Ale kommun jobb

Lediga jobb hos Ale kommun

Specialpedagog till team Kyrkby/Nödinge

Vi söker dig som vill vara med och forma morgondagens Ale. Hos oss är du med och levererar service och tjänster av bästa kvalitet till Aleborna. Tillsammans skapar 2 500 medarbetare ett Ale, kommunen som fokuserar på invånarna och deras behov. Bli en av oss! Om arbetsplatsen Kyrkby/Nödinge är en F-6 skola med cirka 700 elever. Organisation är ny sedan årsskiftet och tillsammans kommer vi att skapa en F-6 enhet. Tidigare var skolorna uppdelade på två enheter, Nödinge F-3 och Kyrkby 4-6 beläget på varsin sida om en gemensam skolgård.  Arbetsuppgifter Du kommer att ha ansvar för dokumentation, pedagogiska utredningar, kartläggningar, åtgärdsprogram, arbete direkt med elever samt externa kontakter. Handledning av kollegor och regelbundna möten med arbetslag blir också en del av dina arbetsuppgifter.  Kvalifikationer Du är legitimerad och behörig lärare samt utbildad till specialpedagog. Vi ser gärna att du har arbetat på en F-6-skola. Du har god förmåga att kommunicera och värdesätter att arbeta i team där du har lätt för att samarbeta med elever, vårdnadshavare och kollegor. Du är engagerad samt har positiva förväntningar på eleverna och du utmanar och inspirerar dem till att nå sin fulla potential. Du är strukturerad och van att driva utveckling och processer i verksamheten. Du är lösningsfokuserad och kreativ. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.  Du kommer att ingå som en viktig del i vårt elevhälsoteam som för hela enheten F-6 består av tre specialpedagoger, en speciallärare, två skolsköterskor, två kuratorer, skolledning och tillgång till skolpsykolog. Skolledningen består av en rektor och tre biträdande rektorer. Övrigt Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv.  Dina personuppgifter behandlas i Varbi under rekryteringsprocessen och i den utsträckning detta är nödvändigt för att uppfylla lagstiftningen. Ansökan raderas 24 månader efter avslutande av rekrytering. Om du har ett Varbi-konto kan du använda redigeringen av din profil för att radera, ladda upp och redigera information. Kontakta annars Ale kommun. Vi vill upplysa om att din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

17 april 2024
Sista ansökan:
2 maj 2024
Specialpedagog till Bohusskolan

Vi söker dig som vill vara med och forma morgondagens Ale. Hos oss är du med och levererar service och tjänster av bästa kvalitet till Aleborna. Tillsammans skapar 2 500 medarbetare ett Ale, kommunen som fokuserar på invånarna och deras behov. Bli en av oss! Om arbetsplatsen Bohusskolan är en F-9-skola som ligger mitt i samhället Bohus. Skolan ligger på fem minuters promenad från Bohus centrum, och nås enkelt och snabbt med kollektivtrafiken. På skolan går för närvarande 620 elever. Väljer du att arbeta på Bohusskolan, möter du dagligen engagerad och hängiven personal som tar sig an sina elever och sitt arbete med stort intresse och ansvar. Arbetsuppgifter I din roll som specialpedagog/speciallärare bidrar du med kunskaper för att maximera inlärningen för elever som har behov av särskilt stöd och extra anpassningar. Arbetet sker i nära samverkan med speciallärare, specialpedagog i åk 1-3, specialpedagog i åk 7-9,  klasslärare, mentorer och fritidshemspersonal. En viktig uppgift är att handleda kollegor och skolledare i pedagogiska frågor. Du ser till att våra elever får rätt stöd samtidigt som du hela tiden arbetar för att utveckla pedagogiken. Du håller dig uppdaterad om nya rön och forskning inom specialpedagogik samt delar med dig av dina teoretiska kunskaper och din pedagogiska kompetens. Du ansöker om tilläggsbelopp, skriver handlingsplaner, upprättar åtgärdsprogram och pedagogiska utredningar samt genomför och analyserar screeningar och andra kartläggningar. I rollen ingår att arbeta med och stötta elever, både på individ- och gruppnivå. Som specialpedagog/speciallärare har du det övergripande ansvaret för flexgruppen i åk 4-6, samt ingår du i skolans elevhälsoteam. Kvalifikationer För denna tjänst krävs att du har: - specialpedagogisk/speciallärarutbildning - lärarlegitimation med behörighet att undervisa inom grundskola - kunskap i och erfarenhet av att dokumentera stödinsatser och kartlägga behov som exempelvis pedagogisk kartläggning och åtgärdsprogram - god förmåga att uttrycka dig väl på svenska i tal och skrift. Det är meriterande om du även har: - erfarenhet av att arbeta som specialpedagog/speciallärare - kunskap i och erfarenhet av läs- och skrivutveckling  - erfarenhet av att handleda lärare  - kunskap om och erfarenhet av att arbeta med elever inom NPF  - god digital kompetens med stor erfarenhet av att arbeta med digitala verktyg. För att lyckas i rollen som specialpedagog/speciallärare hos oss är det viktigt att du både har intresse och förmåga att samarbeta, kommunicera och skapa relationer med elever, kollegor, skolledare och vårdnadshavare. Du är lugn, stabil och kontrollerad i stressiga och pressade situationer. Du har ett gott omdöme i uttalanden, agerande, beslut och i mötet med andra.  Då du har ett övergripande ansvar är det extra viktigt att du är inlyssnande och strukturerad. Du planerar, organiserar och prioriterar ditt arbete på ett tydligt och effektivt sätt samt sätter upp och håller tidsramar. Du kan samtidigt hantera många olika arbetsuppgifter, arbetssätt och problem samt har lätt för att anpassa dig efter både ändrade omständigheter och utifrån verksamhetens och elevens behov. Vidare är du positiv till förändringar. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Övrigt Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv.  Dina personuppgifter behandlas i Varbi under rekryteringsprocessen och i den utsträckning detta är nödvändigt för att uppfylla lagstiftningen. Ansökan raderas 24 månader efter avslutande av rekrytering. Om du har ett Varbi-konto kan du använda redigeringen av din profil för att radera, ladda upp och redigera information. Kontakta annars Ale kommun. Vi vill upplysa om att din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

16 april 2024
Sista ansökan:
6 maj 2024
Lärare i slöjd till Drömfabriken - Da Vinciskolan

Vi söker dig som vill vara med och forma morgondagens Ale. Hos oss är du med och levererar service och tjänster av bästa kvalitet till Aleborna. Tillsammans skapar 2 500 medarbetare ett Ale, kommunen som fokuserar på invånarna och deras behov. Bli en av oss! Om arbetsplatsen Inom utbildningssektorn i Ale arbetar vi med tillitsbaserad styrning. Det innebär att vi minskar på rapporterandet och att vi möts i dialogform över alla nivåer i organisationen. Det gör vi för att vi tror på kraften i mötet och kraften i allas engagemang. Da Vinciskolan – Här är det nära till lärandet! På Da Vinciskolan får du chansen att jobba med engagerade och ambitiösa kollegor och inspirerande ungdomar i årskurs 7 till 9. Skolan har fantastiska och nyrenoverade lokaler i en vacker byggnad ritad av Gert Wingårdh. Men det riktigt fina är all aktivitet som sker inne i huset. Da Vinciskolan är en del av Ale Kulturrum och i huset finns även kommunens bibliotek, en fritidsgård och Ale kulturskola. Vi vet vikten av att möta våra elevers nyfikenhet, kreativitet och lust att lära på sätt som inspirerar och engagerar både dem och oss. Vi arbetar alltid med att skapa de allra bästa förutsättningar för alla våra elever, även de som utmanar oss allra mest. Och vi gör det tillsammans! Lärare, rektorer, arbetslagsledare, utvecklingsledare, en stark elevhälsa, resurspedagoger och en kompetent och närvarande administration bygger laget som du blir en del av. Vi tror på att lärande sker på många sätt och lägger därför stor vikt vid att våra elever ska få möjlighet att delta i både idrotts- och kulturaktiviteter. Vi är också stolta över att ha ett engagerat elevråd som hjälper oss att förbättra vår skola. Vi arbetar utifrån en helhetssyn och du förväntas dela vår vision samt delta i gemensamma aktiviteter. På Da Vinciskolan tror vi på gemensamma regler och traditioner. Vi följer dem för att bygga trygghet och trivsel. Ett stort hjärta för elevernas bästa är den viktigaste kompassen. Arbetsuppgifter Som lärare på Da Vinciskolan bedriver du en modern och kreativ undervisning och hittar strategier för att nå varje elev och stärka denne i såväl kunskapsutveckling som i den personliga utvecklingen. När lusten finns, är det lätt att lära. Därför vill vi att du jobbar med variation i undervisningen och stort engagemang för att varje elev ska hitta sin energi. Tillsammans med två kollegor bildar du ämneslaget i slöjd. I ämneslaget arbetar ni med kollegialt lärande och samverkar för att planera, utvärdera, analysera och förbättra er undervisning utifrån skolans styrdokument och elevens behov och intressen. Skolan har två välutrustade slöjdsalar. Salarna ligger i anslutning till varandra, som lärare har man alltid en kollega i rummet intill. Hos oss är du både ämneslärare och mentor för en klass tillsammans med en av dina kollegor och du ingår i ett av de tre arbetslag som finns på skolan. Ansvaret som mentor innebär, utöver ett individuellt elevansvar, även en vilja och förmåga att skapa en god sammanhållning i den klass du och din mentorskollega ansvarar för. Du samarbetar med övrig skolpersonal för en god lär- och arbetsmiljö för såväl elever som personal och deltar i skolans utvecklingsarbete. Kvalifikationer Vi söker dig som är legitimerad lärare i slöjd. Vi ser gärna att du har behörighet i ytterligare något ämne. Vi är intresserad av dig som har höga ambitioner med din lärargärning och som gärna arbetar för gemensamma mål och visioner. Du är en lagspelare som gillar samverkan och ett elevdemokratiskt arbetssätt. Du har en god förmåga att skapa och upprätthålla relationer med både barn, ungdomar och vuxna, och vet vikten av att bemöta elever med både ramar och kramar. Du är tydlig i ditt ledarskap och trygg i din yrkesroll gentemot elever, vårdnadshavare och kollegor. Du reflekterar över metoder och arbetssätt och strävar efter att utvecklas som lärare. Du har också god vana av och kännedom om att arbeta med relevanta digitala verktyg. Du har en god insikt i och kunskap om skolans styrdokument och kan på ett effektivt sätt använda dem i ditt dagliga arbete. Vidare har du en god didaktisk och pedagogisk förmåga och kan därför leda och organisera ditt arbete för att skapa studiero och en god lärandemiljö åt våra elever under hela deras skoldag. Övrigt Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv.  Dina personuppgifter behandlas i Varbi under rekryteringsprocessen och i den utsträckning detta är nödvändigt för att uppfylla lagstiftningen. Ansökan raderas 24 månader efter avslutande av rekrytering. Om du har ett Varbi-konto kan du använda redigeringen av din profil för att radera, ladda upp och redigera information. Kontakta annars Ale kommun. Vi vill upplysa om att din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

16 april 2024
Sista ansökan:
5 maj 2024
Centrala barn- och elevhälsan söker skolkurator

Vi söker dig som vill vara med och forma morgondagens Ale. Hos oss är du med och levererar service och tjänster av bästa kvalitet till Aleborna. Tillsammans skapar 2 500 medarbetare ett Ale, kommunen som fokuserar på invånarna och deras behov. Bli en av oss! Om arbetsplatsen Ale har en samlad organisation för barn- och elevhälsan i vilken kommunens skolsköterskor, skolpsykologer, skolkuratorer och skollogoped ingår. Tillsammans är vi drygt 30 personer som utgör en tvärprofessionell grupp som i första hand har ett hälsofrämjande och förebyggande uppdrag för kommunens elever. Vi är en resurs i utvecklingsfrågor och för samordning av de olika uppdragen. Vi söker dig som vill göra skillnad och stödja elevernas utveckling mot utbildningens mål! Vid ett par tillfällen varje månad träffas elevhälsans personal på gemensamma möten, både i helgrupp och professionsvis. Dessa tillfällen är uppskattade såväl för möjligheten till gemenskap och reflektion som för att få jobba tillsammans med utvecklings- och kvalitetsarbete. Vi är en ålders- och erfarenhetsmässigt bred grupp som trivs i varandras sällskap! Nu söker vi en ny skolkurator till vårt kollegium och vi hoppas att du kan vara den vi söker! Tjänsten är till största delen förlagd på Kronaskolan åk F-3, där du samarbetar med två kuratorskollegor, en som liksom du arbetar mot f-3 och en som arbetar mot 4-6. Arbetsuppgifter Som skolkurator är du en del i kommunens centrala elevhälsa och har din arbetsplats i skolans elevhälsoteam som arbetsleds av rektor. Elevhälsoteamets uppdrag är främst att arbeta främjande och förebyggande för att stötta elevers lärande, utveckling, trygghet och hälsa. Arbetet sker på elevnivå, gruppnivå och skolnivå. Arbetet som skolkurator sker i nära samarbete med lärare och övrig skolpersonal och utgår från ett salutogent förhållningssätt, inriktat på att undanröja hinder för elevers lärande, hälsa och utveckling. Med din kompetens bidrar du även till att elever i behov av särskilt stöd ges adekvat hjälp från ett psykosocialt perspektiv. I ditt uppdrag ingår bland annat att: - Bidra med kunskap om risk- och skyddsfaktorer för elevers hälsa, sociala situation, lärande, utveckling med mera. - Bidra med utredande insatser som en del i den samlade elevhälsans arbete samt att stötta elevernas utveckling och måluppfyllelse. - Ta en central roll i skolans arbete mot diskriminering och kränkande behandling. - Anmäla till socialtjänsten vid misstanke om att barn far illa, samt stötta rektor och övrig skolpersonal i anmälningsfrågor. - Erbjuda handledning, konsultation och rådgivning till skolpersonal utifrån ett skolsocialt perspektiv. - Erbjuda enskilt stöd till elever utifrån skolans uppdrag. - Samarbeta och samverka med externa aktörer, t.ex. socialtjänst, BUP och habilitering, såväl kring enskilda elever som i övergripande och preventivt arbete. Dokumentationen sker i journalprogrammet PMO. Kvalifikationer Vi söker dig som är socionom, socialpedagog med akademisk examen eller har en annan högskole- eller universitetsutbildning som arbetsgivaren bedömer som lämplig för uppdraget. Tidigare erfarenhet som skolkurator är meriterande, liksom tidigare arbete med barn och unga. Du är trygg och stabil i din yrkesroll med god ansvarskänsla, noggrannhet och flexibilitet. Du är strukturerad och tydlig i ditt arbete och arbetar både självständigt och i samverkan med andra professioner. Du tar ansvar för dina arbetsuppgifter och prioriterar dina insatser tillsammans med rektor och övrig elevhälsa. Du har lätt att kommunicera och möta människor och tycker om att arbeta med barn och ungdomar och deras vårdnadshavare. Du är professionell och respektfull i ditt bemötande av elever och i kontakten med vårdnadshavare och kollegor. Vi ser fram emot din ansökan! Övrigt Intervjuer kan komma att ske löpande under annonseringstiden. Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv.  Dina personuppgifter behandlas i Varbi under rekryteringsprocessen och i den utsträckning detta är nödvändigt för att uppfylla lagstiftningen. Ansökan raderas 24 månader efter avslutande av rekrytering. Om du har ett Varbi-konto kan du använda redigeringen av din profil för att radera, ladda upp och redigera information. Kontakta annars Ale kommun. Vi vill upplysa om att din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

16 april 2024
Sista ansökan:
30 april 2024
Miljö- och hälsoskyddsinspektör

Vi söker dig som vill vara med och forma morgondagens Ale. Hos oss är du med och levererar service och tjänster av bästa kvalitet till Aleborna. Tillsammans skapar 2 500 medarbetare ett Ale, kommunen som fokuserar på invånarna och deras behov. Bli en av oss! Om arbetsplatsen Miljöenheten består av 14 personer och är en del av samhällsbyggnadsförvaltningen. Förvaltningens uppdrag är att säkerställa att kommunens invånare har en god boende- och livsmiljö i ett långsiktigt hållbart samhälle. Miljöenheten arbetar brett med frågor rörande livsmedelskontroll, miljöbalkstillsyn och naturvårdsfrågor. Vårt uppdrag är att värna miljö och människors hälsa samt säkerställa en hållbar utveckling. Arbetsuppgifter Vi söker nu en miljö- och hälsoskyddsinspektör som främst kommer att arbeta med enskilda avlopp. Som inspektör hos oss kommer du ingå i miljöenheten och arbeta tätt tillsammans dina två närmaste kollegor med fokus på prövning och tillsyn av enskilda avlopp. Även andra arbetsuppgifter som miljöenheten ansvarar för kan förekomma. Arbetet innefattar att planera och genomföra inspektioner, handlägga ansökningar, anmälningar och klagomål samt följa upp avvikelser. Rådgivning och kontakt med bland annat allmänheten och entreprenörer är en viktig del av arbetet. Ale kommun använder ärendehanteringssystemet Castor för diarieföring, tillsynsregister och debitering. Kvalifikationer Vi söker dig som är positiv och serviceinriktad. Du uppskattar att tillsammans med dina kollegor arbeta fram lösningar på klurigheter. Du ska vara högskoleutbildad inom miljö- och hälsoskydd eller ha utbildning eller kunskaper som arbetsgivaren bedömer som likvärdiga. Erfarenhet av tillsyn enligt miljöbalken och kunskaper gällande enskilda avlopp är meriterande. Det är dock dina personliga egenskaper vi sätter störst värde på. Arbetet innebär myndighetsutövning och du har kontakt med både företagare och privatpersoner. Det är därför viktigt att du har lätt för att uttrycka dig i tal och skrift på ett pedagogiskt sätt och att du har en god känsla för service. Samtidigt måste du vara trygg med att ställa tydliga krav när det är befogat. Vi ser att du är trygg och stabil i dig själv och att du kan ta ansvar för dina arbetsuppgifter och själv strukturera och driva dina processer framåt. Du kommer vara en viktig del av vår arbetsgrupp och vi lägger stor vikt vid din personlighet. Övrigt   Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv.  Dina personuppgifter behandlas i Varbi under rekryteringsprocessen och i den utsträckning detta är nödvändigt för att uppfylla lagstiftningen. Ansökan raderas 24 månader efter avslutande av rekrytering. Om du har ett Varbi-konto kan du använda redigeringen av din profil för att radera, ladda upp och redigera information. Kontakta annars Ale kommun. Vi vill upplysa om att din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

12 april 2024
Sista ansökan:
8 maj 2024
Familjebehandlare sökes till Närvaroteam i Ale

Vi söker dig som vill vara med och forma morgondagens Ale. Hos oss är du med och levererar service och tjänster av bästa kvalitet till Aleborna. Tillsammans skapar 2 500 medarbetare ett Ale, kommunen som fokuserar på invånarna och deras behov. Bli en av oss! Om arbetsplatsen Stöd- och behandlingsenheten är individ- och familjeomsorgens öppenvård i Ale kommun. Enheten organiseras av två enhetschefer, som leder tillsammans i ett gemensamt ledarskap, samt två arbetsledare som arbetar nära arbetsgrupperna.   Enheten består av totalt 26 medarbetare som tillsammans arbetar med allt från tidiga förebyggande serviceinsatser, till intensiva, skräddarsydda insatser inom områden som våld, missbruk, kriminalitet, skolsociala utmaningar och föräldrastöd.   Vi söker nu en ny kollega till vår skolsociala plattform, Gula villan. Vill du vara med och driva och utveckla arbetet för att öka elevers skolnärvaro i Ale kommun, så är det här ett jobb för dig!   Skolan ska vara en trygg plats där man får utvecklas, där man känner sig sedd och viktig och även saknad när man inte är där.  Alla barn har rätt till utbildning och att elever är närvarande i skolan bidrar till att fler blir behöriga till gymnasiet, fler som kan vidareutbilda sig och fler som lättare får jobb.   Ale kommun har över 10 års erfarenhet av att arbeta med skolsocial samverkan för att nå elever i behov av stöd från både skola och socialtjänst. Verksamheten drivs och ägs gemensamt av förvaltningarna för skola och socialtjänst. Verksamheten är i ständig utveckling med fokus på hur vi utifrån elevernas behov kan skapa bästa möjliga förutsättningar för eleven att lyckas och bli en självförsörjande vuxen. Detta innebär att du som anställd har stora möjligheter att påverka verksamhetens utveckling.  Teamet kommer till hösten att bestå av sex medarbetare (specialpedagog, familjebehandlare och behandlare).  Är du sugen på att arbeta tvärprofessionellt mellan skola och socialtjänst för att med barnets bästa i fokus hitta lösningar på en komplex problematik – välkommen med din ansökan! Arbetsuppgifter Verksamhetens fokus är att främja skolnärvaro utifrån en systemteoretisk grund, vilket för oss innebär att verksamheten har tre primära fokusområden; eleven, familjen och skolan.  Målgruppen är elever i grundskolan F-9. Primärt arbetar vi med frånvaroproblematik men i de yngre åldrarna möter vi även utåtagerande barn.  Tillsammans med kollegor och samverkanspartners möter du elever och föräldrar och tillsammans arbetar ni för att skapa förutsättningar för eleven att återgå till en fungerande skolgång. Förändringsarbetet sker utifrån tre faser - kartläggning, förändringsarbete och vidmakthållande.  Vi erbjuder även gruppverksamheter riktade till både föräldrar och elever och du kommer att vara delaktig i att leda dessa grupper tillsammans med kollegor.  Arbetsgruppen har kontinuerlig handledning.  Tjänsten har ett flextidsavtal där du har stora möjligheter att tillsammans med dina kollegor kunna styra dina egna arbetstider. Verksamheten kräver att du har möjlighet att arbeta kvällstid 1-2 kvällar per vecka.  Kvalifikationer Högskoleutbildning inom det skolsociala området, ex socionom, socialpedagog, pedagog eller annan utbildning som arbetsgivaren finner lämplig, är tillsammans med B-körkort ett krav. Du brinner för uppdraget att arbeta med elever i skolår F-9 med skolsocial problematik.   Du är nyfiken och ser möjligheter i att arbeta mot två olika organisationer, skola och socialtjänst.   Utmaningen triggar dig att söka lösningar med elevens behov i fokus.   Du vågar och har förmågan att skynda långsamt såväl som att agera snabbt, allt efter situationen.   Du är flexibel och prestigelös och vågar tänka om när resultat inte blir som det var tänkt.   Du är trygg i din yrkesroll så att du kan arbeta okonventionellt utan att förlora fotfästet.  Du har kunskap och erfarenhet av att arbeta med barn och ungdomar samt deras anhöriga inom NPF-spektrumet och psykisk ohälsa.  Erfarenhet av samverkansarbete inom skolans och socialtjänstens område, med fokus på barn, ungdomar och familjer, samt gruppledarutbildning, är meriterande.  Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.  Välkommen med din ansökan! Övrigt Vid ett erbjudande om anställning ska ett godtagbart utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas. Utdrag beställs direkt via polisens hemsida och det kostar ingenting. Beställ belastningsregistret så snart du kan i rekryteringsprocessen.   https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/    Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv.  Dina personuppgifter behandlas i Varbi under rekryteringsprocessen och i den utsträckning detta är nödvändigt för att uppfylla lagstiftningen. Ansökan raderas 24 månader efter avslutande av rekrytering. Om du har ett Varbi-konto kan du använda redigeringen av din profil för att radera, ladda upp och redigera information. Kontakta annars Ale kommun. Vi vill upplysa om att din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

12 april 2024
Sista ansökan:
1 maj 2024
Vi söker undersköterska till Nödinge centrum hemtjänst

Vi söker dig som vill vara med och forma morgondagens Ale. Hos oss är du med och levererar service och tjänster av bästa kvalitet till Aleborna. Tillsammans skapar 2 500 medarbetare ett Ale, kommunen som fokuserar på invånarna och deras behov. Bli en av oss! Om arbetsplatsen Vi söker dig som vill vara med och utveckla äldreomsorgen och tycker om utmaningar. Att arbeta tillsammans med människor är både stimulerande och roligt. Hos oss arbetar du och dina kollegor med att stödja de äldre så att de kan leva ett så självständigt liv som möjligt. Du har en helhetssyn på människan och förstår hur du genom ditt bemötande skapar trygghet och är en viktig person för våra äldre. Nu söker vi en undersköterska till vårt fantastiska team i Nödinge centrum hemtjänst. I Nödinge centrum går eller cyklar vi till våra omsorgstagare, vi hjälps åt som ett lag och ger varandra stöttning i alla situationer.  Arbetsuppgifter I hemtjänsten utför du omvårdnads- och serviceinsatser enligt socialtjänstlagen. Du stödjer och motiverar den enskilde i det vardagliga livet genom ett lyhört, flexibelt och professionellt förhållningssätt med den enskildes självbestämmande i fokus. I ditt arbete ingår dokumentation enligt socialtjänstlagen. Vi arbetar med fast omsorgskontakt vilket innebär att du tillsammans med dina kollegor är en nyckelperson i nätverket kring omsorgstagaren. Vi erbjuder dig ett meningsfullt, lärorikt och omväxlande arbete. Att arbeta inom vård och omsorg är att göra skillnad i vardagen för de personer som är i behov av just ditt stöd och din hjälp. I arbetet ingår även att utföra ordination och delegerade uppgifter från hemsjukvården samt dokumentation av dessa enligt hälso- och sjukvårdslagen (HSL). Ale hemtjänst använder digital signering av HSL-insatser, digitala lås samt mobil dokumentation. Ale hemtjänst utför omsorg mellan kl 06.30-22.00. Påverkningsbart schema, kvällstjänstgöring och tjänstgöring varannan helg. Kvalifikationer Du är utbildad undersköterska. Du behärskar det svenska språket i tal och skrift samt har god datorvana, B-körkort och kan cykla. Erfarenhet av att arbeta inom vården är meriterande. Du kommer att ingå i ett team där din samarbetsförmåga är lika viktig som att jobba självständigt. Vi söker dig som har ett gott bemötande och förhållningssätt. Du har förmåga att skapa trygghet och lugn även i stressiga situationer. Övrigt Vi tillämpar språktest som en del i bedömningen vid anställning. I rekryteringen kommer stor vikt att läggas vid personlig lämplighet. Vid ett erbjudande om anställning behöver du kunna uppvisa ett utdrag ur polisens belastningsregister https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/   Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv.  Dina personuppgifter behandlas i Varbi under rekryteringsprocessen och i den utsträckning detta är nödvändigt för att uppfylla lagstiftningen. Ansökan raderas 24 månader efter avslutande av rekrytering. Om du har ett Varbi-konto kan du använda redigeringen av din profil för att radera, ladda upp och redigera information. Kontakta annars Ale kommun. Vi vill upplysa om att din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

12 april 2024
Sista ansökan:
30 april 2024
Projektledare digitalisering

Vi söker dig som vill vara med och forma morgondagens Ale. Hos oss är du med och levererar service och tjänster av bästa kvalitet till Aleborna. Tillsammans skapar 2 500 medarbetare ett Ale, kommunen som fokuserar på invånarna och deras behov. Bli en av oss! Om arbetsplatsen Kommunledningsförvaltningen omfattar bland annat strategiska funktioner som planering & uppföljning, digitalisering, folkhälsa, HR, säkerhet med flera. Totalt sett är vi cirka 100 medarbetare i fyra avdelningar. Arbetsuppgifter Projektledning digitalisering, med kompetens inom kravhantering. Vi söker dig som kan driva projekt självständigt för att tillsammans med verksamheten skapa nytta och värde med hjälp av teknik. Du ska kunna ta ett stort beställaransvar, med erfarenhet av kravställning gentemot leverantörer och kunna säkerställa teknik, kvalité och leverans. I tjänsten ligger att vara ett stöd vid upphandling av verksamhetssystem Brinner du för att vara med och skapa nytta och värde för medborgarna? Tycker du om att se den digitala mognaden öka i hela organisationen? Då är du den vi söker! Kvalifikationer Vi söker dig som självständigt kan driva projekt för att tillsammans med verksamheten skapa nytta och värde med hjälp av digitalisering och ändamålsenlig teknik. I rollen ingår att ta ett stort beställaransvar, med erfarenhet av kravställning gentemot leverantörer med kompetens att säkerställa att Ale väljer ändamålsenlig teknik. Tjänsten kommer att utvecklas till att vara ett stöd vid upphandling av verksamhetssystem. Vi ser gärna att du har kunskap om behandling av personuppgifter. Ditt ansvarsområde kommer att vara projektledning digitalisering, med kompetens inom kravhantering. Utbildning/erfarenhet: Universitet/högskoleutbildning inom systemvetenskap eller informationssystem med kunskap om och erfarenhet av projektledning. Meriterande: - Kunskap och erfarenhet inom kravhantering och beställarkompetens - Erfarenhet inom GDPR - Erfarenhet av offentlig verksamhet Den vi söker: - Du har en god samarbetsförmåga, är lyhörd och är bra på att kommunicera - Du är ansvarstagande och självgående och driver självständigt IT/digitaliseringsprojekt - Du kan driva, strukturera och genomföra projekt från början till slut för att nå önskat resultat - Du har specialistkunskap inom digitalisering/IT och teknikområdet - Du leder och motiverar andra i förändringsarbete, tänker nytt, använder digitaliseringens möjligheter och är ett stöd för verksamheten inom området digitalisering. Övrigt Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv.  Dina personuppgifter behandlas i Varbi under rekryteringsprocessen och i den utsträckning detta är nödvändigt för att uppfylla lagstiftningen. Ansökan raderas 24 månader efter avslutande av rekrytering. Om du har ett Varbi-konto kan du använda redigeringen av din profil för att radera, ladda upp och redigera information. Kontakta annars Ale kommun. Vi vill upplysa om att din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

12 april 2024
Sista ansökan:
3 maj 2024
Lärare i slöjd åk 3-6 till Alboskolan

Vi söker dig som vill vara med och forma morgondagens Ale. Hos oss är du med och levererar service och tjänster av bästa kvalitet till Aleborna. Tillsammans skapar 2 500 medarbetare ett Ale, kommunen som fokuserar på invånarna och deras behov. Bli en av oss! Om arbetsplatsen Då våra nuvarande lärare i slöjd går i pension söker vi två slöjdlärare i åk 3-6 till Alboskolan i Skepplanda. En slöjdlärare i textil och en i trä- och metallslöjd.  Du kommer arbeta på Alboskolan i centrala Skepplanda, det är en skola som präglas av god sammanhållning, hög kompetens och en stark tro på att vi gör varandra bättre. På skolan har vi idag 195 elever. Alboskolan har ett tätt samarbete med Garnvindeskolan F-3, som ligger 500 meter bort. Eleverna i åk 3 kommer till Alboskolan för att få sin slöjdundervisning.   Arbetsuppgifter Läroplanerna för slöjdämnet har utvecklats genom åren och idag läggs mycket fokus på hantverkstekniker, kunskaper om material, förmåga att utveckla idéer och kunna arbeta i en arbetsprocess där val och reflektion är viktigt. Eleverna ska också utveckla sin kunskap om uttryck, kvalitet och inte minst hållbar utveckling.   Som slöjdlärare planerar, genomför, utvärderar och utvecklar du undervisningen utifrån verksamhetens mål. Du ska tydligt arbeta med kunskapsmål och kunskapskrav för att eleverna ska motiveras och nå goda resultat i deras utveckling, både socialt och kunskapsmässigt. Du ser den pedagogiska dokumentationen som ett viktigt verktyg för verksamhetens och elevernas utveckling. Kvalifikationer Vi söker en kreativ slöjdlärare som brinner för att väcka elevernas intresse för hantverk och skapande. Som slöjdlärare ger du dina elever förutsättningar att utveckla idéer, överväga olika lösningar, framställa föremål och värdera resultat. Du väcker elevernas nyfikenhet att utforska och experimentera med olika material och att ta sig an utmaningar på ett kreativt sätt.  Du har lärarlegitimation med behörighet att undervisa i slöjd i årskurs 3-6.    För att trivas i rollen behöver du vara en tydlig och flexibel ledare med ett inkluderande ledarskap. Du är en engagerad medarbetare som har en god samarbetsförmåga och skapar trygghet och förtroenden genom att skapa goda relationer och lyssna in elevernas olika behov. Du möter varje elev i sin kunskapsprogression och bidrar till att utveckla lärmiljöer som uppmuntrar elevers lärande, delaktighet och inflytande. Du kommer arbeta på en skola som arbetar aktivt med digitala verktyg och lärarresurser, därför behöver du ha goda IT-kunskaper.  På Alboskolan värdesätter vi förmågan att skapa goda relationer med elever, vårdnadshavare och kollegor. Vi tror att du vill utvecklas i din roll som lärare och arbetar systematiskt med att förbättra undervisningskvalitén och bidra till skolans fortsatta utveckling.   Är du legitimerad i fler ämnen än slöjd är det meriterande.   Stor vikt kommer läggas vid personlig lämplighet. I Ale kommun tillämpar vi Heltid som norm. Heltid som norm ger dig som anställd flexibilitet i att du kan ansöka om att gå ner i tid, även när du anställs på heltid. Övrigt Enligt skollagen ska utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas av personer innan de anställs inom förskoleverksamhet, skola och skolbarnomsorg. Detta beställer du på polisens hemsida.  https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/ Tjänsten tillsätts under förutsättning att den inte tas i anspråk av redan anställd personal i kommunen.   Varmt välkommen med din ansökan!  Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv.  Dina personuppgifter behandlas i Varbi under rekryteringsprocessen och i den utsträckning detta är nödvändigt för att uppfylla lagstiftningen. Ansökan raderas 24 månader efter avslutande av rekrytering. Om du har ett Varbi-konto kan du använda redigeringen av din profil för att radera, ladda upp och redigera information. Kontakta annars Ale kommun. Vi vill upplysa om att din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

12 april 2024
Sista ansökan:
10 maj 2024
Projektledare bygg

Vi söker dig som vill vara med och forma morgondagens Ale. Hos oss är du med och levererar service och tjänster av bästa kvalitet till Aleborna. Tillsammans skapar 2 500 medarbetare ett Ale, kommunen som fokuserar på invånarna och deras behov. Bli en av oss! Om arbetsplatsen Verksamhet Fastighet som tillhör serviceförvaltningen, ansvarar för kommunens lokaler hela vägen från lokalförsörjningsplan till byggnation, förvaltning, underhåll, drift och skötsel. Totalt förvaltar vi cirka 140 000 kvm där våra hyresgäster är kommunens alla verksamheter. Vi är uppdelade i två enheter, drift och underhåll samt lokalförsörjning och totalt är vi drygt 40 medarbetare. Ale kommun gör stora satsningar och vi har många spännande byggprojekt framför oss som bland annat LSS-boenden, förskolor, grundskolor och nytt kommunhus. Vi är inne i en mycket spännande utvecklingsresa och vi hoppas du blir en av oss som är med och bidrar till att vi uppfyller uppdraget att ge kvalitativ service till Ale kommuns kärnverksamheter på ett professionellt och resurseffektivt sätt. Arbetsuppgifter Vi söker en byggprojektledare som kan vara med att driva projekt i lokalförsörjningsprocessens alla skeden från tidigt skede med idéer till överlämning till fastighetsförvaltare och verksamhet. För uppdraget ska du bland annat: - Självständigt planera och driva byggprojekt för ny- och ombyggnationer samt underhållsprojekt. - Leda och samordna projektgrupper med representanter från andra sektorer, fastighet, externa konsulter, entreprenörer och myndigheter. - Ansvara för budget och resultat för projektet genom hela projektprocessen. - Löpande rapportera projektstatus. - Ansvara för och proaktivt hantera risker i projektet. - Avropa tjänster samt medverka i att upphandla entreprenader enligt LOU. - Medverka för utveckling av fastighetsavdelningens rutiner och processer. Du kommer att tillhöra enheten lokalförsörjning som består av fem medarbetare med projektledare, lokalstrateg och administrativ förvaltare. Vår enhet ansvarar för lokalförsörjningen åt Ale kommuns verksamheter. Vi arbetar nära varandra, tar del av varandras kunskaper på bästa sätt och har även nära samarbete med systeravdelningen drift och underhåll. Enheten har många både pågående och kommande projekt och du som byggprojektledare kommer bli en naturlig del av dessa. Entreprenörsformen kan vara varierande och vi ser därför positivt på om du har erfarenhet från samverkansentreprenad. Projekten är bland annat nybyggnation, om- och tillbyggnation av LSS-boende, förskolor och skolor. Kvalifikationer - 3-årig eftergymnasial utbildning vid lärosäte inom bygg, el eller VVS eller likvärdig arbetslivserfarenhet som anses likvärdigt av arbetsgivaren. - 2 års erfarenhet av byggprojektledning eller annat som anses likvärdigt av arbetsgivaren. - Erhåller byggnadstekniska kunskaper eller inom närliggande områden såsom el eller VVS. Som person förstår och tillämpar du affärsmässiga principer och har fokus på projektets tid, ekonomi och kvalitet. Har du dessutom flerårig erfarenhet av att ha arbetat som byggprojektledare, där du självständigt ansvarat för projekt i sin helhet, ser vi det som positivt. Lika viktigt som det formella är din personlighet. Vi tror att du är en person som agerar på eget initiativ, har driv och ett resultatfokus genom hela ditt arbete. Du är en lagspelare som trivs med att samarbeta med andra och är en viktig kugge i ett förtroendeskapande arbetsklimat. Att du kommunicerar klart, tydligt och strukturerat är en förutsättning för att vara framgångsrik i tjänsten. Eftersom du kommer att ha många olika projekt igång samtidigt krävs ett analytiskt, metodiskt och systematiskt arbetssätt. Vi ser gärna att du har erfarenhet av en politiskt styrd organisation, av arbeten i tidiga skeden och varför inte rent utav Ale kommuns byggnader. B-körkort är ett krav för tjänsten. Goda kunskaper i det svenska språket, både i skrift och tal. God datorvana. Övrigt Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv.  Dina personuppgifter behandlas i Varbi under rekryteringsprocessen och i den utsträckning detta är nödvändigt för att uppfylla lagstiftningen. Ansökan raderas 24 månader efter avslutande av rekrytering. Om du har ett Varbi-konto kan du använda redigeringen av din profil för att radera, ladda upp och redigera information. Kontakta annars Ale kommun. Vi vill upplysa om att din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

11 april 2024
Sista ansökan:
24 april 2024