Socialsekreterare mottag, inriktning ekonomiskt bistånd
MARIESTADS KOMMUN
Socialsekreterare

Inom socialförvaltningen pågår ett ständigt utvecklings- och förbättringsarbete för att skapa bättre förutsättningar för en välmående personal med fokus på de vi är till för. Vi arbetar för en stark gemenskap med stor tillit där vi stöttar varandra och har kul på jobbet! Vi är engagerade och drivs av vår vision om att bli Sveriges bästa socialtjänst! Nu söker vi en mottagningssekreterare som har erfarenhet av socialtjänsten och som trivs med att vara första kontakten in på vår vuxenenhet, med fokus försörjningsstöd, på Maria Nova. ARBETSUPPGIFTER Som mottagningssekreterare är du vägen in och ansiktet utåt för Maria Nova - därför har du en nyckelroll i organisationen! I mottaget görs en första bedömning av inkommande ansökningar och anmälningar både enligt socialtjänstlagen samt LVM. Du handlägger enklare ärenden som till exempel engångsbistånd, yttranden samt lämnar information kring socialtjänstens arbete och verksamheter. Det förekommer också att du medverkar vid avhysningar. I mottaget arbetar två socialsekreterare med uppdelad arbetsfördelning mellan vuxen och ekonomiskt bistånd. Tjänsten vi söker är mottagningssekreterare med inriktning ekonomiskt bistånd. Här arbetar du främst med försörjningsstödet och de huvudsakliga arbetsuppgifterna innefattar att lämna information kring ekonomiskt bistånd, boka nybesökstider samt hantera de akuta ansökningarna som inkommer. I din roll har du nära samarbete med din mottagningskollega med inriktning vuxen som innefattar områdena missbruk, socialpsykiatri, våld i nära relation samt bostadslöshet. Din fysiska placering är intill Maria Novas reception. I mottaget hjälps ni åt med jourtelefonen och täcker upp det akuta som inkommer vid varandras frånvaro. Du ska också kunna stötta upp i receptionen vid ärenden som är av mer komplex karaktär. I din roll samverkar du även med övriga funktioner på Maria Nova. KVALIFIKATIONER Du som söker har socionomexamen och erfarenhet av flera olika delar av socialtjänsten. Vi ser att du har en mycket god känsla för service men även att kunna vara tydlig med att sätta gränser. Det är viktigt att du gillar att möta människor och att du kan hantera människor som är i kris. Eftersom tjänsterna innebär att hantera ansökningar och anmälningar krävs det att du kan ta emot dem enligt gällande lagar och regler kring handläggning och dokumentation. Ansökningarna håller på att digitaliseras, det är därför ett krav att du har lätt för att ta till dig digitala hjälpmedel och kunna lära andra att använda dem. Språkkunskaper i arabiska och engelska är meriterande. Förutom att få möjligheten att arbeta med kompetenta och trevliga kollegor och medarbetare kan vi erbjuda dig; • Semesterväxling • Löneväxling till pension • Försäkringsförmåner • Förmånscykel • Tillgång till gratis inomhus- och utomhusbad • Friskvårdsbidrag Vi hanterar ansökningar löpande vilket innebär att intervjuer och tillsättning kan ske innan sista ansökningsdatum. I din ansökan önskar vi ett cv av dig där dina tidigare meriter framgår. Personliga brevet kan du däremot utesluta - du får istället besvara några urvalsfrågor när du gör din digitala ansökan. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper och goda referenser. Varmt välkommen till oss! ÖVRIGT Mariestad är framtidskommunen med tydlig riktning, vi ska växa! Här finns jobb, grön omställning, god kommunal service och framtidstro. Detta genomsyrar hela vår verksamhet. Vi står i startgroparna för en mycket spännande resa med planerade storsatsningar inom flera områden. Etableringarna kommer att innebära stora möjligheter för platsen och organisationen att växa och utvecklas. Vill du vara med och skapa drömlägen tillsammans? Bli en del av vårt lag när vi formar framtidens Mariestad! Varmt välkommen med din ansökan! Vi hanterar ansökningar digitalt via vårt rekryteringsverktyg. Ansökningar som inkommer via e-post eller pappersformat kommer inte att prioriteras. Vid ett anställningserbjudande ber vi dig att visa ett utdrag från polisens belastningsregister. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. Undrar du vad som finns att göra och se när du inte jobbar hos oss? Gå in på www.livetiskaraborg.se och upptäck alla Skaraborgs möjligheter!

9 dagar sedan
Sista ansökan:
8 juli 2025
Lärare i fritidshem, Prismaskolan
MARIESTADS KOMMUN
Fritidspedagoger

Prismaskolan i Mariestad är en F-6-skola beläget i naturskönt område i närheten av Mariestads centrum. Skolan, som invigdes 2017, erbjuder ljusa lokaler inspirerade av sjön Vänern med omgivande natur och är utformade för att ge förutsättningar för flexibla undervisningsmöjligheter där skola och fritidshem samverkar. Här finns en stor skolgård med möjlighet till varierande aktiviteter.  På Prismaskolan har vi ett gott samarbete och gör vårt yttersta för att möta våra elever. Vi arbetar aktivt tillsammans för att alla elever ska känna sig trygga, sedda och inkluderade. Inför höstterminen söker vi nu en pedagog som vill vara en del av våra elevers utveckling och vårt goda kollegiala samarbete. Brinner du för fritidshemmets uppdrag och har god förmåga att skapa relationer med elever, vårdnadshavare och kollegor? Då kan det vara dig vi letar efter! ARBETSUPPGIFTER Som lärare i fritidshem/fritidspedagog på Prismaskolan är du kopplad till ett arbetslag som arbetar nära tillsammans. Här finns fyra fritidsavdelningar och din uppgift består av att planera, genomföra och följa upp det arbete som sker under elevernas tid på fritidshemmet. I undervisningen i fritidshemmet stimulerar du elevernas utveckling och lärande samt erbjuder eleverna en meningsfull fritid. Detta sker genom att du utgår från elevernas behov, intressen och erfarenheter, men också att du kontinuerligt utmanar eleverna ytterligare genom att inspirera till nya upptäckter. I undervisningen erbjuder du en variation av arbetssätt, uttrycksformer och lärmiljöer som integrerar omsorg och lärande. Del av arbetsdagen är i samverkan med skolan där du är en resurs i undervisningen. Tillsammans med kollegorna på fritids ansvarar du också för uppdraget som rastvärd samt rastaktiviteter på elevernas lunchraster. Hos oss är det viktigt att eleverna känner trygghet och trivs och vi ser hela elevens skoldag, både i skolan och i fritidshemmet. Du som pedagog säkerställer att verksamheten bygger på gällande styrdokument och skolans pedagoger har ett nära samarbete med elevhälsoteamet för att arbeta förebyggande och främjande mot utbildningens mål. KVALIFIKATIONER För att vara aktuell för tjänsten ska du vara utbildad lärare i fritidshem alternativt vara utbildad från den tidigare fritidspedagogutbildningen. Som person är du trygg och inspirerande och har förmågan att skapa goda relationer både med kollegor, elever och vårdnadshavare. Du trivs i en pedagogisk yrkesroll och du vet att alla har olika förutsättningar och tar till sig kunskap på olika sätt. I arbetet önskar vi att du är kreativ och vågar pröva nya vägar för att möta elevers behov och intressen. Vi ser att du är en engagerad lagspelare med ett stort driv till att utveckla fritidshemmets arbete utifrån styrdokument och förutsättningar. Det är viktigt för oss att du har nära till skratt och har lätt för att samarbeta - det bidrar till att vi har roligt tillsammans! Eftersom vi använder digitala verktyg i arbetsvardagen förutsätter vi att du har god digital kompetens. När du gör din ansökan vill vi ha ett cv där dina tidigare meriter framgår. Det personliga brevet kan du däremot utesluta, istället får du besvara några urvalsfrågor. Under rekryteringsprocessen kommer vi att lägga stor vikt vid personlig lämplighet och goda referenser. Inför ett erbjudande kommer vi också att begära ett utdrag från belastningsregistret. Välkommen till oss på Prisma! ÖVRIGT Mariestad är framtidskommunen med tydlig riktning, vi ska växa! Här finns jobb, grön omställning, god kommunal service och framtidstro. Detta genomsyrar hela vår verksamhet. Vi står i startgroparna för en mycket spännande resa med planerade storsatsningar inom flera områden. Etableringarna kommer att innebära stora möjligheter för platsen och organisationen att växa och utvecklas. Vill du vara med och skapa drömlägen tillsammans? Bli en del av vårt lag när vi formar framtidens Mariestad! Vi hanterar ansökningar digitalt via vårt rekryteringsverktyg. Ansökningar som inkommer via e-post eller pappersformat kommer inte att prioriteras. Vid en intervju ska du legitimera dig samt inför ett anställningserbjudande ber vi dig visa ett utdrag från polisens belastningsregister. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. Undrar du vad som finns att göra och se när du inte jobbar hos oss? Gå in på www.livetiskaraborg.se och upptäck alla Skaraborgs möjligheter!

9 dagar sedan
Sista ansökan:
8 juli 2025
Skolkurator

Utbildningsförvaltningen bedriver verksamhet inom förskola och pedagogisk omsorg, grundskola, gymnasium, vuxenutbildning, barn- och elevhälsa samt kommunens kostenhet. Hos oss inom barn och elevhälsan arbetar vi främst förebyggande och hälsofrämjande. Trivs du att arbeta med barn och ungdomar? Har du lätt för att bygga och bibehålla goda relationer? Inför höstterminen söker vi nu en skolkurator med placering på Unicaskolan F-6 som vill berika vårt arbete för våra barn och elever tillsammans med oss! ARBETSUPPGIFTER Som skolkurator tillhör du Barn- och elevhälsan i Mariestads kommun. Här förväntas du arbeta förebyggande och hälsofrämjande med att undanröja hinder för elevers lärande både på organisations, grupp- och individnivå i tätt samarbete med kollegor. I din roll är du en del i att skapa och utveckla goda lärmiljöer och förutsättningar för alla våra elever, att utvecklas så långt som möjligt mot skolans kunskapsmål. En viktig del i uppdraget är att ingå i skolans Elevhälsoteam och att deltaga i EHT-möten, vid samrådsmöten med vårdnadshavare samt att samverka med externa aktörer såsom primärvård, socialtjänst och barn- och ungdomspsykiatrin.  I ditt arbete ingår observationer, sociala kartläggningar och bedömningar. Du har bland annat samtal med enskild elev och/eller vårdnadshavare, handledning och konsultation till skolpersonal. Du har en aktiv och ledande roll i arbetet med skolans värdegrundsarbete. Du är sakkunnig gällande socialt arbete och bidrar med den psykosociala kompetensen. Din arbetsplats utgår från Unicaskolan som är beläget i centrala Mariestad med en skolgård som ger möjlighet till varierande aktiviteter. Här erbjuds moderna lokaler, inspirerade av den park och natur som omger skolan. Lokalerna är skapade för att ge förutsättningar för flexibla undervisningsmöjligheter där skola och fritidshem samverkar. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har en högskoleexamen som socionom eller socialpsykolog. Erfarenhet från stödjande arbete med barn och ungdomar och kunskap och erfarenhet av samarbete med andra verksamheter, som till exempel BUP och IFO, är meriterande. Det är viktigt att du har förmåga att arbeta självständigt med ett helhetsperspektiv på verksamheten och du förväntas ha en god förmåga att samarbeta i ett team med andra professioner. Du har goda kunskaper om den lagstiftning som hör till ditt kompetensområde och håller dig väl uppdaterad inom detta samt delar gärna med dig av dina kunskaper och erfarenheter. Som person är du närvarande, lyhörd, tydlig och agerar prestigelöst. Du har en förmåga att skapa och bibehålla goda relationer med elever, vårdnadshavare, kollegor och övrig skolpersonal. Vidare bidrar du till engagemang, förtroende och delaktighet. Du ser möjligheter i förändringar, har ett positivt och tillmötesgående förhållningssätt samt tar ett stort ansvar för dina arbetsuppgifter. Du har en god språklig och skriftlig förmåga samt en god erfarenhet av, och kunskap om, systematiskt kvalitetsarbete. Du har en förmåga att analysera samt utvärdera resultat som grund för förbättringsarbete på olika nivåer. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet och personliga egenskaper såsom social kompetens, flexibilitet och samverkansförmåga. Stämmer beskrivningen in på dig och dina kompetenser? Välkommen med din ansökan! Körkort och tillgång till egen bil är en förutsättning. När du gör din ansökan vill vi ha ett cv där dina tidigare meriter framgår. Det personliga brevet kan du däremot utesluta, istället får du besvara några urvalsfrågor. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper och goda referenser. ÖVRIGT Mariestad är framtidskommunen med tydlig riktning, vi ska växa! Här finns jobb, grön omställning, god kommunal service och framtidstro. Detta genomsyrar hela vår verksamhet. Vi står i startgroparna för en mycket spännande resa med planerade storsatsningar inom flera områden. Etableringarna kommer att innebära stora möjligheter för platsen och organisationen att växa och utvecklas. Vill du vara med och skapa drömlägen tillsammans? Bli en del av vårt lag när vi formar framtidens Mariestad! Vi hanterar ansökningar digitalt via vårt rekryteringsverktyg. Ansökningar som inkommer via e-post eller pappersformat kommer inte att prioriteras. Vid en intervju ska du legitimera dig samt inför ett anställningserbjudande ber vi dig visa ett utdrag från polisens belastningsregister. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. Undrar du vad som finns att göra och se när du inte jobbar hos oss? Gå in på www.livetiskaraborg.se och upptäck alla Skaraborgs möjligheter!

14 dagar sedan
Sista ansökan:
3 juli 2025
Socialsekreterare utredning, barn och unga
MARIESTADS KOMMUN
Socialsekreterare

Inom socialförvaltningen pågår ett ständigt utvecklings- och förbättringsarbete för att skapa bättre förutsättningar för en välmående personal med fokus på de vi är till för. Vi arbetar för en stark gemenskap med stor tillit där vi stöttar varandra och har kul på jobbet. Vi är engagerade och drivs av vår vision om att bli Sveriges bästa socialtjänst. Vi söker nu en socialsekreterare till Lotsen barn och unga som vill vara en del av vårt härliga gäng! ARBETSUPPGIFTER På Lotsen finns en utredningsgrupp bestående av mottag, utredare och öppenvård samt en placeringsgrupp som handlägger ärenden enligt SoL och LVU. Kopplade till dessa finns två 1:e socialsekreterare samt en socialadministratör och administratör som stöd i arbetet. Grupperna präglas av stort engagemang, humor och professionalitet. Tillsammans driver vi ett arbete som gör skillnad för de barn, ungdomar och familjer vi möter. Du kommer till en arbetsplats med öppenhet inför dina idéer! Vi strävar aktivt efter ett jämställt, jämlikt och inkluderande arbetssätt och verksamheten är sedan 2023 HBTQI+-certifierad genom Samkrafter. För denna roll söker vi en socialsekreterare till vår utredningsgrupp som tar vid efter att mottaget gjort en förhandsbedömning och fortsätter arbetet med: • Utredning av barns behov och föräldrars förmågor. • Samarbete med skola, polis, BUP samt andra aktörer runt barnet. • Skräddarsy lösningar för familjer. Hos barn- och ungdomsenheten i Mariestads kommun jobbar vi aktivt för ett nära samarbete med närliggande verksamheter. KVALIFIKATIONER Till tjänsterna söker vi dig som: • Är utbildad socionom • Innehar B-körkort Tidigare arbetslivserfarenhet från socialtjänst och myndighetshandläggning barn och unga är meriterande. Vi ser att du som söker är flexibel och kreativ för att kunna anpassa dig efter möten, situationer och oförutsägbara dagar. Eftersom att arbetet innebär ett samspel med många aktörer ser vi även att du har en god samarbetsförmåga och kommunikativ förmåga. För att kunna göra en rättssäker handläggning är det även viktigt att du är ansvarstagande med en god förmåga att strukturera ditt arbete.  Trivs du med kortare kontakter, hålla deadlines och snabbt kan ställa om i ditt arbete kan utredningsgruppen vara rätt arbetsplats för dig! Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet och goda referenser. Provanställning kan komma att tillämpas.  Vad kan vi erbjuda dig? Hos oss på Lotsen får du ett eget kontor och en trevlig arbetsplats där vi i arbetsgruppen har gemensam fredagsfrukost och ofta samordnar lunchträning. Vi har avsatt tid för dokumentation på onsdagar samt metodpass varje vecka med teman baserade på vad arbetsgruppen efterfrågar. Dessa är till för utveckling och kompetens samt samverkan med interna och externa aktörer. Du kommer att få handledning och stöttning internt från kollegor och förste socialsekreterare. Vi träffas också gemensamt en gång i månaden för extern handledning på Residenset i Mariestad. Som anställd inom socialtjänsten har du både flextid, friskvårdsbidrag och möjlighet till semesterväxling. Du erbjuds också kontinuerliga kompetensutvecklingsinsatser, bl.a. via Yrkesresan samt via övriga utbildningar enheten planerar. Under hösten kommer utredningsgruppen få möjlighet att genomgå en utbildning i bedömningsmetoden iRiSk (Risk- och skyddsbedömning för våldsutsatta barn). I din ansökan önskar vi ett cv av dig där dina tidigare meriter framgår. Personliga brevet kan du däremot utesluta - du får istället besvara några urvalsfrågor när du gör din digitala ansökan. Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet och goda referenser. Tillsammans har vi roligt på jobbet! Med en god sammanhållning och kompetensutveckling lägger vi grunden för ett gott arbete - Vi gör skillnad för barnen! ÖVRIGT Mariestad är framtidskommunen med tydlig riktning, vi ska växa! Här finns jobb, grön omställning, god kommunal service och framtidstro. Detta genomsyrar hela vår verksamhet. Vi står i startgroparna för en mycket spännande resa med planerade storsatsningar inom flera områden. Etableringarna kommer att innebära stora möjligheter för platsen och organisationen att växa och utvecklas. Vill du vara med och skapa drömlägen tillsammans? Bli en del av vårt lag när vi formar framtidens Mariestad! Varmt välkommen med din ansökan! Vi hanterar ansökningar digitalt via vårt rekryteringsverktyg. Ansökningar som inkommer via e-post eller pappersformat kommer inte att prioriteras. Vid ett anställningserbjudande ber vi dig att visa ett utdrag från polisens belastningsregister. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. Undrar du vad som finns att göra och se när du inte jobbar hos oss? Gå in på www.livetiskaraborg.se och upptäck alla Skaraborgs möjligheter!

14 dagar sedan
Sista ansökan:
3 juli 2025
Lokalvårdare Vikariat

Vi söker nu vikarier till oss på lokalvården i Mariestad!  Vi som arbetar här utför ett viktigt serviceyrke varje dag och bidrar därmed till en god och hygienisk arbetsmiljö - både för andra yrkesgrupper och för kommunens invånare, gamla såväl som unga. I vår yrkesroll möter vi dagligen en mängd olika människor och stor vikt läggs vid att ge god service och ett gott bemötande till alla.  Är du positiv, noggrann och effektiv? Har du tidigare erfarenhet från lokalvård?  Då kan du vara den vi letar efter! ARBETSUPPGIFTER Lokalvården utför städuppdrag åt kommunala verksamheter i Mariestad och här är vi ca 45 medarbetare. Hos oss ansvarar du för att hålla fint på våra boenden inom vård och omsorg, kontor, idrottsanläggningar, förskolor, fritids, servicehus för ställplatser med mera i Mariestad. Arbetsdagarna är dagtid måndag till fredag. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som är lokalvårdsutbildad samt har erfarenhet inom yrket. Som person är du serviceinriktad, lyhörd, har god problemlösningsförmåga och ett gott bemötande. Detta då våra uppdrag oftast finns i allmänna verksamheter där du dagligen möter våra kommuninvånare. Att kunna uttrycka sig och förstå svenska och/eller engelska i tal och skrift är en förutsättning eftersom rollen ställer höga krav på samarbete med planerare och verksamhet. Vi förutsätter att du har en hög grad av digital mognad då dokumentation sker via dator och telefon som arbetsredskap.  Vi följer Arbetsmiljöverkets krav på 18-årsgräns då arbetsuppgifterna innebär hantering av kemikalier. B-körkort är ett krav för tjänsten. När du gör din ansökan vill vi ha ett cv där dina tidigare meriter framgår. Det personliga brevet kan du däremot utesluta, istället får du besvara några urvalsfrågor. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper och goda referenser. Vänta inte med din ansökan, rekryteringen hanteras löpande vilket innebär att tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag löpt ut.  Varmt välkommen att bli en del av vårt härliga gäng! ÖVRIGT Mariestad är framtidskommunen med tydlig riktning, vi ska växa! Här finns jobb, grön omställning, god kommunal service och framtidstro. Detta genomsyrar hela vår verksamhet. Vi står i startgroparna för en mycket spännande resa med planerade storsatsningar inom flera områden. Etableringarna kommer att innebära stora möjligheter för platsen och organisationen att växa och utvecklas. Vill du vara med och skapa drömlägen tillsammans? Bli en del av vårt lag när vi formar framtidens Mariestad! Vi hanterar ansökningar digitalt via vårt rekryteringsverktyg. Ansökningar som inkommer via e-post eller pappersformat kommer inte att prioriteras. Vid en intervju ska du legitimera dig samt inför ett anställningserbjudande ber vi dig visa ett utdrag från polisens belastningsregister. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. Undrar du vad som finns att göra och se när du inte jobbar hos oss? Gå in på www.livetiskaraborg.se och upptäck alla Skaraborgs möjligheter!

15 dagar sedan
Sista ansökan:
11 juli 2025
Socialsekreterare inriktning öppenvård, barn och unga
MARIESTADS KOMMUN
Socialsekreterare

Inom socialförvaltningen pågår ett ständigt utvecklings- och förbättringsarbete för att skapa bättre förutsättningar för en välmående personal med fokus på de vi är till för. Vi arbetar för en stark gemenskap med stor tillit där vi stöttar varandra och har kul på jobbet! Vi är engagerade och drivs av vår vision om att bli Sveriges bästa socialtjänst! På Lotsen, barn och unga söker vi nu en socialsekreterare med särskild inriktning mot öppenvården. ARBETSUPPGIFTER I denna roll som socialsekreterare med inriktning öppenvård tillhör du utredningsgruppen som handlägger ärenden enligt SoL och LVU. Kopplad till gruppen finns 1:e socialsekreterare som fördelar och stöttar i ärendehanteringen samt en socialadministratör och administratör som stöd i arbetet. Gruppen präglas av stort engagemang, humor och professionalitet. Tillsammans driver vi ett arbete som gör skillnad för de barn, ungdomar och familjer vi möter. Du kommer till en arbetsplats med öppenhet inför dina idéer! Vi strävar aktivt efter ett jämställt, jämlikt och inkluderande arbetssätt och verksamheten är sedan 2023 HBTQI+-certifierad genom Samkrafter. Som socialsekreterare med inriktning öppenvård arbetar du med: • Att följa upp de insatser som blivit beviljade för barn och unga samt deras familjer. Myndighetsutövning ingår. • Samarbete med skola, polis, BUP samt andra aktörer runt barnet. • Skräddarsy lösningar för familjer. Vad som kännetecknar just denna roll är att du blir specialiserad på uppföljning och utformning av pågående öppenvårdsinsatser inom barnavården för att det specifika barnets behov ska tillgodoses i sin hemmiljö. Uppdraget innefattar även att utforma smarta och mätbara mål för de insatser som barnet och familjen erbjuds. KVALIFIKATIONER Till tjänsterna söker vi dig som: • Är utbildad socionom • Innehar B-körkort Vi ser att du som söker är flexibel och kreativ för att kunna anpassa dig efter möten, situationer och oförutsägbara dagar. Eftersom att arbetet innebär ett samspel med många aktörer ser vi även att du har en god samarbetsförmåga och kommunikativ förmåga.  För att kunna göra en rättssäker handläggning är det även viktigt att du är ansvarstagande med en god förmåga att strukturera ditt arbete. Tycker du om att se välgrundade insatser som ger goda resultat och att följa dina klienter till en bättre livssituation kan vi ha hittat rätta platsen för dig! Tidigare arbetslivserfarenhet från socialtjänst och myndighetshandläggning barn och unga är meriterande. Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet. Provanställning kan komma att tillämpas. Urval och intervjuer kan ske löpande så dröj inte med att skicka in din ansökan. Vad kan vi erbjuda dig? Hos oss på Lotsen får du ett eget kontor och en trevlig arbetsplats där vi i arbetsgruppen har gemensamma fredagsfrukostar och ofta samordnar lunchträning. Vi har måndagsmöten där vi går igenom veckan samt har avsatt tid för dokumentation på onsdagar. Du kommer att få handledning och stöttning internt från kollegor och från förste socialsekreterare. Vi träffas gemensamt en gång i månaden för extern handledning på Residenset i Mariestad. Som anställd inom socialtjänsten har du både flextid och möjlighet till semesterväxling. Du erbjuds också kontinuerliga kompetensutvecklingsinsatser, bl.a. via Yrkesresan samt via övriga utbildningar enheten planerar. I din ansökan önskar vi ett cv av dig där dina tidigare meriter framgår. Personliga brevet kan du däremot utesluta - du får istället besvara några urvalsfrågor när du gör din digitala ansökan. Varmt välkommen att bli en del av oss! ÖVRIGT Mariestad är framtidskommunen med tydlig riktning, vi ska växa! Här finns jobb, grön omställning, god kommunal service och framtidstro. Detta genomsyrar hela vår verksamhet. Vi står i startgroparna för en mycket spännande resa med planerade storsatsningar inom flera områden. Etableringarna kommer att innebära stora möjligheter för platsen och organisationen att växa och utvecklas. Vill du vara med och skapa drömlägen tillsammans? Bli en del av vårt lag när vi formar framtidens Mariestad! Varmt välkommen med din ansökan! Vi hanterar endast ansökningar digitalt. Ansökningar som inkommer via e-post eller pappersformat kommer inte att hanteras. Under rekryteringsprocessen kommer referenser att tas och vid ett anställningserbjudande ber vi dig att visa ett utdrag från polisens belastningsregister. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. Undrar du vad som finns att göra och se när du inte jobbar hos oss? Gå in på www.livetiskaraborg.se och upptäck alla Skaraborgs möjligheter!

16 dagar sedan
Sista ansökan:
1 juli 2025
Socialsekreterare placering, barn och unga
MARIESTADS KOMMUN
Socialsekreterare

Inom socialförvaltningen pågår ett ständigt utvecklings- och förbättringsarbete för att skapa bättre förutsättningar för en välmående personal med fokus på de vi är till för. Vi arbetar för en stark gemenskap med stor tillit där vi stöttar varandra och har kul på jobbet! Vi är engagerade och drivs av vår vision om att bli Sveriges bästa socialtjänst! Vi söker nu socialsekreterare till Lotsen barn och unga som vill vara en del av vårt härliga gäng! ARBETSUPPGIFTER På Lotsen finns en utredningsgrupp bestående av mottag, utredare och öppenvård samt en placeringsgrupp som handlägger ärenden enligt SoL och LVU. Kopplade till dessa finns två 1:e socialsekreterare samt en socialadministratör och administratör som stöd i arbetet. Grupperna präglas av stort engagemang, humor och professionalitet. Tillsammans driver vi ett arbete som gör skillnad för de barn, ungdomar och familjer vi möter. Du kommer till en arbetsplats med öppenhet inför dina idéer! Vi strävar aktivt efter ett jämställt, jämlikt och inkluderande arbetssätt och verksamheten är sedan 2023 HBTQI+-certifierad genom Samkrafter. För denna roll söker vi två socialsekreterare till vår placeringsgrupp som tar vid efter att en utredning gjorts. Du företräder barnets intressen och behov, säkerställer att barnet har meningsfulla umgängen med sina föräldrar samt att barnet är delaktig i sin egen vård. Du arbetar för återförening, föräldrars delaktighet i vården och att de ges möjlighet till rätt stöd.  Dina arbetsuppgifter består också av; • Att följa vården för placerade barn och unga utifrån deras individuella behov och rättigheter. • Att överväga och ompröva vården, göra umgängesplaner samt umgängesbedömningar. • Nära samverkan med familjehemssekreterarna och samarbete med skola, polis, BUP samt andra aktörer runt barnet. Vi lägger stor vikt vid samarbete med föräldrar och nätverk och vi har förstärkt vårt familjestöd för att ännu bättre kunna hitta hemmaplanslösningar. Dessutom har det förebyggande arbete utökats. Hos barn- och ungdomsenheten i Mariestads kommun jobbar vi aktivt för ett nära samarbete med närliggande verksamheter. KVALIFIKATIONER Till tjänsten söker vi dig som: • Är utbildad socionom • Innehar B-körkort Vi ser att du som söker är flexibel och kreativ för att kunna anpassa dig efter möten, situationer och oförutsägbara dagar. Eftersom att arbetet innebär ett samspel med många aktörer ser vi även att du har en god samarbetsförmåga och kommunikativ förmåga.  För att kunna göra en rättssäker handläggning är det även viktigt att du är ansvarstagande med en god förmåga att strukturera ditt arbete. Som person är du relationsskapande och trivs med långvariga relationer då du har en viktig roll för barnen och deras föräldrar i ditt uppdrag. Tidigare arbetslivserfarenhet från socialtjänst och myndighetshandläggning barn och unga är meriterande. Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet. Tycker du om att se välgrundade insatser som ger goda resultat och att följa dina barn och familjer till en bättre livssituation kan vi ha hittat rätta platsen för dig! Provanställning kan komma att tillämpas. Urval och intervjuer kan ske löpande så dröj inte med att skicka in din ansökan. Vad kan vi erbjuda dig? Hos oss på Lotsen får du ett eget kontor och en trevlig arbetsplats där vi i arbetsgruppen har gemensamma fredagsfrukostar och ofta samordnar lunchträning. Vi har måndagsmöten där vi går igenom veckan samt har avsatt tid för dokumentation på onsdagar. Du kommer att få handledning och stöttning internt från kollegor och från förste socialsekreterare. Vi träffas gemensamt en gång i månaden för extern handledning på Residenset i Mariestad. Som anställd inom socialtjänsten har du både flextid, möjlighet till semesterväxling och friskvårdsbidrag. Distansarbete är möjligt ca en dag i veckan om arbetet tillåter. Du erbjuds också kontinuerliga kompetensutvecklingsinsatser, bl.a. via Yrkesresan samt via övriga utbildningar enheten planerar. I din ansökan önskar vi ett cv av dig där dina tidigare meriter framgår. Personliga brevet kan du däremot utesluta - du får istället besvara några urvalsfrågor när du gör din digitala ansökan. Varmt välkommen att bli en del av oss! ÖVRIGT Mariestad är framtidskommunen med tydlig riktning, vi ska växa! Här finns jobb, grön omställning, god kommunal service och framtidstro. Detta genomsyrar hela vår verksamhet. Vi står i startgroparna för en mycket spännande resa med planerade storsatsningar inom flera områden. Etableringarna kommer att innebära stora möjligheter för platsen och organisationen att växa och utvecklas. Vill du vara med och skapa drömlägen tillsammans? Bli en del av vårt lag när vi formar framtidens Mariestad! Varmt välkommen med din ansökan! Vi hanterar ansökningar digitalt via vårt rekryteringsverktyg. Ansökningar som inkommer via e-post eller pappersformat kommer inte att prioriteras. Vid ett anställningserbjudande ber vi dig att visa ett utdrag från polisens belastningsregister. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. Undrar du vad som finns att göra och se när du inte jobbar hos oss? Gå in på www.livetiskaraborg.se och upptäck alla Skaraborgs möjligheter!

16 dagar sedan
Sista ansökan:
1 juli 2025
Familjehemssekreterare
MARIESTADS KOMMUN
Socialsekreterare

Inom socialförvaltningen pågår ett ständigt utvecklings- och förbättringsarbete för att skapa bättre förutsättningar för en välmående personal med fokus på de vi är till för. Vi arbetar för en stark gemenskap med stor tillit där vi stöttar varandra och har kul på jobbet. Vi är engagerade och drivs av vår vision om att bli Sveriges bästa socialtjänst. Vi söker nu en familjehemssekreterare som vill vara en del av vårt härliga gäng! ARBETSUPPGIFTER På vår barn- och ungdomsenhet Lotsen finns en utredningsgrupp bestående av mottag, utredare och öppenvård, en placeringsgrupp som handlägger ärenden enligt SoL och LVU samt en familjehemsgrupp. Kopplade till dessa finns två 1:e socialsekreterare samt en socialadministratör och administratör som stöd i arbetet. Grupperna präglas av stort engagemang, humor och professionalitet. Tillsammans driver vi ett arbete som gör skillnad för de barn, ungdomar och familjer vi möter. Du kommer till en arbetsplats med öppenhet inför dina idéer! Vi strävar aktivt efter ett jämställt, jämlikt och inkluderande arbetssätt och verksamheten är sedan 2023 HBTQI+-certifierad genom Samkrafter. För denna roll söker vi en socialsekreterare till vår familjehemsgrupp där dina huvudsakliga arbetsuppgifter består av att; • Rekrytera och utreda blivande familjehem och kontaktfamiljer • Ge familjehemmet stöd och kontakt under placeringstiden • Anordna utbildningar och aktiviteter för familjehemmen Hos barn- och ungdomsenheten i Mariestads kommun jobbar vi aktivt för ett nära samarbete med närliggande verksamheter. KVALIFIKATIONER Till tjänsterna söker vi dig som: • Är utbildad socionom • Innehar B-körkort Vi ser gärna att du har tidigare arbetslivserfarenhet från socialtjänst och myndighetshandläggning barn och unga. Det är även meriterande om du har erfarenhet av arbete inom familjehemsvård och att utreda familjehem. Vi ser att du som söker är flexibel och kreativ för att kunna anpassa dig efter möten, situationer och oförutsägbara dagar. Eftersom att arbetet innebär ett samspel med många aktörer ser vi även att du har en god samarbetsförmåga och kommunikativ förmåga. För att kunna göra en rättssäker handläggning är det även viktigt att du är ansvarstagande med en god förmåga att strukturera ditt arbete.  Trivs du med långvariga relationer, är utåtriktad som person och bekväm med att stå inför grupp och prata? Då kan socialsekreterare i familjehemsgruppen vara rätt plats för dig! Vad kan vi erbjuda dig? Hos oss på Lotsen får du ett eget kontor och en trevlig arbetsplats där vi i arbetsgruppen har gemensam fredagsfrukost och ofta samordnar lunchträning. Vi har avsatt tid för dokumentation på onsdagar samt metodpass varje vecka med teman baserade på vad arbetsgruppen efterfrågar. Dessa är till för utveckling och kompetens samt samverkan med interna och externa aktörer. Du kommer att få handledning och stöttning internt från kollegor och förste socialsekreterare. Vi träffas också gemensamt en gång i månaden för extern handledning på Residenset i Mariestad. Som anställd inom socialtjänsten har du både flextid, friskvårdsbidrag och möjlighet till semesterväxling. Du erbjuds också kontinuerliga kompetensutvecklingsinsatser, bl.a. via Yrkesresan samt via övriga utbildningar enheten planerar. I din ansökan önskar vi ett cv av dig där dina tidigare meriter framgår. Personliga brevet kan du däremot utesluta - du får istället besvara några urvalsfrågor när du gör din ansökan. Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet och goda referenser. Tillsammans har vi roligt på jobbet! Med en god sammanhållning och kompetensutveckling lägger vi grunden för ett gott arbete - Vi gör skillnad för barnen! ÖVRIGT Mariestad är framtidskommunen med tydlig riktning, vi ska växa! Här finns jobb, grön omställning, god kommunal service och framtidstro. Detta genomsyrar hela vår verksamhet. Vi står i startgroparna för en mycket spännande resa med planerade storsatsningar inom flera områden. Etableringarna kommer att innebära stora möjligheter för platsen och organisationen att växa och utvecklas. Vill du vara med och skapa drömlägen tillsammans? Bli en del av vårt lag när vi formar framtidens Mariestad! Vi hanterar ansökningar digitalt via vårt rekryteringsverktyg. Ansökningar som inkommer via e-post eller pappersformat kommer inte att prioriteras. Vid en intervju ska du legitimera dig samt inför ett anställningserbjudande ber vi dig visa ett utdrag från polisens belastningsregister. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. Undrar du vad som finns att göra och se när du inte jobbar hos oss? Gå in på www.livetiskaraborg.se och upptäck alla Skaraborgs möjligheter!

17 dagar sedan
Sista ansökan:
30 juni 2025
Enhetschef, Ullerås
MARIESTADS KOMMUN
Chefer inom äldreomsorg

Ullerås är ett välrenommerat vård- och omsorgsboende med fem avdelningar och cirka 60 boende. Vi värdesätter en familjär och inkluderande atmosfär, där varje individ känner sig väl omhändertagen. Vår personal spelar en avgörande roll för att uppnå detta och vi ser nu fram emot att välkomna ytterligare en enhetschef som delar vår vision och värderingar.  Vår nuvarande biträdande enhetschef går vidare till enhetschef inom ordinärt boende. Vi förstärker därför ledningsorganisationen på Ullerås vård- och omsorgsboende genom att tillsätta ytterligare en enhetschef. Det innebär att vi går från en till två enhetschefer. Är du en erfaren ledare med ett positivt och inspirerande förhållningssätt? Har du förmågan att jobba prestigelöst och vill vara en del i utvecklingen av äldreomsorgen? Då kan du vara den vi letar efter! ARBETSUPPGIFTER På Ullerås arbetar ca 60 personal där merparten är utbildade undersköterskor. På enheten finns också två sjuksköterskor.  Som enhetschef kommer du vara en nyckelperson i att skapa en trygg och trivsam miljö för våra boende och personal. Med fokus på kvalitet och omsorg strävar vi efter att ge våra boende den bästa möjliga livskvaliten! I ditt uppdrag ansvarar du för ca 30 medarbetare och ca 30 brukare. Du har personal-, budget,- och arbetsmiljöansvar för dina arbetsställen där även utvecklings- och förbättringsarbete ingår som en naturlig del i ditt chefsuppdrag.  Att tillvarata och utveckla kompetensen i dina arbetsgrupper är en viktig del för både kvalitet och arbetsglädje. Du kvalitetssäkrar arbetsprocesser, dokumentation, rutiner och riktlinjer samt rapporterar till avdelningschef. Du planerar och leder din verksamhet mot uppsatta mål. Tillsammans med din närmsta chefskollega, medarbetare och övriga chefskollegor hittar ni nya vägar och arbetssätt för att på bästa sätt ge god omsorg. Som stöd i det dagliga arbetet för vikarieanskaffning finns resursenheten och övriga stödfunktioner är bland andra HR-partners, rekryterare och ekonomi. I uppdraget ingår också beredskap ett par gånger per år där du ansvarar för jourtelefon inom hela äldre- och omsorgsförvaltningen. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har en akademisk utbildning inom social omsorg, beteendevetenskap eller annan relevant utbildning som arbetsgivaren finner lämplig. Du har ledarerfarenhet med budget- och personalansvar.  Du har ett genuint intresse för omsorg och människor. Du besitter goda kunskaper inom äldreomsorg gällande lagstiftning och är trygg i ditt ledarskap.  Som person är du inspirerande, tydlig och lyhörd. Eftersom arbetet innebär ett nära samarbete med enhetschef krävs god förmåga att gemensamt hitta lösningar på ett prestigelöst sätt. Vi ser också att du är driven och nytänkande samt har lätt för att sätta dig in i olika digitala verktyg. Vad kan vi erbjuda dig? Förutom att få möjlighet att arbeta med kompetenta och trevliga kollegor och medarbetare kan vi erbjuda dig: • Förtroendearbetstid • Möjlighet till distansarbete utifrån verksamhetens behov • Semesterväxling • Löneväxling till pension • Försäkringsförmåner • Förmånsbil • Förmånscykel • Tillgång till gratis inomhus- och utomhusbad • Friskvård När du gör din ansökan vill vi ha ett cv där dina tidigare meriter framgår. Det personliga brevet kan du däremot utesluta, istället får du besvara några urvalsfrågor. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper och goda referenser.  Intervjuer för tjänsten planeras att hållas torsdag och fredag vecka 26. Varmt välkommen med din ansökan! ÖVRIGT Mariestad är framtidskommunen med tydlig riktning, vi ska växa! Här finns jobb, grön omställning, god kommunal service och framtidstro. Detta genomsyrar hela vår verksamhet. Vi står i startgroparna för en mycket spännande resa med planerade storsatsningar inom flera områden. Etableringarna kommer att innebära stora möjligheter för platsen och organisationen att växa och utvecklas. Vill du vara med och skapa drömlägen tillsammans? Bli en del av vårt lag när vi formar framtidens Mariestad! Vi hanterar ansökningar digitalt via vårt rekryteringsverktyg. Ansökningar som inkommer via e-post eller pappersformat kommer inte att prioriteras.  Vid en intervju ska du legitimera dig samt inför ett anställningserbjudande ber vi dig att visa ett utdrag från polisens belastningsregister. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. Undrar du vad som finns att göra och se när du inte jobbar hos oss? Gå in på www.livetiskaraborg.se och upptäck alla Skaraborgs möjligheter!

30 dagar sedan
Sista ansökan:
27 juni 2025