Socialstyrelsen jobb

Lediga jobb hos Socialstyrelsen

Ekonomichef till Socialstyrelsen

Är du intresserad av att arbeta med ekonomistyrningsfrågor och redovisning på Sveriges kunskapsmyndighet inom vård och omsorg? Trivs du med en bredd av såväl operativa som strategiska frågor? Vi söker en ledare som gillar att arbeta verksamhetsnära och som engagerar medarbetarna! Om tjänsten Ekonomienheten består i dag av ca 20 kunniga och engagerade medarbetare med bred kunskap inom redovisning, ekonomi- och verksamhetscontrolling. I enhetens ansvar ingår såväl verksamhetsplanering, budgetering, uppföljning, redovisning, bokslut och årsredovisning samt budgetunderlag, som att löpande stötta myndighetens chefer vid exempelvis analys av ekonomiskt utfall och prognostisering. Som chef för ekonomienheten har du det övergripande ansvaret för att stödet sker verksamhetsnära, behovsanpassat och rådgivande samt att ekonomistyrning och processer implementeras och samordnas med övrig styrning. Omvärldsbevakning är också en viktig del i din roll; du deltar i relevanta nätverk och håller dig uppdaterad om aktuella trender och forskning inom området. Socialstyrelsen har som mål att vara en effektiv och innovativ myndighet som arbetar med ständiga förbättringar. Vi vill också säkerställa att vi är en attraktiv och öppen arbetsplats där vi samverkar och vår kompetens används och utvecklas. Tillsammans med organisationen skapar du dessa förutsättningar. Du medverkar till ett engagerat och hållbart medarbetarskap och ledarskap bland annat genom ditt nätverkande inom och utanför organisationen. Ekonomienheten ingår i avdelningen för Verksamhetsutveckling, stöd och service tillsammans med enheter inom upphandling, personal, registratur och IT. Avdelningen består av sju enheter. Du rapporterar till avdelningschefen och ingår i avdelningens ledningsgrupp. Om dig och ditt ledarskap Som chef på Socialstyrelsen leder du medarbetarna mot goda resultat genom engagemang och förmåga att ta tillvara allas potential och med din kunskap och erfarenhet av redovisning och verksamhetsstyrning. Tillsammans med gruppen skapar du en arbetsplats där alla kan utvecklas och mår bra. För att lyckas i uppdraget är du trygg och tydlig i ditt ledarskap. Du planerar, strukturerar och prioriterar verksamhetens arbete på ett långsiktigt och framgångsrikt sätt. Rollen kräver också mycket god analytisk förmåga. Genom din samarbetsorientering och din kommunikativa förmåga inspirerar du till dialog och delaktighet. Du är lyhörd i ditt ledarskap, ger feedback och leder med ett positivt och tillitsfullt förhållningssätt. Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper. Vi söker dig som har • civilekonomutbildning eller akademisk examen inom redovisning eller annan relevant utbildning • erfarenhet av ekonomiarbete på både operativ och strategisk nivå • flerårig chefserfarenhet med budget- och personalansvar för en större grupp medarbetare • erfarenhet av att leda förändringsarbete • god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska. Det är meriterande om du har • god vana av att driva ekonomifrågor i organisationen och hålla presentationer • goda kunskaper i statlig redovisning och verksamhetsstyrning • flerårig aktuell erfarenhet som ekonomichef i större organisation inom offentlig sektor • drivit verksamhetsutvecklingsarbete. Bra att veta Anställningen är en tillsvidareanställning med placering i Stockholm. Vi tillämpar 6 månaders provanställning. Din tjänstetitel blir enhetschef. Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste därför vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund. För att kunna göra en rättvis och likvärdig bedömning av dig som sökande använder vi oss av urvalsfrågor. Vi ber dig därför att svara på frågorna så utförligt som möjligt så att vi kan avgöra hur väl du matchar den efterfrågade kompetensen. Om du har frågor om tjänsten, kontakta avdelningschef Tomas Hedlund på [email protected]. Facklig företrädare för SACO är Carl-Erik Flodmark [email protected]. Fackliga företrädare för ST/OFR nås på [email protected]. Samtliga nås på tel. 075-247 30 00. I den här rekryteringen samarbetar vi med Chefspoolen. Har du frågor om rekryteringsprocessen eller tjänsten går det även bra att kontakta rekryteringskonsult Gabriella Hedlund på tel. 070-995 58 88. Har du skyddad identitet? Kontakt angiven rekryteringskonsult ovan. Välkommen med din ansökan senast den 3 maj 2024.

12 april 2024
Sista ansökan:
3 maj 2024
Erfaren specialistläkare inom barn- och ungdomspsykiatri

Vill du stärka och utveckla den nationella kunskapsstyrningen av insatser för barn och unga med psykisk ohälsa? Vill du bistå med expertkunskaper i myndighetsuppdrag så att t ex barn- och ungdomspsykiatri, primärvård och elevhälsa får stöd att ge barn och unga möjlighet till ett bättre liv? Då finns möjligheter att göra skillnad. Om tjänsten Du blir en av fyra medicinskt sakkunniga på enheten för psykisk ohälsa. Du kommer ha en roll som talesperson inom ditt expertområde och bistår med expertstöd bland annat inom olika regeringsuppdrag och egeninitierade arbeten på myndigheten. Du företräder dessutom Socialstyrelsen i externa sammanhang nationellt och internationellt och besvarar interna och externa frågor inom sakområdet. Ett av de områden du kommer arbeta mycket med de kommande åren är ett regeringsuppdrag om att stimulera och stärka det nationella arbetet med att utveckla och sprida relevant och aktuell kunskap samt ändamålsenliga kunskapsstöd, metoder och arbetssätt till hälso- och sjukvårdspersonal som arbetar med barn i den psykiatriska heldygnsvården, inklusive den psykiatriska tvångsvården. Andra arbetsuppgifter är att bereda remissvar för myndighetens räkning och att medverka vid dödsfallsutredningar.  Enheten för psykisk ohälsa är en utvecklingsinriktad enhet. Myndighetens arbete på området psykisk ohälsa är mycket omfattande och enheten har bland annat i uppdrag att överblicka och samordna arbetet genom att vara sakingång för psykisk hälsa och suicidprevention. Här är rollen som expert och talesperson central. På enheten har vi en kultur där vi hjälps åt och vill varandra väl. Om dig För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Socialstyrelsen är det viktigt att du har mycket god kommunikations- och samarbetsförmåga. Du behöver vara resultatinriktad, vilket innebär att du självständigt och strukturerat driver dina uppgifter framåt med mål och helhet i sikte. Du är även strategisk och analytisk, noggrann och kan självständigt göra prioriteringar utifrån uppdrag och helhet. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Vi söker dig som har • legitimation som läkare med specialistkompetens i barn- och ungdomspsykiatri • flerårig och bred erfarenhet av arbete inom klinisk barn- och ungdomspsykiatri • god förmåga och dokumenterad erfarenhet av att presentera inför publik på svenska och engelska • god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska • god förmåga att förstå och värdera forskningsresultat • god datorvana i arbetet. Det är meriterande om du har • disputerat inom för tjänsten relevant ämne • deltagit i projektarbete, helst som medicinsk expert • arbetat med samordning inom kvalitets- och kunskapsfrågor • klinisk erfarenhet/särskilda kunskaper i vård vid skadligt substansbruk och beroende.  • erfarenhet av konsultationer gentemot vårdgrannar, exempelvis primärvård och habilitering • aktuell kunskap om statistisk beräkning och bearbetning • aktuell kunskap om normbrytande beteende och kriminalitet hos barn och unga Bra att veta Anställningen är en tillsvidareanställning och inleds med provanställning i sex månader. Du utgår ifrån kontoret på Västerbroplan i Stockholm, men har möjlighet att arbeta på distans upp till två dagar i veckan. Din tjänstetitel blir medicinskt sakkunnig och din placering är på avdelningen för kunskapsstyrning för hälso- och sjukvården, enheten för psykisk ohälsa. För att kunna göra en rättvis och likvärdig bedömning av dig som sökande använder vi oss av urvalsfrågor. Vi ber dig därför att svara på frågorna så utförligt som möjligt så att vi kan avgöra hur väl du matchar den efterfrågade kompetensen. Vi använder oss inte av personligt brev i vårt urvalsarbete, du behöver därför inte bifoga detta.  Om du har frågor om tjänsten, kontakta enhetschef Lena Lennerbrant på [email protected] Vid frågor om rekryteringsprocessen, kontakta personalspecialist Marie Hansson på [email protected]. Facklig företrädare för SACO, Carl-Erik Flodmark, nås på telefonnummer 075-247 30 00. Representanter för ST/OFR nås på [email protected] Har du skyddade personuppgifter? Kontakta angiven personalspecialist ovan. Välkommen med din ansökan senast den 29 april 2024.

10 april 2024
Sista ansökan:
29 april 2024
IT-säkerhetsansvarig till Socialstyrelsen

Vill du vara med på en spännande resa? Vi är just nu inne i en utvecklingsfas där vi ska möta dagens och morgondagens krav på en modern IT-verksamhet. Nu söker vi en IT-säkerhetsansvarig! Om tjänsten Som IT-säkerhetsansvarig kommer du att samordna samtliga IT-säkerhetsfrågor på Socialstyrelsen och driva IT-säkerhetsfrågor på strategisk, taktisk och operativ nivå i enlighet med Socialstyrelsens ledningssystem och krav som ställs från MSB och andra myndigheter. Du har ett nära samarbete med myndighetens informationssäkerhetsansvarig samt säkerhetsskyddsorganisation där du inom vissa frågor rapporterar till säkerhetsskyddschefen. Som IT-säkerhetsansvarig är du ett specialiststöd till förvaltningsledare och projektledare när det gäller löpande arbete inom IT-säkerhetsområdet samt vid granskning och godkännande av nya informationssystem. I rollen som IT-säkerhetsansvarig kommer du få jobba löpande med risk- och säkerhetsanalyser och även agera specialist inom projekt och förvaltning för att driva ett proaktivt IT-säkerhetsarbete. Du kommer medverka i godkännandeprocessen för nya informationssystem genom exempelvis RSA och leda arbetet kring hantering av IT-säkerhetsincidenter. Rollen innebär att du deltar i utformningen av myndighetens IT-säkerhetsarkitektur samt vidareutvecklar och dokumenterar interna rutiner och processer kopplat till IT-säkerhet. Du kommer kontinuerligt få utbilda verksamheten i IT-säkerhet samt ansvara för uppföljning av regelverk och kravställning kopplat till IT-säkerhet. I rollen ingår det även att medverka som IT-säkerhetsspecialist vid upphandlingar samt omvärldsbevaka inom IT-säkerhetsområdet. Du kommer att tillhöra Enheten för IT Förvaltning och utveckling som är en del av myndighetens IT-funktion men du kommer att arbeta för hela myndigheten. Om dig För att lyckas i rollen på är det viktigt att du arbetar bra med andra människor och att du är lyhörd. Du är mycket tydlig i din kommunikation och säkerställer alltid att berörda parter förstår vad som förväntas av dom. Du kommer att arbeta med komplexa frågor så det är viktigt att du har en förmåga att göra rätt avvägningar och prioriteringar och att du väger samman information och olika typer av hänsynstaganden och visar omdöme vid uttalanden, agerande och beslut. Vi söker dig som har: • relevant utbildning inom IT eller motsvarande kunskaper som du fått genom arbete som vi bedömer likvärdig • minst tre års erfarenhet av liknande arbetsuppgifter • mycket goda kunskaper om innebörden av MSB FS 2020:7 • kunskap om vedertagna it-säkerhetsramverk, exempelvis NIST, CIS 18 och MITRE ATT&CK • kunskap om lagar och regler gällande informationssäkerhet (offentlighets- & sekretesslagen, säkerhetsskyddslagen, GDPR) • god kunskap om metoder för risk- och informationshantering genom ex. LIS • goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift. Det är meriterande om du även har: • operativ erfarenhet av ISO 27001/27002, PCI DSS samt GDPR • erfarenhet av IT-säkerhetsarbete kopplat till agila systemutvecklingsmetoder • Akademisk utbildning Bra att veta Anställningen är en tillsvidareanställning och inleds med provanställning i sex månader. Du utgår ifrån kontoret på Västerbroplan i Stockholm. Din tjänstetitel blir IT-säkerhetsansvarig och din placering är på avdelningen för verksamhetsutveckling, stöd och service, enheten för IT förvaltning och utveckling. Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund. För att kunna göra en rättvis och likvärdig bedömning av dig som sökande använder vi oss av urvalsfrågor. Vi ber dig därför att svara på frågorna så utförligt som möjligt så att vi kan avgöra hur väl du matchar den efterfrågade kompetensen. Du behöver inte skicka ett personligt brev. Har du frågor om tjänsten vänligen kontakta då enhetschef Åsa Stridsman, [email protected]. Vid frågor om rekryteringsprocessen, kontakta personalspecialist Klara Renberg. Fackliga företrädare är Carl-Erik Flodmark för SACO och [email protected] för fackförbundet ST. Samtliga nås på telefonnummer 075-247 30 00. Har du skyddad identitet? Kontakta angiven personalspecialist ovan. Välkommen med din ansökan senast den 30 april 2024

9 april 2024
Sista ansökan:
30 april 2024
Jurist med inriktning förvaltningsjuridik

Önskar du jobba i en varierad roll, där du får jobba med intressanta och spännande uppgifter som är viktiga för samhället? Nu söker vi en jurist till enheten för förvaltningsjuridik. Om tjänsten I rollen som jurist hos oss kommer du handlägga ärenden om olika sorters tillstånd inom hälso- och sjukvårdsområdet. Du kommer även ge förvaltningsrättsligt stöd åt bl.a. myndighetens arbete med statsbidrag, hantering av ärenden gällande administration av stiftelser samt att hantera frågor om utlämnade av handlingar. I rollen ingår det även att stötta Rättsliga rådet i dess ärendehandläggning. Rollen innebär att du kommer vara beslutsfattare i en del ärenden och föredragande i andra. Du kommer ingå i en grupp som utför liknande arbetsuppgifter. På enheten jobbar 20 personer och vi tar ett gemensamt ansvar för vårt arbete. Vi är en grupp där omtänksamhet gentemot varandra är en grund, vi hjälper och stöttar varandra i det dagliga arbetet. Om dig För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Socialstyrelsen är det viktigt att du har en god kommunikations- och samarbetsförmåga. Rollen innebär att du är ansvarstagande, saklig och handlingskraftig i ditt arbete. Du är van att jobba självständigt och driva dina egna ärenden från början till slut. Du trivs med att jobba strukturerat och är en problemlösare. Rollen innebär även att hantera svåra situationer, som person är du empatisk samtidigt som du kan hålla distans i ärenden som kräver det. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Vi söker dig som har             • juristexamen (tidigare kallad jur.kand) • aktuell erfarenhet av juridiskt arbete inom offentlig förvaltning • mycket goda kunskaper i förvaltningsrätt • mycket goda kunskaper om regelverket kring allmänna handlingar och offentlighet och sekretess • mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska Det är meriterande om du har • fullgjord notarietjänstgöring, gärna från förvaltningsrätt eller motsvarande. • erfarenhet av handläggning av ärenden som inletts av en enskild part (myndighetsutövning) • erfarenhet av juridiskt arbete inom hälso- och sjukvårdsområdet • arbetat i en konsultativ roll Bra att veta Tjänsten är en tillsvidareanställning med inledande provanställning på 6 månader. Du utgår ifrån kontoret på Västerbroplan i Stockholm, men har möjlighet att arbeta på distans upp till 2 dagar i veckan. Din tjänstetitel blir jurist och din placering är på rättsavdelningen och enheten förvaltningsjuridik. För att kunna göra en rättvis och likvärdig bedömning av dig som sökande använder vi oss av urvalsfrågor. Vi ber dig därför att svara på frågorna så utförligt som möjligt så att vi kan avgöra hur väl du matchar den efterfrågade kompetensen. Du behöver inte skicka med ett personligt brev. Om du har frågor om tjänsten går det bra att kontakta enhetschef jenny Gardbrant. Fackliga företrädare är Carl-Erik Flodmark för SACO och Pablo Canales för ST Har du frågor om rekryteringsprocessen eller tjänsten går det även bra att kontakta rekryteringskonsult Rebecka Modahed. Samtliga nås på tel. 075-247 30 00. Har du skyddad identitet? Kontakt angiven rekryteringskonsult ovan. Välkommen med din ansökan senast den 30 april 2024.

8 april 2024
Sista ansökan:
7 maj 2024
Utredare med inriktning mot förebyggande arbete våldsutövare

Avdelningen för kunskapsstyrning för socialtjänsten är Socialstyrelsens ingång för socialtjänstfrågor. Vi tar bland annat fram och förvaltar kunskapsstöd och rekommendationer utifrån bästa tillgängliga kunskap och gällande reglering för socialtjänst. I avdelningens uppdrag ligger också att på bästa sätt föra ut och implementera kunskap i kommuner och regioner. Avdelningen har sex enheter med olika inriktningar. Enheten för vägledning för socialtjänsten 1 har i uppdrag att bland annat arbeta fram kunskapsstöd för socialtjänsten utifrån bästa tillgängliga kunskap och reglering inom omårdena hemlöshet, ekonomiskt bistånd, skadligt bruk och beroende samt våld i nära relationer. Vi arbetar på regeringens uppdrag eller utifrån vår instruktion. Om tjänsten Nu söker vi en utredare som kan agera som utredare och projektledare för enhetens arbete rörande socialtjänstens fokus att förebygga våldsutövande. Myndigheten har ett ansvar att långsiktigt stödja socialtjänstens arbete med stöd för att ge förutsättningar att arbeta utifrån bästa tillgängliga kunskap. Enhetens medarbetare involveras även som nyckelpersoner i andra avdelningars uppdrag. Vi söker dig som • vill jobba med kunskapsutveckling inom socialtjänsten med fokus att förebygga våldsutövande • kan agera självständigt som projektledare men också samtidigt arbeta som projektmedarbetare i team med andra kollegor med olika kompetenser • är van att arbeta utifrån fastställda direktiv eller uppdragsbeskrivningar • kan leda projekt eller uppdrag och arbeta mot uppsatta mål och lämna skriftliga underlag på en bestämd tidpunkt. Om dig För att lyckas i uppdraget behöver du vara strukturerad, självgående och resultatinriktad och kunna arbeta under givna tidsramar, periodvis under press. Du är mycket bra på att samarbeta och skapa goda relationer, både internt och externt. Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper. Vi söker dig som har             • akademisk examen som myndigheten bedömer relevant för tjänsten • goda kunskaper om socialtjänstens arbete • goda kunskaper om våld i nära relationer • erfarenhet av arbete som utredare • erfarenhet av arbete som projektledare • erfarenhet av metodutveckling eller annat övergripande arbete • förmåga att uttrycka dig mycket väl i skrift och vid muntliga presentationer på svenska.  Det är meriterande om du har • statlig erfarenhet • erfarenhet av att arbeta i processer och efter rutiner • kunskap om Socialstyrelsens roll och uppdrag.  Bra att veta Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid och inleds med provanställning i sex månader. Du utgår ifrån kontoret på Västerbroplan i Stockholm, men har möjlighet att arbeta på distans upp till två dagar i veckan. Din tjänstetitel blir utredare och din placering är på avdelningen för Kunskapsstyrning för socialtjänsten, enheten Vägledning för socialtjänsten 1. För att kunna göra en rättvis och likvärdig bedömning av dig som sökande använder vi oss av urvalsfrågor. Vi ber dig därför att svara på frågorna så utförligt som möjligt så att vi kan avgöra hur väl du matchar den efterfrågade kompetensen. Vi använder oss inte av personligt brev i vårt urvalsarbete, du behöver därför inte bifoga detta. Om du har frågor om tjänsten, kontakta enhetschef Annika Eriksson på [email protected] Vid frågor om rekryteringsprocessen, kontakta personalspecialist Hedvig Olsson på [email protected] Facklig företrädare för SACO är Carl-Erik Flodmark [email protected] Fackling företrädare för ST/OFR nås på [email protected] Samtliga nås på telefonnummer 075-247 30 00. Har du skyddad identitet? Kontakta angiven personalspecialist ovan. Välkommen med din ansökan senast den 22 april 2024.

8 april 2024
Sista ansökan:
22 april 2024
Utredare – vetenskaplig projektledare

Har du forskarbakgrund och vill bidra till en kunskapsbaserad vård och omsorg? Vill du jobba med projekt inom nationella riktlinjer? Nu har du möjlighet att söka rollen som vetenskaplig projektledare hos oss! Om tjänsten Rollen som vetenskaplig projektledare innebär främst att sammanställa kunskapsunderlag för nationella riktlinjer. Du jobbar tillsammans med en huvudprojektledare, och ansvarar för arbetet med de kunskapsunderlag som ska ligga till grund för rekommendationerna inom ett eller flera sjukdomsområden. Underlagen tas fram genom sökning, granskning och sammanställning av forskning och rollen kan växla mellan att själv ta fram underlag samt att utbilda och leda andra som arbetar med kunskapsunderlagen. Du kommer att få rekrytera och samverka med externa experter och samarbeta dynamiskt i team med kollegor. Här får du möjligheten att bidra i diskussioner med kollegor och externa experter på ett sätt som driver arbetet framåt. Du kommer även göra egna bedömningar och fatta beslut självständigt. Vi arbetar i team, och teammedlemmarna kan till stor del styra arbetsfördelningen, så även om ditt huvudsakliga ansvar är kunskapsunderlag, kan även andra arbetsuppgifter bli aktuella. Teamet planerar arbetet tillsammans och alla bidrar till att arbetet genomförs i tid och med rätt kvalitet. Enheten för nationella riktlinjer och screening utarbetar bland annat nationella riktlinjer, som stödjer beslutsfattare och chefer inom hälso- och sjukvård, tandvård och socialtjänst att arbeta utifrån bästa tillgängliga kunskap och att ge vård och insatser på lika villkor till hela befolkningen. På enheten strävar vi efter att ta vara på allas kompetens. Genom dialog och respekt skapar vi goda förutsättningar för personlig utveckling. Vi är en driven och samarbetsinriktad enhet. Vi hjälps åt inom och mellan projektteamen för att nå så bra resultat som möjligt. Om dig För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Socialstyrelsen är det viktigt att du har god kommunikations- och samarbetsförmåga. Du är analytisk och jobbar strukturerat. Som person har du lätt för att skapa nya relationer och trivs när du får vara del av ett team. Du är en initiativtagare som gärna jobbar förbättringsinriktat. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Vi söker dig som har            • disputerat med inriktning folkhälsovetenskap, epidemiologi, medicin, vårdvetenskap eller psykologi/beteendevetenskap • arbetslivserfarenhet av att granska, analysera och sammanställa vetenskapliga underlag utifrån kvantitativa studier • arbetslivserfarenhet av att arbeta i projekt • mycket god förmåga att uttrycka sig på svenska i tal och skrift • mycket god förmåga att ta till sig vetenskapligt material på engelska • mycket goda kunskaper i Officepaketet Det är meriterande om du har • erfarenhet av arbete med systematiska översikter inklusive att kunna värdera olika forskningsdesigner och slutsatser • kunskap om evidensgraderingsverktyget GRADE • erfarenhet av att granska, analysera och sammanställa vetenskapliga underlag utifrån kvalitativa studier • erfarenhet av utredningsarbete inom statlig myndighet, utöver universitetserfarenheten • utbildning inom hälsoekonomi • utbildning inom statistik • erfarenhet av att bedöma eller genomföra metaanalyser Bra att veta Anställningarna är tillsvidare och inleds med provanställning i sex månader. Vi har även ett vikariat som sträcker sig ca ett år. Du utgår ifrån kontoret på Västerbroplan i Stockholm, men har möjlighet att arbeta på distans upp till 2 dagar i veckan. Din tjänstetitel blir utredare och din placering är på Avdelningen för kunskapsstyrning för hälso- och sjukvård och på Enheten för nationella riktlinjer och screening. För att kunna göra en rättvis och likvärdig bedömning av dig som sökande använder vi oss av urvalsfrågor. Vi ber dig därför att svara på frågorna så utförligt som möjligt så att vi kan avgöra hur väl du matchar den efterfrågade kompetensen. Du ansöker med CV samt svar på urvalsfrågor, du behöver inte skicka ett personligt brev. Om du har frågor om tjänsten, kontakta enhetschef Sofia von Malortie. Vid frågor om rekryteringsprocessen, kontakta personalspecialist Emily Wadman, [email protected]. Fackliga företrädare är Carl-Erik Flodmark för SACO och Pablo Canales för ST/OFR. Samtliga nås på telefonnummer 075-247 30 00. Har du skyddad identitet? Kontakta angiven personalspecialist ovan. Välkommen med din ansökan senast den 29 april 2024

8 april 2024
Sista ansökan:
29 april 2024
Ekonom till Socialstyrelsen

Är du ekonom och intresserad av frågor inom hälso- och sjukvård och socialtjänst? Nu finns möjlighet till ett roligt och intressant uppdrag för dig! Din huvudsakliga arbetsuppgift är att beräkna och beskriva ekonomiska konsekvenser av myndighetens förslag inom regeringsuppdrag och föreskrifter. Som underlag till dessa samlar du in kostnadsinformation från t.ex. kommuner och regioner. I rollen kan du även få andra arbetsuppgifter kopplade till kostnadsberäkningar, effektivitetsanalyser och redovisning av ekonomiska data. Tjänsten är placerad på enheten för specialiststöd 2, där du ingår i hälsoekonomgruppen. Ditt arbete innebär samarbete både med hälsoekonomer, och projektledare runt om på myndigheten. Du bidrar till löpande utveckling och effektivisering, både självständigt och tillsammans med kollegor. Till exempel har du goda möjligheter att utveckla och påverka vårt arbete med ekonomiska konsekvensutredningar. För att du ska kunna bidra i utvecklingsarbetet är det viktigt att du har intresse av frågor som rör hälso- och sjukvård och socialtjänst. Vi söker dig som har • högskoleutbildning inom nationalekonomi eller annan relevant ekonomisk inriktning • erfarenhet av kvantitativa ekonomiska analyser. • kunskap om verksamhet inom vård och omsorg För att lyckas i rollen är du strukturerad, analytisk och lösningsorienterad. Då arbetet innebär både externa och interna kontakter är det även viktigt att du trivs med och har lätt för att samarbeta. Vid rekryteringen lägger vi stor vikt vid personliga egenskaper. Det är meriterande om du har • erfarenhet av utredningsarbete eller analys inom samhällsekonomi. • erfarenhet av ekonomiska konsekvensutredningar. • kunskap om offentlig verksamhet. • vana av att leverera dina resultat i skriftliga rapporter. Anställningsinformation Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid med inledande provanställning. Våra lokaler finns i närheten av Västerbroplan i Stockholm, men du har möjlighet att arbeta på distans upp till 2 dagar i veckan. Din tjänstetitel blir utredare och din placering är på Analysavdelningen. För att kunna göra en rättvis och likvärdig bedömning av dig som sökande använder vi oss av urvalsfrågor. Vi ber dig därför att svara på frågorna så utförligt som möjligt så att vi kan avgöra hur väl du matchar den efterfrågade kompetensen. Vänligen hänvisa inte dina svar till ditt CV. Du ansöker med CV samt svar på urvalsfrågorna, du behöver inte skicka ett personligt brev. Om du har frågor om tjänsten, kontakta Björn Nilsson, [email protected]. Vid frågor om rekryteringsprocessen, kontakta personalspecialist Klara Renberg, [email protected]. Fackliga företrädare är Carl-Erik Flodmark för SACO och Pablo Canales för ST. Samtliga nås på telefonnummer 075-247 30 00. Har du skyddad identitet? Kontakta angiven personalspecialist ovan. Välkommen med din ansökan senast 23 april 2024.

2 april 2024
Sista ansökan:
23 april 2024
Kvalificerad jurist till enheten för socialjuridik

Brinner du för samhällsviktiga frågor?  Vill du ha ett meningsfullt arbete tillsammans med engagerade kollegor? Nu söker vi en kvalificerad jurist till enheten för socialjuridik,   Om tjänsten Rättsavdelningen har i uppgift att utarbeta föreskrifter och allmänna råd samt utgöra myndighetens juridiska stöd. Avdelningen arbetar även med att ta fram handböcker som stöd för rättstillämpning. Vi arbetar också med regeringsuppdrag samt med beredning av rättsliga frågor och ärenden som t.ex. yttranden och övriga skrivelser till svenska domstolar, Riksdagens ombudsmän och Justitiekanslern. Arbetsuppgifterna kan variera inom socialtjänstområdet men just nu behöver vi stärka arbetet inför omställningen till en ny socialtjänstlag. Med anledning av den nya lagen behöver en stor revidering av Socialstyrelsens rättsliga produkter göras. Vi söker därför en kvalificerad jurist som kan leda det arbetet. Om dig För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Socialstyrelsen är det viktigt att du har god kommuniktions- och samarbetsförmåga. Du jobbar målmedvetet och håller struktur i ditt arbete. Som person är du trygg och stabil med förmåga att fokusera på rätt saker. Vi lägger stort vikt vid dina personliga egenskaper. Vi söker dig som har • svensk juristexamen • notarietjänstgöring eller motsvarande erfarenhet som myndigheten bedömer som likvärdig • flerårig erfarenhet av arbete inom offentlig förvaltning • kunskaper i och erfarenhet från arbete med socialtjänstjuridik   Det är meriterande om du har • erfarenhet av att leda projekt • erfarenhet av juridiskt granskningsarbete • förmåga att kunna uttrycka dig väl i tal och skrift • erfarenhet av arbete i en konsultativ roll • erfarenhet av författningsarbete på myndighet eller motsvarande • erfarenhet av samverkan med myndigheter eller andra externa aktörer • erfarenhet av att ge service, svara på frågor och lämna upplysningar om lagstiftningen • erfarenhet av nära samarbete med andra professioner i projektform.   Bra att veta Anställningen är en visstidsanställning med start så snart som möjligt till den 31 december 2024 med möjlighet därefter till förlängning i statlig visstidsanställning upp till 24 månader under förutsättning att regeringen fattar beslut om fortsatt uppdrag. Du utgår ifrån kontoret på Västerbroplan i Stockholm, men har möjlighet att arbeta på distans upp till 2 dagar i veckan. Din tjänstetitel blir jurist och din placering är på Rättsavdelningen och på enheten för socialjuridik. För att kunna göra en rättvis och likvärdig bedömning av dig som sökande använder vi oss av urvalsfrågor.Vi ber dig därför att svara på frågorna så utförligt som möjligt så att vi kan avgöra hur väl du matchar den efterfrågade kompetensen. Du behöver inte ansöka med ett personligt brev. Om du har frågor om tjänsten går det bra att kontakta enhetschef Mariana Näslund Blixt. Fackliga företrädare är Carl-Erik Flodmark för SACO och Pablo Canales för ST Har du frågor om rekryteringsprocessen eller tjänsten går det även bra att kontakta rekryteringskonsult Rebecka Modahed. Samtliga nås på tel. 075-247 30 00 Har du skyddad identitet? Kontakt angiven rekryteringskonsult ovan. Välkommen med din ansökan senast den 8 april 2024

28 mars 2024
Sista ansökan:
26 april 2024
Enhetschef till Nationellt kompetenscentrum och vägledning för äldreomsorg

Socialstyrelsen söker dig som vill vara med och leda och utveckla arbetet med att stödja en kunskapsbaserad äldreomsorg. Är du en engagerad, trygg och utåtriktad ledare? Här finns nu chansen att tillsammans med medarbetare, kollegor och andra aktörer bidra till utvecklingen av framtidens äldreomsorg. Om tjänsten På avdelningen för kunskapsstyrning för socialtjänsten arbetar vi med ett viktigt nationellt uppdrag inom socialtjänstens område. Avdelningen tar fram kunskapsstöd och rekommendationer för socialtjänsten utifrån bästa tillgängliga kunskap och reglering på området, arbetar med kunskapstillämpning i form av stöd för implementering samt forskning och utveckling. Tillsammans arbetar vi med att utveckla en gemensam sammanhållen kedja för kunskapsstyrning för hela socialtjänsten. Vi söker nu en chef till enheten Nationellt kompetenscentrum och vägledning för äldreomsorg som ska leda enheten att vara ett nationellt stöd till kommuner och verksamheter genom att arbeta utåtriktat och verksamhetsnära, ha expertkunskap inom äldreomsorg och ta fram kunskapsstöd. Enheten består idag av cirka 12 medarbetare. Uppdraget innebär att regelbundet samverka tvärprofessionellt med relevanta aktörer och tillsammans med dem utveckla och stödja implementering av målgruppsanpassad vägledning, praktiskt stöd och nya arbetssätt inom äldreomsorgen. För uppdraget använder vi myndighetens samlade kompetens inom olika verksamhetsområden och arbetar därför i stor utsträckning projekt- och teambaserat. Som enhetschef leder du medarbetarna mot goda resultat genom ditt engagemang och din förmåga att se och tillvarata alla medarbetares potential. En viktig del av ditt uppdrag är att samarbeta både internt och externt samt representera myndigheten externt i olika sammanhang. Som enhetschef ingår du i avdelningens ledningsgrupp och rapporterar till avdelningschefen. Du är också en del av myndighetens chefskollektiv. På så sätt bidrar du även till en helhet genom att aktivt driva frågor i avdelningens ledningsgrupp och därmed verka för hela myndighetens verksamhetsutveckling. Om dig och ditt ledarskap Som chef och ledare på Socialstyrelsen drivs du av att få människor att utvecklas och arbeta mot våra mål genom ett närvarande ledarskap. Du skapar tillit och bygger förtroende med din kommunikations- och samarbetsförmåga. Du levererar resultat utifrån uppdraget och driver utvecklingen framåt genom delaktighet och engagemang. Du är därför övertygande och trygg i din roll både som chef och i frågor om äldreomsorg samtidigt som du i din ledande roll fokuserar på att skapa en arbetsmiljö som ger en god samarbets- och lärandekultur. Det är också viktigt att du är trygg i rollen att kommunicera externt. Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper. Vi söker dig som har • avslutad relevant akademisk utbildning • flerårig och aktuell chefserfarenhet med verksamhets-, personal- och budgetansvar • flerårig erfarenhet från vård- och omsorgssektorn, framför allt socialtjänsten • erfarenhet från sakområdet äldreomsorg • erfarenhet av att leda verksamhet i projektform • god kunskap om statlig styrning och förvaltning • god förmåga att uttrycka dig på svenska och engelska i tal och skrift. Det är meriterande om du har • erfarenhet av att leda förändrings- och utvecklingsarbete i en kunskapsorganisation • erfarenheter av att utveckla digitala arbetssätt • erfarenhet från relevant arbete i statlig myndighet • erfarenhet av att samarbeta i nationella och internationella sammanhang. Bra att veta Anställningen är en tillsvidareanställning med placering i Stockholm. Vi tillämpar 6 månaders provanställning. Din tjänstetitel blir enhetschef. För att kunna göra en rättvis och likvärdig bedömning av dig som sökande använder vi oss av urvalsfrågor. Vi ber dig därför att svara på frågorna så utförligt som möjligt så att vi kan avgöra hur väl du matchar den efterfrågade kompetensen.  Om du har frågor om tjänsten går det bra att kontakta avdelningschef Sabina Orstam. Fackliga företrädare är Carl-Erik Flodmark för SACO och Pablo Canales för ST. Samtliga nås på tel. 075-247 30 00.  Välkommen med din ansökan senast den 21 april 2024.

27 mars 2024
Sista ansökan:
21 april 2024
Utredare till analysavdelningen med fokus på Socialtjänsten

Brinner du för viktiga samhällsfrågor? Har du ett genuint intresse för människor och frågor inom socialtjänsten? Då har vi ett jobb för dig, nu söker vi en utredare till analys inom socialtjänsten. Om tjänsten I tjänsten som utredare hos oss kommer du att planera och genomföra uppföljning, utvärdering och analys inom socialtjänsten.  Du kommer även att ansvara för den årliga lägesrapporten inom individ och familjeomsorg. Du kommer att ha många kontaktytor, både internt och externt, som t.ex. kommuner och olika intresseorganisationer. Vårt uppdrag på enheten är att följa upp, kartlägga och utvärdera socialtjänsten. Vi ansvarar för den årliga lägesrapporten för individ- och familjeomsorg samt utvecklar och förvaltar öppna jämförelser inom flera av socialtjänstens områden. På enheten finns även myndighetens samordning av frågor som rör barn och unga samt ANDTS (alkohol, narkotika, dopning, tobak och spel om pengar). På enheten har vi ett högt engagemang och vi är nyfikna på varandras uppdrag, vi stöttar varandra när det behövs. Vi har en god sammanhållning och är en driven grupp som alla bidrar till en varm och inbjudande arbetsplats. Om dig För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Socialstyrelsen är det viktigt att du har god kommunikations- och samarbetsförmåga. Som person är du analytisk och har förmåga att enkelt kunna ta till dig och hantera ny information. Du jobbar strukturerat och levererar inom givna ramar och mål. Utöver det har du en god förmåga att effektivt planera, organisera och prioritera ditt arbete. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Vi söker dig som har • akademisk utbildning som myndigheten bedömer relevant. • vana att planera och genomföra uppföljningar, kartläggningar och analyser samt skriva rapporter. • kunskaper i kvalitativa metoder för uppföljning, kartläggning och analys. • kunskaper om att tolka och analysera kvantitativa data. • flytande i svenska i tal och skrift. • goda kunskaper i engelska i tal och skrift   Det är meriterande om du har • vana av att utveckla och använda indikatorer och andra uppföljningsmått • god vana av att använda Excel • kunskap om socialtjänsten • Erfarenhet av samordning och projekledning Bra att veta Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid med inledande provanställning. Våra lokaler finns i närheten av Västerbroplan i Stockholm, men du har möjlighet att arbeta på distans upp till 2 dagar i veckan. Din tjänstetitel blir utredare och din placering är på Analysavdelningen. För att kunna göra en rättvis och likvärdig bedömning av dig som sökande använder vi oss av urvalsfrågor. Vi ber dig därför att svara på frågorna så utförligt som möjligt så att vi kan avgöra hur väl du matchar den efterfrågade kompetensen. Vänligen hänvisa inte dina svar till ditt CV. Du ansöker med CV samt svar på urvalsfrågorna, du behöver inte skicka ett personligt brev. Om du har frågor om tjänsten, kontakta enhetschef Stina Hovmöller. Vid frågor om rekryteringsprocessen, kontakta personalspecialist Rebecka Modahed. Fackliga företrädare är Carl-Erik Flodmark för SACO och Pablo Canales för ST/OFR. Samtliga nås på telefonnummer 075-247 30 00. Har du skyddad identitet? Kontakta angiven personalspecialist ovan. Välkommen med din ansökan senast 15 april 2024.

26 mars 2024
Sista ansökan:
24 april 2024