Brottsförebyggande Rådet jobb

Lediga jobb hos Brottsförebyggande Rådet

Handläggare/statistiker till Brå

Vill du bidra till ett viktigt samhällsuppdrag och arbeta med aktuella och meningsfulla frågor? Brå verkar för att brottsligheten ska minska och tryggheten ska öka i samhället. Det gör vi genom att ta fram fakta och sprida kunskap om brottslighet, brottsbekämpning och brotts­före­byggande arbete, till i första hand regeringen och myndigheter inom rättsväsendet. På Brå bidrar du till att göra skillnad i ett arbete med stimulerande arbetsuppgifter tillsammans med kunniga kollegor i en engagerande miljö. Brå finns på Tegnérgatan i centrala Stockholm, och vi är cirka 170 medarbetare. Om jobbet Till enheten för rättsstatistik söker vi två statistiker för handläggning av beställningar på data och statistik från de register som ligger till grund för den officiella kriminalstatistiken. Som handläggare ingår du i ett team som delar på beställningarna som inkommer till myndigheten från forskare, statliga utredningar, myndigheter och journalister med flera. Arbetet omfattar både teamgemensamma och självständiga arbetsuppgifter. Till dina huvudsakliga arbetsuppgifter ingår att självständigt ansvara för handläggningen av beställningar från första kontakt med beställaren till leverans av data. I arbetet ingår bland annat att precisera uppdragen i dialog med beställare, läsa och bedöma beställningsunderlag till exempel forskarplaner, ansökningar till etikprövningsmyndigheten, samt bearbeta och analysera data och sammanställa statistik. Arbetet sker i nära samarbete med myndighetens jurister och it-enhet, samt andra registermyndigheter. Du medverkar även i förvaltningen och utvecklingen av de rutiner, processer och verktyg som stödjer teamets arbete samt annat löpande arbete på enheten.  Din utbildning och erfarenhet Vi söker dig som har: - akademisk examen inom statistik eller samhällsvetenskaplig examen som Brå finner likvärdig - god erfarenhet av bearbetning av stora datamängder och sammanställning av statistik - goda kunskaper i dataanalysverktygen SPSS eller SAS - goda färdigheter att uttrycka dig i tal och skrift på svenska. Det är meriterande om du har: - minst 60 hp statistik - arbetslivserfarenhet av liknande arbete på myndighet eller som Brå bedömer är relevant för rollen - kunskap om för tjänsten relevanta ämnesområden som rättsväsendet, straffrätt, officiell statistik eller registerforskning kan också vara meriterande. Dina personliga egenskaper Som person är du intresserad av rättsväsendet och registerforskning. Du är analytisk och lägger stor vikt vid att utföra dina arbetsuppgifter med noggrannhet och hög kvalitet. Tjänsten innebär ansvar för parallella arbetsuppgifter, vilket förutsätter att du är strukturerad och kan planera och prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt. Teamarbetet ställer vidare krav på god samarbetsförmåga, flexibilitet och ett prestigelöst förhållningssätt. För att trivas i rollen bör du vara serviceinriktad och känna dig bekväm med att ha kontakt med både uppgiftslämnare och statistikanvändare, samt ha förmågan att kommunicera om statistiken på ett tydligt och enkelt sätt.  Anställningsvillkor Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid. Vi tillämpar 6 månaders provanställning och individuell lönesättning. Tillträde snarast. Läs gärna mer om Brå och de förmåner som vi erbjuder, på https://bra.se/om-bra/jobba-hos-oss.html. Brå har ett inkluderande synsätt och värdesätter mångfald.  Närmare upplysningar lämnas av enhetschef Louise Ekström, e-mail [email protected]. För frågor om rekryteringsprocessen kontakta HR-specialist Maria Esplund, tfn 08-527 58 535.  Facklig kontaktperson för SACO är Luis Antonio Galaz Miranda, tfn 08-527 58 487 och för ST Anna Horgby, tfn 08-527 58 521 Välkommen med din ansökan! För att söka jobbet klickar du på länken nedan. Ange diarienummer 2.1.1-0255/24 på din ansökan, och skicka in den till oss senast den 6 maj 2024. I denna rekrytering kan vi komma att använda arbetsprov som en del i urvalsarbetet. Har du skyddade personuppgifter kontaktar du HR-specialisten som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan

22 april 2024
Sista ansökan:
6 maj 2024
Systemadministratör till Brå

Vill du bidra till ett viktigt samhällsuppdrag, och arbeta med aktuella och meningsfulla frågor? Brå verkar för att brottsligheten ska minska och tryggheten ska öka i samhället. Det gör vi genom att ta fram fakta och sprida kunskap om brottslighet, brottsbekämpning och brotts­före­byggande arbete, till i första hand regeringen och myndigheter inom rättsväsendet. På Bråa bidrar du till att göra skillnad i ett arbete med stimulerande arbetsuppgifter tillsammans med kunniga kollegor i en engagerande miljö. Brå finns på Tegnérgatan i centrala Stockholm, och vi är cirka 170 medarbetare. Om jobbet Brå fokuserar på digitalisering och vi söker nu en systemadministratör som har en bred kunskap inom IT-drift. Som systemadministratör kommer du vara del av gruppen drift och support där du ger support och stöd i systemfrågor samt administrerar och vidareutvecklar vår infrastruktur. Du får löpande möjlighet att kompetensutvecklas genom båda utmanade arbetsuppgifter och utbildning. Du kommer att: - Jobba med systemadministration i Windows och Linux - Felsöka/problemlösa i de system vi arbetar med - Vidareutveckla vår IT-infrastruktur - Ha kontakt med leverantörer - Ge stöd till supporttekniker. Din utbildning och erfarenhet Vi söker dig som har: - Minst 3 års erfarenhet av att jobba med administration och utveckling av IT-drift/IT-infrastrukur - Lägst gymnasieexamen från för området relevant linje eller arbetslivserfarenhet som kan anses likvärdig - Bred kunskap inom IT-driftområdet - Erfarenhet av systemadministration i Windows server / Active Directory - Erfarenhet av Microsoft Exchange - Erfarenhet av virtualiseringsmiljöer - Erfarenhet av nätverksadministration, brandväggar och switchar - God förmåga att uttrycka dig på svenska, både i tal och skrift - Goda kunskaper i engelska, både i tal och skrift. Det är meriterande om du har erfarenhet av Linux, samt scriptning i Bash, python, powershell eller Ansible. Dina personliga egenskaper Då du även kommer fungera som andra linjens support inom Brå ser vi att du har intresse och en vilja att hjälpa andra. Du är lugn, noggrann och har en pedagogisk förmåga och anstränger dig för att leverera bra lösningar. Du är även strukturerad, noggrann och kan självständigt kan planera, genomföra och dokumentera arbetsuppgifterna i rollen. Stor vikt kommer att läggas vid dina personliga egenskaper och förmågor. Anställningsvillkor Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid.  Vi tillämpar 6 månaders provanställning och individuell lönesättning. Tillträde enligt överenskommelse. Läs gärna mer om Brå och de förmåner som vi erbjuder, på https://bra.se/om-bra/jobba-hos-oss.html. Brå har ett inkluderande synsätt och värdesätter mångfald.  Närmare upplysningar lämnas av IT-chef Joakim Pettersson, tfn 08-518 32 423. För frågor om rekryteringsprocessen kontakta HR-specialist Maria Esplund, tfn 08-527 58 535. Facklig kontaktperson för SACO är Luis Antonio Galaz Miranda, tfn 08-527 58 487 och för ST Anna Horgby, tfn 08-527 58 521. Välkommen med din ansökan! För att söka jobbet klickar du på länken nedan. Ange diarienummer 2.1.1-0244/24 på din ansökan, och skicka in den till oss senast den 5 maj 2024. Har du skyddade personuppgifter kontaktar du HR-specialisten som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan.

12 april 2024
Sista ansökan:
5 maj 2024
Upphandlare till Brå

Vill du bidra till ett viktigt samhällsuppdrag, och arbeta med aktuella och meningsfulla frågor? Brå verkar för att brottsligheten ska minska och tryggheten ska öka i samhället. Det gör vi genom att ta fram fakta och sprida kunskap om brottslighet, brottsbekämpning och brotts­före­byggande arbete. På Brå bidrar du till att göra skillnad i ett arbete med stimulerande arbetsuppgifter tillsammans med kunniga kollegor i en engagerande miljö. Brå finns på Tegnérgatan i centrala Stockholm, och vi är cirka 160 medarbetare. Enheten för juridik, upphandling, registratur och arkiv (JURA) är inne i en spännande utvecklingsfas där vi växer och rekryterar nya medarbetare samt utvecklar våra arbetssätt. Vi söker nu en till upphandlare till vår enhet. Om jobbet JURA ansvarar inom myndigheten för juridiska frågor, upphandling, registratur och arkiv. På enheten finns även myndighetens dataskyddsombud. Du kommer att arbeta på en trivsam enhet med engagerade och kunniga medarbetare. Vi har ett nära samarbete och delar kunskap och erfarenheter med varandra. Du blir en viktig del av vår enhet och kommer att arbeta särskilt nära vår andra upphandlare. Du kommer att tillsammans med chefer och medarbetare på andra enheter genomföra myndighetens upphandlingar, förnyade konkurrensutsättningar och avrop, där avrop från de statliga ramavtalen är vanliga. Som upphandlare har du möjlighet att utveckla tjänstens innehåll och driva arbetet med upphandling framåt på myndigheten. Din utbildning och erfarenhet Vi söker dig som har - Akademisk examen eller annan eftergymnasial utbildning med inriktning mot upphandling/inköp, ekonomi, juridik eller annan, för tjänsten, relevant utbildning - Erfarenhet av upphandlingar enligt lagen om offentlig upphandling (LOU) - Mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska, i tal och skrift Det är meriterande om du har erfarenhet av IT-upphandlingar och av att upphandla konsulttjänster som är relevanta för denna tjänst. Dina personliga egenskaper För att lyckas i rollen som upphandlare hos oss ska du ha en god förmåga att arbeta strukturerat, ta ansvar, våga fatta beslut och driva projekt framåt. Du ska också vilja vara med och utveckla upphandlingsfunktionen hos myndigheten. Rollen som upphandlare ställer krav på att du kan arbeta självständigt. Du måste därför ha förmågan att planera, organisera och prioritera ditt arbete men även att arbeta på ett effektivt sätt då du har flera pågående projekt samtidigt. Du ska ha förmågan att bygga förtroende och kunna skapa ett gott samarbete både internt och externt. Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper och förmågor. Anställningsvillkor Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid, med tillträde enligt överenskommelse. Brå tillämpar 6 månaders provanställning och individuell lönesättning. Läs gärna mer om Brå och de förmåner som vi erbjuder på https://bra.se/om-bra/jobba-hos-oss.html. Brå har ett inkluderande synsätt och värdesätter mångfald. Närmare upplysningar om tjänsten lämnas av rekryterande chef, chefsjurist Cecilia Eneman, tfn 08-527 58 428. För frågor om rekryteringsprocessen kontakta HR-specialist Maria Esplund, tfn 08-527 58 535. Facklig kontaktperson för SACO är Luis Antonio Galaz Miranda, tfn 08-527 58 487 och för ST Anna Horgby, tfn 08-527 58 521. Välkommen med din ansökan! För att söka tjänsten klickar du på länken nedan. Ange diarienummer 2.1.1-0234/24 på din ansökan, och skicka in den till oss senast den 1 maj 2024. Har du skyddade personuppgifter kontaktar du HR-specialisten som finns namngiven i annonsen så får du hjälp med att skicka in din ansökan. Vi kommer att kalla till en första intervju efter ansökningstidens utgång. Avsikten är att hålla sådana intervjuer den 6 och 7 maj 2024.

9 april 2024
Sista ansökan:
1 maj 2024