V o B Syd AB jobb

Lediga jobb hos V o B Syd AB

Enhetschef till Högelid i Alvesta

VoB är ett kommunalt bolag som förenar samhällsnytta med affärsmässighet. Ägare är kommunalförbundet VoB Kronoberg och Kommunförbundet Skånes kommuner. VoB verkar i konkurrens med andra aktörer på marknaden och verksamheten finansieras genom intäkter från försålda tjänster. Bolaget drivs utan vinstsyfte men rörelseöverskott skall finansiera bolagets löpande utveckling. VoB har ett tiotal verksamheter som tar emot akuta och planerade uppdrag från socialtjänsten (SOL och LVU) skydd, stöd, utredning och behandling med placering i HVB, stödboende, skyddat boende eller familjehem. VoB är känt för kundfokus, kvalitetstänkande och förståelse för socialtjänstens situation. Med utgångspunkt från beprövade och kunskapsbaserade metoder bidrar VoB:s verksamheter till förändring som gör skillnad i klienternas liv. Bolaget är kvalitetscertifierat enligt ISO 9001:2015 och Högelid är, som ett av de första HVB-hemmen i landet, dessutom certifierade i enlighet med HVB-standarden SS41000:2018. VoB erbjuder ett spännande uppdrag, goda utvecklingsmöjligheter i ett kreativt och prestigelöst sammanhang med korta beslutsvägar. Våra värdeord är struktur, flexibilitet och professionalitet. Under mottot frihet under ansvar löser medarbetarna sina uppgifter med stora möjligheter att genomföra arbetet på det sätt som de bedömer vara bäst. Vår företagskultur kännetecknas av en hög grad av delaktighet och ömsesidig respekt där arbetsglädje och laganda uppnås. Du erbjuds bl. a kontinuerlig kompetensutveckling och subventionerad friskvård VoB:s ungdomsenhet, Högelid är ett HVB-hem för ungdomar från 12 år och uppåt. Verksamheten arbetar med utrednings- och förändrings-/behandlingsarbete. Enheten kan även ta emot akuta placeringar. Lagrum är både SoL och LVU. Högelid tar emot barn och unga som har en psykosocial problematik. Detta kan innefatta skolproblematik, relationsproblematik, utagerande beteende och hedersproblematik. Vi tar även emot barn och unga med olika typer av riskbeteenden så som självskadebeteende, begynnande missbruk, kriminalitet samt psykisk ohälsa/neuropsykiatrisk problematik. Målet är, att tillsammans med uppdragsgivaren, den unge samt vårdnadshavare utforma en individuell genomförandeplan för att på bästa sätt uppnå de mål som upprättats i socialtjänstens vårdplan. Vi söker nu en ny enhetschef som tillsammans med medarbetarna vill ansvara för att vidareutveckla en spännande och välfungerande verksamhet. I verksamheten finns det en arbetsgrupp som är engagerad, professionell och har ett starkt utvecklingsdriv för att se till att de barn och ungdomar som placeras på Högelid får den bästa vården. ARBETSUPPGIFTER Som enhetschef har du det övergripande ansvaret för verksamhetens kvalitet, ekonomi, kundrelationer, utveckling och personal. Det innebär bl a att det i arbetsuppgifterna ingår att: - Upprätta verksamhetsplan, budget, bokslut samt följa upp resultat vid enheten. - Utforma, följa upp och vidareutveckla behandlingsmetoder, rutiner och strukturer. - Tillse att verksamheten i övrigt upprätthåller god kvalitet och följer gällande lagstiftning, exempelvis då det gäller journalföring och övrig dokumentation - Utveckla samverkan med socialtjänst. - Arbetsleda personal, svara för rekrytering och handlägga övriga personalfrågor i enlighet med arbetsrätt och arbetsmiljölagstiftning. - Arbetsleda medarbetare i det dagliga arbetet och med de olika metoderna som används på enheten. KVALIFIKATIONER Du som söker den här tjänsten har hög integritet och god förmåga att samarbeta både internt samt externt med socialtjänst och andra samarbetsparter. Du är flexibel och har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter. Du har erfarenhet av arbetsledning och god förmåga att motivera andra för att uppnå gemensamma mål. Du möjliggör för engagemang och delaktighet och är tydlig, tycker det är viktigt att budskap når fram och att förväntningarna är klara för alla parter. Du är ekonomisk medveten och har erfarenhet av budget- och verksamhetsplanering. Att tillse att god kvalitet upprätthålls i verksamheten liksom att tänka strategiskt är naturligt för dig. Du är strukturerad, sätter upp mål och håller deadlines. Du som söker är socionom eller har annan adekvat högskoleexamen med beteendevetenskaplig inriktning om minst 180 högskolepoäng och som bedöms likvärdig. Du har erfarenhet av att arbeta på HVB, gärna med den aktuella målgruppen liksom goda kunskaper inom relevant lagstiftning, dokumentation, journalföring och BBIC. Erfarenhet av arbete med och kompetens inom behandlingsmetoder som tex. RePulse, KSL, FIT samt bedömningsinstrument så som ESTER, SDQ, KASAM, AUDIT och DUDIT är önskvärt. ÖVRIGT Kollektivavtal: AB/HÖK vård- och omsorg Arbetstiden i VoB är rökfri och du behöver ha B-körkort. Inför en ev. anställning inhämtas ett utdrag från misstanke- och belastningsregistret. Urval sker löpande och den första intervju planeras att hållas den 17/4 och den 19/4. Andra intervju sker den 24/4 så avsätt gärna dessa dagar redan nu.

22 mars 2024
Sista ansökan:
12 april 2024
Utredare/Behandlare till Familjehuset HVB i Lund

VoB Syd är ett offentligägt företag som tillhandahåller tjänster inom socialtjänstens område. Bolaget drivs på samhällsnyttig grund utan vinstsyfte. VoB står för Vård och behandling och driver behandlingshem, utredningshem, skyddat boende, stödboenden samt jour- och familjehemsverksamhet. Verksamheterna tar emot akuta och planerade uppdrag från socialtjänsten (SoL och LVU). VoB erbjuder goda utvecklings- och karriärmöjligheter för dig som vill satsa i ett kreativt sammanhang med korta beslutsvägar. Vår företagskultur kännetecknas av en hög grad av delaktighet och ömsesidig respekt där arbetsglädje och laganda uppnås. Vårt arbete kännetecknas av professionalitet och hög kompetens. Du erbjuds kontinuerlig kompetensutveckling och subventionerad friskvård. Familjehuset är ett akut, utrednings- och behandlingshem för barn och familjer. I verksamheten finns två familjeavdelningar samt lägenhetsboende med självhushåll. Den ena avdelningen tar emot familjer med barn i åldern 0-12 år. Den andra avdelningen tar i första hand emot familjer med spädbarn och fokus ligger på barnets tidiga anknytning. Avdelningen tar även emot gravida kvinnor några veckor före beräknad förlossning. Medföljande syskon upp till 18 år kan också placeras på Familjehuset ARBETSUPPGIFTER Att arbeta som utredare/behandlare på Familjehuset innebär att vara kontaktperson och självständigt medverka till att det enskilda utrednings- eller behandlingsuppdraget genomförs och att målen nås. Det innebär bland annat att: • Arbeta utredande och behandlande både i vardagen och vid planerade insatser. • Självständigt genomföra samt dokumentera strukturerade insatser så som samspel, samtal samt föräldrautbildningar och observationer. • Arbeta enligt upprättad struktur och fastställda dagliga rutiner • Vara aktiv och delaktig i det miljöterapeutiska arbetet med klienten. • Dagligen journalföra arbetet samt självständigt skriva genomförandeplan, utredning- och behandlingsrapport med analys och bedömning vid ärendets slut. • Genomföra praktiska sysslor i verksamheten. Utredare/behandlare deltar i städning, matlagning och vid måltider mm i ett miljöterapeutiskt syfte. I övrigt arbetar du till viss del med alla boende på Familjehuset, men har särskilt fokus på de familjer du är kontaktperson för. KVALIFIKATIONER Som medarbetare på Familjehuset behöver du vara såväl trygg och stabil som ödmjuk och prestigelös. Dessa egenskaper behövs i de situationer som uppstår i möten med våra klienter, men även i kontakt med kolleger och externa samarbetspartners. Du skiljer på det professionella och det privata, är flexibel och har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter. Du är även strukturerad i sammanhang där så krävs, planerar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt och följer de lagar, regler och rutiner som finns för arbetet. Du har förmåga att skapa goda samarbetsrelationer, lyssnar, kommunicerar och löser konflikter på ett konstruktivt sätt och bidrar till ett positivt klimat på arbetsplatsen. Du delar med dig av kunskaper och erfarenheter. Du som söker är socionom eller har en motsvarande beteendevetenskaplig utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Kunskap och erfarenhet av BBIC är ett krav liksom att behärska svenska i både tal och skrift. Övrig språkkompetens meriteras. Erfarenhet av dokumentation, journalskrivning samt upprättande av genomförandeplaner är ett krav. Det är vidare meriterande om du har arbetat behandlande med barn och familjer och har ett relationellt förhållningssätt liksom har erfarenhet av arbete på HVB, arbete med aktuell målgrupp eller inom socialtjänst. Vi ser gärna att du har fördjupad kunskap avseende anknytning och barns utveckling. Det är önskvärt att du har kunskap och erfarenhet inom någon eller några av följande metoder och verktyg; Miljöterapi, Marte Meo, RePulse, samspelsbehandling, COS-P samt MI. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Välkommen med din ansökan! ÖVRIGT Kollektivavtal: AB/HÖK vård och omsorg. Arbetstiden i VoB är rökfri och du behöver ha B-körkort. Inför en ev. anställning inhämtas ett utdrag från misstanke- och belastningsregistret. Urval sker löpande.

11 mars 2024
Sista ansökan:
1 april 2024