FORSKNINGSRÅDET F MILJÖ, AREELLA NÄRINGAR OCH SA jobb

Lediga jobb hos FORSKNINGSRÅDET F MILJÖ, AREELLA NÄRINGAR OCH SA

Formas söker en jurist med inriktning mot statsstöd

Vill du bli en av oss? Nu söker vi en erfaren jurist och erbjuder en intressant tjänst där du har hög delaktighet i vår kärnverksamhet och får arbeta i ett brett fält av rättsområden men med fokus på statsstödsfrågor. Formas är ett forskningsråd för hållbar utveckling. Vi finansierar forskning och innovation och tar fram kunskapsunderlag som ska bidra till att uppfylla FN:s globala hållbarhetsmål och Sveriges miljömål. Vår finansiering har ökat de senaste åren och vi driver och utvecklar nu bland annat en stor innovationssatsning, Impact Innovation, tillsammans med Vinnova och Energimyndigheten. Genomgående har vi stort fokus på samverkan med andra myndigheter, forskare och olika samhällsaktörer, såväl i Sverige som internationellt. Formas jurister är placerade på förvaltningsavdelningen som leds av en förvaltningschef. Förvaltningsavdelningen ansvarar även för bland annat HR, ekonomi, arkiv, registratur, verksamhetsplanering och ledningsstöd.   Om rollen Din huvuduppgift är att ge stöd till verksamhetens chefer och medarbetare, bistå ledningen i olika juridiska frågor samt att utveckla myndighetens arbete med statsstöd. Arbetet består av juridiskt stöd och rådgivning med fokus på finansiering av forskning och innovation och i synnerhet utifrån ett statsstödsperspektiv. I arbetet ingår också frågor i samband med nationell och internationell forskningssamverkan. Du har goda kunskaper om statsstöd och vill utveckla Formas arbete med regelverk och rutiner kring statsstöd. Du trivs med att utbilda medarbetare och chefer. I arbetet ingår också att ta fram, granska och kvalitetssäkra rutiner i stort, beslut och avtal samt att hantera frågor om bland annat dataskydd och sekretess. Arbetet omfattar en stor bredd av frågor och sker i tätt samarbete med tre juristkollegor. Du kommer att leda eller delta i projekt eller arbetsgrupper i arbete med rutin- och processutveckling samt i olika utredningar och uppdrag. Du samverkar och har externa kontakter med Regeringskansliet, andra myndigheter och organisationer. Du omvärlds bevakar och följer det som är av relevans för ditt och myndighetens ansvarsområde. Du följer också utvecklingen både inom svensk lagstiftning och inom EU-lagstiftningen. Vem är du? Vi söker dig som är erfaren jurist och har: • jurist kandidat- eller juristexamen.  • minst 5 års aktuell erfarenhet av arbete som verksjurist eller av liknande roll • god erfarenhet av statsstödsrätt • mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska. Det är meriterande om du har: • notariemeritering från förvaltningsdomstol eller allmän domstol • erfarenhet från statlig myndighet eller annan erfarenhet som bedöms likvärdig • erfarenhet från forsknings- och innovationsfinansiering • erfarenhet av juridiken kring EU-samarbeten • erfarenhet av att driva, planera och genomföra projekt Egenskaper vi värdesätter Som person har du ett lösningsorienterat arbetssätt, är ansvarstagande, prestigelös och har hög integritet. Du tycker om att arbeta såväl självständigt som i grupp. Du är intresserad av att aktivt ta initiativ och driva frågor samt bidra till att metoder och arbetssätt utvecklas i verksamheten. Du har god pedagogisk förmåga och trivs med att hålla utbildning och presentationer samt är skicklig på att kommunicera juridiska frågor med kollegor inom andra yrkeskategorier. Du kan hantera många ärenden parallellt, prioritera samt leverera på utsatt tid och med god kvalitet. Stor vikt kommer läggas vid personliga egenskaper och lämplighet. Att jobba på Formas Formas är en statlig myndighet med cirka 110 medarbetare. Våra verksamhetsområden omfattar miljö, areella näringar och samhällsbyggande. Det innebär att vi finansierar forskning och innovation som rör klimat, cirkulär ekonomi, livsmedel, skogs- och jordbruk, hav och vatten samt stadsplanering. Därutöver utvecklar vi strategier, gör analyser, sammanställer kunskapsunderlag och kommunicerar om forskning och forskningsresultat. Vi betalar årligen ut cirka 2 miljarder till forsknings- och innovation. Formas tillämpar ett hybridbaserat arbetssätt och arbetar aktivt för att ligga i framkant när det kommer till digitala lösningar och processer. Formas erbjuder en attraktiv arbetsplats som utmärks av strävan att vara fri från diskriminering och ge lika möjligheter till alla. Vi tror på jämlikhet, inkludering och mångfald och värderar olika erfarenheter. Därför ser vi positivt på sökanden med olika bakgrunder och erfarenheter. Läs mer på: Så är det att jobba på Formas Ansökan Anställningen är tillsvidare med tillträde snarast. Formas tillämpar provanställning. Betyg och övriga handlingar tar du med vid en eventuell intervju. Beslut om tillsättning publiceras på hemsidan. Ansök genom att klicka på knappen Ansök. Sista ansökningsdag är den 13 maj 2024. Vi avböjer all rekrytering- och annonseringshjälp. Kontaktinformation Vill du veta mer om tjänsten är du välkommen att kontakta biträdande avdelningschef  Timothy Hallgren, tfn 08-775 40 49. Uppgifter om rekryteringsprocessen lämnas av HR-specialist Lena Lundin, tfn 08-775 40 06.

18 april 2024
Sista ansökan:
13 maj 2024
Formas söker en projektcontroller

Vill du jobba med uppföljning och redovisning av statstödsprojekt och EU-finansierade projekt? Vill du bidra till att förbättra arbetssätt och rutiner? Välkommen till Formas, ett forskningsråd för hållbar utveckling! Vi finansierar forskning och innovation och tar fram kunskapsunderlag som ska bidra till att uppfylla FN:s globala hållbarhetsmål och Sveriges miljömål. Formas betalar årligen ut cirka 2 miljarder till forskning och innovation. Vi har stort fokus på samverkan med forskare och olika samhällsaktörer, såväl i Sverige som internationellt. Du kommer att tillhöra förvaltningsavdelningen och ingå i ekonomifunktionen. Förvaltningsavdelningen leds av en förvaltningschef och ansvarar bland annat för HR, ekonomi, arkiv, registratur, verksamhetsplanering och ledningsstöd.   Om rollen Arbetet består av projektuppföljning av forsknings- och innovationsprojekt varav projekt med statsstöd är vanligt förekommande. Du kommer att jobba tillsammans med en andra projektcontroller och kollegor inom ekonomifunktionen. Arbetsuppgifterna består även av redovisning, uppföljning och analyser av EU-projekt. Du kommer att jobba både med redovisning och med controlleruppgifter. Förutom att praktiskt jobba med projektbudgetar och uppföljning kommer du även att delta i utveckling av rutiner och arbetssätt. Du kommer att jobba brett tillsammans med chefer och medarbetare i organisationen. Vem är du? Vi söker dig som är intresserad av ekonomistyrning och har: • Kandidatexamen inom ekonomiområdet eller motsvarande kunskaper   • Några års aktuell erfarenhet av arbete som controller och med projektredovisning • Goda redovisningskunskaper • God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska. Det är meriterande om du har: • erfarenhet av redovisning och/eller uppföljning av EU-projekt • god erfarenhet av arbete med statsstödsfrågor • erfarenhet av forsknings- och innovationsfinansiering • erfarenhet av större ekonomisystem, gärna Agresso/ERP • erfarenhet av att driva, planera och genomföra projekt I arbetsuppgifterna ingår att delta i olika projekt eller arbetsgrupper. Du omvärldsbevakar och följer det som är av relevans för ditt arbetsområde. Egenskaper vi värdesätter Som person är du analytisk, noggrann, ansvarstagande, prestigelös och har hög integritet. Du tycker om att arbeta såväl självständigt som i grupp. Du är intresserad av att aktivt ta initiativ och driva frågor samt bidra till att metoder och arbetssätt utvecklas i verksamheten. Du är en fena på excel och intresserad av att utveckla våra digitala verktyg för att effektivisera controllerarbetet. Du har god pedagogisk förmåga och kan förklara hur projektredovisning och uppföljning hänger ihop på ett enkelt sätt. Du kan hantera många ärenden parallellt, prioritera samt leverera på utsatt tid och med god kvalitet. Vi fäster stor vikt vid personlig lämplighet. Att jobba på Formas Formas är en statlig myndighet med cirka 110 medarbetare. Våra verksamhetsområden omfattar miljö, areella näringar och samhällsbyggande. Det innebär att vi finansierar forskning och innovation som rör klimat, cirkulär ekonomi, livsmedel, skogs- och jordbruk, hav och vatten och stadsplanering. Därutöver utvecklar vi strategier, gör analyser, sammanställer kunskapsunderlag och kommunicerar om forskning och forskningsresultat. Formas tillämpar ett hybridbaserat arbetssätt och arbetar aktivt för att ligga i framkant när det kommer till digitala lösningar och processer. Formas erbjuder en attraktiv arbetsplats som utmärks av strävan att vara fri från diskriminering och ge lika möjligheter till alla. Vi tror på jämlikhet, inkludering och mångfald och värderar olika erfarenheter. Därför ser vi positivt på sökanden med olika bakgrunder och erfarenheter. Läs mer på: Så är det att jobba på Formas Ansökan Anställningen är tillsvidare med tillträde snarast. Formas tillämpar provanställning. Betyg och övriga handlingar tar du med vid en eventuell intervju. Beslut om tillsättning publiceras på hemsidan. Ansök genom att klicka på knappen Ansök. Sista ansökningsdag är den 7 maj 2024. Vi avböjer all rekrytering- och annonseringshjälp. Kontaktinformation Vill du veta mer om tjänsten är du välkommen att kontakta avdelningschef Karin Leth, tfn 08-775 40 60. Uppgifter om rekryteringsprocessen lämnas av HR-specialist Lena Lundin, tfn 08-775 40 06.

16 april 2024
Sista ansökan:
7 maj 2024
Formas söker analytiker inom miljöforskning

Välkommen till Formas, ett forskningsråd för hållbar utveckling! Vi finansierar forskning och innovation och tar fram kunskapsunderlag som ska bidra till att uppfylla FN:s globala hållbarhetsmål och Sveriges miljömål. Vi har stort fokus på samverkan med forskare och olika samhällsaktörer, såväl i Sverige som internationellt. Ett av Formas uppdrag är att sammanställa publicerad forskning som ett stöd i utvecklandet av effektiva styrmedel inom miljöområdet. Detta gör vi framför allt i form av så kallade systematiska översikter. De utgör ett viktigt underlag inför beslut om miljövårdsåtgärder genom att visa hur starkt vetenskapligt stöd det finns för dessa åtgärder. Myndigheter, länsstyrelser och kommuner är exempel på mottagare av våra forskningssammanställningar. Avdelningen för analys och policy söker nu en analytiker som kan bidra i arbetet med att sammanställa miljöforskning. Om rollen Som analytiker har du en tydlig roll i att driva och utveckla Formas arbete med att sammanställa och tillgängliggöra forskningsresultat inom miljöområdet. Du kommer att projektleda och genomföra systematiska översikter, och andra typer av forskningssammanställningar, samt ansvara för dialogen med mottagarna av rapporterna. Till din hjälp har du en grupp av externa forskare med expertkunskaper inom respektive ämnesområde. Vem är du? Vi söker dig som är intresserad av forskning och samhällsutveckling, och har: • forskarutbildning med relevant ämnesinriktning. • gedigen erfarenhet av projektledning. • erfarenhet av samverkan med olika aktörer i samhället. • lätt för att sätta dig in i nya kunskapsområden. • goda kunskaper i forskningsmetodik, samt ett uttalat intresse för metodfrågor. • mycket god förmåga att uttrycka dig enkelt och tydligt i tal och skrift, med vana att skriva rapporter både på svenska och engelska. Det är meriterande om du har: • tidigare erfarenhet av att arbeta med systematiska översikter eller andra typer av forskningssammanställningar. • arbetat med metod- eller kvalitetsutveckling. • erfarenhet inom miljöforskningsområdet. • kunskaper i metaanalys av kvantitativa och/eller kvalitativa data.   Egenskaper vi värdesätter Som person är du självgående, initiativtagande och ansvarstagande med god förmåga att analysera, planera, strukturera och prioritera ditt arbete. Du ser helheten, är prestigelös och har även en god samarbetsförmåga. Vidare är du kommunikativ och talar klart och välformulerat i både mindre och större sammanhang. Stor vikt kommer läggas vid personliga egenskaper och lämplighet. Att jobba på Formas Formas är en statlig myndighet med cirka 100 medarbetare. Våra verksamhetsområden omfattar miljö, areella näringar och samhällsbyggande. Det innebär att vi finansierar forskning och innovation som rör klimat, cirkulär ekonomi, livsmedel, skogs- och jordbruk, hav och vatten, stadsplanering. Därutöver utvecklar vi strategier, gör analyser, sammanställer kunskapsunderlag och kommunicerar om forskning och forskningsresultat. Vi tillämpar ett hybridbaserat arbetssätt och arbetar aktivt för att ligga i framkant när det kommer till digitala lösningar och processer. Formas erbjuder en attraktiv arbetsplats som utmärks av strävan att vara fri från diskriminering och ge lika möjligheter till alla. Vi tror på jämlikhet, inkludering och mångfald och värderar olika erfarenheter. Därför ser vi positivt på sökanden med olika bakgrunder och erfarenheter. Läs mer på: Så är det att jobba på Formas   Ansökan Anställningen är tillsvidare med tillträde snarast. Formas tillämpar provanställning. Betyg och övriga handlingar tar du med vid en eventuell intervju. Beslut om tillsättning publiceras på hemsidan. Ansök genom att klicka på knappen Ansök. Sista ansökningsdag är den 3 maj 2024. Vi avböjer all rekrytering- och annonseringshjälp. Kontaktinformation Vill du veta mer om tjänsten är du välkommen att kontakta biträdande avdelningschef Arvid Bring, tfn 08-775 40 28. Uppgifter om rekryteringsprocessen lämnas av HR-specialist Lena Lundin, tfn 08-775 40 06.

12 april 2024
Sista ansökan:
3 maj 2024