Kungliga Operan AB jobb

Lediga jobb hos Kungliga Operan AB

Internkommunikatör Kungliga Operan

Vill du vara med i en spännande förändringstid på Kungliga Operan och bygga upp och arbeta med vår internkommunikation och grunden till en stark företagskultur? Operan står inför omfattande förändringar de närmaste åren och vi söker en kreativ och självgående internkommunikatör som har erfarenhet av förändringsarbete, kulturbygge och stor vana att arbeta nära chefer och ledning. Du ingår i Kungliga Operans kommunikations- och försäljningsavdelning och rapporterar till Kommunikations- och marknadschefen. Du arbetar nära avdelningens andra kommunikatörer, pressansvarig och HR- partners samt vd och ledningsgrupp. Här arbetar du både strategiskt och operativt tillsammans i ett prestigelöst team.   OM ROLLEN Kungliga Operan är i en spännande tid där avgörande beslut kommer att forma Operahusets framtid. Vi har behov att stärka vår interna kommunikation så att vision, värderingar och gemensamma mål delas av alla medarbetare. Internkommunikationen är högt prioriterad hos oss och en viktig faktor för att vårt förändringsarbete ska bli framgångsrikt och väl förankrat i organisationen. I ditt arbete kommer det att ingå att utveckla och strukturera Operans interna kommunikationssystem och du blir ansvarig för Operans intranät och du driver det redaktionella rådet. Som kommunikatör hos oss planerar, genomför och följer du upp kommunikationsinsatser av olika slag. Du kommer att ta fram en strategi för internkommunikationen och genomföra den tillsammans med medarbetare i teamet och chefer. Du kommer att ha ett särskilt ansvar för att utveckla förmågan att använda kommunikation som ett verktyg hos chefer och medarbetare för att stärka företagskulturen och ett gemensamt vi. I arbetet ingår också att arrangera och leda seminarier och workshops för chefer och medarbetare och att ta fram budskap, underlag och annat visuellt material som kan användas av chefer. Du skriver även texter och underlag för publicering i olika kanaler.   KVALIFIKATIONER Vi söker dig med högskoleutbildning inom kommunikations- och informationsområdet eller annan likvärdig utbildning. Du har tidigare arbetat med internkommunikation under flera år, med fördel från en organisation med geografisk spridning och organisationer som präglats av förändring och starka företagskulturer. Du har en bred kompetens inom kommunikationsområdet, är flexibel och kan hantera såväl snabba beställningar som lite mer långsiktiga uppdrag. Vi ser gärna att du har anordnat och genomfört utbildningar inom kommunikation, samt att du är skicklig på att leda möten/workshops och har god kunskap om olika metoder för detta. Du är även skicklig på att skapa kommunikation; material, text, film, bildspel och manus och du har en god förmåga att strukturera information och hitta kärnan i komplexa sammanhang. Du har hög kompetens att förstå verksamheten och dess drivkrafter för att på bästa sätt stötta cheferna i deras informations- och engagemangsarbete.  Och du är van vid att arbeta med rådgivning till och coachning av chefer och ledare i kommunikationsfrågor, detta omfattar även krishantering internt. Du är kreativ och nytänkande och duktig på processledning och att få med dig grupper på olika idéer. För att lyckas i rollen är du trygg i dig själv och din kompetens, har integritet och är prestigelös.  Du är öppen och lyhörd med god social förmåga och tycker det är enkelt att knyta kontakter och identifiera behov och ge stöd hos våra chefer. Du är intresserad av att få andra att lyckas och du är generös med din kunskap och en god lyssnare, men även ett öra i verksamheten.    ÖVRIGT Anställningen är en tillsvidareanställning med start i mitten på augusti 2024. Tjänsten inleds med 6 månaders provanställning. Tjänsten rapporterar till Kommunikations – och marknadschef. ANSÖKAN Vi kallar till intervju fortlöpande, så skicka gärna in din ansökan i form av CV och personligt brev så snart som möjligt, dock senast den 21 april 2024. Med hänvisning till GDPR kan vi inte ta emot CV och ansökningar via mail. Som Sveriges nationalscen för opera och balett ska Kungliga Operan vara tillgänglig för alla och beröra med starka känslor. Våra värderingar är: Hög kvalitet, Välkomnande, Orädd och Tidlös. Kungliga Operan är ett av staten helägt aktiebolag med en årsomsättning på cirka 600 MKR och omkring 700 anställda som kommer från fler än 20 olika länder och representerar över 120 yrkeskategorier. Med över 200 opera- och balettföreställningar, hundratals konserter och flera hundra aktiviteter för barn och unga bjuder varje säsong på ett brett spektrum av upplevelser – både i och utanför Operahuset samt via den digitala kanalen Operan Play. Repertoaren spänner över flera sekler och innehåller både klassiska och nyskrivna verk.

15 mars 2024
Sista ansökan:
21 april 2024