Borås kommun jobb

Lediga jobb hos Borås kommun

Sjuksköterska till Sörmarksgatans korttidsenhet

Vi söker dig som är sjuksköterska och som tillsammans med dina kompetenta och goa kollegor vill skapa en bra vistelse och bedriva en god och säker vård för våra patienter här på Sörmarksgatans korttidsenhet. Om du är nyfiken på hur vi har det på jobbet, kontakta rekryterande chef Charlotta för att ställa frågor eller kanske diskutera ett arbetsplatsbesök. Förvaltningens hälso- och sjukvårdsverksamhet (HSV) är fördelad i 10 hälso- och sjukvårdsteam varav ett av teamen fokuserar uteslutande på korttidsvård. Korttidsteamet är i sin tur fördelat på tre enheter. Sörmarksgatans korttid tar i första hand emot patienter med somatiska sjukdomar. I vår arbetsgrupp finns professionerna sjuksköterska/specialistsjuksköterska, arbetsterapeut, fysioterapeut och rehabassistent. Tillsammans med vår chef har vi ett mycket bra samarbete med omvårdnadspersonalen och deras enhetschef här på Sörmarksgatan. Vi samarbetar givetvis även med våra kollegor på de andra korttiderna, kollegorna i de andra HSV-teamen samt flera andra professioner i förvaltningen för att vården kring våra patienter ska bli så bra som möjligt. Sjuksköterska till Sörmarksgatans korttidsenhet Arbetsuppgifter Du vårdar patienter med olika omvårdnadsbehov och diagnoser och bedömer, genomför, utvärderar och dokumenterar de medicinska insatserna. Hos oss får du utveckla och använda dina medicinska och omvårdnadspecifika kunskaper, och du är med och utvecklar framtidens korttidsvård. Att jobba med avancerad vård och med ny medicinteknisk utrustning ger dig goda förutsättningar att utvecklas i yrkesrollen och känna arbetstillfredsställelse. Samverkan med olika vårdgivare är också en central del av vardagen. Du planerar och strukturerar ditt arbete tillsammans med dina kollegor, ingen dag är den andra lik, att tänka nytt och prioritera om är en spännande och varierande del i jobbet. I arbetsuppgifterna ingår att handleda och utbilda omvårdnadspersonal i hälso- och sjukvårdsinsatser. Inom HSV har vi ett delegeringsteam men det är ytterst du som sjuksköterska som delegerar insatserna. Vi ser arbetsglädje, trivsel, teamanda och en god arbetsmiljö där man kan ha roligt tillsammans på jobbet som väldigt viktigt och någonting vi ständigt arbetar med. Vi vet att arbetet som sjuksköterska är meningsfullt, varierande, roligt, utvecklande och givande, men också att det emellanåt kan vara utmanande. För oss är det en självklarhet att hjälpas åt och vi lär oss av varandra. Inom HSV finns goda förutsättningar att samverka och samarbeta både inom ditt eget team men även mellan teamen. Du har närhet till både kollegor och chef i din vardag, t ex vid behov av att stämma av i patientärenden. När du börjar din anställning får du en individuellt anpassad introduktion som ger dig goda förutsättningar och en trygg och stabil start på ditt nya uppdrag. Vi erbjuder även kontakt med mentor när du har genomfört din introduktion eftersom vi vet att möjligheten att kunna vända sig till en erfaren och kunnig sjuksköterska för råd och stöd brukar vara uppskattad. Övrig information Förutom meningsfulla arbetsuppgifter, god kollegial gemenskap och goda arbetsvillkor erbjuds du som anställd i Borås Stad flera personalförmåner, här kan du läsa mer om det. Vi ser fram emot att få lära känna dig och ta del av ditt engagemang, din kompetens och dina tankar och idéer för att kunna ge våra patienter bästa möjliga vård, nu och i framtiden. Vill du bli en av oss i hälso- och sjukvårdens korttidsteam är du varmt välkommen med din ansökan! Kvalifikationer Du är legitimerad sjuksköterska med behörighet att verka inom svensk sjukvård, och vi ser helst att du har hunnit arbeta ett tag i din yrkesroll. Erfarenhet av att arbeta med målgruppen är meriterande. Om du har en specialistutbildning inom geriatrik, distrikt, psykiatri eller palliativ vård kan en specialisttjänst bli aktuell. Du har ett mycket gott bemötande, du tycker om att arbeta med människor och du har viljan att göra skillnad för våra patienter. Vi värdesätter att du är trygg i din yrkesroll och kan arbeta självständigt. Andra viktiga förmågor handlar om ansvarstagande och engagemang i ditt arbete och att vara professionell i dina bedömningar och beslut. Du har lätt för att anpassa dig och ditt arbetssätt utifrån ändrade förutsättningar och ny information. För att trivas i ditt uppdrag hos oss behöver du tycka om när det händer mycket. Det må vara slitna klyschor men hos oss på Sörmarksgatan är det verkligen många bollar i luften och spindel i nätet som gäller för att det ska fungera. Du behöver därför ha mycket god förmåga att överblicka, organisera, prioritera och följa upp ditt arbete även i pressade situationer. Du ser det som en självklarhet att samarbeta och du har ett kollegialt förhållningssätt och bidrar till en god stämning i arbetsgruppen. Du är också bra på att kommunicera, kan uttrycka dig väl på svenska i tal och skrift, och du har god vana av IT-baserade journalsystem. Eftersom rollen som sjuksköterska även innebär att du leder andra behöver du ha förmågan att på ett pedagogiskt sätt förklara och vägleda, utbilda och informera. B-körkort är ett krav. Innan erbjudande om anställning behöver ett utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas. Ansökan Din ansökan med bifogade dokument skickar du via vår ansökningsfunktion som du når via "Sök tjänst" nedan.

19 april 2024
Sista ansökan:
15 maj 2024
Enhetschef inom korttidsverksamhet

En av våra enhetschefer kommer att gå vidare mot nya utmaningar och vi söker nu en ersättare. Vill du vara med att leda och utveckla framtidens vård och omsorg i Borås Stad som enhetschef? Är ditt ledarskap präglat av mod, engagemang och tydlighet? Då söker vi dig! Vård- och äldreförvaltningen i Borås Stad arbetar mot målet att både yngre och äldre invånare som är i behov av vård, omsorg och service, likväl som hälso- och sjukvård samt förebyggande hälsoarbete, ska ha ett gott liv var dag. Förvaltningen består av ca 2 600 medarbetare, varav cirka 80 chefer och ansvarar för en nettobudget på 1,6 miljarder kronor. Inom Borås Stad arbetar vi mot ett tillitsbaserat ledarskap. Tillit är en ledningsfilosofi som innebär att vi väljer att lita på att människor i kärnverksamheten har kunskap, omdöme och vilja att genomföra sitt arbete på ett bra sätt utan detaljstyrning och att organisationens viktigaste uppdrag är att skapa förutsättningar utifrån behoven i mötet mellan medarbetar och medborgare. Området består av tre korttidsenheter, en larm- och nattorganisation som arbetar över hela staden samt förebyggande verksamhet. I den förebyggande verksamheten ingår dagverksamhet för personer med demenssjukdom/ kognitiv svikt, anhörigstöd, demensteam, syn- och hörselkonsulent samt mötesplatser för seniorer och seniorhälsokonsultenter. I området arbetar närmare 260 medarbetare. Verksamheten leds av en verksamhetschef och sju enhetschefer. Tillsammans utför vi ett meningsfullt arbete med fokus på de vi är till för. Vi vill skapa trygghet och erbjuda en god vård och omsorg samt främja en god arbetsmiljö för våra medarbetare, så att de trivs och känner stolthet över sitt viktiga uppdrag. Viktiga ledstjärnor i vårt arbete är professionalism, lärande och engagemang. Enhetschef inom korttidsverksamhet Arbetsuppgifter I rollen som enhetschef för korttidsenheten ansvarar du tillsammans med en chefskollega för verksamhetens kvalitet, personal och ekonomi. Du kommer även att ha ett nära samarbete med chefskollega som ansvara för den legitimerade personalen på enheten. Korttidsvistelse är en biståndsbedömd insats i form av tillfällig vistelse utanför det egna boendet där personen får vård och omsorg dygnet runt. Det är en företrädesvis somatisk inriktning på korttidsenheten som har 44 platser, men har under en period behövt öka upp men ytterligare några platser. Verksamheten kännetecknas av vård- och omsorg som ges personer under en begränsad tid, vilket innebär att det är ett ständigt flöde på nya patienter. Rollen innebär ett nära samarbete med andra professioner för att säkerställa en personcentrad vård och omsorg för att möta upp varje patient/brukare utifrån deras behov. På enheten arbetar det sammanlagt ca 60 personal, fördelat på två enhetschefer. Det är självklart för dig att driva verksamheten mot uppsatta mål på ett strukturerat sätt samt utveckla verksamheten utifrån nya sätt och metoder. För att säkerställa en god och säker vård och omsorg för våra brukare är det viktigt med ett systematiskt kvalitetsarbete, för att säkerställa en god vård och omsorg. Tillsammans med dina medarbetare och skyddsombud utvecklar du arbetssätt och rutiner för att skapa engagemang, trivsel och arbetsglädje i vardagen. Du ingår i ledningsgruppen för verksamheten Förebyggande, korttid, larm- och nattorganisationen, där du tillsammans med övriga chefskollegor bidrar till att driva verksamheten framåt på ett strategiskt plan. Ledningsgruppen träffas regelbundet och ger utrymme till erfarenhetsutbyte. Samarbete och att hjälpas åt och bidra till helheten är viktigt för oss, därför värdesätts en öppen dialog. Som stöd i ditt chefsuppdrag har du nära samarbete med personal- och ekonomiavdelning, och på egna enheten finns administrativt stöd i form av samordnare. Övrig information Facklig företrädare nås via Borås Stads växel Telefon: 033-35 70 00 Kvalifikationer Vi söker dig som har erfarenhet av att leda en personalintensiv verksamhet med budget- och medarbetaransvar, gärna inom offentlig verksamhet. Du har en högskoleexamen i socialt arbete, offentlig förvaltning, hälso- och sjukvård eller annan relevant utbildning. Dessutom värdesätter vi om du har erfarenhet av att ha drivit förbättrings- och utvecklingsarbete med fokus på kvalitet och arbetsmiljö. Vi kommer att lägga stor vikt vid personlighet. I rollen ser vi ditt ledarskap som nyckel till framgång. Du är nyfiken, driven med ett högt engagemang, som gagnar och utvecklar verksamheten positivt. Vidare är du relationsskapande och förtroendeingivande, där din förmåga att uppmuntra, stödja och utveckla dina medarbetare leder till måluppfyllelse i verksamheten. Genom helhetssyn, driv och vilja skapar du de bästa förutsättningar för dem vi är till för och når framgång i ditt uppdrag. Körkort behövs för tjänsten. Ansökan Din ansökan med bifogade dokument skickar du via vår ansökningsfunktion som du når via "Sök tjänst" nedan.

19 april 2024
Sista ansökan:
10 maj 2024
Socialsekreterare till Barn- och familjecentrum

Vi på Individ- och familjeomsorgsförvaltningen genomgår en spännande utvecklingsfas där vi expanderar och omformar vår verksamhet för att på ett bättre sätt möta behoven hos våra invånare. Ett nytt kapitel började hösten 2023 med etablering av vårt Barn- och familjecentrum, där vi aktivt implementerar nya arbetssätt och metoder, såsom Signs of Safety. Barn- och familjecentrum består av två enheter med socialsekreterare, metodhandledare och enhetschefer. Vi söker nu engagerade kollegor till vårt Barn- och familjecentrum. Vi är organiserade i fem mindre utredningsteam samt ett Säkerhetsteam och arbetar enligt Boråsmodellen, där vi har en strukturerad ärendeutdelning på rullande schema och regelbundna teamträffar. De regelbundna teamträffana enligt Boråsmodellen erbjuder dig ett nära kollegialt stöd, trygghet samt känsla av grupptillhörighet. Tillsammans med metodhandledarna arbetar vi teambaserat för att finna gemensamma lösningar utifrån strukturerade genomgångar på pulstavla och Signs of Safety. Läs mer om oss Hos oss kommer du vara en del av en arbetsplats med väl upparbetade rutiner och en tydlig struktur, vilket utgör grunden för en trygg och rättssäker verksamhet. Vårt fokus ligger på att göra barn och unga ännu mer delaktiga i deras kontakt med oss och vi har en god samverkan med övriga enheter inom Individ- och familjeomsorgsförvaltningen. Som vår blivande kollega kommer du ha möjlighet till ett spännande, meningsfullt och kreativt arbete. Du kommer erbjudas en god introduktion av utsedd mentor. Utöver regelbunden ärendehandledning med arbetsledning får du även extern handledning. För oss är kompetensutveckling en självklarhet där vi bland annat ingår i Yrkesresan och erbjuder systemteoretisk utbildning samt Signs och Safety. Hos oss får du flexibla arbetsvillkor med möjlighet att självständigt lägga upp din arbetstid tack vara vårt förmånliga flextidsavtal. Dessutom finns möjlighet till tillfälligt distansarbete. Vi sitter i centralt belägna lokaler i Borås centrum. Räkna med utmaningar i vardagen men också skratt, härliga möten och fantastiska kollegor. Som arbetsgivare ser vi det viktigt att du har en god arbetsmiljö och en rimlig arbetsbelastning där verksamheten har stort fokus på detta. Vill du ha ett arbete som är stimulerande, meningsfullt och utvecklande som ger mycket tillbaka så är detta rätt tjänst för dig. Du kommer få ett arbete där du gör skillnad varje dag! Socialsekreterare till Barn- och familjecentrum Arbetsuppgifter Vi arbetar med målgruppen barn och unga i ålder 0-17 år och deras vårdnadshavare. Som socialsekreterare hos oss kommer du huvudsakligen att utreda, fatta beslut och följa upp beviljade insatser enligt socialtjänstlagen samt lagen om vård av unga. Övrig information Kvalifikationer Vi söker dig med socionomexamen och det är meriterande om du har tidigare erfarenhet av myndighetsutövning inom social barn- och ungdomsvård. Vi ser vidareutbildning inom Signs of Safety, Säkerhetsplanering, systemteori eller socialrätt som meriterande. Din dokumentationsförmåga är god likaså har du en mycket god förmåga i att kunna uttrycka dig i det svenska språket, både muntligt och skriftligt. Du har gedigen kunskap om myndighetsutövning gällande barn och unga samt god kunskap om ärendeprocessen inom området. Vi ser gärna att du har arbetat i verksamhetssystemet Viva. B-körkort är ett krav. I rollen arbetar du nära kollegor och möter brukare från olika målgrupper i mindre team. Ett komplext uppdrag inom myndighetsutövning kräver att du har en hög grad av personlig mognad. Då verksamheten ständigt förändras är flexibilitet avgörande för att vi tillsammans ska kunna utveckla och anpassa verksamheten. Eftersom rollen involverar ett brett spektrum av arbetsuppgifter är det viktigt att du är strukturerad och har en förmåga att planera ditt arbete. Vidare söker vi dig som är initiativtagande, engagerad och kan skapa förtroende. Du värdesätter ett positivt och samarbetsinriktat förhållningssätt gentemot kollegor, brukare och samverkanspartners. Intervjuer kommer ske fortlöpande så vänta inte med din ansökan! Ansökan Din ansökan med bifogade dokument skickar du via vår ansökningsfunktion som du når via "Sök tjänst" nedan.

19 april 2024
Sista ansökan:
19 maj 2024
Ekonomicontroller 1-2 st

Vård- och äldreförvaltningen i Borås Stad arbetar mot målet att både yngre och äldre invånare som är i behov av vård, omsorg och service, likväl som hälso- och sjukvård samt förebyggande hälsoarbete, ska ha ett gott liv var dag. Förvaltningen består av drygt 2 500 medarbetare, varav 80-talet chefer, och ansvarar för en nettobudget på 1,6 miljarder. Tillsammans utför vi ett meningsfullt arbete med fokus på dem 4 000 brukare/patienter som vi är till för. Genom ett gott samarbete med ständiga förbättringar främjar vi också en god arbetsmiljö för våra medarbetare. Viktiga ledstjärnor i vårt arbete är professionalism, lärande och engagemang. Läs mer om oss via hemsida: på Vård- och äldreförvaltningen Ekonomifunktionen på Vård- och äldreförvaltningen består av sex medarbetare som bland annat arbetar med budget och budgetuppföljning, redovisning, bokslut, resursfördelning, projektredovisning, lokalsamordning och andra förekommande uppdrag. Som controller hos oss får du ett utvecklande och meningsfullt arbete där du har stort inflytande på Vård- och äldreförvaltningens processer inom ekonomi. Tjänsten utgår från Ramnåsgatan i Borås med närhet både till centrum, det natursköna parkområdet vid Ramnasjön samt station med buss- och tågförbindelser. Arbetet som controller hos oss innebär ett kvalificerat ekonomi- och utredningsarbete för delar av vår organisation. Du kommer planera och leda genomförandet av budget- och prognosarbete tillsammans med chefer samt stödja dessa med att kvalitetssäkra budgeten och prognoser samt analysera och ge förlag avseende ekonomi, resurser och verksamhet. Du stödjer och vägleder förvaltningens chefer i ekonomi- och verksamhetsstyrning med målet att nyttja nämndens resurser på ett effektivt sätt. Du kommer följa upp och analysera ekonomin samtidigt som du förstår och kan förklara sambandet mellan ekonomi och verksamhet och ge råd och stöd i ekonomiska frågor till chefer. Du förväntas arbeta såväl självständigt som i samarbete med kollegor med att ta fram underlag för planering och uppföljning av verksamheten samt föreslå åtgärder och driva rutin- och verksamhetsutveckling inom ditt arbetsområde. Att medverka och utveckla interna processer och arbetssätt samt ingå i utvecklingsprojekt utifrån ekonomiska perspektiv ingår i arbetet. För dig är det en självklarhet att säkerställa att arbetet utförs i enlighet med interna och externa krav och regelverk samt att du ser ett värde i att utbilda chefer i ekonomifrågor. Vi tror att du vill hantera arbetsuppgifter av varierande komplexitet och innehåll då olika typer av administrativa arbetsuppgifter kan förekomma. Du rapporterar till chefen för ekonomifunktionen. Du som söker till oss har högskoleexamen med ekonomisk inriktning och minst fem års erfarenhet av kvalificerat budget-, prognos och analysarbete samt utvecklingsarbete. Vi ser gärna att du har erfarenhet av, och förståelse för, att arbeta i en politisk styrd organisation. Du har god förståelse för ekonomi- och organisationsfrågor samt god pedagogisk förmåga där du kan skapa ekonomisk förståelse även hos den som inte är ekonom. Du arbetar lyhört och utåtriktat i samverkan med berörda personer och du har därmed lätt för att samarbete med alla typer av personligheter. Du har en mycket god analytisk förmåga samt är van att jobba med och prioritera bland flera uppgifter samtidigt. Du tar stort ansvar för dina uppgifter, arbetar strukturerat och driver arbetet framåt. En viktig förutsättning för tjänsten är förmåga att tillämpa relevanta regelverk och administrativa system. Du är en van användare av Excel och om du har erfarenhet av Agresso/Unit4 är det meriterande. För att trivas hos oss värdesätter du prestigelöshet i nära samarbeten och trivs med att arbeta såväl strategiskt som operativt med ekonomiuppgifter. Hos dig har vi en engagerad, trygg och flexibel controller som vill vara med och utveckla Vård- och äldreförvaltningens ekonomifunktion. Låter detta intressant? Välkommen med din ansökan! Intervjuer planeras ske under vecka 20-21.

18 april 2024
Sista ansökan:
6 maj 2024
Undersköterska till hemtjänst Trandared

Nu söker vi dig som är utbildad undersköterska som vill arbeta hos oss inom hemtjänst Trandared. Talar du dessutom finska är det mycket meriterande! Vård- och äldreförvaltningen i Borås Stad arbetar mot målet att både yngre och äldre invånare som är i behov av vård, omsorg och service, likväl som hälso- och sjukvård samt förebyggande hälsoarbete, ska ha ett gott liv var dag. Förvaltningen består av ca 2 500 medarbetare varav ca 700 arbetar inom den kommunala hemtjänsten. Vi som jobbar inom hemtjänst Trandared är ett härligt gäng bestående av undersköterskor, vårdbiträden, servicebiträden, chefer, samordnare och hemtjänstkoordinatorer. Hos oss arbetar män och kvinnor med olika bakgrund, vilket berikar vår verksamhet och breddar vår kompetens. Hemtjänst Trandared utgår från rymliga och trivsamma lokaler på Trandaredsgatan 200 i Borås. Vi arbetar främst i stadsdelen Trandared med omnejd, där vi i huvudsak tar oss fram med bil eller elcykel. Vi är medvetna om hur viktig trivseln är för en bra arbetsprestation, därför arbetar chefer och medarbetare tillsammans för att påverka utvecklingen av vår arbetsplats och främja ett gott arbetsklimat där alla kan trivas. Undersköterska till hemtjänst Trandared Arbetsuppgifter Att arbeta inom hemtjänsten är att göra något viktigt på riktigt. Ett arbete som är meningsfullt och roligt, där du gör skillnad varje dag! Därför är viktigt för oss att du har ett stort intresse av att arbeta med människor. Som undersköterska inom hemtjänst Trandared arbetar du nära människor som är i behov av vård och omsorg i deras egna hem. Arbetsuppgifterna består bland annat av personlig omvårdnad, stöd vid måltider, social samvaro och promenader. Du kommer även utföra hälso- och sjukvårdsuppgifter på delegation samt dokumentera i våra journalsystem. Hos oss är det servicebiträde som i huvudsak ansvarar för att utföra serviceinsatser som exempelvis städ och tvätt så du kan ägna dig åt att arbeta med att ge en god omvårdnad och skapa fina relationer. Som undersköterska i hemtjänsten kommer du även att vara fast omsorgskontakt. Det innebär att du arbetar aktivt för att skapa trygga relationer som grundar sig på tillit och individanpassade samordnade hemtjänstinsatser. Arbetet är omväxlande och du arbetar både självständigt och tillsammans med kollegor. Arbetet kräver ett stort engagemang och att du deltar aktivt för att utveckla och förbättra verksamheten. Arbetstiden är förlagd till vardagar, kvällar och helger, inkl. storhelger. Övrig information Förutom meningsfulla arbetsuppgifter, god kollegial gemenskap och goda arbetsvillkor erbjuds du som anställd inom Borås stad personalförmåner i form av friskvårdsbidrag, fria bad i kommunens simhallar, förmånscykel och en mängd aktiviteter som personalföreningen MerKraft anordnar. Välkommen med din ansökan! Kvalifikationer Du är utbildad undersköterska med intresse av att arbeta med människor. Genom lyhördhet för den enskildes behov och ett gott bemötande skapar du en god och säker vård och omsorg. För att lyckas i rollen är du ansvarstagande och engagerad med förmåga att sätta dig in i andra människors situation. Du har förmåga att samarbeta, skapa och bibehålla goda relationer med så väl brukare, anhöriga och kollegor. Arbetet kräver att du kan tala och skriva på svenska samt att du kan cykla. Våra verksamhets- och dokumentationssystem är en förutsättning för att vi ska kunna fullgöra vårt uppdrag, därför behöver du ha grundläggande digital kompetens. Om du dessutom talar finska är det mycket meriterande. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet. B-körkort är krav. From den 1 juli 2023 är undersköterska en skyddad yrkestitel. Det innebär att det krävs ett yrkesbevis från Socialstyrelsen för att få ha titeln undersköterska. Du ansöker om beviset på Socialstyrelsens hemsida. Om du har vård- och omsorgsutbildning enligt Socialstyrelsens föreskrifter men ännu inte fått yrkesbeviset kan du istället bli anställd med titeln omvårdnadsassistent. Intervjuer sker löpande under ansökningstiden. Inför ett eventuellt erbjudande om anställning ska ett godtagbart utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas. Ansökan Din ansökan med bifogade dokument skickar du via vår ansökningsfunktion som du når via "Sök tjänst" nedan.

18 april 2024
Sista ansökan:
19 maj 2024
Undersköterska till Sörmarksgatan 207 korttidsenhet

Vård- och äldreförvaltningen i Borås Stad arbetar mot målet att både yngre och äldre invånare som är i behov av vård, omsorg och service, likväl som hälso- och sjukvård samt förebyggande hälsoarbete, ska ha ett gott liv var dag. Genom ett gott samarbete med ständiga förbättringar främjar vi också en god arbetsmiljö för våra medarbetare. Viktiga ledstjärnor i vårt arbete är professionalism, lärande och engagemang. Inom Vård- och äldreförvaltningen arbetar vi för medborgarnas bästa. Vi har fokus på att stödja äldre till en meningsfull tillvaro hela livet ut! Vi jobbar aktivt med individens behov i centrum på ett rehabiliterande förhållningssätt. Korttidsenheten Sörmarksgatan 207 består av 44 korttidsplatser. En korttidsvistelse är ett biståndsbedömt stöd enligt Socialtjänstlagen och Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade. Beslut om korttidsvistelse är alltid tidsbegränsat och följs upp regelbundet under vistelsen. Enheten är inriktad på personer med somatiska sjukdomar som har behov av rehabilitering, demenssjukdom och palliativa vård. Undersköterska till Sörmarksgatan 207 korttidsenhet Arbetsuppgifter Vi söker nu dig som är utbildad undersköterska och som har god erfarenhet inom vård och omsorg. Vi ser att du vill fortsätta att utvecklas i din yrkesroll och vi kan erbjuda ett omväxlande och stimulerande arbete. Tillsammans med dina kollegor på korttiden är du en nyckelperson i nätverket runt den enskilde. Du och dina kollegor i teamet, som består av undersköterska, sjuksköterska, arbetsterapeut och fysioterapeut, arbetar tvärprofessionellt för att nå individens mål med korttidsvistelsen. Du ger personlig omvårdnad, utför hälso- och sjukvårdsinsatser på delegation. Daglig dokumentation enligt socialtjänstlagen samt hälso-och sjukvårdslagen sker i vårt verksamhetssystem VIVA. Arbetet är omväxlande och självständigt samt ställer krav på flexibilitet och ett gott samarbetet. Övrig information För frågor om tjänsten kontakta enhetschef Anna Ryberg; 033-35 53 47 [email protected] Kvalifikationer Du som söker har genomgått treårigt omvårdnadsprogram eller motsvarande utbildning. Du har ett genuint intresse för vård och omsorgsarbete och är förändringsbenägen så att vi tillsammans kan fortsätta att utveckla verksamheten. Grundläggande datakunskaper krävs likväl goda kunskaper i svenska språket, både i tal och skrift. Vi lägger stor vikt vid den personliga lämpligheten. Samarbete och ett gott bemötande är andra viktiga egenskaper för oss. Ansökan Välkommen med din ansökan!

18 april 2024
Sista ansökan:
2 maj 2024
Utredare till Administrativa enheten på Grundskoleförvaltningen

Du vill göra skillnad och vara med när vi formar framtiden. Hos oss får du förtroende, utvecklingsmöjligheter och kunniga kollegor. Vi arbetar tillsammans och är övertygade om att alla människor vill och kan lära. Administrativa enheten ansvarar för handläggning och utredning av ett brett spektra av Grundskoleförvaltningens skolrelaterade ärenden samt administration för Grundskolenämnden. Enheten har sex medarbetare och arbetsplatsen ligger på Olovsholmsgatan 32 i Borås. Totalt finns det ca 60 medarbetare i den centrala förvaltningen som utöver Administrativa enheten också har enheter för HR, Ekonomi, Kvalitet och utveckling, Elevhälsa och Kost, lokalvård och vaktmästeri. Vi söker nu en ny medarbetare som i huvudsak skall arbeta med skolplacering och registratorsuppgifter. Utredare till Administrativa enheten på Grundskoleförvaltningen Arbetsuppgifter Du skall i huvudsak arbeta med skolplacering i vårt digitala system Mitt Skolval samt IST Administration och registratoruppgifter i det digitala systemet Ciceron. Du kommer att löpande utreda och handlägga nämndärenden och övriga skolrelaterade ärenden av skiftande innehåll. Enheten ansvarar också för att utveckla och tillhandahålla statistik och data som behövs för de övriga centrala enheterna och för alla skolenheter. Vidare ansvarar enheten för sökande av olika statsbidrag, frågor om mänskliga rättigheter, miljö och nationella minoriteter. Alla medarbetare har sina olika huvudansvarsområden men hjälps åt vid behov och arbetstoppar. Övrig information Läs mer om Borås Stad som arbetsgivare Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att kontakta rekryterande chef. Kvalifikationer Du har en relevant högskole- eller universitetsexamen, till exempel offentlig förvaltning. Du bör ha minst fem års arbetslivserfarenhet efter examen. Du har erfarenhet av självständigt utredningsarbete och vana att sammanställa, analysera, värdera och redovisa data med hjälp av IT-stöd. Du har erfarenhet av dokumenthantering, diarieföring och god kännedom om gällande lagstiftning på området. Erfarenhet av att arbeta i central offentlig förvaltning är meriterande. Du har förmågan att entusiasmera Borås Stads skolors rektorer och skoladministratörer i vårt gemensamma utvecklingsarbete och du förmår att pedagogiskt leda detta arbete i såväl mindre arbetsgrupper som i större föredragningssammanhang. Du har god förmåga att hantera besvärliga samtal och möten. Du står helhjärtat bakom skolans värdegrund och du är beredd att kämpa för denna med stort engagemang. Ansökan Din ansökan med bifogade dokument skickar du via vår ansökningsfunktion som du når via "Sök tjänst" nedan.

18 april 2024
Sista ansökan:
9 maj 2024
Yrkeslärare i Fordonsvård och godshantering till Anpassad gymnasieskola

Bli en del av Borås Stad! Välkommen att arbeta i Bildningsstaden Borås, hos oss är varje dag meningsfull. Förutom ett meningsfullt arbete och professionella kollegor erbjuder Borås Stad en rad förmåner och attraktiva arbetsvillkor för att du ska trivas och må bra. Professionell, engagerad och lärande är nyckelord för Borås Stads verksamheter, såväl i mötet med boråsarna som i relation med kollegor. Bergslenagymnasiet är en Anpassad Gymnasieskola som erbjuder nationella- och individuella program. Skolan består av olika enheter som är utlokaliserade i Borås Stad. Vi är en mindre organisation och vi arbetar nära de vi är till för. Vi arbetar för att eleverna ska bli anställningsbara inom den yrkesinriktning eleven valt eller nå så långt som möjligt i sin kunskapsutveckling. Klimatet präglas av en trygg lärandemiljö och en professionell syn på målgruppen och deras kunskapsutveckling. Yrkeslärare i Fordonsvård och godshantering till Anpassad gymnasieskola Arbetsuppgifter Som yrkeslärare undervisar du elever i yrkesämnen på programmet för Fordonsvård och godshantering men även undervisning i andra ämnen kan bli aktuellt. I din roll ingår det att arbeta digitalt för att främja digitaliseringens betydelse för målgruppen. Du anpassar undervisningen utifrån elevens individuella förutsättningar och behov samt planerar, genomför, följer upp och analyserar din insats och elevernas resultat. Övrig information Fackliga företrädare når du via Borås Stads växel, tfn 033-35 70 00.  Läs mer om Borås Stads personalförmåner.  Gymnasie- och vuxenutbildningsnämndens övertygelse är att alla elever vill och kan lära. Läs mer i förvaltningens utvecklingsplan Bildningsstaden Borås.  Vi värdesätter de kvaliteter som en jämn ålders- och könsfördelning samt etnisk och kulturell mångfald tillför verksamheten.  Urval och intervjuer sker löpande under ansökningstiden. Kvalifikationer Du som söker: Är behörig Yrkeslärare inom fordonsvård och godshantering (bifogas med ansökan). Har du en speciallärarexamen med inriktning utvecklingsstörning så är det meriterande. Har erfarenhet av undervisning på Nationella programmet inom den anpassade gymnasieskolan. Har en god social kompetens, tar egna initiativ, kan arbeta självständigt och ihop med andra. Är positivt inställd till utmaningar och arbetar på ett kreativt sätt. Har förståelse och kunskap om digitaliseringens betydelse för målgruppen. Har körkort, då vi också lägger skoltid ute i samhället. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet och förmåga att samarbeta med såväl lärarkollegor, elevassistenter som övriga funktioner på skolan. Ansökan Din ansökan med bifogade dokument skickar du via vår ansökningsfunktion som du når via "Sök tjänst" nedan.

18 april 2024
Sista ansökan:
5 maj 2024
Socialsekreterare till Mottagningsenheten

Hej socionom! Vill du ha ett arbete med omväxlande arbetsuppgifter där du får möjlighet att möta många olika människor och sätta dig in i deras livssituationer? Och vill du vara med och utveckla Individ- och familjeomsorgsförvaltningens mottagningsenhet tillsammans med oss? Vi är ett gäng socialsekreterare som känner ett stort engagemang för de personer vi möter i vårt arbete. Nu söker vi dig till vår grupp. Vår mottagning bildades i september 2021 och är en sammanslagning av mottagningsenheterna på våra områden Barn och familj, Vuxen/Unga vuxna samt Social jour. Enheten är en väg in, dygnet runt, för alla ärenden inom områdena barn och unga samt vuxna. Enheten består av 14 socialsekreterare med myndighetsutövning samt en metodhandledare och en enhetschef. Vi värdesätter samarbete, både internt och externt, då vi ser det som en förutsättning för ett framgångsrikt socialt arbete. Att hålla en hög professionell nivå där det finns en tydlighet i myndighetsutövningen präglar vår verksamhet. I den gemensamma mottagningsenheten har du ett nära samarbete med enhetschef och metodhandledare samt får ett gott kollegialt stöd och stora möjligheter att utvecklas i ditt arbete som socialsekreterare. I vår grupp trivs personer med en skopa humor, som på ett prestigelöst sätt delar med sig av tidigare erfarenheter och nyvunna kunskaper. Vi arbetar i ljusa och trivsamma lokaler i centrala Borås. Vi vill bevara och erhålla ny kunskap inom vårt ansvarsområde och därför ges juridisk handledning av rättshandläggare, samt extern handledning. Individ- och familjeomsorgsförvaltningen är i en pågående utvecklingsresa, där vi satsar på att kompetensutveckla och implementera systemteoretiska metoder i våra verksamheter. Som anställd får du tillgång till friskvårdsbidrag, fri entré till Borås Stads badanläggningar, ett förmånligt flextidsavtal, möjlighet till utökade semesterdagar genom semesterväxling samt fler fina förmåner. Socialsekreterare till Mottagningsenheten Arbetsuppgifter Som socialsekreterare på den gemensamma mottagningsenheten har du de första samtalen med personerna som kommer i kontakt med oss. I huvudsak omfattar arbetsuppgifterna att hantera akuta situationer så som att ta emot anmälningar och hantera biståndsansökningar, göra riskbedömningar samt förhandsbedömningar, medverka vid vårdplaneringar och hantera jourtelefon för rådgivning och konsultation. I arbetet får du även möjlighet att sprida kunskap om socialtjänsten till andra verksamheter. Arbetet bedrivs i huvudsak utifrån lagstiftningarna Socialtjänstlagen (SoL), Lagen med särskilda bestämmelser om vård av unga (LVU) samt Lagen om vård av missbrukare i vissa fall (LVM). Arbetet är förlagt enligt schema med företrädelsevis dagtidstjänstgöring samt en del kvälls- och nattpass per sex veckors schema. Arbetstidsmått är 38, 25 timmar/vecka vilket är motsvarande heltidsarbete. Övrig information Kvalifikationer Ett krav för tjänsten är att du är utbildad och examinerad socionom och har erfarenhet av myndighetsutövning. Du har ett stort engagemang och intresse för att arbeta med socialt arbete samt att arbeta teambaserat. Det är meriterande att du har en längre tids erfarenhet av myndighetsutövning, särskilt inom områdena Barn och Unga, Vuxen och Social jour, och är väl insatt i det uppdraget. Vi ser även att det är en fördel om du arbetat som socionom i andra verksamheter så som inom exempelvis polisen, hälso- och sjukvården och missbruksvård. Du behöver tycka om de juridiska aspekterna av ditt arbete och du trivs med att föra samtal kring detta med dina kollegor. Du är en lösningsfokuserad, engagerad person med stor lust att lära och du har en positiv inställning. Ett gott bemötande och ett professionellt förhållningssätt till människor i svåra livssituationer är en självklarhet för dig. En förutsättning i rollen är att du har ett gott handlag med svenska språket i tal och skrift. B-körkort är ett krav. Intervjuer kommer ske löpande under ansökningstiden så vänta inte med din ansökan! Ansökan Din ansökan med bifogade dokument skickar du via vår ansökningsfunktion som du når via "Sök tjänst" nedan.

17 april 2024
Sista ansökan:
20 maj 2024
Lärare årskurs 7-9 i svenska i kommunikationsklass på Fredriksborgskolan

Du vill göra skillnad och vara med när vi formar framtiden. Hos oss får du förtroende, utvecklingsmöjligheter och kunniga kollegor. Vi arbetar tillsammans och är övertygade om att alla människor vill och kan lära. För första gången på 28 år så bygger vi en helt ny grundskola i Borås. Vill du vara med på vår resa och starta upp helt nya Fredriksborgskolan? Från och med höstterminen 2024 flyttar vi tillsammans med kommunikationsklass och kommungemensam särskild undervisningsgrupp in i den helt nybyggda grundskolan Fredriksborgskolan. Fredriksborgskolan kommer att utgöra entré till den nya stadsdelen Gässlösa som håller på att byggas i södra Borås. Skolan kommer på sikt att ta emot runt 850 elever från förskoleklass till årskurs 9. På skolan kommer det att finnas grundskola F-9, anpassad grundskola 1-9 samt kommungemensamma undervisningsgrupper och på så vis kommer vi vara en stor, integrerad skola som drar nytta av varandras olikheter och anpassar vår undervisning till elevernas olika behov. För oss är det viktigt att barnen och ungdomarna känner sig trygga och sedda. Fredriksborgskolan kommer att vara en stor skola där lokalerna är utformade för att vara den lilla skolan i den stora. Skolan kommer att ha tre rektorer och vara uppdelad i tre skolenheter. Kommunikationsklass är en kommungemensam särskild undervisningsgrupp som tar emot elever med omfattande språk- och/eller talsvårigheter från årskurs 1 till och med årskurs 9. I verksamheten finns cirka 40 elever. Kommunikationsklass tillhör Fredriksborgskolan F-6. Hoppas du vill vara med på vår resa och söka tjänsten som lärare i årskurs 7-9 i kommunikationsklass hos oss! Lärare årskurs 7-9 i svenska i kommunikationsklass på Fredriksborgskolan Arbetsuppgifter I rollen som lärare i kommunikationsklass har du huvudansvar för planering, genomförande, bedömning och utvärdering av undervisningen i dina egna ämnen. Du har ett nära samarbete med övriga funktioner på skolan såsom elevassistenter, logopeder, speciallärare och lärare och närvarar som ett stöd på dina kollegors lektioner. Visuellt stöd, lärverktyg och andra hjälpmedel är en naturlig del vår undervisning. På Fredriksborgskolan kommunikationsklass har vi åldersintegrerade grupper inom de olika stadierna. Du tillhör ett arbetslag i grunden, men vi bygger vår organisation flexibelt och undervisning kan därför komma att ske mellan arbetslagen. Övrig information Läs mer om hur det är att arbeta som grundskollärare i Borås Stad Läs mer om Borås Stad som arbetsgivare Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att kontakta rekryterande chef. Kvalifikationer Vi söker dig som är legitimerad lärare. Vi söker både dig som är legitimerad lärare med behörighet att undervisa i svenska för årskurs 7-9. För oss är det också värdefullt om du har utbildning, kunskap eller erfarenhet av elever med språkstörning och/eller andra diagnoser. Då kommunikationsklass är en verksamhet som är anpassad efter elevens behov ser vi att du som lärare möter våra elever på ett lyhört, lugnt, tålmodigt och lågaffektivt sätt och anpassar din undervisning utifrån elevers förutsättningar. Du är en god lagspelare som är duktig på att samarbeta och hitta lösningar tillsammans med dina kollegor. Ansökan Din ansökan med bifogade dokument skickar du via vår ansökningsfunktion som du når via "Sök tjänst" nedan.

17 april 2024
Sista ansökan:
8 maj 2024