Lediga jobb hos Sjöbo kommun
Våra 1300 medarbetare spelar en viktig roll för Sjöbos utveckling och välfärd. Vi strävar kontinuerligt efter att bli en mer attraktiv och jämlik arbetsgivare, och erbjuder våra medarbetare ett brett friskvårdsutbud, rökfri arbetstid och flexibla arbetstider. ARBETSUPPGIFTER Vill du bli en av oss i vårt engagerade och kompetenta team? Gruppen som arbetar med barn- och unga är funktionsindelade i mottagningssekreterare och utredande socialsekreterare, totalt 9 socialsekreterare och en socionom med myndighetsutövning. Gruppen leds av enhetschef med stöd av funktioner som gruppledare, socialadministratör, utvecklingsstrateg och systemutvecklare. På enheten finns även barnsekreterare och familjehemssekreterare. Enheten har totalt 20 medarbetare. Som utredande socialsekreterare kommer du att utreda och handlägga ärenden enligt SoL och LVU samt följa upp öppenvårdsinsatser gentemot målgrupperna barn, ungdomar och deras familjer. På vår enhet finns det möjlighet till kompetensutveckling inom olika inriktningar utifrån intresse och kompetens. Som medarbetare på myndighetsenheten arbetar du i enlighet med BBIC. Du fattar beslut i enlighet med gällande lagstiftning, riktlinjer och delegation. Dokumentation är en viktig del av arbetet. Samverkan med interna och externa samarbetspartners är andra viktiga inslag. Vi arbetar utifrån Barns behov i centrum, BBIC och använder verksamhetssystemet Lifecare. I syfte att möjliggöra en trygg start för dig som nyanställd sker introduktionen enligt introduktionsplan med regelbunden uppföljning tillsammans med gruppledare. Kommunen ingår i Skånes kommuners kompetenssatsning, Yrkesresan. Vi ser kompetensutveckling som en naturlig del av arbetet. Det är lika viktigt att erbjuda grundläggande kompetens till de som är nya i yrket till att ge vidareutbildningar och möjlighet till specialisering. Målsättningen är att alla medarbetare ska ha en individuell utvecklingsplan som utgår från kompetens och erfarenhet. Låter det som en tjänst för dig? Välkommen med din ansökan! KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har en socionomexamen och erfarenhet av myndighetsutövning inom området barn och unga. Du är väl förtrogen med den lagstiftning och det regelverk som rör socialtjänstens arbete i allmänhet och arbetet med barn och unga i synnerhet. Du är ansvarstagande med ett gott bemötande och en god samarbetsförmåga. Du är trygg i din yrkesroll och kan arbeta självständigt men ser också vikten av samarbete för barnets bästa. Du är flexibel och har förmåga att ställa om och tänka nytt när uppdraget kräver det. Viktigt för oss är engagemang, respekt och öppenhet. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. Vår ambition är att vara en flexibel arbetsplats med möjlighet till distansarbete. B-körkort är ett krav. Vi gör löpande urval i denna rekrytering. Erfarenhet av utredningsarbete barn och unga är meriterande. ÖVRIGT Inför rekryteringsarbetet har Sjöbo kommun noggrant tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. Vi värdesätter de kvaliteter som mångfald och jämn könsfördelning tillför verksamheten och ser därför gärna sökande med olika bakgrund och livserfarenhet till tjänsten. Sjöbo är en expansiv kommun mitt i södra Skåne. Här bor 19 500 invånare som har nära till den omväxlande naturen och många olika boendeformer att välja på.
Ängsgården är ett särskilt boende, i centrala Sjöbo, för personer med demenssjukdom. Boendet består av fyra avdelningar, och här arbetar ca 40 medarbetare under dag/kvällstid. Tillsammans skapar de en trygg, meningsfull och värdig vardag för våra kunder. Verksamheten präglas av god gemenskap mellan både personal och kunder, och stor vikt läggs vid ett personcentrerat bemötande och att varje individ ska få uppleva ett gott liv varje dag! Våra 1300 medarbetare spelar en viktig roll för Sjöbos utveckling och välfärd. Vi strävar kontinuerligt efter att bli en mer attraktiv och jämlik arbetsgivare, och erbjuder våra medarbetare ett brett friskvårdsutbud, rökfri arbetstid och flexibla arbetstider där det är möjligt. ARBETSUPPGIFTER Som undersköterska hos oss på Ängsgården är du en viktig del av våra kunders vardag. Oavsett om det handlar om att hjälpa till med morgonrutiner, dela ut medicin, sitta ner för en pratstund eller uppmuntra till aktivitet så gör du skillnad. Med din erfarenhet, lyhördhet och trygghet skapar du en meningsfull och värdig tillvaro, varje dag. Vi vet att du redan kan yrket, men hos oss handlar det om mer än arbetsuppgifter. Det handlar om gemenskap, omtanke och viljan att se människan bakom sjukdomen och att varje dag bidra till ett gott liv för någon annan. Är du den vi söker? • Vill du vara med och skapa trygghet och livskvalitet för personer med demenssjukdom? • Vill du arbeta på en arbetsplats där kollegor stöttar varandra och där skratt får ta plats? • Trivs du i ett team där kundens behov alltid står i centrum? • Gillar du när dagarna varierar och där du får använda både hjärta och hjärna? • Vill du ha ett jobb som betyder något på riktigt? Om det här låter som en plats där du känner igen dig och skulle trivas då hoppas vi att du hör av dig! KVALIFIKATIONER Vi söker dig som är utbildad undersköterska och som gärna har erfarenhet av att arbeta inom demensomsorg. Hos oss på Ängsgården är det viktigt att du har en varm och lyhörd inställning, och att du trivs med att arbeta både självständigt och i nära samarbete med kollegor från olika yrkesgrupper. Du har ett genuint engagemang för att skapa trygghet, delaktighet och ett gott liv för våra kunder varje dag. Du är prestigelös, flexibel och har lätt för att anpassa dig efter individens behov, även när vardagen bjuder på utmaningar. Välkommen med din ansökan! Tre vikariat på varierande tjänstgöringsgrad 85%-100% ÖVRIGT Inför rekryteringsarbetet har Sjöbo kommun noggrant tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. Vi värdesätter de kvaliteter som mångfald och jämn könsfördelning tillför verksamheten och ser därför gärna sökande med olika bakgrund och livserfarenhet till tjänsten. Vi begär belastningsregister för alla nyanställda inom vård och omsorgsförvaltningen. Följande utdrag ska du begära från polisens hemsida; • Blankett för att kontrollera egna uppgifter (ska lämnas till oss i oöppnat kuvert) https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/kontrollera-dina-uppgifter-i-belastningsregistret/
Socialtjänsten är i en spännande omställning till ny socialtjänstlag där förebyggande insatser blir ett ska-krav, insatser ska kunna ges utan behovsprövning och vi ska bli mer lätt tillgänglig för våra medborgare. Vi går en förändring till mötes som kräver nyfikenhet, engagemang, och nytänkande. Utifrån omställningen och behov av förstärkning anställer vi nu en familjebehandlare på ett längre vikariat. Vår arbetsgrupp genomsyras av ett tillitsbaserat förhållningssätt och en värdeskapande ansvarskultur. Vi värnar om allas trivsel och månar om att upprätthålla en Vi-känsla. Vi drivs av lust, glädje och engagemang i arbetet med målet att göra skillnad för dem vi är till för. ARBETSUPPGIFTER Som familjebehandlare tillhör du socialtjänstens öppenvård bestående av 18 medarbetare indelade i två team med professioner såsom familjebehandlare, ungdomsbehandlare och behandlingspedagoger. Stolta är vi att tillsammans med centrala elevhälsan utgöra en gemensam Råd & Stödenhet där vi med samlad kompetens kan erbjuda insatser på ett effektfullt sätt till våra barn, ungdomar och familjer. I rollen som familjebehandlare är den din primära uppgift att erbjuda insatser med psykosocial inriktning till barn och ungdomar 0-20 år och deras föräldrar/nätverk. Inte sällan kan det handla om relationsproblematik i familjen, bristande stimulans- och omsorgsförmåga hos föräldrar eller den unges egen beteendeproblematik i form av hög skolfrånvaro eller annat normbrytande beteende. Majoriteten av insatserna kräver en samverkan med förskola/skola och central elevhälsa. Även samverkan med andra instanser som BUP, HAB och LSS är viktigt och central. Likaså att involvera det privata nätverket med syfte att ta tillvara och stärka skydd och resurser. Våra insatser genomsyras av kunskap och evidens och vi har extra fokus på hur vi systematiskt kan utvärdera våra insatser. Vi värnar om ett relationellt och systemteoretiskt förhållningssätt där barnet/ungdomen samt andra viktiga personer i familjen involveras. Inom ramen för ny socialtjänstlag kommer vi mer aktivt erbjuda insatser utan föregående behovsprövning och vi har börjat synliggöra oss på fler och nya arenor, såsom familjecentral, förskolor och skolor. Vi har en samverkansmodell som vi kallar Tidig Insats i Samverkan (TIIS) där vi särskilt samarbetar runt barn i ålder 1-6 år för att främja en positiv förskol- och skolgång. Stort fokus har vi på gruppverksamheter som tex KOMET föräldrautbildning och stödgrupp för barn till föräldrar med känslomässig sjukdom (CAP). Arbetet bedrivs både enskilt och i team med dina kolleger samt i nära samarbete med socialsekreterarna inom vår myndighetsenhet. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som är utbildad socionom eller har annan högskole-/universitetsutbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Erfarenhet av familjebehandling är meriterande, likaså spetskompetens som har sin grund i anknytningsteori och systemteori, tex Marte Meo. Meriterande är också om man är utbildad i KOMET, Tryggare barn, BIFF eller Repulse. Som person behöver du vara flexibel och ha god samarbetsförmåga. Du ska kunna arbeta strukturerat och självständigt med familjer och deras nätverk. Du behöver ha god förmåga att dokumentera utifrån gällande krav i Life Care. Du är trygg i dig själv och kan skapa allians och relationer, är ansvarstagande och har nått en personlig mognad. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. Körkort krävs. Vi gör löpande urval. Inplanerad dag för intervjuer är onsdagen den 9 juli. ÖVRIGT Inför rekryteringsarbetet har Sjöbo kommun noggrant tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. Vi värdesätter de kvaliteter som mångfald och jämn könsfördelning tillför verksamheten och ser därför gärna sökande med olika bakgrund och livserfarenhet till tjänsten. Sjöbo är en expansiv kommun mitt i södra Skåne. Här bor 19 500 invånare som har nära till den omväxlande naturen och många olika boendeformer att välja på.
Våra 1300 medarbetare spelar en viktig roll för Sjöbos utveckling och välfärd. Vi strävar kontinuerligt efter att bli en mer attraktiv och jämlik arbetsgivare, och erbjuder våra medarbetare ett brett friskvårdsutbud, rökfri arbetstid och flexibla arbetstider där det är möjligt. Inom vård- och omsorgsförvaltningen ryms verksamheterna äldreomsorg, verksamhet för personer med funktionsnedsättning samt kommunens måltidsverksamhet. Vård och omsorgsförvaltningen i Sjöbo kommun arbetar efter visionen om Ett Gott Liv Varje Dag för våra kunder. ARBETSUPPGIFTER Vill du göra skillnad för familjer med barn och unga med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF)? Vi söker en engagerad avlösare som kan erbjuda trygghet och stöd i familjens hem. Syftet med avlösarservice i hemmet Avlösarservice ger föräldrar möjlighet att vila och återhämta sig, samtidigt som barnet får en trygg och anpassad miljö med en erfaren vuxen. Du hjälper familjen att skapa en mer hållbar vardag och stödjer barnet utifrån deras individuella behov. Exempel på situationer där avlösarservice behövs: • Föräldrar behöver återhämtning. Din insats som avlösare i hemmet ger dem tid att ladda energi eller att ägna sig åt syskon i familjen. • Fritidsaktiviteter och social träning. En avlösare umgås med barnet i dess hemmiljö och närområde, det kan handla om att spela spel, gå på promenader eller till någon lekpark. • Stöd vid övergångssituationer. Hjälpa barnet vid övergångar som måltider, läggning eller andra förändringar i vardagen. • Trygghet vid hemmavistelse. Ge barnet en stabil och förutsägbar miljö när föräldrar behöver uträtta ärenden eller ta en paus Vi söker dig som har utrymme för ett extraarbete på ca 8-12 timmar per månad under en längre tid (minst ett år) • Arbetet är mestadels förlagt till helger & kvällar, men även ev lovdagar. • Tiden planeras tillsammans med familjen. KVALIFIKATIONER • Utbildning som riktar sig mot arbete inom LSS verksamhet eller mycket god erfarenhet & lämplighet som kan jämställas med utbildning. Erfarenhetskrav •Du har erfarenhet av arbete inom anpassad skola eller arbete inom annan LSS-verksamhet. •Du har god kunskap om autism och anpassade bemötandesätt. •Du använder lågaffektivt bemötande för att skapa en lugn och trygg miljö. ÖVRIGT Inför rekryteringsarbetet har Sjöbo kommun noggrant tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. Vi värdesätter de kvaliteter som mångfald och jämn könsfördelning tillför verksamheten och ser därför gärna sökande med olika bakgrund och livserfarenhet till tjänsten. Sjöbo är en expansiv kommun mitt i södra Skåne. Här bor 19 500 invånare som har nära till den omväxlande naturen och många olika boendeformer att välja på.
Välj ett jobb för att visa detaljer
Visar 1 till 4 av 4 jobb