Post- och Telestyrelsen jobb

Lediga jobb hos Post- och Telestyrelsen

Enhetschef för enheten för samordning och internationella frågor

PTS är en växande och modern myndighet, mitt i Stockholm. Hos oss får du arbeta med ett meningsfullt uppdrag, till nytta för samhället, tillsammans med cirka 450 kollegor. Vår verksamhet präglas av komplexa frågor och den snabba teknikutvecklingen, vilket gör att du får verka i en innovativ och kreativ miljö. Då PTS är inne i en expansiv fas med nya arbetssätt, uppdrag och delvis nya behov, blir du, din kompetens och din personlighet, en väldigt viktig del för att lyckas. Om enheten: Enheten för samordning och internationella frågor har i uppdrag att samordna divisionens arbete, bl.a. för planeringsprocesserna och för divisionens internationella deltagande. En annan del är divisionens kapacitetsutveckling med regleringsmyndigheter och regionala organisationer i Afrika, ett samarbete mellan PTS, SIDA och Stockholms universitet. Om rollen: Som chef för enheten för samordning och internationella frågor och medlem av divisionens ledningsgrupp arbetar du för att hela PTS ska nå ett gott resultat. Förutom att leda och fördela arbetet för de 4-6 medarbetarna på enheten ingår också personal- och arbetsmiljöansvar, ansvar för årlig planering och uppföljning samt budgetansvar. Som enhetschef har du en operativt ledande och beslutande roll som kräver att du är insatt i enhetens olika sakfrågor.  I rollen ingår det vidare att tydliggöra uppdrag och mål samt planera, utveckla och följa upp verksamheten i dialog med medarbetarna. I rollen som enhetschef är det även viktigt att man tycker om att samarbeta, leda och utveckla kvalificerade medarbetare och verksamheten. I rollen ingår också att initiera och driva utvecklingsarbete och att arbetar med att skapa väl fungerande team som bygger på delaktighet, ansvarstagande och engagemang Om dig: För att lyckas och trivas i rollen är du lösnings- och resultatorienterad och du tar ansvar för att nå resultat genom att samverka och stämma av med rätt personer. Vidare är du noggrann och strukturerad, du sätter saker i sitt sammanhang och fokuserar på fakta. Du är trygg i dig själv och i din roll som ledare är du närvarande och ödmjuk med god förmåga att se helheten. För oss är dina personliga egenskaper viktiga, därför kommer vi lägga stor vikt vid dessa. Vi söker dig som har: • Akademisk examen inom juridik, ekonomi, teknik eller annan utbildning som vi bedömer som likvärdig. • God förmåga att uttrycka sig i tal och skrift på svenska och engelska. • Dokumenterat god chefs- och ledarerfarenhet med budget- och personalansvar. Det är meriterande om du har: • Erfarenhet av PTS. • Erfarenheter från offentlig förvaltning och myndighetsutövning. • Erfarenhet av att ansvara för eller samordna internationellt arbete. • Erfarenhet av förändringsarbete och grupputveckling. • Kunskap om och erfarenhet av beredningsarbete. Bra att veta! Tjänsten är en tillsvidareanställning med inledande provanställning om sex månader. Placering i Stockholm med start snarast möjligt enligt överenskommelse.  Som anställd på myndigheten får du del av förmåner såsom lunchförmån, bra semestervillkor  och pension. Vår arbetsplats är på Hälsingegatan 38 där du kommer att arbeta i moderna aktivitetsbaserade lokaler, men har även möjlighet att jobba hemifrån upp till 40% om verksamheten tillåter. Vi erbjuder dig en arbetsplats där vi värdesätter god balans mellan arbete och fritid, därför är friskvård en del av arbetet i form utav 2 friskvårdstimmar i veckan och 5000 kronor i friskvårdbidrag, det finns även en friskvårdsförening som anordnar olika aktiviteter. Här kommer du få ett givande och omväxlande arbete på en myndighet där du kan växa och utvecklas - både personligt och professionellt. Hur ansöker jag?  För att kunna göra en rättvis och likvärdig bedömning av dig som sökande använder vi oss av urvalsfrågor. Vi ber dig därför att svara på frågorna så utförligt som möjligt så att vi kan avgöra hur väl du matchar den efterfrågade kompetensen. Vi önskar att du inte bifogar en bild eller information om personnummer och adress i ditt CV. Har du skyddade uppgifter av något slag ber vi dig kontakta ansvarig HR-specialist. Vi kommer att använda oss av tester i denna rekrytering. För mer information kontakta divisionscheff Björn Blondell på bjö[email protected] eller rekryteringskonsult [email protected]. För kontakt med vår lokala fackliga arbetstagarorganisation maila till [email protected]. Välkommen med din ansökan senast den 15 maj! Att arbeta på PTS Om du är flexibel, tar initiativ och gillar att samarbeta kommer du att trivas hos oss och bidra till vår kultur. Vi utvecklar verksamheten tillsammans, vilket är en förutsättning för att vi ska nå våra höga ambitioner – att vara Sveriges bästa arbetsplats! På PTS bidrar du till samhällsnytta. Se filmen om vårt uppdrag.

30 april 2024
Sista ansökan:
15 maj 2024
Utredare med intresse för samhällets digitalisering till PTS

Är du en samhällsengagerad person som vill vara med och påverka i frågor som i allt större utsträckning är centrala för utvecklingen av samhället? Har du erfarenhet av utrednings-/analysarbete samt intresse och erfarenhet av att arrangera möten och events? Då kan du vara den vi söker! Enheten för samhällets digitalisering ansvarar för och samordnar frågor av betydelse för digitalisering och digital inkludering. Att leda, samordna och genomföra uppdrag på bredbands- och digitaliseringspolitikens område är en viktig del av verksamheten. På enheten ligger även ansvaret för konceptet ”Digitalidag” som består av ett brett nätverk av aktörer från alla sektorer i samhället över hela landet. Syftet är att inspirera alla människor till att vilja och kunna vara en del av den digitala utvecklingen. Om rollen Rollen som utredare är varierande och innehåller både strategiska utvecklingsfrågor och mer praktiska frågor rörande genomförande av enhetens uppgifter, det senare främst kopplat till arbetet med Digitalidag. Du kommer att skriva rapporter och PM samt planera, genomföra och dokumentera aktiviteter och möten. Bearbetning och framtagande av underlag av olika slag inför interna beredningar och möten ingår också i rollen. I övrigt ingår det att delta i enhetens löpande arbete som exempelvis myndighetsinterna projekt, lämna synpunkter på interna remisser och bidra i verksamhetsuppföljande processer. En bred tjänst med goda möjligheter att själv påverka arbetets innehåll! Om teamet Verksamheten präglas i stor utsträckning av kontakter och samverkan med andra enheter och avdelningar på myndigheten. Vidare är kontakter med externa aktörer en viktig framgångsfaktor i genomförandet av enhetens uppgifter. Enheten är nybildad sen januari 2024 och består i nuläget av 9 drivna medarbetare med en bred mix av kompetens och erfarenhet samt en enhetschef. Om dig För att trivas i rollen bör du vara samarbetsorienterad, självständig, strukturerad och ha förmågan att på egen hand styra och planera ditt arbete väl. Du är inte rädd för att ta initiativ och kan omvandla idéer och behov till genomförbara aktiviteter eller konkreta åtgärdsförslag. Slutligen tror vi att du är nyfiket lagd och gärna håller dig à jour om utveckling och trender inom ditt kunskapsområde. För oss är dina personliga egenskaper viktiga, därför kommer vi lägga stor vikt vid dessa. Vi söker dig som har: • Avslutad universitet- eller högskoleutbildning inom samhällsvetenskap eller liknande. • Några års erfarenhet av utrednings-/analysarbete. • God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska.  Det är även meriterande om du har: • Kännedom om svensk digitaliserings- och bredbandspolitik. • Erfarenhet av arbete inom myndighet eller intresseorganisation. • Erfarenhet av projektsamordning. • Erfarenhet av mötesfacilitering. • Erfarenhet av att genomföra event. Bra att veta Tjänsten är en tillsvidareanställning med inledande provanställning om sex månader. Placering i Stockholm med start snarast möjligt enligt överenskommelse. Tjänstetiteln är handläggare. Som anställd på myndigheten får du del av förmåner såsom lunchförmån, bra semestervillkor och pension. Vår arbetsplats är på Hälsingegatan 38 där du kommer att arbeta i moderna aktivitetsbaserade lokaler, men har även möjlighet att jobba hemifrån upp till 40% om verksamheten tillåter. Vi erbjuder dig en arbetsplats där vi värdesätter god balans mellan arbete och fritid, därför är friskvård en del av arbetet i form utav 2 friskvårdstimmar i veckan och 5000 kronor i friskvårdbidrag, det finns även en friskvårdsförening som anordnar olika aktiviteter. Här kommer du få ett givande och omväxlande arbete på en myndighet där du kan växa och utvecklas - både personligt och professionellt. Hur ansöker jag? För att kunna göra en rättvis och likvärdig bedömning av dig som sökande använder vi oss av urvalsfrågor. Vi ber dig därför att svara på frågorna så utförligt som möjligt så att vi kan avgöra hur väl du matchar den efterfrågade kompetensen. Vi önskar att du inte bifogar en bild eller information om personnummer och adress i ditt CV. Tester kan komma att förekomma som del i rekryteringsprocessen. Har du skyddade uppgifter av något slag ber vi dig kontakta ansvarig HR-specialist. För mer information kontakta enhetschef Nicklas Liss-Larsson på [email protected] eller HR-specialist Jessica Petersson på [email protected]. För kontakt med vår lokala fackliga arbetstagarorganisation maila till [email protected]. Välkommen med din ansökan senast 14 maj. Att arbeta på PTS: Hos oss får du arbeta med ett meningsfullt uppdrag, till nytta för samhället, och tillsammans med cirka 450 kollegor. Vår verksamhet präglas av komplexa frågor och den snabba teknikutvecklingen, vilket gör att du får verka i en innovativ och kreativ miljö. Om du är flexibel, tar initiativ och gillar att samarbeta kommer du att trivas hos oss och bidra till vår kultur. Vi utvecklar verksamheten tillsammans, vilket är en förutsättning för att vi ska nå våra höga ambitioner – att vara Sveriges bästa arbetsplats! På PTS bidrar du till samhällsnytta. Se filmen om vårt uppdrag.

30 april 2024
Sista ansökan:
14 maj 2024
Nationalekonom med kunskap inom konkurrensfrågor till PTS

Vill du vara med och verkar för en god konkurrens inom elektronisk kommunikation så att slutanvändarna får tillgång till ett brett utbud av tjänster till låga priser? Är du utbildad nationalekonom med kunskaper inom konkurrensanalys? Då kan du vara den vi söker! Digitalisering är en av de starkaste förändringsfaktorerna i dagens samhälle och telekommarknaderna är i ett skede av utveckling och förändring. Det innebär även att regelverken som styr marknaden blir fler och mer komplexa. På enheten för reglering av bredbandsinfrastruktur får du bidra till framtagandet och efterlevnaden av den reglering som främjar konkurrensen inom ekonomisk kommunikation. Om rollen I rollen som ekonom på enheten kommer du att göra marknadsanalyser, marknadsavgränsningar och dominansbedömningar inom ramen för reglering av marknaden för tillträde till fibernät. I arbetsuppgifterna ingår även databearbetning och arbete med prisreglering och kalkylmodeller. Du kommer även att delta i nationellt och internationellt harmoniserings- och implementeringsarbete, bl.a. genom deltagande i expertgrupper i samverkan med andra europeiska regleringsmyndigheter. Om teamet Enheten för reglering av bredbandsinfrastruktur (UM2) är en av tre enheter på avdelningen för marknadsreglering. I nuläget är vi 8 st medarbetare, jurister och ekonomer, men vi ska bli 11 st. Vi är experter på frågor om konkurrens och tillträde till fibernät och arbetar nära tillsammans i projektform för att ta fram regleringsbeslut. Vi är också engagerade i det europeiska harmoniseringsarbetet och följer noga hur utvecklingen kan påverka den svenska marknadssituationen. Om dig För att trivas i rollen bör du vara analytisk lagd och ha förmågan att sätta sig in i komplicerade marknadssituationer och identifiera regleringsbehov med grund i konkurrensteori. Du har lätt för att samarbeta med andra kompetenser och förståelse för såväl ekonomiska som juridiska perspektiv. Du är initiativtagande och levererar självständigt med god kvalitet. För oss är dina personliga egenskaper viktiga, därför kommer vi lägga stor vikt vid dessa. Vi söker dig som har: • Examen i nationalekonomi • Dokumenterade kunskaper i konkurrensanalys • God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska Det är även meriterande om du har: • Utbildning inom industriell organisation på avancerad nivå • Erfarenhet av arbete i offentlig sektor eller telekomsektorn • Kunskaper i programmeringsspråk (R, Python, SQL, Stata) • Goda kunskaper i Microsoft Office-paketet Bra att veta Tjänsten är en tillsvidareanställning med inledande provanställning om sex månader. Placering i Stockholm med start snarast möjligt enligt överenskommelse.  Som anställd på myndigheten får du del av förmåner såsom lunchförmån, bra semestervillkor och pension. Vår arbetsplats är på Hälsingegatan 38 där du kommer att arbeta i moderna aktivitetsbaserade lokaler, men har även möjlighet att jobba hemifrån upp till 40% om verksamheten tillåter. Vi erbjuder dig en arbetsplats där vi värdesätter god balans mellan arbete och fritid, därför är friskvård en del av arbetet i form utav 2 friskvårdstimmar i veckan och 5000 kronor i friskvårdbidrag, det finns även en friskvårdsförening som anordnar olika aktiviteter. Här kommer du få ett givande och omväxlande arbete på en myndighet där du kan växa och utvecklas - både personligt och professionellt. Hur ansöker jag? För att kunna göra en rättvis och likvärdig bedömning av dig som sökande använder vi oss av urvalsfrågor. Vi ber dig därför att svara på frågorna så utförligt som möjligt så att vi kan avgöra hur väl du matchar den efterfrågade kompetensen. Vi önskar att du inte bifogar en bild eller information om personnummer och adress i ditt CV. Tester kan komma att förekomma som del i rekryteringsprocessen. Har du skyddade uppgifter av något slag ber vi dig kontakta ansvarig HR-specialist. För mer information kontakta enhetschef Emilie Fridensköld på [email protected] eller HR-specialist Jessica Petersson på [email protected]. För kontakt med vår lokala fackliga arbetstagarorganisation maila till [email protected]. Välkommen med din ansökan senast 20 maj. Att arbeta på PTS: Hos oss får du arbeta med ett meningsfullt uppdrag, till nytta för samhället, och tillsammans med cirka 450 kollegor. Vår verksamhet präglas av komplexa frågor och den snabba teknikutvecklingen, vilket gör att du får verka i en innovativ och kreativ miljö. Om du är flexibel, tar initiativ och gillar att samarbeta kommer du att trivas hos oss och bidra till vår kultur. Vi utvecklar verksamheten tillsammans, vilket är en förutsättning för att vi ska nå våra höga ambitioner – att vara Sveriges bästa arbetsplats! På PTS bidrar du till samhällsnytta. Se filmen om vårt uppdrag.

29 april 2024
Sista ansökan:
20 maj 2024
Kommunikatör till PTS

Vill du bidra till att utveckla en myndighet i världsklass? Skulle det vara spännande att få vara med och påverka den digitala kommunikationen inom bredbandsområdet? Då kan du vara den vi söker! Divisionen för marknadsutveckling ansvarar för främjande av digitaliseringen i samhället och bredbandsutbyggnad samt konsumentfrågor, konkurrensfrågor och andra frågor mellan post- och teleoperatörer. För divisionens räkning söker vi nu en kommunikatör och du kommer vara placerad på enheten för bredbandssamverkan. Om rollen Som kommunikatör hos oss kommer du att vara en viktig del av vårt team, där du tillsammans med våra engagerade medarbetare arbetar med att hantera och omvandla våra budskap till passande digitala format. Det innebär att du får möjligheten att skapa dynamiska infografiker och rörlig bild som engagerar våra målgrupper på olika digitala plattformar, såsom webbplatsen och LinkedIn. Din roll inkluderar att producera och sprida digitalt innehåll i flera kanaler samtidigt, där du bidrar till att planera och genomföra kommunikation kopplad till våra olika ansvarsområden. Tätt samarbete med PTS kommunikationsavdelning är en självklarhet för att säkerställa en enhetlig och effektiv kommunikation. Utöver detta kommer du att stötta i planeringen av vanliga kommunikationsuppgifter och säkerställa tillgängligheten för våra publikationer. Dessutom får du möjlighet att vara med och planera vårt deltagande på externa konferenser. Om teamet Enheten för bredbandssamverkan består idag av nio erfarna och engagerade medarbetare. Enheten kännetecknas av gott och prestigelöst samarbete. Vi ger stöd och hjälp till varandra och är frikostiga med att dela med oss av vår kunskap. Om dig I denna roll är det viktigt att vara samarbetsorienterad och du har förmågan att bygga starka relationer både internt och externt. Du tar initiativ och driver frågor framåt självständigt, samtidigt som du organiserar och planerar ditt arbete noggrant för att hålla deadlines. Du har en förmåga att snabbt hitta nya lösningar och håller dig uppdaterad inom ditt område. Som person är du en trygg och kommunikativ lagspelare som skiljer på sak och person samt säkerställer att budskapet når fram klart och tydligt. För oss är dina personliga egenskaper viktiga, därför kommer vi lägga stor vikt vid dessa. Vi söker dig som har: • Högskoleutbildning inom medie- och kommunikationsvetenskap eller annan utbildning vi bedömer som likvärdig • Arbetslivserfarenhet inom relevant område • Goda kunskaper i redigeringsverktyg (exempelvis Adobe Illustrator, InDesign, Photoshop) • Arbetslivserfarenhet av att producera, publicera och tillgängliggöra digitalt innehåll inklusive rörlig bild anpassat efter mottagare och kanal • God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska Det är även meriterande om du har: • Erfarenhet av att fotografera och redigera foton • Erfarenhet av att arbeta med kommunikation på myndighet eller annan offentlig verksamhet • Erfarenheter av att kunna hantera utrustning för exempelvis streamad video, webbinarier och webcast Bra att veta  Tjänsten är en tillsvidareanställning med inledande provanställning om sex månader. Placering i Stockholm med start snarast möjligt enligt överenskommelse.  Som anställd på myndigheten får du del av förmåner såsom lunchförmån, bra semestervillkor och pension. Vår arbetsplats är på Hälsingegatan 38 där du kommer att arbeta i moderna aktivitetsbaserade lokaler, men har även möjlighet att jobba hemifrån upp till 40% om verksamheten tillåter. Vi erbjuder dig en arbetsplats där vi värdesätter god balans mellan arbete och fritid, därför är friskvård en del av arbetet i form utav 2 friskvårdstimmar i veckan och 5000 kronor i friskvårdbidrag, det finns även en friskvårdsförening som anordnar olika aktiviteter. Här kommer du få ett givande och omväxlande arbete på en myndighet där du kan växa och utvecklas - både personligt och professionellt. Hur ansöker jag?  För att kunna göra en rättvis och likvärdig bedömning av dig som sökande använder vi oss av urvalsfrågor. Vi ber dig därför att svara på frågorna så utförligt som möjligt så att vi kan avgöra hur väl du matchar den efterfrågade kompetensen. Vi önskar att du inte bifogar en bild eller information om personnummer och adress i ditt CV. Tester samt arbetsprov kan förekomma i rekryteringsprocessen. Har du skyddade uppgifter av något slag ber vi dig kontakta ansvarig HR-specialist. För mer information kontakta enhetschef Kerstin Karlsson på [email protected] eller HR-specialist Eva Bennich Rathsman på [email protected]. För kontakt med vår lokala fackliga arbetstagarorganisation maila till [email protected]. Välkommen med din ansökan senast 14 maj 2024. Att arbeta på PTS: Hos oss får du arbeta med ett meningsfullt uppdrag, till nytta för samhället, och tillsammans med cirka 450 kollegor. Vår verksamhet präglas av komplexa frågor och den snabba teknikutvecklingen, vilket gör att du får verka i en innovativ och kreativ miljö. Om du är flexibel, tar initiativ och gillar att samarbeta kommer du att trivas hos oss och bidra till vår kultur. Vi utvecklar verksamheten tillsammans, vilket är en förutsättning för att vi ska nå våra höga ambitioner – att vara Sveriges bästa arbetsplats! På PTS bidrar du till samhällsnytta. Se filmen om vårt uppdrag.

26 april 2024
Sista ansökan:
14 maj 2024
Dokumentcontroller / Registrator till PTS

Vill du bidra till att främja fortsatt digitalisering av Sverige och vara en del av det viktiga samhällsuppdrag som PTS har? Vi söker en serviceinriktad, framåtblickande och initiativrik medarbetare i rollen som dokumentcontroller/registrator. Är det du? Sök då denna roll! Som dokumentcontroller/registrator på PTS spelar du en avgörande roll genom att ligga steget före och ge vägledning inom informationshantering. För att möta verksamhetens växande behov och förbättra vår effektivitet söker vi nu en medarbetare som kan stödja kollegorna med hantering av allmänna handlingar och personuppgifter. Om rollen  I rollen som dokumentcontroller/registrator kommer du vara en nyckelspelare i vårt informationshanteringsarbete. Du skapar förutsättningar för ett effektivt arbete och säkerställer att lagkrav för säker och långsiktig hantering av information efterlevs. Du tar en aktiv del i hanteringen av det dagliga dokumentflödet, från registrering till arkivering. Dessutom kommer du att tillhandahålla värdefullt råd och stöd till andra avdelningar inom organisationen i frågor som rör dokument- och arkivhantering. En viktig del av ditt arbete är också att utbilda och vägleda dina kollegor i användningen av våra dokumenthanteringssystem, vilket är avgörande för att upprätthålla myndighetens effektivitet och kvalitet på informationshanteringen. Som en drivande kraft i verksamhetsutvecklingen innebär ditt arbete också att du kommer att arbeta proaktivt med att förbättra och utveckla processerna inom dokumenthanteringen för att möta de föränderliga behoven i en digitaliserad och moderniserad myndighet. Om teamet Som dokumentcontroller/registrator kommer du att vara en del av enheten för fastighet och dokumentation. Du blir en del av ett team som består av tre registratorer och tre arkivarier. I teamet värderas ett öppet klimat högt, där respekt för varandra och en god gemenskap bidrar till en arbetsmiljö där alla kan trivas och utvecklas.  Om dig  För att vara framgångsrik i rollen är det viktigt att du har en god samarbetsförmåga, är villig att dela med dig av dina kunskaper och är öppen för att lära av andra. Vi värdesätter att du är serviceinriktad, självgående, kan identifiera problem och aktivt föreslår praktiska lösningar. Du engagerar andra medarbetare vid behov och ser till att frågor blir effektivt hanterade. Vidare utför du ditt arbete på ett organiserat sätt. Därför är det viktigt att du är strukturerad och håller ordning på dina arbetsuppgifter för att effektivt hantera flera projekt samtidigt. Flexibilitet och ett pragmatiskt förhållningssätt är också avgörande för att du ska kunna justera beslut utifrån verksamhetens mål och riktning, samt för att kunna fatta beslut i svåra frågor. För oss är dina personliga egenskaper viktiga, därför kommer vi lägga stor vikt vid dessa. Vi söker dig som har: • Genomförd utbildning i arkivvetenskap, informationsvetenskap, eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer vara likvärdig • Mycket goda kunskaper i svenska i tal och skrift Det är meriterande om du har: • Yrkeslivserfarenhet relevant för rollen • Erfarenhet av hantering av säkerhetsskyddsklassificerade handlingar • Erfarenhet av utvecklingsarbete alternativt en roll som systemförvaltare • Arbetslivserfarenhet om lagar och förordningar kring offentlig förvaltning Bra att veta  Tjänsten är en tillsvidareanställning med inledande provanställning om sex månader. Placering i Stockholm med start snarast möjligt enligt överenskommelse.  Tjänsten är placerad i säkerhetsklass. För anställning krävs därför svenskt medborgarskap och en godkänd säkerhetsprövning i enlighet med 3 kap. 1–3 §§ säkerhetsskyddslagen (2018:585). Som anställd på myndigheten får du del av förmåner såsom lunchförmån, bra semestervillkor och pension. Vår arbetsplats är på Hälsingegatan 38 där du kommer att arbeta i moderna aktivitetsbaserade lokaler, men har även möjlighet att jobba hemifrån upp till 40% om verksamheten tillåter. Vi erbjuder dig en arbetsplats där vi värdesätter god balans mellan arbete och fritid, därför är friskvård en del av arbetet i form utav 2 friskvårdstimmar i veckan och 5000 kronor i friskvårdbidrag, det finns även en friskvårdsförening som anordnar olika aktiviteter. Här kommer du få ett givande och omväxlande arbete på en myndighet där du kan växa och utvecklas - både personligt och professionellt. Hur ansöker jag?  För att kunna göra en rättvis och likvärdig bedömning av dig som sökande använder vi oss av urvalsfrågor. Vi ber dig därför att svara på frågorna så utförligt som möjligt så att vi kan avgöra hur väl du matchar den efterfrågade kompetensen. Vi önskar att du inte bifogar en bild eller information om personnummer och adress i ditt CV. Tester kan komma att förekomma som den del i rekryteringsprocessen. Har du skyddade uppgifter av något slag ber vi dig kontakta ansvarig HR-specialist. För mer information kontakta enhetschef Peter Mårtensson på [email protected] eller HR-specialist Klara Eidhagen på [email protected]. För kontakt med vår lokala fackliga arbetstagarorganisation maila till [email protected]. Välkommen med din ansökan senast 9/5 2024. Att arbeta på PTS: Hos oss får du arbeta med ett meningsfullt uppdrag, till nytta för samhället, och tillsammans med cirka 450 kollegor. Vår verksamhet präglas av komplexa frågor och den snabba teknikutvecklingen, vilket gör att du får verka i en innovativ och kreativ miljö. Om du är flexibel, tar initiativ och gillar att samarbeta kommer du att trivas hos oss och bidra till vår kultur. Vi utvecklar verksamheten tillsammans, vilket är en förutsättning för att vi ska nå våra höga ambitioner – att vara Sveriges bästa arbetsplats! På PTS bidrar du till samhällsnytta. Se filmen om vårt uppdrag.

25 april 2024
Sista ansökan:
12 maj 2024
Jurister till avdelningen för Bredbandsstöd på PTS

Vill du bidra och utvecklas som jurist i en dynamisk miljö? Har du erfarenhet av juridiskt arbete inom offentlig sektor och är nyfiken på utvecklingen inom bredbandsstöd? Då kan du vara den vi söker! Vi söker nu flera jurister till avdelningen för bredbandsstöd, hos oss kommer du att ha möjlighet att utveckla din juridiska expertis och bidra till samhällets digitalisering genom bredbandsutbyggnad. Avdelningen för bredbandsstöd på Post- och telestyrelsen (PTS) har det övergripande ansvaret för att hantera de medel som regeringen avsatt för att främja bredbandsutbyggnaden i områden där marknadskrafterna inte når. Vi arbetar för att säkerställa att dessa medel används där de gör mest nytta och når så många som möjligt. Avdelningen består av fyra enheter som samarbetar med utlysning, tilldelning och uppföljning av bredbandsstöd. Om rollen Som jurist på avdelningen för bredbandsstöd kommer du att stötta hela avdelningens uppdrag, från framtagning av listan över byggnader som kan söka stöd till uppföljning av hur stödmedlen används. Din roll inkluderar att anpassa utlysningsunderlaget i enlighet med ändringar i det svenska eller europeiska regelverket samt att utföra utredningsarbete inom områden som statsstöd, GDPR, sekretess och upphandlingsrätt. I rollen som jurist på avdelningen för bredbandsstöd kommer du att vara involverad i olika juridiska processer relaterade till bredbandsutbyggnad och stödprogram. Det innebär att du kommer att tillämpa reglering och bidra till utvecklingen av regelverket genom utredningar och formulering av villkor för stöd. Du kommer också att handlägga remisser och begäran om att ta del av allmänna handlingar samt att handlägga ärenden inom avdelningens ansvarsområden och stötta handläggare med juridisk expertis. Dessutom kommer du att ha regelbundna externa kontakter och kommunicera med företag, myndigheter och andra organisationer. Om dig Vi söker dig som är resultatorienterad och har ett driv för att nå dina mål. Du är samarbetsvillig och har förmågan att anpassa dig till olika situationer för att hitta gemensamma lösningar. Du har god kommunikativ förmåga och kan enkelt anpassa ditt budskap till olika målgrupper. Slutligen behöver du vara strukturerad och ha förmågan att arbeta metodiskt och hålla deadlines för att säkerställa att arbetsuppgifterna slutförs på ett effektivt sätt. För oss är dina personliga egenskaper viktiga, därför kommer vi lägga stor vikt vid dessa. Vi söker dig som har: • Juristexamen eller motsvarande rättsvetenskaplig utbildning • Aktuell arbetserfarenhet av juridiskt arbete inom offentlig sektor • Goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift Det är även meriterande om du har: • Erfarenhet av arbete med statliga stödprogram, EU-stödprogram eller motsvarande • Mångårig erfarenhet av kvalificerat juridiskt arbete inom offentlig sektor • Erfarenhet av arbete med offentlig upphandling och/eller konkurrens- eller statsstödfrågor • Utbildning med fokus på EU-rätt eller arbetslivserfarenhet inom EU-rätt • Kunskap om bredbandsfrågor eller arbetslivserfarenhet från telekomsektorn • Notariemeritering Bra att veta  Tjänsterna är tillsvidareanställningar med inledande provanställning om sex månader. Placering i Stockholm med start snarast möjligt enligt överenskommelse.  Som anställd på myndigheten får du del av förmåner såsom lunchförmån, bra semestervillkor och pension. Vår arbetsplats är på Hälsingegatan 38 där du kommer att arbeta i moderna aktivitetsbaserade lokaler, men har även möjlighet att jobba hemifrån upp till 40% om verksamheten tillåter. Vi erbjuder dig en arbetsplats där vi värdesätter god balans mellan arbete och fritid, därför är friskvård en del av arbetet i form utav två friskvårdstimmar i veckan och 5000 kronor i friskvårdbidrag, det finns även en friskvårdsförening som anordnar olika aktiviteter. Här kommer du få ett givande och omväxlande arbete på en myndighet där du kan växa och utvecklas - både personligt och professionellt. Hur ansöker jag?  För att kunna göra en rättvis och likvärdig bedömning av dig som sökande använder vi oss av urvalsfrågor. Vi ber dig därför att svara på frågorna så utförligt som möjligt så att vi kan avgöra hur väl du matchar den efterfrågade kompetensen. Vi önskar att du inte bifogar en bild eller information om personnummer och adress i ditt CV. Tester och arbetsprov kan förekomma i rekryteringsprocessen. Har du skyddade uppgifter av något slag ber vi dig kontakta ansvarig HR-specialist. För mer information kontakta enhetschef Nina Gustafsson på [email protected] eller HR-specialist Eva Bennich Rathsman på [email protected]. För kontakt med vår lokala fackliga arbetstagarorganisation maila till [email protected]. Välkommen med din ansökan senast 12 maj 2024. Att arbeta på PTS: Hos oss får du arbeta med ett meningsfullt uppdrag, till nytta för samhället, och tillsammans med cirka 450 kollegor. Vår verksamhet präglas av komplexa frågor och den snabba teknikutvecklingen, vilket gör att du får verka i en innovativ och kreativ miljö. Om du är flexibel, tar initiativ och gillar att samarbeta kommer du att trivas hos oss och bidra till vår kultur. Vi utvecklar verksamheten tillsammans, vilket är en förutsättning för att vi ska nå våra höga ambitioner – att vara Sveriges bästa arbetsplats! På PTS bidrar du till samhällsnytta. Se filmen om vårt uppdrag.

25 april 2024
Sista ansökan:
12 maj 2024
Beredskapshandläggare med fokus på lägesbildsarbete till PTS

Vill du vara med och stärka Sveriges civila beredskap? Har du kunskap om det svenska krisberedskapssystemet och/eller totalförsvaret? Hos oss på PTS har du chansen att vara en del av ett dedikerat team där du får möjlighet att påverka och utvecklas! Teamet på enheten för beredskap står mitt i händelsernas centrum. Med den nya sektorsstrukturen, det förändrade säkerhetspolitiska läget och Sveriges medlemskap i Nato är vårt arbete mer betydelsefullt än någonsin. Tillsammans med andra myndigheter och privata aktörer arbetar vi för att stärka den civila beredskapen och etablera nya samverkansformer. Här får du en spännande och omväxlande arbetsmiljö där du får möjlighet att utvecklas och påverka ditt arbete. Enheten för beredskap ansvarar för att samordna myndighetens arbete med krisberedskap och totalförsvar, både internt och externt. Dessutom är enheten ansvarig för utbildning och övning inom dessa områden, förvaltning av myndighetens TiB-funktion (tjänsteman i beredskap) samt deltagande i myndighetens Nato-arbete. Om rollen Som beredskapshandläggare på enheten för beredskap kommer du att få arbeta med uppgifter som lägesbildsproduktion och analysarbete såsom lägesbedömningar och risk- och sårbarhetsanalyser. Du kommer också att samverka och representera PTS i kontakter med företag, myndigheter och andra organisationer, delta i myndighetens övningsverksamhet, samt bidra i arbetet med att förvalta och utveckla processer och rutiner för PTS interna beredskap och för PTS roll som sektorsansvarig. Det kan också bli aktuellt att delta i krisstabsarbete. Om teamet På enheten arbetar jurister, statsvetare, systemvetare och ingenjörer som trivs med att arbeta tillsammans, är prestigelösa och som alla har ett stort engagemang för driva myndighetens beredskapsfrågor framåt. Om dig För att vara framgångsrik i rollen behöver du ha en god samarbetsförmåga, förmåga att samordna och skapa samsyn då det är avgörande för att driva arbetsprocesser framåt. För att hantera snabba förändringar krävs en god förmåga att ställa om till nya förutsättningar och omprioriteringar. Dessutom ser vi gärna att du strukturerat kan driva arbetsuppgifter framåt, både självständigt och tillsammans med andra samt att kunna bearbeta en stor mängd information och på kort varsel kunna presentera underlag. Slutligen är det viktigt att kunna arbeta och prioritera under tidspress för att säkerställa effektivitet och noggrannhet i arbetet. För oss är dina personliga egenskaper viktiga, därför kommer vi lägga stor vikt vid dessa. Vi söker dig som har: • Relevant akademisk examen inom exempelvis statsvetenskap, juridik eller teknik/data/ systemvetenskap • Kunskap om det svenska krisberedskapssystemet och/eller totalförsvaret, förvärvat exempelvis via arbetslivserfarenhet eller utbildning • God förmåga att uttrycka sig i tal och skrift på svenska och engelska Det är även meriterande om du har: • Erfarenhet av eller kunskap genom utbildning om analys- och utredningsarbete • Erfarenhet av eller kunskap genom utbildning om Nato-frågor • Kunskap om elektroniska kommunikationer och/eller postsektorn Bra att veta  Tjänsten är en tillsvidareanställning med inledande provanställning om sex månader. Placering i Stockholm med start snarast möjligt enligt överenskommelse.  Tjänsten är placerad i säkerhetsklass. För anställning krävs därför svenskt medborgarskap och en godkänd säkerhetsprövning i enlighet med 3 kap. 1–3 §§ säkerhetsskyddslagen (2018:585). Som anställd på myndigheten får du del av förmåner såsom lunchförmån, bra semestervillkor och pension. Vår arbetsplats är på Hälsingegatan 38 där du kommer att arbeta i moderna aktivitetsbaserade lokaler, men har även möjlighet att jobba hemifrån upp till 40%om verksamheten tillåter. Vi erbjuder dig en arbetsplats där vi värdesätter god balans mellan arbete och fritid, därför är friskvård en del av arbetet i form utav 2 friskvårdstimmar i veckan och 5 000 kronor i friskvårdbidrag, det finns även en friskvårdsförening som anordnar olika aktiviteter. Här kommer du få ett givande och omväxlande arbete på en myndighet där du kan växa och utvecklas - både personligt och professionellt. Hur ansöker jag?  För att kunna göra en rättvis och likvärdig bedömning av dig som sökande använder vi oss av urvalsfrågor. Vi ber dig därför att svara på frågorna så utförligt som möjligt så att vi kan avgöra hur väl du matchar den efterfrågade kompetensen. Vi önskar att du inte bifogar en bild eller information om personnummer och adress i ditt CV. Tester kommer att förekomma som en del i rekryteringsprocessen. Har du skyddade uppgifter av något slag ber vi dig kontakta ansvarig HR-specialist. För mer information kontakta enhetschef Rita Hammarstedt på [email protected] eller HR-specialist Sofia Linden Falkenlöv på [email protected]. För kontakt med vår lokala fackliga arbetstagarorganisation maila till [email protected]. Välkommen med din ansökan senast 7 maj. Att arbeta på PTS: Hos oss får du arbeta med ett meningsfullt uppdrag, till nytta för samhället, och tillsammans med cirka 450 kollegor. Vår verksamhet präglas av komplexa frågor och den snabba teknikutvecklingen, vilket gör att du får verka i en innovativ och kreativ miljö. Om du är flexibel, tar initiativ och gillar att samarbeta kommer du att trivas hos oss och bidra till vår kultur. Vi utvecklar verksamheten tillsammans, vilket är en förutsättning för att vi ska nå våra höga ambitioner – att vara Sveriges bästa arbetsplats! På PTS bidrar du till samhällsnytta. Se filmen om vårt uppdrag.

23 april 2024
Sista ansökan:
7 maj 2024
Handläggare DSA

Vill du vara med i uppstarten och utvecklingen av ett spännande uppdrag som handlar om att skapa en säkrare onlinemiljö för användare och företag inom den digitala sektorn, och skydda de grundläggande rättigheterna på det digitala området? Är du dessutom lösningsorienterad och har en god samarbetsförmåga? Ta chansen och sök tjänsten!  PTS är utsedd att fungera både som nationell samordnare för digitala tjänster, och som behörig myndighet avseende flertalet bestämmelser i förordningen om en inre marknad för digitala tjänster (rättsakten om digitala tjänster, Digital Services Act, DSA). Tjänsten som DSA-handläggare är placerad på enheten för elektroniska kommunikationstjänster. Förutom arbetet med DSA ansvarar enheten för PTS marknadsbevakning av, och konkurrensreglering på, marknaderna för fast- och mobil samtrafik, samt broadcasting. Enheten ansvarar också för implementering och tillsyn av gällande regelverk för ett öppet internet (nätneutralitet), och för efterlevnaden av roamingförordningen och intra EU calls. Utöver detta deltar enheten också i ett stort antal myndighetsövergripande och internationella arbetsgrupper i frågor som rör nummeroberoende interpersonella kommunikationstjänster (NIICS), reglering av tillgången till data, artificiell intelligens, och potentiella konkurrensproblem relaterade till digitala plattformar på internet. Om rollen Som DSA-handläggare kommer du att arbeta med att skapa en säkrare onlinemiljö för användare och företag inom den digitala sektorn och skydda de grundläggande rättigheterna på det digitala området. Inom ramen för DSA kommer PTS bl.a. att hantera inkomna ärenden, t.ex. klagomål på de digitala plattformar som omfattas av förordningen, ansökningar om att bli utsedd som betrodd anmälare eller betrodd forskare, eller olika inkomna ärenden från andra europeiska myndigheter. Som handläggare kommer du bl.a. att registrera inkomna ärenden, kommunicera med andra myndigheter i Sverige och utomlands, göra initiala bedömningar, och bidra i olika utredningar och tillsynsärenden. Då uppdraget är nytt för PTS kommer du också att delta i internt utvecklingsarbete och bidra till att arbetssätt och rutiner utformas allt eftersom kunskapen ökar och behoven i verksamheten förändras. Du kommer också att bidra till vidareutvecklingen av PTS handläggningssystem för att det ska anpassas efter våra ärendens behov och bli så användarvänligt som möjligt. I arbetet kommer du att ha kontakter med externa parter så som företag, andra myndigheter och i förekommande fall allmänheten. Om teamet Enheten består idag av cirka 17 medarbetare med olika bakgrund, t.ex.  jurister, ekonomer och ingenjörer. Arbetsklimatet i DSA-gruppen kännetecknas av en väl fungerande grupp med stort engagemang där alla är med och driver arbetet framåt. Då det är ett nytt uppdrag för myndigheten finns det stort utrymme för att vara med och utveckla arbetet och arbetssätten. Vem är du? Du har en god samarbetsförmåga och har lätt för att samarbeta med andra. För att trivas i rollen är du både flexibel och prestigelös. Du är även lösningsfokuserad och driver dina arbetsuppgifter framåt och ser lösningar. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Vi söker dig som har: • Högskoleutbildning inom relevant område (t.ex. samhällsvetenskaplig inriktning), • Erfarenhet av handläggningsarbete på myndighet. • God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska. • Erfarenhet av databearbetning och sammanställande av statistik för presentationer och rapporter. Det är meriterande om du har: • Högskoleexamen inom relevant område (t.ex. samhällsvetenskaplig inriktning) • Erfarenhet inom GDPR • Erfarenhet inom Offentlighet och sekretess • Erfarenhet inom Förvaltningsrätt • God kunskap inom Microsoft Office (Word, PowerPoint och Excel) Bra att veta Tjänsten är en tillsvidareanställning med inledande provanställning om sex månader. Placering i Stockholm med start snarast möjligt enligt överenskommelse. Som anställd på myndigheten får du del av förmåner såsom lunchförmån, bra semester- och pensionsvillkor. Vår arbetsplats är på Hälsingegatan 38 där du kommer att arbeta i moderna aktivitetsbaserade lokaler, men har även möjlighet att jobba hemifrån upp till 40%. Vi erbjuder dig en arbetsplats där vi värdesätter god balans mellan arbete och fritid, därför är friskvård en del av arbetet i form av 2 friskvårdstimmar i veckan och 5000 kronor i friskvårdbidrag, det finns även en friskvårdsförening som anordnar olika aktiviteter. Här kommer du får ett givande och omväxlande arbete på en myndighet där du kan växa och utvecklas - både personligt och professionellt. Hur ansöker jag? För att kunna göra en rättvis och likvärdig bedömning av dig som sökande använder vi oss av urvalsfrågor. Vi ber dig därför att svara på frågorna så utförligt som möjligt så att vi kan avgöra hur väl du matchar den efterfrågade kompetensen. Vi önskar att du inte bifogar en bild eller information om personnummer och adress i ditt CV. Har du skyddade uppgifter av något slag ber vi dig kontakta ansvarig HR-specialist. Att arbeta på PTS: Hos oss får du arbeta med ett meningsfullt uppdrag, till nytta för samhället, och tillsammans med cirka 400 kollegor. Vår verksamhet präglas av komplexa frågor och den snabba teknikutvecklingen, vilket gör att du får verka i en innovativ och kreativ miljö. Om du är flexibel, tar initiativ och gillar att samarbeta kommer du att trivas hos oss och bidra till vår kultur. Vi utvecklar verksamheten tillsammans, vilket är en förutsättning för att vi ska nå våra höga ambitioner – att vara Sveriges bästa arbetsplats! På PTS bidrar du till samhällsnytta. Se filmen om vårt uppdrag. Välkommen med din ansökan senast 5 maj. För mer information kontakta enhetschef Morgan Westéus på [email protected] eller rekryteringskonsult Nour Gustafsson på [email protected]ör kontakt med vår lokala fackliga arbetstagarorganisation maila till [email protected].

16 april 2024
Sista ansökan:
5 maj 2024
Vikarierande enhetschef till enheten för regler på rättsavdelningen.

Är du en samarbetsorienterad, trygg, lyhörd jurist och ledare med erfarenhet av myndighetsjuridik? Vill du vara med och leda en rättsavdelning med trevliga och engagerade medarbetare på en myndighet som bidrar till den digitala omställningen av vårt samhälle?  Då kan du vara den vi söker! PTS är en växande och modern myndighet, mitt i Stockholm. Hos oss får du arbeta med ett meningsfullt uppdrag, till nytta för samhället, tillsammans med cirka 450 kollegor. Vår verksamhet präglas av komplexa frågor och den snabba teknikutvecklingen, vilket gör att du får verka i en innovativ och kreativ miljö. Då PTS är inne i en expansiv fas med nya arbetssätt, uppdrag och delvis nya behov, blir du, din kompetens och din personlighet, en väldigt viktig del för att lyckas. Om avdelningen och enheten: Rättsavdelningen på PTS ansvarar för rättslig kvalitetssäkring, övergripande förvaltningsrättslig styrning, föreskrifter, rättsprocesser och tvistlösning. Vi stöttar ledningen och övriga PTS i olika rättsliga frågor inom hela myndighetens verksamhetsområde. Rättsavdelningen består av två enheter: enheten för regler och enheten för rättsprocesser och tvistlösning. Vid rättsavdelningen finns också PTS dataskyddsombud.  Rättsavdelningen är en trivsam avdelning med engagerade och kunniga medarbetare. Vi har ett öppet klimat, vi hjälper varandra och bollar gärna juridiska frågor med varandra. Vi är nyfikna och intresserade av att lära nytt. Cheferna på avdelningen planerar och leder arbetet på avdelningen i tätt samarbete. Enheten för regler ansvarar för myndighetens föreskriftsarbete och för att ge rättsligt stöd till övriga PTS i såväl verksjuridiska som sakjuridiska frågor. På enheten hanteras också dataskyddsfrågor och här finns dataskyddsombudet placerat. Enheten för regler har även till uppgift att vid behov svara på remisser som tilldelas enheten, att uppdatera PTS arbetsordning och delegationsordning samt hantera PTS interna visselblåsarfunktion. I övrigt fördelas löpande frågor jämnt mellan enheterna på avdelningen. För närvarande arbetar här 8 jurister. Om rollen: Du leder enhetens arbete med att stötta hela PTS i olika rättsliga frågor, i myndighetens föreskriftsarbete och i att hantera de övriga uppgifter som enheten ansvarar för. Du tar ett övergripande ansvar för föreskriftsarbetet och du företräder rättsavdelningen på de styrelsemöten där föreskrifter beslutas. Som enhetschef har du även chefsjuristens uppdrag att i vissa andra fall representera avdelningen vid föredragningar för myndighetens beslutsfattare och du förväntas, efter en tid, kunna agera som ställföreträdare för chefsjuristen om behov uppstår. PTS verksamhetsområde växer och förändras i takt med en snabb utveckling på marknaden och i samhället vilket gör att du behöver vara ett professionellt stöd för verksamheten genom att sätta dig in i och förstå myndighetens mål och hantera ett föränderligt uppdrag. Du har personal- och arbetsmiljöansvar, ansvar för årlig planering och uppföljning av enhetens verksamhet inklusive budgetfrågor. Du tydliggör uppdrag och mål samt planerar, utvecklar och följer upp verksamheten i dialog med medarbetarna. Du ingår i avdelningens ledningsgrupp.       Vem är du?  För att lyckas och trivas i rollen är du kommunikativ och förstår värdet av att samverka. Du är noggrann, arbetar strukturerat och du kan hantera ett stort inflöde av uppgifter och information utan att förlora helhetsperspektivet. Som person är du trygg i dig själv och i den juridiska metoden. Du står för dina beslut och prioriteringar, men är samtidigt lyhörd och kan se olika perspektiv och vara beredd att tänka om. Du delegerar rätt frågor och coachar dina medarbetare till att ta ansvar och utvecklas. För oss är dina personliga egenskaper viktiga, därför kommer vi lägga stor vikt vid dessa. Vi söker dig som har: • Juristexamen • Notarietjänstgöring eller annan likvärdig erfarenhet • Erfarenhet av personalansvar inklusive arbetsmiljöansvar  • Erfarenhet av arbete med myndighetsjuridik • Erfarenhet av föreskriftsarbete eller annan författningsskrivning • Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska Det är även meriterande om du har: • Erfarenhet av arbete i överrätt, Regeringskansliet eller motsvarande kvalificerat juridiskt arbete • Goda kunskaper i allmän förvaltningsrätt • Kunskaper i EU-rätt och PTS sektorsspecifika regelverk • Erfarenhet av arbete med rättsliga frågor kopplat till myndigheters digitalisering Bra att veta! Tjänsten är ett vikariat vikariat till och med 28 februari 2026, med placering i Stockholm och med start snarast möjligt enligt överenskommelse.  Som anställd på myndigheten får du del av förmåner såsom lunchförmån, bra semestervillkor och pension. Vår arbetsplats är på Hälsingegatan 38 där du kommer att arbeta i moderna aktivitetsbaserade lokaler, men har även möjlighet att jobba hemifrån upp till 40% om verksamheten tillåter. Vi erbjuder dig en arbetsplats där vi värdesätter god balans mellan arbete och fritid, därför är friskvård en del av arbetet i form utav 2 friskvårdstimmar i veckan och 5000 kronor i friskvårdbidrag, det finns även en friskvårdsförening som anordnar olika aktiviteter. Här kommer du få ett givande och omväxlande arbete på en myndighet där du kan växa och utvecklas - både personligt och professionellt. Hur ansöker jag?  För att kunna göra en rättvis och likvärdig bedömning av dig som sökande använder vi oss av urvalsfrågor. Vi ber dig därför att svara på frågorna så utförligt som möjligt så att vi kan avgöra hur väl du matchar den efterfrågade kompetensen. Vi önskar att du inte bifogar en bild eller information om personnummer och adress i ditt CV. Har du skyddade uppgifter av något slag ber vi dig kontakta ansvarig HR-specialist. Vi använder oss av tester i rekryteringen. För mer information kontakta avdelningschef Karolina Asp [email protected] eller rekryteringskonsult Petra Sedlinger på [email protected]. För kontakt med vår lokala fackliga arbetstagarorganisation maila till [email protected]. Att arbeta på PTS: PTS värdesätter en god intern kultur med högt engagemang, prestigelöst samarbete och balans i livet. Om du är flexibel, tar initiativ och gillar att samarbeta kommer du att trivas hos oss och bidra till vår kultur.  På PTS bidrar du till samhällsnytta. Se filmen om vårt uppdrag. Välkommen med din ansökan senast den 3 maj!

12 april 2024
Sista ansökan:
3 maj 2024
Verksamhetscontroller till myndighet i tillväxt!

Vill du jobba på en myndighet som har ett spännande uppdrag och där du får möjlighet att vara med att driva förändrings- och utvecklingsarbete? Då kan du vara den vi söker! I den här rollen tillhör du enheten för strategisk styrning som har i uppgift att vara stödjande och styrande för myndighetens planering och uppföljningsprocesser. Enheten är nyetablerad under 2024 och idag finns det två verksamhetscontrollers och tre finansiella controllers. Om rollen Som verksamhetscontroller kommer du att få möjlighet att arbeta brett med den strategiska styrningen och verksamhetsuppföljningen på myndighetsövergripande nivå. Du kommer att arbeta bland annat med att förvalta och utveckla myndighetens styrmodell, strategiska verksamhetsplan och årlig verksamhetsplan. Utöver det ingår löpande uppföljning av verksamheten och arbete med årsredovisningen. I rollen ingår även att analysera verksamhetsbehov, effekterna av myndighetens arbete samt ta fram beslutsunderlag så att ledningen kan göra tydliga prioriteringar. Du är delaktig i att tolka vårt uppdrag enligt bland annat instruktion och regleringsbrev samt utveckla våra strategier och metodstöd. Uppdraget innebär nära samarbete med myndighetens chefer.  Om teamet Inom enheten finns lång erfarenhet och bred kompetens kring verksamhet- och ekonomistyrning. Vi arbetar med utfördelade ansvar för de övergripande processerna och hjälper varandra att lyckas via samarbete och dialog. Utvecklingsintresset är stort och det ger utrymme till konstruktiva och problemlösande diskussioner. Som tidigare nämnt är vi fem till antalet på enheten och utökar nu med en verksamhetscontroller. Om dig För att vara framgångsrik i den här rollen behöver du ha en god förmåga att kunna jobba lösningsorienterat och strukturerat. Du har ett helhetsperspektiv och kan med lätthet förutse möjligheter och utmaningar i arbetet. Du har en god kommunikativ förmåga, då du kommer ha många olika kontaktytor. För oss är dina personliga egenskaper viktiga, därför kommer vi lägga stor vikt vid dessa. Vi söker dig som har: • Relevant högskoleexamen inom statsvetenskap, organisations- och verksamhetsstyrning, ekonomi eller motsvarande • Flerårig aktuell erfarenhet av arbete med verksamhetsplanering och verksamhetsstyrning • Erfarenhet av att sammanställa och analysera underlag • God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska • Erfarenhet av att skriva rapporter Det är även meriterande om du har: • Erfarenhet av att driva projekt- och förändringsarbete • Ansvarat för utveckling av styrningsprocess • Erfarenhet av att arbeta med förordningen (2007:603) om intern styrning och kontroll Bra att veta  Tjänsten är en tillsvidareanställning med inledande provanställning om sex månader. Placering i Stockholm med start snarast möjligt enligt överenskommelse.  Som anställd på myndigheten får du del av förmåner såsom lunchförmån, bra semestervillkor och pension. Vår arbetsplats är på Hälsingegatan 38 där du kommer att arbeta i moderna aktivitetsbaserade lokaler, men har även möjlighet att jobba hemifrån upp till 40% om verksamheten tillåter. Vi erbjuder dig en arbetsplats där vi värdesätter god balans mellan arbete och fritid, därför är friskvård en del av arbetet i form utav 2 friskvårdstimmar i veckan och 5000 kronor i friskvårdbidrag, det finns även en friskvårdsförening som anordnar olika aktiviteter. Här kommer du få ett givande och omväxlande arbete på en myndighet där du kan växa och utvecklas - både personligt och professionellt. Hur ansöker jag?  För att kunna göra en rättvis och likvärdig bedömning av dig som sökande använder vi oss av urvalsfrågor. Vi ber dig därför att svara på frågorna så utförligt som möjligt så att vi kan avgöra hur väl du matchar den efterfrågade kompetensen. Vi önskar att du inte bifogar en bild eller information om personnummer och adress i ditt CV. Har du skyddade uppgifter av något slag ber vi dig kontakta ansvarig HR-specialist. För mer information kontakta enhetschef Christian Koch på [email protected] eller HR-specialist Eva Bennich Rathsman på [email protected]. För kontakt med vår lokala fackliga arbetstagarorganisation maila till [email protected]. Välkommen med din ansökan senast 30 april 2024. Att arbeta på PTS Hos oss får du arbeta med ett meningsfullt uppdrag, till nytta för samhället, och tillsammans med cirka 450 kollegor. Vår verksamhet präglas av komplexa frågor och den snabba teknikutvecklingen, vilket gör att du får verka i en innovativ och kreativ miljö. Om du är flexibel, tar initiativ och gillar att samarbeta kommer du att trivas hos oss och bidra till vår kultur. Vi utvecklar verksamheten tillsammans, vilket är en förutsättning för att vi ska nå våra höga ambitioner – att vara Sveriges bästa arbetsplats! På PTS bidrar du till samhällsnytta. Se filmen om vårt uppdrag.

9 april 2024
Sista ansökan:
30 maj 2024