Falu kommun jobb

Lediga jobb hos Falu kommun

Vi söker timvikarier till våra ytterområden, undersköterska/vårdbiträde

Vill du uppleva en annan del av Falun? Samt vill du vidga dina vyer och skaffa ny erfarenhet? Då kan det vara just Dig vi söker. Vi söker timvikarier som vill arbeta inom vård och omsorg i Svärdsjö, Enviken, Hosjö/Vika, Sundborn, Danholn, Grycksbo och Bjursås. Viktigt att du kan ta dig till arbetsplatsen. För arbete i hemtjänst krävs körkort.  Hos oss kommer du garanterat göra skillnad för andra och inneha ett av Sveriges viktigaste jobb. Att arbeta hos oss innebär både lärande och kunskap när du är andras hjälpande hand i vardagen och bidrar med glädje och socialt umgänge.  ARBETSUPPGIFTER Som undersköterska-vårdbiträde ger du ett värde i vardagen för någon annan som själv inte klarar det på egen hand av olika anledningar. Det är du som hjälper dem med olika insatser för att de ska kunna leva det liv de önskar. Du arbetar där det behövs och din insats är viktig för den enskilda individen. Våra kunder har olika förutsättningar och behov samt är av olika kön och ålder. Du skall vara ett stöd och hjälpa våra kunder exempelvis med den personliga omvårdnaden och i deras måltidssituationer. Du ske ge dem olika serviceinsatser, främja social aktivitet, inneha medicindelegation, dokumentera och vara den som skapar möjligheter till att behålla våra kunders egna resurser. Du blir då en viktig resurs för andra människor. Därför krävs det att du har intresse för och tycker om att arbeta ut mot kund, framför allt med den här målgruppen. KVALIFIKATIONER SOM KRÄVS I DENNA ROLL: - Du ska ha fyllt 18 år - B-körkort utan restriktioner - God dator- och mobilvana - God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift (svenska) PERSONLIGA EGENSKAPER SOM KRÄVS I DENNA ROLL: Vi söker dig som har stort engagemang och intresse för människor. Vi vill att du är serviceinriktad, stabil, empatisk, lojal och har gott omdöme. Du behöver ha god förmåga att samarbeta med alla kollegor och kunder. Du har dessutom förmågan att ta eget ansvar och kan utföra arbete självständigt. MERITERANDE KVALIFIKATIONER I DENNA ROLL: - Gymnasieskolans 3-åriga omvårdnadsprogram eller annan utbildning som av arbetsgivaren bedöms som likvärdig - Erfarenhet från arbete inom vård och omsorg - Erfarenhet av delegering av hälso- och sjukvårdsuppgifter ANSTÄLLNINGSVILLKOR Vi erbjuder timvikarie vid behov, där du själv lägger in din tillgänglighet då du kan arbeta, vi vill se en tillgänglighet på minst 50%. Oregelbunden arbetstid, dag, kväll, natt och helgtjänstgöring.  För att kunna arbeta i våra verksamheter behöver du uppfylla kraven för att kunna ta emot en delegering för att ge läkemedel. Det innebär att du ska läsa material och genomgå tester som hör ihop med delegering samt delta i genomgång innan kunskapstest. Det ingår även utbildning kring basala hygienrutiner. Det här ställer krav på att du har tillräckliga kunskaper att läsa, skriva och förstå på svenska. Bifoga betyg och intyg i din ansökan. För att få anställning måste du uppvisa ett utdrag ifrån polisens belastningsregistret (som heter: Kontrollera dina uppgifter i belastningsregistret) Utdraget kommer att efterfrågas om anställning blir aktuell. Följ länken nedan: https://polisen.se/tjanster-tillstand/belastningsregistret/kontrollera-dina-uppgifter-i-belastningsregistret/ Från och med den 1 juli 2023 är befattningen undersköterska en skyddad titel. För att få vara anställd som undersköterska krävs därför ett bevis från Socialstyrelsen. Du som jobbsökande behöver själv ansöka om beviset via Socialtjänstens e-tjänst. När du visar upp beviset om skyddat titel får du befattningen undersköterska, fram till dess anställs du som vårdbiträde. Du kan läsa mer om reglerna på Socialstyrelsens hemsida: Undersköterska blir en skyddad yrkestitel 1 juli 2023 - Legitimation (socialstyrelsen.se) UPPLYSNINGAR Bemanningsadministratör inom rekrytering Hannah Wallin, 023-82631, [email protected] Nike Karlsson, 023-83120, [email protected] FACKLIGA REPRESENTANTER Kommunal Bergslagen: 010-442 81 69  [email protected]

25 april 2024
Sista ansökan:
8 juni 2024
Lärare till Naturskolan

I Falu kommun finns en mängd intressanta och kvalificerade arbetsuppgifter och över 200 yrken. Hos oss jobbar ingenjörer, lärare, socionomer, undersköterskor, projektledare, HR-specialister och många fler. Vi har jobb som märks, vi gör skillnad och tillsammans skapar vi en organisation som är unik vad gäller bredd på kompetens och kunskap. Vår vision är Ett större Falun. Vi ska vara enkla att samarbeta med och till nytta för faluborna. Vi är dessutom en arbetsgivare som vill ta tillvara våra medarbetares fulla kompetens - det vet vi leder till utveckling både för individen och för organisationen. För oss är det viktigt att ge våra medarbetare ett hållbart arbetsliv, vilket vi kallar ”Balans i livet”. Vi satsar alltså mycket på de mjuka värdena – hur människor mår, blir bemötta och kan växa – eftersom det är vår definition av att vara en riktigt bra arbetsgivare. I Falu kommun eftersträvar vi jämställdhet och vi ser gärna en personalsammansättning som speglar mångfalden i samhället. Vi välkomnar därför sökande som bidrar till detta Byt klassrum efter årstiderna! Är du lärare med lust att utveckla och utvecklas? Tycker du om att leda grupper och vara mycket utomhus? Vill du arbeta med ett härligt gäng på Naturskolan i Världsarvsstaden Falun? Vi kan erbjuda ett stimulerande jobb i en kreativ och annorlunda miljö.  Falu Naturskola är en kommunal resurs som är organiserad inom Kultur- och fritidsförvaltningen. Vi utgår från mottot lär in ute, och använder alla sinnen för inlärning. Det är roligt, engagerande och skapar en djup förståelse hos eleverna. Naturskolan arbetar utomhuspedagogiskt med program för skolor och förskolor kopplat till kommunens kulturgaranti. Här möter vi eleverna direkt, men kan också stötta och uppmuntra pedagoger att hitta roliga sätt att öka elevernas kunskap och förståelse om naturen, hållbar utveckling och världsarv.  Här finns också aktiviteter för allmänheten och för barn och unga på lov, samt utgör en resurs i förmedlingen och tillgängliggörandet av det nya kulturreservatet ”Dikarbackens odlingslandskap”. Där har vi de kommande åren möjlighet att bygga upp en unik plats och en nationell förebild inom hållbar utveckling, världsarv och levande kulturmiljö. I verksamheten ingår ett litet besöksjordbruk med flera lantraser. Inom sektionen Ung kultur och folkbildning, där Naturskolan ingår finns goda förutsättningar till samarbete. Bland annat inom slöjd och hantverk och olika pedagogiska program. I sektionen ingår också Kulturskolan, Fritid för unga och Kulturhuset tio14. I vår verksamhet samverkar vi också med andra organisationer som till exempel Naturskoleföreningen, Falu rödfärg och Falu gruva.  Arbetsuppgifter Arbetsuppgifterna är mycket varierande. Ansvaret sträcker sig från inbjudningar och iordningsställande till genomförande av naturskoleprogram för elever, som sker utomhus och kan vara fysiskt krävande. Utöver det innebär tjänsten också administration, planering och materialvård. Allt från tvätt och reparation av grejer till beställningar, fakturor men också utvärdering och utveckling av verksamhet och program. Programmen kan ske på olika platser i kommunen så körkort behövs. Raster kan inte alltid tas ut på regelbunden tid och ofta måste egen matsäck tas med.  Du kommer också att hålla fortbildningar för pedagoger inom förskola och skola, och omvärldsspana för att hålla dig à jour med utvecklingen inom svensk skola och lärande för hållbar utveckling. Vi städar våra egna lokaler i ett rullande schema, och hanterar fyrhjuling för bland annat plogning. Det ingår också att hjälpa till med djurmatning vid sjukdom/frånvaro och andra oförutsedda händelser kring djuren. Arbetstiden är i huvudsak förlagd måndag – fredag dagtid. Helg- och kvällsarbete kan förkomma.  Kvalifikationer För rollen krävs: -Utbildad lärare med lärarlegitimation  -Erfarenhet av att ha undervisa i grundskolan minst 3 år  -Intresse för och kunskap i traditionella hantverkstekniker och slöjd  -B-körkort och tillgång till egen bil  Personliga egenskaper Vi söker en person som kan initiera, anpassa och styra upp förändrings- och utvecklingsinsatser. Vi tror att det är viktigt att du kan jobba målfokuserat, även under stress, och att du är beredd att anpassa ditt beteende till nya omständigheter. Som person bör du ha förmåga att hantera frågor och problem direkt och öppet – snarare än senare i andra sammanhang. Vi söker dig med självkännedom som är medveten om dina styrkor och svagheter, och med förmåga att be om hjälp när det behövs för att få jobbet gjort på bästa sätt.  Meriterande kvalifikationer  - Utbildning för undervisning i årskurs 4-9   - Utomhuspedagogisk utbildning   - Arbetat med utomhuspedagogik på ett medvetet sätt   - Arbetat med lärande inom hållbar utveckling   - Arbetat och/eller utbildat dig inom landskapsvård   Anställningsvillkor Tillsvidareanställning med start 12 augusti eller enligt överenskommelse. Arbetstiden är i huvudsak förlagd måndag – fredag dagtid. Helg- och kvällsarbete kan förkomma.  Bifoga gärna utbildningsintyg i din ansökan då detta kommer efterfrågas om du blir aktuell för tjänsten. Alternativt lämnas intyg i samband med intervju. För att få anställning måste du uppvisa utdrag ur belastningsregistret vilket kommer efterfrågas om anställning blir aktuell. Beställ gärna detta i samband med ansökan så att det finns tillgängligt ifall du blir aktuell för tjänsten. Du beställer utdraget direkt från polisens hemsida. Arbetsprov kan komma att användas vid intervjutillfället. Provanställning kan komma att tillämpas.   Kontaktuppgifter Lena Karsikas, Tf enhetschef för Kulturskolan, tel 023 – 82043, mail: [email protected]   Anna-Karin Axellie, lärare på Naturskolan, tel 023 - 86109, mail: [email protected] Fackliga företrädare Turi Berglund, Lärarförbundet, tel: 023-83434, mail: [email protected] Gudrun Domar, Lärarförbundet, tel: 023-839 69, mail: [email protected]   Övrigt Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.  Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR. Vid problem med att genomföra din ansökan är du välkommen att kontakta [email protected] Kontaktinformation Lena Karsikas, Bitr enhetschef Arbetsplats  Falun

25 april 2024
Sista ansökan:
9 maj 2024
Lärare i fritidshem

I Falu kommun finns en mängd intressanta och kvalificerade arbetsuppgifter och över 200 yrken. Hos oss jobbar ingenjörer, lärare, socionomer, undersköterskor, projektledare, HR-specialister och många fler. Vi har jobb som märks, vi gör skillnad och tillsammans skapar vi en organisation som är unik vad gäller bredd på kompetens och kunskap. Vår vision är Ett större Falun. Vi ska vara enkla att samarbeta med och till nytta för faluborna. Vi är dessutom en arbetsgivare som vill ta tillvara våra medarbetares fulla kompetens - det vet vi leder till utveckling både för individen och för organisationen. För oss är det viktigt att ge våra medarbetare ett hållbart arbetsliv, vilket vi kallar ”Balans i livet”. Vi satsar alltså mycket på de mjuka värdena – hur människor mår, blir bemötta och kan växa – eftersom det är vår definition av att vara en riktigt bra arbetsgivare. I Falu kommun eftersträvar vi jämställdhet och vi ser gärna en personalsammansättning som speglar mångfalden i samhället. Vi välkomnar därför sökande som bidrar till detta Bjursåsskolan F-6 utvecklas och förändras för framtiden. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma vår skola! Här vill vi att all personal ska arbeta och samverka engagerat för att alla elever ska nå sitt bästa jag. Vi vill att eleverna ska känna trygghet och välmående i sin skola och känna förtroende för de vuxna som finns runt omkring dem. Vi vill att alla som arbetar här ska se goda relationer mellan personal, elever och deras vårdnadshavare som en självklarhet. Eleverna ska också känna att undervisningen i skolan och på fritidshemmet är spännande och vara nyfikna på att lära sig mer. Bjursås skola är en landsbygdsskola som har nära till fina grön- och skogsområden och goda möjligheter till frilufts- och idrottsaktiviteter. Vi söker nu en lärare i fritidshem/fritidspedagoger till Bjursåsskolans fritidshem! I Bjursås skolområde ingår även Grycksbo- och Sågmyraskolan och vi har en samverkan fritidshemmen emellan som gemensamt sommarfritids. Hela vårt skolområde är med i Falu Kommuns arbete "Tillsammans för varje barn", ett utvecklingsarbete för att förbättra samarbetet mellan skolan, hälso- och sjukvård samt socialtjänsten. Tillsammans för varje barn handlar om att alla barn och unga ska ha tillgång till ett väl koordinerat stöd i sin vardag och genom samverkan kan vi tillsammans hitta vägar för att ge rätt hjälp i rätt tid. Arbetsuppgifter Som lärare i fritidshem ansvarar du för att planera, genomföra och utvärdera undervisning i fritidshemmet och samverka med grundskolan under skoltid. Kvalifikationer För rollen krävs: - Lärarexamen med behörighet att undervisa i fritidshemmet/fritidspedagog Personliga egenskaper Vi söker dig som är flexibel, ansvarstagande och kreativ. Vi förutsätter att du har en stark vilja att bygga goda relationer med elever, vårdnadshavare, kollegor och ledning. Självklart är att du bidrar i det kollegiala arbetet och att du har god förmåga att samarbeta. Du ser elevernas olika behov, tar hänsyn till deras individuella förutsättningar och har ett inkluderande förhållningssätt. Egenskaper som tålamod, nyfikenhet och förmåga att bygga relationer är något vi värdesätter.    Särskild vikt kommer att läggas på personlig lämplighet. Meriterande kvalifikationer - Erfarenhet av att arbeta som fritidspedagog eller lärare för elever i de lägre åldrarna - Intresse och erfarenhet av att arbeta med aktiva raster som en utvecklande undervisningsform samt utomhuspedagogik Anställningsvillkor Tillsvidareanställning på heltid, semestertjänst. Tillträde enligt överenskommelse. Bifoga gärna utbildningsintyg i din ansökan då detta kommer efterfrågas om du blir aktuell för tjänsten. Alternativt lämnas intyg i samband med intervju. För att få anställning måste du uppvisa utdrag ur belastningsregistret vilket kommer efterfrågas om anställning blir aktuell. Beställ gärna detta i samband med ansökan så att det finns tillgängligt ifall du blir aktuell för tjänsten. Du beställer utdraget direkt från polisens hemsida. Kontaktuppgifter Bjursåsskolan F-6, biträdande rektor Ann Christine Skogqvist, tel. 023 - 869 12 Fackliga företrädare Kommunal, Ann-Kristin Holmgren, mail: [email protected] Sveriges Lärare, Liselotte Hällberg, mail:  [email protected] Övrigt Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.  Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR. Vid problem med att genomföra din ansökan är du välkommen att kontakta [email protected] Kontaktinformation Ann Christine Skogqvist Arbetsplats  Falun

25 april 2024
Sista ansökan:
8 maj 2024
Anpassade skolan - Grundlärare fritidshemmet

I Falu kommun finns en mängd intressanta och kvalificerade arbetsuppgifter och över 200 yrken. Hos oss jobbar ingenjörer, lärare, socionomer, undersköterskor, projektledare, HR-specialister och många fler. Vi har jobb som märks, vi gör skillnad och tillsammans skapar vi en organisation som är unik vad gäller bredd på kompetens och kunskap. Vår vision är Ett större Falun. Vi ska vara enkla att samarbeta med och till nytta för faluborna. Vi är dessutom en arbetsgivare som vill ta tillvara våra medarbetares fulla kompetens - det vet vi leder till utveckling både för individen och för organisationen. För oss är det viktigt att ge våra medarbetare ett hållbart arbetsliv, vilket vi kallar ”Balans i livet”. Vi satsar alltså mycket på de mjuka värdena – hur människor mår, blir bemötta och kan växa – eftersom det är vår definition av att vara en riktigt bra arbetsgivare. I Falu kommun eftersträvar vi jämställdhet och vi ser gärna en personalsammansättning som speglar mångfalden i samhället. Vi välkomnar därför sökande som bidrar till detta Söker du ett utmanande, varierande, utvecklande men framförallt stimulerande uppdrag? Då är du varmt välkommen att söka tjänsten hos oss som lärare i fritidshemmet i den anpassade grundskolan i Falun. I dagsläget finns våra enheter förlagda i Haraldsbo, Slätta och Tegelbruket. Fritidsverksamheterna finns idag på Slätta och Tegelbruket. Då vår fritidsansvariga medarbetare vid Tegelbruket nu tagit beslutet att gå i pension till sommaren så behöver vi rekrytera en efterträdare.  Vi söker dig som är legitimerad lärare i fritidshemmet. Hos oss får du en arbetsplats med engagerade och erfarna kollegor där vi tillsammans arbetar för att skapa förutsättningar för varje elev att utvecklas så långt som möjligt. Som medarbetare hos oss erbjuder vi dig fortlöpande handledning av våra specialpedagoger. Arbetsuppgifter Som lärare i fritidshemmet kommer du att arbeta för att barnen ska ha en meningsfull och lärorik fritid före, under och efter skolan. Du kommer alltså att möta eleverna under hela dagen. Du ansvarar för verksamheten i fritidshemmet men kommer även att ingå i arbetslagen tillsammans med pedagogerna och elevassistenterna under skoldagen. Tillsammans skapar ni en trygg, stimulerande och strukturerad miljö för våra elever under hela dagen. Förutom att samarbeta med kollegor så är en viktig del i ditt arbete att ha nära dialog med vårdnadshavare och elever. Vår pedagogik och lärandemiljö är anpassad efter våra elevers förutsättningar och behov. Vi som arbetar här är väl medvetna om att många av våra elever behöver extra gott om tid för att utveckla sina kunskaper och färdigheter. För att leda eleven framåt i sitt lärande arbetar vi därför med väl strukturerade och individanpassade arbetssätt. Kvalifikationer För rollen krävs: - Lärarlegitimation för lärare inom fritidshem Personliga egenskaper Som person vill vi att du är stabil, lugn, strukturerad, självständig, ödmjuk men ändå rak i din kommunikation. Du är också nyfiken, flexibel samt har förmåga att ligga steget före. Du har förmåga att möta varje individ utifrån dess unika förutsättningar samt är van vid att arbeta lösningsfokuserat. Vidare förväntas du också vara lyhörd, empatisk och bra på att skapa relationer.  Eftersom du har mycket kontakter med olika aktörer och barn så krävs god samarbetsförmåga. Det krävs även att ditt arbetssätt bidrar till att eleverna känner sig trygga i sin lärandemiljö. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. Meriterande kvalifikationer - Kunskap och erfarenhet av arbete med intellektuell funktionsnedsättning och autism - Erfarenhet av att arbeta med elever i behov av särskilt stöd - Kunskaper inom AKK och tydliggörande pedagogik - Kunskaper inom AST och NPF - Utbildning i lågaffektivt bemötande Anställningsvillkor Tillsvidareanställning på heltid med tillträde 2024-08-05.  För att få anställning måste du uppvisa utdrag ur belastningsregistret vilket kommer efterfrågas om anställning blir aktuell. Beställ gärna detta i samband med ansökan så att det finns tillgängligt ifall du blir aktuell för tjänsten. Du beställer utdraget direkt från polisens hemsida. Kontaktuppgifter Anette Ekskog, rektor, [email protected], tlf 023-875 73 Camilla Fackt, biträdande rektor, [email protected], tlf 023-870 64 Fackliga företrädare Sveriges Lärare, tlf 023 - 864 96 Övrigt Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.  Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR. Vid problem med att genomföra din ansökan är du välkommen att kontakta [email protected] Arbetsplats Box 812 791 29 Falun

23 april 2024
Sista ansökan:
7 maj 2024
1 stödassistent

I Falu kommun finns en mängd intressanta och kvalificerade arbetsuppgifter och över 200 yrken. Hos oss jobbar ingenjörer, lärare, socionomer, undersköterskor, projektledare, HR-specialister och många fler. Vi har jobb som märks, vi gör skillnad och tillsammans skapar vi en organisation som är unik vad gäller bredd på kompetens och kunskap. Vår vision är Ett större Falun. Vi ska vara enkla att samarbeta med och till nytta för faluborna. Vi är dessutom en arbetsgivare som vill ta tillvara våra medarbetares fulla kompetens - det vet vi leder till utveckling både för individen och för organisationen. För oss är det viktigt att ge våra medarbetare ett hållbart arbetsliv, vilket vi kallar ”Balans i livet”. Vi satsar alltså mycket på de mjuka värdena – hur människor mår, blir bemötta och kan växa – eftersom det är vår definition av att vara en riktigt bra arbetsgivare. I Falu kommun eftersträvar vi jämställdhet och vi ser gärna en personalsammansättning som speglar mångfalden i samhället. Vi välkomnar därför sökande som bidrar till detta Vi söker just nu en kreativ stödassistent till dagliga verksamheten Gruvgatan inom LSS och vi söker dig som tycker om att arbeta utomhus. Detta är en unik möjlighet för dig som vill arbeta kreativt, engagerat och utveckla en verksamhet framåt genom olika uteaktiviteter! DV Gruvgatan håller till längs Gruvgatan samt att vi ska utöka verksamheten med att vara nere i cafeterian och receptionen på Kulturhuset Tio14. Verksamheten är till för personer med intellektuella funktionsvariationer, med inriktning på utomhusaktiviteter. Vi arbetar med att hålla rent i vår stad, samt att vi kör en del transporter och en del servicejobb till Kultur och fritid. Vi kör även återvinning åt våra LSS boenden. Vi ska baka och ha cafeteria och reception öppen på Tio14. Som blivande arbetskamrat hos oss bör du ha ett stort intresse för målgruppen. Vår målsättning är att vara en enig, stabil och självgående personalgrupp som hjälps åt att sträva mot gemensamma mål. Vi förespråkar ett lågaffektivt bemötande som präglas av positivitet och öppenhet med deltagaren i fokus. Arbetsuppgifter Som stödassistent har du ett flexibelt arbetssätt där du handleder och uppmuntrar deltagare i de olika aktiviteterna. Vi arbetar utifrån en tydliggörande pedagogik, genom att upprätthålla struktur utifrån den genomförandeplan som skapats i samverkan med individen. Planen utgår från individens egna önskemål och behov. I verksamheten är det ett pågående utvecklingsarbete i aktiviteterna. Vi vill därför att du som söker ska vara påhittig, kunnig och ha ett stort intresse för utearbete, och fysiska arbeten samt bakning och caféverksamhet. I ditt arbete kommer det att ingå att ha ansvarsområden inom verksamhetens aktiviteter. Vi har väldigt varierande arbetsuppgifter så man måste vara självständigt och kunna ta ett eget ansvar. Kvalifikationer  För rollen krävs- Att du är utbildad stödassistent/omsorgsassistent/undersköterska eller har annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig - Dokumenterad erfarenhet av att ha arbetat med individer med intellektuella funktionsvariationer inom LSS - B-körkort och körvana (man kör minibuss med flera deltagare i) - Kunskap och erfarenhet av att ha arbetat med personer inom autismspektra    - God förmåga att arbeta med dokumentation och genomförandeplaner samt erfarenhet av att använda dator som arbetsverktyg Personliga egenskaper Som person ser vi att du är lyhörd och tydlig i din kommunikation. Du har förmåga att handleda både i enskilda- och gruppaktiviteter och du har ett kreativt driv och är lösningsfokuserad. Det är viktigt att du är trygg i dig själv, vilket gör att du också kan förhålla dig professionellt även i utmanande situationer. Vi ser att du är tålmodig och har god inlevelseförmåga som gör att du har lätt att skapa förtroende hos dem vi arbetar med. Du är van vid att ta eget ansvar och kan möta individens behov genom balans, struktur och flexibilitet. Vi ser även att du har ett coachande och motiverande arbetssätt så att deltagarna utvecklas framåt. Stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet. Meriterande kvalifikationer - Utbildning eller fördjupad erfarenhet av varierande diagnoser inom LSS/SoL/ gärna erfarenhet av personer med NPF - Kunskaper kring tydliggörande pedagogik samt ett strukturerat arbetssätt - Utbildning eller erfarenhet inom lågaffektivt bemötande - Erfarenhet av att hantera utåtagerande beteende. Anställningsvillkor Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med tillträde 1/4- 2024 eller enligt överenskommelse. Arbetstiden är schemalagd flexibel arbetstid måndag-fredag mellan 07.45-19.30. Bifoga gärna utbildningsintyg i din ansökan då detta kommer efterfrågas om du blir aktuell för tjänsten. Alternativt lämnas intyg i samband med intervju. För att få anställning måste du uppvisa utdrag ur belastningsregistret vilket kommer efterfrågas om anställning blir aktuell. Beställ gärna detta i samband med ansökan så att det finns tillgängligt ifall du blir aktuell för tjänsten. Du beställer utdraget direkt från polisens hemsida. Kontaktuppgifter Lena Lindgren, enhetschef Daglig verksamhet, 023-82862 alternativt [email protected] Fackliga företrädare Kommunal Bergslagen 010-4428169 Övrigt Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp. Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR. Vid problem med att genomföra din ansökan är du välkommen att kontakta [email protected]. Kontaktinformation Lena Lindgren, Enhetschef Arbetsplats  Falun

22 april 2024
Sista ansökan:
5 maj 2024
Miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen söker bygglovschef!

I Falu kommun finns en mängd intressanta och kvalificerade arbetsuppgifter och över 200 yrken. Hos oss jobbar ingenjörer, lärare, socionomer, undersköterskor, projektledare, HR-specialister och många fler. Vi har jobb som märks, vi gör skillnad och tillsammans skapar vi en organisation som är unik vad gäller bredd på kompetens och kunskap. Vår vision är Ett större Falun. Vi ska vara enkla att samarbeta med och till nytta för faluborna. Vi är dessutom en arbetsgivare som vill ta tillvara våra medarbetares fulla kompetens - det vet vi leder till utveckling både för individen och för organisationen. För oss är det viktigt att ge våra medarbetare ett hållbart arbetsliv, vilket vi kallar ”Balans i livet”. Vi satsar alltså mycket på de mjuka värdena – hur människor mår, blir bemötta och kan växa – eftersom det är vår definition av att vara en riktigt bra arbetsgivare. I Falu kommun eftersträvar vi jämställdhet och vi ser gärna en personalsammansättning som speglar mångfalden i samhället. Vi välkomnar därför sökande som bidrar till detta Miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen söker bygglovschef! På miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningen arbetar engagerade medarbetare som tillsammans vill vara med att skapa, bevara och säkerställa ett långsiktigt attraktivt Falun att bo, besöka och verka i. Här finns viljan att utvecklas och utmanas. Vi eftersträvar en kultur som är positiv och prestigelös, det ska vara lätt att lyfta en frågeställning och att få hjälp. Vi vill utvecklas och förbättras och arbetar med ett strukturerat förbättringsarbete. Vi trivs tillsammans och värnar om att varje medarbetare ska ha god balans mellan arbete och fritid och arbetar för att kännetecknas som en modern och hållbar arbetsplats. Nu tar sig vår bygglovschef an nya arbetsuppgifter inom verksamheten så vi söker hennes efterträdare som vill leda och säkerställa förvaltningens processer inom bygglovsfrågor. Intresserad? Isåfall, varmt välkommen med din ansökan! Arbetsuppgifter I rollen som bygglovschef leder du arbetet med att utveckla arbetssättet för det serviceinriktade myndighetsarbetet du och dina medarbetare hanterar inom bygglovsprocessen. Detta för att arbeta mot målet att ge bästa möjliga stöd och att både avdelning och förvaltning ska uppfattas som tillgänglig, serviceinriktad och kompetent. Du kommer även att stötta dina medarbetare i handläggning av ärenden. I tjänsten ingår verksamhets-, budget-, personal- och arbetsmiljöansvar för 12 medarbetare. Vidare rapporterar du till förvaltningschef och ingår i ledningsgrupp med ytterligare åtta avdelningschefer, som tillsammans arbetar för att driva miljö- och samhällsbyggnadsförvaltningens utvecklingsarbete framåt. Just nu pågår ett arbete med att förbättra förvaltningens olika processer där du och dina kollegor förväntas delge era kunskaper och idéer för att bidra till Faluns samhällsutveckling. I din roll kommer du också att delta i kommunens mark- och exploateringslots, ett forum där företagare och medborgare får lyfta sina utvecklings- och framtidsidéer, allt från strategiska frågor vid översiktlig planering till konkreta beslut vid byggande. Kvalifikationer För rollen krävs: - Högskoleutbildning eller likvärdig utbildning inom området som arbetsgivaren bedömer relevant - Flerårig erfarenhet av arbete inom offentlig förvaltning med plan och bygglagen och tillhörande lagstiftning inom bygglov och förhandsbesked - Goda kunskaper i svenska språket i både tal och skrift - B-Körkort Personliga egenskaper Du har förmågan att förstå och analysera komplexa frågor och problem, för att göra relevanta bedömningar utifrån de lagar som finns att förhålla sig till i ditt och dina medarbetares arbete. Vidare är du trygg i de beslut du tar och kan ansvara för dessa, då du besitter god sakkunskap inom ditt yrkesområde. Eftersom arbetet innebär många parallella arbetsuppgifter krävs att du har god prioriteringsförmåga och ett metodiskt tillvägagångssätt. Det är heller inga problem för dig att planera om när oförutsedda situationer uppstår och du har förmåga att hjälpa medarbetare att prioritera uppgifter under tillexempel hög arbetsbelastning. I ditt ledarskap ser vi också att du vill bidra med bra stämning till teamet genom att inspirera och utveckla dina medarbetare i deras arbete. Du kommunicerar enkelt och strukturerat. Varje arbetsdag innehåller ofta möten i olika forum där du kan presentera ärenden, planer och resultat på ett övertygande och tydligt sätt beroende på vem du möter. Vidare arbetar du och dina medarbetare utifrån målet att bidra med olika perspektiv till kund, både när det fungerar eller inte fungerar utifrån lag. Meriterande kvalifikationer - Dokumenterad ledarerfarenhet med personal- och budgetansvar - Erfarenhet av att ha arbetat med Sveriges kommuner och regioners insiktsmätningar NKI - Erfarenhet av att tidigare ha drivit utvecklingsprocesser Anställningsvillkor Tjänsten avser en tillsvidareanställning på heltid med tillträde enligt överenskommelse. Bifoga gärna utbildningsintyg i din ansökan då detta kommer efterfrågas om du blir aktuell för tjänsten. Alternativt lämnas intyg i samband med intervju. Kontaktuppgifter Anna Tosteby, förvaltningschef, tel. 023-824 75 Fackliga företrädare Ulrika Bergman, Sveriges Ingenjörer, tel. 023-827 74 Christina Johansson, Vision, tel. 023 – 821 10 Marcus Nordlund, Kommunal, tel. 023 – 822 89 Frida Petersson, Sveriges Arkitekter, tel. 023-867 66 Övrigt Du kommer få svara på urvalsfrågor när du skickar in din ansökan. Frågorna är ställda utifrån de krav som är uppsatta för tjänsten och dina svar kommer ligga till grund för det första urvalet. Falu kommun använder kompetensbaserad rekryteringsmetodik och vi kommer i denna rekrytering tillämpa arbetspsykologiska tester som en del av urvalsmetoden för att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess. Arbetsprov kan även komma att tillämpas. Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.  Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR. Vid problem med att genomföra din ansökan är du välkommen att kontakta [email protected] Kontaktinformation Anna Tosteby, Förvaltningschef Arbetsplats  Falun

22 april 2024
Sista ansökan:
5 maj 2024
Vi söker boendestödjare till sommaren 2024!

Vill du göra verklig skillnad i människors liv och stödja deras väg till oberoende? Vi söker nu efter engagerade och empatiska boendestödjare inom områdena missbruk/ beroende samt våld i nära relationer till sommaren 2024. Våra verksamheter är till för vuxna personer som har behov av stöd utifrån missbruk/ beroende eller våldsutsatthet.  Det kan vara boendestöd i ordinärt boende men även boendestöd i våra stödboenden (ett för kvinnor och ett för män) för vuxna personer med missbruk/ beroende samt kvinnofridsboende för våldsutsatta kvinnor och eventuellt medföljande barn. Verksamheterna är organiserade inom sektion vuxenstöd Ifo, arbetslivs- och socialförvaltningen. Boendestödjarnas uppdrag utgår från verksamhetens mål och uppdrag samt den enskilde personens behov och mål som beskrivs i genomförandeplanen. Uppdraget sker i nära samarbete och samråd med kollegor, samordnare och enhetschef på enheten. Samarbete sker även socialsekreterare och rådgivare inom missbruksområdet respektive våld i nära relationer. Även samarbete med försörjningsenheten och övriga verksamheter ingår i uppdraget.   En förutsättning för arbetet är stort intresse och engagemang för de aktuella områdena och målgrupperna. Arbetsuppgifter: I arbetsuppgifterna ingår att utarbeta och följa upp genomförandeplanen utifrån de individuella behoven tillsammans med den enskilde.   Det kan vara stöd till personen att utföra vardagliga och praktiska aktiviteter inom och utanför det egna boendet, stöd vid kriser, stöd i möten med andra myndigheter, stöd i att söka bostad, vara bollplank med mera utifrån behov. I arbetet ingår även att i samråd med den enskilde samverka med socialsekreterare och rådgivare. De du möter har olika förutsättningar och behov och ditt arbetssätt behöver anpassas utifrån detta. I arbetsuppgifterna ingår att fortlöpande föra dokumentation i vårt digitala verksamhetssystem. Vi söker dig som: • Har ett stort engagemang och intresse för att arbeta med människor. Du är serviceinriktad, trygg och empatisk för att kunna möta och stödja individers olika behov. Vi ser också att du är lojal, har gott omdöme, god självkännedom samt ser till allas lika värde. Som person kan du arbeta självständigt men ser också samarbete med kollegor som viktigt. Du har god förmåga till struktur och planering men kommer också kunna hantera föränderliga situationer och anpassa ditt arbetssätt då arbetsuppgifterna styrs utifrån individers olika behov. Kvalifikationskrav • Utbildning som behandlingspedagog eller behandlingsassistent. Eventuellt kan annan motsvarande utbildning bedömas som lämplig av arbetsgivaren för detta uppdrag.    • God kunskap om och erfarenhet av att arbeta i digitala system. • God förmåga att förstå och uttrycka dig i tal och skrift i svenska språket. • Kunskap och erfarenhet av liknande arbete inom socialtjänstverksamhet. • B-körkort  Meriterande kvalifikationer: • Dokumenterad utbildning på området våld i nära relationer. • Dokumenterad utbildning på området missbruk/ beroende. • MI-utbildning. • Utbildning i kris och sorgebearbetning • Utbildning i lågaffektivt bemötande Anställningsvillkor: • Vi erbjuder under sommaren visstidsanställning på 1-3 månader där du arbetar efter färdigställt schema. Arbetstiderna är oregelbundna och innebär att du kan få arbeta både dag, kväll och helg. Beredskapstjänstgöring ingår. • För att få anställning måste du uppvisa utdrag ur belastningsregistret vilket kommer efterfrågas om anställning blir aktuell. Beställ gärna detta i samband med ansökan så att det finns tillgängligt ifall du blir aktuell för tjänsten. Du beställer utdraget direkt från polisens hemsida, Utdrag för arbete på HVB-hem. Du kan få ditt utdrag via digital postlåda. Polismyndigheten (polisen.se) Bifoga gärna betyg och intyg i din ansökan. • HVB-hem, e-tjänst | Polismyndigheten (polisen.se) Önskar du veta mer? Kontakta: Bemanningsadministratör med ansvar för rekrytering: Maria Ljungqvist 023-82661, [email protected] • Kommunal: 010-442 81 69

20 april 2024
Sista ansökan:
19 maj 2024
Bli en del av vårt fantastiska team i sommar och kickstarta din karriär!

Är du redo att göra en verklig skillnad i människors liv och samtidigt ge dig själv en konkurrensfördel inför framtida yrkesmöjligheter? Då är detta din chans att få värdefull arbetslivserfarenhet och bygga ett starkt kontaktnät inom vård och omsorg. Vi söker engagerade och ansvarsfulla ungdomar som vill arbeta inom vård och omsorg under sommaren. Som en del av vårt team kommer du inte bara att få möjlighet att ge personlig vård och stöd till våra klienter, utan också: • Få värdefull arbetslivserfarenhet inom vård och omsorg, vilket kommer att stärka din CV inför framtida jobbsökningar. • Bygga ett värdefullt kontaktnät inom branschen, vilket kan öppna dörrar till framtida karriärmöjligheter och mentorskap. • Delta i introduktion och handledning som kommer att öka dina kunskaper och färdigheter inom vård och omsorg. • Utveckla viktiga egenskaper såsom teamarbete, kommunikation och problemlösning. Ta chansen att göra skillnad, skaffa värdefull arbetslivserfarenhet och bygg ditt kontaktnät inför framtiden genom att bli en del av vårt team inom vård och omsorg i sommar. Vi söker dig som är 17 år i sommar och är redo för en utmaning och utveckling. Arbetsuppgifter: Vid Omvårdnadsförvaltningen har du möjlighet att arbeta inom flera olika områden som vårdbiträde eller stödassistent. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter innefattar att erbjuda värdefullt stöd och hjälp till våra kunder för att förbättra deras vardagsliv. Som vårdbiträde på ett vård- och omsorgsboende eller inom hemtjänsten kommer du att: • Assistera och stödja våra kunder med personlig omvårdnad. • Bidra till en trygg och bekväm måltidsmiljö genom att ge stöd i måltidssituationer. • Tillhandahålla olika serviceinsatser för att underlätta vardagen för våra kunder. • Främja social aktivitet och deltagande för att skapa en meningsfull tillvaro. • Arbeta flexibelt och anpassa dig efter individuella behov och önskemål. Som stödassistent inom LSS på en grupp- eller servicebostad kommer dina arbetsuppgifter att inkludera: • Att vara en närvarande och stöttande följeslagare för våra kunder. • Ge praktiskt stöd och hjälp i vardagssituationer enligt individuella behov. • Främja självständighet och möjligheter till aktivitet för att bevara våra kunders egna resurser. • Samarbeta nära med andra teammedlemmar för att säkerställa en helhetsorienterad och personcentrerad vård och omsorg. Oavsett verksamhet har våra kunder olika förutsättningar och behov samt har olika kön och ålder. Det gör att ingen dag är den andra lik och din insats är avgörande för varje enskild individ. När du blir anställd kommer du att genomgå en introduktion och tilldelas en handledare som stöttar dig och finns till hands under ditt arbete. Det innebär att du inte kommer att arbeta ensamt utan alltid ha någon att vända dig till när behov uppstår. För rollen krävs: - Du ska ha fyllt 17 år innan sommaren 2024, (Ej fyllt 18 år) - Har god dator- och mobilvana, eftersom du kommer använda digitala verktyg i arbetet - Har god förmåga att förstå och uttrycka dig i tal och skrift i svenska språket eftersom den huvudsakliga delen i arbetet genomförs i mötet och i kommunikation med andra - Är EU-medborgare, har permanent uppehållstillstånd eller innehar ett tillfälligt arbets- och uppehållstillstånd - Slutförd grundskola - Du kan arbeta större delen av sommaren 2024, men minst 4 sammanhängande veckor. Personliga egenskaper: Vi söker dig som har ett intresse för att arbeta med människor. Det är därför viktigt att du tycker om att hjälpa andra, särskilt personer inom dessa specifika målgrupper. För oss är det viktigt att du är serviceinriktad och att du har förmågan att sätta dig in i andras behov med omtänksamhet och empati. Din förmåga att lyssna och förstå kundernas unika situation är av yttersta betydelse. Vi värdesätter även lojalitet och gott omdöme och det förväntas att du samarbetar effektivt med både kollegor och kunder. Dessutom ser vi att du har du förmågan att till viss del kunna ta eget ansvar och att kunna utföra arbetsuppgifter självständigt, även om du självklart har en handledare till hands. Meriterande kvalifikationer: - Påbörjad gymnasieutbildning inom 3-åriga omvårdnadsprogram, barn och fritidsprogrammet eller annan utbildning som av arbetsgivaren bedöms som likvärdig - AM-körkort samt tillgång till eget fordon - Erfarenhet från uppdrag där du stöttat andra människor i någon form Anställningsvillkor: Vi erbjuder arbete under sommaren 2024 och de flesta platserna är inom hemtjänstverksamhet. Vi tilldelar placering utifrån vår bedömning. Anställningsform är visstidsanställning och du arbetar efter färdigställt schema. För att få anställning måste du uppvisa ett utdrag ifrån polisens belastningsregister. Utdraget kommer att efterfrågas om anställning blir aktuell. Välkommen att ansöka – vi ser fram emot att lära känna dig bättre! UPPLYSNINGAR Bemanningsadministratör inom rekrytering Hannah Wallin, 023-82631, [email protected] Nike Karlsson, 023-83120, [email protected] FACKLIGA REPRESENTANTER Kommunal Bergslagen: 010-442 81 69  [email protected]

18 april 2024
Sista ansökan:
27 april 2024
Familjebehandlare

Vi söker 2 familjebehandlare till Dialogen med del av tjänst i arbete på Familjecentral! Vi söker 2 nya medarbetare till vår stöd och serviceinriktade verksamhet. Tjänsterna som familjebehandlare är delad mellan 2 uppdrag där 50% av tjänsten riktas mot arbete inom ramen för stöd och service i Dialogens verksamhet. De andra 50% av tjänsten riktas mot att arbeta inom ramen för Familjecentralens arbete bl a i arbetet med Barnsäkert tillsammans med BHV. Dialogen är en av 5 enheter inom socialtjänstens verksamhet Barn och familj. På Dialogen arbetar 14 familjebehandlare, en metodhandledare och en enhetschef. Arbetet på Dialogen är delad i 2 team, där ett team arbetar med biståndsbedömda insatser och ett team arbetar med stöd och serviceinsatser. Att arbeta som familjebehandlare i vår verksamhet innebär att ha fokus på barnet. För oss innebär det framför allt att de viktiga vuxna i barnets liv behöver hjälpas åt, utvecklas och få möjlighet att kunna vara precis det stöd, trygghet och förebild som barnet behöver. I vår verksamhet finns ett djupt engagemang för de familjer vi möter och det präglar och genomsyrar det kollegiala samspelet på arbetsplatsen. Vi värnar om en god arbetsmiljö där vi trivs tillsammans, där vi har möjlighet att dela våra utmaningar och där vi kan skratta, ha roligt och glädjas med varandra i det viktiga och betydelsefulla arbete vi gör. Vi tar emot familjer med barn mellan 0–18 år och med olika utmaningar i familjen. Allt ifrån föräldrar i svårare eller lättare konflikter, föräldra- och- barnrelationer som behöver läkas och stärkas, barn och familjer som upplevt våld och missbruk, till enklare problem där föräldrar söker sig till oss för stöd och råd i vardagspusslet. Vi arbetar med olika typer av stöd både individuellt och i grupp riktat mot både barn och unga och föräldrar. Som stöd i vårt arbete använder vi Signs of safety vilket innebär ett lösningsfokuserat förhållningssätt som stävar mot att stärka familjers egna resurser. Arbetsuppgifter I uppdraget som familjebehandlare inom ramen för Dialogens stöd och serviceverksamhet ingår bl a att ha föräldrastödjande samtal, att arbeta i tidiga samordnade insatser inom ramen för Tillsammans för varje barn, att vara stöd i olika rådgörande forum med samarbetspartners som exempelvis skola och förskola, att hålla i gruppverksamhet för barn och föräldrar och att arbeta utåtriktat och informativt. I uppdraget som familjebehandlare på Familjecentralen kommer du tillsammans med familjebehandlarkollegor och med BHV sköterskor utveckla arbetet Barnsäkert. Barnsäkert innebär tidiga samordnade insatser för att främja barns hälsa och utveckling och förebygga våld och försummelse. Föräldrar erbjuds under barnets 4 första år vid 6 olika tillfällen i samband med besök på BVC att fylla i en screening (SEEK). Screeningen tar upp frågor om säkerhet, ekonomisk oro, nedstämdhet, föräldrastress, missbruk och våld. När förälders svar indikerar behov av ytterligare stöd erbjuds förälder gemensamt besök från BHV och familjebehandlare. Kontakten med familjebehandlare kan vid behov fortsätta, behövs annat stöd kan familjebehandlare medverka till att lotsa vidare. Utöver Barnsäkert arbete kommer det också bli aktuellt att medverka vid olika typer av grupper på MCV, BVC, Öppna förskolan som ges inom ramen för Familjecentralen. Kvalifikationer För rollen krävs    - Socionom alternativt beteendevetenskaplig utbildning eller annan högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig - Relevant yrkeserfarenhet inom socialtjänstens område barn och unga i en omfattning som arbetsgivaren bedömer som tillräcklig - God förmåga i det svenska språket vad gäller tal och skrift - Körkort Personliga egenskaper .Som person ser vi att du är kommunikativ, empatisk och har en lösningsfokuserad inställning till ditt arbete. .Vi söker dig som har en god självkännedom och en känslomässig stabilitet.  .Vi ser att du är utåtriktad och relationsskapande och har förmågan att bidra till god samverkan. .Vi se också att du har en god förmåga att arbeta självständigt och tillsammans med kollegor och känner dig bekväm i att hålla i gruppverksamhet och utåtriktat arbete. Meriterande kvalifikationer - Erfarenhet av arbete som familjebehandlare - Utbildning i barn och föräldrastödsprogram - Erfarenhet av att leda gruppverksamhet, barn och föräldrar - Signs of safety Anställningsvillkor 2 heltidstjänster, dagtid där viss kvällstjänstgöring kan förekomma. Tillträde enligt överenskommelse Bifoga utbildningsintyg i din ansökan då detta kommer efterfrågas om du blir aktuell för tjänsten. Alternativt lämnas intyg i samband med intervju. För att få anställning måste du uppvisa utdrag ur belastningsregistret vilket kommer efterfrågas om anställning blir aktuell. Beställ gärna detta i samband med ansökan så att det finns tillgängligt ifall du blir aktuell för tjänsten. Du beställer utdraget direkt från polisens hemsida. Kontaktuppgifter Lotta Olsson, Enhetschef, 023-832 77 Linnéa Linde, Metodhandledare, 023- 832 19 Fackliga företrädare Carina Renhuvud, Akademikerförbundet SSR, 023-873 19 Christina Johansson, Vision, 023-821 10 Övrigt Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.  Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR. Vid problem med att genomföra din ansökan är du välkommen att kontakta [email protected] Kontaktinformation Lotta Olsson, Enhetschef Arbetsplats  Falun

18 april 2024
Sista ansökan:
12 maj 2024
Familjebehandlare

Vi söker en familjebehandlare! Vi söker en ny medarbetare till vårt team med inriktning på biståndsbedömda familjebehandlingsinsatser. Dialogen är en av 5 enheter inom socialtjänstens verksamhet Barn och familj. På Dialogen arbetar 14 familjebehandlare, en metodhandledare och en enhetschef. Arbetet på Dialogen är uppdelat i 2 team, där ett team arbetar med biståndsbedömda insatser och ett team arbetar med stöd och serviceinsatser. Att arbeta som familjebehandlare i vår verksamhet innebär att ha fokus på barnet. För oss innebär det framför allt att de viktiga vuxna i barnets liv behöver hjälpas åt, utvecklas och få möjlighet att kunna vara precis det stöd, trygghet och förebild som barnet behöver. I vår verksamhet finns ett djupt engagemang för de familjer vi möter och det präglar och genomsyrar det kollegiala samspelet på arbetsplatsen. Vi värnar om en god arbetsmiljö där vi trivs tillsammans, där vi har möjlighet att dela våra utmaningar och där vi kan skratta, ha roligt och glädjas med varandra i det viktiga och betydelsefulla arbete vi gör. Vi tar emot familjer med barn mellan 0–18 år och med olika utmaningar i familjen. Det kan handla om konflikter i familjen, föräldra- och barn relationer som behöver läkas och stärkas, det kan vara våld och missbruk i familjer. Vi träffar familjer i olika konstellationer, arbetet kan ske i våra lokaler eller hemma hos familjen. Vi arbetar med olika typer av stöd både individuellt och i grupp riktat mot både barn och unga och föräldrar. Som stöd i vårt arbete använder vi bl a Signs of safety vilket innebär ett lösningsfokuserat förhållningssätt som stävar mot att stärka familjers egna resurser.                     Arbetsuppgifter Uppdraget som familjebehandlare innebär att arbeta med förändringsarbete i olika typer av familjebehandlande uppdrag. Familjebehandlingsinsatserna är beviljade av barn och familjs myndighetsutövning, vilka du som familjebehandlare har ett nära samarbete med. På Dialogen möter vi familjer med olika typer av behov, familjer där det förekommit bl a våld och missbruk, där relationer behöver läkas och stärkas. Innehållet i tjänsten kan också komma att innebära gruppverksamhet. Till arbetet hör löpande dokumentation i vårt verksamhetssystem Treserva. Kvalifikationer För rollen krävs - Socionom, beteendevetenskaplig utbildning eller annan högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer som likvärdig - Relevant yrkeserfarenhet inom området barn och unga i en omfattning som arbetsgivaren bedömer som tillräcklig - God förmåga i det svenska språket vad gäller tal och skrift - Körkort Personliga egenskaper Som person ser vi att du är kommunikativ, empatisk och har en lösningsfokuserad inställning till ditt arbete. Vi söker dig som har en god självkännedom och en känslomässig stabilitet. Vi söker dig som är utåtriktad och relationsskapande och har förmågan att bidra till god samverkan. Vi ser också att du har en god förmåga att arbeta självständigt och tillsammans med kollegor och känner dig bekväm i att hålla i gruppverksamhet. Meriterande kvalifikationer - Erfarenhet av arbete som familjebehandlare - Erfarenhet att leda gruppverksamhet, barn och föräldrar - BBIC - Signs of safety - Utbildning inom i området våld i familjen, med fokus på barn som exempel Trappan och Efter barnförhöret - Utbildning inom området missbruk, med fokus på barn som exempel Jag och min familj - Barngruppsutbildning Anställningsvillkor 1 tillsvidareanställning på heltid. dagtid där viss kvällstjänstgöring kan förekomma. Tillträde enligt överenskommelse.  För att få anställning måste du uppvisa utdrag ur belastningsregistret vilket kommer efterfrågas om anställning blir aktuell. Beställ gärna detta i samband med ansökan så att det finns tillgängligt ifall du blir aktuell för tjänsten. Du beställer utdraget direkt från polisens hemsida. Bifoga utbildningsintyg i din ansökan då detta kommer efterfrågas om du blir aktuell för tjänsten. Alternativt lämnas intyg i samband med intervju. Kontaktuppgifter Lotta Olsson, Enhetschef, 023-832 77 Linnéa Linde, Metodhandledare, 023- 832 19 Fackliga företrädare Carina Renhuvud, Akademikerförbundet SSR, 023-873 19 Christina Johansson, Vision, 023-821 10 Övrigt Inför denna rekrytering har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och därför undanber vi oss ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.  Vi tar endast emot ansökningar via vårt rekryteringssystem i enlighet med GDPR. Vid problem med att genomföra din ansökan är du välkommen att kontakta [email protected] Kontaktinformation Lotta Olsson, Enhetschef Arbetsplats  Falun

18 april 2024
Sista ansökan:
12 maj 2024