Handläggare - arbeta med frågor inom bostäder och byggande

Enheten för bostäder och byggande, avdelningen för samhällsplanering och bostäder, Landsbygds- och Infrastrukturdepartementet Är du en samhällsintresserad och lösningsorienterad person som tycker om att ge god service? Då kan vi erbjuda ett stimulerande arbete i en händelserik miljö. Som medarbetare på enheten för bostäder och byggande får du hantera spännande frågor i en verksamhet som bistår den politiska ledningen. Din arbetsdag. Sveriges morgondag. Som handläggare på enheten för bostäder och byggande bereder du regeringsärenden inom det bostadspolitiska området, bland annat lagrådsremisser och propositioner. Du bistår även den politiska ledningen med underlag och utformar svar på frågor och interpellationer från riksdagen. Du bidrar allmänt med sakkunskap om bostadsfinansieringsfrågor och därtill närliggande frågor. I arbetsuppgifterna ingår också att ha löpande kontakter med myndigheter och organisationer. Då enheten ansvarar för de regelverk som styr utformning och egenskaper hos byggnader så kan arbetsuppgifter inom detta område förekomma. På enheten för bostäder och byggande arbetar idag ca 15 personer. Enheten ansvarar för regeringsärenden inom det bostadspolitiska området och arbetar med frågor om bostadsmarknaden i stort, bostadsbyggande, bostadsförsörjning samt frågor om hur bostäder och andra byggnader byggs och utformas. Enheten ansvarar även för myndighetsstyrningen av Boverket. Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se Din bakgrund Vi söker dig som har relevant akademisk utbildning, gärna inom till exempel nationalekonomi, finansiell ekonomi, företagsekonomi eller fastighetsekonomi. Du har mycket goda kunskaper inom det bostadspolitiska området och har därtill arbetat med frågor inom ekonomi, såsom finansiering, investeringsanalys, skattefrågor och finansmarknadsfrågor. Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete med kvalificerad ekonomisk analys i frågor om finansiering av bostäder ur olika aktörers perspektiv. Vi ser gärna att du har flerårig erfarenhet inom politiskt styrd verksamhet och/eller i branschorganisation. Det är även meriterande om du har kunskaper om bostäders finansiering, bostadsförsörjning, byggrelaterade frågor och effektbedömningar. Dina egenskaper Som person är du flexibel, strukturerad och driver självständigt processer framåt. Du har mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. Arbetet bedrivs till stor del i samarbete både inom enheten och med andra enheter inom Regeringskansliet vilket kräver ett lösningsorienterat arbetssätt och mycket god samarbetsförmåga. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Övrigt I den här rekryteringsprocessen kommer vi att tillsätta en ny medarbetare på tillsvidareanställning, med inledande provanställning, samt en ny medarbetare på två års vikariat. En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Är du intresserad? Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta enhetschef Emelie Lindahl 08‑405 96 65. Du är också välkommen att kontakta HR-handläggare Siri Hågefalk på 070-242 80 38. Fackliga kontaktpersoner är Jennie Sölving för Saco och Peter Kalliopuro för ST. Du når de via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 21 maj 2024.   Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Landsbygds- och infrastrukturdepartementet ansvarar för frågor som rör landsbygd, livsmedel och areella näringar, regional utveckling, transporter och infrastruktur samt bostäder och samhällsplanering.

30 april 2024
Sista ansökan:
21 maj 2024
Grafisk formgivare – producera visuell kommunikation

RK Kommunikation, Förvaltningsavdelningen Är du en lyhörd och lösningsorienterad formgivare? Har du erfarenhet av att arbeta utifrån en befintlig grafisk profil? Då kan vi erbjuda dig ett omväxlande och kreativt arbete mitt i händelsernas centrum. Din arbetsdag. Sveriges morgondag. RK Kommunikation är Regeringskansliets kommunikationsfunktion som ansvarar för att ge kommunikativt stöd till Statsrådsberedningen, departementen och Förvaltningsavdelningen. Enheten samordnar och förmedlar även extern och intern kommunikation om regeringens arbete och Regeringskansliets verksamhet, samt utvecklar och förvaltar Regeringskansliets gemensamma kommunikationskanaler och Regeringskansliets grafiska profil. Tjänsten tillhör gruppen Presscenter och grafisk form. Tillsammans med övriga grafiska formgivare utvecklar och förvaltar du Regeringskansliets grafiska profil, producerar grafiska lösningar för olika kanaler, stödjer departementen i deras visuella kommunikation samt ger råd i formgivningsfrågor. Som grafisk formgivare är din uppgift att, utifrån Regeringskansliets grafiska profil, bidra till att visualisera delar av regeringens politik. Du arbetar framför allt operativt med att producera visuell kommunikation i olika kanaler – till webben och intranät, sociala medier, rörlig grafik och tryckta produkter. Men även strategiskt kopplat till att utveckla den grafiska profilen. Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se. Din bakgrund Du har eftergymnasial utbildning i design och grafisk form eller motsvarande. Du har några års aktuell erfarenhet av att arbeta med grafisk form samt erfarenhet av att arbeta med designarbete utifrån en grafisk profil. Vidare har du erfarenhet av att arbeta med grafisk form och design inom offentlig verksamhet eller i en större organisation. Erfarenhet inom detta arbetsområde inom Regeringskansliet är meriterande, liksom tidigare erfarenhet av att ta fram eller utveckla en grafisk profil. Vi ser gärna att du har viss erfarenhet av projektledning och copy. Vi vill att du har goda kunskaper i grafisk form, typografi, design för digitala kanaler och sociala medier, rörlig design och bildspråk. Du är en van användare av program som Adobe Creative Cloud suite, t.ex. InDesign, Photoshop, Illustrator och After Effects. Du har även stor kunskap om Office-program som Word och Powerpoint samt vana av både PC- och Mac-miljö.  Dina egenskaper Du är en lyhörd och lösningsorienterad lagspelare som kan växla mellan operativt och strategiskt arbete. Du är en formgivare som planerar, organiserar och prioriterar ditt arbete på ett effektivt sätt för att slutföra projekt och uppnå resultat. Du är noggrann och leveranssäker. Du uttrycker dig väl i tal och skrift på svenska och engelska. Övrigt Tjänsten är en tillsvidareanställning med sex månaders provanställning. Tillträde augusti/september 2024.  Vänligen bifoga arbetsprover i din ansökan. En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Är du intresserad? Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta Linn Duvhammar, gruppchef Presscenter och grafisk form, på 08-405 19 66. Du kan även kontakta rekryteringsspecialist Ana Acosta på 08-405 39 42. Fackliga kontaktpersoner är Johan Strokirk för Saco och Karina Åbom-Engberg för ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster. Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 6 maj. Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Förvaltningsavdelningen ansvarar för myndighetsövergripande frågor som förändrings- och förnyelsearbete, ekonomi, arbetsgivarfrågor, kompetensförsörjning, kommunikation, säkerhet, it, bibliotek, arkiv och registratur samt för den gemensamma servicen i Regeringskansliet.

29 april 2024
Sista ansökan:
6 maj 2024
Regeringskansliet söker en Controller

Förvaltningschefens kansli, Förvaltningsavdelningen Är du en analytisk controller som vill arbeta med planering och uppföljning i Regeringskansliets förvaltningsavdelning? Är du kvalitetsmedveten och har ett intresse av både verksamhet och siffror? Vi erbjuder dig en central och variationsrik roll med många kontaktytor i en utvecklande och händelserik miljö. Din arbetsdag. Sveriges morgondag. Som controller hos oss har du en central roll i Förvaltningsavdelningens budgetarbete. Du håller ihop arbetet med budget för hela avdelningen som i dagsläget består av 9 enheter och har totalt drygt 800 medarbetare. Du kommer arbeta både självständigt och i grupp. Ditt arbete präglas av många kontaktytor och dialog med professionella kollegor där du också bidrar i utvecklingen av processen för planering och uppföljning i Förvaltningsavdelningen. Huvudsakliga arbetsuppgifter/ansvarsområden: • Planera, följa upp och göra prognos för Förvaltningsavdelningens ekonomi som helhet. • Ta fram månadsuppföljningar och tertialuppföljningar. • Stödja avdelningschefer, enhetschefer och controller på enheterna inom avdelningen. • Sammanställa och presentera information både skriftligt och muntligt. • Göra ekonomiska analyser. • Ge stöd i kostnads- och nyttoanalyser. • Bistå i utredningar och framtagning av beslutsunderlag. • Delta i nätverk för planering och uppföljning i FA. Förvaltningschefens kansli är en stabsfunktion inom Förvaltningsavdelningen (FCK FA). Sektionens uppdrag är att stödja förvaltningschefen bland annat genom att samordna, vidareutveckla och stödja i den årliga planerings- och uppföljningsprocessen för Förvaltningsavdelningen. Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se Din bakgrund Vi söker dig som har en högskoleutbildning inom ekonomi eller en annan utbildning som vi bedömer som likvärdig. Du har arbetat med likande arbetsuppgifter inom offentlig verksamhet i minst fem år. Du har praktisk erfarenhet av något ekonomisystem, gärna Agresso. Du har mycket goda kunskaper om digitala verktyg, Excel och övriga Officepaketet. Rollen kräver att du har goda kunskaper i redovisning samt är flytande i svenska språket, i såväl tal som skrift. Det är meriterande om du har erfarenhet av att driva eller ingå i utvecklingsarbete för effektivisering samt erfarenhet av arbete i statlig sektor. Erfarenhet av arbetet i Regeringskansliet är även meriterande. Dina egenskaper Du har en god analytisk förmåga och som person är du kvalitetsmedveten. För att lyckas i rollen är en viktig förutsättning att du har förmågan att se helheten. Eftersom arbetet präglas av många samarbets- och kontaktytor är det viktigt att du har en mycket god samarbetsförmåga. Det är också viktigt att du besitter goda pedagogiska kunskaper, vi ser att du är en person som har lätt för att förklara komplexa sammanhang för andra. Övrigt Anställningen är en tillsvidareanställning. Regeringskansliet tillämpar sex månaders provanställning. Tillträde snarast eller enligt överenskommelse. Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Det finns viss möjlighet att arbeta på distans utifrån verksamhetens behov. Är du intresserad? Vill du veta mer om tjänsten och vad vi erbjuder, kontakta Annika Ström, sektionschef på 08-405 42 48. Fackliga kontaktpersoner är Johan Strokirk för Saco och Peter Backéus för ST. Samtliga nås via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster. Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 12 maj 2024. Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Förvaltningsavdelningen ansvarar för myndighetsövergripande frågor som förändrings- och förnyelsearbete, ekonomi, arbetsgivarfrågor, kompetensförsörjning, kommunikation, säkerhet, it, bibliotek, arkiv och registratur samt för den gemensamma servicen i Regeringskansliet.

29 april 2024
Sista ansökan:
12 maj 2024
Kvalificerad handläggare inom internationella socialförsäkringsfrågor

Socialförsäkringsenheten, Socialdepartementet Har du mångårig erfarenhet av arbete inom socialförsäkringsområdet? Vill du fortsätta arbeta med intressanta, komplexa och varierande arbetsuppgifter i händelsernas centrum? I det omväxlande arbetet på Socialdepartementet kan vi erbjuda en utvecklande roll där du tillsammans med kompetenta och engagerade kollegor bidrar till samhällsutvecklingen. Just nu söker vi flera erfarna kollegor till vår enhet. Din arbetsdag. Sveriges morgondag. Som anställd på Socialförsäkringsenheten bidrar du till enhetens arbete med att utveckla och förvalta socialförsäkringen - ett område under ständig förändring som samspelar och anpassas till både nationella och internationella omvärldsfaktorer. Arbetet sker i högt tempo och är i hög grad problemlösningsfokuserat. Enhetens huvudsakliga arbetsuppgifter är framtagande av lagstiftningsprodukter, myndighetsstyrning, framtagande av underlag och analyser till den politiska ledningen, budgetarbete och samordning av internationella socialförsäkringsfrågor. Arbetet sker i nära dialog med såväl departementets ledning som med andra enheter, departement, myndigheter och organisationer. Arbetsuppgifterna kommer att spänna över socialförsäkringens olika områden. Huvudinriktning för den aktuella anställningen kommer att vara samordning av internationella, främst europeiska, socialförsäkringsfrågor. Det kan bli aktuellt att arbeta med andra frågor inom enhetens ansvarsområde. Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se. Din bakgrund Vi söker dig som har akademisk examen i första hand inom statsvetenskap, juridik eller ekonomi, alternativt har du en annan motsvarande examen som vi bedömer vara relevant. Du har mångårig aktuell och relevant arbetslivserfarenhet av arbete med frågor inom socialförsäkringsområdet inom statlig verksamhet kombinerad med erfarenhet av arbete med EU-frågor alternativt annan relevant erfarenhet av  internationellt arbete. Vidare har du kunskap om svensk statsförvaltning och god förståelse för EU:s organisation, arbetssätt och regelverk. Tjänsten ställer höga krav på din kommunikativa förmåga vilket innebär att du ska kunna kommunicera flytande på svenska och engelska, muntligt och skriftligt. Har du kunskaper i franska är det fördelaktigt. Det är meriterande med kunskap om den svenska socialförsäkringen i ett europeiskt och internationellt perspektiv, förståelse och kunskap om socialförsäkringens syften och systemets konstruktion och dess regelverk, förmåner och administration. Vidare är det meriterande med erfarenhet av arbete med internationella socialförsäkringsfrågor och arbete i en EU-institution eller EU-myndighet. Det är även meriterande med tidigare erfarenhet av arbete inom Regeringskansliet. Dina egenskaper För att trivas i rollen som handläggare på Socialförsäkringsenheten behöver du självständigt kunna planera, strukturera och prioritera ditt arbete på ett effektivt sätt och ta ansvar för att hålla såväl korta deadlines som att driva långsiktiga processer framåt. Vi söker personer med gott omdöme och hög integritet som är initiativrika och samarbetsinriktade. Du har förmåga att knyta och utveckla kontakter. Du är analytisk och kan sammanställa och dra slutsatser utifrån omfattande och komplexa underlag. Du får vara beredd på det oförutsedda och du förväntas kunna leverera och byta fokus snabbt, vilket ställer höga krav på din flexibilitet. Du har erfarenhet av att arbeta fram högkvalitativa skriftliga underlag och hålla stringenta muntliga föredragningar som anpassats till mottagaren. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Övrigt Vi erbjuder tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning och tillsätts så fort som möjligt. En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Är du intresserad? Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta enhetschef Therese Karlberg eller gruppchef Peter Johansson. Du kan även kontakta rekryteringsspecialist Marjut Thelin. Fackliga kontaktpersoner är Kristoffer Lundberg för ST och Pia Fagerström för SACO. Samtliga nås via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster. Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 8 maj, 2024. Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Socialdepartementet, som är ett av tio departement, ansvarar för frågor som rör samhällets välfärd. De handlar bl.a. om folkhälsa och sjukvård, socialtjänst inklusive äldreomsorg, omsorg om och rättigheter för personer med funktionsnedsättning, sjuk- och föräldraförsäkring, pensioner och premiepensionssystemet samt idrott, civilsamhället, ungdomspolitik, begravningsfrågor och trossamfund.

23 april 2024
Sista ansökan:
8 maj 2024
Handläggare - arbeta inom skolområdet

Skolenheten, Utbildningsdepartementet Har du arbetat handläggande inom Regeringskansliet? Vill du arbeta inom skolområdet? Vi erbjuder en tjänst med stort ansvar i händelsernas centrum. Din arbetsdag. Sveriges morgondag. I den aktuella rollen som handläggare kommer du att ansvara för att ta fram och analysera underlag inom enhetens verksamhetsområde. Det innefattar förskola, förskoleklass, grundskola och motsvarande skolformer samt fritidshem och vissa särskilda utbildningsformer. Du kommer att delta i beredning av frågor inom det område som enheten ansvarar för och driva arbetet fram till beslutsfattande. Det kan till exempel handla om uppdrag till myndighet eller framtagande av lagstiftning. I tjänsten ingår även att du bistår enheten med administrativa uppgifter vid behov. Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se. Din bakgrund Du har en akademisk examen med inriktning statsvetenskap, pedagogik eller juridik, alternativt annan utbildning som bedöms likvärdig. Du har erfarenhet av handläggande uppgifter inom Regeringskansliet. Det är meriterande om du har aktuell erfarenhet av arbete inom skolområdet. Det är även meriterande med erfarenhet av handläggande eller utredande uppgifter i annan statlig myndighet eller i kommun.  Du har god kunskap om svensk statsförvaltning, vad det innebär att arbeta i en politiskt styrd organisation och hur en politisk styrd organisation fungerar. Du har mycket goda kunskaper i svenska i både tal och skrift samt goda kunskaper i engelska i tal och skrift. Det är meriterande om du har goda kunskaper om det svenska skolväsendet och dess styrsystem. Dina egenskaper Du är strukturerad och kvalitetsmedveten. Du har en förmåga att ta initiativ och driva processer framåt samt att anpassa sig efter ändrade förutsättningar. Du är lyhörd för verksamhetens behov och har en mycket god samarbetsförmåga. Vi kommer lägga stor vikt vid personliga egenskaper. Övrigt Anställningen inleds med sex månaders provanställning.  En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Är du intresserad? Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta Ulrika Lundqvist som är enhetschef, på 08-405 93 55. Du är också välkommen att kontakta HR-handläggare Elin Hallström på 08-405 95 87. Fackliga kontaktpersoner är Karin Flemström för Saco och Catrin Arusell Ekström för ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 6 maj 2024. Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Utbildningsdepartementet ansvarar för frågor som rör förskoleverksamhet, förskoleklass, grundskola och övriga obligatoriska skolformer, skolbarnsomsorg, gymnasieskola, vuxenutbildning, folkbildning, universitet och högskola, forskning och studiefinansiering.

23 april 2024
Sista ansökan:
6 maj 2024
Regeringskansliet söker en servertekniker med fokus på IT-säkerhet

It infrastruktur, it-enheten, Förvaltningsavdelningen Din arbetsdag. Sveriges morgondag. Du kommer att arbeta självständigt och tillsammans med andra med att installera, underhålla, övervaka och säkra de system som gruppen har i uppdrag att förvalta. Du och dina kollegor utgör ett team av it-tekniker som arbetar med separata it-lösningar som omfattas av säkerhetsskydd. Arbetsuppgifterna kräver att du har ett gott omdöme, en hög integritet och är säkerhetsmedveten. Du kommer ges möjligheten att vidareutbilda dig och bygga erfarenhet inom förvaltning av säkra it-system. Läs mer om Regeringskansliets IT-enhet på Regeringen.se Varför är servertekniker-rollen rätt för dig? Säkerhetsfokus: Du är säkerhetsmedveten och har integritet i åtanke. Att hantera säkerhetskänslig information är en central del av ditt arbete. Kompetens och erfarenhet: Du har en gedigen bakgrund inom IT, inklusive kunskaper i skriptning, virtualisering, serveradministration, Microsoft Active Directory och Group Policies. Att analysera loggfiler och övervaka system är inget nytt för dig. Strävan efter utveckling: Du är hungrig på att utvecklas och tar gärna initiativ. Att lösa problem och vara noggrann är din grej. Mångsidighet: Det är meriterande om du kan MFA, nätverk, härdning av applikationer och OS samt har arbetat med detta i säkerhetsskyddsklassade system. Har du en högskoleutbildning är ett plus. Din bakgrund Vi söker dig som har gymnasieutbildning eller för anställningen utbildning inom relevant område. Skriptning är ett naturligt verktyg för dig som du använder för att förenkla och automatisera ditt arbete. Du har en bakgrund inom en it-supportorganisation, goda kunskaper och erfarenhet av att ha arbetat inom virtualisering och serveradministration där enklare nätverksfelsökning har varit en del i arbetet. Dina egenskaper För att lyckas i rollen som servertekniker inom serversäkerhetsområdet krävs att du har vilja och förmåga att utvecklas, är noggrann, tar initiativ och är ansvarstagande. Dessutom är du prestigelös och ödmjuk samt gillar att lösa problem. Övrigt Anställningen är en tillsvidareanställning och inleds med sex månaders provanställning. Anställningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund. I den här tjänsten erbjuder vi inte distansarbete. Är du intresserad? Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta gruppchef Edward Miller på 08-405 83 87. Du är också välkommen att kontakta HR-handläggare Carl Garellick på 08-405 44 49. Fackliga representanter nås via Regeringskansliets växel 08-405 10 00; Saco (Johan Strokirk), Seko (Lars Vestberg) samt ST (Karina Åbom Engberg). Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 6 maj 2024.   Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster. Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Förvaltningsavdelningen ansvarar för myndighetsövergripande frågor som förändrings- och förnyelsearbete, ekonomi, arbetsgivarfrågor, kompetensförsörjning, kommunikation, säkerhet, it, bibliotek, arkiv och registratur samt för den gemensamma servicen i Regeringskansliet.

22 april 2024
Sista ansökan:
6 maj 2024
Assistent - arbeta med administrativa frågor på EU-rättskansliet

EU-rättskansliet, EU-samordningen, Statsrådsberedningen Har du erfarenhet av att arbeta med administrativt arbete i en rättslig miljö? Trivs du i en roll med många kontaktytor? Vi erbjuder rätt person en central roll med omväxlande och intressanta arbetsgifter i en miljö som präglas av högt tempo. Din arbetsdag. Sveriges morgondag. EU-rättskansliet på EU-samordningen ansvarar för EU-rättslig rådgivning gentemot den politiska ledningen och departementen. Vidare hanterar kansliet mål i EU-domstolen och överträdelseärenden i EU-kommissionen. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter består i att ge administrativt stöd till kanslichefen och handläggarna på EU-rättskansliet. Det innebär bland annat att administrera: - handlingar i mål och överträdelseärenden i IT-stöd och diarier, - anmälan av EU-rättsakter i IT-stöd, - DHS-ytor, - utlämnandeärenden, - regeringsärenden, - möten, - material i samband med beställningar. Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se. Din bakgrund Vi söker dig som har erfarenhet av att ha arbetat med administration och assistentuppgifter och är van att arbeta i en roll med många kontaktytor. För att bli framgångsrik i rollen ser vi gärna att du har tidigare erfarenhet av Regeringskansliets organisation och arbetsformer och av att arbeta i en rättslig miljö. Du har mycket god IT-kunskap samt en mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på både svenska och engelska. Basala juridiska kunskaper är meriterande. Dina egenskaper Eftersom arbetet innebär många interna och externa kontakter är det viktigt att du är serviceinriktad och har en mycket god samarbetsförmåga. Du är noggrann och trivs i en administrativ roll som kräver planering, struktur och kontroll. Du är van att ta ett stort ansvar och är flexibel i ditt förhållningssätt. Vi förutsätter att du har en hög integritet och ett gott omdöme. Övrigt Anställningen inleds med sex månaders provanställning. Tillträde snarast. Anställningen omfattar 50 % av en heltid. Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund. Är du intresserad? Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta Jan Olsson som är kanslichef, på 08-405 31 18. Du är också välkommen att kontakta HR-handläggare Elin Hallström på 08-405 95 87. Fackliga kontaktpersoner är Ewa Widgren för Saco och Karina Åbom Engberg för ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00.  Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 6 maj 2024. Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Statsrådsberedningen har ansvar för att leda och samordna arbetet i Regeringskansliet.

22 april 2024
Sista ansökan:
6 maj 2024
Assistent - administrativt verksamhetsstöd med tjänstgöring på UD

Assistenter till Utrikesdepartementet Har du erfarenhet av att ge administrativt stöd och präglas ditt arbetssätt av struktur? Trivs du dessutom med att ha många kontaktytor och ta eget ansvar? Då kan vi erbjuda dig en variationsrik roll tillsammans med kunniga kollegor i en händelserik miljö. För dig som har gymnasieutbildning och relevant arbetslivserfarenhet finns nu möjlighet att söka assistenttjänster på UD i Stockholm med en möjlighet att på sikt tjänstgöra i UD:s uteorganisation vid någon av våra utlandsmyndigheter. Hos oss väntar spännande utmaningar och en händelserik vardag. Din arbetsdag. Sveriges morgondag. Vi söker dig som vill arbeta med olika typer av administrativt verksamhetsstöd på UD i Stockholm. Som assistent kommer du att ha en viktig roll på någon av UD:s enheter som administrativt stöd och kontaktperson i administrativa frågor gentemot övriga enheter och departement inom Regeringskansliet. Arbetet innebär stora krav på noggrannhet, även med ett periodvis högt arbetstempo. Du kommer att ha många parallella och varierande arbetsuppgifter och du förväntas ta eget ansvar, driva på och följa upp interna processer och vid behov ta fram och utveckla administrativa rutiner. I arbetet ingår också självständig planering, administration, samordning och genomförande av olika interna och externa möten rese- och besöksplanering samt att upprätthålla och utveckla interna rutiner. Administrativt stöd vid akthantering, arkivering och utlämningsärenden förekommer liksom IT-, budget- och redovisningsfrågor. Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se Din bakgrund Du har gymnasieutbildning och minst tre års arbetslivserfarenhet inom service- och verksamhetsstöd, administration, förvaltning, ekonomi/redovisning eller annat område som bedöms relevant. För dessa uppgifter krävs ej akademiska meriter/examen. Du har god allmän IT-kompetens och goda kunskaper i Officepaketet. Du kan formulera dig väl i tal och skrift på svenska och engelska. Det är önskvärt att du har goda kunskaper i ytterligare ett världsspråk som franska, ryska, spanska eller tyska. Erfarenhet från Regeringskansliet eller relevant erfarenhet från annan statlig/offentlig verksamhet är meriterande. Dina egenskaper Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper och söker dig som är strukturerad och ansvarstagande i ditt arbete. I en omvärldsstyrd verksamhet som vår krävs en förmåga till stor flexibilitet, och som medarbetare i på UD är du flexibel och kan snabbt anpassa dig till nya situationer. Då ditt arbete präglas av många kontaktytor är det viktigt att du har en mycket god samarbetsförmåga och kommunikativ förmåga både skriftligt och muntligt. Tjänsten kräver även att du är kvalitetsmedveten i ditt arbete. Övrigt Anställningen inleds med sex månaders provanställning. Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare men får gärna ha utländsk bakgrund. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång. Vi planerar att anställa uppskattningsvis fem medarbetare. Är du intresserad? Du är välkommen att kontakta Harriet Pedersen eller Katarina Byrenius Roslund på telefon 08-405 10 00 om du har frågor kring innehåll, villkor och lön. Du kan även kontakta UD:s fackliga representanter UPF (Saco/SRAT) [email protected], respektive ST-UD [email protected], vilka även nås via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet, men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster. Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 7 maj 2024. Vi vill att du använder mallarna nedan för cv och för personligt brev. Formulären ska fyllas i på svenska och bifogas ansökan. Mall för personligt brev Mall för CV I cv:n gör du en ärlig självskattning av dina språkkunskaper enligt EU:s skala, se länk: http://europass.cedefop.europa.eu/sv/resources/european-language-levels-cefr Du kan ansöka fram till kl. 23:59 den 7 maj, därefter är ansökningsmöjligheten stängd. I ansökningsformuläret finns ett antal frågor som du behöver besvara innan du kan registrera din ansökan. Börja därför i god tid. Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Utrikesdepartementet ansvarar för utrikes- och säkerhetspolitik, global utveckling och bistånd, handelspolitik, hjälp till svenskar i utlandet, folkrätt och mänskliga rättigheter, exportkontroll av krigsmateriel, internationella samarbeten med länder och regioner samt handels-, investerings- och Sverigefrämjande.

8 april 2024
Sista ansökan:
7 maj 2024