Vaggeryds kommun jobb

Lediga jobb hos Vaggeryds kommun

Områdeschef- kvalitet och utveckling, vikariat
Vaggeryds kommun
Övriga administrations- och servicechefer

Arbetsmarknadsenheten är organiserad under Kommunstyrelsen och har uppdraget att driva och samordna arbetsmarknadsfrågor, försörjningsstöd och integrationsfrågor. Arbetsmarknadsenhetens uppdrag är att hjälpa personer som saknar fast förankring på arbetsmarknaden till självförsörjning och arbete och vi arbetar med individen i centrum. Samverkan med näringslivet, Arbetsförmedlingen och kommunens förvaltningar är också centralt i utförandet av vårt uppdrag. Arbetsmarknadsenheten verkar för inkludering i samhället oavsett kön, etnicitet, ålder och social bakgrund. Verksamheten ligger i Vaggeryds tätort med mycket goda pendlingsmöjligheter. I verksamheten hanteras en bredd av uppgifter som innefattar allt ifrån myndighetsutövning till att också vara en plats för arbetsträning och arbetsmarknadspolitiska anställningar. Kommunens värdegrund "Tanke och omtanke, idéer blir till verklighet och alla har betydelse" är tydlig inom verksamheten. Här ger vi plats för att göra skillnad och det ska märkas i utförandet av vårt uppdrag! Starta upp ESF projekt, förbereda verksamheten inför kommande aktivitetskrav, samverka på många nivåer och ha påverkansmöjlighet inom flera områden i vår mindre verksamhet. Låter detta som en miljö du hade trivts i? Har du kanske dessutom en lucka i livet om cirka 8 månader du vill vara med och skapa skillnad hos oss? Då låter detta som tjänsten för dig! Vi söker en engagerad chef som brinner för att stödja våra huvudprocesser och utveckla våra stödprocesser. I denna roll kommer du att ha ett övergripande ansvar för att säkerställa att våra stödprocesser fungerar smidigt och effektivt, samt att de kontinuerligt förbättras. Du kommer också att behöva vara flexibel och öppen för att hjälpa till där det finns behov, och bidra med trygghet och stabilitet i verksamheten. Vi erbjuder: En stimulerande och utvecklande arbetsmiljö där du kommer arbeta med engagerade team och där varje medarbetare gör skillnad! Låter detta som en tjänst för dig? Läs då gärna vidare! Om tjänsten  Denna tjänst är ett vikariat fram till sista mars 2026. Ordinarie enhetschefen kommer ha ett annat uppdrag under en period och därför kommer en områdescheftjänst tillsättas då områdeschef Arbetsmarknad kommer verka som tillförordnad Arbetsmarknadsenhetschef. Du kommer att ingå i en ledningsgrupp tillsammans med ytterligare två chefer: tillförordnad arbetsmarknadsenhetschef, samt områdeschef Etablering och Försörjning. Tillsammans arbetar ni nära för att säkerställa att verksamheten fungerar och utvecklas. Ni stödjer varandra i era uppdrag och ersätter varandra vid frånvaro. Det händer mycket i vår verksamhet just nu. Bland annat kommer vi att starta upp ett ESF-projekt tillsammans med Gnosjö kommun, där denna tjänst kommer att ha en ledande roll. Vi söker också någon som kan vara ett stöd och behjälplig i att förbereda oss för ett kommande troligt aktivitetskrav, vilket innebär att du kommer att ha en nyckelroll i att driva och implementera viktiga initiativ. Vår verksamhet har ett brett uppdrag men är ändå liten, vilket innebär att du som chef kommer att arbeta på många nivåer. Detta ger en stimulerande arbetsmiljö där du får möjlighet att påverka och agera inom flera områden. Huvudsakliga arbetsuppgifter • Leda och stödja verksamheten i det dagliga arbetet för att säkerställa att våra huvudprocesser uppfyller mål och krav. • Samordna verksamhetens utvecklingsområden samt dess kontinuitetshantering och beredskapsarbete. • Utveckla och implementera strategier för att förbättra processernas effektivitet och kvalitet. • Säkerställa att resurser används på ett optimalt sätt och att arbetet bedrivs i enlighet med gällande lagar och regler. • Samverka med chefer och medarbetare för att främja en integrerad och samordnad arbetsmiljö. • Följa upp och utvärdera processernas resultat och vidta åtgärder vid behov. I tjänsten ingår även: • Operativt chefsansvar för enhetens verksamhetsstöd, vilket omfattar 6 medarbetare. • Hantering av reception, administration, informationshantering, avtal, budget och skulder, dödsbo, personalredovisning och budgetarbete. • Ett sammanhållande ansvar för digitalisering, beredskap och kontinuitetshantering, kvalitetsarbete, uppföljning och arbetsmiljö, där du och din arbetsgrupp stödjer övriga chefer och medarbetare. • Ta fram och skriva underlag, representera verksamheten i samverkans forum och andra sammanhang. Kvalifikationer För att lyckas i rollen ser vi positivt på att du har erfarenhet i rollen som chef, gärna på kommunal verksamhet. Har du dessutom relevant högskoleutbildning ser vi det som stort plus. Som person ser vi gärna att du är serviceinriktad, lugn, uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande. Du har ett intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra och är flexibel och öppen för att hjälpa till där det finns behov. Som chef har du ett inkluderande ledarskap och skapar en arbetsmiljö där alla medarbetare känner sig värdefulla och delaktiga. Om du tidigare arbetat i en roll där du fått leda och utveckla processer inom kommunal verksamhet, arbeta med kommunal administration, inklusive hantering av avtal, budget och personalredovisning kommer det vara en fördel för rollen. Vi ser fram emot din ansökan!  Övrigt  Rekryteringsprocessen omfattar intervjuer och referenstagning, och vi tillämpar löpande urval. Det innebär att vi kan komma att påbörja intervjuer innan ansökningstiden har löpt ut. Eftersom rekryteringen sker under semestertider finns flera kontaktpersoner tillgängliga under annonseringsperioden. Jenny är rekryterande chef, Kristina kommer att vara närmaste chef för rollen, och Anna är chefskollega. Samtliga tre är involverade i rekryteringsprocessen och finns tillgängliga för att svara på frågor och driva processen framåt. Till din intervju behöver du ha med dig pass/nationellt ID och eventuellt bevis på uppehållstillstånd om du har ett medborgarskap utanför EU/EES. Detta för att vi som arbetsgivare behöver säkerställa din identitet samt säkra att du har rätt att arbeta i Sverige. Till de tjänster där det finns krav på utbildning kommer du som går vidare i rekryteringsprocessen att få lämna in underlag som styrker din utbildning, t.ex. legitimation eller examensbevis. Du kan även bifoga dem direkt i din ansökan. Till dig som företräder bemannings- och rekryteringsföretag: Vi undanber oss vänligt men bestämt erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

2 dagar sedan
Sista ansökan:
13 juli 2025
Deltidsbrandmän Vaggeryd och Skillingaryd

Om arbetsplatsen  Räddningstjänsten har 45 anställda. 7 är heltidsanställda och 38 personer är anställda i vår utryckningsorganisation på deltid vid sidan av sitt ordinarie arbete. I Vaggeryd finns en räddningschef, två beredskapssamordnare, två brandinspektörer och två styrkeledare på heltid. Den operativa styrkan består av 21 deltidsbrandmän i Vaggeryd och 19 deltidsbrandmän i Skillingaryd, av dessa är 5 personer på respektive brandstation i beredskap dygnet runt. Varje person har beredskap var tredje vecka. Vaggeryds kommuns räddningstjänst är också en del av RäddSam F. RäddSam F är ett samarbete mellan 13 kommuner i Jönköpings län och Ydre kommun i Östergötlands län samt SOS Alarm. Med gemensamma krafter hjälps vi åt i såväl den operativa räddningsinsatsen som i det förebyggande arbetet. Inom RäddSam F finns ett stort antal brandmän, styrkeledare, insatsledare och regionala insatsledare året runt, dygnet runt. Vill du bli en av oss och göra skillnad? Arbetsuppgifter Vill du... ...hjälpa någon annan? ...få ett nytt yrke? ...få lite spänning? ...få en extrainkomst? Vi söker nya deltidsbrandmän till räddningsstyrkan i Vaggeryd samt i Skillingaryd med anställning hösten 2025. Som deltidsbrandman är du med och skapar trygghet i samhället. Du larmas ut vid olika akuta nödlägen som trafikolyckor, hjärtstopp, bränder, drunkning, kemiska utsläpp, översvämningar, vattenskador, djurräddning och andra akuta situationer då liv, egendom och/eller miljö kan vara i fara. Bland arbetsuppgifterna kan ingå att ge kvalificerad första hjälpen, släcka bränder, genomföra livräddning i vatten och mycket annat som gör skillnad. Du får en bra utbildning betald av räddningstjänsten som ger dig förutsättningar att klara av jobbet. Räddningstjänsten har 3 arbetsgrupper på varje brandstation som har beredskap var 3:e vecka. Utöver det så finns det ett antal brandmän i en pool för att fylla tillfälligt uppkomna vakanser. Nu erbjuder vi även möjlighet att jobba som FIP-brandman (första insats person) i Vaggeryd.Anställningen innebär att du har ett fast schema med beredskap dygnet runt var tredje vecka och disponerar ett mindre utryckningsfordon under beredskapsveckan. Du tillhör deltidsstyrkan i Vaggeryd och har placering i Vaggeryd. Att vara FIP-brandman innebär att du kan åka direkt från hemmet eller ordinarie arbetsplats till olycksplatsen. Detta innebär att din bostad och/eller ordinarie arbetsplats kan ligga upp till 7 minuters körtid från brandstationen i Vaggeryd. Om du har frågor gällande yrket så tveka inte att kontakta nedan personer, vi kommer även finnas på plats under Waggerydsdagen 30/8 för att kunna svara på frågor. Räddningstjänsten kommer efter ett första urval kalla till en testdag Fredag 26/9 13:00-17:00.Har du frågor eller funderingar så tveka inte utan kontakta någon av oss på Räddningstjänsten! Kvalifikationer En bra deltidsbrandman: - Har en vilja att bidra till ett säkrare samhälle - Har en omtänksam och respektfull attityd inför sina medarbetare och de människor man möter i sitt arbete.- För tjänsten krävs att du förstår och talar svenska Arbetet som deltidsbrandman kräver att du tycker om problemlösning, har god samarbetsförmåga, är trygg och stabil och vill vara en del av ett genuint och sammansvetsat arbetslag och klarar att arbeta under stress.Du har en vilja att hjälpa andra människor och vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Du ska vara simkunnig samt få godkänt resultat vid genomförda tester enligt vårt arbetsrelaterade testprogram. Dessutom krävs intyg från ordinarie arbetsgivare att få lämna arbetsplatsen för larm, utbildning och övning samt att bostad och arbetsplats är så belägna att maximal körtid till brandstationen på 4 minuter kan hållas, avseende FIP-brandman gäller 7 minuters körtid. Körkort lägst B erfordras och du ska senast 18 månader efter anställningsdatum uppvisa C-behörighet. Arbetsgivaren delfinansierar utbildningen till denna C-behörighet. Genomfört godkänt rullbands- och läkartest enligt AFS 2023:15 (anordnas av Räddningstjänsten Vaggeryds kommun).  I denna rekryteringsprocess ingår intervjuer och referenstagning. Till din intervju behöver du ha med dig pass/nationellt ID och eventuellt bevis på uppehållstillstånd om du har ett medborgarskap utanför EU/EES. Detta för att vi som arbetsgivare behöver säkerställa din identitet samt säkra att du har rätt att arbeta i Sverige. Till de tjänster där det finns krav på utbildning kommer du som går vidare i rekryteringsprocessen att få lämna in underlag som styrker din utbildning, t.ex. legitimation eller examensbevis. Du kan även bifoga dem direkt i din ansökan. Till dig som företräder bemannings- och rekryteringsföretag: Vi undanber oss vänligt men bestämt erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

3 dagar sedan
Sista ansökan:
8 september 2025
Systemförvaltare till Socialförvaltningen
Vaggeryds kommun
Systemförvaltare m.fl.

Vi söker nu en engagerad och lösningsorienterad systemförvaltare som vill spela en nyckelroll i vår digitala utveckling. Vi söker dig som vill ta ansvar för att våra verksamhetssystem fungerar smidigt och utvecklas i takt med verksamhetens behov. Hos oss får du en viktig roll med stort eget ansvar och möjlighet att göra verklig skillnad i vardagen! ARBETSPLATS Socialförvaltningen är en av Vaggeryds kommuns största förvaltningar med ca 500 medarbetare. För att stödja de olika verksamheterna finns en stab som består av två enheter: enheten för kvalitet och utveckling samt enheten för administration och service. Kvalitet- och utvecklingsenhetens gemensamma uppdrag är att stödja verksamheterna att uppfylla de krav och mål som gäller för verksamheten enligt lagar och andra föreskrifter. Enheten har också i uppdrag att arbeta med digitalisering och välfärdsteknik, förvalta verksamhetens system samt leda digitaliseringsprojekt på uppdrag. ARBETSUPPGIFTER Som systemförvaltare hos Socialförvaltningen ansvarar du för förvaltning och utveckling av verksamhetens system, med särskilt fokus på Combine. Du arbetar även med andra system och tekniska lösningar som stödjer förvaltningens arbete. I din roll säkerställer du att systemen håller hög kvalitet och säkerhet, och du ansvarar för att uppdatera samt införa nya versioner och moduler i nära samarbete med användarna. Du ger support, håller utbildningar och utvecklar systemen utifrån verksamhetens behov. Vid införande av nya system kan du även få uppdraget att projektleda tillsammans med en projektgrupp. Du samarbetar tätt med kollegor inom enheten, kommunens centrala IT-avdelning och externa systemleverantörer för att lyckas i ditt uppdrag. KVALIFIKATIONER Vi ser gärna att du som söker har en högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer relevant, samt erfarenhet av arbete inom socialtjänstens verksamhetsområde. Du har erfarenhet av systemförvaltning samt god förståelse för IT infrastruktur, dess terminologi samt informationssäkerhet.Som person är du serviceinriktad, van att ta eget ansvar, noggrann och självgående. Du har ett strukturerat arbetssätt och klarar av att arbeta i ett tidvis högt tempo. Du är lyhörd och bra på att samarbeta med andra människor och relaterar till dem på ett lyhört och smidigt sätt. Då du kommer att stödja och utbilda medarbetare är det viktigt att du har en god kommunikativ och pedagogisk förmåga. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. B-körkort är ett krav. ÖVRIGT I denna rekryteringsprocess ingår intervjuer och referenstagning. Då rekryterande chef Malin Broddegård är på semester under ansökningstiden finns Malin Berge behjälplig för eventuella frågor.  Till din intervju behöver du ha med dig pass/nationellt ID och eventuellt bevis på uppehållstillstånd om du har ett medborgarskap utanför EU/EES. Detta för att vi som arbetsgivare behöver säkerställa din identitet samt säkra att du har rätt att arbeta i Sverige. Till dig som företräder bemannings- och rekryteringsföretag: Vi undanber oss vänligt men bestämt erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

7 dagar sedan
Sista ansökan:
13 juli 2025
Vaggeryds kommun söker modersmålslärare i albanska
Vaggeryds kommun
Grundskollärare

Som modersmålslärare arbetar du på flera av våra skolor i båda delarna av kommunen,  Skillingaryd och Vaggeryd. Samtliga modersmålslärarna träffas kontinuerligt och två rektorer har ett övergripande ansvar för modersmål och studiehandledning. Barn och utbildningsnämndens verksamhetsområde omfattar förskolor, grundskolor samt Fenix kultur och kunskapscentrum som innefattar gymnasium, gymnasiesärskola och vuxenutbildning. Vi arbetar målinriktat för att ge varje barn och elev en kunskap och framtidstro som kan följa dem genom livet. Välkommen till att vara en del av Vaggeryds kommun modersmålsundervisning, där du får undervisa elever i att utvecklas i albanska men även får stötta eleverna i olika ämnen i studiehandledning. ArbetsuppgifterVi söker en modersmålslärare i albanska till båda kommundelarna, Skillingaryd och Vaggeryd. I tjänsten ingår till viss del även studiehandledning och då främst i Vaggeryd.  Som modersmålslärare möter du elever i ett 1-9 perspektiv i flera elevgrupper utifrån vilken skola eleverna tillhör. Om skolorna har närhet till varandra och i ålder kan elevgrupperna slås ihop.  Lärarna i modersmål träffas kontinuerligt, varje vecka, och arbetar med att utveckla sin undervisning utifrån ÄDK förhållningssätt. Ämnesdidaktisk kollegium innebär att undervisningen styrs utifrån elevernas lärande och kommande undervisning justeras därefter. Undervisningen bygger på olika teorier och variationsteorin är ÄDK´s grund. KvalifikationerVi söker i första hand dig som är utbildad lärare och har erfarenhet av undervisning i olika åldrar, där åldern påverkar upplägget av undervisningen. Om du har utbildning i matematik och NO ämnen är det meriterande då elever främst behöver studiehandledning i dessa ämnen.  Då undervisningen är på båda orterna kommunen är det bra om du har körkort.  Tjänsten startar upp läsåret 25/26. Välkommen med din ansökan! ÖvrigtI denna rekryteringsprocess ingår intervjuer och referenstagning. Till din intervju behöver du ha med dig pass/nationellt ID och eventuellt bevis på uppehållstillstånd om du har ett medborgarskap utanför EU/EES. Detta för att vi som arbetsgivare behöver säkerställa din identitet samt säkra att du har rätt att arbeta i Sverige. Till de tjänster där det finns krav på utbildning kommer du som går vidare i rekryteringsprocessen att få lämna in underlag som styrker din utbildning, t.ex. legitimation eller examensbevis. Du kan även bifoga dem direkt i din ansökan. Till dig som företräder bemannings- och rekryteringsföretag: Vi undanber oss vänligt men bestämt erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

7 dagar sedan
Sista ansökan:
20 juli 2025
Timvikarie till kosten barn- och utbildningsförvaltningen
Vaggeryds kommun
Kockar och kallskänkor

Nu söker vi efter dig som vill göra en insats i våra förskole- och skol-kök vid ordinarie medarbetares frånvaro. Hos oss har alla betydelse! Tillsammans ansvarar vi för matens kvalitet och goda smaker samt att ge våra matgäster ett bra och välkomnande bemötande. Du behöver ha körkort och tillgång till bil eftersom vi har flera kök ute på landsbygden där det inte går tät kollektivtrafik. Välkommen att söka till oss med ett personligt brev, referenser samt cv och berätta varför just du vill jobba med oss samt ditt intresse för mat och service! Arbetsuppgifter I våra kök serverar vi frukost, lunch och mellanmål. I arbetet som kock/måltidspersonal ingår alla uppgifter i köket såsom matlagning, beställningar och varumottagning, disk samt städ i matsal.Du följer rutiner om egenkontroll samt övriga riktlinjer som gäller inom vår kostverksamhet. Här får du vara kreativ! Din arbetsglädje smittar av sig på våra förskolebarn och elever. Vi jobbar med frukt och grönt i säsong. Trivsel och matro är en viktig del i måltiden liksom att vi alltid strävar efter att ge en bra service och gott bemötande till alla våra matgäster.Vi förväntar oss att du har hög servicekänsla. I det dagliga arbetet har du dialog med såväl pedagoger som elever så ett gott bemötande är mycket betydelsefullt.  Kvalifikationer • Du har utbildning och/eller erfarenhet av arbete inom köks- /restaurangverksamhet som motsvarar minst 3-årigt gymnasium inom restaurang. Du kommer att arbeta själv i köket de flesta gångerna • Du har goda kunskaper i svenska och lätt för att kommunicera och ta till dig information, både i tal och skrift • Brinna för god service  • B-körkort och tillgång till egen bil är ett krav • Stort intresse för trendig och näringsrik mat • Social med en ödmjuk personlighet • God datavana Tjänsten kräver ett utdrag från Polisens belastningsregister eftersom vi jobbar inom barn- och utbildningsförvaltningen. Övrigt I denna rekryteringsprocess ingår intervjuer och referenstagning där vi efterfrågar erfarenhet av önskade kvalifikationer. Vi kommer att arbeta löpandes med intervjuer inför tjänsterna. Till din intervju behöver du ha med dig pass/nationellt ID och eventuellt bevis på uppehållstillstånd om du har ett medborgarskap utanför EU/EES. Detta för att vi som arbetsgivare behöver säkerställa din identitet samt säkra att du har rätt att arbeta i Sverige. Till de tjänster där det finns krav på utbildning kommer du som går vidare i rekryteringsprocessen att få lämna in underlag som styrker din utbildning, t.ex. legitimation eller examensbevis. Du kan även bifoga dem direkt i din ansökan. Till dig som företräder bemannings- och rekryteringsföretag: Vi undanber oss vänligt men bestämt erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

8 dagar sedan
Sista ansökan:
17 augusti 2025
Lärare till Fågelforsskolan F-3
Vaggeryds kommun
Grundskollärare

Fågelforsskolan F–6, tillsammans med Klevshults skola, utgör rektorsområde 5 i Vaggeryds kommun. Vi arbetar för att varje elev ska känna framtidstro, uppleva sig som betydelsefull och ha tilltro till sin egen förmåga. Skolan är centralt belägen i Skillingaryd och har cirka 200 elever. Vi är en mångkulturell skola där olikheter ses som en tillgång och styrka. Vår verksamhet genomsyras av ett barnrättsperspektiv, där varje elevs rätt till trygghet, delaktighet och lärande står i centrum. Som medarbetare hos oss kan du förvänta dig ett nära samarbete med utbildade kollegor, ett tillgängligt elevhälsoteam och ett närvarande ledarskap. Vi erbjuder handledning, kontinuerlig kompetensutveckling samt stort inflytande och delaktighet i vårt utvecklings- och förändringsarbete. Under flera år har vi haft ett tydligt fokus på det inre pedagogiska arbetet, bland annat genom riktad kompetensutveckling till samtliga professioner på skolan. Kollaborativt lärande är en central del av vårt fortsatta utvecklingsarbete, som omfattar ämnesdidaktiskt kollegium (ÄDK), fritidsdidaktiskt kollegium (FDK) samt öppen undervisning – där undervisningen preciseras i relation till elevernas lärande. För att möta elevernas behov arbetar vi systematiskt med handledning. Du och din närmaste kollega eller arbetslag träffar varje vecka EHT och rektor i syfte att skapa en tillgänglig och inkluderande lärmiljö för alla elever. Är du en engagerad lärare som vill vara med och utveckla undervisningen i en skola i framkant? Vi söker dig som är legitimerad lärare i årskurs F-3 och som vill vara med och forma undervisningen i våra yngsta årskurser. I din roll kommer du planera, genomföra och följa upp undervisningen utifrån styrdokument och elevernas behov.  Hos oss finns goda möjligheter att arbeta med ganska stor frihet inom ditt ämnesområde, exempelvis svenska, och vi ser gärna att du har ett intresse för skolutveckling. Du uppmuntras att ta initiativ, driva idéer framåt och  bidra med din kompetens i kollegiala sammanhang.  Vi välkomnar särskilt sig som brinner för digitala verktyg och AI i undervisningen och ser dessa som ett naturligt inslag för att främja lärande, motivation och tillgänglighet.  Du kommer att arbeta i ett arbetslag där samverkan och gemensamt ansvarstagande för elevernas kunskapsutveckling och sociala utveckling är centralt. I tjänsten finns också möjlighet till förstelärarskap vilket innebär att man är med och driver kollegialt arbete på skol och kommunnivå via ÄDK (ämnesdidaktiskt kollegium). Kvalifikationer Vi söker dig som: • Är legitimerad lärare för årskurs F–3. • Har god didaktisk kompetens och förmåga att skapa en trygg, tillgänglig och inkluderande lärmiljö. • Har lätt för att samarbeta och kommunicera med elever, vårdnadshavare och kollegor. • Delar vår värdegrund med fokus på barns rättigheter, inkludering och mångfald. • Har intresse för utvecklingsarbete och ett lösningsfokuserat förhållningssätt. Meriterande: • Erfarenhet av handledning eller arbete som förstelärare/lektor. • Intresse för digitala verktyg och AI i undervisningen. • Erfarenhet av kollaborativt lärande eller annan form av kollegial utveckling. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

9 dagar sedan
Sista ansökan:
13 juli 2025
Lärare spanska
Vaggeryds kommun
Grundskollärare

Vi på Hjortsjöskolan söker nu en engagerad lärare för undervisning i spanska. För ökad gymnasiebehörighet och ökad närvaro för våra elever har vi ett särskilt fokus på ämnesdidaktiskt kollegium (ÄDK), att jobba igenom lärande, ledning och stimulans samt utifrån det salutogena förhållningssättet. Vi söker dig som tillsammans med oss vill utveckla vår skola och göra skillnad för våra elever. Som medarbetare kan du förvänta dig ett nära samarbete med utbildade kollegor, EHT och ett närvarande ledarskap, handledning, löpande kompetensutveckling och ett stort inflytande och delaktighet i vårt utvecklings- och förändringsarbete både i ämneslag och i arbetslag. Hjortsjöskolan 7-9 ligger centralt i Vaggeryd och har drygt 350 elever. Vi arbetar efter en vision där trygghet och kunskaper är viktiga grundpelare och arbetslaget ses som en gemensam resurs i ett tydligt lagarbete. Kollaborativt lärande är en viktig del för skolutveckling för att nå mål om att varje elev utvecklas både socialt och ämnesmässigt. Vi arbetar tillsammans in i framtiden med fokus på kunskap! ARBETSUPPGIFTER Vi på Hjortsjöskolan 7-9 söker lärare för undervisning i spanska (ca 50%) med möjlighet att kombinera sv/eng. Du planerar, bedriver och utvärderar ditt pedagogiska arbete i enlighet med gällande läroplan och styrdokument, samt utför inom yrket i övrigt förekommande arbetsuppgifter. Vi arbetar för att alla barn ska känna ansvar, visa respekt och hänsyn för människor och miljö. Vi ska erbjuda en meningsfull verksamhet från att eleven kommer på morgonen till att eleven går hem för att lyckas krävs att varje medarbetare utifrån sin kugghjulsposition kuggar i övriga för att få helheten att fungera och att skolans VI växer! KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har goda kompetenser och är intresserad av lärande och skolutveckling. Vi förutsätter att du möter utmaningar och pedagogiska frågor på ett öppet och nytänkande sätt och bidrar med dina kompetenser in i hela laget. I klassrummet är du är en tydlig pedagogisk ledare som skapar tillit, engagemang, trygghet och tillgänglighet. Du förväntas arbeta utifrån ett ämnesdidaktiskt förhållningssätt, detta får du introduktion och utbildning i samband med starten. Att samverka och etablera goda relationer med elever, vårdnadshavare, kollegor samt externa aktörer är självklart i din roll. Du dokumenterar och följer upp kring varje elev och har kontinuerlig dialog med både elever, ämneslärare, mentorer och vårdnadshavare. Du är legitimerad lärare med behörighet för undervisning i spanska och sve/eng. Vi lägger stor vikt vid dina personliga förmågor ÖVRIGT För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig ansöka online via länk i annonsen. I denna rekrytering arbetar vi med löpande urval och förbehåller oss därför rätten att påbörja intervjuarbetet innan ansökningstidens slut. Skicka därför in din ansökan så fort som möjligt. Till din intervju behöver du ha med dig pass/nationellt ID och eventuellt bevis på uppehållstillstånd om du har ett medborgarskap utanför EU/EES. Detta för att vi som arbetsgivare behöver säkerställa din identitet samt säkra att du har rätt att arbeta i Sverige. Till de tjänster där det finns krav på utbildning kommer du som går vidare i rekryteringsprocessen att få lämna in underlag som styrker din utbildning, t.ex. legitimation eller examensbevis. Du kan även bifoga dem direkt i din ansökan. Vid anställning är du skyldig att uppvisa registerutdrag från polisens belastningsregistret. Till dig som företräder bemannings- och rekryteringsföretag: Vi undanber oss vänligt men bestämt erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

10 dagar sedan
Sista ansökan:
3 augusti 2025
Socialsekreterare med fokus på uppföljning barn och unga
Vaggeryds kommun
Socialsekreterare

Om arbetsplatsen Vaggeryds kommun är platsen där vi tillsammans kan göra skillnad! Nu söker vi dig som vill vara med och förstärka familjehemsvården. Är du utbildad socionom och vill arbeta med uppföljning av placerade barn och unga, hos oss även kallad barnuppföljare? Familjehemsgruppen är en del av socialförvaltningen och i nuläget arbetar två familjehemssekreterare och en barnuppföljare i vår grupp. Vi sitter centralt i Vaggeryd i nyrenoverade lokaler som erbjuder goda pendlingsmöjligheter med både buss, tåg eller bil. Arbetsuppgifter Som barnuppföljare följer du upp situationen för de barn och unga, 0-21 år, som är placerade i familjehem, stödboende, på HVB eller SiS. I ansvaret ligger att följa hur barnen utvecklas och att se till att de får sina behov tillgodosedda genom de insatser som ges. Det innebär mycket samverkan med skola, sjukvård, barnets nätverk och andra aktörer som finns runt barnen t ex öppenvårdsbehandling. Barnuppföljaren ansvarar för barnen från när placeringen är verkställd till när placeringen kan avslutas eller övergår i annan form. Arbetet sker både utifrån SoL och LVU. Du ansvarar för överväganden och utredningar som kan bli aktuella under tiden barnet är placerat. Vid övervägande och beslut i arbetsutskott är du föredragande. I arbetsuppgifterna ingår även att hålla kontakten med vårdnadshavare och föräldrar, både i samband med umgängen och uppföljningar men också utifrån det stöd de kan behöva. Alla placeringar finns inte i närområdet vilket gör att arbetet kan innebära en del resor, ibland utanför kontorstid. Vi har ett nära samarbete inom gruppen där vi gemensamt lägger upp strukturen i vårt arbete men också tar mycket eget initiativ och planerar arbetet självständigt. I gruppen har vi ett öppet klimat och är generösa och mottagliga för feedback. Vi är ett stöd för varandra när arbetet utmanar oss. Veckovisa möten sker med enhetschef som också är arbetsledare. Som barnuppföljare kommer du ha huvudansvar för egna ärenden men också ha stöd av kollega som är medhandläggare, och vice versa. Befintlig barnuppföljare kommer att ansvara för introduktion och mentorsskap. Vi arbetar utifrån BBiC och använder verksamhetssystemet Combine vilket gör att det är en fördel om du har god kännedom om detta. Det är också en tillgång om du har utbildning i Vägledande samspel (ICDP). God kunskap om anknytning och trauma är viktigt då vi ofta möter barn med svåra upplevelser i bagaget. Kvalifikationer Vi söker dig som är utbildad socionom och har erfarenhet av socialtjänstens myndighetsutövning.  B-körkort är ett krav. Som ansvarig för möten och dokumentation behöver du ha god förmåga att uttrycka dig i både tal och skrift. Du är noggrann och har en förmåga att planera och självständigt strukturera upp din arbetsdag och har lätt för att anpassa dig när förutsättningar eller planering förändras. Det är viktigt att du har drivkraft och vilja att vara med och utveckla arbetssätt och är intresserad av att hålla dig uppdaterad om ny kunskap. Då arbetet innebär kontakter med andra professioner, internt som externt, ser vi att du har god samarbetsförmåga och har lätt för att knyta kontakter med andra. I din yrkesroll är det centralt att alltid ha barnets bästa i fokus. Vi söker dig som inte bara har de nödvändiga kvalifikationerna, utan också de personliga egenskaper som gör dig väl lämpad för rollen där din personliga lämplighet och tillvägagångssätt passar väl ihop med den befintliga arbetsgruppen och som aktivt bidrar till ett positivt samspel i arbetsgruppen.   För frågor om tjänsten , vänligen kontakta under perioden 4/6-13/6 Charlotte Palmquist-Lusth, under perioden 16/6-27/6 vänligen kontakta Maria Nordgren.  I denna rekryteringsprocess ingår intervjuer och referenstagning. Vi tillämpar löpande urval och tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag.  Till din intervju behöver du ha med dig pass/nationellt ID och eventuellt bevis på uppehållstillstånd om du har ett medborgarskap utanför EU/EES. Detta för att vi som arbetsgivare behöver säkerställa din identitet samt säkra att du har rätt att arbeta i Sverige. Till de tjänster där det finns krav på utbildning kommer du som går vidare i rekryteringsprocessen att få lämna in underlag som styrker din utbildning, t.ex. legitimation eller examensbevis. Du kan även bifoga dem direkt i din ansökan. Till dig som företräder bemannings- och rekryteringsföretag: Vi undanber oss vänligt men bestämt erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp.

22 dagar sedan
Sista ansökan:
27 juni 2025