Folkhälsomyndigheten jobb

Lediga jobb hos Folkhälsomyndigheten

Utredare inom hälsofrämjande levnadsvanor

Folkhälsomyndigheten är en nationell kunskapsmyndighet som arbetar för bättre folkhälsa. Det gör myndigheten genom att utveckla och stödja samhällets arbete med att främja hälsa, förebygga ohälsa och skydda mot hälsohot. Vår vision är en folkhälsa som stärker samhällets utveckling. Folkhälsomyndigheten har uppdrag inom området livsmedelskonsumtion och enheten för hälsofrämjande levnadsvanor söker därför en erfaren utredare med särskild erfarenhet av att projektleda större uppdrag i bred samverkan med externa aktörer. Vad ska du jobba med? Vi söker dig som kan arbeta med att slutföra ett regeringsuppdrag med fokus på hållbar livsmedelskonsumtion. I arbetet ingår att ansvara för att driva, samordna, säkerställa dokumentation samt följa upp pågående uppdrag utifrån befintlig arbetsplaner. Arbetet innebär interna likväl externa dialoger med myndigheter, näringsliv, regioner, kommuner och civilsamhället. Arbetet innebär även bred samverkan med externa intressenter. I arbetet ingår att skriva slutrapport. Inom arbetsuppgifterna kan det även finnas tillfällen att agera talesperson externt. Som utredare kommer du också att arbeta med sedvanliga uppgifter för utredare på myndigheten, t.ex. att svara på remisser, arbeta med omvärldsbevakning, kommunicera enhetens arbete i olika forum, delta i myndighetens nätverks- och arbetsgrupper samt medverka i enhetens och myndighetens generella utvecklingsarbete.   Vem söker vi? Krav för anställningen: • Masterexamen inom statsvetenskap, nationalekonomi eller annat för uppdraget relevant område. • Erfarenhet av arbete som projektledare inom områden med koppling till samhällets förutsättningar för hållbar och hälsosam livsmedelskonsumtion. • Flerårig erfarenhet av självständigt utredningsarbete, från statlig myndighet, inom frågor som rör främjande och förebyggande arbete. Utöver det ser vi dessa kompetenser, förmågor och erfarenheter som viktiga för att du ska trivas hos oss:   Mycket stor vikt läggs vid: • Dokumenterad erfarenhet av att driva, samordna större projekt med många aktörer samt med fokus på insamling, analys och sammanställning av olika former av underlag. • Personliga egenskaper som en god samarbetsförmåga, är ansvarstagande samt har en analytisk förmåga. Du har ett helhetsperspektiv och ett gott bemötande. • Mycket goda kunskaper i svenska och engelska i så väl tal som skrift. • Dokumenterad erfarenhet inom frågor som rör livsmedelskonsumtion, matvanor och matmiljö.   Stor vikt läggs vid: • Dokumenterad, och flerårig, erfarenhet av samverkan med olika myndigheter, organisationer och nätverk. • Projektledarutbildning samt utbildning i olika analytiska metoder med fokus på kvantitativ metodkunskap.   Vikt läggs vid: • Utbildning inom barns rättigheter och erfarenhet av att tillämpa barnkonventionen i komplexa projekt. Vad gör enheten? Enheten för hälsofrämjande levnadsvanor har ett särskilt ansvar för att sammanställa, analysera och förmedla kunskap om matrelaterad hälsa, fysisk aktivitet och stillasittande beteende, övervikt/fetma samt friluftsliv. Enhetens arbete utgår från ett livscykelperspektiv och har också ett särskilt fokus på barn och ungas uppväxtvillkor. Enheten ansvarar även för genomförandet av Skolbarns hälsovanor (HBSC).   Hur är det att jobba på Folkhälsomyndigheten? Vi erbjuder utvecklande arbetsuppgifter där du kan påverka och göra skillnad. Oavsett vad du jobbar med är du med och bidrar till samhällsnytta. Det gör du tillsammans med engagerade och kompetenta kollegor i stimulerande samarbeten. Folkhälsomyndigheten är en arbetsplats som strävar efter att ge lika möjligheter till alla och att vara fri från diskriminering. Myndigheten har sin verksamhet i Solna och Östersund. Medarbetarskap och kultur på Folkhälsomyndigheten Om anställningen Du kommer att anställas som utredare med placering på vårt kontor i Östersund. Befattningen är en visstidsanställning på heltid under perioden oktober 2024 till februari 2025. Som anställd vid Folkhälsomyndigheten kan du komma att bli krigsplacerad. Vissa tjänster är placerade i säkerhetsklass där svenskt medborgarskap kan vara ett krav. Säkerhetsprövning kommer då genomföras i enlighet med Säkerhetsskyddslagen (2018:585). På myndigheten kan det finnas möjlighet att teckna överenskommelse om distansarbete upp till 40 procent av din arbetstid. Är du intresserad? Vill du veta mer om anställningen är du välkommen att kontakta enhetschef Anna Jansson, telefon 010- 205 28 39. Fackliga företrädare är för SACO Sandra Wåger, telefon 010-205 25 41, och för OFR/S Jessika Spångberg, telefon 010-205 29 22. Läs mer om hur det är att jobba hos oss Ansökan Välkommen med din ansökan till befattningen som utredare hos oss! Vi har valt att ta bort det personliga brevet ur rekryteringsprocessen. I stället ansöker du med ditt CV och genom att besvara urvalsfrågor. Målet är att skapa en mer inkluderande rekryteringsprocess. Arbetspsykologiska tester och arbetsprov kan komma att användas som en del i rekryteringsprocessen. Vänligen ladda upp relevanta examensbevis i samband med din ansökan. Läs i ansökningsformuläret hur du går tillväga om du har skyddade personuppgifter. Ansök senast 2024-04-17 via myndighetens webbplats. Arbetsgivarens diarienummer: 01441-2024-2.1.1

28 mars 2024
Sista ansökan:
17 april 2024
Hälsoekonom

Folkhälsomyndigheten är en nationell kunskapsmyndighet som arbetar för bättre folkhälsa. Det gör myndigheten genom att utveckla och stödja samhällets arbete med att främja hälsa, förebygga ohälsa och skydda mot hälsohot. Vår vision är en folkhälsa som stärker samhällets utveckling. Har du en praktisk yrkeserfarenhet av hälsoekonomiskt arbete? Vill du arbeta med att utföra hälsoekonomiska analyser och utveckla hälsoekonomiska modeller? Då har du möjlighet att använda och utveckla din kompetens hos oss! Vad ska du jobba med? Som hälsoekonom hos oss kommer du att: • Utföra hälsoekonomiska analyser och utveckla hälsoekonomiska modeller. • Skriva och granska rapporter och analyser inom hälsoekonomi. • Bidra i utvecklingsarbete om tillämpning av hälsoekonomisk metod. • Utföra sedvanliga uppgifter för utredare på myndigheten, arbeta med enhetsadministration och möten. Vem söker vi? Krav för anställningen: • Högskoleexamen med inriktning mot hälsoekonomi, eller annan för tjänsten relevant utbildning. • Minst tre års praktisk yrkeserfarenhet av hälsoekonomiskt arbete efter avslutad utbildning. Utöver det ser vi dessa kompetenser, förmågor och erfarenheter som viktiga för att du ska trivas hos oss: Mycket stor vikt läggs vid: • Mycket goda kunskaper om kostnadseffektivitetsanalyser inom hälsoekonomi. • Goda kunskaper om hälsoekonomisk metod. • Erfarenhet från arbete vid svensk myndighet inom hälso- och sjukvårdsområdet. • Personliga egenskaper som en god samarbetsförmåga, är ansvarstagande samt kommunikativ. Du har ett helhetsperspektiv och ett gott bemötande. Stor vikt läggs vid: • God kunskap om det svenska hälso- och sjukvårdssystemet och dess dataregister. • Erfarenhet av att skriva rapporter, samt att presentera resultat skriftligt och muntligt. • Goda kunskaper om folkhälsa och folkhälsoarbete. • Erfarenhet av att använda statistiska analysprogram såsom Stata, R. Vikt läggs vid: • Grundläggande kunskaper i statistik och ekonometri. Vad gör enheten? Enheten för analys arbetar datanära med analyser och prognoser för ett mer effektivt folkhälsoarbete. Enheten ansvarar för statistik, modellering och hälsoekonomi, samt metodutveckling inom detta. Enheten ger stöd vid planering av statistik- och analysprojekt. Hur är det att jobba på Folkhälsomyndigheten? Vi erbjuder utvecklande arbetsuppgifter där du kan påverka och göra skillnad. Oavsett vad du jobbar med är du med och bidrar till samhällsnytta. Det gör du tillsammans med engagerade och kompetenta kollegor i stimulerande samarbeten. Folkhälsomyndigheten är en arbetsplats som strävar efter att ge lika möjligheter till alla och att vara fri från diskriminering. Myndigheten har sin verksamhet i Solna och Östersund. Medarbetarskap och kultur på Folkhälsomyndigheten Om anställningen Du kommer att anställas som utredare med placering på vårt kontor i Solna eller Östersund. Befattningen är ett vikariat på heltid till och med 2025-10-31 med tillträde 2024-05-02 eller snarast enligt överenskommelse. Som anställd vid Folkhälsomyndigheten kan du komma att bli krigsplacerad. Vissa tjänster är placerade i säkerhetsklass där svenskt medborgarskap kan vara ett krav. Säkerhetsprövning kommer då genomföras i enlighet med Säkerhetsskyddslagen (2018:585). På myndigheten kan det finnas möjlighet att teckna överenskommelse om distansarbete upp till 40 procent av din arbetstid. Är du intresserad? Vill du veta mer om anställningen är du välkommen att kontakta utredare Sofie Larsson, telefon 010-205 20 59 till och med den 1 april eller enhetschef Lisa Brouwers, telefon 010- 205 23 94 under perioden mellan den 2-16 april. Fackliga företrädare är för SACO Sandra Wåger, telefon 010-205 25 41, och för OFR/S Jessika Spångberg, telefon 010-205 29 22. Läs mer om hur det är att jobba hos oss Ansökan Välkommen med din ansökan till befattningen som hälsoekonom hos oss! Vi har valt att ta bort det personliga brevet ur rekryteringsprocessen. I stället ansöker du med ditt CV och genom att besvara urvalsfrågor. Målet är att skapa en mer inkluderande rekryteringsprocess. Arbetspsykologiska tester och arbetsprov kan komma att användas som en del i rekryteringsprocessen. Vänligen ladda upp relevanta examensbevis i samband med din ansökan. Läs i ansökningsformuläret hur du går tillväga om du har skyddade personuppgifter. Ansök senast 2024-04-16 via myndighetens webbplats. Arbetsgivarens diarienummer: 01350-2024-2.1.1

26 mars 2024
Sista ansökan:
16 april 2024
Hälsoekonom

Folkhälsomyndigheten är en nationell kunskapsmyndighet som arbetar för bättre folkhälsa. Det gör myndigheten genom att utveckla och stödja samhällets arbete med att främja hälsa, förebygga ohälsa och skydda mot hälsohot. Vår vision är en folkhälsa som stärker samhällets utveckling. Har du en praktisk yrkeserfarenhet av hälsoekonomiskt arbete? Vill du arbeta med att utföra hälsoekonomiska analyser och utveckla hälsoekonomiska modeller? Då har du möjlighet att använda och utveckla din kompetens hos oss! Vad ska du jobba med? Som hälsoekonom hos oss kommer du att: • Utföra hälsoekonomiska analyser och utveckla hälsoekonomiska modeller. • Skriva och granska rapporter och analyser inom hälsoekonomi. • Bidra i utvecklingsarbete om tillämpning av hälsoekonomisk metod. • Utföra sedvanliga uppgifter för utredare på myndigheten, arbeta med enhetsadministration och möten. Vem söker vi? Krav för anställningen: • Högskoleexamen med inriktning mot hälsoekonomi, eller annan för tjänsten relevant utbildning. • Minst tre års praktisk yrkeserfarenhet av hälsoekonomiskt arbete efter avslutad utbildning. Utöver det ser vi dessa kompetenser, förmågor och erfarenheter som viktiga för att du ska trivas hos oss: Mycket stor vikt läggs vid: • Mycket goda kunskaper om kostnadseffektivitetsanalyser inom hälsoekonomi. • Goda kunskaper om hälsoekonomisk metod. • Erfarenhet från arbete vid svensk myndighet inom hälso- och sjukvårdsområdet. • Personliga egenskaper som en god samarbetsförmåga, är ansvarstagande samt kommunikativ. Du har ett helhetsperspektiv och ett gott bemötande. Stor vikt läggs vid: • God kunskap om det svenska hälso- och sjukvårdssystemet och dess dataregister. • Erfarenhet av att skriva rapporter, samt att presentera resultat skriftligt och muntligt. • Goda kunskaper om folkhälsa och folkhälsoarbete. • Erfarenhet av att använda statistiska analysprogram såsom Stata, R. Vikt läggs vid: • Grundläggande kunskaper i statistik och ekonometri. Vad gör enheten? Enheten för analys arbetar datanära med analyser och prognoser för ett mer effektivt folkhälsoarbete. Enheten ansvarar för statistik, modellering och hälsoekonomi, samt metodutveckling inom detta. Enheten ger stöd vid planering av statistik- och analysprojekt. Hur är det att jobba på Folkhälsomyndigheten? Vi erbjuder utvecklande arbetsuppgifter där du kan påverka och göra skillnad. Oavsett vad du jobbar med är du med och bidrar till samhällsnytta. Det gör du tillsammans med engagerade och kompetenta kollegor i stimulerande samarbeten. Folkhälsomyndigheten är en arbetsplats som strävar efter att ge lika möjligheter till alla och att vara fri från diskriminering. Myndigheten har sin verksamhet i Solna och Östersund. Medarbetarskap och kultur på Folkhälsomyndigheten Om anställningen Du kommer att anställas som utredare med placering på vårt kontor i Solna eller Östersund. Befattningen är ett vikariat på heltid till och med 2025-10-31 med tillträde 2024-05-02 eller snarast enligt överenskommelse. Som anställd vid Folkhälsomyndigheten kan du komma att bli krigsplacerad. Vissa tjänster är placerade i säkerhetsklass där svenskt medborgarskap kan vara ett krav. Säkerhetsprövning kommer då genomföras i enlighet med Säkerhetsskyddslagen (2018:585). På myndigheten kan det finnas möjlighet att teckna överenskommelse om distansarbete upp till 40 procent av din arbetstid. Är du intresserad? Vill du veta mer om anställningen är du välkommen att kontakta utredare Sofie Larsson, telefon 010-205 20 59 till och med den 1 april eller enhetschef Lisa Brouwers, telefon 010- 205 23 94 under perioden mellan den 2-16 april. Fackliga företrädare är för SACO Sandra Wåger, telefon 010-205 25 41, och för OFR/S Jessika Spångberg, telefon 010-205 29 22. Läs mer om hur det är att jobba hos oss Ansökan Välkommen med din ansökan till befattningen som hälsoekonom hos oss! Vi har valt att ta bort det personliga brevet ur rekryteringsprocessen. I stället ansöker du med ditt CV och genom att besvara urvalsfrågor. Målet är att skapa en mer inkluderande rekryteringsprocess. Arbetspsykologiska tester och arbetsprov kan komma att användas som en del i rekryteringsprocessen. Vänligen ladda upp relevanta examensbevis i samband med din ansökan. Läs i ansökningsformuläret hur du går tillväga om du har skyddade personuppgifter. Ansök senast 2024-04-16 via myndighetens webbplats. Arbetsgivarens diarienummer: 01350-2024-2.1.1

26 mars 2024
Sista ansökan:
16 april 2024
Utredare, Antibiotikasmart Sverige

Folkhälsomyndigheten är en nationell kunskapsmyndighet som arbetar för bättre folkhälsa. Det gör myndigheten genom att utveckla och stödja samhällets arbete med att främja hälsa, förebygga ohälsa och skydda mot hälsohot. Vår vision är en folkhälsa som stärker samhällets utveckling. Vill du arbeta med Antibiotikasmart Sverige som ska inspirera och engagera hela samhället att bli antibiotikasmart? Har du erfarenhet av att planera, koordinera och driva projekt? Då har du möjlighet att använda och utveckla din kompetens hos oss! Vad ska du jobba med? Vi söker dig som kan utföra arbete inom ramen för verksamheten som drivs vid Enheten för antibiotika och vårdhygien och bidra till att stärka hela Sveriges arbete mot antibiotikaresistens och att antibiotika används på ett ansvarsfullt sätt. I rollen kommer du att bland annat bidra till att driva och stödja vissa aktiviteter inom Antibiotikasmart Sverige, med särskild inriktning mot strategisk planering, koordinering, kommunikation och beteendeförändring. Detta innefattar bland annat strategisk planering, koordinering och genomförande av kommunikationsinsatser tillsammans med enhetens kommunikatörer i relation till lansering av arbetsformerna för Antibiotikasmart Sverige. Bidra till koordinering och samordning av regelbundna samverkansmöten internt och externt. Som utredare kommer du vidare att: • Bidra till den strategiska planeringen för långsiktigheten i att förvalta den verksamhet som utvecklats inom Antibiotikasmart Sverige, och ställa det i relation till den övriga verksamheten som görs kring antibiotikaresistens och antibiotikaanvändning vid Folkhälsomyndigheten. • Omvärldsbevaka och koppla an det som görs inom Antibiotikasmart Sverige med andra nationella och internationella initiativ. • Bidra till enhetens, avdelningens och myndighetens övriga arbete efter behov. Vem söker vi? Krav för anställningen: • Kandidatexamen inom område som myndigheten bedömer är relevant för tjänsten (till exempel medicin, naturvetenskap, samhälls-/sociala-/kommunikations-vetenskaper, beteendevetenskaplig, folkhälsa/hälsofrämjande). • Några års erfarenhet av liknande roll eller uppgifter. Utöver det ser vi dessa kompetenser, förmågor och erfarenheter som viktiga för att du ska trivas hos oss: Mycket stor vikt läggs vid: • Stor erfarenhet av att planera, koordinera och driva projekt, med gott resultat. • Erfarenhet av arbete inom beteendevetenskap. • Personliga egenskaper som en god samarbetsförmåga, god kommunikativ förmåga, vara ansvarstagande samt strategisk. Du har ett helhetsperspektiv och ett gott bemötande. Stor vikt läggs vid: • Utbildning inom beteendevetenskap. • Erfarenhet av arbete med antibiotika och antibiotikaresistens. • Erfarenhet från arbete med kommunikationsinsatser anpassade till olika målgrupper. • Goda kunskaper i svenska och engelska såväl i tal som skrift. Vikt läggs vid: • Erfarenhet från utredningsarbete vid statlig myndighet. Vad gör enheten? Genom att främja optimal användning av antibiotika, förebygga vårdrelaterade infektioner och minskad spridning av antibiotikaresistens verkar Enheten för antibiotika och vårdhygien för fortsatt tillgång till effektiva antibiotika. Enheten samverkar med lokala, regionala, nationella och internationella aktörer inom området. Hur är det att jobba på Folkhälsomyndigheten? Vi erbjuder utvecklande arbetsuppgifter där du kan påverka och göra skillnad. Oavsett vad du jobbar med är du med och bidrar till samhällsnytta. Det gör du tillsammans med engagerade och kompetenta kollegor i stimulerande samarbeten. Folkhälsomyndigheten är en arbetsplats som strävar efter att ge lika möjligheter till alla och att vara fri från diskriminering. Myndigheten har sin verksamhet i Solna och Östersund. Medarbetarskap och kultur på Folkhälsomyndigheten Om anställningen Du kommer att anställas som utredare med placering på vårt kontor i Solna eller Östersund. Befattningen är ett vikariat på heltid under perioden 2024-06-01 – 2025-05-31. Som anställd vid Folkhälsomyndigheten kan du komma att bli krigsplacerad. Vissa tjänster är placerade i säkerhetsklass där svenskt medborgarskap kan vara ett krav. Säkerhetsprövning kommer då genomföras i enlighet med Säkerhetsskyddslagen (2018:585). På myndigheten kan det finnas möjlighet att teckna överenskommelse om distansarbete upp till 40 procent av din arbetstid. Är du intresserad? Vill du veta mer om anställningen är du välkommen att kontakta enhetschef Andreas Sandgren, telefon 010- 205 21 22. Fackliga företrädare är för SACO Sandra Wåger, telefon 010-205 25 41, och för OFR/S Jessika Spångberg, telefon 010-205 29 22. Läs mer om hur det är att jobba hos oss Ansökan Välkommen med din ansökan till befattningen som utredare hos oss! Vi har valt att ta bort det personliga brevet ur rekryteringsprocessen. I stället ansöker du med ditt CV och genom att besvara urvalsfrågor. Målet är att skapa en mer inkluderande rekryteringsprocess. Arbetspsykologiska tester och arbetsprov kan komma att användas som en del i rekryteringsprocessen. Vänligen ladda upp relevanta examensbevis i samband med din ansökan. Läs i ansökningsformuläret hur du går tillväga om du har skyddade personuppgifter. Ansök senast 2024-04-15 via myndighetens webbplats. Arbetsgivarens diarienummer: 01308-2024-2.1.1

24 mars 2024
Sista ansökan:
15 april 2024
Utredare, Antibiotikasmart Sverige

Folkhälsomyndigheten är en nationell kunskapsmyndighet som arbetar för bättre folkhälsa. Det gör myndigheten genom att utveckla och stödja samhällets arbete med att främja hälsa, förebygga ohälsa och skydda mot hälsohot. Vår vision är en folkhälsa som stärker samhällets utveckling. Vill du arbeta med Antibiotikasmart Sverige som ska inspirera och engagera hela samhället att bli antibiotikasmart? Har du erfarenhet av att planera, koordinera och driva projekt? Då har du möjlighet att använda och utveckla din kompetens hos oss! Vad ska du jobba med? Vi söker dig som kan utföra arbete inom ramen för verksamheten som drivs vid Enheten för antibiotika och vårdhygien och bidra till att stärka hela Sveriges arbete mot antibiotikaresistens och att antibiotika används på ett ansvarsfullt sätt. I rollen kommer du att bland annat bidra till att driva och stödja vissa aktiviteter inom Antibiotikasmart Sverige, med särskild inriktning mot strategisk planering, koordinering, kommunikation och beteendeförändring. Detta innefattar bland annat strategisk planering, koordinering och genomförande av kommunikationsinsatser tillsammans med enhetens kommunikatörer i relation till lansering av arbetsformerna för Antibiotikasmart Sverige. Bidra till koordinering och samordning av regelbundna samverkansmöten internt och externt. Som utredare kommer du vidare att: • Bidra till den strategiska planeringen för långsiktigheten i att förvalta den verksamhet som utvecklats inom Antibiotikasmart Sverige, och ställa det i relation till den övriga verksamheten som görs kring antibiotikaresistens och antibiotikaanvändning vid Folkhälsomyndigheten. • Omvärldsbevaka och koppla an det som görs inom Antibiotikasmart Sverige med andra nationella och internationella initiativ. • Bidra till enhetens, avdelningens och myndighetens övriga arbete efter behov. Vem söker vi? Krav för anställningen: • Kandidatexamen inom område som myndigheten bedömer är relevant för tjänsten (till exempel medicin, naturvetenskap, samhälls-/sociala-/kommunikations-vetenskaper, beteendevetenskaplig, folkhälsa/hälsofrämjande). • Några års erfarenhet av liknande roll eller uppgifter. Utöver det ser vi dessa kompetenser, förmågor och erfarenheter som viktiga för att du ska trivas hos oss: Mycket stor vikt läggs vid: • Stor erfarenhet av att planera, koordinera och driva projekt, med gott resultat. • Erfarenhet av arbete inom beteendevetenskap. • Personliga egenskaper som en god samarbetsförmåga, god kommunikativ förmåga, vara ansvarstagande samt strategisk. Du har ett helhetsperspektiv och ett gott bemötande. Stor vikt läggs vid: • Utbildning inom beteendevetenskap. • Erfarenhet av arbete med antibiotika och antibiotikaresistens. • Erfarenhet från arbete med kommunikationsinsatser anpassade till olika målgrupper. • Goda kunskaper i svenska och engelska såväl i tal som skrift. Vikt läggs vid: • Erfarenhet från utredningsarbete vid statlig myndighet. Vad gör enheten? Genom att främja optimal användning av antibiotika, förebygga vårdrelaterade infektioner och minskad spridning av antibiotikaresistens verkar Enheten för antibiotika och vårdhygien för fortsatt tillgång till effektiva antibiotika. Enheten samverkar med lokala, regionala, nationella och internationella aktörer inom området. Hur är det att jobba på Folkhälsomyndigheten? Vi erbjuder utvecklande arbetsuppgifter där du kan påverka och göra skillnad. Oavsett vad du jobbar med är du med och bidrar till samhällsnytta. Det gör du tillsammans med engagerade och kompetenta kollegor i stimulerande samarbeten. Folkhälsomyndigheten är en arbetsplats som strävar efter att ge lika möjligheter till alla och att vara fri från diskriminering. Myndigheten har sin verksamhet i Solna och Östersund. Medarbetarskap och kultur på Folkhälsomyndigheten Om anställningen Du kommer att anställas som utredare med placering på vårt kontor i Solna eller Östersund. Befattningen är ett vikariat på heltid under perioden 2024-06-01 – 2025-05-31. Som anställd vid Folkhälsomyndigheten kan du komma att bli krigsplacerad. Vissa tjänster är placerade i säkerhetsklass där svenskt medborgarskap kan vara ett krav. Säkerhetsprövning kommer då genomföras i enlighet med Säkerhetsskyddslagen (2018:585). På myndigheten kan det finnas möjlighet att teckna överenskommelse om distansarbete upp till 40 procent av din arbetstid. Är du intresserad? Vill du veta mer om anställningen är du välkommen att kontakta enhetschef Andreas Sandgren, telefon 010- 205 21 22. Fackliga företrädare är för SACO Sandra Wåger, telefon 010-205 25 41, och för OFR/S Jessika Spångberg, telefon 010-205 29 22. Läs mer om hur det är att jobba hos oss Ansökan Välkommen med din ansökan till befattningen som utredare hos oss! Vi har valt att ta bort det personliga brevet ur rekryteringsprocessen. I stället ansöker du med ditt CV och genom att besvara urvalsfrågor. Målet är att skapa en mer inkluderande rekryteringsprocess. Arbetspsykologiska tester och arbetsprov kan komma att användas som en del i rekryteringsprocessen. Vänligen ladda upp relevanta examensbevis i samband med din ansökan. Läs i ansökningsformuläret hur du går tillväga om du har skyddade personuppgifter. Ansök senast 2024-04-15 via myndighetens webbplats. Arbetsgivarens diarienummer: 01308-2024-2.1.1

24 mars 2024
Sista ansökan:
15 april 2024
Jurist inom miljörätt

Folkhälsomyndigheten är en nationell kunskapsmyndighet som arbetar för bättre folkhälsa. Det gör myndigheten genom att utveckla och stödja samhällets arbete med att främja hälsa, förebygga ohälsa och skydda mot hälsohot. Vår vision är en folkhälsa som stärker samhällets utveckling. Är du utbildad jurist och vill jobba med miljörelaterad hälsa? Då har du möjlighet att använda och utveckla din kompetens hos oss! Vad ska du jobba med? Vi söker dig som vill använda dina juridiska kunskaper inom ramen för Folkhälsomyndighetens uppdrag inom smittskydd och miljörelaterad hälsa, med fokus på hälsoskydd enligt miljöbalken. Som jurist hos oss kommer du framförallt att stödja enheten i miljörättsliga frågor, särskilt inom hälsoskydd, bevaka rättsutvecklingen på miljöhälsoområdet, svara på remisser samt delta i arbetet med att utveckla och ta fram allmänna råd och tillsynsvägledning till kommunala tillsynsmyndigheter inom miljöbalkens hälsoskyddsbestämmelser. Du kommer även att utgöra juridiskt stöd till enhetens arbete med att utbilda, pröva och utfärda tillstånd för hantering av vissa typer av bekämpningsmedel. Vidare kommer du att utgöra juridiskt stöd till avdelningens smittskyddsarbete och övrigt juridiskt arbete på myndigheten. Arbetet innefattar både muntlig och skriftlig presentation. I dina arbetsuppgifter kommer även ingå att svara på remisser och medverka i övrigt förekommande arbete på enheten och myndigheten. Resor ingår i tjänsten. Vem söker vi? Krav för anställningen: • Grundläggande examen inom juridik (minst jur. kand. eller motsvarande). • Flerårig erfarenhet av juridiskt arbete på myndighet eller domstol. • Erfarenhet av juridiskt arbete utifrån miljöbalken eller annan relevant lagstiftning. • Mycket goda kunskaper i svenska, i såväl tal som skrift. Utöver det ser vi dessa kompetenser, förmågor och erfarenheter som viktiga för att du ska trivas hos oss: Mycket stor vikt läggs vid: • Erfarenhet av tillsynsvägledning inom miljörätt. • Erfarenhet av utredningsarbete. • Personliga egenskaper som en god samarbetsförmåga, ansvarstagande samt pragmatisk. Du har ett helhetsperspektiv och ett gott bemötande. Stor vikt läggs vid: • Erfarenhet av juridiskt arbete med hälsoskyddsfrågor. • Erfarenhet av författningsarbete. • Erfarenhet av att kommunicera juridik till icke-jurister. • Vi ser gärna att du har praktisk erfarenhet av föreskriftsarbete på myndighet och av att göra konsekvensanalyser. Vikt läggs vid: • God kunskap om och erfarenhet av förvaltningsrättslig tillämpning. • Erfarenhet av tillsyn inom miljörätt. • Erfarenhet av arbete med folkhälsofrågor. • Aktuell arbetslivserfarenhet från miljöhälsoområdet. • Erfarenhet av arbete med Sveriges miljömål, folkhälsopolitiska målet och/eller de globala hållbarhetsmålen. • Erfarenhet av arbete med EU-lagstiftning och tillståndsprövningar. • Erfarenhet av arbete med plan- och bygglagen, kemikalielagstiftning, smittskyddslagstiftning eller förvaltningsrättsliga frågor. Vad gör enheten? Vårt uppdrag inom området miljörelaterad hälsa är att följa upp, utvärdera och förmedla kunskap om hur människors hälsa påverkas av miljön. I uppdraget ingår att upptäcka och förebygga hälsorisker i den fysiska miljön liksom att främja förutsättningarna för en miljö som bidrar till en god och jämlik hälsa. En del i arbetet är att tillsynsvägleda om miljöbalkens regler för hälsoskydd samt att utbilda och utfärda tillstånd för viss användning av bekämpningsmedel. Vi samverkar främst med nationella och internationella, men även lokala och regionala aktörer inom området. Hur är det att jobba på Folkhälsomyndigheten? Vi erbjuder utvecklande arbetsuppgifter där du kan påverka och göra skillnad. Oavsett vad du jobbar med är du med och bidrar till samhällsnytta. Det gör du tillsammans med engagerade och kompetenta kollegor i stimulerande samarbeten. Folkhälsomyndigheten är en arbetsplats som strävar efter att ge lika möjligheter till alla och att vara fri från diskriminering. Myndigheten har sin verksamhet i Solna och Östersund. Medarbetarskap och kultur på Folkhälsomyndigheten Om anställningen Du kommer att anställas som utredare med placering på vårt kontor i Östersund. Befattningen är en tillsvidareanställning på heltid som inleds med sex månaders provanställning. Tillträde sker snarast enligt överenskommelse. Som anställd vid Folkhälsomyndigheten kan du komma att bli krigsplacerad. Vissa tjänster är placerade i säkerhetsklass där svenskt medborgarskap kan vara ett krav. Säkerhetsprövning kommer då genomföras i enlighet med Säkerhetsskyddslagen (2018:585). På myndigheten kan det finnas möjlighet att teckna överenskommelse om distansarbete upp till 40 procent av din arbetstid. Är du intresserad? Vill du veta mer om anställningen är du välkommen att kontakta enhetschef Karin Ljung Björklund, telefon 010- 205 27 48. Fackliga företrädare är för SACO Sandra Wåger, telefon 010-205 25 41, och för OFR/S Jessika Spångberg, telefon 010-205 29 22. Läs mer om hur det är att jobba hos oss Ansökan Välkommen med din ansökan till befattningen som jurist hos oss! Vi har valt att ta bort det personliga brevet ur rekryteringsprocessen. I stället ansöker du med ditt CV och genom att besvara urvalsfrågor. Målet är att skapa en mer inkluderande rekryteringsprocess. Arbetspsykologiska tester och arbetsprov kan komma att användas som en del i rekryteringsprocessen. Vänligen ladda upp relevanta examensbevis i samband med din ansökan. Läs i ansökningsformuläret hur du går tillväga om du har skyddade personuppgifter. Ansök senast 2024-04-11 via myndighetens webbplats. Arbetsgivarens diarienummer: 01309-2024-2.1.1

21 mars 2024
Sista ansökan:
11 april 2024
Verksjurist

Folkhälsomyndigheten är en nationell kunskapsmyndighet som arbetar för bättre folkhälsa. Det gör myndigheten genom att utveckla och stödja samhällets arbete med att främja hälsa, förebygga ohälsa och skydda mot hälsohot. Vår vision är en folkhälsa som stärker samhällets utveckling. Har du en svensk juristexamen eller motsvarande juridisk utbildning samt flerårig erfarenhet av verksjuridiskt arbete på en myndighets rättsavdelning eller liknande? Då har du möjlighet att använda och utveckla din kompetens hos oss! Vad ska du jobba med? Som jurist hos oss kommer du arbeta framförallt med verksjuridik till exempel dataskydd, avtal, processer, offentlighet och sekretess men även med föreskrifter, tillsyn och tillsynsvägledning. Vi söker dig som har god juridisk kompetens samt förmåga att snabbt sätta sig dig in i komplicerade frågor och lösa problem. Du har en god förmåga att prioritera och fokusera på de för stunden viktigaste arbetsuppgifterna även vid tillfällen när det är en hög arbetsbelastning. Vem söker vi? Krav för anställningen: • Svensk juristexamen eller motsvarande juridisk utbildning. • Flerårig erfarenhet av verksjuridiskt arbete på en myndighets rättsavdelning eller liknande. Utöver det ser vi dessa kompetenser, förmågor och erfarenheter som viktiga för att du ska trivas hos oss: Mycket stor vikt läggs vid: • Personliga egenskaper som en god samarbetsförmåga, är ansvarstagande samt kommunikativ. Du har ett helhetsperspektiv och ett gott bemötande. • Mycket goda kunskaper i svenska i såväl tal som skrift. Stor vikt läggs vid: • Erfarenhet av dataskydd och tillsyn. Vikt läggs vid: • Erfarenhet av smittskydd eller närliggande rättsområden såsom hälso- och sjukvårdsjuridik. Vad gör enheten? Rättskansliet ansvarar för det övergripande, strategiska juridiska arbetet på myndigheten och bistår avdelningarna i juridiska frågor. Chefsjuristen, som leder rättskansliet, rapporterar direkt till generaldirektören (GD). Chefsjuristen ingår i ledningsgruppen och sitter även med vid alla föredragningar för GD. På rättskansliet finns också myndighetens dataskyddsombud och en stödfunktion för utlämnande av allmän handling. Rättskansliet arbetar bl.a. med frågor om förvaltningsrätt, offentlighet och sekretess, dataskydd, smittskydd och avtalsjuridik. Vi hanterar även alla domstolsförhandlingar. Under Arbetssätt och stöd hittar du mer information om våra ansvarsområden. Hur är det att jobba på Folkhälsomyndigheten? Vi erbjuder utvecklande arbetsuppgifter där du kan påverka och göra skillnad. Oavsett vad du jobbar med är du med och bidrar till samhällsnytta. Det gör du tillsammans med engagerade och kompetenta kollegor i stimulerande samarbeten. Folkhälsomyndigheten är en arbetsplats som strävar efter att ge lika möjligheter till alla och att vara fri från diskriminering. Myndigheten har sin verksamhet i Solna och Östersund. Medarbetarskap och kultur på Folkhälsomyndigheten Om anställningen Du kommer att anställas som utredare med placering på vårt kontor i Solna eller Östersund. Befattningen är ett vikariat på heltid till och med 2025-02-28. Tillträde sker snarast enligt överenskommelse. Som anställd vid Folkhälsomyndigheten kan du komma att bli krigsplacerad. Vissa tjänster är placerade i säkerhetsklass där svenskt medborgarskap kan vara ett krav. Säkerhetsprövning kommer då genomföras i enlighet med Säkerhetsskyddslagen (2018:585). På myndigheten kan det finnas möjlighet att teckna överenskommelse om distansarbete upp till 40 procent av din arbetstid. Är du intresserad? Vill du veta mer om anställningen är du välkommen att kontakta enhetschef Bitte Bråstad, telefon 010- 205 22 42. Fackliga företrädare är för SACO Sandra Wåger, telefon 010-205 25 41, och för OFR/S Jessika Spångberg, telefon 010-205 29 22. Läs mer om hur det är att jobba hos oss Ansökan Välkommen med din ansökan till befattningen som verksjurist hos oss! Vi har valt att ta bort det personliga brevet ur rekryteringsprocessen. I stället ansöker du med ditt CV och genom att besvara urvalsfrågor. Målet är att skapa en mer inkluderande rekryteringsprocess. Arbetspsykologiska tester och arbetsprov kan komma att användas som en del i rekryteringsprocessen. Vänligen ladda upp relevanta examensbevis i samband med din ansökan. Läs i ansökningsformuläret hur du går tillväga om du har skyddade personuppgifter. Ansök senast 2024-04-10 via myndighetens webbplats. Arbetsgivarens diarienummer: 01306-2024-2.1.1

20 mars 2024
Sista ansökan:
10 april 2024
Verksjurist

Folkhälsomyndigheten är en nationell kunskapsmyndighet som arbetar för bättre folkhälsa. Det gör myndigheten genom att utveckla och stödja samhällets arbete med att främja hälsa, förebygga ohälsa och skydda mot hälsohot. Vår vision är en folkhälsa som stärker samhällets utveckling. Har du en svensk juristexamen eller motsvarande juridisk utbildning samt flerårig erfarenhet av verksjuridiskt arbete på en myndighets rättsavdelning eller liknande? Då har du möjlighet att använda och utveckla din kompetens hos oss! Vad ska du jobba med? Som jurist hos oss kommer du arbeta framförallt med verksjuridik till exempel dataskydd, avtal, processer, offentlighet och sekretess men även med föreskrifter, tillsyn och tillsynsvägledning. Vi söker dig som har god juridisk kompetens samt förmåga att snabbt sätta sig dig in i komplicerade frågor och lösa problem. Du har en god förmåga att prioritera och fokusera på de för stunden viktigaste arbetsuppgifterna även vid tillfällen när det är en hög arbetsbelastning. Vem söker vi? Krav för anställningen: • Svensk juristexamen eller motsvarande juridisk utbildning. • Flerårig erfarenhet av verksjuridiskt arbete på en myndighets rättsavdelning eller liknande. Utöver det ser vi dessa kompetenser, förmågor och erfarenheter som viktiga för att du ska trivas hos oss: Mycket stor vikt läggs vid: • Personliga egenskaper som en god samarbetsförmåga, är ansvarstagande samt kommunikativ. Du har ett helhetsperspektiv och ett gott bemötande. • Mycket goda kunskaper i svenska i såväl tal som skrift. Stor vikt läggs vid: • Erfarenhet av dataskydd och tillsyn. Vikt läggs vid: • Erfarenhet av smittskydd eller närliggande rättsområden såsom hälso- och sjukvårdsjuridik. Vad gör enheten? Rättskansliet ansvarar för det övergripande, strategiska juridiska arbetet på myndigheten och bistår avdelningarna i juridiska frågor. Chefsjuristen, som leder rättskansliet, rapporterar direkt till generaldirektören (GD). Chefsjuristen ingår i ledningsgruppen och sitter även med vid alla föredragningar för GD. På rättskansliet finns också myndighetens dataskyddsombud och en stödfunktion för utlämnande av allmän handling. Rättskansliet arbetar bl.a. med frågor om förvaltningsrätt, offentlighet och sekretess, dataskydd, smittskydd och avtalsjuridik. Vi hanterar även alla domstolsförhandlingar. Under Arbetssätt och stöd hittar du mer information om våra ansvarsområden. Hur är det att jobba på Folkhälsomyndigheten? Vi erbjuder utvecklande arbetsuppgifter där du kan påverka och göra skillnad. Oavsett vad du jobbar med är du med och bidrar till samhällsnytta. Det gör du tillsammans med engagerade och kompetenta kollegor i stimulerande samarbeten. Folkhälsomyndigheten är en arbetsplats som strävar efter att ge lika möjligheter till alla och att vara fri från diskriminering. Myndigheten har sin verksamhet i Solna och Östersund. Medarbetarskap och kultur på Folkhälsomyndigheten Om anställningen Du kommer att anställas som utredare med placering på vårt kontor i Solna eller Östersund. Befattningen är ett vikariat på heltid till och med 2025-02-28. Tillträde sker snarast enligt överenskommelse. Som anställd vid Folkhälsomyndigheten kan du komma att bli krigsplacerad. Vissa tjänster är placerade i säkerhetsklass där svenskt medborgarskap kan vara ett krav. Säkerhetsprövning kommer då genomföras i enlighet med Säkerhetsskyddslagen (2018:585). På myndigheten kan det finnas möjlighet att teckna överenskommelse om distansarbete upp till 40 procent av din arbetstid. Är du intresserad? Vill du veta mer om anställningen är du välkommen att kontakta enhetschef Bitte Bråstad, telefon 010- 205 22 42. Fackliga företrädare är för SACO Sandra Wåger, telefon 010-205 25 41, och för OFR/S Jessika Spångberg, telefon 010-205 29 22. Läs mer om hur det är att jobba hos oss Ansökan Välkommen med din ansökan till befattningen som verksjurist hos oss! Vi har valt att ta bort det personliga brevet ur rekryteringsprocessen. I stället ansöker du med ditt CV och genom att besvara urvalsfrågor. Målet är att skapa en mer inkluderande rekryteringsprocess. Arbetspsykologiska tester och arbetsprov kan komma att användas som en del i rekryteringsprocessen. Vänligen ladda upp relevanta examensbevis i samband med din ansökan. Läs i ansökningsformuläret hur du går tillväga om du har skyddade personuppgifter. Ansök senast 2024-04-10 via myndighetens webbplats. Arbetsgivarens diarienummer: 01306-2024-2.1.1

20 mars 2024
Sista ansökan:
10 april 2024
Utredare inom kunskapsstöd

Folkhälsomyndigheten är en nationell kunskapsmyndighet som arbetar för bättre folkhälsa. Det gör myndigheten genom att utveckla och stödja samhällets arbete med att främja hälsa, förebygga ohälsa och skydda mot hälsohot. Vår vision är en folkhälsa som stärker samhällets utveckling. Vill du arbeta med framtagande och uppföljning av kunskapsstöd inom folkhälsoområdet? Då har vi ett uppdrag som väntar på det! Vad ska du jobba med? Vi söker dig som kan arbeta med att: • Sammanställa och analysera kunskapen från såväl enskilda forskningsstudier som från systematiska översikter. • Producera målgruppsanpassade texter till exempel i form av faktablad, broschyrer och webbtexter samt följa upp användning och nytta av dessa kunskapsstöd. • Följa hälsoläget i befolkningen och de faktorer som påverkar hälsan. • Utöver detta ingår sedvanliga myndighetsuppgifter som till exempel remissvar, delta i interna och externa nätverk samt omvärldsbevakning. Resor förekommer i tjänsten. Vem söker vi? Krav för anställningen: • Masterexamen i folkhälsovetenskap, medicin, epidemiologi, statsvetenskap, samhällsvetenskap eller annat relevant område. • Mycket goda kunskaper i svenska och engelska, i såväl tal som skrift. Utöver det ser vi dessa kompetenser, förmågor och erfarenheter som viktiga för att du ska trivas hos oss: Mycket stor vikt läggs vid: • Flerårig erfarenhet av självständigt utredningsarbete från kunskapsbaserad statlig förvaltning. • Flerårig erfarenhet av att självständigt sammanställa vetenskaplig litteratur inom folkhälsoområdet. • Erfarenhet av kunskapsbaserat arbete inom alkoholområdet. • Doktorsexamen i folkhälsovetenskap, medicin, epidemiologi, statsvetenskap, samhällsvetenskap eller annat relevant område. • Personlig lämplighet för anställningen såsom mycket god samarbetsförmåga, helhetssyn, gott bemötande, analytisk och ansvarstagande. Stor vikt läggs vid: • Erfarenhet av att sprida vetenskaplig kunskap till exempel genom att skriva målgruppsanpassade rapporter, webbtexter och andra typer av presentationer. Vikt läggs vid: • Goda kunskaper om lokalt eller regionalt folkhälsoarbete. Vad gör enheten? Enheten för alkoholprevention har ett övergripande ansvar för tillsyn över verksamhetsutövare och tillsynsvägledning av regionala och lokala myndigheters tillsynsarbete enligt bestämmelserna i alkohollagstiftningen. Enheten ansvarar även för att sammanställa, analysera och förmedla kunskap inom alkoholområdet, i syfte att förebygga ohälsa. Hur är det att jobba på Folkhälsomyndigheten? Vi erbjuder utvecklande arbetsuppgifter där du kan påverka och göra skillnad. Oavsett vad du jobbar med är du med och bidrar till samhällsnytta. Det gör du tillsammans med engagerade och kompetenta kollegor i stimulerande samarbeten. Folkhälsomyndigheten är en arbetsplats som strävar efter att ge lika möjligheter till alla och att vara fri från diskriminering. Myndigheten har sin verksamhet i Solna och Östersund. Medarbetarskap och kultur på Folkhälsomyndigheten Om anställningen Du kommer att anställas som utredare med placering på vårt kontor i Solna eller Östersund. Befattningen är en särskild visstidsanställning på heltid under perioden 2024-09-01 – 2025-01-31. Som anställd vid Folkhälsomyndigheten kan du komma att bli krigsplacerad. Vissa tjänster är placerade i säkerhetsklass där svenskt medborgarskap kan vara ett krav. Säkerhetsprövning kommer då genomföras i enlighet med Säkerhetsskyddslagen (2018:585). På myndigheten kan det finnas möjlighet att teckna överenskommelse om distansarbete upp till 40 procent av din arbetstid. Är du intresserad? Vill du veta mer om anställningen är du välkommen att kontakta enhetschef Marie Risbeck, telefon 010- 205 29 24. Fackliga företrädare är för SACO Sandra Wåger, telefon 010-205 25 41, och för OFR/S Jessika Spångberg, telefon 010-205 29 22. Läs mer om hur det är att jobba hos oss Ansökan Välkommen med din ansökan till befattningen som utredare hos oss! Vi har valt att ta bort det personliga brevet ur rekryteringsprocessen. I stället ansöker du med ditt CV och genom att besvara urvalsfrågor. Målet är att skapa en mer inkluderande rekryteringsprocess. Arbetspsykologiska tester och arbetsprov kan komma att användas som en del i rekryteringsprocessen. Vänligen ladda upp relevanta examensbevis i samband med din ansökan. Läs i ansökningsformuläret hur du går tillväga om du har skyddade personuppgifter. Ansök senast 2024-04-08 via myndighetens webbplats. Arbetsgivarens diarienummer: 01007-2024-2.1.1

18 mars 2024
Sista ansökan:
8 april 2024
Utredare inom kunskapsstöd

Folkhälsomyndigheten är en nationell kunskapsmyndighet som arbetar för bättre folkhälsa. Det gör myndigheten genom att utveckla och stödja samhällets arbete med att främja hälsa, förebygga ohälsa och skydda mot hälsohot. Vår vision är en folkhälsa som stärker samhällets utveckling. Vill du arbeta med framtagande och uppföljning av kunskapsstöd inom folkhälsoområdet? Då har vi ett uppdrag som väntar på det! Vad ska du jobba med? Vi söker dig som kan arbeta med att: • Sammanställa och analysera kunskapen från såväl enskilda forskningsstudier som från systematiska översikter. • Producera målgruppsanpassade texter till exempel i form av faktablad, broschyrer och webbtexter samt följa upp användning och nytta av dessa kunskapsstöd. • Följa hälsoläget i befolkningen och de faktorer som påverkar hälsan. • Utöver detta ingår sedvanliga myndighetsuppgifter som till exempel remissvar, delta i interna och externa nätverk samt omvärldsbevakning. Resor förekommer i tjänsten. Vem söker vi? Krav för anställningen: • Masterexamen i folkhälsovetenskap, medicin, epidemiologi, statsvetenskap, samhällsvetenskap eller annat relevant område. • Mycket goda kunskaper i svenska och engelska, i såväl tal som skrift. Utöver det ser vi dessa kompetenser, förmågor och erfarenheter som viktiga för att du ska trivas hos oss: Mycket stor vikt läggs vid: • Flerårig erfarenhet av självständigt utredningsarbete från kunskapsbaserad statlig förvaltning. • Flerårig erfarenhet av att självständigt sammanställa vetenskaplig litteratur inom folkhälsoområdet. • Erfarenhet av kunskapsbaserat arbete inom alkoholområdet. • Doktorsexamen i folkhälsovetenskap, medicin, epidemiologi, statsvetenskap, samhällsvetenskap eller annat relevant område. • Personlig lämplighet för anställningen såsom mycket god samarbetsförmåga, helhetssyn, gott bemötande, analytisk och ansvarstagande. Stor vikt läggs vid: • Erfarenhet av att sprida vetenskaplig kunskap till exempel genom att skriva målgruppsanpassade rapporter, webbtexter och andra typer av presentationer. Vikt läggs vid: • Goda kunskaper om lokalt eller regionalt folkhälsoarbete. Vad gör enheten? Enheten för alkoholprevention har ett övergripande ansvar för tillsyn över verksamhetsutövare och tillsynsvägledning av regionala och lokala myndigheters tillsynsarbete enligt bestämmelserna i alkohollagstiftningen. Enheten ansvarar även för att sammanställa, analysera och förmedla kunskap inom alkoholområdet, i syfte att förebygga ohälsa. Hur är det att jobba på Folkhälsomyndigheten? Vi erbjuder utvecklande arbetsuppgifter där du kan påverka och göra skillnad. Oavsett vad du jobbar med är du med och bidrar till samhällsnytta. Det gör du tillsammans med engagerade och kompetenta kollegor i stimulerande samarbeten. Folkhälsomyndigheten är en arbetsplats som strävar efter att ge lika möjligheter till alla och att vara fri från diskriminering. Myndigheten har sin verksamhet i Solna och Östersund. Medarbetarskap och kultur på Folkhälsomyndigheten Om anställningen Du kommer att anställas som utredare med placering på vårt kontor i Solna eller Östersund. Befattningen är en särskild visstidsanställning på heltid under perioden 2024-09-01 – 2025-01-31. Som anställd vid Folkhälsomyndigheten kan du komma att bli krigsplacerad. Vissa tjänster är placerade i säkerhetsklass där svenskt medborgarskap kan vara ett krav. Säkerhetsprövning kommer då genomföras i enlighet med Säkerhetsskyddslagen (2018:585). På myndigheten kan det finnas möjlighet att teckna överenskommelse om distansarbete upp till 40 procent av din arbetstid. Är du intresserad? Vill du veta mer om anställningen är du välkommen att kontakta enhetschef Marie Risbeck, telefon 010- 205 29 24. Fackliga företrädare är för SACO Sandra Wåger, telefon 010-205 25 41, och för OFR/S Jessika Spångberg, telefon 010-205 29 22. Läs mer om hur det är att jobba hos oss Ansökan Välkommen med din ansökan till befattningen som utredare hos oss! Vi har valt att ta bort det personliga brevet ur rekryteringsprocessen. I stället ansöker du med ditt CV och genom att besvara urvalsfrågor. Målet är att skapa en mer inkluderande rekryteringsprocess. Arbetspsykologiska tester och arbetsprov kan komma att användas som en del i rekryteringsprocessen. Vänligen ladda upp relevanta examensbevis i samband med din ansökan. Läs i ansökningsformuläret hur du går tillväga om du har skyddade personuppgifter. Ansök senast 2024-04-08 via myndighetens webbplats. Arbetsgivarens diarienummer: 01007-2024-2.1.1

18 mars 2024
Sista ansökan:
8 april 2024