Lediga jobb hos Melleruds kommun
Vad kul att du är intresserad av oss! Melleruds kommun strävar efter att erbjuda en attraktiv arbetsplats genom att värna om en god arbetsmiljö med hög delaktighet. Vår organisation bygger på öppenhet, ärlighet och integritet. För oss är trygg välfärd för alla generationer och omtanke för varandra två viktiga grundpelare. Vi är den lilla kommunen med de stora möjligheterna, våra verksamheter karaktäriseras av korta beslutsvägar där du som medarbetare verkligen kan göra skillnad med ditt engagemang. Om verksamheten Rådaskolan är en högstadieskola med cirka 300 elever i årskurs 7-9, där vi arbetar för att synliggöra det aktiva lärandet i samverkan mellan alla på skolan. Skolans mål är att våra elever utvecklas så långt det är möjligt i en trivsam miljö. Vi strävar efter att utveckla arbetet i de olika ämnena och använder IT som en del av vardagen. Arbetet i arbetslag, ämneslag och elevhälsa har god struktur. På skolan råder en varm, positiv och mottagande atmosfär. Som nyanställd blir du väl omhändertagen. Arbetsuppgifter Undervisning i NO, främst biologi och kemi. Kvalifikationer Du som söker har en lärarexamen i sökt ämne eller godkänd, adekvat kompetens som bedöms likvärdig. Du har en positiv inställning till samarbete, är ansvarstagande och har ett lösningsfokuserat förhållningssätt. Du tror på elevens förmåga att utvecklas och kan få eleven att känna glädje i lärandet. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. Övrig information För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Melleruds kommun tillämpar rökfri arbetstid. Urval och intervjuarbete kan komma att ske löpande under ansökningsperioden och vi kan kalla till intervju innan sista ansökningsdatum. Vid behov kan provanställning komma att tillämpas. I Melleruds kommun tillämpas individuell lönesättning, ange därav löneanspråk i din ansökan. Tjänsten tillsätts om erfoderliga beslut fattas. För oss är det viktigt att ta vara på mångfalden och bemöta människor med respekt oavsett ålder, kön, religion eller etnisk bakgrund. Som arbetsgivare är vi alltid öppna för att tillvarata nya kompetenser. Varmt välkommen med din ansökan!
Vad kul att du är intresserad av oss! Melleruds kommun strävar efter att erbjuda en attraktiv arbetsplats genom att värna om en god arbetsmiljö med hög delaktighet. Vår organisation bygger på öppenhet, ärlighet och integritet. För oss är trygg välfärd för alla generationer och omtanke för varandra två viktiga grundpelare. Vi är den lilla kommunen med de stora möjligheterna, våra verksamheter karaktäriseras av korta beslutsvägar där du som medarbetare verkligen kan göra skillnad med ditt engagemang. Om verksamheten Rådaskolan är en högstadieskola med cirka 300 elever i årskurs 7-9, där vi arbetar för att synliggöra det aktiva lärandet i samverkan mellan alla på skolan. Skolans mål, att våra elever utvecklas så långt det är möjligt i en trivsam miljö. Vi strävar efter att utveckla arbetet i de olika ämnena och använder IT som en del av vardagen. Arbetet i arbetslag, ämneslag och elevhälsa har god struktur. På skolan råder en varm, positiv och mottagande atmosfär. Som nyanställd blir du väl omhändertagen. Arbetsuppgifter Undervisning i hem och konsumentkunskap. Kvalifikationer Du som söker har en lärarexamen i sökt ämne eller godkänd, adekvat kompetens som bedöms likvärdig. Du har en positiv inställning till samarbete, är ansvarstagande och har ett lösningsfokuserat förhållningssätt. Du tror på elevens förmåga att utvecklas och kan få eleven att känna glädje i lärandet. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. Övrig information För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Melleruds kommun tillämpar rökfri arbetstid. Urval och intervjuarbete kan komma att ske löpande under ansökningsperioden och vi kan kalla till intervju innan sista ansökningsdatum. Vid behov kan provanställning komma att tillämpas. I Melleruds kommun tillämpas individuell lönesättning, ange därav löneanspråk i din ansökan. Tjänsten tillsätts om erfoderliga beslut fattas. För oss är det viktigt att ta vara på mångfalden och bemöta människor med respekt oavsett ålder, kön, religion eller etnisk bakgrund. Som arbetsgivare är vi alltid öppna för att tillvarata nya kompetenser. Varmt välkommen med din ansökan!
Vad kul att du är intresserad av oss! Melleruds kommun strävar efter att erbjuda en attraktiv arbetsplats genom att värna om en god arbetsmiljö med hög delaktighet. Vår organisation bygger på öppenhet, ärlighet och integritet. För oss är trygg välfärd för alla generationer och omtanke för varandra två viktiga grundpelare. Vi är den lilla kommunen med de stora möjligheterna, våra verksamheter karaktäriseras av korta beslutsvägar där du som medarbetare verkligen kan göra skillnad med ditt engagemang. Om verksamheten Socialförvaltningen i Melleruds kommun söker en socionom till Familjecentralen i Melleruds kommun. Familjecentralen är en mötesplats för föräldrar och barn där de fyra basverksamheterna mödrahälsovård, barnhälsovård, socialtjänst och öppen förskola är samlokaliserade. Familjecentralen ska främja god hälsa hos barn och föräldrar genom att erbjuda lättillgängligt stöd och stärka det sociala nätverket runt barn och föräldrar. Med ett familjecentrerat arbetssätt tar insatserna för barnet sin utgångspunkt i hela familjen och deras livsvillkor. Ett familjecentrerat arbetssätt kännetecknas här av ett hälsofrämjande perspektiv där styrkor och frisk- samt skyddsfaktorer lyfts fram och tas tillvara. Familjecentralen arbetar för att tillhandahålla riktad gruppverksamhet/-utbildning utifrån identifierade behov och önskemål, samt vid behov också erbjuda individuella stödsamtal. Arbetssättet förutsätter att verksamheterna samverkar utifrån ett barn- och familjeperspektiv. Målet är att stärka familjen och därmed förbättra villkoren för barnet. Den öppna förskolan är en del av familjecentralen vilken i första hand riktar sig till föräldrar och barn 0–5 år och den erbjuder lustfyllda aktiviteter där föräldrar och barn leker och lär tillsammans. Arbetsuppgifter Som socionom/samordnare är du organisatoriskt placerad under Individ och familjeomsorgen och du har inte personal- och budgetansvarar. Ditt uppdrag fördelas ungefär 80% som socionom som företräder socialtjänsten i samverkan och 20% som samordnare inom familjecentralen. Socionomen ansvarar för tidigt samordnade/ förebyggande/föräldrastödjande insatser för besökare vid familjecentralen, både enskilt och i grupp. I rollen ansvarar du vidare för mer riktat förebyggande stöd utifrån identifierade behov både enskilt och i grupp med samverkande parter inom familjecentralen och i kommunen. Du kommer även att vara en del av och aktivt delta i den öppna förskolan när verksamheten tillåter. Samordnaren ansvarar för att det gemensamma, vardagliga arbetet på familjecentralen samordnas och flyter på. Samordnaren deltar i styrgrupp för familjecentralen och utgör länken mellan styrgrupp och arbetslag. Samordnaren är en nyckelperson i Backa Banet och kommer att ingå i barnteam och indiviuella team. Samordnarens arbetsuppgifter består vidare exempelvis av; upprätta, följa upp och utvärdera gemensam verksamhetsplan för Familjecentralen. I arbetsuppgifterna ingår även att föra besöksstatistik, vara familjecentralens ansikte utåt, uppdatera information på hemsidan och sociala medier etc. Kvalifikationer Vi söker dig som har erfarenhet av att självständigt leda och organisera projekt/verksamheter, där samverkan och samarbete är nödvändigt för ett gott resultat. Vi söker dig som har dokumenterad god samarbetsförmåga och kan arbeta i ständigt pågående dialog med styrgrupp, samverkanspartners, barn och föräldrar samt det lokala närsamhället. Du är socionom eller har motsvarande högskole-/universitetsexamen som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du har erfarenhet av och engagemang samt intresse för socialt arbete med barn och familjer. Det är viktigt att du är positiv och serviceinriktad och ger ett professionellt bemötande. Du behöver goda kunskaper i svenska språket samt adekvat IT-kompetens för uppdraget. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. B-körkort är ett krav i tjänsten. Övrig information För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Melleruds kommun tillämpar rökfri arbetstid. Urval och intervjuarbete kan komma att ske löpande under ansökningsperioden och vi kan kalla till intervju innan sista ansökningsdatum. Vid behov kan provanställning komma att tillämpas. För oss är det viktigt att ta vara på mångfalden och bemöta människor med respekt oavsett ålder, kön, religion eller etnisk bakgrund. Som arbetsgivare är vi alltid öppna för att tillvarata nya kompetenser. Varmt välkommen med din ansökan!
Vad kul att du är intresserad av oss! Melleruds kommun strävar efter att erbjuda en attraktiv arbetsplats genom att värna om en god arbetsmiljö med hög delaktighet. Vår organisation bygger på öppenhet, ärlighet och integritet. För oss är trygg välfärd för alla generationer och omtanke för varandra två viktiga grundpelare. Vi är den lilla kommunen med de stora möjligheterna, våra verksamheter karaktäriseras av korta beslutsvägar där du som medarbetare verkligen kan göra skillnad med ditt engagemang. Om verksamheten Lokalvården hör till Serviceenheten i Melleruds kommun, där kost, mattransport och cafeteria ingår. Vi är 30 st anställda i lokalvården som städar i alla verksamheter inom kommunen. Det utförs dagligen städning av 47934 kvadratmeter bla på förskolor, skolor och omsorgsboende men även hos andra verksamheter i kommunen. Vi har de senaste kunskaperna inom lokalvård då vi använder oss av PRYL - utbildning som uppdateras var 5e år. Vi utvecklar ständigt vår verksamhet och använder oss av städmaskiner och minskad kemikalieanvändning,då det förbättrar vår arbetsmiljö och ger ett bra resultat. Arbetsuppgifter Som medarbetare inom Serviceenheten på samhällsbyggnadsförvaltningen samverkar du med verksamhetsledare gällande daglig drift för lokalvård i Melleruds Kommun. Du kommer att ha ett extra och övergripande ansvar som rör lokalvården. Vara behjälplig med avtal/upphandlingar. Utföra ATP-mätningar, internkontroller, förbereda stormöten och eventuella utbildningar, schemaplanering mm. Arbetsuppgifterna innebär b.l.a att lägga upp, planera och beställa arbetsmaterial, vikarieanskaffning och långsiktig planering för storstädning såsom b.l.a golvvård och höghöjdstädningar. Du ska verka aktivt och följa upp verksamhetens mål och policys samt arbeta för en attraktiv arbetsplats som främjas av lagarbete och aktivt utvecklings- och förbättringsarbete. Hantering av datasystem. Vara delaktig i förbättring av arbetsmiljö och digitalisering av verksamheten. Kvalifikationer Du skall ha som minst lokalvårdsutbildning SRY eller PRYL, minst 2 års erfarenhet av lokalvård, dokumenterad erfarenhet av personalledning av personalgrupp inom lokalvård alternativt ledarskapsutbildning. Du skall ha förmåga att kunna arbeta självständigt och i grupp. Vi lägger stor vikt vid att du har lätt för att samarbeta, är noggrann, drivande, flexibel, stresstålig och har förmåga till helhetssyn. Det är viktigt att du är en serviceinriktad person med hög social kompetens, då arbetet innebär mycket kontakt med enhetens personal och kunder. Du skall ha god kunskap i dataprogram. Arbetet kräver att du har B-körkort för manuell bil och tillgång till bil samt att du behärskar det svenska språket i såväl tal som skrift. Den personliga lämpligheten för arbetsuppgifterna och vår teamkänsla är en viktig del i vår rekrytering. Anställningsintervjuer sker löpande Övrig information För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Melleruds kommun tillämpar rökfri arbetstid. Urval och intervjuarbete kan komma att ske löpande under ansökningsperioden och vi kan kalla till intervju innan sista ansökningsdatum. Tillträde enligt överenskommelse. Tjänsten är till 31/12-2025 Tjänsten kan förlängas vid behov. I Melleruds kommun tillämpas individuell lönesättning, ange därav löneanspråk i din ansökan. För oss är det viktigt att ta vara på mångfalden och bemöta människor med respekt oavsett ålder, kön, religion eller etnisk bakgrund. Som arbetsgivare är vi alltid öppna för att tillvarata nya kompetenser. Varmt välkommen med din ansökan!
Vad kul att du är intresserad av oss! Melleruds kommun strävar efter att erbjuda en attraktiv arbetsplats genom att värna om en god arbetsmiljö med hög delaktighet. Vår organisation bygger på öppenhet, ärlighet och integritet. För oss är trygg välfärd för alla generationer och omtanke för varandra två viktiga grundpelare. Vi är den lilla kommunen med de stora möjligheterna, våra verksamheter karaktäriseras av korta beslutsvägar där du som medarbetare verkligen kan göra skillnad med ditt engagemang. Om verksamheten Vi söker dig som vill jobba som verksamhetsutvecklare inom Samhällsbyggnadsförvaltningen och vara med och utveckla Melleruds kommun. Samhällsbyggnadsförvaltningen i Mellerud består av åtta enheter: Administration, VA, Fastighet, Fjärrvärme, Gata-Park, Renhållning, Serviceenheten samt Plan & bygg. I en mindre kommun är avstånden mellan verksamheterna mindre och vi arbetar alltid för ett nära samarbete i alla riktningar. Arbetsuppgifter Som verksamhetsutvecklare kommer dina arbetsuppgifter att ha en vid bredd och innefatta bland annat registrering och uppföljning av vårt diariesystem, vägbidrag, informationsbrev, protokollskrivning, personaladministration, driva och utföra olika utvecklingsarbeten för förvaltningen mm. På samhällsbyggnadsförvaltningen kommer du att vara anställd direkt under samhällsbyggnadschef och ha ett nära samarbete med våra enhetschefer, handläggare och ekonomer. Du kommer att ha mycket kontakt med andra kommunala enheter samt kommunens invånare. Kvalifikationer Vi söker dig som har: Högskoleutbildning inom IT, verksamhetsutveckling, digitalisering, annan relevant utbildning inom samhällsbyggnad eller arbetslivserfarenhet inom området som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Erfarenhet av att leda eller delta i digitaliseringsprojekt och förändringsarbete. Förmåga att analysera och förstå verksamheters behov och översätta dem till digitala lösningar. Erfarenhet av kontinuitetsplanering. God kommunikativ förmåga och vana vid att samverka med olika intressenter. Erfarenhet från kommunal verksamhet med uppgifter som kontering, offertförfrågningar, personaladministration samt hyres och arrendeavtal. Det är viktigt att du kan uppvisa mycket god dokumenterad datavana i, exempelvis Office 365. Dokumenterad vana från ekonomisystem är meriterande. Vi värdesätter att du har god förmåga att arbeta med helhetsperspektiv och service. Som person är du lösningsfokuserad och har en god förmåga att själv ta till dig ny kunskap samt att använda dig av den för att lösa oförutsedda uppgifter. Du har lätt för att själv planera och prioritera dina arbetsuppgifter. Du gillar när det är olika sysslor och du kan lätt skifta fokus om det behövs. Det är viktigt att du behärskar det svenska språket flytande i såväl tal som skrift samt innehar bilkörkort. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. Urval sker löpande och intervjuer kommer att hållas 16/7 eller 17/7. Övrig information För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Melleruds kommun tillämpar tobaksfri arbetstid. Urval och intervjuarbete kan komma att ske löpande under ansökningsperioden och vi kan kalla till intervju innan sista ansökningsdatum. Vid behov kan provanställning komma att tillämpas. I Melleruds kommun tillämpas individuell lönesättning, ange därav löneanspråk i din ansökan. För oss är det viktigt att ta vara på mångfalden och bemöta människor med respekt oavsett ålder, kön, religion eller etnisk bakgrund. Som arbetsgivare är vi alltid öppna för att tillvarata nya kompetenser. Varmt välkommen med din ansökan!
Vad kul att du är intresserad av oss! Melleruds kommun strävar efter att erbjuda en attraktiv arbetsplats genom att värna om en god arbetsmiljö med hög delaktighet. Vår organisation bygger på öppenhet, ärlighet och integritet. För oss är trygg välfärd för alla generationer och omtanke för varandra två viktiga grundpelare. Vi är den lilla kommunen med de stora möjligheterna, våra verksamheter karaktäriseras av korta beslutsvägar där du som medarbetare verkligen kan göra skillnad med ditt engagemang. Om arbetsplatsen och organisationen Mellerud och Bengtsfors vågar tänka nytt och slår in på nya banor för att lösa framtidens kompetensförsörjning och säkra socialtjänstens utvecklingsarbete! Kommunerna har en gemensam styrning och ledning av det sociala området. Sociala området för Mellerud och Bengtsfors leds av socialchef och delas in i fem verksamhetsområden; individ och familjeomsorg, vård och omsorg boende, vård och omsorg, stöd och service (LSS och socialpsykiatri) samt stab och administration. Genom samarbetet skapas möjligheter att dela både chefstjänster och specialistkompetenser på ett sätt som blir fördelaktigt för båda kommunerna. Det finns en stor nytta med samarbetet då många frågor kopplade till kvalitetsutveckling och kvalitetsledningssystem är likartade i kommunerna, särskilt på en övergripande nivå. Vi arbetar enligt devisen ”Vi är i framkant och har en unik samverkan där individen alltid är i centrum”. Varmt välkommen att bli en del av vårt lag! Inom IFO i Melleruds kommun sätter vi kunskapen i centrum och skapar möjligheter att utvecklas i arbetet. Vi erbjuder en inkluderande arbetsmiljö och chans att påverka och göra skillnad. Vill du bli en av oss? Nu utvecklar vi vår mottag- och utredningsenhet och utökar vår grundbemanning Med utökad grundbemanning skapar vi förutsättningar för att utveckla och möta framtidens behov av en hållbar och kunskapsbaserad socialtjänst. Vi ser med denna utökning av grundbemanningen att vi kan skapa förutsättningar för god arbetsmiljö i vilken det kommer att finnas utrymme inom uppdraget för personlig utveckling. Bengtsfors och Melleruds kommun har en gemensam myndighetsutövning i Melleruds kommun gällande mottag- och utredningsenhet för barn och unga inom Individ– och Familjeomsorgen. Enheten ansvarar för utredning och uppföljning av öppenvårdsinsatser till barn, ungdomar och deras familjer i enlighet med Socialtjänstlagen (SoL) och Lagen med särskilda bestämmelser om vård av unga (LVU) för båda våra kommuner. Vi har en väletablerad samverkan i våra Dalslandskommuner med en samverkande familjerätt- och familjehemsenhet där vi under år 2024 utökade samverkan med barnsekreterargrupp som ansvarar för uppföljning av vården vid placeringar utanför det egna hemmet. En sammanhållen barn- och ungdomsvård i Dalsland för barnen och familjernas bästa är en självklar ambition. Mottag– och utredningsenheten för Barn och Unga söker nu fem utredningssekreterare för den sociala barn- och ungdomsvårdens myndighetsutövning. Enheten består av två arbetsgrupper (mottag- och utredningsgrupp) med var sin förste socialsekreterare och enheten kommer totalt ha 14 socialsekreterartjänster. Förste socialsekreterare fördelar ärenden och ansvarar för det dagliga operativa arbetet samt ger nära arbets- och metodhandledning. Av stor vikt är samverkan med dina närmaste kollegor och deras enheter. Kommunerna har väl uppbyggda Öppenvårdsenheter där vårt gemensamma mål är att erbjuda behovsanpassade insatser för att undvika placeringar utanför det egna hemmet. Arbetsuppgifterna innebär utredning och handläggning efter inkommen orosanmälan/ansökan enligt gällande lagstiftning Socialtjänstlag eller Lag med särskilda bestämmelser om vård av unga (LVU). Andra förekommande arbetsuppgifter är det förebyggande arbetet i samverkan med andra aktörer, både interna och externa. Vad kan vi erbjuda dig? Du blir en del av en kreativ och utvecklande arbetsgrupp där alla bidrar med sin kompetens för utveckling av vår verksamhet. Vi erbjuder friskvårdsbidrag, flextidsavtal samt semesterväxling. Handledning och kontinuerlig kompetensutveckling ser vi som en självklarhet! Kvalifikationer Vi söker dig som har socionomexamen. Tjänsten kräver att du har mycket goda kunskaper om lagstiftningen SoL, LVU och annan relevant lagstiftning. Tidigare erfarenhet inom området är meriterande. Du har obehindrade kunskaper i svenska och mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. Du behöver ha god förmåga att skapa och upprätthålla förtroendefulla relationer, både i förhållande till dem vi möter och i förhållande till arbetsgruppen och andra samarbetspartners. För att kunna hantera de olika situationer som kan uppstå i arbetet behöver du också vara flexibel, lösningsfokuserad och tycka om att samarbeta över verksamhetsgränserna med klientens behov i fokus. Du är trygg som person och känner dig bekväm med att fatta självständiga beslut enligt kommunens delegationsordning och gällande lagstiftning. Vi kommer därför att lägga mycket stor vikt vid personlig lämplighet. B körkort är ett krav. Övrig information För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Melleruds kommun tillämpar rökfri arbetstid. Urval och intervjuarbete kan komma att ske löpande under ansökningsperioden och vi kan kalla till intervju innan sista ansökningsdatum. I Melleruds kommun tillämpas individuell lönesättning. För oss är det viktigt att ta vara på mångfalden och bemöta människor med respekt oavsett ålder, kön, religion eller etnisk bakgrund. Som arbetsgivare är vi alltid öppna för att tillvarata nya kompetenser. Varmt välkommen med din ansökan!
Vad kul att du är intresserad av oss! Melleruds kommun strävar efter att erbjuda en attraktiv arbetsplats genom att värna om en god arbetsmiljö med hög delaktighet. Vår organisation bygger på öppenhet, ärlighet och integritet. För oss är trygg välfärd för alla generationer och omtanke för varandra två viktiga grundpelare. Vi är den lilla kommunen med de stora möjligheterna, våra verksamheter karaktäriseras av korta beslutsvägar där du som medarbetare verkligen kan göra skillnad med ditt engagemang. Om arbetsplatsen och organisationen Mellerud och Bengtsfors samverkar inom sociala området för att lösa framtidens kompetensförsörjning och säkra socialtjänstens utvecklingsarbete! Kommunerna har en gemensam styrning och ledning av det sociala området. Sociala området för Mellerud och Bengtsfors leds av socialchef och delas in i fem verksamhetsområden; individ och familjeomsorg, vård och omsorg boende, vård och omsorg, stöd och service (LSS och socialpsykiatri) samt stab och administration. Genom samarbetet skapas möjligheter att dela både chefstjänster och specialistkompetenser på ett sätt som blir fördelaktigt för båda kommunerna. Det finns en stor nytta med samarbetet då många frågor kopplade till kvalitetsutveckling och kvalitetsledningssystem är likartade i kommunerna, särskilt på en övergripande nivå. Vi arbetar enligt devisen ”Vi är i framkant och har en unik samverkan där individen alltid är i centrum”. Varmt välkommen att bli en del av vårt lag! Vi söker nu en handläggare som utreder felaktiga utbetalningar för båda våra kommuner med anställning i Melleruds kommun. De två kommunerna arbetar varje dag för att invånarna ska få en bättre vardag. Våra uppdrag inom det sociala området är många och spänner från myndighetsutövning till främjande och förebyggande insatser. Det brottsförebyggande arbetet i kommunerna sorterar under kommunstyrelsen och sker i samverkan med alla verksamheter inom kommunkoncernen. Arbete och integrationsenheten ansvarar för socialtjänstens ekonomiska bistånd, samordnar samtliga arbetsmarknadspolitiska insatser/aktiviteter som kommunen erbjuder och medverkar inom samt samordnar kommunens integrationsarbete och etableringsuppdrag. Tydligt mål för enheten är arbetslinje så fler kommuninvånare som är bereonde av ekonomiskt bistånd kommer ut till egenförsörjning. Det är totalt 15 medarbetare på enheten i Melleruds kommun. Arbetsuppgifter Rollen som FUT utredare är bred och komplex där du arbetar med olika uppgifter både enskilt och i team. I den här tjänsten jobbar du med att utreda ärenden med misstankar om felaktiga utbetalningar av ekonomiskt bistånd. Du gör djupgående analyser av fenomen på en systemövergripande nivå och skriver rapporter med förslag på lösningar som du lämnar vidare till verksamheten. Informationen kan komma från verksamhet eller allmänheten. Du är med och driver kvalitetsarbete, internkontroll och utredningsarbete inom vårt uppdrag ekonomiskt bistånd. Du granskar processer, utför löpande stickprov och genomför fördjupade analyser. Du har en nyckelroll för att säkerställa att kommunens ekonomiska bistånd inte utsätts för välfärdsbrottslighet. Du samverkar med funktioner såsom socialsekreterare, kollegor och chefer i det dagliga arbetet. Du genomför oftast hela utredningsarbetet själv, med handledning av 1:e socialsekreterare. Du representerar Arbete och integrationsenheten i nätverk; interna, lokala och regionala som handlar om att motverka välfärdsbrottslighet. Du är med ledningen och infomerar våra politiska ledamöter som sakkunnig inom området välfärdsbrottslighet ekonomiskt bistånd. Du kommer också att bygga nödvändiga kontaktnät med övriga myndigheter som till exempel Polismyndigheten, Skatteverket (SKV), Kronofogdsmyndigheten (KFM) och Försäkringskassan (FK). Förekommande arbetsuppgifter: Granskar processer och identifierar risker Utför löpande stickprov Utreder, anmäler och säkerställer återkrav i dessa ärenden Upptäcker fenomen på systemövergripande nivå Håller i samverkan med myndigheter såsom SKV, KFM, FK Vem söker vi? Du trivs med självständiga uppdrag, är uthållig och innehar en analytisk förmåga Du har lätt att förstå verksamhetsprocesser och kvalitetssäkring Du har bred kunskap om myndigheter och offentlig verksamhet Du är nyfiken och resultatinriktad och vill vara med i en verksamhet som har högt uppsatta mål där alla är med och bidrar Stor vikt läggs vid personliga egenskaper Kvalifikationer Unversitets-/högskoleexamen, socionom eller annan högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig Erfarenhet från myndighetsutövning, utredningsarbete inom ekonomiskt bistånd B-körkort Övrig information För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen och förenkla kommunikationen med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt och inte via e-post eller pappersformat. Melleruds kommun tillämpar rökfri arbetstid. Urval och intervjuarbete kan komma att ske löpande under ansökningsperioden och vi kan kalla till intervju innan sista ansökningsdatum. Vid behov kan provanställning komma att tillämpas. I Melleruds kommun tillämpas individuell lönesättning, ange därav löneanspråk i din ansökan. För oss är det viktigt att ta vara på mångfalden och bemöta människor med respekt oavsett ålder, kön, religion eller etnisk bakgrund. Som arbetsgivare är vi alltid öppna för att tillvarata nya kompetenser. Varmt välkommen med din ansökan!
Välj ett jobb för att visa detaljer
Visar 1 till 7 av 7 jobb