Ovanåkers kommun jobb

Lediga jobb hos Ovanåkers kommun

Enhetschef till Sunnangården, Alfta

Socialförvaltningens uppgift är att stödja människor som på grund av funktionsnedsättning, ekonomisk eller social problematik behöver olika former av stöd och hjälp. Ovanåkers kommun Socialförvaltningens uppgift är att stödja människor som på grund av funktionsnedsättning, ekonomisk eller social problematik behöver olika former av stöd och hjälp. Beskrivning Är du en erfaren enhetschef som är intresserad av att vara med och utveckla framtidens äldreomsorg? Socialförvaltningen i Ovanåkers kommun söker en enhetschef till särskilt boende på Sunnangården i Alfta.   I rollen som enhetschef i Ovanåkers kommun får du möjligheten att arbeta i en organisation med ett gott arbetsklimat och korta beslutsvägar. Du arbetar nära dina kollegor, ledning och andra samarbetspartners. Inom socialförvaltningen arbetar vi utifrån ett tillitsbaserat ledarskap. Arbetsuppgifter Som ansvarig enhetschef förväntas du leda verksamheten mot uppsatta mål med ansvar för bland annat verksamhetsutveckling, ekonomi, personal, arbetsmiljö och kvalitet. Du samverkar både externt och internt med såväl andra myndigheter som anhöriga och/eller enskilda. Du ingår i omvårdnad- och omsorgsenhetens ledningsgrupp och deltar aktivt i utvecklings- och kvalitetsarbete - du har förmåga att se ur ett helhetsperspektiv. Våra verksamheter behöver kunna förändras och anpassas utifrån människors olika behov och samhällets utveckling. Detta innebär att ditt ansvarsområde kan variera och uppdraget kan förändras varpå det är viktigt att du är flexibel och kan ställa om efter nya förutsättningar. Kvalifikationer Du som söker har för uppdraget relevant högskoleutbildning som exempelvis socionomexamen, sociala omsorgsprogrammet eller annan utbildning eller erfarenhet som bedöms likvärdig samt goda kunskaper om de lagar som styr verksamhetsområdet.   Tidigare erfarenhet av ledande befattning inom vård- och omsorg är meriterande. Även tidigare erfarenhet av arbete i verksamhetssystemet Lifecare samt kunskap inom schema/planering är meriterande. Som ledare ser du vikten av att vara ett föredöme och med din coachande ledarstil leder, inspirerar och motiverar du dina medarbetare och skapar engagemang och delaktighet. Då en stor del av jobbet sker i samarbete med andra besitter du en god samarbets- och kommunikationsförmåga. Du behöver se fördelar med ett närvarande ledarskap som över tid bygger ett ömsesidigt förtroende hos medarbetarna.  Vidare behöver du vid behov kunna fatta snabba beslut, prioritera och agera för verksamhetens bästa. Du bör även ha ett intresse för digitalisering och tekniska lösningar.  Det systematiska arbetsmiljöarbetet är viktigt för oss och bör vara det även för dig. Villkor Du erbjuds ett omväxlande och utmanande arbete som ställer krav på att du är flexibel, ansvarstagande, engagerad och lyhörd för verksamhetens och medarbetarnas behov.  Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet, dina ledaregenskaper och att du har engagemang för verksamheten.  Intervjuer kommer att ske löpande och tjänsten kan därför tillsättas före det som har angetts som sista ansökningsdag. Ovanåkers kommun kan erbjuda dig en stimulerande och trygg arbetsmiljö med hög delaktighet och goda utvecklingsmöjligheter. Välkommen till oss- och välkommen med din ansökan! Ovanåkers kommun är den lilla kommunen med de stora möjligheterna. Edsbyn och Alfta är de största orterna och här finns det mesta för dig som gillar en aktiv fritid men även för dig som gillar lugn och ro. Om du är eller tidigare har varit anställd i Ovanåkers kommun kommer vi att ta interna referenser från din nuvarande eller tidigare chef, om du blir aktuell för anställning. Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annonsering.

22 april 2024
Sista ansökan:
10 maj 2024
Verksamhetschef IFO

Socialförvaltningens uppgift är att stödja människor som på grund av funktionsnedsättning, ekonomisk eller social problematik behöver olika former av stöd och hjälp. Beskrivning Letar du efter ett chefsuppdrag där du kan vara med och utveckla framtidens socialtjänst? Hos oss inom socialförvaltningen i Ovanåkers kommun får du möjligheten att arbeta i en liten organisation med gott arbetsklimat och korta beslutsvägar, nära chef och kollegor. Tillsammans arbetar vi med att fortsätta utveckla verksamheten för att möta framtidens utmaningar och behov. Socialförvaltningen lyder under socialnämnden som ansvarar för individ- och familjeomsorg, äldreomsorg, stöd till personer med funktionsnedsättning samt kommunal hälso- och sjukvård. Individ- och familjeomsorgen består av Barn- och ungdomsenheten, vuxen- o försörjningsstödsenheten samt öppenvården med beroendemottagning, dagverksamhet för socialpsykiatrin och boendestöd. Arbetsuppgifter Det är ditt uppdrag att vara den som leder, samordnar och utvecklar Individ- och familjeomsorgens verksamhet mot av nämnden uppsatta mål och beslut. Som verksamhetschef har du det övergripande budget, personal och verksamhetsansvar. Till din hjälp att utföra uppdraget har du Individ- och familjeomsorgens enhetschefer. Organisatoriskt är du underställd socialchefen och ingår i förvaltningens ledningsgrupp vars viktigaste uppdrag är att utveckla förvaltningen och kommunen i ett helhetsperspektiv. Kvalifikationer Dina personliga egenskaper är viktiga för oss. Genom engagemang och delaktighet arbetar du för att verksamheten ska nå resultat och uppsatta mål. Vi vill att du är trygg i dig själv, tydlig och strukturerad. Som ledare ser du vikten av att vara ett föredöme och leda med tillit. Du är strategisk och ser till helheten såväl som delarna. En stor del av jobbet sker i samarbete med andra, vilket ställer krav på mycket god samarbets- och kommunikationsförmåga. Du har socionomutbildning  eller annan akademisk utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Du har tidigare erfarenhet av arbete inom individ- och familjeomsorgen och god kännedom om aktuell lagstiftning. Det är även meriterande med erfarenhet av socialt arbete inom annat område. Du har ledarerfarenheter och erfarenhet av att arbeta i en politiskt styrd organisation. Erfarenhet av att leda andra chefer är meriterande. Det systematiska arbetsmiljöarbetet är viktigt för oss och bör vara det även för dig. Villkor Svenskt medborgarskap är ett krav för tjänsten då anställningen innebär placering i säkerhetsklass. För anställning krävs godkänt resultat i säkerhetsprövningen med registerkontroll, som genomförs i enlighet med Säkerhetsskyddslagen (2018:585) Rekrytering kan komma att ske löpande. Ovanåkers kommun kan erbjuda dig en stimulerande och trygg arbetsmiljö med hög delaktighet och goda utvecklingsmöjligheter. Välkommen till oss- och välkommen med din ansökan! Ovanåkers kommun är den lilla kommunen med de stora möjligheterna. Edsbyn och Alfta är de största orterna och här finns det mesta för dig som gillar en aktiv fritid men även för dig som gillar lugn och ro. Om du är eller tidigare har varit anställd i Ovanåkers kommun kommer vi att ta interna referenser från din nuvarande eller tidigare chef, om du blir aktuell för anställning. Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annonsering.

12 april 2024
Sista ansökan:
28 april 2024
Vikarierande kommunikatör

Kommunstyrelseförvaltningen ansvarar för flera olika verksamhetsområden. Verksamhetsområdena omfattar både stöd och support till övriga förvaltningar samt verksamheter som riktar sig direkt till kommuninvånare och besökare. Den röda tråden för oss som arbetar inom kommunstyrelsen är att vi tycker om att bidra till ett attraktivt samhälle för våra invånare. Till avdelningen för kommunikation och service söker vi en vikarierande kommunikatör. Avdelningen för kommunikation och service består totalt av 8 medarbetare som bland annat ansvarar för kommunvägledning, arkiv, larm, post/ärendehantering och kommunikation. På avdelningen finns idag fyra kommunikatörer, på hel- och deltid, vars uppgift är att stötta förvaltningarna i deras kommunikationsarbete. Grafisk form, skrivande, foto och webbarbete är exempel på områden vi arbetar inom.  Dina ansvarsområden  Rollen som kommunikatör är bred och du kommer att arbeta inom flera områden. Du kommer att analysera och stödja kommunikationsbehov, formulera budskap och genomföra kommunikationsinsatser. Du kommer även att producera och publicera texter, bild och film i såväl tryckt som digitalt media. Du kommer även arbeta aktivt som redaktör för webbsidor och intranät. Du ingår i kommunens kriskommunikationsenhet och bistår kommunikationschefen i uppdrag. Under vissa tider, ex. semester och sjukfrånvaro, kan det bli aktuellt att hjälpa till med övriga uppgifter på avdelningen.  Kvalifikationer  Vi tror att du har någon form av KY-utbildning, högskoleutbildning eller liknande utbildning inom kommunikation och/eller grafisk formgivning eller kan visa på kunskaper och färdigheter som vi finner likvärdiga. Arbetet innebär många kontakter med andra personer, både anställda och medborgare, och du bör ha lätt att samarbeta. Vi kommer därför lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper. Det är viktigt att du är flexibel och kan ge stöd inom fler, på avdelningen förekommande, områden. Ditt arbete innebär skrivande och samtal, det är därför viktigt att du behärskar svenska språket mycket bra. Övrigt Tjänsten är ett vikariat till och med 7 mars 2025 med startdatum som vi kommer överens om tillsammans med dig.  Vi tillämpar rökfri arbetstid. Ovanåkers kommun kan erbjuda dig en stimulerande och trygg arbetsmiljö med hög delaktighet och goda utvecklingsmöjligheter. Välkommen till oss- och välkommen med din ansökan! Ovanåkers kommun är den lilla kommunen med de stora möjligheterna. Edsbyn och Alfta är de största orterna och här finns det mesta för dig som gillar en aktiv fritid men även för dig som gillar lugn och ro. Om du är eller tidigare har varit anställd i Ovanåkers kommun kommer vi att ta interna referenser från din nuvarande eller tidigare chef, om du blir aktuell för anställning. Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annonsering.

27 mars 2024
Sista ansökan:
27 april 2024
Stödassistent/Habiliteringspersonal till Ovanåkers kommun

Socialförvaltningens uppgift är att stödja människor som på grund av funktionsnedsättning, ekonomisk eller social problematik behöver olika former av stöd och hjälp. Beskrivning Vill du jobba med ett roligt, flexibelt och ansvarsfullt arbete och kunna göra skillnad för individer med funktionsnedsättning? Då ska du söka tjänsten som habiliteringspersonal/stödassistent inom Ovanåkers kommun. Tjänsten är en kombinerad tjänst främst inom korttidsvistelse för barn och unga i våra LSS-verksamheter, men också som resurspersonal inom grupp- och serviceboende inom LSS. Verksamheterna är belägna i Edsbyn samt Alfta, där schemat kommer att variera efter verksamheternas behov. Arbetsuppgifter Grunden i arbetet består av att kunna kommunicera utifrån brukarens perspektiv, vilket förutsätter kunskaper om vikten av att använda alternativ kompletterande kommunikation. Arbetet sker utifrån brukarens förutsättningar och behov. Ett individanpassat och gemensamt förhållningssätt ligger som fokus i arbetet och kommer till uttryck i den individuella genomförandeplanen. Din uppgift är att ge god omsorg, medverka i dagliga rutiner, kommunicera utifrån brukarens förutsättningar och använda kommunikationshjälpmedel samt förmedla trygghet med respekt för den brukarens självbestämmande. Schemat innehåller arbetspass förlagda dagtid, kvällstid samt natt både vaken och sovande och tjänstgöring varannan helg. All dokumentation sker i LifeCare. Kvalifikationer Vi söker dig som är utbildad stödassistent/undersköterska med inriktning psykiatri och specialpedagogik. Meriterande är om du är utbildad stödpedagog eller liknande som arbetsgivaren bedömer likvärdigt. Det är även meriterande om du har utbildning inom AKK som funktionellt kommunikationsstöd, utbildning inom tydliggörande pedagogik samt utbildning i lågaffektivt bemötande och arbetserfarenhet av att arbeta med detta. Du behöver klara av att arbeta med personer som har ett utåtagerande beteende och ha god kännedom om individer som har olika typer av autismspektrumtillstånd. Du behöver också behärska det svenska språket i tal och skrift då det förekommer kontakt med andra verksamheter samt dokumentation i LifeCare. Detta medför också att du behöver ha datavana. Du behöver ha förmågan att vara lugn och kontrollerad även i stressade situationer, då oförutsedda situationer kan inträffa. Stor vikt läggs på din samarbetsförmåga och hur du relaterar till andra på ett lyhört och smidigt sätt. Har du intresse, vilja och förmåga att hjälpa andra samt är flexibel utifrån verksamheternas behov, ser helheter och tar hänsyn, tror vi att du passar för det här arbetet. Som person är du bra på att strukturera, planera och prioritera ditt arbete. Du är också kreativ och kommer med nya och kreativa angreppssätt i arbetsfrågor. Stor vikt kommer att lägga vid personliga egenskaper. Villkor Urval sker löpande och tjänsten kan tillsättas innan ansökningstiden går ut. Ovanåkers kommun kan erbjuda dig en stimulerande och trygg arbetsmiljö med hög delaktighet och goda utvecklingsmöjligheter. Välkommen till oss- och välkommen med din ansökan! Ovanåkers kommun är den lilla kommunen med de stora möjligheterna. Edsbyn och Alfta är de största orterna och här finns det mesta för dig som gillar en aktiv fritid men även för dig som gillar lugn och ro. Om du är eller tidigare har varit anställd i Ovanåkers kommun kommer vi att ta interna referenser från din nuvarande eller tidigare chef, om du blir aktuell för anställning. Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annonsering.

27 mars 2024
Sista ansökan:
25 april 2024
Enhetschef till omsorgsenheten

Socialförvaltningens uppgift är att stödja människor som på grund av funktionsnedsättning, ekonomisk eller social problematik behöver olika former av stöd och hjälp. Beskrivning Vill du bli vår nya kollega? Vi söker en enhetschef som har glädje och engagemang för att utveckla vår LSS-verksamhet tillsammans med oss. I rollen som enhetschef i Ovanåkers kommun får du möjligheten att arbeta i en organisation med ett gott arbetsklimat och korta beslutsvägar, där du arbetar nära dina kollegor, ledning och andra samarbetspartners. Inom socialförvaltningen arbetar vi utifrån ett tillitsbaserat ledarskap där du tillsammans med kollegor och medarbetare får arbeta upp en fungerande organisation som arbetar med brukarnas behov i fokus.  Vi vill bygga team som präglas av engagemang, glädje och handlingskraft där vi samarbetar för att goda resultat, allt i syfte med att ge våra medborgare bästa förutsättningar till ett självständigt och tryggt liv.  Arbetsuppgifter Att jobba som enhetschef hos oss är spännande och utmanande. Det ger stort utrymme för eget ansvar samtidigt som det kräver god förmåga att samarbeta.  Som ansvarig enhetschef förväntas du leda verksamheten mot uppsatta mål med ansvar för bland annat verksamhetsutveckling, kvalitet, ekonomi, personal och arbetsmiljö. Du ingår tillsammans med dina kollegor och verksamhetschef i omsorgsenhetens ledningsgrupp och deltar aktivt i utvecklings- och kvalitetsarbete för att tydliggöra mål, följa upp och synliggöra resultat och rusta organisationen för utveckling och förändring. Du agerar utifrån det gemensamma uppdraget och bidrar därmed till helheten. Våra verksamheter behöver kunna förändras och anpassas utifrån människors olika behov och samhällets utveckling. Detta innebär att ditt ansvarsområde kan variera och uppdraget kan förändras varpå det är viktigt att du är flexibel och kan ställa om efter nya förutsättningar. Kvalifikationer Du som söker har för uppdraget relevant högskoleutbildning som exempelvis socionomexamen, sociala omsorgsprogrammet eller annan utbildning eller erfarenhet som bedöms likvärdig samt goda kunskaper om de lagar som styr verksamhetsområdet. Tidigare erfarenhet av att ha arbetat som chef eller ledare är meriterande likaså erfarenhet från LSS-området. Du som söker erbjuds ett omväxlande och utmanande arbete som ställer krav på att du är flexibel, ansvarstagande, engagerad och lyhörd för verksamhetens och medarbetarnas behov. Som enhetschef behöver du ha förmåga att leda, inspirera och motivera dina medarbetare. Du förväntas också vara klar och tydlig i din kommunikation samt ha en god samarbetsförmåga. Uppdraget innebär många personliga möten med såväl medarbetare, brukare och närstående och för att lyckas i uppdraget krävs såväl intern som extern samverkan. Därför behöver du ha lätt för att knyta kontakter med andra människor, skapa förtroende samt upprätthålla goda och tillitsfulla relationer. Du behöver vid behov kunna fatta snabba beslut, prioritera och agera för verksamhetens bästa. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet, dina ledaregenskaper och att du har engagemang för verksamheten. Villkor Vi kommer att begära ett utdrag från belastningsregistret före en anställning. Körkort klass B – Bil Intervjuer kommer att ske löpande och tjänsten kan därför tillsättas före det som har angetts som sista ansökningsdag. Ovanåkers kommun kan erbjuda dig en stimulerande och trygg arbetsmiljö med hög delaktighet och goda utvecklingsmöjligheter. Välkommen till oss- och välkommen med din ansökan! Ovanåkers kommun är den lilla kommunen med de stora möjligheterna. Edsbyn och Alfta är de största orterna och här finns det mesta för dig som gillar en aktiv fritid men även för dig som gillar lugn och ro. Om du är eller tidigare har varit anställd i Ovanåkers kommun kommer vi att ta interna referenser från din nuvarande eller tidigare chef, om du blir aktuell för anställning. Vi undanber oss erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annonsering.

14 mars 2024
Sista ansökan:
30 april 2024
Semestervikarier till kommunens vård och omsorg sommaren 2024

Vill du ha Sveriges viktigaste jobb i sommar? Som semestervikarie hos oss får du ett spännande och utvecklande och meningsfullt jobb där du varje dag får möjlighet att göra skillnad för andra människor. Vi söker dig som har fyllt 18 år och är intresserad av att arbeta med människor och vill arbeta inom omsorgen för funktionsnedsättning, inom hemtjänsten, eller på något av våra särskilda boenden för äldre.  Vad tyckte de som arbetade hos oss förra sommaren? På nedanstående länk kan du läsa om vad våra semestervikarier tyckte om att arbeta inom kommunens vård och omsorg sommaren 2023. https://www.ovanaker.se/nyhetsarkiv/nyheter/braochmeningsfullajobbdarmangarnavillarbetaiframtidensatyckervarasemestervikarieromattarbetainomsocialforvaltningen.12562.html Kvalifikationer För att trivas hos oss bör du ha ett genuint intresse för att arbeta med människor, vara flexibel, ansvarsfull, lyhörd för andras behov, ha god servicekänsla och samarbetsförmåga. Vi ser gärna att du har en pågående eller fullgjord gymnasial utbildning med inriktning på vård och omsorg, barn och fritidsprogrammet eller annan utbildning som vi bedömer som likvärdig. Vi tar även emot ansökningar från personer utan formell utbildning inom vård och omsorg. Tidigare erfarenhet av omvårdnadsarbete är meriterande men inte ett krav. Dokumentation är en viktig del i dina arbetsuppgifter det är därför viktigt att du behärskar svenska språket bra i både tal och skrift.  Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Övrig information - Du kan bifoga CV/personligt brev med din ansökan. Men har du inte tillgång till det nu så kan du ansöka och skicka in dessa uppgifter senare. - Ett utdrag ur belastningsregistret kommer att begäras före eventuell anställning (välj utdrag för arbete med barn med funktionsnedsättning oavsett arbetsplats). Vi rekryterar fortlöpande så vänta inte med att skicka in din ansökan.   Ovanåkers kommun kan erbjuda dig en stimulerande och trygg arbetsmiljö med hög delaktighet och goda utvecklingsmöjligheter. Välkommen till oss- och välkommen med din ansökan!

15 januari 2024
Sista ansökan:
31 maj 2024