Stockholms Konstnärliga Högskola jobb

Lediga jobb hos Stockholms Konstnärliga Högskola

Handläggare

Stockholms konstnärliga högskola (SKH) utbildar och forskar inom cirkus, dans, danspedagogik, film, media, opera, scenkonst och skådespeleri. Genom banbrytande utbildning och forskning vill vi stärka konstens kraft och förmåga att möta samhällets utmaningar. I miljön för konstnärlig forskning har vi unika möjligheter att fördjupa utbildningarna och skapa tvärkonstnärliga samarbetsprojekt. Vill du bidra till en attraktiv studie-, forsknings- och arbetsmiljö? Hos oss blir du en viktig del i den kritiskt reflekterande och inkluderande miljön. Genom nyskapande arenor för morgondagens tongivande konstnärer, forskare och pedagoger bidrar vi på konstnärlig grund till en aktiv dialog med det omgivande samhället. Gemensamt bär vi en kultur med en stark vi-känsla som utmärks av ansvar, tillit och engagemang där olikheter tillvaratas.Välkommen att söka anställning som vikarierande handläggare vid forskningskansliet! Är du en driven och engagerad person som vill arbeta med stöd i forskningsfrågor? Tycker du att det är inspirerande att arbeta med utveckling och förbättring av rutiner och verksamhet? Skulle du vara intresserad av att göra detta i en miljö där vi utbildar morgondagens konstnärer? Då är det förmodligen dig vi söker. Forskningskansliet stödjer forskning och forskarutbildning vid Stockholms konstnärliga högskola och omfattar både strategiskt och operativt stöd. Kansliet är en del av högskolans gemensamma förvaltning. Som en av fem medarbetare på forskningskansliet bidrar du till kansliets gemensamma processer samtidigt som du arbetar med egna ansvarsområden. Arbetsuppgifter Som handläggare på forskningskansliet arbetar du med stöd till forskningen på SKH. Du ansvarar för handläggning av olika slags forskningsärenden och löpande projektadministration, forskningsnyhetsbrev, internt forskningsanslag m.m. Arbetet bedrivs i nära samarbete med chefen för forskningskansliet, forskare, prefekter, ämneschefer och vicerektor för forskning, samt övriga avdelningar på förvaltningen på SKH. I dina arbetsuppgifter ingår att du: • Tar fram styrdokument och riktlinjer. • Arbetar med konferens- och seminariestöd. • Tar fram olika typer av avtal och arvodesersättningar. • Bereder och handlägger ärenden och underlag för beslut i forskningsrelaterade frågor. • Utvecklar administrativa processer och rutiner för forskningsstödet. • Samlar in, analyserar och sammanställer information i de ärenden du ansvarar för samt presenterar den både muntligt och skriftligt på ett tydligt och begripligt sätt för interna och externa aktörer. • Deltar i gemensam planering för verksamheten på kansliet samt andra på kansliet förekommande arbetsuppgifter. Kvalifikationer: • Högskoleutbildning inom ett utbildningsområde som arbetsgivaren bedömer relevant. • Erfarenhet av kvalificerat administrativt arbete inom statlig myndighet. • Mycket god förmåga att kommunicera i tal och skrift på svenska och engelska. • Erfarenhet av att arbeta i olika system och Officepaketet. Meriterande: • Erfarenhet av kvalificerat administrativt arbete inom högskolesektorn, gärna med forskningsadministration. • Erfarenhet av konferens- och seminariestöd samt projektledning. • Erfarenhet av arbetat med avtal och arvoden inom högskolan Vi letar efter en person med engagemang och analytisk förmåga, som snabbt sätter sig in i nya arbetsuppgifter, har lätt för att fatta egna beslut och driva arbetet framåt. Du är självständig, initiativtagande, noggrann och har förmåga att strukturera ditt arbete, i såväl operativa som strategiska frågor. Vidare krävs mycket god samarbetsförmåga, vilket innebär att du tycker om att skapa relationer och utveckla och upprätthålla goda samarbeten. Då vi befinner oss i en intensiv fas av organisationsutveckling är viktigt att du sporras av att tillsammans med kollegor initiera nya rutiner i en samverkande miljö. Då forskningsmiljön delvis är internationell måste du kunna kommunicera på ett lyhört och tydligt sätt på både svenska och engelska. Du har ett intresse för forskning och forskningsfrågor. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper. Om anställningen Anställningen är ett vikariat på heltid med en varaktighet på nio månader. Tillträde den 1 september 2024 eller enligt överenskommelse. Om ansökan Du registrerar din ansökan och laddar upp dokument i vårt rekryteringssystem. I korthet ska ansökan innehålla meritförteckning (CV och personligt brev) med kopior på handlingar du vill styrka meritförteckningen med. Eventuella bilagor du vill åberopa som inte kan skickas via vårt rekryteringssystem skickas till Stockholms konstnärliga högskola, Box 24045, 104 50 Stockholm, märkt med diarienummer SKH 2024/252/2.2.1. Välkommen med din ansökan senast 2024-05-10! Fackliga företrädare: https://www.uniarts.se/om-skh/jobba-pa-skh/p-org För denna rekrytering har vi gjort vårt annonsval och vill därför inte bli kontaktade av annonsförsäljare, rekryteringsbyråer eller motsvarande.

11 april 2024
Sista ansökan:
10 maj 2024
Fastighets- och säkerhetsansvarig

Stockholms konstnärliga högskola (SKH) utbildar och forskar inom cirkus, dans, danspedagogik, film, media, opera, scenkonst och skådespeleri. Genom banbrytande utbildning och forskning vill vi stärka konstens kraft och förmåga att möta samhällets utmaningar.   Vill du bidra till en attraktiv studie-, forsknings- och arbetsmiljö? Hos oss blir du en viktig del i en miljö där vi genom nyskapande arenor för morgondagens tongivande konstnärer, forskare och pedagoger bidrar på konstnärlig grund till en aktiv dialog med det omgivande samhället. Gemensamt bär vi en kultur med en stark vi-känsla som utmärks av ansvar, tillit och engagemang.   Välkommen att söka anställning som Fastighets- och säkerhetsansvarig till Fastighets- och serviceavdelningen! Nu söker vi en Fastighets- och säkerhetsansvarig till högskolans Fastighets- och serviceavdelning. Avdelningens huvudsakliga uppgift är att ansvara för högskolans lokaler, underhåll och kontakter med våra hyresvärdar. Avdelningen ger stöd och service till högskolans personal, studenter och externa besökare. Vi är ett team på 12 personer med bred kompetens och gott samarbete. Avdelningen jobbar nära verksamheten på våra olika adresser på Valhallavägen och Brinellvägen på Östermalm i Stockholm. Tjänsten innefattar tjänstgöring på samtliga högskolans adresser men den huvudsakliga placeringen är på Brinellvägen 58. Där ansvarar du för lokalerna för ämnena Dans, Danspedagogik, Cirkus och Opera. Du rapporterar direkt till chefen för Fastighets- och serviceavdelningen som tillhör den gemensamma förvaltningen på Stockholms Konstnärliga högskola. Arbetsuppgifter Du kommer, tillsammans med dina kollegor på avdelningen, att vara ett tekniskt och administrativt stöd och ansvara för säkerhet och service. Du kommer att arbeta med fysisk arbetsmiljö och det löpande arbetet med driftsfrågor, felanmälningar, passerkort, larm och lås. Du gör inköp och nödvändiga investeringar samt planerar för underhållsarbeten i både egen regi och tillsammans med våra hyresvärdar. Du ansvarar för underhåll av inredning och utrustning och medverkar i planeringen av lokalanvändandet och samordnar högskolans produktioner och arrangemang tillsammans med produktionstekniker. Du samarbetar också med våra studentkårer och stöttar deras arrangemang. Du är kontaktpersonen gentemot hyresvärdarnas förvaltning och tekniska fastighetsdrift. I tjänsten ingår möblerings-och utrustningsservice till verksamheten. Du levererar, möblerar, kopplar in utrustning och återställer lokaler efter föreställningar och evenemang. Som en del i tjänsten ingår även ansvar för både nya och befintliga avtal kopplat till fastigheten och fastighetsskötseln. Du deltar i arbetet med högskolegemensamma frågor inom avdelningens verksamhetsområde samt övriga gemensamma aktiviteter på högskolan. I tjänsten ingår ansvar för säkerheten och mot ersättning har du jourberedskap ca en vecka/månad. Jourberedskapen delas med dina kollegor. Tjänstgöring på obekväm arbetstid förekommer undantagsvis. Du ansvarar för vaktmästeriets funktion och kan komma att arbetsleda en till två personer. Kvalifikationer • Erfarenhet av att samordna, leda och självständigt driva mindre projekt. • Erfarenhet av att självständigt lösa stora och små arbetsuppgifter • Minst tre års erfarenhet av att arbeta som arbetsledare. • Erfarenhet av planering och administration • God förmåga att kommunicera på svenska och engelska i tal och skrift. • Erfarenhet av arbete i olika system och god digital kompetens • Erfarenhet av arbete med skylift, stegar och byggnadsställningar Meriterande • Kännedom om arbetsmiljöfrågor och brandskydd • Intresse för hållbarhets- och miljöfrågor • Erfarenhet av arbete med AV- och ljusteknik • Erfarenhet från högskola/universitet eller annan utbildningsmiljö • Kännedom om förutsättningar för konstnärliga verksamheter tex dans och cirkusverksamhet För att trivas krävs att du är självgående, ansvarstagande och lösningsorienterad. Vidare är du driftig, initiativrik, har hög servicekänsla och van att arbeta praktiskt. Du har också lätt att samarbeta och möta människor och har lätt för ett helhetsperspektiv. Du bör vara lugn och trygg i din yrkesroll. Institutionernas utbildningsområden förändras ständigt, och nya arbetsuppgifter utvecklas i och med det. Därför är det av stor vikt att du är öppen och intresserad av att utveckla nya arbetsmetoder. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Om anställningen Anställningens är tillsvidare på heltid. Vi tillämpar sex månaders provanställning. Tillträde 2024-08-05 eller enligt överenskommelse. Stockholms konstnärliga högskola vill ta tillvara de kvaliteter som möten mellan olika perspektiv och erfarenheter tillför verksamheten. SKH välkomnar särskilt sökande som kompletterar vår organisation avseende jämställdhet och etnisk mångfald. Om ansökan Du registrerar din ansökan och laddar upp dokument i vårt rekryteringssystem. I korthet ska ansökan innehålla meritförteckning (CV och personligt brev) med kopior på handlingar du vill styrka meritförteckningen med. Eventuella bilagor du vill åberopa som inte kan skickas via vårt rekryteringssystem skickas till Stockholms konstnärliga högskola, Box 24045, 104 50 Stockholm, märkt med diarienummer SKH 2024/270/2.2.1. Välkommen med din ansökan senast 2024-04-26! Fackliga företrädare: https://www.uniarts.se/om-skh/jobba-pa-skh/p-org För denna rekrytering har vi gjort vårt annonsval och vill därför inte bli kontaktade av annonsförsäljare, rekryteringsbyråer eller motsvarande.

5 april 2024
Sista ansökan:
26 april 2024
Assistant Professor of Circus

Stockholm University of the Arts (SKH) provides education and conducts research in the fields of circus, dance, dance pedagogy, film, media, opera, performing arts and acting. Through our pioneering educational programmes and research, we aim to strengthen the power and ability of art to interact with and respond to challenges of society today. This position is based in the subject area of Circus, department 1.  Learn more about the SKH’s Circus programmes here: https://www.uniarts.se/english/circus/   We welcome your application for the position of Assistant Professor of Circus We are looking for someone with the desire to teach, conduct research and supervision at all levels in Circus.As an assistant professor, you are a leader in your artistic area, the quality of activities is at the highest international level and you have a deep and broad-based knowledge of your artistic area. You are expected to engage in and lead artistic research work and be able to critically reflect on the artistic processes that are part of your teaching. This position is for you who are interested in connecting practice and theory. We work in teaching teams and the teaching is planned and implemented in collaboration with other teachers in the Circus Subject Area, the Department, and SKH. Job description Your work tasks also include: • Responsibility for student education in circus. • Participating in the development of existing and new courses and programmes in relation to other specialisations at the Department. • Working with course administration, participating in departmental development work, and collaborating with both internal SKH organisations as well as with external parties. • Actively participating in the development within circus and the societal development that is of relevance to the work at the university. • Contributing to the development of SKH's education and research and promoting integration between them. As an assistant professor you will have an important role in the work of building a common culture of openness and collaboration at SKH, as well as in the creation of a good work environment. You may be offered assignments or responsibility for study programmes or specialisations, board appointments, and be afforded the time and opportunity to pursue artistic research.  Eligibility In order to be eligible for the position of assistant professor in circus you have to demonstrate both artistic and teaching expertise within the field of circus. Learn more about entry requirements for artistic and teaching expertise on our website at: https://www.uniarts.se/english/about-uniarts/careers/artistic-and-teaching-expertise#AssistantProfessor Detailed information regarding qualifications and assessment criteria for teaching appointments is stated in Chapter 4 Sections 3 and 4 of the Swedish Higher Education Ordinance. This requires a deep understanding of and extensive experience with circus. In addition, you have those personal abilities required to competently fulfil the appointment and to be able to represent the university in a manner beneficial to the organisation. This position requires the ability to express yourself well in speech and writing in English. Assessment criteria The following criteria will be assessed, in this order of priority, and must be documented: • Artistic expertise; breadth and depth of knowledge in the area of artistic specialisation and a good ability to develop and implement artistic research and development activities of high quality. • Teaching skills; proven teaching skills in an artistic context within or outside a university context. • Practical knowledge of, and ability to teach, individual and collective circus discipline techniques • Demonstrated pedagogical and artistic skills in one or more circus disciplines, including manual and adapted spotting techniques. • Good co-operation and communication skills • Experience in performance, artistic authorship, and directing in the circus field • Ability to describe and reflect on your teaching and your approach to education • Administrative skills As an employee of Stockholm University of the Arts, you belong to a positive, collegial environment that promotes and supports equality, diversity and inclusion. Emphasis is placed on open communication that engages students and staff and encourages their contributions. We place great importance on your ability to communicate and behave professionally, ability to work collaboratively and ability to contribute to and promote educational and artistic directions set by the management.    Candidates who do not speak Swedish are expected to have acquired sufficient language skills within two years to be able to work in a Swedish-speaking teaching environment. We place a great deal of importance on your personal attributes. You have undergone training in teaching in higher education, or expect to do so within the next three years, or have in some other documented manner acquired equivalent knowledge. About the position The scope of employment is 100 percent of a full-time position and it is a fixed period of 5 years. Employment to commence at the earliest date 1 April 2025.  Stockholm University of the Arts wants to take advantage of the qualities that encounters between different perspectives and experiences bring to the organisation. SKH particularly welcomes applicants who complement our organisation in terms of equality and ethnic diversity.  How do I apply and what form will the recruitment process take? Applications should be submitted in English as they may be reviewed by international experts. You can register your application and upload documents in our recruitment system. Please ensure that all documents are marked with the reference number SKH 2024/196/2.2.1 Detailed information on what to include with your application can be found in the document “What should be included in my application?” on our website: https://www.uniarts.se/english/about-uniarts/careers We welcome your application no later than 24-05-13

28 mars 2024
Sista ansökan:
13 maj 2024
Lektor i Cirkus

Stockholms konstnärliga högskola (SKH) utbildar och forskar inom cirkus, dans, danspedagogik, film, media, opera, scenkonst och skådespeleri. Genom banbrytande utbildning och forskning vill vi stärka konstens kraft och förmåga att möta samhällets utmaningar. Denna här tjänsten är placerad på institution 1, där ämnesområde Cirkus ingår.  Läs mer om SKH:s cirkusprogram här: https://www.uniarts.se/english/circus/   Välkommen att söka anställning som lektor i cirkus! Vi söker dig som vill arbeta med undervisning, forskning och handledning på samtliga nivåer inom Cirkus. Som lektor är du ledande inom ditt konstnärliga område, kvaliteten på verksamheten är på högsta internationella nivå och du har en djup och bred kunskap om ditt konstnärliga område. Du förväntas delta i och leda konstnärligt forskningsarbete och kunna kritiskt reflektera över de konstnärliga processer som är en del av din undervisning. Den här tjänsten är för dig som är intresserad av att koppla samman praktik och teori. Vi arbetar i lärarlag och undervisningen planeras och genomförs i samarbete med andra lärare inom ämnesområdet cirkus, institutionen och SKH.   Arbetsbeskrivning Dina arbetsuppgifter omfattar även: • Ansvar för studenters utbildning inom på cirkus. • Arbete för att utveckla befintliga och nya kurser och program i förhållande till andra inriktningar på institutionen. • Arbete med kursadministration, delta i institutionens utvecklingsarbete och samarbeta med såväl interna SKH-organisationer som med externa parter. • Att aktivt delta i utvecklingen inom cirkus och den samhällsutveckling som är av relevans för arbetet vid universitetet. • Att bidra till utvecklingen av SKH:s utbildning och forskning samt främja integrationen dem emellan. Som lektor kommer du att ha en viktig roll i arbetet med att bygga en gemensam kultur av öppenhet och samarbete på SKH, samt i skapandet av en god arbetsmiljö. Du kan komma att erbjudas uppdrag eller ansvar för utbildningsprogram eller inriktningar, styrelseuppdrag samt ges tid och möjlighet att bedriva konstnärlig forskning.  Behörighet För att vara behörig till tjänsten som lektor i cirkus måste du visa både konstnärlig och pedagogisk skicklighet inom cirkusområdet. Läs mer om behörighetskraven för konstnärlig och pedagogisk kompetens på vår webbplats: https://www.uniarts.se/english/about-uniarts/careers/artistic-and-teaching-expertise#AssistantProfessor Detaljerad information om kvalifikationer och bedömningsgrunder för läraranställningar framgår av 4 kap. 3 och 4 §§ högskoleförordningen. Detta kräver en djup förståelse för och omfattande erfarenhet av cirkus. Dessutom har du de personliga egenskaper som krävs för att på ett kompetent sätt fullgöra uppdraget och för att kunna företräda universitetet på ett sätt som är till nytta för organisationen. För denna tjänst krävs förmåga att uttrycka sig väl i tal och skrift på engelska. Bedömningskriterier Följande kriterier kommer att bedömas i prioritetsordning, och måste dokumenteras: • Konstnärlig skicklighet; breda och djupa kunskaper inom inriktning för ditt konstnärliga område samt god förmåga att utveckla och genomföra konstnärlig forsknings- och utvecklingsarbete av hög kvalitet. • Pedagogisk skicklighet: visat pedagogisk skicklighet i konstnärliga sammanhang inom eller utom högskolan. • Praktisk kunskap om och förmåga att lära ut individuella och kollektiva cirkusdisciplinära tekniker. • Visade pedagogiska och konstnärliga färdigheter i en eller flera cirkusdiscipliner, inklusive olika passningstekniker • God samarbets- och kommunikationsförmåga • Erfarenhet av scenframställning, konstnärligt skapande och regiarbete inom cirkusområdet. • Förmåga att beskriva och reflektera över din undervisning och ditt förhållningssätt till utbildning • Administrativa färdigheter Som anställd på Stockholms konstnärliga högskola deltar du i en positiv, kollegial miljö som främjar och stödjer jämlikhet, mångfald och inkludering. Vi lägger stor vikt vid öppen kommunikation, där studenter och personal är engagerade och deras bidrag uppmuntras. Vi lägger stor vikt vid förmågan att kommunicera och agera på ett professionellt sätt, att arbeta i team och att bidra till och främja pedagogiska och konstnärliga riktningar som fastställts av ledningen.    Sökande som inte behärskar svenska förväntas inom två år ha tillägnat sig tillräckliga språkkunskaper för att kunna arbeta i en svenskspråkig undervisningsmiljö.  Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Du har genomgått, eller förväntas inom närmsta tre åren genomgå, högskolepedagogisk utbildning eller på annat dokumenterat sätt förvärvat motsvarande kunskaper. Om tjänsten Anställningens omfattning är 100% av heltid och är tidsbegränsad till 5 år. Tillträde 1 april 2025 eller enligt överenskommelse.  Stockholms konstnärliga högskola vill ta tillvara de kvaliteter som möten mellan olika perspektiv och erfarenheter tillför verksamheten. SKH välkomnar särskilt sökande som kompletterar vår organisation vad gäller jämställdhet och etnisk mångfald.  Hur ansöker jag och hur ser rekryteringsprocessen ut? Ansökningar ska skrivas på engelska eftersom de kan komma att granskas av internationella sakkunniga. Du registrerar din ansökan och laddar upp dokument i vårt rekryteringssystem. Märk alla handlingar med diarienummer SKH 2024/196/2.2.1 Utförlig information om vad som ska ingå i din ansökan hittar du här: Jobba på SKH (uniarts.se)   Vi välkomnar din ansökan senast den 2024-05-13 För denna rekrytering har vi gjort vårt annonsval och vill därför inte bli kontaktade av annonsförsäljare, rekryteringsbyråer eller motsvarande.

28 mars 2024
Sista ansökan:
13 maj 2024