Gagnefs kommun jobb

Lediga jobb hos Gagnefs kommun

Enhetschef område barn och familj
Gagnefs kommun
Chefer inom socialt och kurativt arbete

Gagnefs kommun är en arbetsgivare där möjligheterna är många och engagemanget stort! Här får du göra verklig skillnad för våra invånare och besökare. I vårt dagliga arbete har vi alltid vår värdegrund med oss. Med den strävar vi efter att vara närvarande för alla invånare, kommunicera öppet och respektfullt samt att ständigt utvecklas både personligt och professionellt. Välkommen att vara med och möta framtiden med oss på Gagnefs kommun! Är du vår blivande chef och ledare som vill bidra till utvecklingen av en ny organisation och anpassningen till den nya socialtjänstlagen? Ta möjligheten och sök till oss på socialförvaltningen i Gagnefs kommun. Socialtjänsten i Gagnef står inför en spännande period då vi anpassar vårt arbetssätt och organisation inför den nya socialtjänstlagen. Vi vill bli en socialtjänst som möter medborgarna på bästa sätt med fokus på förebyggande insatser och tidigt stöd.  På enheten inom barn och familjeområdet ingår familjeteamet och våra erfarna familjebehandlare, våra socialsekreterare som har stor vana av utredning och mottagning samt familjehemssekreterare  och familjerättssekreterare. Vi har också en förste socialsekreterare/ärendearbetsledare med lång och gedigen kunskap från socialtjänstens alla områden som stöd i det dagliga arbetet. Vi arbetar med biståndsbedömda insatser och erbjuder också främjande och förebyggande samtal till de som söker själva. I den lilla kommunen har vi korta beslutsvägar och det ges stora möjligheter att vara med och påverka samt utveckla verksamheten tillsammans. Arbetsuppgifter Du har som enhetschef det övergripande ansvaret för hela enheten. Det innebär att du har personal, - verksamhet, - och budgetansvar. Du kommer att vara med och utveckla vår nya organisation där en integration av öppenvårdsinsatser och utredande insatser ska samorganiseras och fokusera på att arbeta enligt den nya socialtjänstlagen. Du ansvarar för att - stödja enhetens medarbetare att nå verksamhetens uppsatta mål - driva ett systematiskt utvecklings- och arbetsmiljöarbete för enheten - uppfylla budgetmål - aktivt omvärldsbevaka inom ditt område - skapa goda relationer och strategiska samarbeten mellan interna parter såväl som externa aktörer. Du kommer ingå i ledningsgruppen för stöd- och omsorg och rapportera till verksamhetschef. Som stöd i det dagliga arbetet finns dina enhetschefskollegor, utvecklingsledare och projektledare för nya SoL. Enheten har också tillgång till kvalificerat administrativt stöd. Du bidrar aktivt till helheten och deltar i ett flertal förvaltningsövergripande samarbeten och kommunövergripande nätverk.  Kvalifikationer Vi söker dig som har - högskoleexamen som socionom eller annan likvärdig utbildning. - chefs- och ledarerfarenhet med ansvar för budget, personal och verksamhet - arbetslivserfarenhet inom öppenvård/familjearbete och/eller myndighetsutövning med målgrupp barn och familj inom politiskt styrd organisation. - god förmåga att uttrycka dig väl i svenska språket i både tal och skrift. Vi söker dig som är trygg, stabil och har förmåga att anpassa dig till situationen. I ditt ledarskap är du tydlig och skapar en förståelse för verksamhetens gemensamma mål och på så sätt delaktighet och engagemang bland dina medarbetare. Du har en helhetssyn där du ser till hela verksamhetens bästa i agerande och beslut. Du arbetar drivande med utvecklingsarbete och främjar nytänkande bland dina medarbetare. Du är mål- och resultatinriktad med god förmåga att strukturera och driva ditt arbete framåt för att uppnå resultat. Din goda samarbetsförmåga och ditt prestigelösa förhållningssätt skapar mervärde i samverkan med andra.  Villkor Tjänsten är tillsvidare, 100%, tillträde enligt överenskommelse.  Övrigt Vi undanber oss vänligt men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljning av platsannonser. Vi har i förväg beslutade annonserings och sökvägar. Insända ansökningshandlingar återsändes ej.  Personer med skyddade personuppgifter rekommenderas att skicka ansökan med brevpost till adress; Gagnefs kommun, 785 80 Gagnef. I ansökan ska framgå vilken tjänst som söks och beslut från Skatteverket om skyddade  personuppgifter, för att ansökan ska kunna skyddas på rätt sätt från början.

Igår
Sista ansökan:
17 juli 2025
HR- strateg arbetsmiljö
Gagnefs kommun
Personal- och HR-specialister

Gagnefs kommun är en arbetsgivare där möjligheterna är många och engagemanget stort! Här får du göra verklig skillnad för våra invånare och besökare. I vårt dagliga arbete har vi alltid vår värdegrund med oss. Med den strävar vi efter att vara närvarande för alla invånare, kommunicera öppet och respektfullt samt att ständigt utvecklas både personligt och professionellt. Välkommen att vara med och möta framtiden med oss på Gagnefs kommun! Vill du vara med och skapa ett mer hållbart arbetsliv i Dalarna? Gagnefs kommun söker nu en engagerad och utvecklingsinriktad HR-strateg till projektet Reviva – ett samverkansprojekt för att minska ohälsa och långtidssjukskrivning inom kommunal sektor. Sjukfrånvaron i välfärdsyrken är ett av de största arbetsmiljöproblemen i vår tid, och drabbar kvinnor i kommunal sektor särskilt hårt. Reviva är ett ESF-finansierat samverkansprojekt mellan Gagnef, Falun, Borlänge och Säter som syftar till att vända denna utveckling. Projektet fokuserar på att identifiera, testa och sprida effektiva metoder för att stärka arbetsmiljö och hälsa – med särskilt fokus på kvinnodominerade yrkesgrupper inom vård, omsorg och skola. I Gagnefs kommun är detta arbete förankrat i den kommunövergripande satsningen “Mot 6 %”, där målet är att systematiskt minska sjukfrånvaron i hela organisationen genom ett strukturerat, riskorienterat- och främjande arbetssätt. Som HR-resurs i projektet kommer du att ingå i kommunens HR-organisation, som består av HR-strateger, lönespecialister, kvalitetssamordnare och bemannings funktion. Du arbetar särskilt nära HR-strategerna och samverkar tätt med projektledaren för kommunens “Mot 6 %”-initiativ. Det ger dig en stark organisatorisk förankring och möjlighet att bidra till både lokal utveckling i projektet och övergripande kommunal strategisk styrning. Arbetsuppgifter Som HR-strateg i projekt Reviva får du en viktig och central roll i att förbättra arbetsmiljön och minska sjukfrånvaron i Gagnefs kommun. Du kommer att arbeta nära chefer, skyddsombud, HR och fackliga representanter – särskilt inom de verksamheter där ohälsan är som störst: vård, omsorg samt barn- och utbildningsförvaltningarna. Genom att bidra till kartläggning och analys av sjukfrånvaro, vara med och ta fram konkreta handlingsplaner och följa upp effekterna av insatserna, får du möjlighet att göra verklig skillnad för både verksamhet och individ. Du kommer att arbeta enligt Gagnefs kommuns modell “Mot 6 %”, där verksamheter kategoriseras utifrån sjukfrånvaron och får insatser anpassade efter behov. Arbetssättet utgår från SKR:s riskorienterade modell, där du både hanterar faktorer som orsakar ohälsa – och stärker det som håller människor friska i arbetet. Du kommer att stödja chefer i att skapa hållbara arbetsmiljöer, bidra till kunskapsöverföring inom organisationen och dokumentera goda exempel som kan spridas vidare. Det här är en roll där arbetsmiljöfrågor inte bara hanteras reaktivt – utan där du får vara med och bygga något långsiktigt, strategiskt och främjande. Kvalifikationer Vi söker dig som har en eftergymnasial utbildning inom HR, arbetsmiljö, beteendevetenskap eller annat relevant område. Även annan utbildning eller yrkeserfarenhet kan vara aktuell, så länge den ger god förståelse för arbetsmiljöfrågor och HR-arbete i praktiken. Har du dessutom byggt på din kompetens med utbildning inom arbetsmiljöledning, förändringsledning, rehabilitering eller projektledning, är det meriterande. Du har ett intresse för arbetsmiljö, hälsa och utveckling av hållbara arbetsplatser. Kanske har du redan arbetat några år med HR-frågor och samverkat med chefer, skyddsombud eller fackliga företrädare – eller så har du med dig erfarenhet från annan roll där du hanterat liknande frågor. Vi ser gärna att du har arbetat med systematiskt arbetsmiljöarbete (SAM), samt att du har erfarenhet av rehabiliteringsprocesser och hantering av sjukfrånvaro. Erfarenhet av eller fallenhet för att analysera arbetsmiljödata, identifiera mönster och föreslå åtgärder är värdefullt, men inte ett krav. Viktigare är att du är nyfiken, samarbetsinriktad och vill utvecklas inom området. Har du arbetat med verktyg som Chefoskopet, Friskfaktorlabbet eller Friskfaktorstegen är det ett plus. Det är också meriterande om du har varit involverad i förändrings- eller förbättringsarbete eller har arbetat i projektform med dokumentation och metodutveckling. Du bör ha goda kunskaper om arbetsmiljölagstiftningen, särskilt arbetsgivarens ansvar inom rehabilitering, och förståelse för risk- och friskfaktorer som påverkar sjukfrånvaro. Kännedom om könsskillnader i arbetsvillkor och ohälsa är en tillgång, liksom kunskap om metoder från Suntarbetsliv och MynAK. För att lyckas i rollen behöver du ha: Hög grad av initiativförmåga och självständighet God samarbetsförmåga och ett relationsskapande förhållningssätt Stark muntlig kommunikationsförmåga Förmåga att arbeta strukturerat, med helhetssyn och utvecklingsfokus Villkor Projektanställning från och med 2025-09-01 till och med 2028-06-30. Intervjuer kan komma att ske löpande från och med 1 augusti. Frågor om tjänsten besvaras av HR-chef eller Tf HR-chef under sommaren. Övrigt Vi undanber oss vänligt men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljning av platsannonser. Vi har i förväg beslutade annonserings och sökvägar. Insända ansökningshandlingar återsändes ej.  Personer med skyddade personuppgifter rekommenderas att skicka ansökan med brevpost till adress; Gagnefs kommun, 785 80 Gagnef. I ansökan ska framgå vilken tjänst som söks och beslut från Skatteverket om skyddade  personuppgifter, för att ansökan ska kunna skyddas på rätt sätt från början.

9 dagar sedan
Sista ansökan:
3 augusti 2025
Timvikarier till vård- och omsorgsboenden & hemtjänst
Gagnefs kommun
Undersköterskor, hemtjänst, hemsjukvård, äldreboende och habilitering

Gagnefs kommun är en arbetsgivare där möjligheterna är många och engagemanget stort! Här får du göra verklig skillnad för våra invånare och besökare. I vårt dagliga arbete har vi alltid vår värdegrund med oss. Med den strävar vi efter att vara närvarande för alla invånare, kommunicera öppet och respektfullt samt att ständigt utvecklas både personligt och professionellt. Välkommen att vara med och möta framtiden med oss på Gagnefs kommun! Vi söker dig som vill arbeta som timvikarie inom äldreomsorgen och hemtjänst. Att arbeta som timvikarie via Bemanningscentrum är en utvecklande roll. Du som person får möjlighet att arbeta och utvecklas inom flera olika verksamheter. Vi erbjuder våra vikarier en introduktion i verksamheten så att du ska känna dig trygg även om du tidigare inte arbetat med liknande arbetsuppgifter.  Inom äldreomsorgen pågår verksamhet dygnet runt, året om, vilket innebär att du kan komma att arbeta dag, kväll, helg och natt. Du bör trivas med ett flexibelt arbetssätt då du med kort varsel kan bli inbokad på våra verksamheter för att ersätta ordinarie personal. Du kommer att arbeta via Bemanningscentrum och behöver kontinuerligt lägga tillgänglighet i bokningssystemet SwedeTime för att visa när du kan arbeta. Därefter får du dina bokningar med information via sms.  Arbetsuppgifter Vård- och omsorgsboende   Inom våra vård- och omsorgsboenden arbetar vi med att ge vård, omsorg, social aktivering och vardagsrehabilitering till våra brukare. Vi arbetar för att brukarna ska ha en trygg och meningsfull tillvaro. En dag på ett vård- och omsorgsboende består bland annat av att stötta och hjälpa våra brukare efter de biståndsbedömda insatser de har. Det kan till exempel vara personlig hygien, av- och påklädning, toalettbesök, förflyttningar och promenader. Delegerade sjukvårdsuppgifter, dokumentation och anhörigkontakter är också en del av arbetet. HemtjänstSom vikarie inom hemtjänsten arbetar vi med brukarens behov i centrum och stöttar på olika sätt för att underlätta vardagen i brukarens hem. Vi arbetar efter biståndsbedömda insatser som exempelvis hjälp med hygien och kläder, värmer och ställer i ordning mat samt ger läkemedel. Ibland hjälper vi även till med serviceinsatser som tvätt, inköp och städ. Vi hanterar mycket teknik i vårt arbete. I mobilen ser vi vår planering över dagens alla arbetsuppgifter. Där kan vi även läsa och dokumentera, låsa upp dörrar och läkemedelsskåp. Vi signerar även läkemedel i mobilen som brukaren är i behov av hjälp med. Kvalifikationer För att trivas och göra ett bra arbete behöver du ha ett genuint intresse för människor. Du bemöter de äldre med respekt och tar hänsyn till deras individuella behov och önskemål. Eftersom arbetet är omväxlande och kan ske på olika arbetsplatser är du trygg i dig själv, kan ställa om och anpassa dig till olika situationer. Du tycker om att lära dig nya saker, är uppmärksam och visar intresse för jobbet. Det är viktigt att du tar ansvar för dina arbetsuppgifter och vågar ställa frågor när det behövs. Du ska vara 18 år fyllda och behärska svenska språket i tal och skrift. B-körkort är ett krav inom hemtjänsten. Erfarenhet från vårdyrket och/eller undersköterskeutbildning är meriterande. Övrigt Vi undanber oss vänligt men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljning av platsannonser. Vi har i förväg beslutade annonserings och sökvägar. Insända ansökningshandlingar återsändes ej.  Personer med skyddade personuppgifter rekommenderas att skicka ansökan med brevpost till adress; Gagnefs kommun, 785 80 Gagnef. I ansökan ska framgå vilken tjänst som söks och beslut från Skatteverket om skyddade  personuppgifter, för att ansökan ska kunna skyddas på rätt sätt från början.

23 dagar sedan
Sista ansökan:
6 juli 2025