Svenska Inst jobb

Lediga jobb hos Svenska Inst

Digital kommunikatör

Svenska institutet (SI) är en myndighet med uppdrag att skapa intresse och förtroende för Sverige utomlands. Vi arbetar med Sverigefrämjande, samarbete i Östersjöregionen och global utveckling. Se vidare på www.si.seVi söker en digital kommunikatör till enheten för stipendier och ledarskapsprogram Enheten för stipendier och ledarskapsprogram bidrar till kunskapsuppbyggnad, stärkt kapacitet samt främjande av erfarenhetsutbyte mellan förändringsaktörer, organisationer, institutioner och individer i Sveriges närområde och i omvärlden. Enheten arbetar med att arrangera ledarskapsprogram, uppdragsutbildningar, stipendieprogram och alumnverksamhet. Vårt arbete bidrar till utvecklingen av nya lösningar på globala, regionala och lokala utmaningar och möjligheter.  I rollen som kommunikatör på enheten för stipendier och ledarskapsprogram arbetar du nära medarbetare och enhetschef. Du kommer att arbeta både strategiskt och operativt med kommunikation, och utgöra ett kvalificerat kommunikationsstöd till dina kollegor på enheten.  Du gör strategiska bedömningar, analyserar kommunikationsbehov samt planerar, genomför och följer upp kommunikations- och marknadsföringsinsatser. Insatserna syftar till att informera om verksamhetens resultat och att attrahera fler till att söka stipendier, utbildningar och alumnverksamhet. För att trivas i rollen är det viktigt att du gillar att skriva engagerande texter och anpassa budskap för olika typer av kanaler.  Dina huvudsakliga ansvarsområden innefattar att • Planera, genomföra och följa upp kommunikations- och marknadsföringsinsatser • Löpande samla in, bearbeta och producera målgruppsanpassat innehåll till verksamhetens olika kanaler (sociala medier och webb) • Ge råd och stöd inom kommunikationsområdet till kollegor • Samordna enhetens kommunikation internt i samråd med andra kommunikatörer • Avropa kommunikations- och marknadsföringstjänster från externa leverantörer Vi söker dig som har • Akademisk utbildning inom kommunikation eller motsvarande utbildning • Minst 4 års erfarenhet av att arbeta som kommunikatör med sociala medier (på både operativ och strategisk nivå) • Erfarenhet av att kommunicera mot en internationell målgrupp • Erfarenhet av att kravställa och beställa tjänster från leverantörer  • Goda kunskaper i verktyg för grafisk produktion (t ex Adobe InDesign eller Photoshop) • Förmåga att kommunicera obehindrat på såväl svenska som engelska i tal och skrift Det är dessutom meriterande om du har • Erfarenhet från arbete på statlig myndighet • Erfarenhet av internationellt utvecklingssamarbete • Erfarenhet av uppföljning av digitala kampanjer • Erfarenhet av att jobba med tillgänglighetsanpassad kommunikation • Vana av att arbeta i Wordpress • Erfarenhet av evenmangskommunikation och intervjuteknik Som person är du en strukturerad och lösningsorienterad kommunikatör som lockas av att jobba med en global målgrupp. Du trivs både med att arbeta i team och med att självständigt planera ditt arbete, sätta mål och följa upp. I gruppen är du en person som bidrar till att skapa en öppen och positiv arbetsmiljö.  Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.   Varaktighet och tillträde Anställningen är ett vikariat som beräknas pågå under perioden 2024-08-15 - 2025-04-30 med möjlighet till förlängning. Kontaktpersoner Har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta enhetschef Adiam Tedros. Fackliga ombud är Jan-Frederic Buss (Saco-S) och Katharina Holmén (ST). Samtliga nås på telefon 08-453 78 00. Ansökan Välkommen med din ansökan senast 2024-05-06.  Bifoga endast CV och personligt brev i din ansökan. Övrig dokumentation begärs in vid behov. Vi använder oss av urvalsfrågor som del i vår urvalssprocess. Var noga med att dina svar speglar din kompetens och erfarenhet på ett korrekt sätt. Som en del av rekryteringsprocessen kommer också språkliga och stilistiska arbetsprov att begäras in.  Varför jobba hos oss? Vi erbjuder en arbetsplats som präglas av samarbete, nytänkande och förtroende. Vi är en innovativ och lyhörd myndighet där vi vågar testa nya saker och tar vara på erfarenheter och kompetenser. Vi har ett öppet förhållningssätt och genomsyras av en inkluderande attityd samt respekt för allas kompetens, åsikter och roller. Mångfald är en förutsättning för vårt uppdrag.Därtill erbjuder vi moderna lokaler, flexibla arbetstider, föräldrapenningtillägg samt generösa friskvårdsförmåner och semestervillkor.

19 april 2024
Sista ansökan:
6 maj 2024
Digital kommunikatör

Svenska institutet (SI) är en myndighet med uppdrag att skapa intresse och förtroende för Sverige utomlands. Vi arbetar med Sverigefrämjande, samarbete i Östersjöregionen och global utveckling. Se vidare på www.si.seVi söker en digital kommunikatör till enheten för talangattraktion och exportfrämjande   Tjänsten är placerad vid Enheten för talangattraktion och exportfrämjande som ansvarar för Svenska institutets arbete med att främja Sverige som handels-, investerings- och innovationsnation, samt att attrahera kvalificerad arbetskraft och internationella studenter till Sverige.  Du kommer att ingå i Study in Sweden-teamet som arbetar med att attrahera internationella studenter för att läsa hela utbildningsprogram vid de svenska lärosätena. Teamet arbetar genom olika marknadsförings- och kommunikationsinsatser i nära samarbete med de svenska lärosätena samt våra svenska utlandsmyndigheter runt om i världen.  Vi söker en digital kommunikatör som ska jobba med teamets insatser mot presumtiva studenter. Du kommer att koordinera vårt digitala ambassadörsprogram som skapar innehåll till studyinsweden.se/blogs och våra sociala medier kanaler. Du ansvarar för att planera träffar med våra digitala ambassadörer, marknadsföra programmet och leda, utbilda och coacha ambassadörerna som skriver blogginlägg. Ditt arbete med programmet sker i nära samarbete med två kollegor i teamet.   Du koordinerar våra livesändningar och ansvarar för att planera, marknadsföra och producera innehåll för dessa insatser i våra digitala kanaler och på sociala medier. Du kommer att vidareutveckla leadsinsamlingsprocessen som sker genom våra livesändningar och on-demand webbinarier.   Du kommer även skapa innehåll till våra sociala medier. Det innebär att skapa innehåll till våra betalda annonser eller innehåll till våra sociala mediekanaler så som Instagram, med fokus på rörligt innehåll.     Vi söker dig som har: • Relevant akademisk examen inom marknadsföring eller kommunikation eller en utbildning arbetsgivaren bedömer som likvärdig  • Minst 2 års arbetslivserfarenhet av digital kommunikation  • Erfarenhet av internationell marknadsföring av högre utbildning   • Erfarenhet av projektledning  • Erfarenhet av att skapa innehåll till sociala medier  • Erfarenhet av att tala inför publik  • Förmågan att kommunicera obehindrat engelska i tal och skrift  • Mycket goda kunskaper i svenska i tal och skrift  Det är dessutom meriterande om du har: • Erfarenhet av redaktörsarbete på engelska  • Erfarenhet av att skapa rörligt innehåll för webb eller sociala medier  • Erfarenhet av CMS som Wordpress eller liknande program   • Kunskap om filmredigeringsprogram (t.ex. Premier Pro eller After Effects)  • Erfarenhet av betald annonsering på Meta eller Google ads  • Erfarenhet av digitala plattformar för webbinarier eller livesändningar (t.ex. Restream)  • Kunskap om digital tillgänglighet  • Som person är du kommunikativ, noggrann och har god samarbetsförmåga. Du trivs lika bra i team och i nära samarbete med dina kollegor som med att arbeta självständigt och driva eget projekt. Du är bekväm med att hålla presentationer och tala inför publik.  För att lyckas i rollen bör du vara en vass kommunikatör och marknadsförare som lockas av att kommunicera med en ung global målgrupp. Du har arbetat operativt med digital kommunikation och trivs lika bra med att vara projektledare för digitala event som att presentera inför större grupper och skapa eget innehåll.  Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.   Varaktighet och tillträde Anställningen är tillsvidare med tänkt tillträde 2024-08-12. Din tjänstebenämning inom myndigheten blir kommunikatör.  Det finns möjlighet att arbeta hemifrån 2 dagar per vecka om arbetet tillåter.   Kontaktpersoner Har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta enhetschef Douglas Washburn. Fackliga ombud är Jan-Frederic Buss (Saco-S) och Katharina Holmén (ST). Samtliga nås på telefon 08-453 78 00. Ansökan Välkommen med din ansökan senast 2024-05-01! Bifoga endast CV och personligt brev i din ansökan. Övriga dokumentation begärs in vid behov. Vi använder oss av urvalsfrågor som del i vår urvalssprocess. Var noga med att dina svar speglar din kompetens och erfarenhet på ett korrekt sätt.Som en del av urvalsprocessen kan arbetsprov begäras in.      Varför jobba hos oss? Vi erbjuder en arbetsplats som präglas av samarbete, nytänkande och förtroende. Vi är en innovativ och lyhörd myndighet där vi vågar testa nya saker och tar vara på erfarenheter och kompetenser. Vi har ett öppet förhållningssätt och genomsyras av en inkluderande attityd samt respekt för allas kompetens, åsikter och roller. Mångfald är en förutsättning för vårt uppdrag.Därtill erbjuder vi moderna lokaler, flexibla arbetstider, föräldrapenningtillägg samt generösa friskvårdsförmåner och semestervillkor.

10 april 2024
Sista ansökan:
1 maj 2024
Digital kommunikatör med samordningsansvar

Svenska institutet (SI) är en myndighet med uppdrag att skapa intresse och förtroende för Sverige utomlands. Vi arbetar med Sverigefrämjande, samarbete i Östersjöregionen och global utveckling. Se vidare på www.si.seVi söker en digital kommunikatör med samordningsansvar för SI:s arbete med att marknadsföra Sverige som studiedestination  Enheten för talangattraktion och exportfrämjande ansvarar för Svenska institutets arbete med att främja Sverige som handels-, investerings- och innovationsnation, samt att attrahera kvalificerad arbetskraft och internationella studenter till Sverige.   Vi söker en digital kommunikatör med samordningsansvar till Study in Sweden-teamet som består av fem personer. Study in Sweden-teamet ansvarar för att marknadsföra Sverige som studiedestination i syfte att attrahera internationella studenter till Sverige för att läsa hela utbildningsprogram vid de svenska lärosätena. Teamet arbetar genom olika marknadsförings- och kommunikationsinsatser i nära samarbete med de svenska lärosätena samt våra svenska utlandsmyndigheter runt om i världen.   Din uppgift är att koordinera Study in Sweden-teamets dagliga marknadsförings- och kommunikationsarbete. Du koordinerar teamets redaktionella digitala kommunikation, som består av mejlmarknadsföring samt sajten studyinsweden.se och våra sociala medier. Din roll är att koordinera teamets dagliga arbete och hjälpa till att prioritera arbetsuppgifterna i teamet för att säkerställa en effektiv användning av resurser. Du kommer att bevaka och analysera teamets prestationer och resultat för att kunna utvärdera effektiviteten av genomförda aktiviteter. Du arbetar nära enhetschefen och har en ledande roll att, i samarbete med teamet, utveckla vår strategi för att marknadsföra Sverige som studiedestination och bevara Study in Swedens varumärke.    Du kommer att kommunicera verksamhetens strategi, arbete och resultat till olika intressenter, både internt och externt. Du är teamets kontaktperson för svenska lärosätena och kommunicerar med dem på olika sätt t ex på regelbundna avstämningar och nätverksträffar eller via nyhetsbrev.    Du har inom ditt uppdrag ett operativt ansvar och arbetar med Study in Swedens digitala kommunikation mot målgruppen internationella studenter. Du ansvarar för Study in Swedens nyhetsbrev mot presumtiva studenter, för sajten studyinsweden.se och skapar regelbundet innehåll till dessa kanaler på engelska.  Vi söker dig som har: • Relevant akademisk examen inom marknadsföring eller kommunikation eller en utbildning arbetsgivaren bedömer som likvärdig   • Minst 4 års arbetslivserfarenhet av digital kommunikation   • Erfarenhet av att leda team inom kommunikation eller marknadsföring  • Erfarenhet av att prioritera, organisera och planera arbetsuppgifter för dig själv och för andra medarbetare   • Erfarenhet av att utveckla och implementera kommunikationsstrategier som stöder organisationens övergripande mål  • Stark analytisk förmåga  • Erfarenhet av CMS, såsom Wordpress eller liknande program    • Förmåga att kommunicera obehindrat på engelska i tal och skrift   • Mycket goda kunskaper i svenska i tal och skrift   •   Det är dessutom meriterande om du har: • Erfarenhet av att beställa marknadsförings- eller kommunikationstjänster    • Erfarenhet av att skapa skriftligt innehåll på engelska till webb eller andra digitala kanaler t ex nyhetsbrev, sociala medier  • Erfarenhet av CRM-verktyg & marketing automation  • Erfarenhet av internationell marknadsföring av högre utbildning    Som person är du kommunikativ, noggrann och har god samarbetsförmåga. Du trivs lika bra i team och i nära samarbete med dina kollegor som med att arbeta självständigt och driva eget projekt. Du är bekväm med att hålla presentationer. Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.   För att lyckas i rollen bör du vara en teamspelare med en stark förmåga att bygga och upprätthålla positiva relationer internt samt med externa samarbetspartners. Du kommunicerar tydligt och bidrar till att skapa en öppen och positiv arbetsmiljö.    Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.   Varaktighet och tillträde Anställningen är ett vikariat fr o m 2024-09-16 t.o.m. 2025-11-31 . Din tjänstebenämning inom myndigheten blir kommunikatör.   Det finns möjlighet att arbeta hemifrån 2 dagar per vecka om arbetet tillåter.   Kontaktpersoner Har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta enhetschef Douglas Washburn. Fackliga ombud är Jan-Frederic Buss (Saco-S) och Katharina Holmén (ST). Samtliga nås på telefon 08-453 78 00. Ansökan Välkommen med din ansökan senast 2024-05-01! Bifoga endast CV och personligt brev i din ansökan. Övriga dokumentation begärs in vid behov. Vi använder oss av urvalsfrågor som del i vår urvalssprocess. Var noga med att dina svar speglar din kompetens och erfarenhet på ett korrekt sätt. Som en del av urvalsprocessen kan arbetsprov begäras in.  Varför jobba hos oss? Vi erbjuder en arbetsplats som präglas av samarbete, nytänkande och förtroende. Vi är en innovativ och lyhörd myndighet där vi vågar testa nya saker och tar vara på erfarenheter och kompetenser. Vi har ett öppet förhållningssätt och genomsyras av en inkluderande attityd samt respekt för allas kompetens, åsikter och roller. Mångfald är en förutsättning för vårt uppdrag.Därtill erbjuder vi moderna lokaler, flexibla arbetstider, föräldrapenningtillägg samt generösa friskvårdsförmåner och semestervillkor.

10 april 2024
Sista ansökan:
1 maj 2024