Kammarkollegiet jobb

Lediga jobb hos Kammarkollegiet

Systemförvaltare till staben, Statens inköpscentral

Är du en utvecklingsintresserad systemförvaltare med projektledarerfarenhet? Vill du vara en del av Statens inköpscentrals arbete med att leverera nytta och förenkla för avropande myndigheter? Då ska du söka den här tjänsten i en verksamhet som präglas av gott samarbete, delaktighet och stort engagemang för uppdraget! Statens inköpscentrals uppgift är att upphandla och förvalta ramavtal för varor och tjänster åt andra statliga myndigheter. Inom IT- och telekomområdet kan ramavtalen även omfatta kommuner och regioner. Målet med att samordna ramavtalen är att kunna spara pengar åt staten, kommunerna och regionerna, genom att minska kostnaderna för att göra egna upphandlingar och skapa ekonomiskt mer förmånliga villkor. Det avdelningsövergripande målet för Statens inköpscentral är att tillhandahålla rätt ramavtal i rätt tid. De samordnade ramavtal vi upphandlar ska omfatta varor och tjänster som myndigheterna upphandlar ofta, i stor omfattning eller som uppgår till stora värden. Vi har idag ramavtal inom följande områden: • IT och telekom • kontor och inredning • resor och boende • skydd och säkerhet • transport och tjänstefordon • övriga tjänster, såsom företagshälsovård, personaluthyrning och översättning.  Statens inköpscentral består av fyra enheter – enheten för IT-upphandling, enheten för upphandling av varor och tjänster, enheten för ramavtalsförvaltning och enheten för upphandlings- och avtalsjuridik – samt en stab direkt underställd avdelningschefen.  Staben ansvarar idag bl.a. ekonomi- och verksamhetscontrolling, produktionsuppföljning samt ger stöd till avdelningen och dess olika enheter. På staben finns idag en systemförvaltare som ansvarar för förvaltningen av avdelningens systemstöd och vår web avropa.se men vi ser att i takt med att digitalisering och behovet av nya systemstöd ökar så behöver vi utöka resurserna inom området. Tjänsten som systemförvaltare Vi söker dig som vill hjälpa till att driva utvecklingen av vårt stöd till avropande myndigheter och ramavtalsleverantörer med målet att enkelt hitta informationen om ramavtalen och underlätta avrop. Målet är att göra avropen från våra ramavtal, men också återrapporteringen och uppföljning av dem, så enkla och användarvänliga som möjligt. Du förväntas kunna leda och bidra i verksamhetsutvecklingsinitiativ i nära samverkan med dina kollegor på avdelningen, avdelningens ledningsgrupp och andra avdelningar inom Kammarkollegiet. Du kommer att arbeta nära den operativa verksamheten tillsammans med dina kollegor på staben men även samarbeta med övriga chefer och kollegor på avdelningen och inom andra delar av Kammarkollegiet.  I rollen ingår bland annat: • projektleda digitala utvecklingsinitiativ inom avdelningen • förvalta avdelningens systemstöd; befintliga och nya • delta i avdelningsgemensamma utvecklingsprojekt  Är du vår nya kollega? Vi söker dig som • Har en relevant universitets/högskoleexamen inom IT alternativt motsvarande utbildning som Kammarkollegiet för anställningen bedömer som likvärdig • Har minst 3 års relevant och aktuell erfarenhet av arbete inom IT-systemförvaltning • Har minst 3 års aktuell dokumenterad erfarenhet av projektledning inom IT-projekt Meriterande för tjänsten är • Erfarenhet av att arbeta med olika relevanta plattformar och system • God kunskap och förståelse för säkerhetsaspekter av IT-utveckling • Erfarenhet av att arbeta med tjänstedesign och användarupplevelser • Erfarenhet av att arbeta med behovsanalys och kravställning • Erfarenhet av systemtester • Erfarenhet av att arbeta med systemförvaltning i en offentligt styrd verksamhet Arbetsuppgifterna kräver att du kan uttrycka dig väl på svenska i tal och skrift samt förmåga att sammanfatta och förklara teknisk information och komplicerade sammanhang på ett begripligt sätt, skriftligen och muntligen, för olika intressenter. Du är trygg i din roll och är bekväm med att företräda verksamheten i externa arrangemang och möten. Som person uppskattar du och ser värdet av att arbeta tillsammans med andra delar av avdelningen och med våra intressenter, ex. avropande myndigheter, för att utveckla verksamheten, öka vårt interna lärande och bidra till helheten och de gemensamma målen. Du är strukturerad och effektiv med en god förmåga att identifiera, analysera och hitta nya vägar och lösningar på problem. Du kan driva ditt arbete på ett självständigt sätt men är mån om och ser fördelarna med samarbete för att nå goda resultat. Du har ett konstruktivt och inkluderande förhållningssätt och förmåga att involvera dina kollegor i att finna lösningar som bidrar till ökad nytta.  Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper. Mer information Tjänsten är en tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse. Ansökan I denna rekrytering vill vi inte att du bifogar ett personligt brev, för att kunna göra en rättvis och likvärdig bedömning av dig som sökande använder vi oss i stället av urvalsfrågor. Vi ber dig därför att svara på frågorna så utförligt som möjligt så att vi kan avgöra hur väl du matchar den efterfrågade kompetensen. Välkommen med din ansökan via www.kammarkollegiet.se/jobba-har, inklusive CV, senast den 12 maj 2024 Kontaktpersoner  Anna Clara Wittgren, chef Statens inköpscentral, telefon 08-700 06 48 Karin Edstrand, Saco-S, telefon 08-700 08 48 Lisa Ericsson, ST, telefon 08 – 700 06 40 Har du frågor om rekryteringsprocessen är du välkommen att kontakta [email protected] Kammarkollegiet – en myndighet utöver det vanliga. Vi fungerar som kapitalförvaltare, försäkringsbolag, upphandlare och juridisk byrå för statsförvaltningen med över 35 olika uppdrag från riksdag och regering. Även Allmänna arvsfonden och Den offentliga omställningsorganisationen finns hos oss. Trots uppdragens variation har de gemensamt att det krävs både bredd och spetskompetens för att utföra dem. På Kammarkollegiet arbetar cirka 350 personer – framför allt jurister, ekonomer och kvalificerade handläggare. Myndigheten finns i Stockholm, Karlstad och Härnösand.

22 april 2024
Sista ansökan:
12 maj 2024
Ansvarig för fokusområdet informationssäkerhet på Statens inköpscentral

Har du erfarenhet av informationssäkerhetsarbete, kanske inom offentlig sektor, och tycker att det låter spännande att vara med och forma och utveckla kravställningen inom upphandling av de statliga ramavtalen? Statens inköpscentral har en central roll i upphandlingssverige och hos oss får du arbeta med komplexa arbetsuppgifter i en kunskapsintensiv verksamhet, samtidigt som vi har det kul på jobbet! Vi sitter i fina nyrenoverade lokaler i Gamla stan, med möjlighet att arbeta delvis på distans. Många offentligt styrda verksamheter använder våra ramavtal och vi söker dig som vill bidra till vår verksamhet och förstärka och vidareutveckla fokusområdet informationssäkerhet! Statens inköpscentral upphandlar statliga ramavtal inom ett stort antal områden, allt ifrån flygresor till tolktjänster, möbler och företagshälsa till IT och telekom. Du kommer att arbeta tillsammans med kunniga kollegor som håller kompetens och sammanhållning högt. Avdelningen tillhandahåller samordnade ramavtal för andra myndigheter för att vara ett stöd till de som använder avtalen och bidra till effektivisering bland annat genom mer förmånliga villkor. Vårt mål är att tillhandahålla rätt ramavtal i rätt tid. Det innebär att verksamheten ska vara behovsdriven, affärsmässig och juridiskt korrekt så att ramavtalen blir ett naturligt val för upphandlande myndigheter.  Våra ramavtal ska möta våra kunders behov och krav, utgå ifrån en god kunskap om leverantörsmarknaderna och vara aktuella och relevanta utifrån utvecklingen i vår omvärld. För att bidra till detta har vi idag fem fokusområden; E-handel, Försörjningstrygghet, Hållbarhet, Informationssäkerhet och Tillgänglighet. Varje fokusområde har en utpekad fokusområdesansvarig. Gällande informationssäkerhet är målsättningen att bästa möjliga villkor inom området skapas för myndigheternas anskaffning av varor och tjänster. Förvaltningsgemensamma standarder, innovationer och teknikneutrala lösningar ska särskilt beaktas. Genom en ändamålsenlig och relevant kravställning i ramavtalsupphandlingar och ett gott stöd för användningen av dessa vid avrop kommer förbättrade förutsättningar skapas för de avropande organisationerna, att hantera sin information på ett säkert sätt. På avdelningen arbetar drygt 70 medarbetare med en spridning i både ålder, erfarenhet och bakgrund. Vi är stolta över att vara en arbetsplats där vi sätter eget ansvar och trivsel högt. Detta gör att vi har en låg personalomsättning och höga frisktal. Arbetsbeskrivning Upphandlingar och förstudier på Statens inköpscentral genomförs i projektform där fokusområdesansvarig agerar bollplank och stöttar med kravställning och analyser. I våra förstudier bjuds deltagare från andra myndigheter in för att tydliggöra behovet inför upphandlingen. I förstudiearbetet ingår också en marknadsanalys där dialog förs med olika branschaktörer för att fånga upp marknadens synpunkter och förslag inom det aktuella upphandlingsområdet. I arbetet som fokusområdesansvarig ingår även att följa utvecklingen inom området och samverka med expertorganisationer och -myndigheter samt stötta ramavtalsförvaltningen med uppföljning. Du arbetar nära upphandlare, avtalsförvaltare och jurister. Heltidsrollen som fokusområdesansvarig för informationssäkerhet är ny på avdelningen och en del av vårt arbete att förstärka och utveckla stöd och kravställning kring informationssäkerhet i våra ramavtal. Du kommer därför ha möjlighet att utveckla rollen. Vi söker nu en initiativtagande person som har lätt för att se helheter och är beredd att ta sig an detta viktiga arbete! Är det du? Är du vår framtida kollega? Vi söker dig som har • relevant akademisk utbildning alternativt en YH-utbildning inom säkerhet/informationssäkerhet alternativt erfarenheter/kvalifikationer som vi bedömer likvärdiga. • praktisk och dokumenterad erfarenhet av att arbeta med informations- eller IT-säkerhet • mycket god förmåga att uttrycka dig skriftligt på svenska Meriterande för tjänsten är • erfarenhet av upphandlingsarbete inom offentlig sektor • erfarenhet av arbete med informationssäkerhet och/eller IT-säkerhet utifrån relevanta standarder inom som exempelvis SS-ISO/IEC 27001, 27002, 27005 samt 31000:2018 • kunskap om lagstiftning och avtal inom säkerhetsskyddsområdet (SUA) eller certifieringar inom relevanta områden (exempelvis CRISC, CISSP, CISA, CRISC eller CISM). • vidareutbildning med inriktning mot informationssäkerhet • erfarenhet av personuppgiftshantering och avtal inom området Som fokusområdesansvarig hos oss har du god förmåga att hålla tidplaner och strukturera dina arbetsuppgifter. Du kan skifta fokus mellan olika upphandlingsområden allt efter vad arbetsuppgifterna kräver. Du bidrar med ett stort intresse för utvecklingsfrågor som skapar engagemang och delaktighet i projekten. Din samarbetsförmåga är mycket god. Mer information Tillträde enligt överenskommelse. Anställningen är en tillsvidareanställning som inleds med 6 månaders provanställning. Ansökan I denna rekrytering vill vi inte att du bifogar ett personligt brev, för att kunna göra en rättvis och likvärdig bedömning av dig som sökande använder vi oss i stället av urvalsfrågor. Vi ber dig därför att svara på frågorna så utförligt som möjligt så att vi kan avgöra hur väl du matchar den efterfrågade kompetensen. Välkommen med din ansökan via www.kammarkollegiet.se/jobba-har, inklusive CV, senast den 12 maj 2024 Kontaktpersoner Anna Clara Wittgren, avdelningschef, 08-700 06 48 Karin Edstrand, SACO-S, telefon 08 - 700 08 48 Lisa Ericsson, ST, telefon 08 – 700 06 40 Har du frågor om rekryteringsprocessen är du välkommen att kontakta [email protected]    Kammarkollegiet – en myndighet utöver det vanliga. Vi fungerar som kapitalförvaltare, försäkringsbolag, upphandlare och juridisk byrå för statsförvaltningen med över 35 olika uppdrag från riksdag och regering. Även Allmänna arvsfonden och Den offentliga omställningsorganisationen finns hos oss. Trots uppdragens variation har de gemensamt att det krävs både bredd och spetskompetens för att utföra dem. På Kammarkollegiet arbetar cirka 350 personer – framför allt jurister, ekonomer och kvalificerade handläggare. Myndigheten finns i Stockholm, Karlstad och Härnösand.

22 april 2024
Sista ansökan:
12 maj 2024
Praktik för upphandlare på Statens inköpscentral

Läser du en YH-utbildning inriktning upphandling/inköp och ska ha LIA hösten 2024? Vill du ha en inblick i hur statliga ramavtal upphandlas samt få utöva dina teoretiska kunskaper i praktiken? Ansök då om praktikplats på Statens inköpscentral! Om statens inköpscentral Vår uppgift är att upphandla samordnade ramavtal för varor och tjänster åt andra statliga myndigheter. Inom IT- och telekomområdet kan ramavtalen även omfatta kommuner och regioner. De ramavtal vi upphandlar ska omfatta varor och tjänster som myndigheterna upphandlar ofta, i stor omfattning eller som uppgår till stora värden. Statens inköpscentral upphandlar och förvaltar löpande ca 1900 avtal med 750 leverantörer inom ett 30-tal olika områden. På avdelningen arbetar drygt 60 medarbetare uppdelat på fyra enheter och en stab. Gemensamt för avdelningen är att upphandling är kärnverksamhet. Under hösten 2024 är vår förhoppning att kunna erbjuda en eller flera praktikplatser på Statens inköpscentral för dig som studerar till upphandlare. Vi söker dig som • Har läst minst ett år på yrkeshögskola till inköpare/offentlig upphandlare • Har hög digital mognad där du ser det digitala arbetssättet som det naturliga • Har mycket goda kunskaper i svenska Meriterande är om du tidigare har läst en akademisk utbildning (ej krav på examen)  Som person är du strukturerad och med en mycket god samarbetsförmåga. Du är självgående och tar initiativ, samtidigt som du är lyhörd och öppen för nya kunskaper. Vi behöver din intresseanmälan senast den 12 maj. Observera att din ansökan är att betrakta som en intresseanmälan och att vi inte garanterar att praktikplatser kommer ställas till förfogande. Ange för vilken period du söker praktik i din ansökan samt bifoga CV och personligt brev. Kontaktperson Linnea Bredberg, HR-specialist, [email protected]  Kammarkollegiet – en myndighet utöver det vanliga. Vi fungerar som kapitalförvaltare, försäkringsbolag, upphandlare och juridisk byrå för statsförvaltningen med över 35 olika uppdrag från riksdag och regering. Även Allmänna arvsfonden och Den offentliga omställningsorganisationen finns hos oss. Trots uppdragens variation har de gemensamt att det krävs både bredd och spetskompetens för att utföra dem. På Kammarkollegiet arbetar cirka 350 personer – framför allt jurister, ekonomer och kvalificerade handläggare. Myndigheten finns i Stockholm, Karlstad och Härnösand.

22 april 2024
Sista ansökan:
12 maj 2024
Internrevisionschef till Kammarkollegiet

Är du en erfaren internrevisor som vill bidra till att utveckla och förbättra Kammarkollegiets rutiner och processer? Hos oss får du arbeta i en spännande och diversifierad verksamhet med stort eget ansvar och möjlighet att påverka! Kammarkollegiet är en myndighet med drygt 350 medarbetare med kontor i Stockholm, Karlstad och Härnösand. Myndigheten har en diversifierad verksamhet och har i dagsläget över 30 uppdrag inom bland annat juridik, upphandling, kapitalförvaltning och försäkring. Som internrevisonschef arbetar du självständigt och är organisatoriskt placerad under generaldirektören. Du kommer sitta på vårt fina och moderna kontor i Stockholm, Gamla stan, med möjlighet att arbeta på distans i viss omfattning. Resor i tjänsten till våra övriga kontor kan förekomma. Tjänsten som internrevisionschef Kammarkollegiets internrevision ansvarar för att självständigt granska och lämna förslag till förbättringar av kollegiets process för intern styrning och kontroll. Som internrevisionschef leder och utvecklar du internrevisionsarbetet, upprättar riskanalyser, föreslår revisionsplaner och utför löpande internrevisionsgranskningar. Ditt arbete innebär att granska, utvärdera och föreslå förbättringar av myndighetens rutiner och processer. Målet är att uppnå hög effektivitet och minska de operativa riskerna. Intern rådgivning, stöd och särskilda uppdrag till myndighetsledningen ingår också i arbetet. Det är av stor vikt att du håller dig uppdaterad med nya regelverk och ny praxis för att på bästa sätt kunna utföra ditt arbete. Du arbetar ensam i funktionen men kan vid behov upphandla externt revisionsstöd. Förutom de interna kontaktytorna har du även kontakt med andra internrevisionsfunktioner inom staten samt tillgång till väletablerade nätverk för yrkesgruppen. Är du vår framtida kollega? Vi söker dig som har: • akademisk examen med ekonomisk, juridisk eller samhällsvetenskaplig inriktning eller annan relevant utbildning som vi bedömer som likvärdig • flerårig erfarenhet av arbete inom internrevision där du har erfarenhet av att granska offentlig verksamhet • erfarenhet av att ha arbetat som internrevisionschef • erfarenhet av att skriva rapporter och att föredra dessa för organisationens ledning eller styrelse Det är meriterande om du har:  • erfarenhet av internrevision inom staten • erfarenhet av IT-revision • certifiering inom internrevision (CIA och/eller CGAP) eller har annan relevant certifiering Personliga egenskaper  Som person är du strukturerad, självgående och analytisk samt har den integritet och personliga mognad som krävs för ett framgångsrikt arbete som internrevisor. Du har förmågan att bygga relationer där du har god samarbetsförmåga samt kan kommunicera och relatera till andra på ett lyhört och smidigt sätt. Arbetet förutsätter också att du kan uttrycka dig tydligt och väl på svenska både muntligt och skriftligt. Vi fäster mycket stor vikt vid dina personliga egenskaper Kammarkollegiet eftersträvar mångfald och värdesätter de kvaliteter den tillför verksamheten. Vi sätter kompetensen i fokus och välkomnar alla sökande oavsett kön, könsidentitet och könsuttryck, etnisk och social tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsförmåga, sexuell läggning och ålder. Mer information  Tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning. Tjänsten är placerad i Stockholm. Tillträde snarast (enligt överenskommelse). Ansökan Välkommen med din ansökan, inklusive CV och personligt brev, senast den 5 maj 2024. Kontaktpersoner  Martin Sundelius, stf GD: [email protected]  Karin Edstrand, SACO-S, telefon 08 - 700 08 48 Lisa Ericson, ST, telefon 08 – 700 06 40 Övrigt Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför vänligen men bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. Kammarkollegiet – en myndighet utöver det vanliga. Vi fungerar som kapitalförvaltare, försäkringsbolag, upphandlare och juridisk byrå för statsförvaltningen med över 35 olika uppdrag från riksdag och regering. Även Allmänna arvsfonden och Den offentliga omställningsorganisationen finns hos oss. Trots uppdragens variation har de gemensamt att det krävs både bredd och spetskompetens för att utföra dem. På Kammarkollegiet arbetar cirka 350 personer – framför allt jurister, ekonomer och kvalificerade handläggare. Myndigheten finns i Stockholm, Karlstad och Härnösand.

18 april 2024
Sista ansökan:
5 juni 2024
Inkassohandläggare till Rättsavdelningen på Kammarkollegiet

Är du en erfaren inkassohandläggare som trivs i en utåtriktad roll med många kontaktytor? Vi kan då erbjuda dig ett spännande arbete inom vår inkassoverksamhet där du får möjlighet att utvecklas tillsammans med kollegor och samtidigt bidra till stor samhällsnytta. Inkassogruppen är en del av Processenheten, som är en av fem enheter på Rättsavdelningen vid Kammarkollegiet. Enheten har i dagsläget 16 medarbetare, varav 12 arbetar med inkassoverksamhet. I inkassogruppen arbetar sju handläggare och fem jurister. Enheten ansvarar också för Kammarkollegiets processföring inom området miljörätt, och inom det området arbetar 4 jurister. Inkassoverksamheten innebär att vi på uppdrag av ca 160 andra myndigheter driver in deras fordringar. Vår verksamhet kräver särskilda kunskaper om hur statliga fordringar ska hanteras. Vi har ett nära samarbete inom enheten och en god stämning. Vi söker nu en inkassohandläggare för att förstärka vår inkassoverksamhet. Vi sitter i fina, aktivitetsbaserade lokaler i Gamla stan i centrala Stockholm, men arbetar även på distans i den mån verksamheten tillåter det. Arbetsbeskrivning Som handläggare bokar du betalningar och utför vanliga förekommande inkassogöromål såsom hantering av både enskilda mål och allmänna mål från inkassokrav till verkställighet. Även diarieföring och viss systemhantering ingår i arbetsuppgifterna. Arbetet är utåtriktat med mycket telefonkontakt och skriftväxling med gäldenärer, uppdragsgivare och andra myndigheter. Vi använder Aptic Collect Arc som systemstöd i handläggningen. Är du vår framtida kollega? Vi söker dig som har: - Som arbetsgivaren bedömer aktuell och relevant erfarenhet av arbete med inkassohandläggning - Stor vana av digitalt arbete och förmåga att snabbt sätta sig in i nya digitala system Meriterande för tjänsten är:  - Erfarenhet av att ha arbetat med systemstödet Aptic Collect Arc - Erfarenhet av eller intresse för arbete med utveckling av systemstöd - Erfarenhet av arbete med ekonomi/redovisning Personliga egenskaper Som person är du är noggrann och har en god pedagogisk förmåga samt är mycket serviceinriktad. Du har ett strukturerat arbetssätt och är effektiv, driven och ansvarstagande även under tidspress. Du sätter dig snabbt in i nya arbetsuppgifter som löses med hjälp av modern teknik och arbetar självständigt samtidigt som du trivs med att samarbeta med dina kollegor. Inkassogruppen är en relativt liten grupp och delar av arbetet utförs i nära samarbete mellan handläggarna och juristerna, vilket ställer krav på att man är lösningsorienterad och flexibel. Vi lägger mycket stor vikt vid dina personliga egenskaper. Mer information Anställningen är tillsvidareanställning som inleds med 6 månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse. Ansökan Välkommen med din ansökan via www.kammarkollegiet.se/jobb, inklusive CV och personligt brev, senast den 3:e maj.  Kontaktpersoner För information om tjänsten är du välkommen att kontakta enhetschef Peter von Wowern, telefon 08-700 07 07 Fackliga kontaktpersoner är: Karin Edstrand, Saco-S, telefon 08-700 08 48 Lisa Ericson, ST, telefon 08-700 06 40 Övrigt Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

16 april 2024
Sista ansökan:
3 maj 2024
HR-specialist med inriktning rekrytering och administration

Har du något års erfarenhet av HR-arbete där du arbetat både med rekrytering och administration? Vill du vara en del av ett prestigelöst och utvecklingsinriktat HR-team? Då kan du vara vår nya kollega! Inom Kammarkollegiets HR-avdelning är vi fem personer som har ett nära samarbete, i syfte att vara ett tryggt och professionellt HR-stöd för hela myndigheten.  Tillsammans har vi både breda och djupa kunskaper inom hela HR-området och är en grupp som kännetecknas av stort engagemang, resultatfokus, prestigelöshet och att ha kul tillsammans. Vi arbetar verksamhetsnära med att utveckla processer och verktyg där vi både styr och stödjer hela verksamheten. Vi bistår chefer utifrån verksamhetens behov kring kompetensförsörjningens alla delar såsom att vara en attraktiv arbetsgivare och rekrytera samt behålla medarbetare genom att bland annat främja en god arbetsmiljö, kompetensutveckla, ha ett tydligt och inkluderande ledarskap och ett aktivt medarbetarskap. Vi arbetar utifrån den statliga värdegrunden och arbetsgivarpolitiken bland annat genom avtal, arbetsrätt och lönebildning. Vi erbjuder dig ett spännande och omväxlande arbete i ett team där tempot kan vara högt och där vi tillsammans är stolta över att vi gör skillnad. Arbetsbeskrivning För denna tjänst söker vi en kollega för att stärka upp inom rekrytering och administration, men då vi är en mindre HR-grupp behöver du även vara beredd på att emellanåt bidra inom andra områden, utifrån verksamhetens behov. I det dagliga arbetet agerar du självständigt genom att stötta chefer i rekryterings- och kompetensförsörjningsfrågor, svarar på frågor från chefer och medarbetare kopplat till lagar och avtal samt hanterar löpande HR-administration.  Arbetet innebär även andra uppgifter såsom att: • delta i vårt arbete med att vara en attraktiv arbetsgivare • ta emot och svara på externa och interna frågor som kommer till HR • medverka i utvecklingsarbetet av våra HR-processer, dokument och policys • sköta bevakningar, sammanställningar, statistik och utdata men även annan administration kopplat till HR-avdelningens uppdrag • ha kontakt med Statens Servicecenter som administrerar och betalar ut våra löner Är du vår framtida kollega? Vi söker dig som är i början av din karriär och som ser det digitala arbetssättet som det självklara. Krav för tjänsten är även: • Akademisk utbildning i personal- och arbetslivsfrågor eller motsvarande utbildning som vi bedömer relevant • Erfarenhet av arbete med rekryteringsprocessens alla delar utifrån kompetensbaserad intervju- och arbetsmetodik • Erfarenhet av att arbeta i administrativa stödsystem och rekryteringssystem • God förmåga att uttrycka dig i både tal och skrift på svenska. Det är meriterande om du har erfarenhet av att utveckla rutiner och arbetssätt samt att du har arbetat inom offentlig verksamhet. Vi söker dig som är en prestigelös lagspelare samtidigt som du har god förmåga att driva dina processer självständigt. Som person är du lyhörd, noggrann och har ett lösningsorienterat förhållningssätt. Frågorna är ofta av skiftande karaktär och därför krävs det att du är flexibel med en förmåga att lätt ställa om. Du är bra på att skapa förtroende och goda relationer i organisationen samtidigt som du har integritet och personlig mognad som behövs när man arbetar med HR-frågor. Stor vikt kommer att läggas vid dina personliga egenskaper. Vi sitter i fina aktivitetsbaserade lokaler i Gamla stan i centrala Stockholm, men arbetar även på distans i den mån verksamheten tillåter det. Då vi även har kontor i Karlstad och Härnösand kan resor i arbetet förekomma. Mer information Anställningen är tillsvidareanställning som inleds med 6 månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse. Kammarkollegiet eftersträvar mångfald och värdesätter de kvaliteter den tillför verksamheten. Vi sätter kompetensen i fokus och välkomnar alla sökande oavsett kön, könsidentitet och könsuttryck, etnisk och social tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsförmåga, sexuell läggning och ålder. Ansökan I denna rekrytering vill vi inte att du bifogar ett personligt brev. I stället ber vi dig bifoga CV samt besvara ett antal urvalsfrågor. Detta för att kunna göra en rättvis och likvärdig bedömning av dig som sökande. Vi ber dig därför att svara på urvalsfrågorna så utförligt som möjligt så att vi kan avgöra hur väl du matchar den efterfrågade kompetensen. Välkommen med din ansökan via kammarkollegiet.se/jobb senast den 1 maj 2024. Kontaktpersoner Om du har frågor är du välkommen att kontakta Helén Björkman, HR-chef på telefon 08-700 08 81. Fackliga kontaktpersoner: Karin Edstrand, Saco-S, 08-700 08 48, [email protected] Lisa Ericson, ST, 08-700 06 40, [email protected] Övrigt Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför vänligen men bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. Kammarkollegiet – en myndighet utöver det vanliga. Läs mer på www.kammarkollegiet.se   Kammarkollegiet – en myndighet utöver det vanliga. Vi fungerar som kapitalförvaltare, försäkringsbolag, upphandlare och juridisk byrå för statsförvaltningen med över 35 olika uppdrag från riksdag och regering. Även Allmänna arvsfonden och Den offentliga omställningsorganisationen finns hos oss. Trots uppdragens variation har de gemensamt att det krävs både bredd och spetskompetens för att utföra dem. På Kammarkollegiet arbetar cirka 350 personer – framför allt jurister, ekonomer och kvalificerade handläggare. Myndigheten finns i Stockholm, Karlstad och Härnösand.

16 april 2024
Sista ansökan:
1 maj 2024
Administratör till Allmänna arvsfonden

Är du en effektiv administratör som trivs i en serviceinriktad roll med hög förändringstakt? Vill du vara med och effektivisera våra processer och medverka till en ökad digital hantering? Då kan detta vara rätt tjänst för dig! Arvsenheten är en av fyra enheter på Arvsfondsavdelningen på Kammarkollegiet. Arvsenhetens uppdrag är att avveckla dödsbon som tillfaller fonden och bevaka Allmänna arvsfondens rätt. Den praktiska avvecklingen utförs av gode män som Kammarkollegiet anlitar. Pengarna som tillfaller Allmänna arvsfonden används till projekt till förmån för barn, unga, personer med funktionsvariationer och äldre. På Arvsenheten arbetar jurister, ekonomer och administratörer. Vi förstärker nu vårt administratörsteam för att skapa förutsättningar för effektiva och digitala arbetssätt. Arbetsbeskrivning I rollen som administratör ingår att hantera sådana administrativa arbetsuppgifter som förekommer på enheten som tex skanning, diarieföring, fördelning av ärenden. Du är ett administrativt stöd till både chefer, jurister och ekonomer på enheten. Arbetet innebär att du har många kontakter både internt och externt. Din roll är självständig, men du kommer att ha ett tätt samarbete med dina kollegor. Kammarkollegiet är just nu på en utvecklingsresa där verksamhetens tjänster digitaliseras och den tekniska infrastrukturen moderniseras. Det är därför viktigt att du är van vid digitalt arbete och att du vill vara delaktig i arbetet med att utveckla våra processer och arbetssätt till att bli mer digitala.  Är du vår framtida kollega? Vi söker dig som har:  • Fullgjord gymnasieutbildning   • Aktuell och relevant erfarenhet av liknande arbetsuppgifter • Erfarenhet av ärendehanterings- och ekonomisystem (t ex Platina och Agresso) • Mycket goda kunskaper i svenska med förmågan att utrycka dig väl både muntligt och skriftligt • Hög digital mognad där du är en van användare av officepaketet samt ett intresse av att bidra till utvecklingen av digitala arbetssätt och tjänster. Det är meriterande med aktuell och relevant erfarenhet av: • Administrativt arbete på statlig myndighet eller inom annan offentlig förvaltning • Arbete med skanning eller registraturfrågor • Arbetat i en verksamhet som genomgått en utvecklings/förändringsresa Som person tycker du om att samarbeta med kollegor som har olika kompetenser men har samtidigt förmågan att arbeta självständigt. För att lyckas i denna roll är det viktigt att du är noggrann, har servicekänsla och ett flexibelt arbetssätt. Du är prestigelös och strukturerad samt har en hög personlig mognad. Vi kommer lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper. Kammarkollegiet eftersträvar mångfald och värdesätter de kvaliteter den tillför verksamheten. Vi sätter kompetensen i fokus och välkomnar alla sökande oavsett kön, könsidentitet och könsuttryck, etnisk och social tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsförmåga, sexuell läggning och ålder. Vi sitter i fina, aktivitetsbaserade lokaler i Gamla stan i centrala Stockholm, men arbetar även på distans i den mån verksamheten tillåter det.  Mer information Tillträde snarast enligt överenskommelse. Anställningen är tillsvidare som inleds med sex månaders provanställning. Ansökan I denna rekrytering vill vi inte att du bifogar ett personligt brev. I stället ber vi dig bifoga CV samt besvara ett antal urvalsfrågor. Detta för att kunna göra en rättvis och likvärdig bedömning av dig som sökande. Vi ber dig därför att svara på urvalsfrågorna så utförligt som möjligt så att vi kan avgöra hur väl du matchar den efterfrågade kompetensen. Välkommen med din ansökan senast den 28 april 2024. Kontaktpersoner Minna Frisk, sektionschef, 08-700 09 68 Lisa Ericsson, ST, telefon 08-700 06 40 Karin Edstrand, Saco-S, telefon 08-700 08 48 Har du frågor om rekryteringsprocessen, kontakta [email protected]  Övrigt Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande Kammarkollegiet – en myndighet utöver det vanliga. Vi fungerar som kapitalförvaltare, försäkringsbolag, upphandlare och juridisk byrå för statsförvaltningen med över 35 olika uppdrag från riksdag och regering. Även Allmänna arvsfonden och Den offentliga omställningsorganisationen finns hos oss. Trots uppdragens variation har de gemensamt att det krävs både bredd och spetskompetens för att utföra dem. På Kammarkollegiet arbetar cirka 350 personer – framför allt jurister, ekonomer och kvalificerade handläggare. Myndigheten finns i Stockholm, Karlstad och Härnösand.

14 april 2024
Sista ansökan:
28 april 2024
Jurist till Arvsenheten på Allmänna arvsfonden

Vill du vara med och bidra till att goda idéer kan omsättas till en bättre tillvaro för barn, unga, personer med funktionsnedsättning och äldre över 65 år? Lockas du av tanken på arbete i en verksamhet med ett tydligt socialt engagemang med en förmåga att göra skillnad? Då ska du läsa vidare! Allmänna arvsfonden ärver om det saknas släktarvingar. Den huvudsakliga uppgiften för juristerna på Arvsenheten är att i samverkan med arvsfondens gode män handlägga frågor som uppkommer vid avveckling av dödsbon där arvsfonden är dödsbodelägare. Frågorna spänner över stora delar av det civilrättsliga området, med arvsrätten i fokus. Till arbetsuppgifterna hör också att ta ställning till testamentariska förordnanden som utesluter Allmänna arvsfonden från arv. Hos oss har du stora möjligheter att driva ärendena inom ditt område framåt och disponera din tid efter vad arbetet kräver. Vi tror att du är rustad för att ta ett sådant ansvar och att du stimuleras av att bidra till en verksamhet som gagnar vårt samhälle. Du kommer arbeta i nära samarbete med kollegor som har kompletterande kompetenser, men också självständigt och med eget beslutsfattande. Tjänsten bjuder också på en lärorik och stimulerande miljö med utrymme för fördjupning, reflektion och verksamhetsutveckling. Detta sker inom ramen för pågående projekt samt är ett återkommande inslag i vårt arbete med ständiga förbättringar. Arvsfondsavdelningen på Kammarkollegiet har cirka 55 medarbetare och består av fyra enheter; Arvsenheten, två projektenheter samt Stöd- och uppföljningsenheten.  Vi sitter i aktivitetsbaserade och fina lokaler på Slottsbacken mitt emot Kungliga Slottet i Gamla stan. Vi är en prestigelös arbetsplats och tror på att vi är bäst tillsammans. Vi erbjuder flexibla arbetstider och värdesätter att du har en fritid och ett privatliv utanför din yrkesroll för att du som anställd ska kunna prestera och samtidigt må bra på jobbet varje dag. Är du vår nya kollega? Vi söker dig som har: • svensk Jur.kand eller juristexamen (180/270 hp) • minst 2 års aktuell erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete Det är meriterande om du även har: • relevant erfarenhet av arvsrätt, från exempelvis familjerätts- eller advokatbyrå • juridisk ärendehandläggning i offentlig verksamhet Arbetet är utåtriktat och du kommer att samarbeta såväl externt som med handläggare inom enheten och inom myndigheten. Detta ställer krav på ett ödmjukt förhållningssätt och mycket god samarbetsförmåga. Den komplexa verksamheten ställer även krav på hög personlig mognad. Du tar ett helhetsperspektiv och har ett konstruktivt förhållningssätt i diskussioner kring lösningar på de utmaningar som verksamheten ställs inför. För att trivas i rollen behöver du ha en god förmåga att anpassa dig efter situationer som uppstår, samtidigt som du är noggrann och har förmåga att prioritera. Du har en god förmåga att anpassa ditt språk efter mottagaren. Du är ansvarstagande och lösningsfokuserad, samt arbetar strukturerat och utför ditt arbete med hög kvalitet. Vi lägger mycket stor vikt vid dina personliga egenskaper. Mer information och ansökan Tillträde efter överenskommelse. Anställningen är en tillsvidareanställning som inleds med 6 månaders provanställning. Kammarkollegiet eftersträvar mångfald och värdesätter de kvaliteter den tillför verksamheten. Vi sätter kompetensen i fokus och välkomnar alla sökande oavsett kön, könsidentitet och könsuttryck, etnisk och social tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsförmåga, sexuell läggning och ålder. I denna rekrytering vill vi inte att du bifogar ett personligt brev. För att kunna göra en rättvis och likvärdig bedömning av dig som sökande använder vi oss i stället av urvalsfrågor. Vi ber dig därför att svara på frågorna så utförligt som möjligt så att vi kan avgöra hur väl du matchar den efterfrågade kompetensen. Välkommen med din ansökan via www.kammarkollegiet.se/jobb senast den 28 april 2024. Kontaktpersoner Mathias Westrell, enhetschef arvsenheten, telefon 08-700 09 66 och [email protected] Karin Edstrand, SACO-S, telefon 08-700 08 48 Lisa Ericsson, ST, telefon 08-700 06 40 Har du frågor om rekryteringsprocessen är du välkommen att kontakta [email protected] Övrigt Kammarkollegiet – en myndighet utöver det vanliga. Läs mer på om oss och hur det är att jobba hos oss på www.kammarkollegiet.se. Du kan även läsa mer om Allmänna arvsfonden på www.arvsfonden.se.  Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför vänligen men bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. Kammarkollegiet – en myndighet utöver det vanliga. Vi fungerar som kapitalförvaltare, försäkringsbolag, upphandlare och juridisk byrå för statsförvaltningen med över 35 olika uppdrag från riksdag och regering. Även Allmänna arvsfonden och Den offentliga omställningsorganisationen finns hos oss. Trots uppdragens variation har de gemensamt att det krävs både bredd och spetskompetens för att utföra dem. På Kammarkollegiet arbetar cirka 350 personer – framför allt jurister, ekonomer och kvalificerade handläggare. Myndigheten finns i Stockholm, Karlstad och Härnösand.

10 april 2024
Sista ansökan:
28 april 2024
Medarbetare till Kontorsservice på Kammarkollegiet

Har du tidigare erfarenhet av att arbeta med kontorsservice och reception/växel och gillar att utveckla och förbättra ditt arbete? Är du praktiskt lagd med en utvecklad servicekänsla? Kammarkollegiet är inne i en spännande utvecklingsfas och söker nu dig som vill vara med och driva framtidens serviceorganisation. Tjänsten är placerad på Enheten för kontorsservice. På enheten arbetar i dagsläget 6 personer varav 2 konsulter som ansvarar för bland annat reception, växel, vaktmästeri, fastighet och säkerhet. Kontorsservice är en central del i myndighetens arbete och ger stöd till såväl medarbetare som externa besökare. Arbetsbeskrivning  Som medarbetare på Kontorsservice arbetar du i en bred och variationsrik roll där du har möjlighet att arbeta med flera parallella arbetsuppgifter och med stort eget ansvar. Du arbetar huvudsakligen med kontorsservice, vilket innebär bland annat arbetsuppgifter så som fastighetsskötsel, post- och pakethantering samt kontrollrundor på kontoret. Du kommer även dagligen bistå receptionen med uppbackning vid behov, vilket innefattar uppgifter som växeltelefoni, besöksmottagning, leverantörskontakter och ansvar för kontorsmaterial. Är du vår nya kollega? Vi söker dig som har: • aktuell och relevant erfarenhet av att arbeta i en reception och växel • aktuell och relevant erfarenhet av kontorsservice • goda kunskaper i svenska i tal och skrift • goda kunskaper i engelska i tal och skrift • hög digital mognad Det är meriterande om du har:  • erfarenhet av att arbeta med liknande arbetsuppgifter inom offentlig sektor.  Personliga egenskaper  För att trivas i den här rollen tror vi att du är serviceinriktad och har en god kommunikativ förmåga då arbetet innefattar mycket kontakter med såväl medarbetare på myndigheten som externa kontakter. Du behöver trivas lika bra med att arbeta i grupp som att arbeta självständigt och ha en förmåga att ta egna initiativ. Då arbetsuppgifterna är varierande är det viktigt att du har ett flexibelt förhållningssätt och har lätt för att prioritera och ställa om när det behövs. Vi lägger mycket stor vikt vid dina personliga egenskaper. Kammarkollegiet eftersträvar mångfald och värdesätter de kvaliteter den tillför verksamheten. Vi sätter kompetensen i fokus och välkomnar alla sökande oavsett kön, könsidentitet och könsuttryck, etnisk och social tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, funktionsförmåga, sexuell läggning och ålder. Mer information  Tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning. Tjänsten är placerad i Stockholm. Tillträde snarast (enligt överenskommelse). Ansökan  Välkommen med din ansökan, inklusive CV och personligt brev, senast den 1 maj 2024. Har du frågor om rekryteringen är du välkommen att kontakta [email protected] Kontaktpersoner  Evert Olen, Enhetschef, [email protected] Karin Edstrand, SACO-S, telefon 08 - 700 08 48 Lisa Ericson, ST, telefon 08 – 700 06 40 Övrigt Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför vänligen men bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. Kammarkollegiet – en myndighet utöver det vanliga. Vi fungerar som kapitalförvaltare, försäkringsbolag, upphandlare och juridisk byrå för statsförvaltningen med över 35 olika uppdrag från riksdag och regering. Även Allmänna arvsfonden och Den offentliga omställningsorganisationen finns hos oss. Trots uppdragens variation har de gemensamt att det krävs både bredd och spetskompetens för att utföra dem. På Kammarkollegiet arbetar cirka 350 personer – framför allt jurister, ekonomer och kvalificerade handläggare. Myndigheten finns i Stockholm, Karlstad och Härnösand.

10 april 2024
Sista ansökan:
1 maj 2024