Länsstyrelsen i Hallands län jobb

Lediga jobb hos Länsstyrelsen i Hallands län

Miljöhandläggare med inriktning mot förorenade områden

Länsstyrelsen är regeringens företrädare i länet och samordnar det regionala utvecklingsarbetet. Vi arbetar med frågor som bland annat avser miljö- och naturvård, landsbygd, samhällsplanering, djurskydd, beredskap, jämställdhet, integration och kulturmiljö. Vi arbetar aktivt för länets utveckling och samordnar olika samhällssektorer. I vårt arbete värnar vi om rättssäkerhet, öppenhet, likabehandling och god service. Länsstyrelsen i Hallands län har sitt kontor i centrala Halmstad och vi är idag ca. 230 anställda. För mer information se vår webbplats, www.lansstyrelsen.se/halland. På miljövårdsenheten arbetar idag ca 25 personer varav de flesta med prövning och tillsyn. Inom enheten hanteras de flesta typer av ärenden under miljöbalkens tillämpningsområde. Vi handlägger ett stort antal ärenden inom områden som förorenade områden, miljöfarlig verksamhet, täkter, vindkraft, avfall, naturvård och vattenverksamhet. Arbetsuppgifter Du kommer huvudsakligen arbeta med förorenade områden. Arbetet innebär - bidragshantering - identifiera/inventera förorenade områden - tillsyn - kontakt med verksamhetsutövare - granskning av inkomna utredningar, statusrapporter, riskbedömningar och åtgärdsutredningar - besvara detaljplaner och internremisser - besvara nationella rapporteringar till bl.a. Naturvårdsverket - tillsynsvägledning åt kommunala tillsynsmyndigheter - besvara förfrågningar från EBH-stödet. Arbetet innebär många kontakter med allmänheten, verksamhetsutövare, andra myndigheter samt media. Arbetet är omväxlande, tvärsektoriellt och mycket utåtriktat, vilket förutsätter en smidighet i kontakter med omgivningen kombinerat med integritet i myndighetsutövningen. Arbetet innebär även att du utför tillsyn på verksamheter. I arbetet förekommer mycket eget arbete och kräver därför ett stort mått av initiativtagande, inhämtande av kunskap och anpassning till övriga inom arbetsgruppen. Kvalifikationer Du har en naturvetenskaplig eller teknisk examen på högskole- eller universitetsnivå med inriktning mot miljö, geologi, hydrogeologi, ekotoxikolog eller annan utbildning som vi bedömer likvärdig. Denna tjänst kräver att du har god förmåga att uttrycka dig i både tal och skrift samt B-körkort. Det är meriterande med erfarenhet från offentlig myndighet eller konsultbolag kopplat till miljöbalken. Det är även meriterande med erfarenhet av tillsyn som berör miljöbalkens 10 kapitel samt handläggning av bidragsärenden gentemot Naturvårdsverket. För att lyckas med jobbet och trivas måste du vara serviceinriktad och arbeta snabbt. Du ska vara flexibel och smidig i ditt sätt att lösa problem och vara öppen för nya arbetssätt. Vidare har du en god administrativ förmåga och är social. Du uttrycker dig enkelt och begripligt i tal och skrift och är intresserad att dela med dig av dina kunskaper. Du är lugn, uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande med medborgare och andra kontakter i arbetet. Att du har god samarbetsförmåga och bidrar till ett positivt arbetsklimat ser vi som en förutsättning. Vi fäster stor vikt vid dina personliga egenskaper. Övrigt Vi kan erbjuda: • En spännande arbetsplats med bred kompetens • En möjlighet att bidra till viktiga samhällsuppdrag • Möjlighet till distansarbete om verksamheten tillåter • Friskvård med friskvårdstimme Vi vet att mångfald berikar och söker dig som kan komplettera vårt team med din kompetens, erfarenhet och personlighet. Länsstyrelsen tillämpar sex månaders provanställning för denna anställning. Tjänsten kan komma att bli placerad i säkerhetsklass och i det fallet genomförs en säkerhetsprövning med registerkontroll enligt bestämmelserna i säkerhetsskyddslagen innan tjänsten tillträdes. Tjänsten kan komma att ingå i Länsstyrelsens krislednings- och krigsorganisation. Vi ber dig söka tjänsten genom länken i denna annons för att underlätta vår hantering av inkomna ansökningar samt för att säkerställa kvaliteten i vår urvalsprocess. Det är av största vikt att du är noggrann när du fyller i din ansökan då den bedöms gentemot en fastställd kompetensprofil samt mot andra sökande. Ansökan till tjänsten görs via vårt rekryteringssystem. Vi har aktivt valt media för annonsering och undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna rekrytering. Information om hur vi hanterar dina personuppgifter hittar du på www.lansstyrelsen.se/dataskydd.

25 april 2024
Sista ansökan:
19 maj 2024
Miljöhandläggare inriktning Seveso och miljöfarlig verksamhet

Länsstyrelsen är regeringens företrädare i länet och samordnar det regionala utvecklingsarbetet. Vi arbetar med frågor som bland annat avser miljö- och naturvård, landsbygd, samhällsplanering, djurskydd, beredskap, jämställdhet, integration och kulturmiljö. Vi arbetar aktivt för länets utveckling och samordnar olika samhällssektorer. I vårt arbete värnar vi om rättssäkerhet, öppenhet, likabehandling och god service. Länsstyrelsen i Hallands län har sitt kontor i centrala Halmstad och vi är idag ca. 230 anställda. För mer information se vår webbplats, www.lansstyrelsen.se/halland. På miljövårdsenheten arbetar idag ca 25 personer varav de flesta med prövning och tillsyn. Inom enheten hanteras de flesta typer av ärenden under miljöbalkens tillämpningsområde. Vi handlägger ett stort antal ärenden inom områden som förorenade områden, miljöfarlig verksamhet, täkter, vindkraft, avfall, naturvård och vattenverksamhet. Arbetsuppgifter Du kommer huvudsakligen att arbeta med prövning och tillsyn inom Sevesolagstiftningen samt prövning och tillsyn inom miljöbalkens nionde kapitlet. Arbetsuppgifterna innefattar bland annat: - Seveso, tillsyn och prövning - Miljöfarlig verksamhet, tillsyn och prövning inklusive beredning av prövningsärenden till Miljöprövningsdelegationen, bland annat inom arbetsområdet avloppsrening och reningsverk - Vägledning till kommuner och verksamhetsutövare - Hantera interna och externa remisser - Besvara olika typer av återrapporteringar. Arbetet innebär många kontakter med allmänheten, verksamhetsutövare, andra myndigheter samt media. Arbetet är omväxlande, tvärsektoriellt och mycket utåtriktat, vilket förutsätter en smidighet i kontakter med omgivningen kombinerat med integritet i myndighetsutövningen. Arbetet innebär även att du utför tillsyn ute på verksamheter. Även andra arbetsuppgifter inom enhetens verksamhetsområden kan förekomma. Kvalifikationer Du har en naturvetenskaplig eller teknisk examen på högskole- eller universitetsnivå eller annan utbildning som vi bedömer likvärdig. Denna tjänst kräver att du har erfarenhet av arbete med tillsyn enligt miljöbalkens nionde kapitel, god förmåga att uttrycka dig i både tal och skrift samt B-körkort. Det är meriterande med erfarenhet från offentlig myndighet, samt praktisk erfarenhet av arbete med handläggningen av prövning och tillsyn enligt Sevesolagstiftningen. Det är även meritande med erfarenhet av prövning och tillsyn kopplat till miljöbalkens områden. Det är en fördel om du har kunskap inom avloppsrening och reningsverk. Vidare är det meriterande om du behärskar Platina och GIS. För att lyckas med jobbet och trivas hos oss behöver du vara engagerad, noggrann och ha tålamod att läsa in underlag för att göra en välgrundad, analytisk bedömning av de frågor som du kommer att hantera. Du behöver ha god administrativ förmåga och ett strukturerat arbetssätt. Att du har god samarbetsförmåga, är serviceinriktad och bidrar till ett positivt arbetsklimat ser vi som en förutsättning. Vi fäster stor vikt vid dina personliga egenskaper. Övrigt Vi kan erbjuda: • En spännande arbetsplats med bred kompetens • En möjlighet att bidra till viktiga samhällsuppdrag • Möjlighet till distansarbete om verksamheten tillåter • Friskvård med friskvårdstimme Vi vet att mångfald berikar och söker dig som kan komplettera vårt team med din kompetens, erfarenhet och personlighet. Länsstyrelsen tillämpar sex månaders provanställning för denna anställning. Tjänsten kan komma att bli placerad i säkerhetsklass och i det fallet genomförs en säkerhetsprövning med registerkontroll enligt bestämmelserna i säkerhetsskyddslagen innan tjänsten tillträdes. Tjänsten kan komma att ingå i Länsstyrelsens krislednings- och krigsorganisation. Vi ber dig söka tjänsten genom länken i denna annons för att underlätta vår hantering av inkomna ansökningar samt för att säkerställa kvaliteten i vår urvalsprocess. Det är av största vikt att du är noggrann när du fyller i din ansökan då den bedöms gentemot en fastställd kompetensprofil samt mot andra sökande. Ansökan till tjänsten görs via vårt rekryteringssystem. Vi har aktivt valt media för annonsering och undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna rekrytering. Information om hur vi hanterar dina personuppgifter hittar du på www.lansstyrelsen.se/dataskydd.

25 april 2024
Sista ansökan:
19 maj 2024
Administratör inriktning arkiv

Länsstyrelsen är regeringens företrädare i länet och samordnar det regionala utvecklingsarbetet. Vi arbetar med frågor som bland annat avser miljö- och naturvård, landsbygd, samhällsplanering, djurskydd, beredskap, jämställdhet, integration och kulturmiljö. Vi arbetar aktivt för länets utveckling och samordnar olika samhällssektorer. I vårt arbete värnar vi om rättssäkerhet, öppenhet, likabehandling och god service. Länsstyrelsen i Hallands län har sitt kontor i centrala Halmstad och vi är idag ca. 230 anställda. För mer information se vår webbplats, www.lansstyrelsen.se/halland. Tjänsten som administratör med inriktning arkiv är placerad på diarie- och arkivfunktionen som är organisatoriskt placerad vid enheten för verksamhetsstöd. Diarie- och arkivfunktionen har helhetsansvar för Länsstyrelsen i Hallands ärendehantering, arkivbildning och arkivvård. Enheten för verksamhetsstöd ansvarar även för reception, intern service och säkerhet, ekonomi, personal och juridisk kompetens. Diarie- och arkivfunktionen bevakar att myndigheten lever upp till kravet på en väl fungerande, serviceinriktad och rättssäker ärende- och dokumenthantering. För att leva upp till dessa krav medverkar funktionen bland annat i utbildning av personal vid övriga enheter. Arbetsuppgifter Arbetet innebär att du sitter som spindeln i nätet vid Länsstyrelsens centraldiarie och har mycket kontakter både internt med handläggarna och med allmänheten. Du kommer att arbeta med vanligt förekommande arbetsuppgifter inom arkivområdet. Du kommer också att arbeta med registrering och expediering av hela myndighetens ärenden samt scanning av pappershandlingar. Arbetet innebär att klassificera, registrera och distribuera inkommande och upprättade handlingar. Du kommer ge stöd och råd samt utbilda handläggarna i system och processer. Du svarar på frågor internt och från allmänheten och utlämnande av allmän handling inklusive sekretessprövning. Du deltar också i utveckling av nya rutiner och arbetsmetoder inom funktionen. Andra uppgifter inom funktionens och enhetens ansvarsområden kan också förekomma. Länsstyrelserna använder Platina från Formpipe som verktyg i diarieföringen. Kvalifikationer Vi söker dig som har: - Eftergymnasial utbildning inom arkivvetenskap - Några års erfarenhet av diarieföring och arkiv inom offentlig verksamhet - Några års erfarenhet av att arbeta med lagar som styr hantering av allmänna handlingar, registratur och arkiv - Erfarenhet av digitala arbetssätt och att arbeta med olika verksamhetssystem - God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska Det är meriterande om du har: - Erfarenhet av kvalificerat administrativt arbete på statlig myndighet - Erfarenhet av att arbeta administrativt med säkerskyddsklassificerad information. Personliga egenskaper Länsstyrelsens verksamhet är komplex och mångfacetterad. Det är viktigt att du lär dig snabbt och har en verklig vilja att förstå lagstiftning, verksamheter och processer. Du tycker också om att dela med dig av din kunskap och att utbilda andra. Förståelse för offentlighetsprincipen, rollen som statlig tjänsteman och den statliga värdegrunden är grundläggande. Det är av stor vikt att du är flexibel eftersom arbetsdagarna kan förändras på kort varsel.  För att lyckas väl i rollen behöver du vara noggrann och strukturerad, effektiv och ha integritet, eftersom det är viktigt att vi gör rätt och att vi gör det i tid. Du är pedagogisk och lyhörd för verksamhetens behov. Du har god initiativförmåga och har en bra samarbetsförmåga både internt i gruppen och med resten av myndigheten. Du bidrar till att arbetsgruppen har ett utvecklande arbetsklimat eftersom arbetssättet i stor utsträckning är teaminriktat.  Övrigt Vi kan erbjuda: • En spännande arbetsplats med bred kompetens • En möjlighet att bidra till viktiga samhällsuppdrag • Ett riktigt härligt team som stöttar, hjälper och utvecklar varandra Vi vet att mångfald berikar och söker dig som kan komplettera vårt team med din kompetens, erfarenhet och personlighet. Vi ber dig söka tjänsten genom länken i denna annons för att underlätta vår hantering av inkomna ansökningar samt för att säkerställa kvaliteten i vår urvalsprocess. Det är av största vikt att du är noggrann när du fyller i din ansökan då den bedöms gentemot en fastställd kompetensprofil samt mot andra sökande. Ansökan till tjänsten görs via vårt rekryteringssystem. Vi har aktivt valt media för annonsering och undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna rekrytering. Tjänsten kan komma att bli säkerhetsklassad och i det fallet genomför vi en säkerhetsprövning med registerkontroll enligt bestämmelserna i säkerhetsskyddslagen innan tjänsten tillträdes. Du kan komma att ingå i Länsstyrelsens krislednings- och krigsorganisation. Information om hur vi hanterar dina personuppgifter hittar du på www.lansstyrelsen.se/dataskydd.

5 april 2024
Sista ansökan:
5 maj 2024