Vidingehem AB jobb

Lediga jobb hos Vidingehem AB

Chef Ekonomi & Affärsstöd

Vid årsskiftet 2022/2023 gick våra två kommunägda bostadsbolag, Växjöbostäder och Vidingehem, samman och bildade ett nytt bostadsbolag under namnet Vidingehem. Med gemensamma muskler får vi nu större möjligheter att skapa hållbara och trivsamma bostäder. Vi tar ett aktivt miljö- och samhällsansvar och vi fortsätter att vara en drivande aktör i att utveckla och förvalta en växande och trygg stad, tätort och landsbygd. Tillsammans har vi ett stort utbud av lägenheter i hela Växjö kommun, både i stadsnära och naturnära boendemiljöer. Med drygt 11 500 lägenheter varav drygt 2 000 studentbostäder erbjuder vi ett varierat boende, för olika behov, i livets olika faser. Vi är ca 140 medarbetare inom olika yrkesområden. Genom våra kunniga och engagerade medarbetare skapar vi trivsel och vardagstrygghet för våra hyresgäster. ARBETSUPPGIFTER Som chef för den nya avdelningen Ekonomi & Affärsstöd är ditt främsta ansvar att säkerställa effektivt stöd och god service till bolagets olika verksamheter, inklusive ledning och styrelse. Inom avdelningen finns en ekonomi- och controllergrupp samt funktioner för affärs- och verksamhetsstöd i form av IT, intern service, diarie- och arkiv samt stöd i lednings- och styrelsearbetet. Här ingår också samordning och stöd till ledningsgrupp i arbete med affärsplan och uppföljning av verksamheten. Vid full styrka är man totalt 9 medarbetare med olika spetskompetenser. En inledande uppgift blir att få ihop avdelningen till en, och tillsammans sätta gemensamma rutiner, strukturer och mål. Andra viktiga uppgifter blir att initiera och driva uppdraget kring förbättrat systemstöd, inledningsvis kring dokumenthantering, liksom att driva processen kring bolagets informationssäkerhetsarbete. Tillsammans med dina medarbetare har ni ansvaret för de största intäktströmmarna och ni utvecklar även nya tjänster som kan generera mer intäkter, där utveckling av boenden med nya affärsmodeller kan vara ett sätt. Att stötta alla nivåer i bolaget i arbetet med koncernens styrmodell med nuläges- och omvärldsanalyser, verksamhetsplanering och uppföljning är andra uppgifter. Du ansvarar också för ekonomisk uppföljning och rapportering kring bolaget, och du stöttar verksamheterna genom tydliga rutiner för effektiv och värdeskapande uppföljning. I rollen är du också beställare av tjänster inom kund-, leverantörsreskontra, resultatrapporter och bokslut från kommunens centrala ekonomifunktion. Flera av uppdragen har en stark koppling till andra delar inom Växjö kommunkoncern såsom ekonomi och IT/Digitalisering vilket kräver en tät dialog och samverkan mellan bolaget och kommunen. Detta ställer särskilda krav på förmågan att samverka, samarbeta, kommunicera, initiera och driva uppdrag med fokus på det bästa för verksamheterna. I din roll rapporterar du till VD, och tillsammans med övriga chefer och nyckelpersoner bidrar du aktivt i ledningsgruppens arbete. Du deltar även vid styrelsens möten för att kunna bistå med detaljer vid frågor från ledamöterna. KVALIFIKATIONER I din bakgrund finns relevant akademisk utbildning inom ekonomi eller motsvarande arbetslivserfarenhet. Du har flerårig chefserfarenhet, och goda kunskaper i ekonomistyrning, erfarenhet av projektledning och av att leda i förändring. Du är trygg och tydlig i din roll som chef och du är utvecklingsinriktad och prestigelös. Uppdraget ställer krav på god kommunikation, såväl muntligt som skriftligt, en förmåga att hantera flera olika intressenter samt att du kan samarbeta och navigera i en politisk styrd organisation. Du förstår vikten av att vara lyhörd, bygga och fördjupa goda relationer. God språklig förmåga i svenska, muntligt och skriftligt är ett krav. Vill du göra en konfidentiellt och förutsättningslös intresseanmälan så gör du det via nedan länk! Vi arbetar med löpande urval så visa gärna ditt intresse redan idag. Välkommen! Har du frågor kring rollen så kontaktar du Cecilia Ahlqvist på Re-Source AB, se kontaktuppgifter nedan. ÖVRIGT Som tillsvidareanställd blir du som regel krigsplacerad i vår organisation.

18 april 2024
Sista ansökan:
31 maj 2024
Timvikarie till bostadssociala gruppen

Vid årsskiftet 2022/2023 gick våra två kommunägda bostadsbolag, Växjöbostäder och Vidingehem, samman och bildade ett nytt bostadsbolag under namnet Vidingehem. Med gemensamma muskler får vi nu större möjligheter att skapa hållbara och trivsamma bostäder. Vi tar ett aktivt miljö- och samhällsansvar och vi fortsätter att vara en drivande aktör i att utveckla och förvalta en växande och trygg stad, tätort och landsbygd. Tillsammans har vi ett stort utbud av lägenheter i hela Växjö kommun, både i stadsnära och naturnära boendemiljöer. Med drygt 11 500 lägenheter varav drygt 2 000 studentbostäder erbjuder vi ett varierat boende, för olika behov, i livets olika faser. Vi är ca 140 medarbetare inom olika yrkesområden. Genom våra kunniga och engagerade medarbetare skapar vi trivsel och vardagstrygghet för våra hyresgäster. ARBETSUPPGIFTER Nu söker vi dig som vill jobba extra och stödja bostadssociala gruppen på Vidingehem. Du arbetar vid behov som timanställd med administrativa uppgifter kopplat till bostadssociala frågor. Tillsammans med fyra samordnare, en mötesplatsutvecklare, en trivselvärd och en chef, bildar ni Vidingehems Bostadssociala grupp. En funktion som ständigt utvecklas. Bostadssociala gruppen ingår i företagets Marknadsavdelning och vi samverkar aktivt med hela bostadsbolaget. Du kommer att ingå i en expertgrupp som jobbar operativt med bostadssociala frågor t.ex. störningar, oriktiga hyresförhållanden och vräkningsförebyggande insatser. I arbetet ingår att: • Stödja i utredningen av bostadssociala ärenden från att ta emot underlag från hyresgäst eller annan person till att det är färdigutrett och avslutat. • I datasystem söka fram beslutsunderlag inom ramen för såväl vräkningsförebyggande arbete som vid utredningen av misstänkt andrahandsuthyrning. • Utföra administrativt stöd t.ex. hanterar rekommenderade brev och annat som avlastar dina medarbetare. • Vid behov stödja i anmälan eller tips till polis samt orosanmälan till omsorgsförvaltning eller socialtjänst. • Tillsammans med hyresgäster och kollegor arbeta proaktivt för hög trivsel i våra bostadsområden. • Samverka med myndigheter såsom Polisen, Socialtjänsten, Kronofogden, Försäkringskassan och Skatteverket. • Vid behov jobba ute på fältet med att möta och kommunicera med hyresgästerna och kollegor för att bidra till att lösa de problem som uppstår i våra bostadsområden. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som: • Har god kunskap i svenska och engelska i såväl tal som skrift. Ett extra plus om du dessutom har: • Pågående eller avslutade studier som socionom eller sociolog. • Erfarenhet av kundbemötande. Som person tror vi att du är: • Engagerad och driven: det märks att du brinner för socialfrågor och därmed människan. • Nyfiken och lyhörd: du vill lära dig och gillar att samarbeta. • Öppen, positiv och utåtriktad: man blir glad av att vara i din omgivning. • Hjälpsam och stödjande: du tycker om att ordna och fixa. • Lösningsorienterad: du har lätt för att samarbeta med andra och ta egna initiativ. • Gillar att tempoväxla: du kan snabbt gå från planerat arbete till akut händelse. • Kundorienterad med känsla för service och kvalitet: det är viktigt för dig att våra hyresgäster är trygga och nöjda. • Strukturerad och god administrativ förmåga. • Lätt att samarbeta med: man vill jobba med dig och du ser vikten av att ha goda relationer med dina kollegor. ÖVRIGT Är du vår nya kollega och trygghetsskapare? Vi önskar ditt svar senast 5:e maj. Intervjuer sker löpande. Välkommen med din ansökan! Som tillsvidareanställd blir du som regel krigsplacerad i vår organisation.

16 april 2024
Sista ansökan:
5 maj 2024
Chef Fastighetsutveckling

Vid årsskiftet 2022/2023 gick våra två kommunägda bostadsbolag, Växjöbostäder och Vidingehem, samman och bildade ett nytt bostadsbolag under namnet Vidingehem. Med gemensamma muskler får vi nu större möjligheter att skapa hållbara och trivsamma bostäder. Vi tar ett aktivt miljö- och samhällsansvar och vi fortsätter att vara en drivande aktör i att utveckla och förvalta en växande och trygg stad, tätort och landsbygd. Tillsammans har vi ett stort utbud av lägenheter i hela Växjö kommun, både i stadsnära och naturnära boendemiljöer. Med drygt 11 500 lägenheter varav drygt 2 000 studentbostäder erbjuder vi ett varierat boende, för olika behov, i livets olika faser. Vi är ca 140 medarbetare inom olika yrkesområden. Genom våra kunniga och engagerade medarbetare skapar vi trivsel och vardagstrygghet för våra hyresgäster. ARBETSUPPGIFTER Som chef för Fastighetsutveckling värdesäkrar och utvecklar du Vidingehems befintliga fastighetsbestånd över tid, och du ansvarar för underhålls- och investeringsbudgeten samt bolagets projektportfölj. Utifrån marknadens behov och efterfrågan bidrar du och din avdelning till kommunens långsiktiga arbete med försörjningen av hållbara bostäder. Tillsammans med dina medarbetare ansvarar ni för budget, planering och utförande av planerat underhåll, reinvesteringar, renoveringar och nybyggnadsprojekt. Inom din avdelning leder och driver ni även arbetet med energifrågor, energiuppföljning mot mer förnyelsebar energi, och här ligger också budgetansvaret för media så som vatten, el och fjärrvärme. Du har ett nära samarbete med andra verksamheter inom Växjö kommunkoncern liksom med externa aktörer och entreprenörer. Dessutom genomför du analyser och tar fram beslutsunderlag, och du deltar inom ansvarsområdet vid styrelsemöten. I din roll rapporterar du till VD, och tillsammans med övriga chefer och nyckelpersoner bidrar du aktivt i ledningsgruppens arbete. Med högt engagemang, prestigelöshet och tryggt ledarskap bidrar du till utvecklingen av ett hållbart bostadsbolag, som ger mervärde till Växjö kommuns invånare. Med ett starkt intresse för vårt samhälle och förståelse för vilket ansvar som följer med bolaget är du med och skapar förutsättningar för framtidens boende och bostadsbyggande, i stad, tätorter och på landsbygden. KVALIFIKATIONER I din bakgrund finns relevant akademisk utbildning eller motsvarande arbetslivserfarenhet, liksom erfarenhet som ledare med budgetansvar. Vi ser gärna att du tidigare har drivit förändringsarbete. Du är väl insatt i byggbranschen förutsättningar och lagkrav och du har erfarenhet av projektledning, entreprenörsledet och förhandlingar. God språklig förmåga i svenska, muntligt och skriftligt är ett krav. Uppdraget ställer krav på mycket god samarbetsförmåga, affärsmässighet, prestigelöshet och en god kommunikativ förmåga. Du förstår vikten av att vara lyhörd, bygga och fördjupa goda relationer. Vill du göra en konfidentiellt och förutsättningslös intresseanmälan så gör du det digitalt via nedan länk! Vi arbetar med löpande urval så visa gärna ditt intresse redan idag. Välkommen! ÖVRIGT Som tillsvidareanställd blir du som regel krigsplacerad i vår organisation.

13 mars 2024
Sista ansökan:
30 april 2024