Byggföretagen i Sverige Service AB jobb

Lediga jobb hos Byggföretagen i Sverige Service AB

Företagsrådgivare kompetensförsörjning
Byggföretagen i Sverige Service AB
Övriga utbildare och instruktörer

Behovet av bostäder och infrastruktur växer i takt med befolkningen och därför behöver bygg- och anläggningsföretag ständigt nya medarbetare med rätt kompetens. Har du ett intresse för kompetensförsörjningsfrågor och vill bidra i arbetet för att öka attraktionskraften, mångfalden och jämställdheten i byggbranschen? Då kan det här vara jobbet för dig! Om jobbet Som företagsrådgivare inom kompetensförsörjning kommer du att ge stöd och rådgivning till medlemsföretagen i frågor som rör utbildning och kompetensförsörjning. Du arrangerar regionala och lokala aktiviteter inom kompetensförsörjning samt företräder Byggföretagen i det regionala arbetet med kompetensförsörjningsfrågor gentemot kommuner, regioner, myndigheter, utbildningsgivare, fackförbund, näringsliv och media. I arbetsuppgifterna ingår att regelbundet besöka utbildningsgivare, hålla presentationer vid medlemsträffar samt hantera administrativa uppgifter kopplat till lärlingar och yrkesbevis. Arbetet innebär många externa samarbeten och ansvar för att initiera, planera och anordna informationsträffar, föreläsningar och aktiviteter i syfte att öka attraktionskraften och trygga kompetensförsörjningen till byggbranschen. Du kommer att vara Byggföretagens lokala representant inom ramen för Byggbranschens Yrkesnämnd (BYN) i Värmland och Örebro. Region Mellan, som tjänsten tillhör, består av 11 medarbetare i mellan Sverige – från Karlstad i väster till Linköping i sydöst. Kollegorna i regionen arbetar i samverkan men har olika ansvarsområden och kompetenser som exempelvis arbetsrätt, kompetensförsörjning och näringspolitik. Vi träffas och samverkar ofta digitalt inom regionen och över våra länsgränser. I våra mindre länsteam samarbetar vi med aktiviteter för att kunna erbjuda bästa möjliga service och nytta till våra medlemsföretag. Tjänsten är placerad vid vårt kontor i centrala Örebro och/eller i Karlstad. Resor förekommer i arbetet, framför allt inom Värmland och Örebro men även inom hela regionen och till vårt kansli i Stockholm. Din profil Vi söker dig som har några års erfarenhet av att arbeta med utbildningsfrågor och kompetensförsörjning på företag/skola/yrkeshögskola eller annan likvärdig erfarenhet samt en relevant högskole- eller universitetsutbildning. Det är meriterande om du har erfarenhet från byggbranschen, vuxenutbildning och/eller kunskap om Yrkeshögskolans eller högskolors utbildningssystem.  För att lyckas i rollen är det viktigt att du är prestigelös, nyfiken, ansvarstagande, tar egna initiativ och har förmågan att skapa samt upprätthålla goda relationer. Du kommer ha många externa kontakter vilket kräver att du är en god och smidig kommunikatör. Du behöver även trivas med att arbeta enskilt såväl som i team. För oss är det viktigt att du kan identifiera dig med organisationens värdeord glädje, engagemang och professionalism. Läs gärna mer om vår kultur och våra värderingar här. Vi erbjuder På Byggföretagen kommer du till en stimulerande och utvecklande arbetsplats i en serviceinriktad miljö med god teamkänsla. För oss är balans mellan arbete och fritid viktigt. Vi har en distansarbetspolicy som innebär att du i överenskommelse med chef har möjlighet att arbeta på distans i viss utsträckning. Vi tillämpar förtroendearbetstid och erbjuder bland annat friskvårdsbidrag, arbetstidsförkortning, sjukvårdsförsäkring samt gruppförsäkring. Tjänsten är en tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning Din ansökan Låter det här som jobbet för dig? Skicka då din ansökan till oss senast den 26 juni 2025. Vi arbetar med löpande urval så tjänsten kan tillsättas innan sista ansökningsdatumet. Har du frågor angående tjänsten är du välkommen att kontakta regionchef Lisa Lindau, [email protected], 018 - 566 126.

23 dagar sedan
Sista ansökan:
21 november 2025
Företagsrådgivare arbetsrätt och kollektivavtal
Byggföretagen i Sverige Service AB
Personal- och HR-specialister

Byggföretagen är bransch- och arbetsgivarorganisationen som verkar för en attraktiv, sund och säker byggbransch. Våra medlemsföretag är de schyssta byggarna med kollektivavtal. Vi erbjuder rådgivning och stöd i syfte att stärka medlemsföretagen i deras roll som arbetsgivare. Vill du bli en del av oss? Vi söker en engagerad och driven företagsrådgivare inom arbetsrätt och kollektivavtal. I denna spännande och utvecklande roll kommer du att rådge och förhandla för våra medlemsföretag i arbetsrättsliga frågor och tvister. Om jobbet Som företagsrådgivare inom arbetsrätt och kollektivavtal kommer du att arbeta nära våra medlemmar och hjälpa dem att navigera och tillämpa gällande kollektivavtal inom byggsektorn. Du genomför lokala tvisteförhandlingar med de fackliga parterna och stöttar våra medlemmar i arbetsrättsliga frågor. I arbetsuppgifterna ingår också att hålla både digitala och fysiska informationsträffar och utbildningar. På sikt kommer du även att driva en samverkansgrupp för löne- och avtalsfrågor. Region Mellan, som tjänsten tillhör, består av 11 medarbetare i mellan Sverige – från Karlstad i väster till Linköping i sydöst. Kollegorna i regionen arbetar i samverkan men har olika ansvarsområden och kompetenser som exempelvis arbetsrätt, kompetensförsörjning och näringspolitik. Vi träffas och samverkar ofta digitalt inom regionen och över våra länsgränser. I våra mindre länsteam samarbetar vi med aktiviteter för att kunna erbjuda bästa möjliga service och nytta till våra medlemsföretag. Tjänsten är placerad vid vårt regionkontor i centrala Uppsala. Resor förekommer i arbetet, framför allt inom Uppland och Västmanland men även inom hela regionen och till vårt kansli i Stockholm. Din profil Du har några års erfarenhet av arbetsrätt och tillämpning av kollektivavtal från byggbranschen, närliggande branscher eller en rådgivande HR roll. För att trivas och lyckas i rollen är det viktigt att du är serviceinriktad och har en vilja att utvecklas som förhandlare och rådgivare. Vi värdesätter om du har en relevant högskoleutbildning exempelvis inom juridik, byggingenjör eller HR. Det är meriterande om du har erfarenhet av byggbranschens kollektivavtal, arbetsrättslig förhandling och/eller lönefrågor. Vi ser även positivt på om du har erfarenhet av rådgivning, ärendehantering och digitala utbildningar/föredrag i form av webinarier. Som person är du en ansvarstagande och diplomatisk lagspelare med förmåga att skapa och upprätthålla goda relationer.  För oss är det viktigt att du kan identifiera dig med organisationens värdeord glädje, engagemang och professionalism. Läs gärna mer om vår kultur och våra värderingar här. Vi erbjuder På Byggföretagen kommer du till en stimulerande och utvecklande arbetsplats i en serviceinriktad miljö med god teamkänsla. För oss är balans mellan arbete och fritid viktigt. Vi har en distansarbetspolicy som innebär att du i överenskommelse med chef har möjlighet att arbeta på distans i viss utsträckning. Vi tillämpar förtroendearbetstid och erbjuder bland annat friskvårdsbidrag, arbetstidsförkortning, sjukvårdsförsäkring samt gruppförsäkring. Tjänsten är en tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning Din ansökan Låter det här som jobbet för dig? Skicka då din ansökan till oss senast den 15 juni 2025. Vi arbetar med löpande urval så tjänsten kan tillsättas innan sista ansökningsdatumet. Har du frågor angående tjänsten är du välkommen att kontakta regionchef Lisa Lindau, [email protected], 018 - 566 126.

32 dagar sedan
Sista ansökan:
12 november 2025
Bransch- och föreningsansvarig Skaraborg
Byggföretagen i Sverige Service AB
Personal- och HR-specialister

Byggföretagen arbetar för en attraktiv, sund och säker bygg- och anläggningsbransch där företagen konkurrerar på schyssta villkor. Nu söker vi dig som har ett stort samhällsbyggarintresse, är bra på att skapa nätverk och har ett starkt eget driv! Om jobbet Våra medlemsföretag är organiserade i lokala byggföreningar som i sin tur tillhör fem geografiska regioner. Som bransch- och föreningsansvarig i Skaraborg tillhör du region Väst och driver arbetet i den lokala byggföreningen. Det innebär att du är sammankallande till träffar och styrelsemöten, är föreningens primära kontaktperson och skapar aktiviteter för medlemmarna. Du kommer att arbeta med att fånga upp medlemmarnas prioriterade frågor genom exempelvis samverkansgrupper, nätverk och företagsträffar för att sedan lyfta dessa i relevant forum. Arbetet är omväxlande och intressant i en dynamisk organisation. Ingen dag är den andra lik och du ställs ständigt inför nya utmaningar och spännande möten med människor. Region Väst består av 15 medarbetare och du kommer att samverka med alla men särskilt nära de två andra kollegorna med motsvarande befattning. Kollegorna i regionen har olika ansvarsområden och kompetenser såsom exempelvis arbetsrätt, kompetensförsörjning, näringspolitik och hållbarhet. Dina arbetsuppgifter är att • driva föreningsarbetet genom att exempelvis kalla till och leda möten samt protokollföra och anordna stämma. Du är föredragande i Skaraborgs byggföreningsstyrelse och i de beslutade utskotten samt planerar, administrera och genomföra dess möten och aktiviteter. • skapa lokala aktiviteter kopplat till våra fokusområden som omfattar kompetensförsörjning, sund konkurrens, kollektivavtal och arbetsrätt, säkerhet och klimatomställning. • arrangerar medlemsaktiviteter så som nätverksträffar, föreläsningar och studiebesök. • omsätta nationella och regionala mål till lokala aktiviteter. • föra dialog med myndigheter och politiker kring våra fokusområden. • tillsammans med kollegorna i regionen företräda Byggföretagen, den lokala byggföreningen och medlemsföretagen gentemot myndigheter, näringsliv, media, fackförbund och lärosäten. • delta i olika samverkansgrupper och agerar tillsammans med medlemsföretagen för att driva Byggföretagens frågor lokalt. • genom påverkansarbete förbättra medlemsföretagens lokala förutsättningar. • samverka, planera aktiviteter och dela erfarenheter med andra bransch- och föreningsansvariga i organisationen. Din profil Vi ser gärna att du har erfarenhet från näringslivet, gärna byggsektorn, och av att leda och organisera grupper, möten och aktiviteter. Det är meriterande om du har kunskap om samhällsbyggnadssektorn och näringspolitik. För att lyckas i rollen är det viktigt att du har ett strukturerat arbetssätt, har lätt för att uttrycka dig i tal och skrift samt att du är bra på att bygga nätverk och upprätthålla goda relationer. Personliga egenskaper och tidigare uppdrag värdesätter vi högt samt en relevant utbildning inom exempelvis samhällsbyggnad, kommunikation, HR eller statsvetenskap. Som blivande medarbetare är det också viktigt att du kan identifiera dig med organisationens värdeord glädje, engagemang och professionalism. Vi erbjuder Vi tillämpar förtroendearbetstid och har ett lägre arbetstidsmått än den normala fyrtiotimmarsveckan. Utöver det erbjuder vi friskvårdsbidrag, arbetstidsförkortning, sjukvårdsförsäkring samt gruppförsäkring.Vi har en distansarbetespolicy som innebär att du i överenskommelse med chef har möjlighet att arbeta på distans i viss utsträckning. Tjänsten är en tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning och i övriga frågor gäller tjänstemannaavtalet mellan Byggföretagen och Ledarna, Sveriges Ingenjörer, Unionen. Övrigt Tjänsten är placerad på vårt regionkontor i Göteborg och/eller i Skövde. Vid regionkontoret i Göteborg sitter man tillsammans med 17 Byggföretagen kollegor som arbetar för regionen, nationellt eller vår utbildningsverksamhet. En placering i Skövde innebär att man inte sitter tillsammans med några Byggföretagen kollegor, men eventuellt i samma lokaler som samarbetspartners. Din ansökan Låter det här som jobbet för dig? Skicka då din ansökan till oss senast den 9 februari 2025. Vi arbetar med löpande urval så tjänsten kan tillsättas innan sista ansökningsdatumet. Har du frågor angående tjänsten kan du kontakta regionchef Maria Strömberg, [email protected].

165 dagar sedan
Sista ansökan:
2 juli 2025