Utvecklingsledare, lokal och säkerhet

Om arbetsplatsen Socialförvaltningen ansvarar för äldreomsorg, individ- och familjeomsorg samt omsorg om personer med funktionsnedsättning, kommunal hälso- och sjukvård, rehabilitering, flyktingmottagning och invandrarfrågor. På enheten för Ledningsstöd & Utveckling finns utvecklingsledare med inriktning mot digitalisering, kvalitet och uppföljning samt lokal och säkerhet, verksamhetsutvecklare med olika inriktningar, systemförvaltare och MAS/MAR vars gemensamma mål är att vara ett effektivt och professionellt stöd till förvaltningens och verksamhetsområdenas mål. Arbetsuppgifter Vi söker en lyhörd och strategisk utvecklingsledare för förvaltningens lokaler och säkerhetsarbete för att utveckla, säkerställa och skapa underlag inom ansvarsområdet till relevanta processer och arbetssätt som skapar mervärde för både våra målgrupper som våra verksamheter. Din roll blir att stödja cheferna i socialförvaltningen i lokal- och säkerhetsfrågor i nära samarbete med medarbetarna på enheten för både fastighet och säkerhet. Du driver förvaltningens lokal- och säkerhetsfrågor strategiskt, strukturerat och långsiktigt för effektiva och ändamålsenliga underlag till beslut. Uppdraget genomförs i samverkan med kommunens fastighetsavdelning samt säkerhetsenhet. Du driver utvecklingsarbetet som syftar till att göra socialförvaltningen i Ale kommun mer effektiv och kvalitativ för att möta framtida utmaningar. Ditt ansvar är bland annat att vara uppdaterad kring förvaltningens lokal- och säkerhetsbehov, hantera frågor inom ansvarsområdet i rätt tid och självständigt kunna skapa underlag för kommande beslut och ställningstaganden. Du kommer att ansvara för frågor som du oftast driver på egen hand, medan andra frågor sker i samarbete med dina kollegor på enheten eller inom förvaltningen. Det är därför viktigt att du kan arbeta och ta ansvar självständigt, har förmåga att se vad som behöver hanteras och agera utifrån det. Du behöver även vara beredd på att nya, oväntade uppdrag kan aktualiseras utifrån förändrade behov inom förvaltningen. Det kan innebära att vissa uppdrag blir utanför ditt ansvarsområde. Du kommer även att arbeta med informationsklassificering för samtliga digitala system, där risk- och konsekvensanalyser, uppföljning och dokumentation i samråd med andra nyckelfunktioner utförs i din ledning. En återkommande arbetsuppgift är att ta fram olika underlag i skrift. Att genomföra utredningar, sammanställningar och tjänsteutlåtande är en del av din vardag i detta uppdrag. För att bli framgångsrik i denna roll behöver du vara van och bekväm med att föredra dina frågor för både ledningsgrupper, nämnd och andra beslutsfattare. En stor del av arbetet innefattar kontakt med externa fastighetsägare i olika fastighetsfrågor och du kommer även att vara delaktig i lokalanpassningar och nybyggnationer, där du får stor användning av dina kvalifikationer som tydlig utvecklingsledare i kombination med dina brobyggande egenskaper. Kvalifikationer För att vara framgångsrik i rollen söker vi dig som har erfarenhet av: - förändringsledning inom kommunal verksamhet - processkartläggning, effektkartläggning, nyttokalkyler och förändringsledning med metoder för behovsdriven verksamhetsutveckling - GDPR och informationssäkerhet - den lagstiftning som verksamheten omfattar såsom socialtjänstlagen - att arbeta analytiskt och strukturerat. Det är en mycket stor merit om du har erfarenhet av: - att arbeta som stödfunktion till något/några av förvaltningens huvudprocesser - att arbeta självständigt - att själv se vad som behöver prioriteras, strukturera och organisera hur det skall genomföras - arbeta lösningsinriktat och entusiasmerande. Den vi söker: - är pedagogisk, engagerande och inspirerande i sin kommunikation - är duktig på att visualisera och tala inför grupper - är självgående, initiativtagande och relationsbyggande - har förmåga att lyssna in, tolka och analysera behov - har förmåga att identifiera lämpliga lösningar utifrån ett helhetsperspektiv - har tålamod och med en förmåga att vara tydlig där du kommer att behöva både påminna i många frågor och följa upp att utförandet och avtal/riktlinjer följs. Du ser möjlighet till förändringar och skapar förutsättningar och ytor för att nya idéer och förslag kan utvecklas. Du agerar självständigt utifrån vad situationen kräver. För att trivas i rollen ska du kunna omsätta verksamhetens behov och vara drivande av utveckling som leder till ett effektivare arbetssätt. Vi ser gärna att du kan tänka nytt i arbetsrelaterade sammanhang och kan omsätta det i praktiken samt att det leder till förbättringar. Samverkan är en viktig del för framgång och du har förmåga att inspirera och engagera andra i utvecklingsarbete. Du är pedagogisk och kommunikativ i tal och skrift på svenska och har förmåga att anpassa sättet du förmedlar ditt budskap utifrån målgrupp. Genom att vara handlingskraftig strukturerar och driver du dina egna arbetsprocesser från start till mål. Kommunikativ förmåga och god pedagogik är nyckelkompetenser som vi söker. Rollen kräver många kontaktytor och nära samarbeten vilket förutsätter att du är involverande och tillitsfull och är bra på att skapa förtroendefulla relationer. I din yrkesroll är du nyfiken, modig, drivande och resultatinriktad. Mycket stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

22 april 2024
Sista ansökan:
10 maj 2024
Verksamhetschef utbildning, social hållbarhet och barn och elevhälsa

Vi söker dig som vill vara med och forma morgondagens Ale. Hos oss är du med och levererar service och tjänster av bästa kvalitet till Aleborna. Tillsammans skapar 2 500 medarbetare ett Ale, kommunen som fokuserar på invånarna och deras behov. Bli en av oss! Om arbetsplatsen Drivs du av att göra skillnad i barns och elevers utbildning både här och nu och på lång sikt? Vill du vara en del av ett sammanhang som har ett djupt engagemang för utvecklandet av utbildningen med både förbättringar och innovation? Då är detta din chans att tillsammans med oss uppleva engagemang och utveckling. Du blir en viktig del i att främja varje persons kraft att bidra lokalt och globalt, nu och i framtiden.  Vi är en utbildningsförvaltning som ständigt samskapar vår struktur och kultur. Vi arbetar systematiskt och bygger hållbara processer och vår kultur präglas av tillit. Tilliten gestaltas genom att vi visar förmåga, integritet och hjälpvillighet. I förvaltningsledningen vill vi ta helhetsgrepp på de komplexa utmaningarna och arbeta tillsammans för att lösa dem.  Vi har mycket erfarenhet att dela med oss av tillsammans med en stor vilja att ompröva och lära nytt. Vi har ett hjärta fullt av kärlek till våra barn och elever.  Med gemensam kraft  leder vi oss själva, varandra och de vi är till för mot lärande, välmående och utveckling.   Vår förvaltning är lagom stor för att mötas och ta tillvara möjligheterna till tillitsfulla relationer och dialog i alla led. Innovation och kreativitet är viktigt för oss, inom många områden måste nya lösningar till för att möta morgondagens komplexa utmaningar. Det kommer du att få möjlighet att pröva här. Vi förstärker förutsättningarna för ett nära ledarskap med ytterligare en verksamhetschef och förvaltningsledningen kommer nu att ta emot två nya verksamhetschefer, varav du kommer att vara den som ansvarar för 13 medarbetare inom tvärgående områden så som barn- och elevhälsa, flerspråkighet, studie- och yrkesvägledning, skolbibliotek, specialpedagogisk kompetens / SUG och familjecentral. Vi finns i Älvängen men rör oss över hela kommunen och har också möjlighet att arbeta på distans.  Arbetsuppgifter Du ska nå samverkan mellan verksamhetsformer och funktioner som gynnar likvärdighet och en god utbildning för alla i Ale. Du kommer att samverka både dagligen och strategiskt med tre verksamhetschefskollegor, förvaltningsledningen, inom utbildningsförvaltningen och kommunen som helhet samt med andra aktörer. Du tar ansvar för gruppers utveckling med övertygelsen att vi bara kan lyckas riktigt bra om vi gör det tillsammans. Du har ansvaret för att gemensamt leda verksamheten i linje med de politiskt fastställda inriktningsmålen, målgruppernas behov och det statliga uppdraget. Du arbetar på huvudmannanivå och nära lokal nivå med att utveckla utbildningens kvalitet.   Du har ansvar för en likvärdig tillgång till stöd och viktiga funktioner för barns och elevers utveckling, lärande och välmående. Du bidrar med kunskap och nya idéer om hur samskapandet mellan kärn- och stödverksamhet kan leda oss framåt.   Ditt ledarskap siktar mot att bygga kapacitet i organisationen genom lärande på alla nivåer och präglas av tydlighet, trygghet och mod. Du leder i nära dialog och stödjer ett hållbart ledarskap.   Du tar ansvar för ditt eget lärande och din egen utveckling för att kunna utöva ett gott ledarskap och nå nya resultat. Kvalifikationer För att lyckas i rollen ska du ha dokumenterad erfarenhet av att leda och utveckla utbildningsverksamhet från ett eller flera av områdena barn- och elevhälsa, specialpedagogik, flerspråkighet, studie- och yrkesvägledning och skolbibliotek.  Du har arbetat i en kommunal organisation och har erfarenhet av politiska processer. Som person och ledare - bygger du förtroendefulla relationer och du ser värdet av att arbeta tillsammans för allas bästa - arbetar du medvetet med kommunikation som redskap för att skapa hög förståelse och handlingskapacitet i alla led - är närvaro, mod och dialog viktiga delar i ditt ledarskap - är du trygg och prestigelös och leder såväl dig själv som medarbetare i att utvecklas i sin profession och våga vara kreativa - ser du möjligheter och nya lösningar på komplexa utmaningar. Vi ser det som meriterande med tidigare erfarenhet av att leda chefer samt att du har relevant ledarutbildning. Arbete inom socialtjänst, erfarenhet från arbete som rektor samt erfarenhet av samverkansprocesser är också meriterande samt erfarenhet av att leda innovations- och förändringsarbete. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Övrigt I denna rekryteringsprocess planeras att hålla intervjuer och genomföra testning under vecka 21-22. För de kandidater som går vidare från första intervjun är nästa urvalssteg test och därefter en andra intervju.   Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv.  Dina personuppgifter behandlas i Varbi under rekryteringsprocessen och i den utsträckning detta är nödvändigt för att uppfylla lagstiftningen. Ansökan raderas 24 månader efter avslutande av rekrytering. Om du har ett Varbi-konto kan du använda redigeringen av din profil för att radera, ladda upp och redigera information. Kontakta annars Ale kommun. Vi vill upplysa om att din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

22 april 2024
Sista ansökan:
10 maj 2024
Verksamhetschef utbildning Äldre åldrar (7-vux)

Vi söker dig som vill vara med och forma morgondagens Ale. Hos oss är du med och levererar service och tjänster av bästa kvalitet till Aleborna. Tillsammans skapar 2 500 medarbetare ett Ale, kommunen som fokuserar på invånarna och deras behov. Bli en av oss! Om arbetsplatsen Drivs du av att göra skillnad i barns och elevers utbildning både här och nu och på lång sikt? Vill du vara en del av ett sammanhang som har ett djupt engagemang för utvecklandet av utbildningen med både förbättringar och innovation? Då är detta din chans att tillsammans med oss uppleva engagemang och utveckling. Du blir en viktig del i att främja varje persons kraft att bidra lokalt och globalt, nu och i framtiden.  Vi är en utbildningsförvaltning som ständigt samskapar vår struktur och kultur. Vi arbetar systematiskt och bygger hållbara processer och vår kultur präglas av tillit. Tilliten gestaltas genom att vi visar förmåga, integritet och hjälpvillighet. I förvaltningsledningen vill vi ta helhetsgrepp på de komplexa utmaningarna och arbeta tillsammans för att lösa dem.  Vi har mycket erfarenhet att dela med oss av tillsammans med en stor vilja att ompröva och lära nytt. Vi har ett hjärta fullt av kärlek till våra barn och elever.  Med gemensam kraft  leder vi oss själva, varandra och de vi är till för mot lärande, välmående och utveckling.   Vår förvaltning är lagom stor för att mötas och ta tillvara möjligheterna till tillitsfulla relationer och dialog i alla led. Innovation och kreativitet är viktigt för oss, inom många områden måste nya lösningar till för att möta morgondagens komplexa utmaningar. Det kommer du att få möjlighet att pröva här. Vi förstärker förutsättningarna för ett nära ledarskap med ytterligare en verksamhetschef och förvaltningsledningen kommer nu att ta emot två nya verksamhetschefer, varav du kommer att vara den som ansvarar från åk 7 för grundskola och anpassad grundskola samt för gymnasium och komvux som står inför utvecklad samordning. På Ale gymnasium bedrivs idag IM och inför 2025 väntar den spännande utmaningen att starta nationella program. Vi finns i Älvängen men rör oss över hela kommunen och har också möjlighet att arbeta på distans.    Arbetsuppgifter Du ska nå samverkan mellan verksamhetsformer och funktioner som gynnar utbildningen i Ale som helhet. Du kommer att samverka både dagligen och strategiskt med tre verksamhetschefskollegor, förvaltningsledningen, inom utbildningsförvaltningen och kommunen som helhet samt med andra aktörer. Du tar ansvar för gruppers utveckling med övertygelsen att vi bara kan lyckas riktigt bra om vi gör det tillsammans. Du har ansvaret för att gemensamt leda verksamheten i linje med de politiskt fastställda inriktningsmålen, målgruppernas behov och det statliga uppdraget. Du arbetar på huvudmannanivå och nära lokal nivå med att utveckla utbildningens kvalitet och likvärdighet.   Du har ansvar för verksamhet, personal och ekonomi inom dina områden där hållbarhet och långsiktig utveckling ska stå i fokus. Du leder nio rektorer och har verksamhetsutvecklare som stöd.  Ditt ledarskap siktar mot att bygga kapacitet i organisationen genom lärande på alla nivåer och präglas av tydlighet, trygghet och mod. Du leder i nära dialog och stödjer ett hållbart ledarskap.   Du tar ansvar för ditt eget lärande och din egen utveckling för att kunna utöva ett gott ledarskap och nå nya resultat.   Kvalifikationer För att lyckas i rollen ska du ha dokumenterad erfarenhet av att leda och utveckla utbildningsverksamhet på strategisk nivå. Du har en pedagogisk utbildning i grunden, har arbetat som rektor och framgångsrikt drivit skola.   Du har arbetat i en kommunal organisation och har erfarenhet av politiska processer. Som person och ledare • bygger du förtroendefulla relationer och du ser värdet av att arbeta tillsammans för allas bästa - arbetar du medvetet med kommunikation som redskap för att skapa hög förståelse och handlingskapacitet i alla led • är närvaro, mod och dialog viktiga delar i ditt ledarskap • är du trygg och prestigelös och leder såväl dig själv som medarbetare i att utvecklas i sin profession och våga vara kreativa - Ser du möjligheter och nya lösningar på komplexa utmaningar Vi ser det som meriterande med tidigare erfarenhet av att leda chefer sam att du har ledarutbildning utöver rektorsutbildning. Du har mycket goda kunskaper i svenska och mycket god digital mognad. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.   Övrigt I denna rekryteringsprocess planeras att hålla intervjuer och genomföra testning under vecka 21-22. För de kandidater som går vidare från första intervjun är nästa urvalssteg test och därefter en andra intervju.   Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv.  Dina personuppgifter behandlas i Varbi under rekryteringsprocessen och i den utsträckning detta är nödvändigt för att uppfylla lagstiftningen. Ansökan raderas 24 månader efter avslutande av rekrytering. Om du har ett Varbi-konto kan du använda redigeringen av din profil för att radera, ladda upp och redigera information. Kontakta annars Ale kommun. Vi vill upplysa om att din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

19 april 2024
Sista ansökan:
5 maj 2024
Bibliotekarie med inriktning barn och unga, vikariat

Vi söker dig som vill vara med och forma morgondagens Ale. Hos oss är du med och levererar service och tjänster av bästa kvalitet till Aleborna. Tillsammans skapar 2 500 medarbetare ett Ale, kommunen som fokuserar på invånarna och deras behov. Bli en av oss! Om arbetsplatsen Biblioteken i Ale består av huvudbiblioteket i Nödinge samt närbiblioteken i Surte, Älvängen och Skepplanda. På biblioteken arbetar 12 bibliotekarier. Ale bibliotek ingår i Bibliotek i Väst som består av sju kommuner i närområdet. Vill du bli en del av oss bibliotekarier på Ale bibliotek? Brinner du för att arbeta med barn och deras vuxna? Då är detta en tjänst för dig!  Arbetsuppgifter Större delen av din arbetstid är förlagd till närbiblioteket i Älvängen. Där är du drivande i allt som rör barnverksamhet så som aktiviteter, arrangemang och medieplanering. Du ingår i gruppen som sköter sociala medier och du ansvarar för att skapa marknadsföringsmaterial till barn/ungas arrangemang. Du samarbetar också med andra inom kommunen för att skapa riktigt bra barnverksamhet. I allt praktiskt runt Älvängens bibliotek samarbetar du med din kollega som har ansvar för vuxenverksamheten. I Nödinge deltar du i allt det övergripande arbetet med bibliotekets barn- och ungagrupp tillsammans med fyra andra kollegor samt har informationspass. Du arbetar tillsammans med dina kollegor med utveckling av biblioteksverksamhet i hela kommunen. Du kommer att arbeta självständigt såväl som i grupp. Kvalifikationer Vi söker dig med examen i biblioteks- och informationsvetenskap. Du har erfarenhet av att ha arbetat som bibliotekarie och du har ett starkt intresse av att arbeta med läsfrämjande verksamhet för barn. Som person är du nyfiken, flexibel och har ett gott bemötande och intresse för mötet med människor. Du är utåtriktad och har lätt för att knyta kontakter med barn och deras vuxna. Vidare är du lösningsorienterad, handlingskraftig och har förmåga att se till helheten. Du är bekväm med att prata inför grupper och har god digital kompetens. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Arbetstid enligt schema. Kvälls- och helgtjänstgöring ingår. Övrigt Vid ett eventuellt erbjudande om anställning behöver du kunna uppvisa ett utdrag ur polisens belastningsregister. https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret   Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv.  Dina personuppgifter behandlas i Varbi under rekryteringsprocessen och i den utsträckning detta är nödvändigt för att uppfylla lagstiftningen. Ansökan raderas 24 månader efter avslutande av rekrytering. Om du har ett Varbi-konto kan du använda redigeringen av din profil för att radera, ladda upp och redigera information. Kontakta annars Ale kommun. Vi vill upplysa om att din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

19 april 2024
Sista ansökan:
9 maj 2024
Modersmålslärare, flera språk

Vi söker dig som vill vara med och forma morgondagens Ale. Hos oss är du med och levererar service och tjänster av bästa kvalitet till Aleborna. Tillsammans skapar 2 500 medarbetare ett Ale, kommunen som fokuserar på invånarna och deras behov. Bli en av oss! Om arbetsplatsen Enheten för flerspråkighet (EFF) är en central enhet inom utbildningsförvaltningen och levererar elevbehovsstyrda tjänster utifrån rektorsbeslut enligt Skollag 2010:800, inom studiehandledning och ämnet modersmålsundervisning. Inom enheten finns bland annat IKT-pedagoger, kvalificerat administrativt stöd samt specialpedagog för att stödja modersmålslärarnas arbete med elevernas kunskapsutveckling.  Arbetsuppgifter Som modersmålslärare (och studiehandledare om behov uppstår) möter du elever med varierande kunskaper och ålder. Du stödjer eleverna i deras språk- och kunskapsutveckling med hjälp av modersmålet. Det gör du bland annat genom ett nära samarbete med elevens undervisande lärare och mentor. Du bedriver undervisning av hög kvalitet och har ett inkluderande förhållningssätt.  Grupperna består av elever med olika kunskapsnivåer och åldrar. Som pedagog anpassar du din undervisning utifrån elevernas behov och nuläge för att stödja deras kunskapsutveckling.  Ditt arbete är mycket självständigt vilket innebär att du ansvarar för din undervisning, bedömning och betygssättning enligt kursplanen samt övriga uppgifter som kommer att ingå i ditt uppdrag. I tjänsten ingår att: planera modersmålsundervisningen utifrån kursplanen i ämnet modersmål, planera studiehandledningen utifrån elevens och ämnets behov, planera din undervisning i samarbete med ämneslärare, mentorer och övrig pedagogisk personal så att den möter elevens individuella behov, använda digitala verktyg för såväl elevernas lärande som planering och dokumentation av undervisningen, ansvara för bedömning och betygssättning samt rapportera närvaro och hantera intern och extern kommunikation. Språk som efterfrågas inför läsår 2024–2025 -Nederländska -Italienska -Franska -Finska -Samiska -Rumänska -Ungerska - Meänkieli -Oromo -Swahili Kvalifikationer Vi söker främst dig som är behörig och legitimerad modersmålslärare med erfarenhet av modersmålsundervisning och studiehandledning. Du behärskar både närundervisning och fjärrundervisning. Du har dokumenterat goda kunskaper i det aktuella språket som modersmål och har mycket goda kunskaper i svenska och i ditt modersmål i både tal och skrift. Du har lärarutbildning eller likvärdig pedagogisk utbildning och erfarenhet. Du har god kännedom om den svenska skolans läroplan, styrdokument och skolsystem. Du ingår i ett arbetslag på din enhet och i olika arbetsgrupper på kommunens skolenheter och därmed ställs krav på mycket god samarbetsförmåga. Digital kompetens är ett krav för att hantera information, dokumentation och är en naturlig del av undervisningen. Övrigt Tjänsten innebär resor mellan kommunens skolenheter. Tjänsten är en tidsbegränsad deltidsanställning för läsåret 2024–2025. Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv.  Dina personuppgifter behandlas i Varbi under rekryteringsprocessen och i den utsträckning detta är nödvändigt för att uppfylla lagstiftningen. Ansökan raderas 24 månader efter avslutande av rekrytering. Om du har ett Varbi-konto kan du använda redigeringen av din profil för att radera, ladda upp och redigera information. Kontakta annars Ale kommun. Vi vill upplysa om att din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

19 april 2024
Sista ansökan:
12 maj 2024
Specialpedagog till team Kyrkby/Nödinge

Vi söker dig som vill vara med och forma morgondagens Ale. Hos oss är du med och levererar service och tjänster av bästa kvalitet till Aleborna. Tillsammans skapar 2 500 medarbetare ett Ale, kommunen som fokuserar på invånarna och deras behov. Bli en av oss! Om arbetsplatsen Kyrkby/Nödinge är en F-6 skola med cirka 700 elever. Organisation är ny sedan årsskiftet och tillsammans kommer vi att skapa en F-6 enhet. Tidigare var skolorna uppdelade på två enheter, Nödinge F-3 och Kyrkby 4-6 beläget på varsin sida om en gemensam skolgård.  Arbetsuppgifter Du kommer att ha ansvar för dokumentation, pedagogiska utredningar, kartläggningar, åtgärdsprogram, arbete direkt med elever samt externa kontakter. Handledning av kollegor och regelbundna möten med arbetslag blir också en del av dina arbetsuppgifter.  Kvalifikationer Du är legitimerad och behörig lärare samt utbildad till specialpedagog. Vi ser gärna att du har arbetat på en F-6-skola. Du har god förmåga att kommunicera och värdesätter att arbeta i team där du har lätt för att samarbeta med elever, vårdnadshavare och kollegor. Du är engagerad samt har positiva förväntningar på eleverna och du utmanar och inspirerar dem till att nå sin fulla potential. Du är strukturerad och van att driva utveckling och processer i verksamheten. Du är lösningsfokuserad och kreativ. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.  Du kommer att ingå som en viktig del i vårt elevhälsoteam som för hela enheten F-6 består av tre specialpedagoger, en speciallärare, två skolsköterskor, två kuratorer, skolledning och tillgång till skolpsykolog. Skolledningen består av en rektor och tre biträdande rektorer. Övrigt Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv.  Dina personuppgifter behandlas i Varbi under rekryteringsprocessen och i den utsträckning detta är nödvändigt för att uppfylla lagstiftningen. Ansökan raderas 24 månader efter avslutande av rekrytering. Om du har ett Varbi-konto kan du använda redigeringen av din profil för att radera, ladda upp och redigera information. Kontakta annars Ale kommun. Vi vill upplysa om att din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

17 april 2024
Sista ansökan:
2 maj 2024
Specialpedagog till Bohusskolan

Vi söker dig som vill vara med och forma morgondagens Ale. Hos oss är du med och levererar service och tjänster av bästa kvalitet till Aleborna. Tillsammans skapar 2 500 medarbetare ett Ale, kommunen som fokuserar på invånarna och deras behov. Bli en av oss! Om arbetsplatsen Bohusskolan är en F-9-skola som ligger mitt i samhället Bohus. Skolan ligger på fem minuters promenad från Bohus centrum, och nås enkelt och snabbt med kollektivtrafiken. På skolan går för närvarande 620 elever. Väljer du att arbeta på Bohusskolan, möter du dagligen engagerad och hängiven personal som tar sig an sina elever och sitt arbete med stort intresse och ansvar. Arbetsuppgifter I din roll som specialpedagog/speciallärare bidrar du med kunskaper för att maximera inlärningen för elever som har behov av särskilt stöd och extra anpassningar. Arbetet sker i nära samverkan med speciallärare, specialpedagog i åk 1-3, specialpedagog i åk 7-9,  klasslärare, mentorer och fritidshemspersonal. En viktig uppgift är att handleda kollegor och skolledare i pedagogiska frågor. Du ser till att våra elever får rätt stöd samtidigt som du hela tiden arbetar för att utveckla pedagogiken. Du håller dig uppdaterad om nya rön och forskning inom specialpedagogik samt delar med dig av dina teoretiska kunskaper och din pedagogiska kompetens. Du ansöker om tilläggsbelopp, skriver handlingsplaner, upprättar åtgärdsprogram och pedagogiska utredningar samt genomför och analyserar screeningar och andra kartläggningar. I rollen ingår att arbeta med och stötta elever, både på individ- och gruppnivå. Som specialpedagog/speciallärare har du det övergripande ansvaret för flexgruppen i åk 4-6, samt ingår du i skolans elevhälsoteam. Kvalifikationer För denna tjänst krävs att du har: - specialpedagogisk/speciallärarutbildning - lärarlegitimation med behörighet att undervisa inom grundskola - kunskap i och erfarenhet av att dokumentera stödinsatser och kartlägga behov som exempelvis pedagogisk kartläggning och åtgärdsprogram - god förmåga att uttrycka dig väl på svenska i tal och skrift. Det är meriterande om du även har: - erfarenhet av att arbeta som specialpedagog/speciallärare - kunskap i och erfarenhet av läs- och skrivutveckling  - erfarenhet av att handleda lärare  - kunskap om och erfarenhet av att arbeta med elever inom NPF  - god digital kompetens med stor erfarenhet av att arbeta med digitala verktyg. För att lyckas i rollen som specialpedagog/speciallärare hos oss är det viktigt att du både har intresse och förmåga att samarbeta, kommunicera och skapa relationer med elever, kollegor, skolledare och vårdnadshavare. Du är lugn, stabil och kontrollerad i stressiga och pressade situationer. Du har ett gott omdöme i uttalanden, agerande, beslut och i mötet med andra.  Då du har ett övergripande ansvar är det extra viktigt att du är inlyssnande och strukturerad. Du planerar, organiserar och prioriterar ditt arbete på ett tydligt och effektivt sätt samt sätter upp och håller tidsramar. Du kan samtidigt hantera många olika arbetsuppgifter, arbetssätt och problem samt har lätt för att anpassa dig efter både ändrade omständigheter och utifrån verksamhetens och elevens behov. Vidare är du positiv till förändringar. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Övrigt Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv.  Dina personuppgifter behandlas i Varbi under rekryteringsprocessen och i den utsträckning detta är nödvändigt för att uppfylla lagstiftningen. Ansökan raderas 24 månader efter avslutande av rekrytering. Om du har ett Varbi-konto kan du använda redigeringen av din profil för att radera, ladda upp och redigera information. Kontakta annars Ale kommun. Vi vill upplysa om att din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

16 april 2024
Sista ansökan:
6 maj 2024
Lärare i slöjd till Drömfabriken - Da Vinciskolan

Vi söker dig som vill vara med och forma morgondagens Ale. Hos oss är du med och levererar service och tjänster av bästa kvalitet till Aleborna. Tillsammans skapar 2 500 medarbetare ett Ale, kommunen som fokuserar på invånarna och deras behov. Bli en av oss! Om arbetsplatsen Inom utbildningssektorn i Ale arbetar vi med tillitsbaserad styrning. Det innebär att vi minskar på rapporterandet och att vi möts i dialogform över alla nivåer i organisationen. Det gör vi för att vi tror på kraften i mötet och kraften i allas engagemang. Da Vinciskolan – Här är det nära till lärandet! På Da Vinciskolan får du chansen att jobba med engagerade och ambitiösa kollegor och inspirerande ungdomar i årskurs 7 till 9. Skolan har fantastiska och nyrenoverade lokaler i en vacker byggnad ritad av Gert Wingårdh. Men det riktigt fina är all aktivitet som sker inne i huset. Da Vinciskolan är en del av Ale Kulturrum och i huset finns även kommunens bibliotek, en fritidsgård och Ale kulturskola. Vi vet vikten av att möta våra elevers nyfikenhet, kreativitet och lust att lära på sätt som inspirerar och engagerar både dem och oss. Vi arbetar alltid med att skapa de allra bästa förutsättningar för alla våra elever, även de som utmanar oss allra mest. Och vi gör det tillsammans! Lärare, rektorer, arbetslagsledare, utvecklingsledare, en stark elevhälsa, resurspedagoger och en kompetent och närvarande administration bygger laget som du blir en del av. Vi tror på att lärande sker på många sätt och lägger därför stor vikt vid att våra elever ska få möjlighet att delta i både idrotts- och kulturaktiviteter. Vi är också stolta över att ha ett engagerat elevråd som hjälper oss att förbättra vår skola. Vi arbetar utifrån en helhetssyn och du förväntas dela vår vision samt delta i gemensamma aktiviteter. På Da Vinciskolan tror vi på gemensamma regler och traditioner. Vi följer dem för att bygga trygghet och trivsel. Ett stort hjärta för elevernas bästa är den viktigaste kompassen. Arbetsuppgifter Som lärare på Da Vinciskolan bedriver du en modern och kreativ undervisning och hittar strategier för att nå varje elev och stärka denne i såväl kunskapsutveckling som i den personliga utvecklingen. När lusten finns, är det lätt att lära. Därför vill vi att du jobbar med variation i undervisningen och stort engagemang för att varje elev ska hitta sin energi. Tillsammans med två kollegor bildar du ämneslaget i slöjd. I ämneslaget arbetar ni med kollegialt lärande och samverkar för att planera, utvärdera, analysera och förbättra er undervisning utifrån skolans styrdokument och elevens behov och intressen. Skolan har två välutrustade slöjdsalar. Salarna ligger i anslutning till varandra, som lärare har man alltid en kollega i rummet intill. Hos oss är du både ämneslärare och mentor för en klass tillsammans med en av dina kollegor och du ingår i ett av de tre arbetslag som finns på skolan. Ansvaret som mentor innebär, utöver ett individuellt elevansvar, även en vilja och förmåga att skapa en god sammanhållning i den klass du och din mentorskollega ansvarar för. Du samarbetar med övrig skolpersonal för en god lär- och arbetsmiljö för såväl elever som personal och deltar i skolans utvecklingsarbete. Kvalifikationer Vi söker dig som är legitimerad lärare i slöjd. Vi ser gärna att du har behörighet i ytterligare något ämne. Vi är intresserad av dig som har höga ambitioner med din lärargärning och som gärna arbetar för gemensamma mål och visioner. Du är en lagspelare som gillar samverkan och ett elevdemokratiskt arbetssätt. Du har en god förmåga att skapa och upprätthålla relationer med både barn, ungdomar och vuxna, och vet vikten av att bemöta elever med både ramar och kramar. Du är tydlig i ditt ledarskap och trygg i din yrkesroll gentemot elever, vårdnadshavare och kollegor. Du reflekterar över metoder och arbetssätt och strävar efter att utvecklas som lärare. Du har också god vana av och kännedom om att arbeta med relevanta digitala verktyg. Du har en god insikt i och kunskap om skolans styrdokument och kan på ett effektivt sätt använda dem i ditt dagliga arbete. Vidare har du en god didaktisk och pedagogisk förmåga och kan därför leda och organisera ditt arbete för att skapa studiero och en god lärandemiljö åt våra elever under hela deras skoldag. Övrigt Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv.  Dina personuppgifter behandlas i Varbi under rekryteringsprocessen och i den utsträckning detta är nödvändigt för att uppfylla lagstiftningen. Ansökan raderas 24 månader efter avslutande av rekrytering. Om du har ett Varbi-konto kan du använda redigeringen av din profil för att radera, ladda upp och redigera information. Kontakta annars Ale kommun. Vi vill upplysa om att din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

16 april 2024
Sista ansökan:
5 maj 2024
Miljö- och hälsoskyddsinspektör

Vi söker dig som vill vara med och forma morgondagens Ale. Hos oss är du med och levererar service och tjänster av bästa kvalitet till Aleborna. Tillsammans skapar 2 500 medarbetare ett Ale, kommunen som fokuserar på invånarna och deras behov. Bli en av oss! Om arbetsplatsen Miljöenheten består av 14 personer och är en del av samhällsbyggnadsförvaltningen. Förvaltningens uppdrag är att säkerställa att kommunens invånare har en god boende- och livsmiljö i ett långsiktigt hållbart samhälle. Miljöenheten arbetar brett med frågor rörande livsmedelskontroll, miljöbalkstillsyn och naturvårdsfrågor. Vårt uppdrag är att värna miljö och människors hälsa samt säkerställa en hållbar utveckling. Arbetsuppgifter Vi söker nu en miljö- och hälsoskyddsinspektör som främst kommer att arbeta med enskilda avlopp. Som inspektör hos oss kommer du ingå i miljöenheten och arbeta tätt tillsammans dina två närmaste kollegor med fokus på prövning och tillsyn av enskilda avlopp. Även andra arbetsuppgifter som miljöenheten ansvarar för kan förekomma. Arbetet innefattar att planera och genomföra inspektioner, handlägga ansökningar, anmälningar och klagomål samt följa upp avvikelser. Rådgivning och kontakt med bland annat allmänheten och entreprenörer är en viktig del av arbetet. Ale kommun använder ärendehanteringssystemet Castor för diarieföring, tillsynsregister och debitering. Kvalifikationer Vi söker dig som är positiv och serviceinriktad. Du uppskattar att tillsammans med dina kollegor arbeta fram lösningar på klurigheter. Du ska vara högskoleutbildad inom miljö- och hälsoskydd eller ha utbildning eller kunskaper som arbetsgivaren bedömer som likvärdiga. Erfarenhet av tillsyn enligt miljöbalken och kunskaper gällande enskilda avlopp är meriterande. Det är dock dina personliga egenskaper vi sätter störst värde på. Arbetet innebär myndighetsutövning och du har kontakt med både företagare och privatpersoner. Det är därför viktigt att du har lätt för att uttrycka dig i tal och skrift på ett pedagogiskt sätt och att du har en god känsla för service. Samtidigt måste du vara trygg med att ställa tydliga krav när det är befogat. Vi ser att du är trygg och stabil i dig själv och att du kan ta ansvar för dina arbetsuppgifter och själv strukturera och driva dina processer framåt. Du kommer vara en viktig del av vår arbetsgrupp och vi lägger stor vikt vid din personlighet. Övrigt   Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv.  Dina personuppgifter behandlas i Varbi under rekryteringsprocessen och i den utsträckning detta är nödvändigt för att uppfylla lagstiftningen. Ansökan raderas 24 månader efter avslutande av rekrytering. Om du har ett Varbi-konto kan du använda redigeringen av din profil för att radera, ladda upp och redigera information. Kontakta annars Ale kommun. Vi vill upplysa om att din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

12 april 2024
Sista ansökan:
8 maj 2024
Projektledare digitalisering

Vi söker dig som vill vara med och forma morgondagens Ale. Hos oss är du med och levererar service och tjänster av bästa kvalitet till Aleborna. Tillsammans skapar 2 500 medarbetare ett Ale, kommunen som fokuserar på invånarna och deras behov. Bli en av oss! Om arbetsplatsen Kommunledningsförvaltningen omfattar bland annat strategiska funktioner som planering & uppföljning, digitalisering, folkhälsa, HR, säkerhet med flera. Totalt sett är vi cirka 100 medarbetare i fyra avdelningar. Arbetsuppgifter Projektledning digitalisering, med kompetens inom kravhantering. Vi söker dig som kan driva projekt självständigt för att tillsammans med verksamheten skapa nytta och värde med hjälp av teknik. Du ska kunna ta ett stort beställaransvar, med erfarenhet av kravställning gentemot leverantörer och kunna säkerställa teknik, kvalité och leverans. I tjänsten ligger att vara ett stöd vid upphandling av verksamhetssystem Brinner du för att vara med och skapa nytta och värde för medborgarna? Tycker du om att se den digitala mognaden öka i hela organisationen? Då är du den vi söker! Kvalifikationer Vi söker dig som självständigt kan driva projekt för att tillsammans med verksamheten skapa nytta och värde med hjälp av digitalisering och ändamålsenlig teknik. I rollen ingår att ta ett stort beställaransvar, med erfarenhet av kravställning gentemot leverantörer med kompetens att säkerställa att Ale väljer ändamålsenlig teknik. Tjänsten kommer att utvecklas till att vara ett stöd vid upphandling av verksamhetssystem. Vi ser gärna att du har kunskap om behandling av personuppgifter. Ditt ansvarsområde kommer att vara projektledning digitalisering, med kompetens inom kravhantering. Utbildning/erfarenhet: Universitet/högskoleutbildning inom systemvetenskap eller informationssystem med kunskap om och erfarenhet av projektledning. Meriterande: - Kunskap och erfarenhet inom kravhantering och beställarkompetens - Erfarenhet inom GDPR - Erfarenhet av offentlig verksamhet Den vi söker: - Du har en god samarbetsförmåga, är lyhörd och är bra på att kommunicera - Du är ansvarstagande och självgående och driver självständigt IT/digitaliseringsprojekt - Du kan driva, strukturera och genomföra projekt från början till slut för att nå önskat resultat - Du har specialistkunskap inom digitalisering/IT och teknikområdet - Du leder och motiverar andra i förändringsarbete, tänker nytt, använder digitaliseringens möjligheter och är ett stöd för verksamheten inom området digitalisering. Övrigt Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka och välkomnar därför sökande med olika bakgrund. Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv.  Dina personuppgifter behandlas i Varbi under rekryteringsprocessen och i den utsträckning detta är nödvändigt för att uppfylla lagstiftningen. Ansökan raderas 24 månader efter avslutande av rekrytering. Om du har ett Varbi-konto kan du använda redigeringen av din profil för att radera, ladda upp och redigera information. Kontakta annars Ale kommun. Vi vill upplysa om att din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

12 april 2024
Sista ansökan:
3 maj 2024