Lediga jobb hos Borås kommun
Du vill göra skillnad och vara med när vi formar framtiden. Hos oss får du förtroende, utvecklingsmöjligheter och kunniga kollegor. Vi arbetar tillsammans och är övertygade om att alla människor vill och kan lära. Dalsjöskolan är en skola där personal och elever trivs och arbetar för goda studieresultat. Dalsjöskolan är en 4-9 skola med 640 elever och cirka 90 personal. Vi har tre paralleller på mellanstadiet och sex på högstadiet. Skolan är en arbetsplats med positiv atmosfär och vi arbetar tillsammans utifrån aktuell forskning. Hos oss får du stora möjligheter att utvecklas i din roll. Vi har ett väl fungerande elevhälsoteam som består av specialpedagog, skolsköterska, skolpsykolog och kurator som arbetar förebyggande med ett nära samarbete till medarbetarna. På Dalsjöskolan finns även en kommungemensam särskild undervisningsgrupp för årskurs 4-9. Fritidsledare på Dalsjöskolan 7-9 Arbetsuppgifter Som fritidsledare på Dalsjöskolan kommer du att arbeta i skolans cafeteria. För att cafeterian ska fungera har du ansvar för helheten med beställningar och tillverkning. Du ser till så att det finns varor till försäljning med fokus på ett hälsosamt utbud. Kreativitet kring detta beaktas extra. I skolans Cafeteria samlas eleverna när de har håltimmar eller längre raster. Som fritidsledare ordnar du tävlingar och spel, gärna med pedagogiska inslag, men är också behjälplig med läxor och ser till så att eleverna följer sina scheman. Som fritidsledare är du en trygg vuxen person för våra elever som finns nära till hands, därför är det viktigt att du är duktig på att skapa förtroendefulla relationer. Du tillhör ämneslaget resurser men kommer att samarbeta med all personal på skolan. Övrig information Läs mer om Borås Stad som arbetsgivare. Kvalifikationer Du som söker har eftergymnasial utbildning som fritidsledare eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du har dokumenterad erfarenhet av att arbeta med barn och unga. Vi söker dig som har ett gediget intresse i dagens skola och de ungdomar som går där. Du är en trygg ledare som har lätt för att skapa förtroendefulla relationer med barn och unga och som med tydlighet och värme kan sätta gränser när det behövs. Du vill lyfta skolans cafeteria till den viktiga och centrala funktion som den har på Dalsjöskolan. Ansökan Din ansökan med bifogade dokument skickar du via vår ansökningsfunktion som du når via "Sök tjänst" nedan.
Har du ett genuint intresse för barns lärande och utveckling? Letar du efter ett meningsfullt jobb med utvecklingsmöjligheter? Vi skapar förutsättningar för barnens lust att lära och möjlighet att lyckas. Välkommen att forma framtiden med oss - det livslånga lärandet börjar i förskolan! Björkgården är en av Borås Stads fem litteraturdiplomerade förskolor. Vi har ett nära samarbete med bibliotekspedagog och bokbussen besöker förskolan varje månad. Genom litteratur arbetar vi för att stimulera barnens språk- och läsutveckling Vi har stor tillgång till litteratur i vårt sagorum, minibibliotek för hemlån av böcker samt inspirerande litteratur i varje lärmiljö. Under läsåret arbetar vi utifrån en gemensam barnbok som tema för hela förskolan. Boken används som grund för att på ett lustfyllt sätt bedriva undervisningsprocesser utifrån läroplansmålen och väva in dem i bokens berättelse, bilder och karaktärer. Björkgården deltar i ERASMUS-projektet 100 språk 100 miljöer. Syftet med projektet är att få fördjupad kunskap kring att planera och utföra undervisning utifrån det vidgade språkbegreppet samt att utveckla våra lärmiljöer. Barnen ska ges möjlighet att använda sig av olika uttryckssätt, utöver det verbala, så som bild, musik, dans, rörelse och drama. På Björkgårdens förskola arbetar vi för att alla ska känna sig välkomna och trygga. Dialogen vi för håller en professionell nivå där vi sätter barnet i centrum. Vår undervisning utgår från varje barns behov och intressen där förskolans läroplan ligger som grund. Vi möter varje barn utifrån deras förutsättningar med ett lågaffektivt förhållningssätt och där barnens nyfikenhet är grunden till all undervisning och lärande. Förskollärare till Björkgården - litteraturdiplomerad förskola Arbetsuppgifter Din arbetsuppgift som förskollärare är att tillsammans i arbetslaget skapa bästa förutsättningar för barns utveckling och lärande. Du tillsammans med dina kollegor driver förskolans utveckling framåt genom kollegialt lärande. Du ansvarar för undervisningen och att barns lärande och utveckling dokumenteras, följs upp och analyseras. Du arbetar aktivt med att främja barnens förmåga att vara delaktiga och utöva inflytande över sin utbildning genom att lyssna in barns uppfattningar, åsikter och behov. Du har pedagogisk utvecklingstid inlagt i schemat där det både finns tid för reflektion i arbetslaget, kollegialt lärande samt enskild planering. Övrig information Inom Förskoleförvaltningen har vi fria pedagogiska luncher, arbetskläder och du som förskollärare har dessutom i genomsnitt fem timmar planeringstid i veckan. Vi erbjuder även utbildad mentor om du är ny inom yrket, samt möjligheter till fortbildning och kollegialt lärande. Läs mer om oss och hur det är att jobba i förskolan! Inom Borås Stad vill vi skapa förutsättningar för en bra balans mellan arbete och fritid. Förutom meningsfulla arbetsuppgifter, goda arbetsvillkor och professionella arbetskamrater erbjuder vi personalförmåner för att du som medarbetare ska trivas och må bra, både fysiskt och psykiskt. Borås Stad tillämpar även rökfri arbetstid. Vill du veta mer om våra förmåner kan du läsa vidare på ersättningar och förmåner. Kvalifikationer Vi söker dig som är legitimerad förskollärare med en stor portion upptäckarlust för att kunna ge våra barn den bästa möjliga pedagogiska starten i det livslånga lärandet. Vi vill ta till vara på varandras olikheter för att tillsammans lära oss mer och ser samverkan som naturlig för att organisera dagen så att kompetenser nyttjas på bästa sätt. Vi ser fram emot att träffa dig som har lätt för att samarbeta samtidigt som du kan arbeta självständigt. Det är viktigt att du trivs med att ta eget ansvar, vill utvecklas och hjälpa till att driva utbildningen framåt. Du har en positiv grundsyn, ett reflekterande arbetssätt samt arbetar med nyfiken respekt för barnen, deras självständighet och deras inflytande. För att skapa förtroendefulla relationer är det viktigt att alla hos oss har ett engagerat och positivt förhållningssätt till alla människor vi möter på förskolan. Oavsett om du är nyexaminerad förskollärare eller har arbetat länge är du varmt välkommen att söka. Tjänsten tillsätts under förutsättning att erforderliga beslut fattas. Ansökan Din ansökan med bifogade dokument skickar du via vår ansökningsfunktion som du når via "Sök jobbet" nedan.
Vård- och äldreförvaltningen i Borås Stad arbetar mot målet att både yngre och äldre invånare som är i behov av vård, omsorg och service, likväl som hälso- och sjukvård samt förebyggande hälsoarbete, ska ha ett gott liv varje dag. Förvaltningen består av ca 2 500 medarbetare varav ca 700 arbetar inom den kommunala hemtjänsten. Nu söker hemtjänst Druvefors ett Servicebiträde! Vi som jobbar inom hemtjänst Druvefors är ett härligt gäng bestående av undersköterskor, vårdbiträden, servicebiträden, chefer, samordnare och hemtjänstkoordinatorer. Hos oss arbetar män och kvinnor med olika bakgrund, vilket berikar vår verksamhet och breddar vår kompetens. Hemtjänst Druvefors utgår från trivsamma och fina lokaler på Druveforsvägen 32 i centrala Borås. Vi arbetar främst inom Druvefors, Göta, Kristineberg men även Funningen och Hedvigsborg med omnejd. Vi tar oss fram gåendes, med bil eller elspark. En god arbetsmiljö är viktig för oss! Inom hemtjänst Druvefors arbetar chefer och medarbetare tillsammans för att främja ett gott arbetsklimat där alla kan trivas. Servicebiträde med körkort till hemtjänst Druvefors Arbetsuppgifter Som servicebiträde i hemtjänsten utför du serviceinsatser i hemmet hos våra brukare såsom städ, tvätt, inköp, påfyllnad av förråd, övriga hushållssysslor samt viss ledsagning. Hemtjänstinsatser såsom promenad, trygghetsbesök och apoteksärenden kan också förekomma. Du dokumenterar i våra journalsystem. Arbetet är omväxlande och du arbetar både självständigt och tillsammans med kollegor inom enheten. Arbetstiden är förlagd till dagtid vardagar, måndag tom fredag. Att arbeta inom hemtjänsten i Vård- och äldreförvaltningen är att göra något viktigt på riktigt. Ett arbete som är meningsfullt och roligt, där du gör skillnad varje dag! Övrig information Förutom meningsfulla arbetsuppgifter, god kollegial gemenskap och goda arbetsvillkor erbjuds du som anställd inom Borås stad personalförmåner i form av friskvårdsbidrag, fria bad i kommunens simhallar, förmånscykel och en mängd aktiviteter som personalföreningen MerKraft anordnar. Välkommen med din ansökan! Kvalifikationer Vi söker dig som har service- eller lokalvårdsutbildning där delar som städ, hygien, service och bemötande ingår. För att kunna utföra uppdraget som servicebiträde krävs goda språkkunskaper i svenska eller svenska som andraspråk på grundläggande nivå. Servicebiträdet har ett starkt intresse och vilja att arbeta inom området. Vi söker dig som har god förmåga att ge service, bemöta människor och samarbeta med både de äldre, anhöriga och övriga medarbetare. Du är noggrann, ordningsam, bra på att kommunicera och följa instruktioner men har även förmåga att självständigt se vad som behöver göras. För att lyckas i uppdraget krävs att du är serviceinriktad, ansvarstagande och noga med att hålla hög kvalitet på ditt arbete. Arbetet ställer höga krav på flexibilitet och snabb anpassningsförmåga till nya förändringar. Det är meriterande om du har yrkeserfarenhet inom området. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Körkort är ett krav för tjänsten. Intervjuer sker löpande under ansökningstiden Inför ett eventuellt erbjudande om anställning ska ett godtagbart utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas. Ansökan Din ansökan med bifogade dokument skickar du via vår ansökningsfunktion som du når via "Sök jobbet" nedan.
Vi söker två familjehemssekreterare en tillsvidare anställning, samt ett vikariat till Familjehemscentrum. Familjehemscentrum är en viktig del av Borås Stads satsning på familjehemsplacerade barn. Vi arbetar helhjärtat för att erbjuda trygghet och stabilitet för våra barn och familjer. Som familjehemssekreterare kan just du göra skillnad och ge bra förutsättningar för de barn som behöver stöd och hjälp. Du kommer att ingå i en stabil arbetsgrupp där erfarenhet finns och ny energi välkomnas. Vi värnar om ömsesidigt stöd och utvecklar kontinuerligt våra arbetssätt genom kvalitetssäkring, utbildning och utveckling. Vi arbetar aktivt för att öka antalet egna familjehem och har en tydlig arbetsplan för fokus- och utvecklingsfrågor. Familjehemscentrum består av 8 barnsekreterare, 15 familjehemssekreterare, 1 pedagog, 3 metodhandledare och 2 enhetschefer. Vi är en arbetsgrupp som har roligt tillsammans och stöttar varandra. Borås Stad är också deltagare i Yrkesresan vilket ger dig introduktionsutbildning och vidareutbildning. Handledning sker regelbundet med extern handledare. Vi arbetar utifrån Signs of Safety. Familjehemssekreterare med fokus på rekrytering och utredning Arbetsuppgifter Familjehemssekreterarna är uppdelade i två team. Team 1 jobbar med rekrytering, utredning och matchning. Team 2 jobbar med råd och stöd. Tjänsterna som vi söker är i team 1. Som familjehemssekreterare i team 1 arbetar du med att rekrytera nya uppdragstagare, utreda familjer och matcha ihop rätt familj till barnet. Du samarbetar nära dina kollegor, under utredningarna jobbar man tillsammans två och två. Du kommer att träffa många nya människor utreda och göra bedömningar gällande familjers möjlighet att vara uppdragstagare. Du behöver vara nyfiken, bra på att samarbeta, vara analytisk och duktig på att kommunicera. Du behöver känna dig säker på dokumentation. Övrig information Innan erbjudande om anställning ges behöver ett utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas. Kvalifikationer För att bli vår nästa kollega behöver du ha en socionomexamen eller likvärdig utbildning. Vi ser gärna att du har tidigare erfarenhet av socialt arbete inom barn och familj samt är duktig på dokumentation. Erfarenhet av familjehemsarbete är meriterande. Som person är du flexibel och välkomnar förändringar med en positiv inställning. Du trivs med struktur och har förmågan att arbeta metodiskt och organiserat, samtidigt som du effektivt prioriterar dina arbetsuppgifter. Ditt samarbete i team är både produktivt och bidrar till en positiv arbetsmiljö. Kvalitet och goda resultat är viktigt för dig och du är medveten om vikten av noggrann dokumentation. B-körkort är ett krav. Ansökan I tjänsten ingår att vid vissa tillfällen vara med på events, ibland på kvällstid och vid några tillfällen per år även på helger. Vi har familjehem runt om i Sverige, vilket gör att man med framförhållning behöver kunna arbeta sena kvällar och ibland sova borta. Då vi erbjuder våra familjehem och kontaktfamiljer stöd på kvällar och helger per telefon ingår också att ha beredskap dessa tider enligt ett rullande schema.
Individ och familjeomsorgsförvaltningen befinner sig i en spännande fas där verksamheten förändras och utökas för att möta behov hos invånarna. En ny verksamhetsgren i form av Ungdomscentrum har skapats utifrån en förändrad samhällsbild och ökade behov hos ungdomar och unga vuxna med normbrytande beteende. Ungdomscentrum består av flera olika redan etablerade enheter som sammanförts och tillsammans har bildat Ungdomscentrum. Gemensamt för enheterna inom Ungdomscentrum är att alla arbetar med unga där det finns behov av samhällets stöd, med huvudfokus på behov kopplat till missbruk, kriminalitet och/eller annat normbrytande beteende. Enheterna inom Ungdomscentrum bildar en kedja från det förebyggande och uppsökande arbetet till utredning, bedömning och behandlade insatser på olika nivåer. Som medarbetare i någon av Ungdomscentrums enheter kan du förvänta dig en tät och daglig samverkan med flera olika yrkesroller där du som socialsekreterare blir en viktig del i kedjan. Fokus för ungdomscentrum är att erbjuda ett lättillgängligt, likvärdigt och sammanhållet stöd för målgruppen. Ungdomscentrum myndighet består av en utredningsgrupp med två metodhandledare och en enhetschef där kunskapsbredden spänner sig över ett brett fält med spetskompetens inom ungdomsvård med fokus på normbrytande beteende. Enheten är i en utvecklingsfas där vi implementerar nya arbetssätt samt lär med och av varandra. Du kommer ingå i en grupp av engagerade och erfarna socialsekreterare där vi tillämpar kollegialt stöd, nära och tätt stöd från arbetsledning samt regelbunden extern handledning. Enheten arbetar utifrån risk- behov- och mottaglighetsprinciperna (RBM) som en grund för hela Ungdomscentrum. Verksamheten har utbildats i bedömningsinstrument så som exempelvis ESTER som syftar till att systematisera och strukturera bedömning och dokumentation av risker, skydd, och insatser till unga. Hela verksamheten har utbildats i Kriminalitet som Livsstil som är ett arbetssätt för att förstå och behandla den kriminelles världsbild, självbild och tankemönster. Socialsekreterare till Ungdomscentrum Arbetsuppgifter Målgruppen för Ungdomscentrums myndighet är ungdomar med föräldrar och unga vuxna i åldern 13-20 år med fokus på behov kopplat till missbruk, kriminalitet och annat normbrytande beteende. Du utreder, fattar beslut och följer upp beviljade insatser enligt socialtjänstlagen (SoL), lagen om vård av unga (LVU) samt lagen om vård om missbrukare (LVM). Du kommer möta individer med varierad omfattning i problematik och behov. Arbetet är varierande, spännande och ibland utmanande och vilar på en systemteoretisk grund. Samverkan med interna och externa parter är centralt i det dagliga arbetet. Övrig information Innan erbjudande om anställning ges behöver ett utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas. Som anställd får du tillgång till friskvårdsbidrag, fri entré till Borås Stads badanläggningar, ett förmånligt flextidsavtal, möjlighet till utökade semesterdagar genom semesterväxling samt fler fina förmåner. Välkommen att söka ett spännande och utmanande arbete fullt av möjligheter! Kvalifikationer Vi söker dig som har socionomexamen med tidigare erfarenhet av myndighetsutövning inom social barn- och ungdomsvård och/eller vuxenområdet. Det är meriterande om du har erfarenhet av att hantera komplexa ärenden samt har särskilda kunskaper och/eller erfarenheter av att möta unga personer i missbruk eller kriminalitet. Du behöver ha ett tålmodigt engagemang för målgruppen och ett gott bemötande. Ett professionellt yrkesmässigt förhållningssätt är en självklarhet för dig och du gillar att samarbeta med kollegor och samarbetsparter. Det är även meriterande om du har erfarenhet från flera av socialtjänstens delar eller att du har en förståelse för helheten i socialtjänstens uppdrag. Du tar dig an nya arbetsuppgifter med ett genuint intresse och tycker om utmaningar. Du tycker det är spännande att få vara med att vidareutveckla vår enhet, du är nytänkande och har egna idéer. B-körkort är ett krav. Ansökan Din ansökan med bifogade dokument skickar du via vår ansökningsfunktion som du når via "Sök jobbet" nedan.
Borås är en snabbt växande stad med generösa grönområden, spännande kultur, en levande stadskärna och ett dynamiskt näringsliv. Vi söker nu en fastighetsförvaltare till vår Hyres- och förvaltningsavdelning som kommer vara med och sköta om vår stad, Borås. Arbeta hos oss - mycket mer än bara fastighetsförvaltning Hos oss är du med och tar hand vår stad, Borås. Vi förvaltar grundskolor, specialboenden och förskolor men även kulturbyggnader och andra sorters byggnader i staden. Vi gör också mycket mer än så. På Lokalförsörjningsförvaltningen ansvarar vi för stadens lokalplanering. För att nå en hållbar stadsutveckling är den långsiktiga planeringen för medborgarnas behov av kommunal service central. Våra byggnader ska leva länge så vår horisont ligger många, många år framåt i tiden. Vi deltar i den strategiska samhällsplaneringen tillsammans med våra kollegor på övriga förvaltningar i samhällsbyggnadsprocessen. Att arbeta hos oss innebär att du bidrar till ett långsiktigt hållbart samhällsbyggande. Vi drivs inte av vinstmarginaler men drivkraften är att vara kostnadseffektiva så att det blir mer pengar över till våra kärnverksamheter, vård, skola och omsorg. Läs, och se, gärna mer om hur det är att jobba hos oss på vår hemsida, www.boras.se Att vara en av oss på Hyres- och förvaltningsavdelningen Avdelningen ansvarar för våra inhyrda lokaler och du får ansvar för både ekonomi, underhåll och drift av ditt bestånd. Variationen av fastigheter och hyresgäster gör dagarna omväxlande och du kommer att ställas inför både stora och små utmaningar i din vardag. Du får ett stort ansvar, stora möjligheter att påverka och du kommer att upptäcka hur belönande det är att arbeta med att förbättra vardagen för barnen, de äldre, ungdomarna och alla andra invånare i Borås. Rollen som förvaltare Dina huvudsakliga arbetsuppgifter kommer vara att: Ha nära kontakt med både externa fastighetsägare och våra verksamheter Arbeta med avtalsförhandlingar Ansvara för förvaltning och projekt inom ditt bestånd Tillsammans med verksamheterna och fastighetsägare planera och genomföra lokalförändringar Vad vi söker hos dig Vi söker dig som är högskoleutbildad med inriktning mot bygg/fastighet (120 poäng) eller med annan lämplig utbildning, kombinerat med några års arbetserfarenhet, inom fastighetsverksamhet. Du har en mycket god kunskap i hyresjuridik och kännedom om lagar och bestämmelser inom fastighetsområdet. Hyres- och förvaltningsavdelningen består av en avdelningschef, fem fastighetsförvaltare och en fastighetsekonom med olika bakgrund och personlighet. Gemensamt är dock drivet och viljan att göra ett bra jobb. För att du ska trivas hos oss behöver du vara en person som tycker det är roligt att samverka med andra eftersom du kommer att göra det med såväl kollegor i huset som med våra verksamheter. Vi tror också att du gärna delar med dig av dina erfarenheter, bidrar till kreativitet, skratt och kan peppa dina medarbetare. Olikheter är en tillgång, mångfald är en styrka. Medarbetare som kompletterar och berikar varandra ger oss bättre förutsättningar att möta boråsarnas olika behov. Så tveka inte att söka, vem du än är. Vi ser fram emot din ansökan Vi ser fram emot din ansökan senast den 17 augusti. I denna rekrytering samarbetar vi med Capus. För ytterligare information kring tjänsten kontakta Johanna Wållgren på 072-660 18 68. Du lämnar din ansökan via ansökningsformuläret på capus.se
Individ och familjeomsorgsförvaltningen befinner sig i en spännande fas där verksamheten förändras och utökas för att möta behov hos invånarna. En ny verksamhetsgren i form av Ungdomscentrum har skapats utifrån en förändrad samhällsbild och ökade behov hos ungdomar med normbrytande beteende. Ungdomscentrum består av flera olika redan etablerade sammanförda enheter. Gemensamt för enheterna inom Ungdomscentrum är arbetet med unga där det finns behov av samhällets stöd, kopplat till missbruk, kriminalitet och/eller annat normbrytande beteende. Enheterna inom Ungdomscentrum bildar en kedja från det förebyggande och uppsökande arbetet till utredning, bedömning och behandlade insatser på olika nivåer. I Ungdomscentrum sker en tät och daglig samverkan mellan flera olika yrkesroller där du som socialpedagog blir en viktig del i kedjan. Fokus för ungdomscentrum är att erbjuda ett lättillgängligt, likvärdigt och sammanhållet stöd för målgruppen. Med ny socialtjänstlag i antågande står verksamheten inför en spännande omställningsfas där mer fokus kommer vara på förebyggande arbete och serviceinsatser. Sök till Ungdomscentrums öppenvård och var med och forma framtidens socialtjänst. Socialpedagog till Mobilt ungdomsteam Arbetsuppgifter Som socialpedagog på Ungdomscentrum arbetar du med processorienterat förändringsarbete mot ungdomar, föräldrar eller familjer. Gemensamt för uppdragen är att den unge har ett normbrytande beteende i någon form och du arbetar med förändringsarbete genom att variera dina metoder mellan ren samtalsmetodik och KBT - baserade metoder till att arbeta mer praktiskt och konkret. Dina uppdrag kommer variera mellan att vara inriktade på en individ, en familj eller ett system eller nätverk och du arbetar på många olika arenor runt den unge. Ditt uppdrag som socialpedagog är att skapa förändringsprocesser och måluppfyllelse hos den unge och föräldrarna. Du samverkar med interna och externa aktörer runt den unge och familjen och du har förmåga att samordna och driva olika processer kring en familj utifrån ett helhetsperspektiv. Övrig information Kvalifikationer Du som söker är socialpedagog på högskolenivå eller har en motsvarande högskoleutbildning som bedöms likvärdig av arbetsgivaren. Det är önskvärt med vidareutbildning inom behandlingsarbete, samtalsmetodik eller manualbaserade metoder. Erfarenhet av tidigare behandlingsarbete är meriterande, särskilt inom områden såsom missbruk, ungdomskriminalitet eller annat normbrytande beteende. Du har förmåga att arbeta utifrån ett systemiskt förhållningssätt och det är viktigt att du har förmåga att skapa relation till ungdom och föräldrar, uppdragsgivare och samarbetspartners. Du kan uttrycka dig väl i tal och skrift. B-körkort är ett krav. Innan erbjudande om anställning ges behöver ett utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas. Ansökan Din ansökan med bifogade dokument skickar du via vår ansökningsfunktion som du når via "Sök jobbet" nedan.
Individ och familjeomsorgsförvaltningen befinner sig i en spännande fas där verksamheten förändras och utökas för att möta behov hos invånarna. En ny verksamhetsgren i form av Ungdomscentrum har skapats utifrån en förändrad samhällsbild och ökade behov hos ungdomar och unga vuxna med normbrytande beteende. Ungdomscentrum består av flera olika redan etablerade enheter som sammanförts och tillsammans har bildat Ungdomscentrum. Gemensamt för enheterna inom Ungdomscentrum är att alla arbetar med unga där det finns behov av samhällets stöd, med huvudfokus på behov kopplat till missbruk, kriminalitet och/eller annat normbrytande beteende. Enheterna inom Ungdomscentrum bildar en kedja från det förebyggande och uppsökande arbetet till utredning, bedömning och behandlade insatser på olika nivåer. Som medarbetare i någon av Ungdomscentrums enheter kan du förvänta dig en tät och daglig samverkan med flera olika yrkesroller där du som socialsekreterare blir en viktig del i kedjan. Fokus för ungdomscentrum är att erbjuda ett lättillgängligt, likvärdigt och sammanhållet stöd för målgruppen. Ungdomscentrum myndighet består av en utredningsgrupp med två metodhandledare och en enhetschef där kunskapsbredden spänner sig över ett brett fält med spetskompetens inom ungdomsvård med fokus på normbrytande beteende. Enheten är i en utvecklingsfas där vi implementerar nya arbetssätt samt lär med och av varandra. Du kommer ingå i en grupp av engagerade och erfarna socialsekreterare där vi tillämpar kollegialt stöd, nära och tätt stöd från arbetsledning samt regelbunden extern handledning. Enheten arbetar utifrån risk- behov- och mottaglighetsprinciperna (RBM) som en grund för hela Ungdomscentrum. Verksamheten har utbildats i bedömningsinstrument så som exempelvis ESTER som syftar till att systematisera och strukturera bedömning och dokumentation av risker, skydd, och insatser till unga. Hela verksamheten har utbildats i Kriminalitet som Livsstil som är ett arbetssätt för att förstå och behandla den kriminelles världsbild, självbild och tankemönster. Socialsekreterare till Ungdomscentrum Arbetsuppgifter Målgruppen för Ungdomscentrums myndighet är ungdomar med föräldrar och unga vuxna i åldern 13-20 år med fokus på behov kopplat till missbruk, kriminalitet och annat normbrytande beteende. Du utreder, fattar beslut och följer upp beviljade insatser enligt socialtjänstlagen (SoL), lagen om vård av unga (LVU) samt lagen om vård om missbrukare (LVM). Du kommer möta individer med varierad omfattning i problematik och behov. Arbetet är varierande, spännande och ibland utmanande och vilar på en systemteoretisk grund. Samverkan med interna och externa parter är centralt i det dagliga arbetet. Övrig information Innan erbjudande om anställning ges behöver ett utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas. Som anställd får du tillgång till friskvårdsbidrag, fri entré till Borås Stads badanläggningar, ett förmånligt flextidsavtal, möjlighet till utökade semesterdagar genom semesterväxling samt fler fina förmåner. Välkommen att söka ett spännande och utmanande arbete fullt av möjligheter! Kvalifikationer Vi söker dig som har socionomexamen med tidigare erfarenhet av myndighetsutövning inom social barn- och ungdomsvård och/eller vuxenområdet. Det är meriterande om du har erfarenhet av att hantera komplexa ärenden samt har särskilda kunskaper och/eller erfarenheter av att möta unga personer i missbruk eller kriminalitet. Du behöver ha ett tålmodigt engagemang för målgruppen och ett gott bemötande. Ett professionellt yrkesmässigt förhållningssätt är en självklarhet för dig och du gillar att samarbeta med kollegor och samarbetsparter. Det är även meriterande om du har erfarenhet från flera av socialtjänstens delar eller att du har en förståelse för helheten i socialtjänstens uppdrag. Du tar dig an nya arbetsuppgifter med ett genuint intresse och tycker om utmaningar. Du tycker det är spännande att få vara med att vidareutveckla vår enhet, du är nytänkande och har egna idéer. B-körkort är ett krav. Ansökan Din ansökan med bifogade dokument skickar du via vår ansökningsfunktion som du når via "Sök jobbet" nedan.
Socialtjänsten i Borås Stad söker en engagerad och erfaren verksamhetsutvecklare som vill vara med och forma framtidens socialtjänst! Som verksamhetsutvecklare inom socialtjänsten i Borås Stad får du en nyckelroll i omställningen mot en långsiktigt hållbar, mer förebyggande och kunskapsbaserad socialtjänst. Detta arbete sker i linje med införandet av den nya socialtjänstlagen. I Borås Stad bedrivs socialtjänsten inom fyra förvaltningar: Vård- och äldreförvaltningen, Sociala omsorgsförvaltningen, Individ- och familjeomsorgsförvaltningen samt Arbetslivsförvaltningen med Försörjningsstöd. Tjänsten är organisatoriskt placerad inom Individ- och familjeomsorgsförvaltningen, men uppdraget omfattar samverkan med samtliga fyra sociala förvaltningar. Du kommer även att arbeta nära Stadsledningskansliet, som ansvarar för stadens övergripande strategiska utveckling. Detta innebär att du får en central och strategiskt viktig roll där du bidrar till att driva utvecklingsarbete inom både det sociala klustret och Borås Stad som helhet. Vi erbjuder en spännande och utmanande roll där du blir en del av en framåtblickande och lärande organisation, med engagerade kollegor och goda möjligheter till utveckling och kompetensutveckling. Verksamhetsutvecklare med fokus ny socialtjänstlag! Arbetsuppgifter Ditt huvudsakliga uppdrag är att stödja de fyra sociala förvaltningarna i omställningsarbetet och att samordna det stadsövergripande utvecklingsarbetet tillsammans med Stadsledningskansliet. Särskilt fokus ligger på att stärka samverkan, både mellan andra förvaltningar i staden och med andra aktörer såsom hälso- och sjukvård, skola, civilsamhälle och myndigheter med främjande och förebyggande uppdrag. Leda och samordna projekt och insatser kopplade till införandet av den nya socialtjänstlagen. Utföra läges- och behovsanalyser på övergripande nivå, samt vid behov utföra uppföljande läges och behovsanalyser på förvaltningarna. Utreda frågor kopplade till omställningsarbetet utifrån nya socialtjänstlagen Sammanställa rapporter från genomförda projekt, utredningar, läges- och behovsanalyser och liknande. Stödja förvaltningarnas arbete för att säkerställa en framgångsrik omställning till en förebyggande och kunskapsbaserad socialtjänst. Övrig information För frågor under v.27 och 31 kontakta Hans Abrahamsson, Förvaltningschef Individ- och familjeomsorgsförvaltningen För frågor under v. 32 kontakta Katrin Kjellberg, Kvalitet- och Utvecklingschef Sociala omsorgsförvaltningen För frågor under v. 28, 29 och 30 kontakta Christian Fast, Kvalitet- och utvecklingschef Arbetslivsförvaltningen Intervjuer planeras till v. 33 och 34 Välkommen med din ansökan till Borås Stad - tillsammans skapar vi en hållbar framtid! Kvalifikationer Vi söker dig som har en relevant högskoleutbildning inom socialt arbete, samhällsvetenskap eller annan akademisk examen som vi bedömer likvärdig. Du har dokumenterad erfarenhet av strategiskt utvecklingsarbete, gärna inom offentlig sektor, samt god kännedom om socialtjänstens uppdrag, verksamhet och regelverk. För att lyckas i rollen ser vi att du har erfarenhet av kvalificerade utredningar, gärna kopplade till socialtjänstens områden, och är van vid att analysera komplexa situationer. Du har förmågan att omsätta dina analyser i konkreta och effektiva lösningar. Vi söker dig med stark kommunikativ och pedagogisk förmåga som uttrycker dig väl i både tal och skrift. Du har tidigare lett förändringsarbete på strategisk nivå och har en god samarbetsförmåga. Samtidigt trivs du med att ta eget ansvar och arbeta självständigt. Som person är du engagerad och drivande med ett genuint intresse för sociala frågor och samhällsutveckling. Du är strukturerad med en strategisk helhetssyn med förmåga att hantera förändringar. Du motiverar och stödjer kollegor i utvecklingsarbetet. Ansökan Din ansökan med bifogade dokument skickar du via vår ansökningsfunktion som du når via "Sök jobbet" nedan.
Vård- och äldreförvaltningen arbetar mot målet att både yngre och äldre invånare som är i behov av vård- och omsorg, hälso- och sjukvård samt förebyggande hälsoinsatser ska ha ett gott liv var dag. Inom förvaltningen arbetar drygt 2 600 medarbetare. Förvaltningens hälso- och sjukvårdsorganisation består av cirka 300 medarbetare fördelade i tio hälso- och sjukvårdsteam. Hälso- och sjukvårdens bemanningspool består av engagerade och professionella sjuksköterskor med både bred och djup kompetens. Teamet bemannar hemsjukvården, vård- och omsorgsboenden samt korttidsenheterna i staden och bidrar till god och säker hälso- och sjukvård för boråsaren. Arbetet i poolen är omväxlande, du kommer arbeta inom flera olika verksamhetsområden med en patientgrupp från 0 år och uppåt. I vissa fall kan uppdraget även omfatta socialpsykiatrin, funktionshinderverksamheten och elevhälsan. Som sjuksköterska i poolen har du ibland längre uppdrag på en och samma arbetsplats, ibland görs bokning på korta enstaka pass. Du utgår från ditt eget hem och åker dit du är bokad för dagen. Vi jobbar med årsarbetstid, vilket innebär att du har viss möjlighet att påverka din egen arbetstid. Bokningarna görs utifrån verksamhetens behov och kan omfatta dygnets alla timmar, inom hela Borås Stad. Hos oss får du ett meningsfullt och omväxlande arbete, vi värdesätter arbetsglädje och utvecklar verksamheten tillsammans. Vi tror på öppenhet, samarbete och frihet under ansvar med ett nära och tillitsbaserat ledarskap. Som nyanställd medarbetare får du en individuellt anpassad introduktion och erbjuds alltid en mentor. Sjuksköterskor/Specialistssjuksköterskor till bemanningspoolen Arbetsuppgifter I arbetsuppgifterna ingår att bedöma, planera och strukturera arbetet mot den enskilde patienten och dess närstående utifrån ett personcentrerat arbetssätt. Du följer upp och dokumenterar enligt gällande lagstiftning och dokumentation utförs i journalsystemet Viva. Som sjuksköterska arbetar du självständigt och har ett patientansvar. Du arbetar i ett nära samarbete med dina kollegor såsom sjuksköterskor, undersköterskor, arbetsterapeuter, fysioterapeuter, rehabiliteringsassistenter, biståndshandläggare och chefer. Arbetar du på vård och omsorgsboende samarbetar du också med enhetschef och omsorgspersonal på boendet samt med rondansvarig läkare. Detsamma gäller om du arbetar med patienter i ordinärt boende dvs samarbete med enhetschef samt omvårdnadspersonal i hemtjänsten. Samverkan med olika vårdgivare såsom sjukhuset och vårdcentraler är en del av vardagen. I arbetsuppgifterna ingår att handleda och utbilda omvårdnadspersonal i hälso- och sjukvårdsinsatser. Du kommer också att delta i utvecklingsarbeten i syfte att förbättra och utveckla vår verksamhet. Vi vet att arbetet som sjuksköterska är meningsfullt, varierande och utvecklande, men också att det emellanåt kan vara utmanande. Det är därför extra viktigt för oss med gott arbetsklimat och det skapar vi genom trivsel, laganda och att vi litar på och stöttar varandra i det dagliga arbetet. Som sjuksköterska/specialistsjuksköterska i poolen jobbar du över hela Borås Stad med sedvanliga sjuksköterskeuppgifter, exempelvis bedömning av omvårdnadsbehov och planering av insatser för våra patienter. Du genomför och följer upp medicinska insatser så som smärtlindring och palliativ vård. Du kan även få jobba med handledning av studenter och introducera nya kollegor. Övrig information Förutom meningsfulla arbetsuppgifter, god kollegial gemenskap och goda arbetsvillkor erbjuds du som anställd i Borås Stad flera personalförmåner. Här kan du läsa mer om hur det är att arbeta som sjuksköterska i Borås Stad och träffa några av dina blivande kollegor. Titta också gärna in på vårt Instagramkonto och ta del av vår vardag. Om du är nyfiken på hur det är att arbeta i vår verksamhet och vill göra ett besök innan du skickar in din ansökan, hör av dig. Låter detta som din nya utmaning? Tveka inte att kontakta ansvarig enhetschef om du vill veta mer om ditt nya jobb. Välkommen till ett utvecklande arbete i vår engagerade och professionella pool! Intervjuer kommer att genomföras under ansökningstiden. Kvalifikationer Du är legitimerad sjuksköterska, gärna med specialistutbildning inom psykiatri, distrikt, geriatrik, demens eller palliativ vård. Eftersom rollen ställer höga krav på bred kompetens och att du är trygg i din yrkesroll behöver du ha flera års erfarenhet av arbete som sjuksköterska, med fördel inom kommunal hälso- och sjukvård. Som person är du förtroendeingivande, självständig och flexibel. Du sätter stort värde på samarbete och professionalism. Du gillar omväxling och utmaningar. För dig är det självklart att sätta dem vi är till för i fokus. Du bidrar med din kunskap och kompetens för att utveckla verksamheten. Vi förutsätter att du har god vana av IT-baserade journalsystem samt att du behärskar svenska i tal och skrift. För tjänsten krävs B-körkort. Före erbjudande om anställning behöver du lämna utdrag ur polisens belastningsregister. Du arbetar flexibelt och över hela Borås Stad. Ansökan Din ansökan med bifogade dokument skickar du via vår ansökningsfunktion som du når via "Sök tjänst" nedan.
Välj ett jobb för att visa detaljer
Visar 1 till 10 av 28 jobb