Örebro kommun jobb

Lediga jobb hos Örebro kommun

Projektledare till Projektenheten, Teknik- och serviceförvaltningen

Som medarbetare hos oss på Teknik- och serviceförvaltningen får du ett meningsfullt jobb i en bred, samhällsviktig verksamhet som berör alla örebroare, varje dag. Om tjänsten Nu kan du få vara med och påverka hela kedjan från projektering till byggnation, se resultat och bidra till stadens utveckling. Projektenheten ansvarar för kvalificerade projektledningstjänster, projektering och byggledning inom anläggningsområdet samt tjänster inom mät- och GIS. Uppdragen kommer från interna beställare och består bland annat av exploatering av nya stadsdelar med gator, parker, torg och VA. Vi projektleder även ombyggnad av gator och gång- och cykelvägar, trafikanläggningar, konstruktionsbyggnader, belysning, parker och VA-ledningar i Örebro kommun. Vi strävar efter ett aktivt medarbetarskap vilket innebär att ta ansvar för helheten, att arbeta i team och att utveckla sin egen och kollegornas kompetens. Exempel på arbetsuppgifter: • leda, planera och styra uppdrag och hela processer med utredning av förutsättningar, projektering, upphandling, byggnation och projektavslut • ansvara för projektets ekonomi och uppföljning gentemot beställaren • ansvara för att löpande samla in och stämma av krav och förändringar • skapa ett kreativt arbetsklimat bland deltagarna i projekten och stimulera till nytänkande • känna till och följa verksamhetens gällande lagar, policys och rutiner • arbeta och dokumentera i aktuella verksamhetssystem Om arbetsplatsen På Projektenheten arbetar idag 30 medarbetare med att ge stöd gällande Örebro kommuns utbyggnad och förnyelse av infrastruktur. Arbetet innebär många kontakter med bland annat medborgare, entreprenörer och beställare. Ett gott samarbete är något vi värdesätter mycket i vårt arbete. För att ligga i framkant har vi också ett fokus på lärande och digitalisering. Din arbetsplats finns i moderna kontorslokaler i Citypassagen nära centralstationen, med goda möjligheter till distansarbete.  Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på www.orebro.se/jobb. Kvalifikationer Du ser helheten och har lätt för att samarbeta med kollegor och entreprenörer med olika perspektiv och kompetenser. Vi förväntar oss att du är drivande, lösningsfokuserad och strukturerad samt kan arbeta självständigt med flera parallella projekt. Du kan snabbt sätta dig in i nya områden och har förmågan att prioritera och ta egna initiativ. Du kan lösa problem och vara flexibel då förutsättningarna snabbt kan förändras. Vidare har du en god teknisk kunskap för att kunna hantera våra interna system. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Krav: • akademisk utbildning så som civilingenjör/högskoleingenjör eller annan akademisk utbildning som arbetsgivaren bedömer relevant, alternativt branscherfarenhet som arbetsgivare bedömer motsvarar utbildningskrav • minst två års erfarenhet av projektledning i större projekt • erfarenhet av arbete inom anläggningsbranschen med inriktning VA och/eller gata • B- körkort Meriterande: • erfarenhet av el, gatu- och parkbelysning • erfarenhet av upphandling och LOU • erfarenhet av AMA • erfarenhet av arbete inom grönytor • kunskaper inom entreprenadjuridik, AB04, ABT06, ABK09 • kunskaper inom BAS P/BAS U • erfarenhet av Microsoft Project • erfarenhet av CAD Omfattning och tillträde Anställningsform: tillsvidareanställning Sysselsättningsgrad: 100% Tillträde: 19 augusti eller enligt överenskommelse Antal tjänster: 1 Övrig information Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig. Som en del av urvalsprocessen kan vi komma att tillämpa tester. Ansökan Sista ansökningsdag är 5 maj. Välkommen med din ansökan! Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

18 april 2024
Sista ansökan:
5 maj 2024
Modersmålslärare i nederländska

Vi söker nu dig som är legitimerad lärare i nederländska som modersmål. Varmt välkommen med din ansökan!  Om tjänsten Du ska planera, genomföra och utvärdera undervisningen samt delta i enhetens gemensamma utvecklingsarbete. Undervisningen sker på plats ute på skolorna alternativt via fjärrundervisning på Teams. Tjänstens omfattning kan komma att justeras beroende på antal elever med det aktuella modersmålet.  Vi samarbetar med olika grundskolor i kommunen och för att värna om miljön cyklar vi till skolorna vid de tillfällen som undervisning sker i fysisk miljö. Hos oss på Enheten för flerspråkighet ingår du i ett mångkulturellt arbetslag bestående av ca 40 lärare som tillsammans arbetar för att vidareutveckla modersmålsundervisningen för eleverna. Din arbetsplats kommer vara i Örebro kommun, där av har krav på fysisk närvaro ställs. Exempel på arbetsuppgifter: • undervisa i modersmål • planera och genomföra undervisning enligt läroplan i ämnet modersmål • bedömning av elever mot kunskapsmål för modersmålsämnet • arbeta och dokumentera i våra verksamhetssystem • studiehandledning till elever i olika ämnen på modersmålet  Om arbetsplatsen Enheten för flerspråkighet tillhör Förvaltning för förskola och skola i Örebro kommun och administrerar all modersmålsundervisning för alla grund- och gymnasieskolor inom Örebro kommun. Enheten för flerspråkighets uppdrag är att stötta skolorna i arbetet med att erbjuda modersmål och studiehandledning. Läs mer om hur det är att jobba som grundskollärare i Örebro kommun på orebro.se/jobb/grundskollarare! Inom Förskole- och grundskoleförvaltningen arbetar cirka 4530 medarbetare. Vi möter de unga örebroarna från första dagen i förskolan till sista dagen i grundskolan.     Vi ansvarar tillsammans för att bidra till att skapa likvärdiga förutsättningar för de unga örebroarna och lägger grunden till ett lärande som sträcker sig genom hela livet. Med tillit och mod bygger vi våra förskolor och skolor tillsammans. Vi tar oss an framtidens utmaningar, för varje barns bästa. Kvalifikationer Som person är du trygg och stabil samt tar ansvar för ditt arbete. Du är strukturerad och har en vilja och intresse för att hjälpa eleven att nå sina mål. Du arbetar bra med andra människor, lyssnar och kommunicerar på ett lyhört och smidigt sätt. Du har en god förståelse för hur människan tar till sig kunskap och människors olika förutsättningar. Vidare har du ett kreativt arbetssätt och kommer med nya idéer i arbetsrelaterade frågor. Du behärskar det svenska språket på ett sätt så du kan kommunicera med elever och övrig personal samt skriftligen kan dokumentera det som verksamheten kräver i våra system. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Krav: • svensk lärarlegitimation • dokumenterat goda kunskaper i svenska och nederländska • god datorvana Meriterande: • erfarenhet av modersmålsundervisning på grund- eller gymnasieskola • erfarenhet av arbete som studiehandledare • B-körkort • kunna cykla Omfattning och tillträde Anställningsform: visstidsanställning Sysselsättningsgrad: 20% Tillträde:8 augusti - tom 20 december 2024 Antal tjänster: 1 Övrig information Lärarlegitimation med angiven behörighet ska bifogas i ansökan, alternativt behörighetsgivande examensbevis som berättigar till legitimation. Om du erbjuds anställning inom barnomsorg, förskola eller skola är du skyldig att visa upp ett utdrag ur belastningsregistret. Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig. Ansökan Sista ansökningsdag är förlängd till 2 maj. Urval och intervjuer sker löpande.  Välkommen med din ansökan!  Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

18 april 2024
Sista ansökan:
2 maj 2024
Modersmålslärare i lettiska

Vi söker nu dig som är legitimerad lärare i lettiska som modersmål. Varmt välkommen med din ansökan!  Om tjänsten Du ska planera, genomföra och utvärdera undervisningen samt delta i enhetens gemensamma utvecklingsarbete. Undervisningen sker på plats ute på skolorna alternativt via fjärrundervisning på Teams. Tjänstens omfattning kan komma att justeras beroende på antal elever med det aktuella modersmålet.  Vi samarbetar med olika grundskolor i kommunen och för att värna om miljön cyklar vi till skolorna vid de tillfällen som undervisning sker i fysisk miljö. Hos oss på Enheten för flerspråkighet ingår du i ett mångkulturellt arbetslag bestående av ca 40 lärare som tillsammans arbetar för att vidareutveckla modersmålsundervisningen för eleverna. Din arbetsplats kommer vara i Örebro kommun, där av har krav på fysisk närvaro ställs. Exempel på arbetsuppgifter: • undervisa i modersmål • planera och genomföra undervisning enligt läroplan i ämnet modersmål • bedömning av elever mot kunskapsmål för modersmålsämnet • arbeta och dokumentera i våra verksamhetssystem • studiehandledning till elever i olika ämnen på modersmålet  Om arbetsplatsen Enheten för flerspråkighet tillhör Förvaltning för förskola och skola i Örebro kommun och administrerar all modersmålsundervisning för alla grund- och gymnasieskolor inom Örebro kommun. Enheten för flerspråkighets uppdrag är att stötta skolorna i arbetet med att erbjuda modersmål och studiehandledning. Läs mer om hur det är att jobba som grundskollärare i Örebro kommun på orebro.se/jobb/grundskollarare! Inom Förskole- och grundskoleförvaltningen arbetar cirka 4530 medarbetare. Vi möter de unga örebroarna från första dagen i förskolan till sista dagen i grundskolan.     Vi ansvarar tillsammans för att bidra till att skapa likvärdiga förutsättningar för de unga örebroarna och lägger grunden till ett lärande som sträcker sig genom hela livet. Med tillit och mod bygger vi våra förskolor och skolor tillsammans. Vi tar oss an framtidens utmaningar, för varje barns bästa. Kvalifikationer Som person är du trygg och stabil samt tar ansvar för ditt arbete. Du är strukturerad och har en vilja och intresse för att hjälpa eleven att nå sina mål. Du arbetar bra med andra människor, lyssnar och kommunicerar på ett lyhört och smidigt sätt. Du har en god förståelse för hur människan tar till sig kunskap och människors olika förutsättningar. Vidare har du ett kreativt arbetssätt och kommer med nya idéer i arbetsrelaterade frågor. Du behärskar det svenska språket på ett sätt så du kan kommunicera med elever och övrig personal samt skriftligen kan dokumentera det som verksamheten kräver i våra system. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Krav: • svensk lärarlegitimation • dokumenterat goda kunskaper i svenska och lettiska • god datorvana Meriterande: • erfarenhet av modersmålsundervisning på grund- eller gymnasieskola • erfarenhet av arbete som studiehandledare • B-körkort • kunna cykla Omfattning och tillträde Anställningsform: visstidsanställning Sysselsättningsgrad: 25% Tillträde:8 augusti - tom 20 december 2024 Antal tjänster: 1 Övrig information Lärarlegitimation med angiven behörighet ska bifogas i ansökan, alternativt behörighetsgivande examensbevis som berättigar till legitimation. Om du erbjuds anställning inom barnomsorg, förskola eller skola är du skyldig att visa upp ett utdrag ur belastningsregistret. Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig. Ansökan Sista ansökningsdag är förlängd till 2 maj. Urval och intervjuer sker löpande.  Välkommen med din ansökan!  Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

18 april 2024
Sista ansökan:
2 maj 2024
Utvecklingsingenjör

Som medarbetare hos oss på Teknik- och serviceförvaltningen får du ett meningsfullt jobb i en bred, samhällsviktig verksamhet som berör alla örebroare. Varje dag. Om tjänsten  Just du behövs! Vi söker en utvecklingsingenjör till Skebäcksverket. Vi söker dig som är genuint intresserad av att göra världen lite bättre varje dag tillsammans med oss. Du kommer att ha stora möjligheter att vara med att skapa framtidens resursverk och din kunskap och erfarenhet är en viktig pusselbit för vår verksamhet. I tjänsten ingår att samordna och hålla ihop våra investeringsprojekt och säkrar framdriften för att nå våra mål. Du projektleder eller deltar i utvecklings-, upprustnings- och ombyggnadsprojekt av processer, utrustningar eller fastigheter som Reningsverket ansvarar för. Du är en viktig del i att utveckla Reningsverkets verksamhet och kommer med förbättringsförslag.  Exempel på arbetsuppgifter: • du utvecklar Reningsverkets verksamhet • du omvärldsbevakar kring reningsteknik • tillsammans med övriga kollegor utveckla arbetet med reningsteknik • du dokumenterar i underhållssystemet • du leder/deltar i projekt och utvecklingsarbete inom ditt specialområde  Om arbetsplatsen I verksamheten Vatten och avlopp får du kollegor i många olika roller, med en mängd olika arbetsuppgifter. Tillsammans ser vi till att örebroarna får rent dricksvatten i kranen, att ta hand om och rena avloppsvattnet, underhålla och bygga ut ledningsnätet samt utveckla vattenförsörjningen inför framtiden genom till exempel vår nybyggda vattenreservoar Lyra.  Din arbetsplats är på Skebäcksverket, Örebros reningsverk som är belägen mellan naturreservat och en fantastisk omgivning för promenader. Vi är ett gäng på ca 30 medarbetare och vi är alla stolta över vårt fina reningsverk. Vi finns under Teknik och Serviceförvaltningen och vi är en enhet under VA. Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på www.orebro.se/jobb. Kvalifikationer Till tjänsten som utvecklingsingenjör söker vi dig som är van att arbeta självständigt där du planerar och driver ditt eget arbete framåt och uppnår resultat. Du är en utåtriktad person som har lätt för att skapa relationer och kan samverka med olika aktörer såväl internt som externt. Du arbetar kvalitetsmedvetet och är trygg i din roll vilket gör att du har förmågan att lyfta blicken för att hitta nya vägar att lösa utmaningar, du kan anpassa och prioritera beroende på vad situationen kräver. Vidare har du en god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift.  Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Krav: • akademisk examen som exempelvis civilingenjör alternativt 3-årig högskoleutbildning med arbetslivserfarenhet • projektledningserfarenhet Meriterande: • kunskap om LOU • kunskap inom entreprenadsjuridik • erfarenhet av VA projekt • utbildning inom BAS-P/U Omfattning och tillträde Anställningsform: tillsvidareanställning Sysselsättningsgrad: 100% Tillträde: enligt överenskommelse Antal tjänster: 1 Övrig information Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig. Tjänsten kan komma att bli säkerhetsklassad och registerkontroll och säkerhetssamtal kommer då ske innan anställning. Om tjänsten är säkerhetsklassad krävs svenskt medborgarskap. Ansökan Sista ansökningsdag är 5 maj. Välkommen med din ansökan! Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

18 april 2024
Sista ansökan:
5 maj 2024
Dataskyddsombud till enheten för dokumentstyrning och registratur

Vill du vara med och förbättra vardagen för Örebros invånare, företagare och medarbetare? Vill du bidra till en framgångsrik och säker digital förflyttning av kommunen? Kommunledningsförvaltningen utökar nu med ytterligare ett dataskyddsombud så ta chansen att söka tjänsten. Hos oss får du ett stimulerande, utmanande och utvecklande jobb! Om tjänsten  Välkommen till oss!  Ditt huvuduppdrag som dataskyddsombud är att övervaka och granska att personuppgifter behandlas på ett korrekt och lagligt sätt i Örebro kommun. I ditt uppdrag kommer du också vägleda kommunens verksamheter i arbetet med att efterleva dataskyddsförordningen, ge råd och stöd kring frågor om personuppgiftshantering ch vara kontaktperson till Integritetsskyddsmyndigheten. I tjänsten ingår även att utbilda anställda och förtroendevalda i dataskyddsförordningen och annan kompletterande dataskyddslagstiftning. Utöver samarbete med befintligt dataskyddsombud kommer du att samarbeta med andra roller i kommunen, främst informationssäkerhetsspecialister, jurister och IT-säkerhetsansvarig. Rollen är placerad på enheten Dokumentstyrning och registratur som är en del av Kansli- och informationsförvaltningsavdelningen på Kommunledningsförvaltningen. Exempel på arbetsuppgifter: • granska och övervaka kommunens personuppgiftsbehandling  • bistå vid genomförande av konsekvensbedömningar  • bistå med råd vid utredning och rapportering av personuppgiftsincidenter  • rapportera till personuppgiftsansvariga nämnder  • vara ett kunskapsstöd gällande dataskyddslagstiftningen  • finnas med vid utveckling av nya processer, systematiska arbetssätt och upphandlingar för dataskyddsfrågor  • identifiera kompetensutvecklingsbehov samt planera och genomföra utbildningar avseende dataskyddsförordningen och angränsande lagstiftning Om arbetsplatsen Idag är vår verksamhetsplats belägen i Citypassagen men under hösten planeras en förflyttning till Åbylunden 1. Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på www.orebro.se/jobb. Kvalifikationer I rollen som dataskyddsombud är du trygg och stabil och har lätt för att skapa och underhålla relationer. Vidare är du initiativrik och inte främmande för att ta ett stort eget ansvar för att uppnå resultat. Du ska ha förmåga att sprida information och etablera en dataskyddskultur inom organisationen. Du är pedagogisk och har förmåga att förmedla komplex information på ett lättförståeligt sätt. Du är självgående och tar ansvar för din uppgift och har mod att driva frågor och processer framåt, samtidigt har du lätt för att samarbeta med andra. Du kommunicerar på ett tydligt sätt, då det i tjänsten ingår att hålla muntliga presentationer och vägleda annan personal i hur de ska gå tillväga vid tillämpning av dataskyddslagstiftningen. Du är en flexibel person som kan anpassa dig vid oanmälda händelser, du är även öppen för förändring och utveckling av verksamheten. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Krav: • akademisk examen om minst 180 hp inom juridik eller rättsvetenskap eller utbildning som arbetsgivaren bedömer som relevant inom området • goda kunskaper om dataskyddsförordningen och angränsande lagstiftning och tillämpning av dessa Meriterande: • erfarenhet av att arbeta systematiskt och proaktivt med dataskyddsfrågor • erfarenhet av juridiskt arbete eller arbetat som dataskyddsombud alternativt på annat sätt inom området • erfarenhet av arbete inom offentlig sektor eller politiskt styrd organisation  Omfattning och tillträde Anställningsform: tillsvidareanställning Sysselsättningsgrad: 100% Tillträde: enligt överenskommelse Antal tjänster: 1 Övrig information Urval sker löpande och som en del av urvalsprocessen kan vi komma att tillämpa tester. Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig. Ansökan Sista ansökningsdag är 1 maj. Välkommen med din ansökan! Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

18 april 2024
Sista ansökan:
1 maj 2024
Lärare i fritidshem F-3 till intraprenaden Almby skola

Vill du arbeta i en intraprenad där eleverna får 10 år på sig att utveckla kunskaper och värden i en trygg miljö? Då är Almby skola arbetsplatsen för dig! På Almby skola har vi respekt för individen, tror på att olikhet berikar, och har lärandet i fokus. I nuläget söker vi en lärare i fritidshem till åk F-3. Kom och berika vårt härliga gäng med din glädje och kompetens.  Om tjänsten  Vi arbetar i årskursvisa arbetslag i ett heldagsperspektiv och utifrån pedagogernas olika yrkesinriktning ger vi eleverna de bästa förutsättningarna för ökad måluppfyllelse. Lärare i fritidshem och lärare delar ansvaret för en klass som ansvarspedagoger, där läraren i fritidshem ansvarar för elevens sociala utveckling och läraren ansvarar för elevens kunskapsinlärning. Som ansvarspedagoger följer ni eleverna från förskoleklass tills de slutar i åk 3.  Fritidshemspedagogiken genomsyras av vår läroplan och våra pedagogers fantastiska engagemang för fritidshemspedagogik. Vi lägger stor vikt att hålla en god kvalitet på all undervisning under elevens hela dag. Som lärare i fritidshem deltar du i ett FoU-program för fritidshemmet bidrag till elevernas måluppfyllelse samt rörelsesatsning med SISU för att utveckla vår uteverksamhet på raster och under fritidstid. Vi ser till att du får goda förutsättningar att tillsammans med dina kollegor planera, utvärdera och reflektera över verksamheten och uppdraget.  I tjänsten ingår det åtta timmar per vecka då du inte undervisar, innehållet för dessa timmar är bl.a. egen planering, kärnarbetslagstid, ställtid och tid för utvecklingsfrågor under konferenser för lärare i fritidshem. Det finns goda digitala förutsättningar för undervisning där elever och lärare har tillgång till interaktiva projektorer, datorer och Ipads. Då vår rastverksamhet är en viktig del av elevernas dag får du egna arbetskläder för utevistelse.  Välkommen till oss på Intraprenaden Almby skola! Exempel på arbetsuppgifter: • undervisning i klass, på raster och på fritidshemmet • tillsammans med övriga pedagoger i arbetslaget planera, genomföra och utvärdera undervisningen • tillsammans med övriga pedagoger bedriva skolutveckling för en ökad måluppfyllelse • tillsammans med arbetslaget planera för fritidsverksamheten utifrån läroplanens kap. 1, 2 och kap 4 samt andra styrdokument        Om arbetsplatsen Intraprenad Almby skola är en skola för alla elever, oavsett bakgrund, förutsättningar och behov. Almby skola ska vara en förebild för ett mer integrerat Örebro, där olika bakgrund berikar eleverna och där alla elever är alla vuxnas ansvar. På skolan finns en servicefunktion med vaktmästeri, administration, IT, bibliotek och lokalvård som arbetar hårt med att skapa de bästa förutsättningarna så att övrig personal kan ge eleverna den bästa utbildningen de kan få. Vi satsar på gediget kollegialt lärande och en stark elevhälsa. Vi är en skola med stort fokus på våra två huvuduppdrag – kunskap och värdegrund. Vi vill att våra elever lämnar Almby skola med god självkänsla, empatisk förmåga och väl förberedda för livet. För att få en inblick i vårt arbete kan du gå in och läsa mer om vår skola på: orebro.se/almbyskola Inom Förskole- och grundskoleförvaltningen arbetar cirka 4530 medarbetare. Vi möter de unga örebroarna från första dagen i förskolan till sista dagen i grundskolan.     Vi ansvarar tillsammans för att bidra till att skapa likvärdiga förutsättningar för de unga örebroarna och lägger grunden till ett lärande som sträcker sig genom hela livet. Med tillit och mod bygger vi våra förskolor och skolor tillsammans. Vi tar oss an framtidens utmaningar, för varje barns bästa. Kvalifikationer Vi söker dig som är relationsskapande och har god förmåga att samverka och kommunicera med alla elever samt vårdnadshavare. Du utmanar elever att ta egna initiativ, utveckla sina intressen och ta ansvar för sig själv och andra. I rollen som lärare i fritidshem behöver du vara flexibel och se möjligheter i förändring. Eftersom du kommer arbeta i ett nära samarbete med dina kollegor krävs det att du lyssnar, kommunicerar och löser uppkomna dilemman på ett konstruktivt sätt.  Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Krav: • legitimerad grundskollärare med inriktning mot fritidshem. Alternativt annan pedagogisk utbildning om minst 180 hp som arbetsgivaren bedömer likvärdig   Meriterande: • erfarenhet av arbete som lärare i fritidshem • utbildning i ICDP, vägledande samspel • erfarenhet av att använda IKT som verktyg i undervisning • erfarenhet av att arbeta med bildstöd och TAKK • erfarenhet av att utveckla tillgängliga lärmiljöer      Omfattning och tillträde Anställningsform: tillsvidareanställning Sysselsättningsgrad: 100% Tillträde: 29 juli eller enligt överenskommelse Antal tjänster: 1 Övrig information Legitimation ska bifogas i ansökan, alt behörighetsgivande examen som berättigar till legitimation.  Om du erbjuds anställning inom barnomsorg, förskola eller skola är du skyldig att visa upp ett utdrag ur belastningsregistret. Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på orebro.se/jobb. Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig. Ansökan Sista ansökningsdag är 1 maj. Urval och intervjuer kan komma att ske löpande. Varmt välkommen med din ansökan! Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

18 april 2024
Sista ansökan:
1 maj 2024
Familjerättssekreterare till IFO, Familjerätt

Nu finns möjlighet för dig att bli en del av vår enhet som präglas av ansvarstagande, generositet och höga ambitioner. Vi vill ta vara på och utveckla din kunskap och din kreativitet och hoppas du blir en av oss! Om tjänsten Vad roligt att just du är nyfiken på vår fantastiska arbetsplats! Utredningsarbetet sker enligt Föräldrabalken och Socialtjänstlagen och avser vårdnad, boende och umgänge samt adoption och faderskap. Utöver utredningsarbetet är samarbetssamtal en stor del av dina arbetsuppgifter. Du fattar beslut i enlighet med gällande lagstiftning, riktlinjer och delegation. Det är viktigt att du har ett flexibelt tänk och förmåga att hitta rättssäkra lösningar.  På Familjerätten kommer du ingå i ett stabilt, nyfiket och välkomnande team fullt av erfarenhet och kompetens. Vi erbjuder dig en trygg anställning och vi värnar om ditt välmående och din utveckling på jobbet. Här får du ett kontinuerligt stöd i ärenden av närmaste chef, gruppledare och kollegor samt extern handledning. Du erbjuds även fördjupning och specialisering utifrån en kompetenstrappa som innebär möjlighet till kompetensutveckling och utbildningar. Huvudsakliga arbetsuppgifter • fastställa faderskap  • handlägga vårdnadsutredningar och snabbupplysningar på uppdrag av Tingsrätten • handlägga ärenden gällande umgängesstöd på uppdrag av tingsrätten • leda samarbetssamtal och genomföra medgivandeutredningar • hålla informationssamtal • föredra ärenden i nämnd • upprättande av avtal i samband med vårdnads-, boende och umgängesärenden • arbeta med rådgivning via telefon  Kompetenskrav  • socionomexamen 210 hp  • dokumenterad erfarenhet av myndighetsutövning inom socialförvaltning • B-körkort för manuell växlad bil   För att trivas hos oss föredrar du att arbeta i team med ett gemensamt ansvarstagande samtidigt som du självständig driver arbetet framåt mot uppsatta mål. Vi söker dig som är trygg och stabil med ett strukturerat och flexibelt arbetssätt. I rollen är det viktigt att du är lyhörd i kontakten med andra och du har en naturlig förmåga att sätta dig in i andras perspektiv och situation utan att förlora din professionella integritet. Arbetet ställer krav på god kommunikativ förmåga vilket bl.a. innebär att du på ett tydligt och strukturerat sätt kan uttrycka dig väl i tal och skrift. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Övrigt meriterande  • erfarenhet av att handlägga familjerättsfrågor Omfattning och tillträde Anställningsform: tillsvidareanställning Sysselsättningsgrad: 100%  Tillträde: enligt överenskommelse Antal tjänster: 1 Om arbetsplatsen Myndighetsverksamheten inom Socialnämndens Individ och familjeomsorg bygger på fem områden med både myndighetsutövning och insatser. Mottagning och socialjour, Utredning barn och familjerätt, ungdom och vuxen samt Familjehem. Under 2024 påbörjar Individ- och familjeomsorgen en ny organisation. Vi står inför att anpassa oss till ny socialtjänstlag som utöver förändrad lagstiftning kommer påverka organisering, arbetssätt, processer och samverkansstrukturer. Som familjerättssekreterare kommer du att ledas, inspireras och engageras till att jobba med förebyggande och främjande insatser. Prioriterat i verksamheten är att säkerställa rättssäkerheten, att ha en god service och tillgänglighet gentemot våra servicetagare samt att de metoder vi använder bygger på vetenskap och beprövad erfarenhet. Övrig information Om du erbjuds anställning inom arbete hos oss är du skyldig att visa upp ett utdrag ur belastningsregistret. Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på orebro.se/jobb. Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig. Ansökan Sista ansökningsdag är 5 maj.  Välkommen med din ansökan!  Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

18 april 2024
Sista ansökan:
5 maj 2024
Undersköterskor till Karlslund hemvård

Är du en undersköterska med ett starkt engagemang för människor, en positiv grundsyn och en vilja att hitta lösningar? Välkommen med din ansökan till oss på Karlslund hemvård! Om tjänsten Som undersköterska hos oss är ditt huvuduppdrag att stötta våra kunder i de dagliga sysslorna. Vi arbetar i team med undersköterskor, vårdbiträden, servicebiträden, sjuksköterskor och arbetsterapeuter. Vissa av våra kunder har omfattande omvårdnadsbehov, andra behöver hjälp med att ta på sig sina strumpor. Oavsett vad de behöver hjälp med finns vi till som stöd i deras vardag. På Karlslund hemvård har vi en egen intern organisation för serviceinsatser som primärt sköter tvätt och städ. Det gör att du som undersköterska hos oss kan lägga större fokus på omvårdnadsinsatser hos våra kunder. Hos oss har du möjligheten att bli del av en arbetsgrupp med bred kompetens där vi både samarbetar med andra och arbetar självständigt med våra kunder. Vi vill därför att du, som vi, har ett engagemang i det du företar dig. Du gör det lilla extra för dina kollegor och för våra kunder, och har en insikt om att du är en av de viktigaste personerna i våra kunders vardag. Tillsammans med oss har du möjligheten att bidra till en god vård och omsorg inom hemvården! Exempel på arbetsuppgifter: • ge personlig omvårdnad och service utifrån kundens individuella behov • arbeta utifrån ett rehabiliterande förhållningssätt • dokumentera i aktuella verksamhetssystem för att säkra en trygg och kvalitativ omvårdnad • samverka med övrig omvårdnadspersonal, arbetsterapeut, sjuksköterska, hemrehabsjukgymnast/-fysioterapeut utifrån kundens behov • vara delaktig i att utveckla arbetssätt och metoder inom hemvården och verka för en god arbetsmiljö  Om arbetsplatsen Hos oss på Karlslund hemvård är vi cirka 30 medarbetare som är uppdelade i två grupper. En grupp utgår från Karlslundsgården och arbetar främst i området Solhaga. Den andra gruppen utgår från Vintrosahemmet och arbetar främst i området Tysslinge. Vi utgör tillsammans ett team och arbetar över gränserna när behov finns. Enheten har ungefär 150 kunder, varav hälften har dagliga eller veckovisa besök. Det geografiska upptagningsområdet är varierande, därav används både cykel och bil i tjänsten. Vi har även ett samarbete med Haga hemvård. Det innebär att personal hos oss ibland jobbar ”över gränserna”. Det innebär att du som medarbetare tillfälligt kan lånas ut till Haga hemvård vid behov. Vi använder tjänstebil och cykel i arbetet. Det är av vikt att du känner dig trygg med att köra bil och cykla samt kan använda GPS.  Kvalifikationer Vi ser att du har ett starkt engagemang för människor och en positiv grundsyn. Du är trygg, förhåller dig på ett sätt som är anpassat till situationen och visar omtanke mot våra kunder. Att vara professionell i din yrkesroll och ansvarstagande gentemot dina arbetsuppgifter ser du som en självklarhet. Du är bra på att kommunicera och arbeta med andra och ger alltid ett gott bemötande. Dessutom har du lätt att anpassa dig efter ändrade omständigheter och ser möjligheter i förändringar. Vidare behärskar du det svenska språket på ett sätt så att du kan kommunicera med kunder och övrig personal, samt dokumentera det som verksamheten kräver. Då arbetet innefattar digital dokumentation i verksamhetssystem krävs god datorvana och vana av att använda teknikstöd såsom telefon, dator och GPS i arbetet.  Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Krav: • bevis om skyddad yrkestitel, alternativt omfattas av övergångsreglerna (tillsvidareanställd undersköterska den 1 juli 2023) • B-körkort • kunna cykla Meriterande: • erfarenhet av arbete inom vård och omsorg • erfarenhet av arbete inom hemvård • erfarenhet av att arbeta i verksamhetssystemen Treserva, Medvind och TES Omfattning och tillträde Anställningsform: tillsvidareanställning  Sysselsättningsgrad: 100% Tillträde: enligt överenskommelse Antal tjänster: 5-6. Samtliga tjänster tillsätts om erforderliga beslut fattas Arbetstid: schemalagd dag/kväll/helg Övrig information Från och med den 1 juli 2023 är undersköterska en skyddad yrkestitel. Det innebär att du kommer att behöva ett bevis från Socialstyrelsen för att få anställning som undersköterska. I väntan på ditt bevis är det möjligt att få anställning som vårdbiträde. Hade du en tillsvidareanställning som undersköterska den 1 juli 2023 får du dock fortsätta använda titeln. Läs mer om hur det är att jobba i Örebro kommun på orebro.se/jobb/socialtarbete Första intervjuer sker digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig. Innan du erbjuds en anställning inom vård- och omsorgsarbete behöver du visa upp registerutdrag ur belastningsregistret. Ansökan Sista ansökningsdag är 28 april. Välkommen med din ansökan! Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

17 april 2024
Sista ansökan:
28 april 2024
Planerare till Uppföljningssavdelningen, kansli/stab

Vill du jobba övergripande, utvecklande och nära en förvaltningsledning inom skolområdet? Då har vi ett spännande jobb för dig. Förskole- och grundskoleförvaltningen söker nu en planerare med erfarenhet av skolområdet och som vill ha ytterligare utmaningar. Om tjänsten I rollen som planerare på förskole och grundskoleförvaltningen är du ett expertstöd och arbetar nära förvaltningsledning, förvaltningsdirektör, verksamhetschefer, rektorer och nämnder. Du arbetar bland annat med utredningar, analyser och utveckling inom förvaltningen och förväntas kunna ta fram underlag för beslut samt bereda och föredra ärenden för förskole- och grundskolenämnd. Som planerare hos oss kommer du att jobba i processer inom skolområdet där du förväntas vara ledande. Du ansvarar självständigt för utredningsuppdrag och tar in information som du analyserar och sammanställer skriftligt. I rollen jobbar du strategiskt vilket innebär att du ska hantera arbetsuppgifter på förvaltningsnivå. Vi erbjuder ett omväxlande och roligt arbete med intressanta och utmanande arbetsuppgifter. Förvaltningen har ett pågående utvecklingsarbete för att säkerställa ett bra systematiskt kvalitetsarbete som ska bidra till en likvärdig förskola och skola där alla barn och elever får möjlighet till ett optimalt lärande. Du kommer att tillhöra kansli/stab där du tillsammans med övriga kollegor stöttar förvaltningsledningen med uppföljning, analys och utveckling. Exempel på arbetsuppgifter: • ge verksamhetsspecifikt specialiststöd och vara sakkunnig • delta och ge stöd i utvecklings- och kvalitetsarbete för verksamheten • leda och driva uppdrag och projekt • utreda, analysera och utarbeta underlag för politiska beslut och genomför muntliga föredragningar i exempelvis nämnd • vara strategiskt stöd till förvaltningsledning kopplat till kommunens överrgripande strategier och verksamhetens mål och behov • känna till och följa verksamhetens gällande lagar, policys och rutiner • arbeta och dokumentera i de verksamhetssystem som finns Om arbetsplatsen För tillfället har vi våra lokaler på Ringgatan 32, bara någon minuts promenad från Örebro resecentrum. I framtiden kommer vi att flytta till nya, fräscha lokaler på Åbylunden som ligger beläget i Örnsro.  Inom Förskole- och grundskoleförvaltningen arbetar cirka 4530 medarbetare. Vi möter de unga örebroarna från första dagen i förskolan till sista dagen i grundskolan.     Vi ansvarar tillsammans för att bidra till att skapa likvärdiga förutsättningar för de unga örebroarna och lägger grunden till ett lärande som sträcker sig genom hela livet. Med tillit och mod bygger vi våra förskolor och skolor tillsammans. Vi tar oss an framtidens utmaningar, för varje barns bästa. Kvalifikationer För att trivas i rollen som planerare bör du kunna arbeta självständigt och ta egna initiativ. Du förväntas jobba övergripande, vara flexibel och kunna ställa om utifrån de politiska beslut och uppdrag som styr vår verksamhet. En förutsättning för att lyckas är att du kan samarbeta med olika professioner, både inom förvaltningen och med andra aktörer. Rollen innebär mycket dokumentation och flera kontaktytor vilket kräver en god kommunikativ förmåga i svenska i både tal och skrift. Arbetet kräver att du är strukturerad, kan prioritera och lyssna in behov från verksamheterna. Det är viktigt att du har ett brett perspektiv på frågor och att du ser på sakers långsiktiga betydelse. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Krav: • akademisk examen om minst 180hp inom relevant område • erfarenhet av utredning och analysarbete • god kännedom om skolans lagar och förordningar • erfarenhet av diarieföringssystem Meriterande: • erfarenhet av utveckling av skolväsendets systematiska kvalitetsarbete • erfarenhet av liknande uppdrag och/eller arbete inom förskola och grundskola inom kommmunal verksamhet • erfarenhet av projekt-/ och processledning Omfattning och tillträde Anställningsform: tillsvidare  Sysselsättningsgrad: 100% Tillträde: snarast enligt överenskommelse  Antal tjänster: 1 Övrig information Om du erbjuds anställning inom barnomsorg, förskola eller skola är du skyldig att visa upp ett utdrag ur belastningsregistret. Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig. Ansökan Sista ansökningsdag är 3 april. Urval och intervjuer sker löpande.  Välkommen med din ansökan! Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

17 april 2024
Sista ansökan:
24 april 2024
Personlig assistent

Vill du ha ett meningsfullt arbete där du stöttar servicemottagaren i dennes vardag? Runt om i Örebro finns det personer som är i behov av personlig assistans och vi behöver nu förstärka vårt team. Välkommen med din ansökan! Om tjänsten Välkommen till Personlig assistans i Örebro kommun! Hos oss blir du erbjuden en trygg anställning där du ihop med kollegor ger stöd och service till personer med fysiska och psykiska funktionsnedsättningar enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS) och socialtjänstlagen (SOL). Som personlig assistent blir du anställd i Örebro kommun men arbetar hemma hos servicemottagare.  Som personlig assistent utför du arbetsuppgifter som är kopplade till att stötta servicemottagaren i vardagen, det innebär att du är med i hemmet samt på eventuella aktiviteter och fritidsintressen. I den här tjänsten förekommer ensamarbete samt dubbelbemanning. Exempel på arbetsuppgifter: • utföra delegerade arbetsuppgifter utifrån Hälso- och sjukvårdslagen (HSL) • ge stöd till servicemottagaren utifrån beviljad insats och underlätta i dennes vardag • hjälpa servicemottagaren med dennes personliga hygien • stötta servicemottagaren i kommunikationen och i samverkan med dennes kontaktnät • dokumentera och arbeta utifrån servicemottagarens genomförandeplan • tillsammans med servicemottagaren genomföra sysslor i hemmet, t.ex. tvätt, städ och matlagning Om arbetsplatsen I den här tjänsten kommer du vara huvudplacerad hos en man i 70-års åldern på väster i Örebro. Arbetstiden hos den huvudsakliga servicemottagaren är förlagd till kortare pass dagtid och längre pass som sträcker sig över kväll och natt.  Den övriga tiden kommer du arbeta hos andra servicemottagare vilket gör att det finns chans till omväxling och kompetensutveckling inom tjänsten. Det finns dock möjlighet att endast arbeta hos den huvudsakliga servicemottagaren men då med nedsättning i sysselsättningsgrad.  Här kan du läsa mer om hur det är att jobba inom socialförvaltningen https://www.orebro.se/jobb/socialtarbete Kvalifikationer Som personlig assistent behöver du vara trygg och stabil som person, ta ansvar för din uppgift samt vara lugn i pressade situationer. Då vi arbetar med att stötta individer behöver du ha en förmåga och vilja att hjälpa andra, kunna förhålla dig på ett sätt som är anpassat till situationen samt kunna kommunicera på ett tydligt sätt. Arbetet kräver kontakt med både servicemottagare, dennes nätverk samt dina kollegor vilket ställer krav på att du kan arbeta bra med andra människor och är uppmärksam och tillmötesgående i ditt bemötande. Du behärskar det svenska språket på så sätt att du kan kommunicera med servicemottagaren och övrig personal samt skriftligt dokumentera det som verksamheten kräver. Då arbetet innefattar social dokumentation krävs god datorvana. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet. Krav: • undersköterskeutbildning alternativt barn- och fritidsprogrammet (inriktning pedagogiskt och/eller socialt arbete) Meriterande: • erfarenhet av arbete som personlig assistent • erfarenhet av social dokumentation Omfattning och tillträde Anställningsform: tillsvidareanställning Sysselsättningsgrad: 100% med möjlighet till nedsättning om så önskas Tillträde: snarast/enligt överenskommelse Antal tjänster: 5 Arbetstid: dag, kväll, helg samt journätter Övrig information Läs mer om våra förmåner och hur det är att jobba i Örebro kommun på orebro.se/jobb. Intervjuer kan komma att ske digitalt. På orebro.se/jobb/digitalaintervjuer kan du läsa mer om våra digitala intervjuer och hur du kan förbereda dig. Innan du erbjuds en anställning inom arbete med personer med funktionsnedsättningar behöver du visa upp registerutdrag ur belastningsregistret. Ansökan Förlängd annonsering. Sista ansökningsdag är 24 april.  I den här rekryteringen arbetar vi med löpande urval och intervjuer så vänta inte med att skicka in din ansökan! Skyddade personuppgifter? Läs mer om hur du ansöker på orebro.se/jobb/skyddadepersonuppgifter

17 april 2024
Sista ansökan:
24 april 2024