Lediga jobb hos Specialfastigheter Sverige AB
Vill du vara med från start i driften av en nybyggd säkerhetsklassad fastighet och påverka hur arbetet ska fungera redan innan huset står klart? Då kan det här vara rollen för dig Om oss Specialfastigheter äger, utvecklar och förvaltar säkerhetsfastigheter. I fastighetsportföljen ingår bland annat kriminalvårdsanstalter, ungdomshem, domstolsbyggnader och polisfastigheter. Flera av våra kunder bedriver verksamhet som är av betydelse för vårt lands säkerhet, vilket ställer speciella krav både på lokalerna och på oss. Fastigheterna finns i drygt 60 kommuner, från Trelleborg i söder till Haparanda i norr, och där finns också våra cirka 300 medarbetare. Vi växer snabbt och vår projektportfölj om 32 miljarder innebär fler spännande projekt än någonsin. Nu söker vi därför fler nyfikna och drivna personer som vill vara en del av vår resa. Välkommen till oss! Om tjänsten Inom vårt fastighetsbestånd uppförs just nu ett större Polishus i Malmöregionen. Vi behöver därför förstärka vår driftorganisation med en ny kollega till vårt mycket välfungerade team. I denna tjänst kommer man att få vara med och påverka och utforma samarbetsformer med kund och entreprenörer från start. Vår tanke är att du kommer att börja din anställning hos oss innan entreprenaden är avslutad. Detta för att du ska ges bästa möjliga förutsättningar att lära dig huset och installationerna innan vår hyresgäst flyttar in. Som drifttekniker hos oss är du en central del av vår verksamhet eftersom du har möjligheten att underlätta våra kunders vardag. Du är Specialfastigheters ansikte utåt och har daglig kontakt med våra kunder. I denna roll har du primärt ansvar för den dagliga tillsynen och driften av våra fastigheter i Malmö med omnejd, arbetsuppgifter kan dock uppstå inom hela vårt regionala fastighetsbestånd. Resor förekommer därför inom tjänsten. Som drifttekniker kommer du att arbeta självständigt och på egen hand dagligen representera Specialfastigheter. Samarbetet med kunder såväl som med tekniska förvaltare, övriga kollegor och entreprenörer utgör en central del av arbetet. I den löpande förvaltningen ansvarar du för den dagliga driften, felavhjälpande underhåll, genomförande av myndighetsbesiktningar, fysisk- och digital rondering, avrop och uppföljning av utförda tjänster, samt mindre kundbeställningar och fakturahantering. Exempel på arbetsuppgifter som ingår i tjänsten: • Utföra felavhjälpande underhåll • Utföra och följa upp driftoptimerande åtgärder ur ett energi- och kostnadsperspektiv • Genomföra systematiskt brandskyddsarbete (SBA) • Beställa och medverka vid myndighetspliktiga tillsyner och besiktningar • Löpande ha kontakt med kund, kollegor och entreprenörer • Rapportera och uppdatera ärenden i vårt ärendehanteringssystem • Genomföra övriga tillsyner och ronderingar Vill du veta mer om en driftteknikers vardag - läs gärna intervjun med vår drifttekniker Mattias. Om dig För att vara framgångsrik i rollen tror vi att du har erfarenhet av att av att i arbeta med fastigheter som är installationstäta och innehar en hög nivå av komplexitet samt mycket god erfarenhet av att självständigt utföra felavhjälpande underhåll och tillsyner. Vi ser också att du har: • Utbildning inom driftteknik eller motsvarande kompetens förvärvad på annat sätt • Tidigare erfarenhet i en roll som exempelvis drifttekniker, VVS-montör, elektriker, ventilationsmontör eller annan som bedöms relevant för tjänsten. • Generell god kunskap och förståelse för fastighetstekniska system och hur dessa samverkar • God förmåga att kommunicera på svenska i tal och skrift, detta då det används i det dagliga arbetet. • God datorvana och erfarenhet av t.ex. övergripande styrsystem, system för ärendehantering, beställningar och dylikt samt fakturahantering. • Viss erfarenhet av roll som beställare och hantering av garantiärenden • B-körkort är ett krav Stor vikt läggs vid dina personliga egenskaper. Som person är du ansvarstagande, positiv, flexibel och lyhörd och kan behålla ditt lugn i pressade situationer. Du är van att lösa problem och utför ditt arbete med kvalitet. För att trivas i rollen måste du kunna arbeta både självständigt och i grupp. Placering Din placering kommer att vara Malmö och du blir en del av Fastighetsområde Syd med lokalkontor i Lund. Resor mellan dina fastigheter ingår i tjänsten och då vår verksamhet är rikstäckande förekommer även resor utanför ditt område. Ansökan & övrig information Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med önskad start i oktober. Sista ansökningsdag är 2025-08-10. Välkommen med din ansökan! Rekryteringsprocessen Vi påbörjar urvalsarbetet efter att ansökningstiden har gått ut. Därefter kontaktar vi aktuella kandidater för att boka in intervjuer. Inför en eventuell anställning genomför vi en särskild säkerhetsbedömning där vi utför ett säkerhetssamtal och granskar lagakraftvunna domar från svenska domstolar. Innan anställning gör vi även alkohol- och drogtest via vår företagshälsovård. Utöver detta kräver en del av våra kunder i vissa fall inplacering i säkerhetsklass och efterföljande registerkontroll i enlighet med Säkerhetsskyddslagen (2018:585 kap. 3). Fackliga företrädare Akademikerföreningen: Martin Siljehult, 010-788 63 60 Unionen: Patrik Svensson, 010-788 63 42 SEKO: Roger Törngren, tel. 010-788 62 78 Ledarna: Fredrik Persson, tel 010-788 62 28
Är du en erfaren inköpare som vill ta en nyckelroll i större entreprenadprojekt och göra skillnad redan från upphandlingsskedet? Då kan det här vara rätt roll för dig. Om oss Specialfastigheter äger, utvecklar och förvaltar säkerhetsfastigheter. I fastighetsportföljen ingår bland annat kriminalvårdsanstalter, ungdomshem, domstolsbyggnader och polisfastigheter. Flera av våra kunder bedriver verksamhet som är av betydelse för vårt lands säkerhet, vilket ställer speciella krav både på lokalerna och på oss. Fastigheterna finns i drygt 60 kommuner, från Trelleborg i söder till Haparanda i norr, och där finns också våra cirka 300 medarbetare. Vi växer snabbt och vår projektportfölj om 32 miljarder innebär fler spännande projekt än någonsin. Nu söker vi därför fler nyfikna och drivna personer som vill vara en del av vår resa. Välkommen till oss! Om tjänsten I rollen kommer du främst arbeta med att genomföra upphandlingar av entreprenader enligt LOU och LUFS. Till största del kommer du att stötta och att arbeta tillsammans med Specialfastigheters projektverksamhet och vår projektportfölj. Du ansvarar även för att följa upp att upphandlingarna ger önskat resultat. Du bör ha en mycket god kännedom och förståelse för marknadsläget inom byggentreprenader samt medverka till förbättrad leverantörssamverkan. Huvudsakliga arbetsuppgifter är: • att arbeta med inledande analyser och upphandlingsstrategier samt tidplaner • att projektleda kravställningsprocessen • att fastställa upphandlingsunderlag • att utvärdera entreprenörer och leverantörer • avtalstecknande och implementering av avtal Om dig För att vara framgångsrik i rollen har du: • Akademisk examen eller annan relevant vidareutbildning inom ekonomi, inköp, juridik, entreprenad eller annan relevant inriktning för tjänsten • Flerårig dokumenterad erfarenhet av att ha planerat och genomfört upphandlingar av stora byggprojekt (300-500 Mkr) • Erfarenhet av utveckling och upphandlingsstrategier • Genomfört upphandlingar enligt LOU/LUFS • Mycket god kunskap och erfarenhet av entreprenadjuridik inklusive regelverk så som AB, ABT och AMA. Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete inom säkerhetsklassad verksamhet eller projekt och har förståelse kring vad det innebär och har för påverkan för dig i ditt arbete. Som person är du affärsmässig, kvalitetsmedveten och mån om att skapa och upprätthålla goda relationer. Du är trygg i dig själv, vågar ta diskussioner och kan stå upp för din kompetens och dina bedömningar samtidigt som du lyssnar du in andras perspektiv och är öppen för dialog. Du är van att i diskussion med samarbetspartners förklara olika alternativ och konsekvenser och bidrar till kloka beslut genom att tydliggöra vad olika vägar kan innebära. Vidare driver du ditt arbete framåt på ett strukturerat sätt och vill bidra med din kompetens för vår fortsatta utveckling. Stor vikt läggs vid dina personliga egenskaper. Placering Tänkt placering är Stockholm. Inköpsenheten sitter till stor del i Linköping och Stockholm och vår organisation är geografiskt utspridd i landet vilket medför en del resor i arbetet. Ansökan & övrig information Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med start enligt överenskommelse. Sista ansökningsdag är 2025-08-10. Välkommen med din ansökan! Rekryteringsprocessen Vi påbörjar urvalsarbetet efter att ansökningstiden har gått ut. Därefter kontaktar vi aktuella kandidater för att boka in intervjuer. Inför en eventuell anställning genomför vi en särskild säkerhetsbedömning där vi utför ett säkerhetssamtal och granskar lagakraftvunna domar från svenska domstolar. Innan anställning gör vi även alkohol- och drogtest via vår företagshälsovård. Utöver detta kräver en del av våra kunder i vissa fall inplacering i säkerhetsklass och efterföljande registerkontroll i enlighet med Säkerhetsskyddslagen (2018:585 kap. 3). Fackliga företrädare Akademikerföreningen: Martin Siljehult, 010-788 63 60 Unionen: Patrik Svensson, 010-788 63 42 SEKO: Roger Törngren, tel. 010-788 62 78 Ledarna: Fredrik Persson, tel 010-788 62 28
Hos oss blir du en del av Sveriges ledande fastighetsbolag när det gäller säkerhetsfastigheter. Flera av våra kunder bedriver verksamhet som är av betydelse för vårt lands säkerhet, vilket ställer speciella krav både på lokalerna och på oss. Just nu befinner vi oss i en kraftig tillväxtfas och vår projektvolym är större än någonsin tidigare – därför behöver vi bli fler! Välkommen till Specialfastigheter!Vill du vara med och driva klimatomställningen i Sveriges mest säkra fastigheter? Som klimatstrateg hos oss är du drivande i att utveckla och förverkliga våra klimatmål. Du arbetar strategiskt med att leda, utveckla, analysera, prioritera och samordna insatser inom klimatområdet. Du ansvarar för att utveckla klimatstrategi och konkretiserar åtgärder och tidsplan. Rollen innefattar mycket samarbete med kollegor inom olika delar av organisationen. Du rapporterar till Hållbarhetschefen och är en del av hållbarhetsavdelningen på sex personer. Kvalifikationer Vi ser att du har: • Relevant högskoleutbildning • Flerårig erfarenhet av strategiskt klimatarbete, gärna på bolagsövergripande nivå • Erfarenhet av att driva förändringsprojekt och leda processer i större organisationer • Erfarenhet av målstyrning samt att mäta och följa upp klimatpåverkan • Kunskap om Science Based Target initiativ och GHG Protocol • God förståelse och intresse för klimatregelverken och kommande rapporteringskrav I den här rekryteringen lägger vi stor vikt vid dina personliga egenskaper. Vi söker dig som vill driva hållbarhetsfrågor ur ett affärsmässigt perspektiv. Du är både analytisk och kommunikativ, med erfarenhet av att leda utvecklingsarbete i komplexa miljöer. Du har en helhetssyn på hållbarhetsfrågor och vet hur klimatfrågan integreras från strategiska beslut till implementation i verksamheten. Du är van vid att ta initiativ och är resultatfokuserad samt förstår hur klimatarbetet kan drivas på ett affärsmässigt sätt. Du vet att samarbete är nyckeln till framgång och att utveckling kräver både driv och uthållighet. Ansvarsområden Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är: • Ansvara för att leda och utveckla bolagets klimatstrategi. • Leverera beslutsunderlag, analyser och rapporter till bolagets ledning. • Samordna bolagets arbete med klimatrelaterade nyckeltal och uppföljning och bidra till hållbarhetsrapportering. • Identifiera utvecklingsområden kopplat till klimatområdet. • Bevaka trender, lagstiftning och krav inom klimatområdet. • Agera rådgivare och bollplank till verksamheten i klimatrelaterade frågor. • Företräda Specialfastigheter i externa branschsammanhang och samarbeten. • Stötta upp i hållbarhetsavdelningens gemensamma ansvarsområden Placering Tjänsten utgår i huvudsak från vårt kontor i Stockholm, men då verksamhetens fastighetsbestånd är rikstäckande innefattar tjänsten resor. Tillträde Enligt överenskommelse. Ansökan Den här rekryteringen genomförs i samarbete med Randstad och du söker tjänsten HÄR Välkommen med din ansökan senast 9 augusti 2025. Urval och intervjuer sker löpande. Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen är du välkommen att kontakta rekryteringskonsult Adam Bernhoff, [email protected] alternativt +46 72 988 90 03. Välkommen med din ansökan! Vi genomför en särskild säkerhetsbedömning där vi utför ett säkerhetssamtal och granskar lagakraftvunna domar från svenska domstolar. Innan anställning gör vi även drogtest via vår företagshälsovård. Utöver detta kräver en del av våra kunder i vissa fall inplacering i säkerhetsklass och efterföljande registerkontroll i enlighet med Säkerhetsskyddslagen (2018:585 kap. 3). Fackliga företrädare Akademikerföreningen, Martin Siljehult, 010-788 63 60 Unionen, Patrik Svensson, 010-788 63 42 SEKO, Roger Törngren, tel. 010-788 62 78 Ledarna, Fredrik Persson, tel 010-788 62 28 Specialfastigheter äger, utvecklar och förvaltar säkerhetsfastigheter. I fastighetsportföljen ingår bland annat kriminalvårdsanstalter, ungdomshem, domstolsbyggnader och polisfastigheter. Med vår breda och djupa säkerhetskompetens möter vi kundernas särskilda krav på säkerhet. Vi vill vara föredömliga inom hållbarhet och med en beslutad projektportfölj om 32 miljarder kronor följer ett ansvar att minska klimatutsläppen och att vara en ansvarsfull byggherre. Vårt fastighetsinnehav har en lokalarea på cirka 1,2 miljoner kvadratmeter och ett marknadsvärde som uppgår till närmare 52 miljarder kronor. Fastigheterna finns i drygt 60 kommuner, från Trelleborg i söder till Haparanda i norr, och där finns också våra cirka 300 medarbetare.
Välj ett jobb för att visa detaljer
Visar 1 till 3 av 3 jobb