tjänst kommer du röra dig mellan förbundets samtliga brandstationer och vår övningsanläggning Nothemmet. Eftersom vi startar rekryteringen i semesterperioden kommer vi starta arbetet med urval och intervjuer först i början av augusti. KVALIFIKATIONER Du har gymnasiekompetens med relevant inriktning samt följande kvalifikationer och/eller erfarenhet: - Goda IT-kunskaper. - Erfarenhet av kommunikationsutrustning/utalarmering, från till exempel räddningstjänst, polis eller Försvarsmakten. - Utbildning eller erfarenhet av svagström / starkström och till viss del fordonsel. - Kunskap i programmering av kommunikationsutrustning som Rakel och personsökare. - Goda kunskaper i svenska - B-körkort Meriterande kvalifikationer: - Truckkort - C-körkort - Svetsutbildning Vi tror att du som söker tjänsten är en person med mycket servicekänsla som gillar problemlösning. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och vill att du har en god planerings- och samarbetsförmåga och att du vågar tänka nytt och annorlunda. Du är en allmänt händig, självgående och flexibel person som förstår logistik. Du är positiv och kommunikativ och du har en vilja att utveckla både verksamheten och dig själv! ÖVRIGT Som tillsvidareanställd blir du som regel krigsplacerad i vår organisation.
Nu söker vi dig, som tillsammans med oss vill göra nytta för dem vi är till för! Värends Räddningstjänst är ett kommunalförbund som ansvarar för räddningstjänsten för ca 117 000 invånare i Alvesta och Växjö kommuner. Hos oss arbetar idag 250 personer fördelade på förbundets tio brandstationer. Värends Räddningstjänsts uppdrag är att bereda ett likvärdigt och tillfredsställande skydd mot olyckor avseende människors liv och hälsa, samt egendom och miljö. Vår vision: Ett tryggt och olycksfritt samhälle - för alla. Vill du vara en del i ett större sammanhang där du får vara med och göra skillnad på riktigt och bidra till hur samhället utvecklas? Då kan det här vara tjänsten för dig! ARBETSUPPGIFTER Vi söker en driven och strukturerad medarbetare till en nyinrättad tjänst som verksamhetsutvecklare på räddningstjänsten. Vi befinner oss i en tid av förändring och söker dig som vill arbeta med både strategisk planering och löpande arbetsuppgifter i det verksamhetsnära arbete. Du delar vår tro på nytänkande, samverkan och handlingskraft och du vill vara med och bidra till räddningstjänstens förmåga att möta framtida utmaningar. Du kommer att ha en roll som ledningsstöd till förbundschefen vilket innebär att du har en central funktion i det strategiska ledningsarbetet och arbetar tillsammans med ledningen för att de politiskt beslutade uppdragen ska genomföras med bra resultat. Du bidrar till utvecklingen av organisationen genom att långsiktigt planera och förbereda för ett lyckat genomförande av till exempel strategiska ledningsmöten och implementering av uppdrag. Du kommer också att ha ett utvecklingsuppdrag som innebär att tillsammans med verksamheten utveckla och implementera arbetssätt och metoder, involvera interna och externa intressenter och att omvärldsbevaka för omvandling till verksamhetsutveckling. Det kan handla om att utveckla och leda projekt och uppdrag, att skriva beslutsunderlag, remissvar och utredningar och att planera och följa upp verksamhet. Tjänsten passar dig som trivs med varierande arbetsuppgifter och har ett intresse för utvecklingsarbete och kommunal verksamhet. Du kommer att ingå i ledningsgruppen och arbeta i nära samarbete med förbundschef och ledning. Organisatoriskt kommer tjänsten att tillhöra verksamhetsstödet med förbundschef som närmaste chef. Eftersom vi startar rekryteringen i semesterperioden kommer vi starta arbetet med urval och intervjuer först i mitten av augusti. KVALIFIKATIONER Vi söker dig med minst tre års högskoleutbildning inom relevant område. Du har erfarenhet av att arbeta strategiskt och/eller leda i tidigare roller, gärna i politiskt styrd verksamhet. Du har med framgång drivit förändringsarbete och skapat resultat där flera intressenter varit involverade. Uppdraget ställer stora krav på att vara lyhörd och att ha förmåga att identifiera vilka arbetsuppgifter som behöver utföras och vilka frågor som behöver lösas, samt se till att de blir genomarbetade och verkställs av rätt person. Du rör dig naturligt mellan olika aktiviteter och medverkar i flera forum på olika nivåer inom organisationen. Du är en relationsbyggare som trivs med att samarbeta och skapa resultat tillsammans med andra. Du är strukturerad, kommunikativ och skicklig på att se helheter och du har ett starkt driv och vill vara med och göra skillnad. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper och söker dig som är lyhörd och har förmåga att skapa förtroende och samsyn i olika sammanhang. ÖVRIGT Som tillsvidareanställd blir du som regel krigsplacerad i vår organisation.
Nu söker vi dig, som tillsammans med oss vill göra nytta för dem vi är till för! Värends Räddningstjänst är ett kommunalförbund som ansvarar för räddningstjänsten för ca 118 000 invånare i Alvesta och Växjö kommuner. Antalet medarbetare är för närvarande ca 250 varav ca 190 utgör deltids- och värnpersonal. Avdelningen heltid inom Insats & beredskap består av tre insatsledare och fyra heltidsarbetslag innehållande nio medarbetare som Styrkechefer, styrkeledare och brandmän. Värends räddningstjänst arbetar aktivt med utvecklingen av jämställdhet och mångfald. Är du den som vill vara med och påverka, driva och utveckla räddningstjänsten för framtiden? Är du ledaren som skapar förtroendefulla kontakter såväl internt som externt och med förmågan att få alla att arbeta mot gemensamma mål? Då kan det här vara tjänsten för dig! ARBETSUPPGIFTER Arbetet utgår från direktionens mål och planer samt Värends räddningstjänsts vision med ambitionen att skapa ett tryggt och olycksfritt samhälle för alla. Som avdelningschef för Insats & beredskap leder du tre insatsledare och fyra heltidsarbetslag. Du ansvarar för: - Förbundets operativa beredskap och genomförande av räddningsinsatser enligt handlingsprogrammet - Planering, ledning och uppföljning av avdelningens verksamhet - Daglig produktionsplanering och verksamhetsutveckling - Deltagande i förbundets ledningsgrupp - Att ersätta förbundschef/räddningschef vid behov - Möjlighet att verka som Regional Insatsledare KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har: - Brandingenjörsexamen med MSB:s påbyggnadsutbildning (RUB) eller insatsledarutbildning - Erfarenhet från räddningstjänst - God administrativ och ekonomisk förståelse - B-körkort Meriterande erfarenheter: - Chef- och ledarskap, gärna med underställda chefer - Operativ befälserfarenhet - Förändringsledning - Representativt arbete gentemot media och externa aktörer - Förmåga att leda i en politiskt styrd och komplex organisation Personliga egenskaper som är viktiga för rollen: - Tydlig, prestigelös och modig - Lyhörd och engagerad i ditt ledarskap - En god kommunikatör och förebild - Samarbetsinriktad och förtroendeingivande ÖVRIGT I den här rekryteringen vill vi att du bifogar ditt CV. Det personliga brevet ersätts med ett antal frågor som du besvarar när du gör din ansökan. Vi använder personlighets- och problemlösningstest som en del av urvalet, tillsammans med CV, för att avgöra vilka kandidater som går vidare. Intervjuer kommer att ske följande datum: den 25/8, den 28/8 samt den 10/9. Som tillsvidareanställd blir du som regel krigsplacerad i vår organisation.
Välj ett jobb för att visa detaljer
Visar 1 till 3 av 3 jobb