Regeringskansliet jobb

Lediga jobb hos Regeringskansliet

Säkerhetsadministratör – Arbeta med support och administration

Supportsektionen, Kontaktcenter, Förvaltningsavdelningen Har du erfarenhet från kundtjänst och administration? Har du kunskap och erfarenhet av datorer och mobiltelefoner och brinner för att ge personlig service? Då kan vi erbjuda dig en varierande tjänst tillsammans med kunniga kollegor i en händelserik miljö. Din arbetsdag. Sveriges morgondag. I rollen som säkerhetsadministratör är dina huvudsakliga arbetsuppgifter att hjälpa Regeringskansliets användare med utrustning i form av smartkort, dator och telefon. Du registrerar, kompletterar, prioriterar och återkopplar ärenden som kommer in via besök, telefon, e-post och via ärendehanteringssystem. Det är många ärenden i on- och offboarding processen i vilken du bland annat har säkerhetsadministrativa uppgifter. Som säkerhetsadministratör på Kontaktcenter kommer du att ingå i ett trevligt gäng på ca 30 kollegor som är indelade i tre grupper. De tre grupperna arbetar med support via telefon och support över disk. I vårt uppdrag ligger att vi ger stöd och support till Regeringskansliets medarbetare och statsråden i regeringen. Du kommer att vara en viktig stödfunktion för att verksamheten ska fungera i Regeringskansliet. Supportsektionen är en del av enheten Kontaktcenter som ansvarar för att hantera frågor som inkommer till enheten från Regeringskansliet och som rör stöd och service i Förvaltningsavdelningens verksamhet. Enheten svarar för att tillsammans med övriga enheter i Förvaltningsavdelningen säkerställa att det finns gemensamma processer för detta. Enheten ansvarar för telefonservice i Regeringskansliet och även för Regeringskansliets biblioteksverksamhet. Supportsektionen ansvarar för att ge stöd och service till alla som arbetar i Regeringskansliet, på utlandsmyndigheterna och i kommittéer. Läs mer om vår verksamhet på Regeringen.se Din bakgrund Vi söker dig som har avslutad gymnasieutbildning med godkända betyg. Vi ser att du har några års erfarenhet av kundtjänst med felsökning och användarsupport samt några års erfarenhet av administrativt arbete. Erfarenhet av ärendehanteringssystem är ett krav för tjänsten. Vi ser även att du har erfarenhet av att arbetat med många parallella processer med många kontaktytor i en miljö med högt tempo och deadlines. Rollen kräver att du har god kunskap om mobiltelefoners/surfplattors och bärbara datorers funktionalitet och att du har generell it-förståelse. Du behöver ha goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift. Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete i en säkerhetsfunktion och erfarenhet av hantering av sekretessbelagd information.  Har du erfarenhet av arbete inom en myndighet eller en större organisation är det meriterande. För rollen är det även meriterande om du har erfarenhet av fotografering med systemkamera och god aktuell kompetens om MS Office produkterna. Det är till din fördel om du har grundläggande nätverkskunskaper, kunskap om nätverksskrivare, lokala skrivare och kännedom om Active Directory Dina egenskaper Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper och söker dig som är trygg och stabil i ditt arbetsområde. För att vara framgångsrik i rollen krävs det att du är initiativtagande och flexibel med en god pedagogisk insikt. Då arbetet innefattar många kontakter är det viktigt att du har en mycket god samarbetsförmåga. Övrigt Tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning. Anställningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund. Är du intresserad? Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder kontakta Gruppchef Petra Kristan. Du är också välkommen att kontakta Rekryteringsspecialist, Patricia Nordlånge. Fackliga kontaktpersoner är Johan Strokirk för Saco och Peter Backéus för ST. Samtliga nås via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster. Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 5 maj 2024. Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Förvaltningsavdelningen ansvarar för myndighetsövergripande frågor som förändrings- och förnyelsearbete, ekonomi, arbetsgivarfrågor, kompetensförsörjning, kommunikation, säkerhet, it, bibliotek, arkiv och registratur samt för den gemensamma servicen i Regeringskansliet.

25 april 2024
Sista ansökan:
5 maj 2024
Layoutare - arbeta med att stödja utredningar

Kommittéservice, RK Service, Förvaltningsavdelningen Är du en noggrann, ansvarstagande och kreativ person som vill vara med och bidra till att regeringens kommittéer lyckas med uppdraget? För dig som trivs med att stödja andra och som har erfarenhet av texthantering i format- och dokumentmallar kan vi erbjuda ett roligt och betydelsefullt arbete i en utvecklingsinriktad verksamhet. Din arbetsdag. Sveriges morgondag. Uppdraget är att som layoutare bistå utredningar och kommittéer i produktionen av ett betänkande i serien SOU, Statens offentliga utredningar. Det här innebär att du går igenom texten i Word, enligt på förhand bestämda regler, för att uppnå ett enhetligt resultat med avseende på utseende och kvalitet inom en given tidsrymd. Slutligen tar du fram ett färdigt underlag för tryck och webbpublicering. I uppdraget ingår också att ge utbildning och vägledning i de mallar som används. Din bakgrund Vi söker dig som har flerårig erfarenhet av layoutarbete och har du utbildning i grafisk formgivning är det meriterande. För att klara av uppgiften behöver du ha mycket goda kunskaper i de program som ingår i Officepaketet och i Adobesviten. Du behöver vara van att arbeta i färdiga mallar, följa manualer till punkt och pricka och självständigt kunna hantera stora mängder text, tabeller och olika bildformat. Med detta följer ett krav på kunskap om typografiska regler, liksom om svenska skrivregler och avstavningsregler. Har du erfarenhet från arbete inom förlagsbranschen och/eller dagspressen är det meriterande. Vi ser det även som meriterande om du har erfarenhet av hur pdf-filer anpassas för att vara tillgängliga på webben. Vidare är det meriterande om du har erfarenhet från arbete med Regeringskansliets lagstiftningsprodukter samt kunskaper om Regeringskansliets organisation och verksamhet. Det är även meriterande med kunskaper om kommittéväsendet och serien Statens offentliga utredningar. Du behöver ha mycket goda kunskaper i svenska både i tal och skrift. Dina egenskaper Du är noggrann, ansvarsfull och strukturerad med förmåga att arbeta i högt tempo och mot fastställda mål. Du har god förmåga att planera och kan snabbt sätta dig in i nya arbetsuppgifter och rutiner. Du kan söka, sortera och värdera information samt se helheten. Du har förmågan att samarbeta på olika nivåer och i olika konstellationer samt kan förmedla information på ett pedagogiskt sätt. Övrigt Rekryteringen avser en till två tjänster. Anställningarna inleds med sex månaders provanställning. Tillträde efter överenskommelse. Är du intresserad? Vill du veta mer om befattningen, kontakta Emma Paakkinen, Sektionschef på telefon 08-405 28 95. Du är också välkommen att kontakta Rekryteringsspecialist Siri Hågefalk på telefon 08-405 87 83. Fackliga kontaktpersoner är Peter Backéus för ST och Johan Strokirk för Saco. Samtliga nås via växeln på 08-405 10 00. Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 1 maj.   Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Förvaltningsavdelningen ansvarar för myndighetsövergripande frågor som förändrings- och förnyelsearbete, ekonomi, arbetsgivarfrågor, kompetensförsörjning, kommunikation, säkerhet, it, bibliotek, arkiv och registratur samt för den gemensamma servicen i Regeringskansliet.

24 april 2024
Sista ansökan:
1 maj 2024
Kvalificerad handläggare inom internationella socialförsäkringsfrågor

Socialförsäkringsenheten, Socialdepartementet Har du mångårig erfarenhet av arbete inom socialförsäkringsområdet? Vill du fortsätta arbeta med intressanta, komplexa och varierande arbetsuppgifter i händelsernas centrum? I det omväxlande arbetet på Socialdepartementet kan vi erbjuda en utvecklande roll där du tillsammans med kompetenta och engagerade kollegor bidrar till samhällsutvecklingen. Just nu söker vi flera erfarna kollegor till vår enhet. Din arbetsdag. Sveriges morgondag. Som anställd på Socialförsäkringsenheten bidrar du till enhetens arbete med att utveckla och förvalta socialförsäkringen - ett område under ständig förändring som samspelar och anpassas till både nationella och internationella omvärldsfaktorer. Arbetet sker i högt tempo och är i hög grad problemlösningsfokuserat. Enhetens huvudsakliga arbetsuppgifter är framtagande av lagstiftningsprodukter, myndighetsstyrning, framtagande av underlag och analyser till den politiska ledningen, budgetarbete och samordning av internationella socialförsäkringsfrågor. Arbetet sker i nära dialog med såväl departementets ledning som med andra enheter, departement, myndigheter och organisationer. Arbetsuppgifterna kommer att spänna över socialförsäkringens olika områden. Huvudinriktning för den aktuella anställningen kommer att vara samordning av internationella, främst europeiska, socialförsäkringsfrågor. Det kan bli aktuellt att arbeta med andra frågor inom enhetens ansvarsområde. Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se. Din bakgrund Vi söker dig som har akademisk examen i första hand inom statsvetenskap, juridik eller ekonomi, alternativt har du en annan motsvarande examen som vi bedömer vara relevant. Du har mångårig aktuell och relevant arbetslivserfarenhet av arbete med frågor inom socialförsäkringsområdet inom statlig verksamhet kombinerad med erfarenhet av arbete med EU-frågor alternativt annan relevant erfarenhet av  internationellt arbete. Vidare har du kunskap om svensk statsförvaltning och god förståelse för EU:s organisation, arbetssätt och regelverk. Tjänsten ställer höga krav på din kommunikativa förmåga vilket innebär att du ska kunna kommunicera flytande på svenska och engelska, muntligt och skriftligt. Har du kunskaper i franska är det fördelaktigt. Det är meriterande med kunskap om den svenska socialförsäkringen i ett europeiskt och internationellt perspektiv, förståelse och kunskap om socialförsäkringens syften och systemets konstruktion och dess regelverk, förmåner och administration. Vidare är det meriterande med erfarenhet av arbete med internationella socialförsäkringsfrågor och arbete i en EU-institution eller EU-myndighet. Det är även meriterande med tidigare erfarenhet av arbete inom Regeringskansliet. Dina egenskaper För att trivas i rollen som handläggare på Socialförsäkringsenheten behöver du självständigt kunna planera, strukturera och prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt och ta ansvar för att hålla såväl korta deadlines som att driva långsiktiga processer framåt. Vi söker personer med gott omdöme och hög integritet som är initiativrika och samarbetsinriktade. Du har förmåga att knyta och utveckla kontakter. Du är analytisk och kan sammanställa och dra slutsatser utifrån omfattande och komplexa underlag. Du får vara beredd på det oförutsedda och du förväntas kunna leverera och byta fokus snabbt, vilket ställer höga krav på din flexibilitet. Du har erfarenhet av att arbeta fram högkvalitativa skriftliga underlag och hålla stringenta muntliga föredragningar som anpassats till mottagaren. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Övrigt Vi erbjuder tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning och tillsätts så fort som möjligt. En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Är du intresserad? Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta enhetschef Therese Karlberg eller gruppchef Peter Johansson. Du kan även kontakta rekryteringsspecialist Marjut Thelin. Fackliga kontaktpersoner är Kristoffer Lundberg för ST och Pia Fagerström för SACO. Samtliga nås via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster. Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 8 maj, 2024. Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Socialdepartementet, som är ett av tio departement, ansvarar för frågor som rör samhällets välfärd. De handlar bl.a. om folkhälsa och sjukvård, socialtjänst inklusive äldreomsorg, omsorg om och rättigheter för personer med funktionsnedsättning, sjuk- och föräldraförsäkring, pensioner och premiepensionssystemet samt idrott, civilsamhället, ungdomspolitik, begravningsfrågor och trossamfund.

23 april 2024
Sista ansökan:
8 maj 2024
Handläggare - arbeta inom skolområdet

Skolenheten, Utbildningsdepartementet Har du arbetat handläggande inom Regeringskansliet? Vill du arbeta inom skolområdet? Vi erbjuder en tjänst med stort ansvar i händelsernas centrum. Din arbetsdag. Sveriges morgondag. I den aktuella rollen som handläggare kommer du att ansvara för att ta fram och analysera underlag inom enhetens verksamhetsområde. Det innefattar förskola, förskoleklass, grundskola och motsvarande skolformer samt fritidshem och vissa särskilda utbildningsformer. Du kommer att delta i beredning av frågor inom det område som enheten ansvarar för och driva arbetet fram till beslutsfattande. Det kan till exempel handla om uppdrag till myndighet eller framtagande av lagstiftning. I tjänsten ingår även att du bistår enheten med administrativa uppgifter vid behov. Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se. Din bakgrund Du har en akademisk examen med inriktning statsvetenskap, pedagogik eller juridik, alternativt annan utbildning som bedöms likvärdig. Du har erfarenhet av handläggande uppgifter inom Regeringskansliet. Det är meriterande om du har aktuell erfarenhet av arbete inom skolområdet. Det är även meriterande med erfarenhet av handläggande eller utredande uppgifter i annan statlig myndighet eller i kommun.  Du har god kunskap om svensk statsförvaltning, vad det innebär att arbeta i en politiskt styrd organisation och hur en politisk styrd organisation fungerar. Du har mycket goda kunskaper i svenska i både tal och skrift samt goda kunskaper i engelska i tal och skrift. Det är meriterande om du har goda kunskaper om det svenska skolväsendet och dess styrsystem. Dina egenskaper Du är strukturerad och kvalitetsmedveten. Du har en förmåga att ta initiativ och driva processer framåt samt att anpassa sig efter ändrade förutsättningar. Du är lyhörd för verksamhetens behov och har en mycket god samarbetsförmåga. Vi kommer lägga stor vikt vid personliga egenskaper. Övrigt Anställningen inleds med sex månaders provanställning.  En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Är du intresserad? Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta Ulrika Lundqvist som är enhetschef, på 08-405 93 55. Du är också välkommen att kontakta HR-handläggare Elin Hallström på 08-405 95 87. Fackliga kontaktpersoner är Karin Flemström för Saco och Catrin Arusell Ekström för ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 6 maj 2024. Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Utbildningsdepartementet ansvarar för frågor som rör förskoleverksamhet, förskoleklass, grundskola och övriga obligatoriska skolformer, skolbarnsomsorg, gymnasieskola, vuxenutbildning, folkbildning, universitet och högskola, forskning och studiefinansiering.

23 april 2024
Sista ansökan:
6 maj 2024
Regeringskansliet söker en servertekniker med fokus på IT-säkerhet

It infrastruktur, it-enheten, Förvaltningsavdelningen Din arbetsdag. Sveriges morgondag. Du kommer att arbeta självständigt och tillsammans med andra med att installera, underhålla, övervaka och säkra de system som gruppen har i uppdrag att förvalta. Du och dina kollegor utgör ett team av it-tekniker som arbetar med separata it-lösningar som omfattas av säkerhetsskydd. Arbetsuppgifterna kräver att du har ett gott omdöme, en hög integritet och är säkerhetsmedveten. Du kommer ges möjligheten att vidareutbilda dig och bygga erfarenhet inom förvaltning av säkra it-system. Läs mer om Regeringskansliets IT-enhet på Regeringen.se Varför är servertekniker-rollen rätt för dig? Säkerhetsfokus: Du är säkerhetsmedveten och har integritet i åtanke. Att hantera säkerhetskänslig information är en central del av ditt arbete. Kompetens och erfarenhet: Du har en gedigen bakgrund inom IT, inklusive kunskaper i skriptning, virtualisering, serveradministration, Microsoft Active Directory och Group Policies. Att analysera loggfiler och övervaka system är inget nytt för dig. Strävan efter utveckling: Du är hungrig på att utvecklas och tar gärna initiativ. Att lösa problem och vara noggrann är din grej. Mångsidighet: Det är meriterande om du kan MFA, nätverk, härdning av applikationer och OS samt har arbetat med detta i säkerhetsskyddsklassade system. Har du en högskoleutbildning är ett plus. Din bakgrund Vi söker dig som har gymnasieutbildning eller för anställningen utbildning inom relevant område. Skriptning är ett naturligt verktyg för dig som du använder för att förenkla och automatisera ditt arbete. Du har en bakgrund inom en it-supportorganisation, goda kunskaper och erfarenhet av att ha arbetat inom virtualisering och serveradministration där enklare nätverksfelsökning har varit en del i arbetet. Dina egenskaper För att lyckas i rollen som servertekniker inom serversäkerhetsområdet krävs att du har vilja och förmåga att utvecklas, är noggrann, tar initiativ och är ansvarstagande. Dessutom är du prestigelös och ödmjuk samt gillar att lösa problem. Övrigt Anställningen är en tillsvidareanställning och inleds med sex månaders provanställning. Anställningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund. I den här tjänsten erbjuder vi inte distansarbete. Är du intresserad? Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta gruppchef Edward Miller på 08-405 83 87. Du är också välkommen att kontakta HR-handläggare Carl Garellick på 08-405 44 49. Fackliga representanter nås via Regeringskansliets växel 08-405 10 00; Saco (Johan Strokirk), Seko (Lars Vestberg) samt ST (Karina Åbom Engberg). Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 6 maj 2024.   Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster. Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Förvaltningsavdelningen ansvarar för myndighetsövergripande frågor som förändrings- och förnyelsearbete, ekonomi, arbetsgivarfrågor, kompetensförsörjning, kommunikation, säkerhet, it, bibliotek, arkiv och registratur samt för den gemensamma servicen i Regeringskansliet.

22 april 2024
Sista ansökan:
6 maj 2024
Assistent - arbeta med administrativa frågor på EU-rättskansliet

EU-rättskansliet, EU-samordningen, Statsrådsberedningen Har du erfarenhet av att arbeta med administrativt arbete i en rättslig miljö? Trivs du i en roll med många kontaktytor? Vi erbjuder rätt person en central roll med omväxlande och intressanta arbetsgifter i en miljö som präglas av högt tempo. Din arbetsdag. Sveriges morgondag. EU-rättskansliet på EU-samordningen ansvarar för EU-rättslig rådgivning gentemot den politiska ledningen och departementen. Vidare hanterar kansliet mål i EU-domstolen och överträdelseärenden i EU-kommissionen. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter består i att ge administrativt stöd till kanslichefen och handläggarna på EU-rättskansliet. Det innebär bland annat att administrera: - handlingar i mål och överträdelseärenden i IT-stöd och diarier, - anmälan av EU-rättsakter i IT-stöd, - DHS-ytor, - utlämnandeärenden, - regeringsärenden, - möten, - material i samband med beställningar. Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se. Din bakgrund Vi söker dig som har erfarenhet av att ha arbetat med administration och assistentuppgifter och är van att arbeta i en roll med många kontaktytor. För att bli framgångsrik i rollen ser vi gärna att du har tidigare erfarenhet av Regeringskansliets organisation och arbetsformer och av att arbeta i en rättslig miljö. Du har mycket god IT-kunskap samt en mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på både svenska och engelska. Basala juridiska kunskaper är meriterande. Dina egenskaper Eftersom arbetet innebär många interna och externa kontakter är det viktigt att du är serviceinriktad och har en mycket god samarbetsförmåga. Du är noggrann och trivs i en administrativ roll som kräver planering, struktur och kontroll. Du är van att ta ett stort ansvar och är flexibel i ditt förhållningssätt. Vi förutsätter att du har en hög integritet och ett gott omdöme. Övrigt Anställningen inleds med sex månaders provanställning. Tillträde snarast. Anställningen omfattar 50 % av en heltid. Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund. Är du intresserad? Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta Jan Olsson som är kanslichef, på 08-405 31 18. Du är också välkommen att kontakta HR-handläggare Elin Hallström på 08-405 95 87. Fackliga kontaktpersoner är Ewa Widgren för Saco och Karina Åbom Engberg för ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00.  Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 6 maj 2024. Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Statsrådsberedningen har ansvar för att leda och samordna arbetet i Regeringskansliet.

22 april 2024
Sista ansökan:
6 maj 2024
Presskommunikatör i en händelserik och varierad vardag

Kommunikationssektionen, Utbildningsdepartementet Är du presskommunikatör och trivs i en spännande miljö präglad av ett stundtals högt tempo? Vi erbjuder en variationsrik roll med många kontaktytor mitt i händelsernas centrum. Du kommer i första hand att arbeta med skolminister Lotta Edholms frågor. Tjänsten är ett vikariat från och med 1 september 2024 till och med 31 augusti 2025. Din arbetsdag. Sveriges morgondag. I rollen som presskommunikatör stödjer du ministrarnas pressekreterare och deltar i kommunikationsarbetet i departementet. Du har många kontaktytor, både inom och utanför Regeringskansliet och arbetet är mycket omväxlande med fokus på service, problemlösning och leverans. I arbetsuppgifterna ingår att: ·       Planera presskommunikation med politisk stab och sakenheter. ·       Skriva pressmeddelanden, artiklar och andra texter. ·       Arrangera pressträffar. ·       Producera och publicera innehåll i Regeringskansliets kommunikationskanaler (intern och extern webb, sociala medier). ·       Sammanställa nyheter samt ta fram medieanalyser och mediebevakningar. ·       Ge viss service till media/journalister – ta emot besök och svara på frågor. ·       Fotografera och redigera bilder. ·       Delta i arbete med långsiktig kommunikationsplanering. ·       Medverka i sektionens övriga kommunikationsarbete. Regeringskansliets kommunikationsenhet består av en övergripande och tio departementsnära kommunikationssektioner. I rollen ingår att arbeta integrerat med övriga kommunikatörer på enheten och bidra till utvecklingen av kommunikationsverksamheten inom RK Kommunikation och Regeringskansliet. Det kan bli aktuellt att bistå andra kommunikationssektioner och delta i myndighetsövergripande nätverk och aktiviteter. Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se Din bakgrund Vi söker dig som har en högskoleexamen inom media/kommunikation eller annan utbildning som vi bedömer likvärdig. Du har flera års aktuell och relevant erfarenhet av att operativt utföra ovan nämnda arbetsuppgifter. Vidare är du en skicklig skribent som kan skriva texter av hög kvalitet anpassade för olika kanaler på både svenska och engelska. Även aktuell och relevant erfarenhet av arbete med webbpubliceringsverktyg ser vi som nödvändigt för denna roll. Det är meriterande om du har arbetat med operativt kommunikationsarbete på Regeringskansliet eller i en större organisation och politiskt styrd verksamhet, samt arbetat nära en organisations ledning. Erfarenhet av enklare filmproduktion och fotografering samt kunskaper i Optimizely (tidigare Episerver), Cision, Retriever, Adobepaketet (inkl. Photoshop, InDesign och Premiere Pro) är också meriterande. Dina egenskaper Vi söker dig som är serviceinriktad och strukturerad, snabb, effektiv och noggrann i ditt arbete. Flexibilitet, god samarbetsförmåga och att vara självgående är viktigt, liksom ett gott omdöme. Övrigt Tjänsten är ett vikariat från och med 1 september 2024 till och med 31 augusti 2025. En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Är du intresserad? Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta kommunikationschef Ulrika Walldén på telefonnummer; 08-405 93 03. Du kan även kontakta rekryteringsspecialist Ana Acosta på 08-405 39 42. Fackliga kontaktpersoner är Karina Åbom-Engberg för ST och Johan Strokirk för SACO. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster. Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 28 april. Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Utrikesdepartementet ansvarar för utrikes- och säkerhetspolitik, global utveckling och bistånd, handelspolitik, hjälp till svenskar i utlandet, folkrätt och mänskliga rättigheter, exportkontroll av krigsmateriel, internationella samarbeten med länder och regioner samt handels-, investerings- och Sverigefrämjande.

19 april 2024
Sista ansökan:
28 april 2024
Assistent - ge kvalificerat stöd till den politiska ledningen

Departementsledningen, Försvarsdepartementet Är du en erfaren assistent som vill arbeta i en politisk miljö och tycker om att ha omfattande interna och externa kontakter? Kan du möta höga krav på noggrannhet och effektivitet? Som vår nya medarbetare får du en variationsrik vardag i händelsernas centrum. Din arbetsdag. Sveriges morgondag. Som assistent åt Försvarsdepartementets politiska ledning är du en central del av teamet i staben. Du hanterar den löpande administrationen i den politiska ledningen. Arbetsuppgifterna är varierande och innefattar allmänna kontorsgöromål, till exempel besöksmottagning inklusive praktiska göromål. Det dagliga arbetet innebär många kontakter såväl internt som externt, och det förekommer både nationella och internationella kontakter. Du ingår i en grupp med assistenter som tillsammans arbetar med den politiska ledningen och stöttar varandra. Arbete utanför ordinarie kontorstid förekommer. Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se. Din bakgrund För att axla denna roll krävs det att du har avslutad gymnasieutbildning och flerårig erfarenhet av administratörsarbete från Regeringskansliet eller annan statlig myndighet. Du uttrycker dig mycket väl i tal och skrift på både svenska och engelska och har mycket goda kunskaper inom Microsoft Office-paketets olika delar. Vi ser gärna att du har kunskaper om ärendehantering inom offentlig förvaltning. Dina egenskaper I din roll som assistent är du van att arbeta självständigt, men att även vara en del i ett lag. Du har stor ansvarskänsla, integritet, gott omdöme och kan självständigt ta initiativ samt prioritera i dina arbetsuppgifter. Du gillar att ge service, är ordningsam, kvalitetsmedveten, strukturerad och kan tidvis arbeta under tidspress. Som medarbetare i Regeringskansliet är du flexibel, vilket för oss innebär att du kan kompromissa och snabbt anpassa dig till nya situationer. Du har lätt för att samarbeta och bidrar till att assistentgruppens och politiska stabens arbete löper på smidigt. I rollen krävs ett högt säkerhetsmedvetande och vi kommer lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper. Övrigt Anställningen inleds med sex månaders provanställning. Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare. Är du intresserad? Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta stabschefen Petra Lärke eller HR-ansvarig Johan Olsson. Fackliga kontaktpersoner är Katja Wahlsten, Saco eller Karina Åbom-Engberg, ST. Du når samtliga via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster. Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 5 maj 2024. Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Försvarsdepartementet ansvarar för frågor om Sveriges militära försvar samt samordning av det civila försvaret och samhällets krisberedskap.

18 april 2024
Sista ansökan:
5 maj 2024
EU-samordnare till enheten för samhällsskydd (vikariat)

Enheten för samhällsskydd, Avdelningen för civilt försvar, Försvarsdepartementet Vill du arbeta i händelsernas centrum avseende krisberedskap och civilt försvar? Försvarsdepartementet utvecklar verksamheten utifrån det förändrade omvärldsläget och Sveriges medlemskapsansökan till Nato. Vi söker dig som vill bidra till Sveriges säkerhet genom utvecklande arbetsuppgifter i en nationell- och internationell miljö.  Din arbetsdag. Sveriges morgondag. I arbetsuppgifterna ingår att samordna arbetet med krisberedskap och civilt försvar inom ramen för samarbetet inom EU och internationellt. Som EU-samordnare kommer du att arbeta med flera av de centrala EU-processerna inom det civila området. Det kan inkludera att delta i förberedelser inför rådsmöten, samordna Coreper för enheten, samverka med riksdagens utskott i EU-ärenden och handlägga ärenden. Tjänsten innebär även att utgöra kontaktpunkt mot EU-samordningen för de frågor som avser det militära försvaret samt EU-samordningen i andra delar av Regeringskansliet. Beroende på behoven på enheten kan du även komma att involveras i andra uppgifter. Utförandet av arbetsuppgifterna kräver ett nära samarbete med enhetens övriga handläggare och med andra berörda handläggare inom Regeringskansliet, EU-representationen samt fortlöpande kontakter med myndigheter och andra relevanta aktörer. Arbetet innebär också kontakter med andra länders representanter. Dessutom innebär arbetsuppgifterna att i stor utsträckning utarbeta underlag till den politiska ledningen i olika aktuella frågor. Dessa uppgifter måste ofta genomföras under tidspress. Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se. Din bakgrund Vi söker dig som har akademisk examen eller annan erfarenhet som vi bedömer likvärdig. Du har aktuell och relevant erfarenhet av arbete med EU-frågor, relevant erfarenhet av arbete inom Regeringskansliet samt goda kunskaper om statsförvaltningen och regeringens styrning av myndigheter. Du uttrycker dig obehindrat på svenska och engelska i såväl tal som skrift. Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete med internationella frågor, erfarenhet av arbete med frågor inom enhetens verksamhetsområde eller erfarenhet av Riksdagens EU-arbete. Behärskar du franska i tal och skrift är det också meriterande. Dina egenskaper Som person ser vi att du besitter god analytisk förmåga och ett gott omdöme. Då arbetet innebär många kontakter behöver du ha en god samarbetsförmåga, samt kunna vara flexibel. Vidare har du god förmåga att kunna leverera hög kvalitet, även under tidspress. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Övrigt Anställningen avser ett vikariat om ca 1 år. Tillträde enligt överenskommelse. Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund. Är du intresserad? Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta Christina Jerreström som är t.f. enhetschef, på 08-405 32 30. Du är också välkommen att kontakta HR-handläggare Marjut Thelin på 08-405 38 03. Fackliga kontaktpersoner för Saco är Katja Wahlsten och Karina Åhbom-Engberg för ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster. Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 1 maj 2024.   Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Försvarsdepartementet ansvarar för frågor om Sveriges militära försvar samt samordning av det civila försvaret och samhällets krisberedskap.

17 april 2024
Sista ansökan:
1 maj 2024
Handläggare - Arbeta med styrning och budget

Enheten för samhällsskydd, Avdelningen för civilt försvar, Försvarsdepartementet Vill du arbeta i händelsernas centrum avseende krisberedskap och civilt försvar? Försvarsdepartementet utvecklar verksamheten utifrån det förändrade omvärldsläget och Sveriges medlemskapsansökan till Nato. Vi söker dig som vill bidra till Sveriges säkerhet genom utvecklande arbetsuppgifter i omväxlande miljö. Din arbetsdag. Sveriges morgondag. I arbetsuppgifterna ingår att hantera enhetens arbete inom krisberedskap och civilt försvar med avseende på budget- och styrningsfrågor. Arbetsuppgifterna består huvudsakligen av frågor inom ramen för den statliga budgetprocessen, vilket inkluderar analys av myndigheters verksamhet, resursbehov och resultat, budgetpropositionen, prognoser och regleringsbrev, samt att utgöra ett stöd för enhetens övriga medarbetare i budget- och styrningsfrågor. Arbetet består i att analysera olika sakförhållanden och uppnådda resultat samt föreslå förbättringar och utvecklingsmöjligheter. Arbetet består i stor utsträckning av att utarbeta skriftliga förslag och föredra dessa för den politiska ledningen. Dessa uppgifter måste ofta genomföras under tidspress. Arbetet bedrivs i nära samarbete med enhetens övriga medarbetare och med handläggare på andra enheter i Försvarsdeparementet samt på andra departement. Utförandet av arbetsuppgifterna kräver dessutom fortlöpande kontakter med myndigheter och andra relevanta aktörer. Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se. Din bakgrund Vi söker dig som har akademisk examen samt flera års aktuell och relevant erfarenhet av styrningsfrågor inom Regeringskansliet eller på strategisk nivå vid annan myndighet. Vidare kräver tjänsten mycket goda kunskaper om regeringens styrning av myndigheter, den statliga budgetprocessen och förvaltningsmodellen. Du uttrycker dig väl i tal och skrift på svenska och engelska. Erfarenhet av arbete med frågor inom enhetens verksamhetsområde är meriterande, såväl som relevant erfarenhet från arbete med budgetfrågor i Regeringskansliet alternativt erfarenhet av övergripande budgetarbete vid annan myndighet. Dina egenskaper Som handläggare har du ett strukturerat arbetssätt och förmåga att växla mellan uppgifter av olika dignitet. Du är analytisk, lyhörd och har lätt för att samarbeta med andra. Du har gott omdöme och förmåga att utarbeta underlag av hög kvalitet under tidspress. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Övrigt Anställning tillsvidare med start omgående. Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund. Är du intresserad? Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta Christina Jerreström som är t.f. enhetschef, på 08-405 32 30. Du är också välkommen att kontakta HR-handläggare Marjut Thelin på 08-405 38 03. Fackliga kontaktpersoner för Saco är Katja Wahlsten och Karina Åhbom-Engberg för ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster. Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 1 maj 2024. Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Försvarsdepartementet ansvarar för frågor om Sveriges militära försvar samt samordning av det civila försvaret och samhällets krisberedskap.

17 april 2024
Sista ansökan:
1 maj 2024