Statens Energimyndighet jobb

Lediga jobb hos Statens Energimyndighet

Kommunikatör med fokus på internkommunikation

Energimyndighetens vision är ”Hållbar energi för alla”. På uppdrag av regering och riksdag leder vi samhällets omställning till ett hållbart energisystem. Vi genomför uppdrag och projekt internationellt, nationellt och regionalt och vi utgår ifrån energipolitikens tre grundpelare; försörjningstrygghet, konkurrenskraft och ekologisk hållbarhet. Om dig Är du en lösningsorienterad kommunikatör som tycker det är viktigt att medarbetare känner sig delaktiga, motiverade och stolta? Drivs du av utveckling och att få saker gjorda? Trivs du att jobba brett och att varva strategiska och operativa uppgifter? Då kan du vara den vi söker! Dina arbetsuppgifter Vi ser att du jobbar dedikerat med myndighetens medarbetarkommunikation i nära samarbete med de avdelningar som hanterar det interna stödet. De har till exempel ansvar för verksamhetsutveckling, HR-frågor inklusive vårt arbetsgivarvarumärke, kund- och internservice, lokaler, planering och budget. Att sätta frågor i ett begripligt sammanhang, ge mening i det komplexa samt bidra till förståelse för organisationens mål och våra uppdrag kommer naturligt för dig. Intranätet är en viktig plats för intern kommunikation och en kanal du ska både utveckla och förvalta i nära samarbete med en webbredaktör. Vi ser att du har erfarenhet av planering, kanalval och har känsla för tajming. Att skriva och ta fram visuellt innehåll kommer naturligt för dig.  En effektiv medarbetarkommunikation spelar en viktig roll i vår verksamhet. Vi ser att du ska kunna arbeta med hela kedjan från att identifiera kommunikationsbehov och välja strategier till att prioritera, planera och producera innehåll utifrån de effekter vi vill nå. Att vara rådgivande till chefer, till exempel kopplat till ett kommunikativt ledarskap, kan också ingå i arbetet. Du kan också komma att delta i andra uppdrag inom kommunikationssekretariat. Din profil • Vi söker dig som har högskoleutbildning inom exempelvis medie- och kommunikationsvetenskap eller annan eftergymnasialutbildning som vi bedömer likvärdig. • Du har aktuell och relevant arbetslivserfarenhet från kommunikationsområdet • Du har erfarenhet av medarbetarkommunikation inom offentlig sektor eller större nationell eller internationell organisation • Du har erfarenhet av att ha arbetat med intranät och att ta fram innehåll • Vana att arbeta i CMS för intranät eller webb • Du har mycket goda kunskaper i svenska • Det är en bonus om du har erfarenhet av att utveckla förutsättningar för en förflyttning mot en kommunikativ organisation. Personliga egenskaper För att trivas i rollen behöver du kunna arbeta planerat och långsiktigt, men samtidigt snabbt kunna byta fokus för att jobba med aktuella oplanerade frågor. Du behöver ha förmågan att analysera och snabbt sätta dig in nya ämnen och frågor. Som person är du lyhörd, engagerad och strukturerad och du är trygg med att kunna ta beslut inom ditt ansvarsområde. Vidare ser vi att du är positiv och har god förmåga att skapa förtroende och goda relationer. Du ska tycka om att arbeta i team både inom och utanför kommunikationsskrået. Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper.  Vi ser fram emot din ansökan! Vi erbjuder dig Tjänsten är placerad i Eskilstuna, med goda pendlingsmöjligheter från flera orter i Mälardalsregionen inklusive Storstockholm. På kontoret i Eskilstuna arbetar vi aktivitetsbaserat i moderna lokaler. Vi erbjuder flexibla arbetstider och har goda möjligheter till distansarbete. Energimyndigheten sätter värde på de kvaliteter som jämn könsfördelning och mångfald kan tillföra verksamheten. Varaktighet/Arbetstid/Tillträde Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid och inleds med sex månaders provanställning. Tillträde enligt överenskommelse. Ansökan Välkommen med din ansökan senast 2024-04-03. Om du skickar din ansökan på annat sätt än genom vår webbplats - märk då din ansökan med diarienr: 2024–004270 Kontaktpersoner För information om tjänsten kontakta Sofie Wennerstein, chef för sektionen för kommunikationsarbete, Kommunikationssekretariatet, 073-660 20 64. För information om rekryteringsprocessen kontakta rekryteringskonsult Agneta Lund, 070 -378 94 02. Fackliga kontaktpersoner; Mikaela Sahlin SACO-S 016-544 20 97 Eva-Karin Magnusson, ST, 016-544 21 94

20 mars 2024
Sista ansökan:
3 april 2024