Kristianstads kommun jobb

Lediga jobb hos Kristianstads kommun

Specialpedagog eller speciallärare till Hammars skola
Kristianstads kommun
Speciallärare och specialpedagoger m.fl.

Kristianstads kommun har drygt 7 000 medarbetare som gör skillnad i människors vardag, varje dag. Hos oss hittar du medarbetare som brinner för välfärden och vill utveckla idéer till verklighet. Kristianstads kommun erbjuder flera olika karriärvägar så att du kan utvecklas genom hela arbetslivet. Hammars skola är belägen i bostadsområdet Hammar i Kristianstad. På skolan finns årskurserna F-3, fritidshem samt anpassad grundskola årskurs F-6. Verksamheten på skolan är uppdelad över ett flertal byggnader där hjärtat ligger i den nybyggda delen som delas med Hammars anpassade grundskola. Skolans utemiljö består av stora öppna ytor och lummiga vrår som inbjuder till både lek och rörelse. Vi prioriterar elevinflytande och ansvar samt normer och värden. Vi står inför en spännande utveckling och söker nu en specialpedagog eller speciallärare som vill vara med och bygga upp en ny särskild undervisningsgrupp för åk F-3 hos oss på Hammars skola. I rollen kommer du att ha en central funktion i att: Utforma strukturer och rutiner för gruppens verksamhet Skapa en tillgänglig och trygg lärmiljö anpassad efter elevernas behov Ansvara för planering och genomförande av undervisning Arbeta nära övrig personal i gruppen samt samverka med skolans lärare och elevhälsoteam Tillsammans skapar vi en verksamhet där varje elev får möjlighet att utvecklas utifrån sina förutsättningar. Är du engagerad, lösningsfokuserad och vill göra skillnad då kan det här vara rätt uppdrag för dig! Varmt välkommen med din ansökan! ARBETSUPPGIFTER Speciallärare Som speciallärare arbetar du med fördjupade kunskaper kring språk-, skriv- och läsutveckling/matematikutveckling med fokus på individnivå. Du använder specialpedagogiska metoder för att planera, förbereda och bedriva undervisning och stötta eleven utifrån dennes specifika svårighet. Du genomför och dokumenterar kartläggningar, utredningar och olika former av pedagogiska tester vars mål är att leda till ökad förståelse för elevens svårigheter i skolarbetet. Som speciallärare bidrar du även med din kompetens i arbetet med pedagogiska utredningar, anpassningar och åtgärdsprogram. Du arbetar för att undanröja hinder och svårigheter i lärmiljön, utveckla alternativa lärmiljöer och lärverktyg. Du är en kvalificerad samtalspartner i frågor som rör barn och elevers språk-, skriv- och läsutveckling/matematikutveckling i arbetslagsarbete samt elevhälsoteam. Specialpedagog Utifrån analyser på individ-, grupp- och organisationsnivå arbetar du handledande med fokus på grupp och organisation. Du bidrar aktivt till att kvalificerade samtal kring lärsituationer och utveckling av skolmiljön förs tillsammans med rektor, arbetslag och elevhälsoteam. Vidare stödjer du pedagogerna i att strukturera sitt arbete i syfte att underlätta elevernas inlärningssituation. Med ett salutogent förhållningssätt bidrar du till att hälsofrämjande och förebyggande arbete bedrivs. Gemensamma arbetsuppgifter Frågor rörande inkludering och värdegrund ingår som en naturlig del i din arbetsvardag. I arbetet skapar du relationer såväl internt som externt som karakteriseras av ömsesidig respekt och förtroende och du möter eleverna där de befinner sig. Du engagerar, entusiasmerar och stimulerar eleverna till lärande och eget ansvar, samt leder och organiserar arbetet så att en trygg lärandemiljö skapas som grundar sig på ömsesidig respekt och samarbete. På ett systematiskt sätt reflekterar du över och utvärderar det praktiska arbetet enskilt och tillsammans med andra. I arbetsuppgifterna ingår också att planera, prioritera och ta ansvar för din egen tid och utveckling. KVALIFIKATIONER För speciallärare krävs att du har lärarlegitimation med behörighet att som speciallärare bedriva undervisning avseende särskilt stöd i åk 1-3 i grundskolan samt speciallärarexamen med inriktning språk-, skriv- och läsutveckling/matematikutveckling. Du behöver även ha lärarlegitimation med behörighet att bedriva undervisning i åk 1-3. För specialpedagog krävs det att du har specialpedagogexamen samt lärarlegitimation för åk 1-3 i grundskolan. Uppdraget kräver att du har erfarenhet av 3 års väl vitsordat arbete med undervisning inom skolväsendet och erfarenhet av undervisning i grundskolan, åk 1-3. Som speciallärare krävs också förmåga att omsätta fördjupade kunskaper kring språk-, skriv- och läsutveckling/matematikutveckling. Som specialpedagog behöver du ha väl vitsordad förmåga att handleda. Vidare krävs god förmåga att omsätta verksamhetens uppdrag när det gäller elever i behov av särskilt stöd samt kunskap att anpassa arbetsmetoder och tillvägagångssätt till olika gruppers och individers förutsättningar. Givetvis är du väl förtrogen med aktuell forskning och har goda kunskaper avseende alternativa lärverktyg samt digitala kompensatoriska alternativa lärverktyg. Du har god kunskap om och förmåga att arbeta utifrån rådande styrdokument. Du kan systematiskt reflektera över och utvärdera det praktiska arbetet enskilt och med andra. Förmåga att se verksamheten i ett helhetsperspektiv och integrera elevhälsans arbete i verksamheten krävs. I rollen behöver du kunna använda digital teknik som redskap för att söka information, planera, kommunicera, presentera och dokumentera. Naturligtvis har du förmåga att dokumentera strukturerat och med god kvalitet. Att utöva ett situationsanpassat lärande och ledarskap som bygger på att du sätter dig in i elevernas situation och värderingar och möter dem där de befinner sig hanterar du utan svårigheter. Du skapar relationer såväl internt som externt som karakteriseras av respekt och förtroende och kan engagera, entusiasmera, stimulera och stärka eleverna till lärande och eget ansvar. För att vi ska kunna ta ställning till din ansökan ska du bifoga examensbevis samt lärarlegitimation. När vi vill erbjuda dig tjänsten krävs det att du visar upp ett utdrag ur polisens belastningsregister för att vi ska kunna anställa dig, enligt bestämmelser i 2 kap. 31-33 §§ i skollagen. ÖVRIGT Har du skyddade personuppgifter ska du inte ansöka via vår ansökningsknapp, utan kontakta HR-rekrytering via växeln 044-13 50 00 för en säker ansökningsprocess. Har du frågor kring hur du gör din ansökan, kontakta systemets support på telefon 0771-69 36 93 eller via länken https://zero.comaround.com/sv-se/.

Idag
Sista ansökan:
31 juli 2025
Biträdande verksamhetschef för grundskolan
Kristianstads kommun
Förvaltnings- och planeringschefer

Att vara biträdande verksamhetschef för alla grundskolor i Kristianstads kommun är inget vanligt uppdrag det är ett av de viktigaste uppdrag man kan ha. Det kommer att ställa höga krav på dig och utmana dig på många sätt. Men det kommer också att ge dig möjligheten att varje dag göra verklig skillnad för varje elev och med omtanke om varje medarbetare. Tillsammans med mig har du chansen att bidra till något större. Är du den jag söker för det här uppdraget? För mig som ledare börjar allt med samarbete, insikten om att ingen är starkast ensam. Relationer är centrala, det är i mötet mellan människor som utveckling sker. Ledarskap handlar inte om titlar, utan om förtroende. Det växer i vardagens handlingar, i hur du möter andra och i viljan att själv förändras Och så krävs modet. Mod att testa nytt, att misslyckas och lära om. För det är i det modiga steget som förändring börjar. Eller som Astrid Lindgren sa "En bra ledare visar vägen, inte genom makt, utan genom att inspirera" Nyfiken? Läs mer och jag ser fram emot din ansökan! /Magne ARBETSUPPGIFTER Att vara biträdande verksamhetschef inom barn- och utbildningsförvaltningen innebär att tillsammans med, och under verksamhetschefs ledning, ansvarar för och utvecklar verksamhet, medarbetare och ekonomi inom grundskolan. Som biträdande verksamhetschef arbetar du i första hand operativt under verksamhetschefs ledning inom ditt verksamhetsområde. Du rapporterar direkt till verksamhetschef som också är din närmaste chef. Du arbetar i olika grupper med olika syften för att styra, stödja och utveckla förvaltningens samtliga verksamheter. Du förväntas biträda verksamhetschef inom grundskolan med underlag och sakkunnig kompetens inför beslut, ta ansvar för och respektera fattade beslut och i verksamhetsområdet arbeta för att förankra, implementera och följa upp fattade beslut. Inom ditt verksamhetsområde leder du en grupp främst med rektorer och i förekommande fall enhetschefer och arbetar med kollegialt lärande, samsyn och likvärdighet. Du verkar för att verksamhetsområdet drivs mot uppsatta mål bl a utifrån kommunens vision, förvaltningens styrkort och verksamhetsplan. Du förväntas verka för en samarbetskultur med rektorer/enhetschefer som även möjliggör ett ändamålsenligt samarbete mellan rektorer/enhetschefer och förvaltningschef tillika skolchef. En kultur där medinflytande, positiv återkoppling och förtroendet för ledningen stärks genom de forum för dialog du, tillsammans med verksamhetschef är med och arrangerar och leder. Tillsammans med verksamhetschef verkar du för att driva systematiskt kvalitetsarbetet och skolutveckling mot ökad måluppfyllelse genom analyser av underlag och kvalitetsdialoger. Du förväntas vidare att verka mot att skapa likvärdiga utbildningsförutsättningar för barn och elever. Du kommunicerar internt och externt hur lärares undervisningsskicklighet kan se ut och tydliga förväntningar på hur rektorns pedagogiska ledarskap gör skillnad för barn och elever samt säkerställer även att ditt eget arbete bidrar. KVALIFIKATIONER Som person har du en mål- och resultatinriktad inställning med god förmåga att sätta upp mål, initiera aktiviteter och driva arbetet mot uppsatta resultat. Du är kommunikativ, med förmåga att skapa kvalitativ kommunikation och ge tydlig, konstruktiv feedback. Med en utvecklingsinriktad och strategisk ådra bidrar du aktivt till att utveckla verksamheten, fatta välgrundade beslut och analysera information ur ett långsiktigt och helhetsperspektiv. Du har en god planeringsförmåga och är skicklig på att organisera, prioritera och följa upp arbete på ett strukturerat sätt. Ditt ledarskap präglas av professionalitet, tillit och coachande förhållningssätt, där du uppmuntrar medarbetare att ta ansvar inom tydliga ramar och skapar ett klimat där människor växer. Att visa respekt och agera som en god ambassadör, både internt och externt är en självklarhet. Du har god förmåga att bygga förtroendefulla relationer samt hantera potentiella konflikter på ett konstruktivt och lösningsfokuserat sätt. Du har examen om minst 180hp från universitet eller högskola med inriktning mot skolväsendet. Genomförd statlig rektorsutbildning krävs för tjänsten. Det är meriterande om du har fortbildning för rektorer på högskolenivå, skolchefsutbildning eller annan ledarutbildning inom förskola eller skola som arbetsgivare bedömer som motsvarande, även inom handledning eller coachning. Vi vill att du har cirka 10 års aktuell arbetslivserfarenhet inom förskola eller skola, varav ca tre från en chefsbefattning inom utbildningssektorn med ansvar för verksamhet, medarbetare och ekonomi. Du har erfarenhet av arbetsmiljöarbete och samverkan med fackliga organisationer. Vi förutsätter att du har kunskaper kring de författningar och lagar som styr utbildningen inom grundskolan. Det är meriterande om du haft formellt chefsansvar för chefer. Vi ser gärna att du har erfarenhet av arbete i ledande befattning i politiskt styrd organisation eller av arbete i ledande befattning gentemot en styrelse Du är bra på att uttrycka dig på ett tydligt och professionellt sätt i det svenska språket, både muntligt och skriftligt. Naturligtvis har du god digital kompetens för att kunna utveckla verksamheten och som ett redskap i ditt dagliga arbete. När vi vill erbjuda dig tjänsten krävs det att du visar upp ett utdrag ur polisens belastningsregister för att vi ska kunna anställa dig, enligt bestämmelser i 2 kap. 31-33 §§ i skollagen. ÖVRIGT Fackliga kontaktpersoner är: Caroline Ström, Sveriges Lärare, 0734698228 Emma Persson, Vision, [email protected] Kommunal, [email protected] Agneta Roth, Vårdförbundet, [email protected] Sveriges skolledare, [email protected] Har du skyddade personuppgifter skickar du in din ansökan via post märkt med titel och referensnummer alternativt lämna din ansökan på Rådhus Skåne. Har du frågor kan nå oss via medborgarcenter 044-13 50 00. Har du frågor kring hur du gör din ansökan, kontakta systemets support på telefon 0771-69 36 93 eller via länken https://zero.comaround.com/sv-se/.

Idag
Sista ansökan:
4 augusti 2025
Lärare i åk 7-9 i matematik och ett annat ämne till Fröknegårdskolan
Kristianstads kommun
Grundskollärare

Kristianstads kommun har drygt 7 000 medarbetare som gör skillnad i människors vardag, varje dag. Hos oss hittar du medarbetare som brinner för välfärden och vill utveckla idéer till verklighet. Kristianstads kommun erbjuder flera olika karriärvägar så att du kan utvecklas genom hela arbetslivet. Fröknegårdskolan är en 4-9 skola som genomsyras av hög kompetens, arbetsmoral och glädje för sitt yrke och varandra. Det blir synligt genom att personalen alltid sätter elevernas behov i centrum och gör sitt yttersta för att eleverna ska lyckas. Hos oss har vi ett motto som är att delad glädje är dubbel glädje och delad börda är bara hälften så tung att bära. Med det arbetssättet så hjälps vi åt när det behövs kring elever, situationer etc och delar med oss från vår kompetens. Våra elever älskar sin skola vilket syns i deras nyfikenhet, engagemang för att vilja lära sig och bemötandet av kamrater och personal. Citat från elev: "På skolan finns det en stor mångfald av kulturer, etnicitet och härkomst. Det gör att man som utomstående lär sig om människors olikheter och att acceptera alla individer". Som medarbetare på skolan är du en viktig vuxen i deras utveckling mot målen. Välkommen att bli en del av vår verksamhet! ARBETSUPPGIFTER Som lärare hos oss stimulerar du elever till lärande och eget ansvarstagande. Med engagemang och entusiasm skapar du en trygg lärandemiljö som bygger på ömsesidig respekt och samarbete, genom ett gott ledarskap såväl i som utanför klassrummet. Undervisningen utformas utifrån läroplanens mål där planering, förberedelse, genomförande samt utvärdering är viktiga grundpelare. Du har positiva och höga förväntningar på eleverna och anpassar undervisningen utifrån alla elevers nivå, med fokus på elevens bästa. Via dialog skapar du goda relationer som karaktäriseras av ömsesidig respekt och förtroendefullt förhållningssätt. I din roll håller du dig à jour om händelser i omvärld och ungdomars vardag. Alternativa läroverktyg och dokumentation ingår som en naturlig del i ditt arbete. På ett systematiskt sätt reflekterar du över det praktiska arbetet och tillsammans med kollegor driver du utvecklingsarbete i arbetsgruppen/skolan. Du har också ett gemensamt ansvar både för din egen som gruppens planering och vidareutveckling. Är du ny som lärare stöttas du av en mentor för bästa vägledning i arbetet och du som är obehörig lärare kan bedriva undervisning men inte ansvara för den. Ansvar för betygsättning har en legitimerad lärare. KVALIFIKATIONER Vi söker i första hand dig med lärarlegitimation med behörighet att bedriva undervisning i årskurs 7-9 i matematik och ett annat ämne i grundskolan. I andra hand söker vi dig som har ämneskunskaper på högskolenivå i ovanstående ämnen. Det är meriterande om du har pedagogisk utbildning på högskolenivå. Vi vill att du har erfarenhet av att bedriva undervisning, har arbetat som lärare inom grundskolan och har arbetat med barn/ungdomar i åk 4-9. Du har förmåga att anpassa undervisningen utifrån varje elevs förutsättningar och dina lektioner präglas av tydliga förväntningar, arbetsro och lust att lära. Du har god förmåga att undervisa barn i behov av särskilt stöd samt förmåga att stödja eleverna i att hantera konflikter som uppstår. Du har engagemang, entusiasm och ett genuint intresse för skolans värld och hur den påverkas av omvärlden. En framgångsfaktor är att du kan skapa förtroendefulla relationer både i som utanför skolan. Vidare är du en trygg pedagogisk ledare med förmåga att kritiskt analysera eget och arbetsgruppens arbetssätt för ständig utveckling. Självklart använder du digital teknik i undervisningen och som redskap för information, planering, kommunikation och rapportering. Arbetet organiserar och strukturerar du utifrån angivna mål. Som person är du kommunikativ, lyhörd och väl förtrogen och lever upp till de yrkesetiska principerna för lärare samt har fallenhet att analysera och dokumentera elevers förmågor och kunskaper. För att vi ska kunna ta ställning till din ansökan ska du bifoga examensbevis samt lärarlegitimation. Finns inga behöriga legitimerade lärare, kan du som är obehörig anställas tidsbegränsat enligt skollagen. När vi vill erbjuda dig tjänsten krävs det att du visar upp ett utdrag ur polisens belastningsregister för att vi ska kunna anställa dig, enligt bestämmelser i 2 kap. 31-33 §§ i skollagen. ÖVRIGT Barn- och utbildningsförvaltningen bedriver pedagogisk verksamhet som sträcker sig från förskola till vuxenutbildning. I en trygg, kreativ och demokratisk miljö som värnar alla människors lika värde arbetar vi för lärande, kunskap och omsorg. Vi söker dig som vill vara med och forma framtiden! I Kristianstads kommun tillämpar vi heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Vi tillämpar också rökfri arbetstid. Har du skyddade personuppgifter ska du inte ansöka via vår ansökningsknapp, utan kontakta HR-rekrytering via växeln 044-13 50 00 för en säker ansökningsprocess. Har du frågor kring hur du gör din ansökan, kontakta systemets support på telefon 0771-69 36 93 eller via länken https://zero.comaround.com/sv-se/.

Igår
Sista ansökan:
9 juli 2025
Projekt- och plattformsledare inom hälsofrämjande och förebyggande arbete
Kristianstads kommun
Planerare och utredare m.fl.

Kristianstads kommun har drygt 7 000 medarbetare som gör skillnad i människors vardag, varje dag. Hos oss hittar du medarbetare som brinner för välfärden och vill utveckla idéer till verklighet. Kristianstads kommun erbjuder flera olika karriärvägar så att du kan utvecklas genom hela arbetslivet. Nu söker vi dig som vill vara med och driva utvecklingen mot en mer förebyggande och hållbar omsorg i rollen som projekt- och plattformsledare inom förebyggande arbete! Vi ser fram emot din ansökan! Omsorgsförvaltningen har i uppdrag från omsorgsnämnden att säkerställa en vård och omsorg i framkant. Vi satsar nu extra på att arbeta mer förebyggande och hälsofrämjande. Vår ambition är att förhindra eller fördröja problem eller behov som uppstår men också motverka att redan uppkomna problem inte förvärras för våra kunder. Det finns i dag mycket evidensbaserad kunskap kring effektiva metoder inom det förebyggande arbetet nationellt och internationellt. Samtidigt finns det ett stort behov av att utveckla och testa nya tillvägagångsätt. Vi söker nu dig som vill hjälpa oss att fokusera på de aktiviteter som ger mest effekt och som vill bli vår nya projekt- och plattformsledare inom det förebyggande området. Hos oss på omsorgsförvaltningen har vi valt att driva vårt innovationsarbete genom så kallade innovationsplattformar. I din roll kommer du att leda vår tredje innovationsplattform, som har ett särskilt fokus på det förebyggande och hälsofrämjande arbetet. Innovationsplattformen är en arbetsgrupp som du kommer att leda och som består av olika yrkesgrupper inom vår förvaltning. Arbetsgruppen arbetar tillsammans med dig för att förstå utmaningarna inom det förebyggande arbetet och ta fram idéer för nya utvecklingsprojekt. Innovationsplattformen är också en struktur för att senare kunna hålla samman flera olika utvecklingsinitiativ inom samma område. ARBETSUPPGIFTER Inledningsvis kommer du att samla kunskap om var behoven av förebyggande arbete är som störst. Det gör du genom exempelvis intervjuer, enkäter, fokusgrupper samt genom att samla in information från tidigare uppföljningar, rapporter och forskningsstudier. Samtidigt utforskar du vilka förebyggande satsningar, metoder, arbetssätt och innovationer som används hos oss och i omvärlden. Till din hjälp kommer vi bilda en innovationsplattform för det förebyggande arbetet. Du kommer att leda en grupp av medarbetare med erfarenhet av vård- och omsorgssektorn. Du ansvarar för att planera och genomföra regelbundna möten där gruppen gemensamt analyserar insikter och lärdomar för att ta fram en tydlig bild av vilka behov och utmaningar som finns, och vilka områden förvaltningen bör prioritera. I ett senare skede kommer du, i rollen som projektledare, att driva några av de föreslagna förändringarna först i form av pilotprojekt och därefter som projekt för breddinförande i alla verksamheter. För några av förslagen kommer du att behöva skriva projektansökningar och söka extern finansiering. Även för detta kan du få stöd och råd från dina kollegor i innovationsteamet. Arbete kommer ligga i linje med intentionerna i nya socialtjänstlagen och du kommer också samverka mycket med andra kommuner, men även nationellt, för att tillsammans lyckas med en omställning till ett mer förebyggande arbete. I rollen som plattformsledare och projektledare förväntas du även presentera arbetet i både interna och externa sammanhang. Då tjänsten är ny kan det tillkomma fler arbetsuppgifter och kontaktytor vilket också ger goda möjligheter till dig att forma och styra över uppdraget. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har relevant högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer lämplig för arbetsområdet, magister- eller masterutbildning är meriterande. Vidare är det meriterande om du har utbildning inom projektledning, tjänstedesign eller processorienterat arbetssätt. Du ha minst två års erfarenhet som projektledare och erfarenhet av analytiskt arbete. Det är meriterande om du har erfarenhet av att skriva projektansökningar till EU eller andra svenska finansiärer. Det är också en fördel om du har kunskap om tjänstedesign eller har arbetat med utmaningsdriven utveckling tidigare. Kommunikation och dokumentation är en viktig del i arbetet och du behöver mycket god förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift. Du ska ha erfarenhet av att skriva längre texter av god kvalitet. God datorvana och mycket goda kunskaper i Officepaketet är ett krav och vi ser gärna att du har erfarenhet av dokumentation. B-körkort är ett krav. Det är viktigt att du är självgående och initiativrik samtidigt som du är lyhörd för andras idéer och behov. Du är analytisk och kan hantera och prioritera bland mycket information samtidigt. Vidare har du en förmåga att lyssna in behov och hitta lösningar. Som person är du strukturerad och systematisk samtidigt som du har en vilja och driv till att bidra till förändring. Du trivs i sociala sammanhang och har lätt att samarbeta över organisatoriska gränser. ÖVRIGT Omsorgsförvaltningens verksamhet riktar sig till äldre och personer som har behov av funktionsstöd samt till personer med behov av hemsjukvård. Verksamheten är funktionsindelad i fyra verksamhetsområden: stöd i ordinärt boende, stöd i vård- och omsorgsboende, hälso- och sjukvård samt funktionsstöd. I förvaltningen finns också myndighetsenheten, riksgymnasiet och hjälpmedelscentrum i Östra Skåne. I Kristianstads kommun tillämpar vi heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Vi tillämpar också rökfri arbetstid. Har du skyddade personuppgifter skickar du in din ansökan via post märkt med titel och referensnummer. Du kan också lämna din ansökan på Rådhus Skåne. Har du frågor kan nå oss via växeln 044-13 50 00. Har du frågor kring hur du gör din ansökan, kontakta systemets support på telefon 0771-69 36 93 eller via länken https://zero.comaround.com/sv-se/.

Igår
Sista ansökan:
17 augusti 2025
Barn- och elevhälsochef
Kristianstads kommun
Förvaltnings- och planeringschefer

Kristianstads kommun har drygt 7 000 medarbetare som gör skillnad i människors vardag, varje dag. Hos oss hittar du medarbetare som brinner för välfärden och vill utveckla idéer till verklighet. Kristianstads kommun erbjuder flera olika karriärvägar så att du kan utvecklas genom hela arbetslivet. Vill du vara med och forma framtiden för våra barn och elever? Vi söker dig som vill driva det förebyggande och hälsofrämjande arbetet framåt på en strategisk nivå. För att sätta både barn och elevhälsa i tydligare fokus har en egen avdelning skapats och rollen som barn- och elevhälsochef ska ingå i förvaltningsledningen. Som ledningsgrupp arbetar vi för tillit, transparens och ett nyfiket lärande. Vi arbetar strukturerat och fokuserar på långsiktig kvalitet. Brinner du för det hälsofrämjande perspektivet och vill vara med och skapa och utveckla avdelningen? Har du ett hjärta för det främjande och förebyggande arbetet och vill skapa möjligheter att stödja verksamheten? Då ser vi fram emot din ansökan! Som chef i Kristianstads kommun erbjuds du ledarutveckling, ledarstöd och strukturerad uppföljning av ditt chefsuppdrag. Läs mer om chefsuppdraget i kommunens Ledarpolicy på www.Kristianstad.se. ARBETSUPPGIFTER Som avdelningschef kommer du att ingå i förvaltningsledningen som leds av förvaltningschefen, tillsammans med övriga avdelningschefer och verksamhetschefer. Förvaltningschefen är även din närmaste chef. Deltagarna i förvaltningsledningen arbetar i grupper med olika syften för att styra, stödja och utveckla förvaltningens samtliga verksamheter. Du förväntas bistå förvaltningschefen med underlag och sakkunnig kompetens inför beslut, ta ansvar för och respektera fattade beslut samt förankra, implementera och följa upp dessa inom förvaltningen. Avdelningen som du leder arbetar stödjande genom att skapa goda förutsättningar för verksamhetsområdena att arbeta mot ökad måluppfyllelse och likvärdiga utbildningsförutsättningar för barn och elever, vilket kräver lyhördhet och ett serviceinriktat förhållningssätt. Avdelningen består av professioner inom barn- och elevhälsa som exempelvis psykologer, skolläkare, specialpedagoger och logopeder. Funktionerna PLA och MLA finns på avdelningen. Arbetet sker under ledning av avdelningschefen med uppdrag inom hela förvaltningen. Du kommer att ha ett övergripande ansvar för att barn- och elevhälsans insatser och för att säkerställa att dessa följer gällande lagar och riktlinjer. Vidare kommer du att utveckla det förebyggande och hälsofrämjande arbetet med utbildningsförvaltningens barn och elever i fokus. KVALIFIKATIONER Som person har du en god förmåga att sätta upp mål, initiera aktiviteter och driva arbetet för att nå resultat. Du är kommunikativ, med förmåga att skapa kvalitativ kommunikation och ge tydlig, konstruktiv feedback. Du har förmågan att överföra information och idéer på ett effektivt sätt, att interagera med andra och att bygga relationer. Med en utvecklingsinriktad och strategiskt fokus bidrar du aktivt till att utveckla verksamheten, fatta välgrundade beslut och analysera information utifrån långsiktighet och helhetsperspektiv. Du har en god planeringsförmåga och är skicklig på att organisera, prioritera och följa upp arbete på ett strukturerat sätt. Ditt ledarskap präglas av professionalitet, tillit och coachande förhållningssätt, där du uppmuntrar medarbetare att ta ansvar inom tydliga ramar och skapar ett klimat där människor ges möjlighet att växa. Att visa respekt och agera som en god ambassadör, både internt och externt är en självklarhet. Slutligen har du god förmåga att bygga förtroendefulla relationer samt hantera potentiella konflikter på ett konstruktivt och lösningsfokuserat sätt. Du som söker har examen om minst 180hp/120p från universitet eller högskola med inriktning mot skolväsendet samt pedagogisk insikt som du förvärvat genom utbildning och erfarenhet. Har du specialpedagogexamen eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant för området elevhälsa är det meriterande. Genomförd statlig rektorsutbildning och ledarutbildning för chefer/blivande chefer är meriterande. Utbildning inom handledning eller coachning är också meriterande. Vi vill att du har tidigare arbetslivserfarenhet från skola, gymnasieskola eller anpassad skola. Du behöver ha erfarenhet från arbete som rektor alternativt biträdande rektor med ansvar för EHT-arbete. Vi vill att du har erfarenhet från att leda strategiskt elevhälsoarbete i ledande befattning. Erfarenhet av arbete i ledande befattning i politiskt styrd organisation eller av arbete i ledande befattning gentemot en styrelse är ett krav liksom erfarenhet av arbetsmiljöarbete och samverkan med fackliga organisationer. Rollen kräver att du också har kunskaper om hälso- och sjukvårdslagen liksom kunskaper om de nationella målen, förskolan och skolans roll i samhället. Du är bra på att uttrycka dig på ett tydligt och professionellt sätt i det svenska språket, både muntligt och skriftligt. Naturligtvis har du god digital kompetens för att kunna utveckla verksamheten och som ett redskap i ditt dagliga arbete. När vi vill erbjuda dig tjänsten krävs det att du visar upp ett utdrag ur polisens belastningsregister för att vi ska kunna anställa dig, enligt bestämmelser i 2 kap. 31-33 §§ i skollagen. ÖVRIGT Fackliga kontaktpersoner är: Caroline Ström, Sveriges Lärare, 0734698228 Emma Persson, Vision, [email protected] Kommunal, [email protected] Agneta Roth, Vårdförbundet, [email protected] Sveriges skolledare, [email protected] Har du skyddade personuppgifter skickar du in din ansökan via post märkt med titel och referensnummer alternativt lämna din ansökan på Rådhus Skåne. Har du frågor kan nå oss via medborgarcenter 044-13 50 00. Har du frågor kring hur du gör din ansökan, kontakta systemets support på telefon 0771-69 36 93 eller via länken https://zero.comaround.com/sv-se/.

Igår
Sista ansökan:
4 augusti 2025
Omvårdnadspersonal till Åhaga
Kristianstads kommun
Undersköterskor, hemtjänst, hemsjukvård, äldreboende och habilitering

Kristianstads kommun har drygt 7 000 medarbetare som gör skillnad i människors vardag, varje dag. Hos oss hittar du medarbetare som brinner för välfärden och vill utveckla idéer till verklighet. Kristianstads kommun erbjuder flera olika karriärvägar så att du kan utvecklas genom hela arbetslivet. Nu har du möjlighet att göra skillnad! Vi söker dig som vill arbeta kundfokuserat för att göra varje dag så bra och meningsfull som möjligt för våra äldre medborgare. Åhaga är ett vård och omsorgsboende med 29 platser, varav 19 platser har demensinriktning. Vi arbetar med stor yrkesstolthet och professionellt bemötande. Vårt mål är att alla våra kunder ska känna sig trygga och nöjda. Vi arbetar kontinuerligt med att utveckla verksamheten bland annat genom årliga utvecklingsarbeten där medarbetarnas delaktighet är viktig och sker genom skapade arbetsgrupper. Vi är Stjärnmärkta av Svenskt Demenscentrum och arbetar utifrån de nationella riktlinjerna i demensomsorgen med bland annat BPSD skattningar och checklista demens. Man arbetar på alla enheterna men huvuddelen av schemat är just nu på en demensenhet. Vi samarbetar även med andra vård- och omsorgsboenden med våra gemensamma resurser. Nu behöver vi utöka vår arbetsgrupp, är du rätt person att bli en del av vårt team? Vi ser fram emot din ansökan! ARBETSUPPGIFTER Att arbeta som undersköterska innebär att du får arbeta med något av det bästa och mest berikande som finns - att hjälpa till att göra vardagen meningsfull för våra kunder. Ett professionellt förhållningsätt och ett gott bemötande är en självklarhet för oss. Vi arbetar ständigt efter kundfokus, där vi har kundernas behov och önskemål i centrum. En viktig del i arbetet är att arbeta i team kring kunden för en god helhetssyn och du behöver vara lösningsfokuserad och kunna arbeta lugnt och medvetet med ett lågaffektivt bemötande. Vi har en positiv inställning och förståelse för vikten av god arbetsmiljö som vi skapar tillsammans. I arbetet ingår att vara kontaktperson till kunder samt att inneha ett eller flera ansvarsområden eller ombudsroller. God anhörigkontakt är viktig och som kontaktperson blir du en viktig länk för kunden till alla inblandade. Du erbjuds ett omväxlande arbete med omvårdnadsinsatser, aktiviteter och delegerade arbetsuppgifter från sjuksköterska och rehabpersonal. Administrativa uppgifter såsom dokumentation i journaler, upprätta genomförandeplaner och göra riskbedömningar är en naturlig del i arbetet. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som är undersköterska och har godkänt vård- och omsorgsprogram eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig. Det är meriterande om du har tidigare erfarenhet av arbete inom vård och omsorg, från arbete på vård- och omsorgsboende liksom om du har utbildning inom psykiatri eller demensområdet. Eftersom kommunikation och dokumentation ingår i dina arbetsuppgifter behöver du ha dokumentations- och datorvana samt behärska svenska i tal och skrift. Vi söker dig som främjar en god arbetsmiljö och finner lösningar i vardagen. Du kan motivera och entusiasmera och har ett professionellt bemötande mot alla du möter i ditt arbete. Vidare har du förmåga att självständigt planera och strukturera arbetet samtidigt som du respekterar fattade beslut. Vi vill att du är noggrann, engagerad och ansvarstagande i det arbete du utför. ÖVRIGT Omsorgsförvaltningens verksamhet riktar sig till äldre och personer som har behov av funktionsstöd samt till personer med behov av hemsjukvård. Verksamheten är funktionsindelad i fyra verksamhetsområden: stöd i ordinärt boende, stöd i vård- och omsorgsboende, hälso- och sjukvård samt funktionsstöd. I förvaltningen finns också myndighetsenheten, riksgymnasiet och hjälpmedelscentrum i Östra Skåne. I Kristianstads kommun tillämpar vi heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Vi tillämpar också rökfri arbetstid. Har du skyddade personuppgifter skickar du in din ansökan via post märkt med titel och referensnummer alternativt lämna din ansökan på Rådhus Skåne. Har du frågor kan nå oss via medborgarcenter 044-13 50 00. Har du frågor kring hur du gör din ansökan, kontakta systemets support på telefon 0771-69 36 93 eller via länken https://zero.comaround.com/sv-se/.

Igår
Sista ansökan:
15 juli 2025
Bibliotekarie med fokus på barn och unga
Kristianstads kommun
Bibliotekarier och arkivarier

Kristianstads kommun har drygt 7 000 medarbetare som gör skillnad i människors vardag, varje dag. Hos oss hittar du medarbetare som brinner för välfärden och vill utveckla idéer till verklighet. Kristianstads kommun erbjuder flera olika karriärvägar så att du kan utvecklas genom hela arbetslivet. Har du ett genuint intresse för andra människor? Brinner du för litteratur och läsning och vill arbeta utåtriktat och läsfrämjande med ett uppdrag som gör skillnad i människors liv? Då kan det vara dig vi söker! Till Gamlegårdens bibliotek söker vi nu en drivande och engagerad bibliotekarie som vill inspirera barn och unga till läslust, både på kända och ännu oprövade sätt. Biblioteket på Gamlegård är en del av stadsutveckling Näsby, med målet att bidra till utveckling av en hållbar och levande stadsdel. Biblioteken i Kristianstad är öppna mötesplatser för människor oavsett ålder, social, etnisk eller annan tillhörighet och ska ge alla lika tillgång till bibliotekets resurser. Vårt uppdrag är att stimulera läslust och språkutveckling, med särskilt fokus på barn och unga. Våra bibliotek är också centra för kulturella upplevelser. Biblioteken i Kristianstad består av stadsbiblioteket, tio filialbibliotek och bokbuss. Inom folkbiblioteksverksamheten arbetar ungefär 45 personer. Vi ser fram emot din ansökan! ARBETSUPPGIFTER Gamlegårdens bibliotek ligger i ett mångkulturellt område och är ett av kommunens mest besökta och livaktiga bibliotek. Tillsammans med dina nya kollegor ges du möjlighet att bygga ett framgångsrikt team som kan möta besökarnas behov. Biblioteket arbetar med utgångspunkt i barnkonventionen och två eftermiddagar/vecka genomförs After school-verksamhet för barn i åk 3-6 på biblioteket. På After school får barnen prova på olika kulturaktiviteter och verksamheten sker i samverkan med andra kulturaktörer i kommunen. En betydelsefull del av arbetet är att tillsammans med kollegor driva och utveckla biblioteksverksamheten i området, likaså att nätverka och samarbeta med olika lokala aktörer. Med inriktningen barn och unga har du särskilt ansvar för utveckling av barn- och ungdomsverksamheten. Det handlar om lässtimulerande arbete och programverksamhet. Här ingår bl a sagostunder, bokprat, klassbesök och medieinköp. Arbetet förutsätter ett aktivt samarbete med förskolor, skolor och andra lokala aktörer. Du blir anställd på Biblioteken i Kristianstad med placering Gamlegårdens bibliotek. Tjänstgöring och bemanning kan även ske på både stadsbibliotek och på något filialbibliotek. Arbete på kvällar och helger ingår i tjänsten. KVALIFIKATIONER Du som söker har akademisk examen inom biblioteks- och informationsvetenskap eller motsvarande utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Vi vill att du har god kännedom om litteratur, framför allt för barn och unga. Erfarenhet av läsfrämjande och språkutvecklande arbete med barn och unga krävs också för tjänsten. Som bibliotekarie är mötet med våra besökare en stor del av ditt arbete, vilket kräver att du kan kommunicera på svenska och engelska både i tal och skrift Det är meriterande om du kan kommunicera på något av Kristianstads övriga stora språk. Naturligtvis hanterar du IT-verktyg som en naturlig del i ditt arbete. Du är prestigelös och har lätt för att samarbeta med andra, vilket innebär att du lyssnar aktivt, visar empati och bemöter människor med respekt. Vi vill att du är bra på att skapa och bibehålla goda relationer, både internt och externt. Du är kreativ och innovativ person som har lätt för att skapa nya idéer, hitta nya infallsvinklar och lösningar på problem. Du söker möjligheter till förbättring av organisationen och tar initiativ till förändring. När du blir erbjuden anställning ska ett utdrag ur polisens belastnings-register uppvisas före anställning enligt bestämmelser i lagen (2013:852) om registerkontroll för arbete som innebär direkt och regelbunden kontakt med barn. ÖVRIGT Kultur- och fritidsförvaltningen ansvarar för kommunens satsningar vad gäller bland annat bibliotek, bad- och idrottsanläggningar, Kristianstads teater, Kulturhuset Barbacka, Kulturkvarteret, fritidsgårdar och föreningsbidrag. Vi arbetar över ett brett fält och är för närvarande cirka 100 medarbetare inom verksamheterna. I Kristianstads kommun tillämpar vi heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Vi tillämpar också rökfri arbetstid. Har du skyddade personuppgifter skickar du in din ansökan via post märkt med titel och referensnummer alternativt lämna din ansökan på Rådhus Skåne. Har du frågor kan nå oss via medborgarcenter 044-13 50 00. Har du frågor kring hur du gör din ansökan, kontakta systemets support på telefon 0771-69 36 93 eller via länken https://zero.comaround.com/sv-se/.

Igår
Sista ansökan:
10 augusti 2025
Enhetschef till ordinärt boende
Kristianstads kommun
Chefer inom äldreomsorg

Kristianstads kommun har drygt 7 000 medarbetare som gör skillnad i människors vardag, varje dag. Hos oss hittar du medarbetare som brinner för välfärden och vill utveckla idéer till verklighet. Kristianstads kommun erbjuder flera olika karriärvägar så att du kan utvecklas genom hela arbetslivet. Vårt fokus är att stödja våra äldre till trygghet och meningsfullhet i sitt eget hem. Arbete pågår med att fortsätta utveckla vår organisation med visionen: Tillsammans lyfter vi mot Sveriges ledande hemtjänst. Är du en av dem som vill vara med oss på resan? Omsorgsförvaltningen befinner sig i ett innovativt förändringsarbete och har en funktionsindelad organisation, detta för att få full kraft i kvalitetsarbetet. Vi söker därför dig som vill satsa din kompetens, erfarenhet, lust och energi för att, tillsammans med oss, skapa framtidens ordinära boende. Vi jobbar aktivt med individens behov i centrum och har siktet inställt på kvalitet och delaktighet för äldre som bor i ordinärt boende. Vi söker dig som vill vara med och utveckla det teambaserade arbetssättet med fokus på personcentrerad vård och som vill ingå i en ledningsgrupp som tillsammans skapar förutsättningar för likvärdig, trygg och säker hemtjänst. Vi tror att du är en ledare som tycker det är stimulerande och utmanande att driva en enhet i förändring och utveckling samt har siktet inställt på delaktighet och kvalitet med målet en meningsfull tillvaro och ökat självbestämmande för våra kunder i ordinärt boende. Vi erbjuder våra ledare varierande interna utbildningspaket och nätverksträffar som syftar till att uppnå arbetsglädje och livslångt lärande. Vi utbildar också alla chefer i UL - utvecklande ledarskap. Organisationen välkomnar och stöttar kreativa och innovativa ledare. HR, Ekonomi, IT och bemanningsfunktionen utgör ett stöd till dig som chef i det dagliga arbetet. I befattningen ingår verksamhets-, ekonomi-, personal- och arbetsmiljöansvar. Som chef i Kristianstads kommun erbjuds du ledarutveckling, ledarstöd och strukturerad uppföljning av ditt chefsuppdrag. Läs mer om chefsuppdraget i kommunens Ledarpolicy på www.Kristianstad.se. ARBETSUPPGIFTER I uppdraget ingår fullständigt chefsansvar för verksamhet, kvalitet, personal, ekonomi och arbetsmiljö. Du leder, utvecklar och följer upp arbetet inom din verksamhet och kommer att ansvara för cirka 25 medarbetare. Vidare ansvarar du för att verkställa beslut enligt gällande lagstiftning, mål, riktlinjer och policys. Du ingår i ledningsgruppen för verksamhetsområde ordinärt boende. Tillsammans med kollegor, medarbetare och verksamhetschef hittar du nya vägar och arbetssätt för att utveckla såväl verksamhetens innehåll som dina medarbetares arbetsmiljö. Du känner dig lika bekväm med frågor om ökad kundtid som med välfärdsteknologi. Din uppfattning är klar att framtidens utveckling i ordinärt boende utgår från individens behov i centrum. Som enhetschef stimulerar, engagerar och motiverar du dina medarbetare till förnyelse och utveckling genom att vara ett gott föredöme. Du har lätt för att skapa relationer, lyssnar och ger stöd samt uppmuntrar till delaktighet och kreativitet. Eftersom vi har ett multiprofessionellt hemgångsstödsteam är samarbete något du värderar mycket högt och du förstår vikten av hur en sammanhållen vård- och omsorg påverkar kvaliteten främst i ordinärt boende. Många interna såväl som externa kontakter är inget som skrämmer dig då du är prestigelös och har en god förmåga att prioritera. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har socionomutbildning, hälso- och sjukvårdsutbildning eller annan högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du har gedigen erfarenhet som chef och ledare med god kännedom om gällande lagstiftning. Vi ser gärna att du har ledarskapsutbildning, utbildning och erfarenhet av förändringsledarskap samt erfarenhet från politiskt styrd verksamhet. Kännedom om/erfarenhet av att arbeta med samverkansavtal inom offentlig sektor är en fördel. Arbetet kräver att du har erfarenhet av budgetansvar, analys och uppföljning i syfte att styra och leda samt av att driva kvalitetsutveckling gärna med hjälp av välfärdsteknologi. Du har god datorvana, kommunikationsförmåga och du behärskar svenska i tal och skrift. B-körkort är ett krav. Som person har du förmåga att kunna samarbeta och samverka internt såväl som externt och ta ansvar för verksamheten ur ett större perspektiv. Du är prestigelös och utvecklingsinriktad, har en mycket god förmåga att prioritera, planera och fatta beslut. Ett ledarskap präglat av lyhördhet, mod och tydlighet. ÖVRIGT Omsorgsförvaltningens verksamhet riktar sig till äldre och personer som har behov av funktionsstöd samt till personer med behov av hemsjukvård. Verksamheten är funktionsindelad i fyra verksamhetsområden: stöd i ordinärt boende, stöd i vård- och omsorgsboende, hälso- och sjukvård samt funktionsstöd. I förvaltningen finns också myndighetsenheten, riksgymnasiet och hjälpmedelscentrum i Östra Skåne. I Kristianstads kommun tillämpar vi heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Vi tillämpar också rökfri arbetstid. Har du skyddade personuppgifter skickar du in din ansökan via post märkt med titel och referensnummer alternativt lämna din ansökan på Rådhus Skåne. Har du frågor kan nå oss via medborgarcenter 044-13 50 00. Har du frågor kring hur du gör din ansökan, kontakta systemets support på telefon 0771-69 36 93 eller via länken https://zero.comaround.com/sv-se/.

2 dagar sedan
Sista ansökan:
17 augusti 2025
Pensionshandläggare
Kristianstads kommun
Löne- och personaladministratörer

Kristianstads kommun har drygt 7 000 medarbetare som gör skillnad i människors vardag, varje dag. Hos oss hittar du medarbetare som brinner för välfärden och vill utveckla idéer till verklighet. Kristianstads kommun erbjuder flera olika karriärvägar så att du kan utvecklas genom hela arbetslivet. Då vår pensionshandläggare går i pension i år, söker vi nu hennes efterträdare. Vi välkomnar dig som vill bli en viktig aktör i vårt serviceinriktade team, HR Lön. Du kommer bli en del i ett härligt gäng med en bra teamkänsla! Vi håller till i vårt moderna Rådhus Skåne bara ett stenkast från både buss och tåg. Vi ser fram emot din ansökan! ARBETSUPPGIFTER Din huvudsakliga arbetsuppgift är att självständigt handlägga pensioner och ge konsultativt stöd i pensions- och försäkringsfrågor. I rollen ingår att upprätta pensionsprognoser, handlägga omregleringar och löneväxlingar samt hantera kommunens tjänstepensionsavtal och avtalsförsäkringar. Som pensionshandläggare förväntas du dessutom genomföra interna informations- och utbildningsinsatser. Då vår enhet är inne i en spännande utvecklingsfas med ökad digitalisering och automatisering av personalinformations- och löneprocesser kommer en del av ditt arbete bestå i att förbättra och förenkla rutiner och arbetssätt inom hela HR Löns verksamhetsområde. KVALIFIKATIONER Vi söker dig som har gymnasieexamen och minst två års erfarenhet av pensionshandläggning inom offentlig förvaltning. Det är en fördel om du dessutom har högskoleutbildning inom personal- eller ekonomiområdet. Vi ser helst att du har aktuell erfarenhet av att arbeta med stora personal- och lönesystem, såsom Heroma och att du har goda avtalskunskaper i KAP-KL och AKAP-KR. För oss är det viktigt att vi anställer rätt person därför har dina personliga egenskaper stor betydelse för att lyckas i rollen. Det är viktigt att du är serviceinriktad och har ett pedagogiskt och konsultativt förhållningssätt. Uppgifterna kräver att du har ett gott siffersinne och att du arbetar strukturerat och noggrant. Då du i din roll samverkar med både interna och externa aktörer, förväntas du även ha god samarbetsförmåga. ÖVRIGT Kommunledningskontoret leder, samordnar, följer upp och utvecklar kommunens verksamhet utifrån en helhetssyn. Här finns verksamheter som ekonomi, HR, IT, medborgarcenter och strategiska frågor samt all gemensam service med lokalvårds-, måltids- och transportverksamheter i förvaltningen. Kommunledningskontorets arbete ska bidra till en positiv utveckling för alla som bor, arbetar, driver företag, studerar eller besöker vår kommun. Kommunstyrelsen ger ramarna och direktiven. I Kristianstads kommun tillämpar vi heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Vi tillämpar också rökfri arbetstid. Har du skyddade personuppgifter skickar du in din ansökan via post märkt med titel och referensnummer alternativt lämnar du din ansökan på Rådhus Skåne. Har du frågor kan du nå oss via medborgarcenter 044-13 50 00. Har du frågor kring hur du gör din ansökan, kontakta systemets support på telefon 0771-69 36 93 eller via länken https://zero.comaround.com/sv-se/.

2 dagar sedan
Sista ansökan:
6 augusti 2025
Biståndshandläggare till Hemgångstödet
Kristianstads kommun
Biståndsbedömare m.fl.

Kristianstads kommun har drygt 7 000 medarbetare som gör skillnad i människors vardag, varje dag. Hos oss hittar du medarbetare som brinner för välfärden och vill utveckla idéer till verklighet. Kristianstads kommun erbjuder flera olika karriärvägar så att du kan utvecklas genom hela arbetslivet. Du blir en del av ett team på totalt 29 medarbetare bestående av biståndshandläggare, sjuksköterskor, arbetsterapeuter, fysioterapeuter och undersköterskor. Vi arbetar tillsammans genom hela kundprocessen från planering på sjukhuset till att hemgångsstödstiden avslutas, cirka tre veckor efter hemkomst. Syftet med Hemgångsstöd är att skapa en trygg övergång från sjukhus eller korttidsboende till hemmet. Vi fokuserar på återhämtning, träning och rehabilitering i hemmiljö alltid med individens bästa i centrum. Vårt team har ett nära och gott samarbete med Region Skåne. Välkommen till ett meningsfullt arbete där du varje dag får bidra till att någon annan kan leva ett bättre liv. Ansök idag och bli en viktig del av vår framtid! ARBETSUPPGIFTER Som biståndshandläggare har du självständigt ansvar för handläggning, uppföljning och utvärdering av insatser enligt SoL inom omsorgsförvaltningen. Du samarbetar med flera i teamet och är underställd enhetschefen som du kommer att ha närhet till. Dina arbetsuppgifter innebär att utreda enskild människas rätt till stöd och hjälp utifrån sina behov och förutsättningar. Huvudsakligen innebär det att utreda, besluta och följa upp insatser enligt SoL. Det dagliga arbetet innefattar vårdplaneringar, dokumentation, individuella möten och samverkan med övrig personal, anhöriga och andra externa myndigheter. Dokumentation sker i Life Care. Som biståndshandläggare förväntas du bidra till att verksamheten håller en hög kvalitet med nöjda kunder. Du bidrar till ett gott arbetsklimat och teamkänsla utifrån ledorden: trygghet, självständighet och delaktighet. Vi har fin arbetsgemenskap och har ett utvecklande yrke med en mångfald av möten. KVALIFIKATIONER Du som söker har socionomexamen eller annan examen som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Vi vill att du har goda kunskaper i för området gällande lagstiftningar och har du erfarenhet av handläggning enligt SoL är det meriterande. Det är en fördel om du även har erfarenhet av handläggning i verksamhetssystemet Life Care. Eftersom dokumentation och kommunikation igår i rollen krävs goda kunskaper i det svenska språket i tal och skrift. B-körkort för manuell växellåda är ett krav. Som person är du självständig och utvecklingsinriktad med förmåga att ta ansvar. Du har lätt för att samarbeta och kommunicera i tal och skrift. Du ska även ha beslutsförmåga samt förmåga att omsätta mål och visioner till praktisk handling. ÖVRIGT Omsorgsförvaltningens verksamhet riktar sig till äldre och personer som har behov av funktionsstöd samt till personer med behov av hemsjukvård. Verksamheten är funktionsindelad i fyra verksamhetsområden: stöd i ordinärt boende, stöd i vård- och omsorgsboende, hälso- och sjukvård samt funktionsstöd. I förvaltningen finns också myndighetsenheten, riksgymnasiet och hjälpmedelscentrum i Östra Skåne. I Kristianstads kommun tillämpar vi heltid för alla, vilket innebär att alla medarbetare med tillsvidareanställning har rätt till heltid och deltid är en möjlighet. Vi tillämpar också rökfri arbetstid. Har du skyddade personuppgifter skickar du in din ansökan via post märkt med titel och referensnummer alternativt lämna din ansökan på Rådhus Skåne. Har du frågor kan nå oss via medborgarcenter 044-13 50 00. Har du frågor kring hur du gör din ansökan, kontakta systemets support på telefon 0771-69 36 93 eller via länken https://zero.comaround.com/sv-se/.

2 dagar sedan
Sista ansökan:
20 juli 2025