Lediga jobb hos Myndigheten För Ungdoms-och Civilsamhällesfrågor
Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor, MUCF, är en statlig myndighet som tar fram kunskap om ungas levnadsvillkor och om det civila samhällets förutsättningar. Vår vision är att ha ett öppet och inkluderande Sverige med goda villkor för unga och för civilsamhället. MUCF har i uppdrag av regeringen att vi ska verka för att målen inom ungdomspolitiken och politiken för det civila samhället uppnås genom att ta, fram, samla och sprida kunskap och bidra till samordning av statliga insatser. Vi ska även samverka med myndigheter, kommuner, regioner och det civila samhällets organisationer och fördela statsbidrag. MUCF är en myndighet som växer och får nya arbetsuppgifter och ska etablera verksamhet på två orter, Växjö och Stockholm. Arbetsuppgifter GD-stabens funktion är att ge ett nära och samlat stöd till generaldirektören i frågor om ledning, press och kommunikation, säkerhet och administration. GD-staben ansvarar för myndighetens övergripande ledningsstruktur, bland annat ledningsgruppsmöten, beslutsföredragningar för GD och insynsrådets möten. Vidare ansvarar kansliet för kontakterna med Regeringskansliet samt fördelning av inkomna regeringsuppdrag och remisser. Vi söker nu en GD sekreterare. Rollen som GD-sekreterare handlar om att ge service och stöd till GD i det dagliga arbetet. Det innebär administrativa uppgifter såsom att ansvara för GD:s kalender och planering på både kort och lång sikt, sköta telefon, e-post, fysisk post och korrespondens, hantera rese- och mötesbokningar, hantera reseräkningar, utlägg och fakturor, administrera interna och externa möten, ta hand om kopiering, dokumenthantering, arkivering och diarieföring. Du kommer vidare att stötta GD genom att förbereda, sammanställa underlag inför, delta i och föra anteckningar vid interna och externa möten såsom t.ex. vid GD-föredragning, ledningsgrupp och insynsråd. Som GD-sekreterare rapporterar du till stabschefen och tillhör GD-staben. Du kommer även att stötta i övriga arbetsuppgifter som förekommer på GD-staben samt samarbeta med övriga medarbetare på GD-staben för att tillsammans stötta GD och säkerställa att GD-stabens uppdrag fullföljs. Dina arbetsdagar följer GD:s vilket innebär att de kan ändras med kort varsel. Du kan komma i kontakt med känsliga uppgifter, vilket kräver hög integritet. Som GD-sekreterare är du en viktig representant för myndigheten både internt och externt. Kvalifikationer Krav - Gymnasieexamen kompletterad av kortare eftergymnasial påbyggnad eller enstaka kurser vid högskola/universitet. - Administrativ utbildning, sekreterarutbildning eller liknande som bedöms relevant. - Flerårig erfarenhet av en roll som chefssekreterare, gärna på GD/VD-nivå eller annan likvärdig administrativ erfarenhet. - Personliga egenskaper som god samarbetsförmåga och ansvarstagande. - Du har ett helhetsperspektiv och har ett gott bemötande samt är serviceinriktad och lösningsorienterad. - Mycket goda kunskaper i svenska och engelska, både skriftligt och muntligt. Meriterande: - Erfarenhet från offentlig sektor, särskilt statlig myndighet. - Goda kunskaper i engelska. - Erfarenhet av att arrangera och samordna konferenser och möten. - Erfarenhet av fakturahantering och diarieföring. Villkor och övrig information Ansökan ska vara skriven på svenska. Tillsvidareanställning som i normalfallet inleds med 6 månaders provanställning. Intervjuer planeras till vecka 34 och 35 i Stockholm. MUCF har ambitionen att tillvarata de kvaliteter som en jämn könsfördelning och mångfald tillför organisationen. På MUCF månar vi om ett gott medarbetarskap. Det innebär att du som medarbetare tar ansvar för ditt arbete, bidrar till utveckling och medverkar till en god arbetsmiljö. Du kan läsa om vår rekryteringsprocess https://www.mucf.se/om-oss/jobba-hos-oss/var-rekryteringsprocess Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Som kandidat ansvarar du för att de lämnade uppgifterna är sanningsenliga och korrekta samt att de lämnas till MUCF senast 24.00 sista ansökningsdagen. Uppgifterna behandlas och sparas enligt Dataskyddsförordningen (GDPR). Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. Varmt välkommen med din ansökan!
Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor, MUCF, är en statlig myndighet som tar fram kunskap om ungas levnadsvillkor och om det civila samhällets förutsättningar. Vår vision är att ha ett öppet och inkluderande Sverige med goda villkor för unga och för civilsamhället. MUCF har i uppdrag av regeringen att vi ska verka för att målen inom ungdomspolitiken och politiken för det civila samhället uppnås genom att ta, fram, samla och sprida kunskap och bidra till samordning av statliga insatser. Vi ska även samverka med myndigheter, kommuner, regioner och det civila samhällets organisationer och fördela statsbidrag. MUCF är en myndighet som växer och får nya arbetsuppgifter och ska etablera verksamhet på två orter, Växjö och Stockholm. Arbetsuppgifter GD-stabens funktion är att ge ett nära och samlat stöd till generaldirektören i frågor om ledning, press och kommunikation, säkerhet och administration. GD-staben ansvarar för myndighetens övergripande ledningsstruktur, bland annat ledningsgruppsmöten, beslutsföredragningar för GD och insynsrådets möten. Vidare ansvarar kansliet för kontakterna med Regeringskansliet samt fördelning av inkomna regeringsuppdrag och remisser. Som pressekreterare rapporterar du till stabschefen och tillhör GD-staben. Du kommer även att stötta i övriga arbetsuppgifter som förekommer på GD-staben samt samarbeta med övriga medarbetare på GD-staben för att tillsammans stötta GD och säkerställa att GD-stabens uppdrag fullföljs. Som pressekreterare är du en viktig representant för myndigheten både internt och externt. För att möta en föränderlig omvärld bygger MUCF en modern, flexibel och professionell kommunikationsfunktion som stödjer kärnverksamheten. Vi skapar nu en ny organisation för det gemensamma kommunikationsarbetet, med nya arbetssätt och struktur. Som pressekreterare är du navet i vårt externa pressarbete. Du planerar, samordnar och genomför presskommunikation, skriver pressmeddelanden, förbereder talespersoner, omvärldsbevakar och hanterar frågor från medier. För att klara dessa uppgifter krävs bland annat mycket god skriftlig förmåga, erfarenhet av press- och mediehantering, samt strategisk kompetens. Du arbetar nära generaldirektören, chefen för GD-staben, kommunikationschefen, kommunikationsstrategen och ämnesexperter. Tillsammans identifierar ni kommunikationsmöjligheter och förmedlar MUCF:s kunskap på ett relevant och tillgängligt sätt. Arbetet kräver god samarbetsförmåga, vana att arbeta i politiska och samhällsorienterade sammanhang, samt erfarenhet av datadriven och målgruppsanpassad kommunikation. Du har en viktig roll i kriskommunikation och i att stärka vår proaktiva medienärvaro. För detta krävs särskilt goda kunskaper i kriskommunikation och medielogik samt förmåga att hantera flera uppdrag i ett högt tempo. I arbetet ingår även innehållsproduktion till sociala medier, vilket kräver praktiska färdigheter i att skapa och filma content samt förmåga till storytelling. Från 1 januari 2026 öppnar vi ytterligare ett kontor placerat i Stockholm – där du kommer att arbeta. Tjänsteresor inom Sverige förekommer. Vi erbjuder ett flexibelt arbetssätt med möjlighet till distansarbete, i den mån verksamheten tillåter. Kvalifikationer Krav - Högskole-/universitetsexamen inom journalistik, medie- och kommunikationsvetenskap, eller annan relevant utbildning. - Minst fem års erfarenhet av arbete som pressekreterare eller med press- och mediehantering. - Dokumenterat god samarbetsförmåga. - Dokumenterat god strategisk förmåga. - Erfarenhet av att arbeta i en politiskt eller samhällsorienterad kontext, gärna inom offentlig sektor. - Erfarenhet av att filma och skapa innehåll till sociala medier samt använda storytelling. Erfarenhet av att hantera mediefrågor, planera och genomföra pressinsatser samt medieträna talespersoner. - Förmåga att hantera flera uppdrag parallellt i högt tempo. - Goda kunskaper i kriskommunikation och medielogik. - Kunskap och erfarenhet av datadriven publicering med fokus på träffsäkerhet. - Mycket god förmåga att formulera dig snabbt, tydligt och målgruppsanpassat i skrift. Meriterande - Erfarenhet av eventproduktion. - Erfarenhet av att arbeta strategiskt och operativt med kommunikation i statlig myndighet. - Erfarenhet av offentlig sektor. - Aktiv i idéburen sektor. - Kunskap om trossamfundsfrågor. Kunskap om ungdoms- och/eller civilsamhällespolitiska frågor. Personliga egenskaper: Du är strategisk, lösningsorienterad och stresstålig med gott omdöme och hög integritet. Du har ett stödjande förhållningssätt, är självgående och initiativrik, och trivs i nära samarbete med andra. Du skapar och upprätthåller professionella relationer internt och externt. Vi lägger särskild vikt vid: - God samarbetsförmåga - Strategisk och analytisk förmåga - Förmåga att bygga förtroendefulla relationer Villkor och övrig information Ansökan ska vara skriven på svenska. Tillsvidareanställning som i normalfallet inleds med 6 månaders provanställning. Intervjuer planeras till vecka 34 och 35 i Stockholm. MUCF har ambitionen att tillvarata de kvaliteter som en jämn könsfördelning och mångfald tillför organisationen. På MUCF månar vi om ett gott medarbetarskap. Det innebär att du som medarbetare tar ansvar för ditt arbete, bidrar till utveckling och medverkar till en god arbetsmiljö. Du kan läsa om vår rekryteringsprocess https://www.mucf.se/om-oss/jobba-hos-oss/var-rekryteringsprocess Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Som kandidat ansvarar du för att de lämnade uppgifterna är sanningsenliga och korrekta samt att de lämnas till MUCF senast 24.00 sista ansökningsdagen. Uppgifterna behandlas och sparas enligt Dataskyddsförordningen (GDPR). Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. Varmt välkommen med din ansökan!
Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor, MUCF, är en statlig myndighet som tar fram kunskap om ungas levnadsvillkor och om det civila samhällets förutsättningar. Vår vision är att ha ett öppet och inkluderande Sverige med goda villkor för unga och för civilsamhället. Avdelningen har som sina huvudsakliga arbetsuppgifter att hantera organisationsbidrag, verksamhetsbidrag och projektbidrag till myndighetens olika målgrupper. Arbetsuppgifter MUCF söker en ekonom som i första hand ska arbeta i den nystartade stödfunktionen för andra bidragsgivande aktörer. Stödfunktionen tillhör enheten för bidragsstöd, som är en av två enheter på avdelningen för statsbidrag. Ekonomens arbetsuppgifter kommer utgå mycket från de förväntningar och behov som andra bidragsgivande aktörer har på den nya stödfunktionen. Det kan till exempel handla om att agera rådgivare i frågor rörande ekonomisk uppföljning och kontroll gentemot andra aktörer som fördelar statsbidrag. Men det kan också handla om att ta fram utbildningsmaterial och hålla i utbildning kopplat till kontroll och utredning av ekonomisk redovisning. Huvudsakligen kommer arbetsuppgifterna vara relaterade till uppdraget i stödfunktionen. Stödfunktionen har till uppdrag att stödja andra bidragsgivande aktörer gällande till exempel kontroll, utredning samt förebyggande av oegentligheter i bidragsgivningen. Men personen kommer också behöva bistå avdelningens ekonom vid behov. Ekonomen kommer att arbeta tätt tillsammans med de andra i stödfunktionen. Stödfunktionen består idag av en uppdragsledare samt handläggare. Vidare rekryteras nu också en jurist. Ekonomen kommer också att ha ett tätt samarbete med flera andra nyckelpersoner för stödfunktionen såsom med ekonomen på avdelningen samt samordnaren för den grupp som arbetar med utredning och kontroll av statsbidrag. Arbetet kommer medföra en del resor. Huvudsakligen till Stockholm. MUCF tror på ett fortsatt framtida flexibelt arbetssätt med möjlighet att delvis arbeta på distans utifrån verksamhetens behov. Närvaro på kontoret bestäms i samråd med ansvarig chef utifrån dina personliga förutsättningar och verksamhetens behov. Kvalifikationer Formella krav Du kan bli aktuell för denna anställning på två sätt. Antingen har du en akademisk utbildning inom ekonomi med inriktning mot redovisning. Om din ekonomiska utbildning inte har en inriktning mot redovisning kan det godtas om du har mångårig erfarenhet av arbete med redovisning eller av arbete som controller. Eller har du en akademisk utbildning inom ekonomi med erfarenhet av att arbeta som ekonomilärare på gymnasial eller eftergymnasial nivå. Oavsett ska du ha minst fem års aktuell och relevant arbetslivserfarenhet. Vidare förutsätts att du har mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska i både tal och skrift. Du har även goda kunskaper i Officepaketet och är van vid att snabbt sätta dig in i olika datasystem. Meriterande kvalifikationer Det är meriterande om du är godkänd eller auktoriserad revisor. Det är även en fördel om du har erfarenhet av arbete i offentlig verksamhet. Har du dessutom erfarenhet av styrelsearbete inom civilsamhällesorganisationer ser vi även detta som meriterande. Personliga egenskaper För att trivas och lyckas i rollen behöver du ha en god samarbetsförmåga och kunna arbeta självständigt samtidigt som du har en nära dialog och samråd med din arbetsgrupp. Du är lyhörd och kommunikativ, med en god pedagogisk förmåga, och har lätt för att förklara komplexa frågor på ett tydligt och tillgängligt sätt för stödfunktionens målgrupper. Du känner dig bekväm med att hålla presentationer och utbildningar, liksom att tala inför större grupper i olika sammanhang. Vidare är du flexibel och beredd att snabbt kunna skifta fokus om verksamheten kräver det. Du har förmåga att hantera flera parallella arbetsprocesser samtidigt och är van vid att arbeta strukturerat även under perioder med högt tempo. Stor vikt kommer att läggas vid de ovan beskrivna personliga egenskaperna samt din förväntade förmåga att utföra arbetsuppgifterna på ett kvalificerat och professionellt sätt. Villkor Anställning som handläggare med funktionstitel som ekonom. Provanställning i 6 månader tillämpas i normalfallet. MUCF har ambitionen att tillvarata de kvaliteter som en jämn könsfördelning och mångfald tillför organisationen. På MUCF månar vi om ett gott medarbetarskap. Det innebär att du som medarbetare tar ansvar för ditt arbete, bidrar till utveckling och medverkar till en god arbetsmiljö. Du kan läsa om vår rekryteringsprocess https://www.mucf.se/om-oss/jobba-hos-oss/var-rekryteringsprocess Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Som kandidat ansvarar du för att de lämnade uppgifterna är sanningsenliga och korrekta samt att de lämnas till MUCF senast 24.00 sista ansökningsdagen. Uppgifterna behandlas och sparas enligt Dataskyddsförordningen (GDPR). Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. Varmt välkommen med din ansökan!
Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor, MUCF, är en statlig myndighet som tar fram kunskap om ungas levnadsvillkor och om det civila samhällets förutsättningar. Vår vision är att ha ett öppet och inkluderande Sverige med goda villkor för unga och för civilsamhället. Avdelningen har som sina huvudsakliga arbetsuppgifter att hantera det nordiska samarbetet, det europeiska ungdomsprogrammen Erasmus+ Ungdom och Europeiska solidaritetskåren samt angränsande uppdrag. Arbetsuppgifter De huvudsakliga arbetsuppgifterna omfattar administrativa uppgifter som till exempel att ta emot och registrera inkomna ansökningar och slutrapporter inom ramen för EU-programmen Erasmus+ ungdom, Idrott och Europeiska solidaritetskåren samt kontrollera om formaliakrav har uppfyllts. Arbetet sker i samarbete med kollegor på avdelningen. I arbetet kan ingå att ha kontakt med ansökare, projektägare och aktörer som är intresserade av våra bidrag. Kvalifikationer Du bedriver heltidsstudier på programmet Språk och Politik eller likvärdig utbildning på högskolenivå (6 kap. 2 § högskoleförordningen). Du ska ha fullgjort godkända studier motsvarande lägst 60 högskolepoäng samt inte påbörjat en forskarutbildning. Uppdraget som administratör på avdelningen för internationellt samarbete kräver ett nära samarbete inom administratörsgruppen som finns på myndighetens kontor i Växjö. Du ska kunna bemöta olika målgrupper på ett bra sätt utifrån målgruppens förutsättningar och behov. Det gör du genom god samarbetsförmåga såväl internt som externt och genom ett relationsskapande och nätverkande arbetssätt. Du har god pedagogisk förmåga och kan förklara komplicerade processer för målgruppen i både stora och små sammanhang. Du är strukturerad och flexibel i ditt arbete och kan följa processer och rutinbeskrivningar. Du ska kunna uttrycka dig mycket väl i tal och i skrift på svenska och engelska. Du har även goda kunskaper i Office-paketet och är van vid att sätta dig in i olika datasystem. Det är meriterande om du har arbetslivserfarenhet i form av arbete på myndighet eller annan offentlig organisation eller på en organisation som söker/mottager bidrag från det offentliga. Det är också meriterande om du har ett intresse och dokumenterad kunskap om EU-programmen Erasmus+ Ungdom, Utbildning och Idrott samt Europeiska solidaritetskåren (läs mer på mucf.se). Anställningen är tidsbegränsad till en termin i taget, med möjlighet till förlängning på högst fyra terminer. MUCF har ambitionen att tillvarata de kvaliteter som en jämn könsfördelning och mångfald tillför organisationen. På MUCF månar vi om ett gott medarbetarskap. Det innebär att du som medarbetare tar ansvar för ditt arbete, bidrar till utveckling och medverkar till en god arbetsmiljö. Du kan läsa om vår rekryteringsprocess https://www.mucf.se/om-oss/jobba-hos-oss/var-rekryteringsprocess Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Som kandidat ansvarar du för att de lämnade uppgifterna är sanningsenliga och korrekta samt att de lämnas till MUCF senast 24.00 sista ansökningsdagen. Uppgifterna behandlas och sparas enligt Dataskyddsförordningen (GDPR). Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. Varmt välkommen med din ansökan!
Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor, MUCF, är en statlig myndighet som tar fram kunskap om ungas levnadsvillkor och om det civila samhällets förutsättningar. Vår vision är att ha ett öppet och inkluderande Sverige med goda villkor för unga och för civilsamhället. Avdelningen har som sina huvudsakliga arbetsuppgifter att hantera det nordiska samarbetet, det europeiska ungdomsprogrammen Erasmus+ Ungdom och Europeiska solidaritetskåren samt angränsande uppdrag. Arbetsuppgifter Som handläggare hos oss kommer du att ha möjlighet att bidra till projekt och initiativ som syftar till att stärka ungas röster och delaktighet i samhället. Din arbetsdag kommer att präglas av initiativförmåga, samarbete och en problemlösande inställning där du arbetar tillsammans med kollegor och externa aktörer för att nå våra gemensamma mål. De huvudsakliga arbetsuppgifterna omfattar handläggning av bidragsansökningar och redovisningar från organisationer och kommuner inom ramen för EU-programmen Erasmus+ Ungdom och Idrott samt Europeiska Solidaritetskåren. Handläggningen sker i tematiska team och i samarbete med kollegor på avdelningen. Bevakning av instruktioner från EU-kommissionen samt dialog med kollegor på andra nationella kontor i Europa är en viktig del i arbete. I arbetet ingår att informera och stötta ansökare och projektägare. Projektbesök och andra kontroll/utredningsinsatser av beviljade projekt kan förekomma. Handläggaren kommer också att medverka i informationsspridning och erfarenhetsutbyten, samt i avdelningens utvecklings-, uppföljnings-, analys-, och rapporteringsarbete. Arbete inom ramen för något av avdelningens andra uppdrag kan bli aktuellt. Resor kan förekomma, både i Sverige och inom EU. Kvalifikationer Du har en relevant universitet- eller högskoleutbildning, gärna juridisk eller samhällsvetenskaplig eller annan utbildning/erfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Du har relevant arbetslivserfarenhet under minst ett år i form av arbete på myndighet med handläggning av ärenden eller på en organisation som söker/mottager bidrag från det offentliga. Du har ett dokumenterat internationellt intresse, gärna genom studier eller arbete utomlands, och gärna kunskap om internationellt arbete samt EU:s och Sveriges ungdoms och civilsamhällespolitik. Du är strukturerad och kan planera ditt arbete med ett problemlösande angreppssätt, vilket är nödvändigt för att hantera olika processer och lösa uppgifter effektivt. Arbetet sker i team och därför är det viktigt att du kan kommunicera tydligt och samarbeta med både kollegor och externa aktörer. En pedagogisk insikt är en betydande kvalitet, eftersom en del av arbetet kan innebära att informera och utbilda både interna och externa intressenter. Det är därför värdefullt att kunna förklara komplexa frågor på ett lättförståeligt sätt. Du ska kunna uttrycka dig mycket väl i tal och i skrift på svenska och engelska. Vi ser gärna att du även har andra språkkunskaper och kan bidra med det till hela avdelningen. Du har även goda kunskaper i Officepaketet och är van vid att sätta dig in i olika datasystem. Meriterande Det är meriterande om du själv har ett eller flera Youthpass från projekt inom ramen för EU:s ungdomsprogram. Meriterande är också om du själv har jobbat direkt med ungdomar som anställd eller ideellt. Vidare är det meriterande om du har tidigare erfarenhet från arbete med EU-programmen Erasmus+ och Europeiska solidaritetskåren. Villkor Tidsbegränsad anställning, vikariat. Tillträde 1 september 2025 eller enligt överenskommelse. MUCF har ambitionen att tillvarata de kvaliteter som en jämn könsfördelning och mångfald tillför organisationen. På MUCF månar vi om ett gott medarbetarskap. Det innebär att du som medarbetare tar ansvar för ditt arbete, bidrar till utveckling och medverkar till en god arbetsmiljö. Du kan läsa om vår rekryteringsprocess https://www.mucf.se/om-oss/jobba-hos-oss/var-rekryteringsprocess Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Som kandidat ansvarar du för att de lämnade uppgifterna är sanningsenliga och korrekta samt att de lämnas till MUCF senast 24.00 sista ansökningsdagen. Uppgifterna behandlas och sparas enligt Dataskyddsförordningen (GDPR). Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. Varmt välkommen med din ansökan!
Välj ett jobb för att visa detaljer
Visar 1 till 5 av 5 jobb