Lediga jobb hos MARIESTADS KOMMUN
Inom socialförvaltningen i Mariestads kommun pågår ett ständigt förbättringsarbete för att ge bästa möjliga stöd för våra klienter. Vi söker nu en 1:e socialsekreterare som vill arbetsleda våra handläggare på vuxenenheten. Med god sammanhållning i våra arbetsgrupper och kompetensutveckling lägger vi grunden för ett gott arbete. Tillsammans har vi roligt på jobbet! Är du en erfaren socionom som trivs med handledning och metodutveckling? Då kan detta vara något för dig! ARBETSUPPGIFTER I din roll som 1:e socialsekreterare på vuxenenheten är du placerad i Maria Novas lokaler i centrala Mariestad. På denna enhet arbetar vi för klienter med beroendeproblematik, socialpsykiatri, hemlöshet, våld i nära relationer och andra sociala frågor. I arbetsgruppen arbetar socialsekreterare tillsammans med mottagningssekreterare inom alla områden. Här arbetar du också mot öppenvården med beroendecentrum. Som 1:e socialsekreterare stöttar du i metodutveckling, fördelar ärenden, håller i ärendegenomgångar och ärendehandledning samt handleder i SoL- och LVM-relaterade frågor. En viktig del i arbetet är också omvärldsbevakning där du skapar och reviderar riktlinjer och rutiner utifrån förändringar i lagar som styr myndighetsutövningen exempelvis nya socialtjänstlagen. Vi satsar på dig! Detta genom att erbjuda kontinuerlig kompetensutveckling och handledning såväl internt som externt, bland annat inom juridisk rådgivning. Förutom att du kommer till arbetsgrupper som präglas av stort engagemang, humor och professionalitet kan vi också erbjuda; • Möjlighet att påverka och utveckla verksamheten • Friskvårdsbidrag • Semesterväxling • Möjlighet till distansarbete viss del av tid • Löneväxling till pension • Föräldraförmån • Försäkringsförmåner • Cykelförmån • Personalklubb • Tillgång till gratis inomhus- och utomhusbad Du kommer till en arbetsplats med öppenhet inför dina idéer! KVALIFIKATIONER Till tjänsten som 1:e socialsekreterare söker vi dig som: • Är utbildad socionom • Har tidigare arbetslivserfarenhet från socialtjänst och myndighetsutövning • Innehar B-körkort Meriterande är tidigare ledarskapserfarenhet samt utbildningsinsatser i metoder kopplade till den enhet du är intresserad av att arbeta inom. Eftersom arbetet till stor del innebär handledning och metodutveckling krävs det att du har god förmåga att både förmedla information, lära ut metoder och stärka medarbetarnas kompetenser. Detta gör du på ett inspirerande och motiverande sätt. Som 1:e socialsekreterare ska du hantera akuta situationer där du förväntas kunna prioritera och delegera i dessa utifrån de lagar och regler som styr våra verksamheter. Vi ser att du som söker har en god struktur på ditt arbete samt är flexibel och kreativ för att kunna anpassa dig efter möten, situationer och oförutsägbara dagar. Arbetet innebär många kontakter både internt och externt, därför ser vi att du värnar om ett gott samarbete och är teaminriktad. Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet. Urval och intervjuer sker löpande så dröj inte med att skicka in din ansökan. Varmt välkommen att bli en del av oss! I din ansökan vill vi ha ett cv där dina meriter framgår. Det personliga brevet kan du däremot bortse ifrån eftersom du istället får besvara några urvalsfrågor i din digitala ansökan. ÖVRIGT Mariestad är framtidskommunen med tydlig riktning, vi ska växa! Här finns jobb, grön omställning, god kommunal service och framtidstro. Detta genomsyrar hela vår verksamhet. Vi står i startgroparna för en mycket spännande resa med planerade storsatsningar inom flera områden. Etableringarna kommer att innebära stora möjligheter för platsen och organisationen att växa och utvecklas. Vill du vara med och skapa drömlägen tillsammans? Bli en del av vårt lag när vi formar framtidens Mariestad! Vi hanterar ansökningar digitalt via vårt rekryteringsverktyg. Ansökningar som inkommer via e-post eller pappersformat kommer inte att prioriteras. Vid en intervju ska du legitimera dig samt inför ett anställningserbjudande ber vi dig visa ett utdrag från polisens belastningsregister. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. Undrar du vad som finns att göra och se när du inte jobbar hos oss? Gå in på www.livetiskaraborg.se och upptäck alla Skaraborgs möjligheter!
Enheten för stöd och försörjning i Mariestads kommun har fått ett ESF-projekt beviljat mellan perioden 250801-280531. Projektet syftar till att skapa långsiktiga lösningar genom att stärka samarbetet mellan myndigheter och erbjuda individanpassat stöd för personer som står utanför arbetsmarknaden. Vi söker dig som är nyfiken och orädd som vill driva processer framåt för den enskilde. Låter det intressant? Då kan du vara den vi letar efter! ARBETSUPPGIFTER Antalet hushåll som erhåller ekonomiskt bistånd i Mariestads kommun har ökat. Vi ser ett stort behov av samordnade, individanpassade insatser för att hjälpa dessa personer till att stegförflyttas mot självförsörjning. Målgruppen för projektet är individer mellan 18 och 64 år som står utanför arbetsmarknaden eller har svårt att etablera sig där, med särskilt fokus på arbetslösa, sjukskrivna och unga vuxna. Projektet ska minska diskriminering och socialt utanförskap genom att anpassa insatser efter deltagarnas behov. Många av dessa individer har komplexa problem som psykisk ohälsa, NPF-diagnoser och utanförskap, vilket gör det svårt för dem att komma närmare arbetsmarknaden eller studier. En särskild utmaning är att nå utomeuropeiskt födda personer, som har språk- och integrationssvårigheter på arbetsmarknaden. I din roll som projektledare kommer du att stötta individer både enskilt och i grupp där du använder beprövade metoder såsom BIP-modellen, Motiverande samtal och Empowerment. Du har ett nära samarbete med andra aktörer däribland Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen. Tillsammans stärker ni er samverkan med målet att deltagarna blir självförsörjande genom arbete, studier eller annan försörjning. Din arbetsplats utgår från Maria Nova vuxenresurs centralt beläget i Mariestad och du arbetar dagtid måndag-fredag 8-17. KVALIFIKATIONER För att lyckas i rollen ser vi att du har erfarenhet och vana av att möta människor i utsatta situationer. Har du tidigare arbetat med att stötta individer mot stegförflyttning mot arbete/studier/självförsörjning är det meriterande och gärna om du har använt dig av metoder som Empowerment, MI och BIP-kartläggning. Som projektledare är det en fördel om du är bekväm med att dels hålla enskilda samtal men även att kunna leda gruppaktiviteter. Du ser också styrkan i att kunna samverka på ett bra sätt både med interna och externa aktörer. Viktiga egenskaper hos dig som person är att du ska vara uppfinningsrik, nyfiken och orädd. Du behöver också vara drivande i processerna framåt för den enskilde. När du gör din ansökan vill vi ha ett cv där dina tidigare meriter framgår. Det personliga brevet kan du däremot utesluta, istället får du besvara några urvalsfrågor. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper och goda referenser. Körkort krävs för tjänsten. Intervjuer planeras att starta tidigast i vecka 31 när rekryterande chef är åter. Vid frågor om tjänsten går det bra att maila [email protected] och svar kommer då att kunna ges från v. 31. ÖVRIGT Mariestad är framtidskommunen med tydlig riktning, vi ska växa! Här finns jobb, grön omställning, god kommunal service och framtidstro. Detta genomsyrar hela vår verksamhet. Vi står i startgroparna för en mycket spännande resa med planerade storsatsningar inom flera områden. Etableringarna kommer att innebära stora möjligheter för platsen och organisationen att växa och utvecklas. Vill du vara med och skapa drömlägen tillsammans? Bli en del av vårt lag när vi formar framtidens Mariestad! Vi hanterar ansökningar digitalt via vårt rekryteringsverktyg. Ansökningar som inkommer via e-post eller pappersformat kommer inte att prioriteras. Vid en intervju ska du legitimera dig samt inför ett anställningserbjudande ber vi dig visa ett utdrag från polisens belastningsregister. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. Undrar du vad som finns att göra och se när du inte jobbar hos oss? Gå in på www.livetiskaraborg.se och upptäck alla Skaraborgs möjligheter!
Funktionsstöd är en avdelning inom äldre- och omsorgsförvaltningen i Mariestads kommun. Nu satsar vi och utökar med två stödpedagoger till bostad med särskild service enligt LSS. Är du pedagogiskt lagd och har god kunskap om LSS-lagstiftning? Trivs du med att arbeta över flera enheter? Då kan det vara dig vi letar efter! ARBETSUPPGIFTER I detta uppdrag jobbar du som ett pedagogisk stöd till dina kollegor, detta innebär att; - Arbeta för att öka brukarnas delaktighet, integritet, självständighet och självbestämmande. - Ha ett särskilt ansvar för den pedagogiska verksamhetens utveckling. - Samla och sprida kunskap om hållbara och evidensbaserade pedagogiska metoder med syftet att driva verksamheten framåt. - Aktivt lyssna in personalens tankar och idéer och försöka att inkorporera dem. - Fungera som bollplank och stöd till övrig personal gällande dokumentation och upprättande av genomförandeplaner. - Bistå och stödja personalen med utvecklingsarbeten i pedagogiska metoder för att öka den enskilde brukarens delaktighet i sin vardag och främja brukarens självständighet. - Handleda elever från relevanta utbildningar kopplade till stödpedagoguppdraget. - Vara aktivt deltagande i regelbundna nätverksträffar. I arbetet har du samarbete med de andra stödpedagogerna i kommunen. Du har också kontakt med exempelvis anhöriga, medarbetare och kollegor på grupp/servicebostäder, sjuksköterska, enhetschef med flera. KVALIFIKATIONER För att arbeta som stödpedagog behöver du ha en lämplig utbildning såsom eftergymnasial specialisering inom funktionshinderområdet med pedagogisk inriktning som omfattar minst 200 yrkeshögskolepoäng eller 60 högskolepoäng. Alternativt har du en kombination av YH- och högskolepoäng som motsvarar minst två terminers heltidsstudier. Som stödpedagog krävs att du har god förståelse för olika funktionsnedsättningar och hur dessa påverkar individens vardag samt vara lyhörd för dennes behov. Du har förmåga att kommunicera tydligt och effektivt med både brukare och kollegor. Detta inkluderar både verbal och icke-verbal kommunikation. I rollen krävs också kunskap om pedagogiskt förhållningssätt och att du kan arbeta lågaffektivt. Du är duktig på att motivera och engagera dina kollegor i utvecklingsarbetet. Vidare behöver du vara ansvarstagande, se lösningar istället för hinder och tycker det är roligt med varierande arbetsuppgifter och arbetsplatser. Att du har ett ödmjukt förhållningssätt samt värdesätter ett gott samarbete ser vi som en självklarhet. Det är meriterande om du har kunskap om åldrandets sjukdomar bland annat demens. Vi ser gärna att du också har kunskap väldfärdsteknik inom området funktionsstöd. Vi ser att du har kunskap om gällande LSS-lagstiftning, dokumentation och kvalitetssäkring samt har vana att planera, reflektera och utvärdera ditt arbete. Som stödpedagog finns möjlighet att påverka arbetets utformning i nära samarbete med kollegor och enhetschef. B-körkort är ett krav. När du gör din ansökan vill vi ha ett cv där dina tidigare meriter framgår. Det personliga brevet kan du däremot utesluta, istället för du besvara några urvalsfrågor. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper och goda referenser. Provanställning kan komma att tillämpas. Rekryterande chefer går omlott pga semestrar men det går bra att maila [email protected] eller [email protected] vid eventuella frågor om tjänsterna. ÖVRIGT Mariestad är framtidskommunen med tydlig riktning, vi ska växa! Här finns jobb, grön omställning, god kommunal service och framtidstro. Detta genomsyrar hela vår verksamhet. Vi står i startgroparna för en mycket spännande resa med planerade storsatsningar inom flera områden. Etableringarna kommer att innebära stora möjligheter för platsen och organisationen att växa och utvecklas. Vill du vara med och skapa drömlägen tillsammans? Bli en del av vårt lag när vi formar framtidens Mariestad! Varmt välkommen med din ansökan! Vi hanterar ansökningar digitalt via vårt rekryteringsverktyg. Ansökningar som inkommer via e-post eller pappersformat kommer inte att prioriteras. Vid ett anställningserbjudande ber vi dig att visa ett utdrag från polisens belastningsregister. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. Undrar du vad som finns att göra och se när du inte jobbar hos oss? Gå in på www.livetiskaraborg.se och upptäck alla Skaraborgs möjligheter!
Inom socialförvaltningen pågår ett ständigt utvecklings- och förbättringsarbete för att skapa bättre förutsättningar för en välmående personal med fokus på de vi är till för. Vi arbetar för en stark gemenskap med stor tillit där vi stöttar varandra och har kul på jobbet! Vi är engagerade och drivs av vår vision om att bli Sveriges bästa socialtjänst! Nu söker vi en mottagningssekreterare som har erfarenhet av socialtjänsten och som trivs med att vara första kontakten in på vår vuxenenhet, med fokus försörjningsstöd, på Maria Nova. ARBETSUPPGIFTER Som mottagningssekreterare är du vägen in och ansiktet utåt för Maria Nova - därför har du en nyckelroll i organisationen! I mottaget görs en första bedömning av inkommande ansökningar och anmälningar både enligt socialtjänstlagen samt LVM. Du handlägger enklare ärenden som till exempel engångsbistånd, yttranden samt lämnar information kring socialtjänstens arbete och verksamheter. Det förekommer också att du medverkar vid avhysningar. I mottaget arbetar två socialsekreterare med uppdelad arbetsfördelning mellan vuxen och ekonomiskt bistånd. Tjänsten vi söker är mottagningssekreterare med inriktning ekonomiskt bistånd. Här arbetar du främst med försörjningsstödet och de huvudsakliga arbetsuppgifterna innefattar att lämna information kring ekonomiskt bistånd, boka nybesökstider samt hantera de akuta ansökningarna som inkommer. I din roll har du nära samarbete med din mottagningskollega med inriktning vuxen som innefattar områdena missbruk, socialpsykiatri, våld i nära relation samt bostadslöshet. Din fysiska placering är intill Maria Novas reception. I mottaget hjälps ni åt med jourtelefonen och täcker upp det akuta som inkommer vid varandras frånvaro. Du ska också kunna stötta upp i receptionen vid ärenden som är av mer komplex karaktär. I din roll samverkar du även med övriga funktioner på Maria Nova. KVALIFIKATIONER Du som söker har socionomexamen och erfarenhet av flera olika delar av socialtjänsten. Vi ser att du har en mycket god känsla för service men även att kunna vara tydlig med att sätta gränser. Det är viktigt att du gillar att möta människor och att du kan hantera människor som är i kris. Eftersom tjänsterna innebär att hantera ansökningar och anmälningar krävs det att du kan ta emot dem enligt gällande lagar och regler kring handläggning och dokumentation. Ansökningarna håller på att digitaliseras, det är därför ett krav att du har lätt för att ta till dig digitala hjälpmedel och kunna lära andra att använda dem. Språkkunskaper i arabiska och engelska är meriterande. Förutom att få möjligheten att arbeta med kompetenta och trevliga kollegor och medarbetare kan vi erbjuda dig; • Semesterväxling • Löneväxling till pension • Försäkringsförmåner • Förmånscykel • Tillgång till gratis inomhus- och utomhusbad • Friskvårdsbidrag Vi hanterar ansökningar löpande vilket innebär att intervjuer och tillsättning kan ske innan sista ansökningsdatum. I din ansökan önskar vi ett cv av dig där dina tidigare meriter framgår. Personliga brevet kan du däremot utesluta - du får istället besvara några urvalsfrågor när du gör din digitala ansökan. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper och goda referenser. Varmt välkommen till oss! ÖVRIGT Mariestad är framtidskommunen med tydlig riktning, vi ska växa! Här finns jobb, grön omställning, god kommunal service och framtidstro. Detta genomsyrar hela vår verksamhet. Vi står i startgroparna för en mycket spännande resa med planerade storsatsningar inom flera områden. Etableringarna kommer att innebära stora möjligheter för platsen och organisationen att växa och utvecklas. Vill du vara med och skapa drömlägen tillsammans? Bli en del av vårt lag när vi formar framtidens Mariestad! Varmt välkommen med din ansökan! Vi hanterar ansökningar digitalt via vårt rekryteringsverktyg. Ansökningar som inkommer via e-post eller pappersformat kommer inte att prioriteras. Vid ett anställningserbjudande ber vi dig att visa ett utdrag från polisens belastningsregister. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. Undrar du vad som finns att göra och se när du inte jobbar hos oss? Gå in på www.livetiskaraborg.se och upptäck alla Skaraborgs möjligheter!
Prismaskolan i Mariestad är en F-6-skola beläget i naturskönt område i närheten av Mariestads centrum. Skolan, som invigdes 2017, erbjuder ljusa lokaler inspirerade av sjön Vänern med omgivande natur och är utformade för att ge förutsättningar för flexibla undervisningsmöjligheter där skola och fritidshem samverkar. Här finns en stor skolgård med möjlighet till varierande aktiviteter. På Prismaskolan har vi ett gott samarbete och gör vårt yttersta för att möta våra elever. Vi arbetar aktivt tillsammans för att alla elever ska känna sig trygga, sedda och inkluderade. Inför höstterminen söker vi nu en pedagog som vill vara en del av våra elevers utveckling och vårt goda kollegiala samarbete. Brinner du för fritidshemmets uppdrag och har god förmåga att skapa relationer med elever, vårdnadshavare och kollegor? Då kan det vara dig vi letar efter! ARBETSUPPGIFTER Som lärare i fritidshem/fritidspedagog på Prismaskolan är du kopplad till ett arbetslag som arbetar nära tillsammans. Här finns fyra fritidsavdelningar och din uppgift består av att planera, genomföra och följa upp det arbete som sker under elevernas tid på fritidshemmet. I undervisningen i fritidshemmet stimulerar du elevernas utveckling och lärande samt erbjuder eleverna en meningsfull fritid. Detta sker genom att du utgår från elevernas behov, intressen och erfarenheter, men också att du kontinuerligt utmanar eleverna ytterligare genom att inspirera till nya upptäckter. I undervisningen erbjuder du en variation av arbetssätt, uttrycksformer och lärmiljöer som integrerar omsorg och lärande. Del av arbetsdagen är i samverkan med skolan där du är en resurs i undervisningen. Tillsammans med kollegorna på fritids ansvarar du också för uppdraget som rastvärd samt rastaktiviteter på elevernas lunchraster. Hos oss är det viktigt att eleverna känner trygghet och trivs och vi ser hela elevens skoldag, både i skolan och i fritidshemmet. Du som pedagog säkerställer att verksamheten bygger på gällande styrdokument och skolans pedagoger har ett nära samarbete med elevhälsoteamet för att arbeta förebyggande och främjande mot utbildningens mål. KVALIFIKATIONER För att vara aktuell för tjänsten ska du vara utbildad lärare i fritidshem alternativt vara utbildad från den tidigare fritidspedagogutbildningen. Som person är du trygg och inspirerande och har förmågan att skapa goda relationer både med kollegor, elever och vårdnadshavare. Du trivs i en pedagogisk yrkesroll och du vet att alla har olika förutsättningar och tar till sig kunskap på olika sätt. I arbetet önskar vi att du är kreativ och vågar pröva nya vägar för att möta elevers behov och intressen. Vi ser att du är en engagerad lagspelare med ett stort driv till att utveckla fritidshemmets arbete utifrån styrdokument och förutsättningar. Det är viktigt för oss att du har nära till skratt och har lätt för att samarbeta - det bidrar till att vi har roligt tillsammans! Eftersom vi använder digitala verktyg i arbetsvardagen förutsätter vi att du har god digital kompetens. När du gör din ansökan vill vi ha ett cv där dina tidigare meriter framgår. Det personliga brevet kan du däremot utesluta, istället får du besvara några urvalsfrågor. Under rekryteringsprocessen kommer vi att lägga stor vikt vid personlig lämplighet och goda referenser. Inför ett erbjudande kommer vi också att begära ett utdrag från belastningsregistret. Välkommen till oss på Prisma! ÖVRIGT Mariestad är framtidskommunen med tydlig riktning, vi ska växa! Här finns jobb, grön omställning, god kommunal service och framtidstro. Detta genomsyrar hela vår verksamhet. Vi står i startgroparna för en mycket spännande resa med planerade storsatsningar inom flera områden. Etableringarna kommer att innebära stora möjligheter för platsen och organisationen att växa och utvecklas. Vill du vara med och skapa drömlägen tillsammans? Bli en del av vårt lag när vi formar framtidens Mariestad! Vi hanterar ansökningar digitalt via vårt rekryteringsverktyg. Ansökningar som inkommer via e-post eller pappersformat kommer inte att prioriteras. Vid en intervju ska du legitimera dig samt inför ett anställningserbjudande ber vi dig visa ett utdrag från polisens belastningsregister. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. Undrar du vad som finns att göra och se när du inte jobbar hos oss? Gå in på www.livetiskaraborg.se och upptäck alla Skaraborgs möjligheter!
Utbildningsförvaltningen bedriver verksamhet inom förskola och pedagogisk omsorg, grundskola, gymnasium, vuxenutbildning, barn- och elevhälsa samt kommunens kostenhet. Hos oss inom barn och elevhälsan arbetar vi främst förebyggande och hälsofrämjande. Trivs du att arbeta med barn och ungdomar? Har du lätt för att bygga och bibehålla goda relationer? Inför höstterminen söker vi nu en skolkurator med placering på Unicaskolan F-6 som vill berika vårt arbete för våra barn och elever tillsammans med oss! ARBETSUPPGIFTER Som skolkurator tillhör du Barn- och elevhälsan i Mariestads kommun. Här förväntas du arbeta förebyggande och hälsofrämjande med att undanröja hinder för elevers lärande både på organisations, grupp- och individnivå i tätt samarbete med kollegor. I din roll är du en del i att skapa och utveckla goda lärmiljöer och förutsättningar för alla våra elever, att utvecklas så långt som möjligt mot skolans kunskapsmål. En viktig del i uppdraget är att ingå i skolans Elevhälsoteam och att deltaga i EHT-möten, vid samrådsmöten med vårdnadshavare samt att samverka med externa aktörer såsom primärvård, socialtjänst och barn- och ungdomspsykiatrin. I ditt arbete ingår observationer, sociala kartläggningar och bedömningar. Du har bland annat samtal med enskild elev och/eller vårdnadshavare, handledning och konsultation till skolpersonal. Du har en aktiv och ledande roll i arbetet med skolans värdegrundsarbete. Du är sakkunnig gällande socialt arbete och bidrar med den psykosociala kompetensen. Din arbetsplats utgår från Unicaskolan som är beläget i centrala Mariestad med en skolgård som ger möjlighet till varierande aktiviteter. Här erbjuds moderna lokaler, inspirerade av den park och natur som omger skolan. Lokalerna är skapade för att ge förutsättningar för flexibla undervisningsmöjligheter där skola och fritidshem samverkar. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har en högskoleexamen som socionom eller socialpsykolog. Erfarenhet från stödjande arbete med barn och ungdomar och kunskap och erfarenhet av samarbete med andra verksamheter, som till exempel BUP och IFO, är meriterande. Det är viktigt att du har förmåga att arbeta självständigt med ett helhetsperspektiv på verksamheten och du förväntas ha en god förmåga att samarbeta i ett team med andra professioner. Du har goda kunskaper om den lagstiftning som hör till ditt kompetensområde och håller dig väl uppdaterad inom detta samt delar gärna med dig av dina kunskaper och erfarenheter. Som person är du närvarande, lyhörd, tydlig och agerar prestigelöst. Du har en förmåga att skapa och bibehålla goda relationer med elever, vårdnadshavare, kollegor och övrig skolpersonal. Vidare bidrar du till engagemang, förtroende och delaktighet. Du ser möjligheter i förändringar, har ett positivt och tillmötesgående förhållningssätt samt tar ett stort ansvar för dina arbetsuppgifter. Du har en god språklig och skriftlig förmåga samt en god erfarenhet av, och kunskap om, systematiskt kvalitetsarbete. Du har en förmåga att analysera samt utvärdera resultat som grund för förbättringsarbete på olika nivåer. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet och personliga egenskaper såsom social kompetens, flexibilitet och samverkansförmåga. Stämmer beskrivningen in på dig och dina kompetenser? Välkommen med din ansökan! Körkort och tillgång till egen bil är en förutsättning. När du gör din ansökan vill vi ha ett cv där dina tidigare meriter framgår. Det personliga brevet kan du däremot utesluta, istället får du besvara några urvalsfrågor. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper och goda referenser. ÖVRIGT Mariestad är framtidskommunen med tydlig riktning, vi ska växa! Här finns jobb, grön omställning, god kommunal service och framtidstro. Detta genomsyrar hela vår verksamhet. Vi står i startgroparna för en mycket spännande resa med planerade storsatsningar inom flera områden. Etableringarna kommer att innebära stora möjligheter för platsen och organisationen att växa och utvecklas. Vill du vara med och skapa drömlägen tillsammans? Bli en del av vårt lag när vi formar framtidens Mariestad! Vi hanterar ansökningar digitalt via vårt rekryteringsverktyg. Ansökningar som inkommer via e-post eller pappersformat kommer inte att prioriteras. Vid en intervju ska du legitimera dig samt inför ett anställningserbjudande ber vi dig visa ett utdrag från polisens belastningsregister. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. Undrar du vad som finns att göra och se när du inte jobbar hos oss? Gå in på www.livetiskaraborg.se och upptäck alla Skaraborgs möjligheter!
Inom socialförvaltningen pågår ett ständigt utvecklings- och förbättringsarbete för att skapa bättre förutsättningar för en välmående personal med fokus på de vi är till för. Vi arbetar för en stark gemenskap med stor tillit där vi stöttar varandra och har kul på jobbet. Vi är engagerade och drivs av vår vision om att bli Sveriges bästa socialtjänst. Vi söker nu en socialsekreterare till Lotsen barn och unga som vill vara en del av vårt härliga gäng! ARBETSUPPGIFTER På Lotsen finns en utredningsgrupp bestående av mottag, utredare och öppenvård samt en placeringsgrupp som handlägger ärenden enligt SoL och LVU. Kopplade till dessa finns två 1:e socialsekreterare samt en socialadministratör och administratör som stöd i arbetet. Grupperna präglas av stort engagemang, humor och professionalitet. Tillsammans driver vi ett arbete som gör skillnad för de barn, ungdomar och familjer vi möter. Du kommer till en arbetsplats med öppenhet inför dina idéer! Vi strävar aktivt efter ett jämställt, jämlikt och inkluderande arbetssätt och verksamheten är sedan 2023 HBTQI+-certifierad genom Samkrafter. För denna roll söker vi en socialsekreterare till vår utredningsgrupp som tar vid efter att mottaget gjort en förhandsbedömning och fortsätter arbetet med: • Utredning av barns behov och föräldrars förmågor. • Samarbete med skola, polis, BUP samt andra aktörer runt barnet. • Skräddarsy lösningar för familjer. Hos barn- och ungdomsenheten i Mariestads kommun jobbar vi aktivt för ett nära samarbete med närliggande verksamheter. KVALIFIKATIONER Till tjänsterna söker vi dig som: • Är utbildad socionom • Innehar B-körkort Tidigare arbetslivserfarenhet från socialtjänst och myndighetshandläggning barn och unga är meriterande. Vi ser att du som söker är flexibel och kreativ för att kunna anpassa dig efter möten, situationer och oförutsägbara dagar. Eftersom att arbetet innebär ett samspel med många aktörer ser vi även att du har en god samarbetsförmåga och kommunikativ förmåga. För att kunna göra en rättssäker handläggning är det även viktigt att du är ansvarstagande med en god förmåga att strukturera ditt arbete. Trivs du med kortare kontakter, hålla deadlines och snabbt kan ställa om i ditt arbete kan utredningsgruppen vara rätt arbetsplats för dig! Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet och goda referenser. Provanställning kan komma att tillämpas. Vad kan vi erbjuda dig? Hos oss på Lotsen får du ett eget kontor och en trevlig arbetsplats där vi i arbetsgruppen har gemensam fredagsfrukost och ofta samordnar lunchträning. Vi har avsatt tid för dokumentation på onsdagar samt metodpass varje vecka med teman baserade på vad arbetsgruppen efterfrågar. Dessa är till för utveckling och kompetens samt samverkan med interna och externa aktörer. Du kommer att få handledning och stöttning internt från kollegor och förste socialsekreterare. Vi träffas också gemensamt en gång i månaden för extern handledning på Residenset i Mariestad. Som anställd inom socialtjänsten har du både flextid, friskvårdsbidrag och möjlighet till semesterväxling. Du erbjuds också kontinuerliga kompetensutvecklingsinsatser, bl.a. via Yrkesresan samt via övriga utbildningar enheten planerar. Under hösten kommer utredningsgruppen få möjlighet att genomgå en utbildning i bedömningsmetoden iRiSk (Risk- och skyddsbedömning för våldsutsatta barn). I din ansökan önskar vi ett cv av dig där dina tidigare meriter framgår. Personliga brevet kan du däremot utesluta - du får istället besvara några urvalsfrågor när du gör din digitala ansökan. Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet och goda referenser. Tillsammans har vi roligt på jobbet! Med en god sammanhållning och kompetensutveckling lägger vi grunden för ett gott arbete - Vi gör skillnad för barnen! ÖVRIGT Mariestad är framtidskommunen med tydlig riktning, vi ska växa! Här finns jobb, grön omställning, god kommunal service och framtidstro. Detta genomsyrar hela vår verksamhet. Vi står i startgroparna för en mycket spännande resa med planerade storsatsningar inom flera områden. Etableringarna kommer att innebära stora möjligheter för platsen och organisationen att växa och utvecklas. Vill du vara med och skapa drömlägen tillsammans? Bli en del av vårt lag när vi formar framtidens Mariestad! Varmt välkommen med din ansökan! Vi hanterar ansökningar digitalt via vårt rekryteringsverktyg. Ansökningar som inkommer via e-post eller pappersformat kommer inte att prioriteras. Vid ett anställningserbjudande ber vi dig att visa ett utdrag från polisens belastningsregister. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. Undrar du vad som finns att göra och se när du inte jobbar hos oss? Gå in på www.livetiskaraborg.se och upptäck alla Skaraborgs möjligheter!
Vi söker nu vikarier till oss på lokalvården i Mariestad! Vi som arbetar här utför ett viktigt serviceyrke varje dag och bidrar därmed till en god och hygienisk arbetsmiljö - både för andra yrkesgrupper och för kommunens invånare, gamla såväl som unga. I vår yrkesroll möter vi dagligen en mängd olika människor och stor vikt läggs vid att ge god service och ett gott bemötande till alla. Är du positiv, noggrann och effektiv? Har du tidigare erfarenhet från lokalvård? Då kan du vara den vi letar efter! ARBETSUPPGIFTER Lokalvården utför städuppdrag åt kommunala verksamheter i Mariestad och här är vi ca 45 medarbetare. Hos oss ansvarar du för att hålla fint på våra boenden inom vård och omsorg, kontor, idrottsanläggningar, förskolor, fritids, servicehus för ställplatser med mera i Mariestad. Arbetsdagarna är dagtid måndag till fredag. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som är lokalvårdsutbildad samt har erfarenhet inom yrket. Som person är du serviceinriktad, lyhörd, har god problemlösningsförmåga och ett gott bemötande. Detta då våra uppdrag oftast finns i allmänna verksamheter där du dagligen möter våra kommuninvånare. Att kunna uttrycka sig och förstå svenska och/eller engelska i tal och skrift är en förutsättning eftersom rollen ställer höga krav på samarbete med planerare och verksamhet. Vi förutsätter att du har en hög grad av digital mognad då dokumentation sker via dator och telefon som arbetsredskap. Vi följer Arbetsmiljöverkets krav på 18-årsgräns då arbetsuppgifterna innebär hantering av kemikalier. B-körkort är ett krav för tjänsten. När du gör din ansökan vill vi ha ett cv där dina tidigare meriter framgår. Det personliga brevet kan du däremot utesluta, istället får du besvara några urvalsfrågor. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper och goda referenser. Vänta inte med din ansökan, rekryteringen hanteras löpande vilket innebär att tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag löpt ut. Varmt välkommen att bli en del av vårt härliga gäng! ÖVRIGT Mariestad är framtidskommunen med tydlig riktning, vi ska växa! Här finns jobb, grön omställning, god kommunal service och framtidstro. Detta genomsyrar hela vår verksamhet. Vi står i startgroparna för en mycket spännande resa med planerade storsatsningar inom flera områden. Etableringarna kommer att innebära stora möjligheter för platsen och organisationen att växa och utvecklas. Vill du vara med och skapa drömlägen tillsammans? Bli en del av vårt lag när vi formar framtidens Mariestad! Vi hanterar ansökningar digitalt via vårt rekryteringsverktyg. Ansökningar som inkommer via e-post eller pappersformat kommer inte att prioriteras. Vid en intervju ska du legitimera dig samt inför ett anställningserbjudande ber vi dig visa ett utdrag från polisens belastningsregister. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. Undrar du vad som finns att göra och se när du inte jobbar hos oss? Gå in på www.livetiskaraborg.se och upptäck alla Skaraborgs möjligheter!
Inom socialförvaltningen pågår ett ständigt utvecklings- och förbättringsarbete för att skapa bättre förutsättningar för en välmående personal med fokus på de vi är till för. Vi arbetar för en stark gemenskap med stor tillit där vi stöttar varandra och har kul på jobbet! Vi är engagerade och drivs av vår vision om att bli Sveriges bästa socialtjänst! På Lotsen, barn och unga söker vi nu en socialsekreterare med särskild inriktning mot öppenvården. ARBETSUPPGIFTER I denna roll som socialsekreterare med inriktning öppenvård tillhör du utredningsgruppen som handlägger ärenden enligt SoL och LVU. Kopplad till gruppen finns 1:e socialsekreterare som fördelar och stöttar i ärendehanteringen samt en socialadministratör och administratör som stöd i arbetet. Gruppen präglas av stort engagemang, humor och professionalitet. Tillsammans driver vi ett arbete som gör skillnad för de barn, ungdomar och familjer vi möter. Du kommer till en arbetsplats med öppenhet inför dina idéer! Vi strävar aktivt efter ett jämställt, jämlikt och inkluderande arbetssätt och verksamheten är sedan 2023 HBTQI+-certifierad genom Samkrafter. Som socialsekreterare med inriktning öppenvård arbetar du med: • Att följa upp de insatser som blivit beviljade för barn och unga samt deras familjer. Myndighetsutövning ingår. • Samarbete med skola, polis, BUP samt andra aktörer runt barnet. • Skräddarsy lösningar för familjer. Vad som kännetecknar just denna roll är att du blir specialiserad på uppföljning och utformning av pågående öppenvårdsinsatser inom barnavården för att det specifika barnets behov ska tillgodoses i sin hemmiljö. Uppdraget innefattar även att utforma smarta och mätbara mål för de insatser som barnet och familjen erbjuds. KVALIFIKATIONER Till tjänsterna söker vi dig som: • Är utbildad socionom • Innehar B-körkort Vi ser att du som söker är flexibel och kreativ för att kunna anpassa dig efter möten, situationer och oförutsägbara dagar. Eftersom att arbetet innebär ett samspel med många aktörer ser vi även att du har en god samarbetsförmåga och kommunikativ förmåga. För att kunna göra en rättssäker handläggning är det även viktigt att du är ansvarstagande med en god förmåga att strukturera ditt arbete. Tycker du om att se välgrundade insatser som ger goda resultat och att följa dina klienter till en bättre livssituation kan vi ha hittat rätta platsen för dig! Tidigare arbetslivserfarenhet från socialtjänst och myndighetshandläggning barn och unga är meriterande. Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet. Provanställning kan komma att tillämpas. Urval och intervjuer kan ske löpande så dröj inte med att skicka in din ansökan. Vad kan vi erbjuda dig? Hos oss på Lotsen får du ett eget kontor och en trevlig arbetsplats där vi i arbetsgruppen har gemensamma fredagsfrukostar och ofta samordnar lunchträning. Vi har måndagsmöten där vi går igenom veckan samt har avsatt tid för dokumentation på onsdagar. Du kommer att få handledning och stöttning internt från kollegor och från förste socialsekreterare. Vi träffas gemensamt en gång i månaden för extern handledning på Residenset i Mariestad. Som anställd inom socialtjänsten har du både flextid och möjlighet till semesterväxling. Du erbjuds också kontinuerliga kompetensutvecklingsinsatser, bl.a. via Yrkesresan samt via övriga utbildningar enheten planerar. I din ansökan önskar vi ett cv av dig där dina tidigare meriter framgår. Personliga brevet kan du däremot utesluta - du får istället besvara några urvalsfrågor när du gör din digitala ansökan. Varmt välkommen att bli en del av oss! ÖVRIGT Mariestad är framtidskommunen med tydlig riktning, vi ska växa! Här finns jobb, grön omställning, god kommunal service och framtidstro. Detta genomsyrar hela vår verksamhet. Vi står i startgroparna för en mycket spännande resa med planerade storsatsningar inom flera områden. Etableringarna kommer att innebära stora möjligheter för platsen och organisationen att växa och utvecklas. Vill du vara med och skapa drömlägen tillsammans? Bli en del av vårt lag när vi formar framtidens Mariestad! Varmt välkommen med din ansökan! Vi hanterar endast ansökningar digitalt. Ansökningar som inkommer via e-post eller pappersformat kommer inte att hanteras. Under rekryteringsprocessen kommer referenser att tas och vid ett anställningserbjudande ber vi dig att visa ett utdrag från polisens belastningsregister. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. Undrar du vad som finns att göra och se när du inte jobbar hos oss? Gå in på www.livetiskaraborg.se och upptäck alla Skaraborgs möjligheter!
Inom socialförvaltningen pågår ett ständigt utvecklings- och förbättringsarbete för att skapa bättre förutsättningar för en välmående personal med fokus på de vi är till för. Vi arbetar för en stark gemenskap med stor tillit där vi stöttar varandra och har kul på jobbet! Vi är engagerade och drivs av vår vision om att bli Sveriges bästa socialtjänst! Vi söker nu socialsekreterare till Lotsen barn och unga som vill vara en del av vårt härliga gäng! ARBETSUPPGIFTER På Lotsen finns en utredningsgrupp bestående av mottag, utredare och öppenvård samt en placeringsgrupp som handlägger ärenden enligt SoL och LVU. Kopplade till dessa finns två 1:e socialsekreterare samt en socialadministratör och administratör som stöd i arbetet. Grupperna präglas av stort engagemang, humor och professionalitet. Tillsammans driver vi ett arbete som gör skillnad för de barn, ungdomar och familjer vi möter. Du kommer till en arbetsplats med öppenhet inför dina idéer! Vi strävar aktivt efter ett jämställt, jämlikt och inkluderande arbetssätt och verksamheten är sedan 2023 HBTQI+-certifierad genom Samkrafter. För denna roll söker vi två socialsekreterare till vår placeringsgrupp som tar vid efter att en utredning gjorts. Du företräder barnets intressen och behov, säkerställer att barnet har meningsfulla umgängen med sina föräldrar samt att barnet är delaktig i sin egen vård. Du arbetar för återförening, föräldrars delaktighet i vården och att de ges möjlighet till rätt stöd. Dina arbetsuppgifter består också av; • Att följa vården för placerade barn och unga utifrån deras individuella behov och rättigheter. • Att överväga och ompröva vården, göra umgängesplaner samt umgängesbedömningar. • Nära samverkan med familjehemssekreterarna och samarbete med skola, polis, BUP samt andra aktörer runt barnet. Vi lägger stor vikt vid samarbete med föräldrar och nätverk och vi har förstärkt vårt familjestöd för att ännu bättre kunna hitta hemmaplanslösningar. Dessutom har det förebyggande arbete utökats. Hos barn- och ungdomsenheten i Mariestads kommun jobbar vi aktivt för ett nära samarbete med närliggande verksamheter. KVALIFIKATIONER Till tjänsten söker vi dig som: • Är utbildad socionom • Innehar B-körkort Vi ser att du som söker är flexibel och kreativ för att kunna anpassa dig efter möten, situationer och oförutsägbara dagar. Eftersom att arbetet innebär ett samspel med många aktörer ser vi även att du har en god samarbetsförmåga och kommunikativ förmåga. För att kunna göra en rättssäker handläggning är det även viktigt att du är ansvarstagande med en god förmåga att strukturera ditt arbete. Som person är du relationsskapande och trivs med långvariga relationer då du har en viktig roll för barnen och deras föräldrar i ditt uppdrag. Tidigare arbetslivserfarenhet från socialtjänst och myndighetshandläggning barn och unga är meriterande. Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet. Tycker du om att se välgrundade insatser som ger goda resultat och att följa dina barn och familjer till en bättre livssituation kan vi ha hittat rätta platsen för dig! Provanställning kan komma att tillämpas. Urval och intervjuer kan ske löpande så dröj inte med att skicka in din ansökan. Vad kan vi erbjuda dig? Hos oss på Lotsen får du ett eget kontor och en trevlig arbetsplats där vi i arbetsgruppen har gemensamma fredagsfrukostar och ofta samordnar lunchträning. Vi har måndagsmöten där vi går igenom veckan samt har avsatt tid för dokumentation på onsdagar. Du kommer att få handledning och stöttning internt från kollegor och från förste socialsekreterare. Vi träffas gemensamt en gång i månaden för extern handledning på Residenset i Mariestad. Som anställd inom socialtjänsten har du både flextid, möjlighet till semesterväxling och friskvårdsbidrag. Distansarbete är möjligt ca en dag i veckan om arbetet tillåter. Du erbjuds också kontinuerliga kompetensutvecklingsinsatser, bl.a. via Yrkesresan samt via övriga utbildningar enheten planerar. I din ansökan önskar vi ett cv av dig där dina tidigare meriter framgår. Personliga brevet kan du däremot utesluta - du får istället besvara några urvalsfrågor när du gör din digitala ansökan. Varmt välkommen att bli en del av oss! ÖVRIGT Mariestad är framtidskommunen med tydlig riktning, vi ska växa! Här finns jobb, grön omställning, god kommunal service och framtidstro. Detta genomsyrar hela vår verksamhet. Vi står i startgroparna för en mycket spännande resa med planerade storsatsningar inom flera områden. Etableringarna kommer att innebära stora möjligheter för platsen och organisationen att växa och utvecklas. Vill du vara med och skapa drömlägen tillsammans? Bli en del av vårt lag när vi formar framtidens Mariestad! Varmt välkommen med din ansökan! Vi hanterar ansökningar digitalt via vårt rekryteringsverktyg. Ansökningar som inkommer via e-post eller pappersformat kommer inte att prioriteras. Vid ett anställningserbjudande ber vi dig att visa ett utdrag från polisens belastningsregister. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. Undrar du vad som finns att göra och se när du inte jobbar hos oss? Gå in på www.livetiskaraborg.se och upptäck alla Skaraborgs möjligheter!
Välj ett jobb för att visa detaljer
Visar 1 till 10 av 16 jobb