Specialfastigheter Sverige AB jobb

Lediga jobb hos Specialfastigheter Sverige AB

Drifttekniker sökes till Fastighetsområde Syd Göteborg

Vill du arbeta som drifttekniker i fastigheter med höga säkerhetskrav, där tekniskt ansvar och samarbete är en självklar del av vardagen? Då kan det här vara rätt tjänst för dig. Om oss Specialfastigheter äger, utvecklar och förvaltar säkerhetsfastigheter. I fastighetsportföljen ingår bland annat kriminalvårdsanstalter, ungdomshem, domstolsbyggnader och polisfastigheter. Flera av våra kunder bedriver verksamhet som är av betydelse för vårt lands säkerhet, vilket ställer speciella krav både på lokalerna och på oss. Fastigheterna finns i drygt 60 kommuner, från Trelleborg i söder till Haparanda i norr, och där finns också våra cirka 300 medarbetare. Vi växer snabbt och vår projektportfölj om 32 miljarder innebär fler spännande projekt än någonsin. Nu söker vi därför fler nyfikna och drivna personer som vill vara en del av vår resa. Välkommen till oss! Om tjänsten Som drifttekniker hos oss är du en central del av vår verksamhet eftersom du har möjligheten att underlätta våra kunders vardag. Du är Specialfastigheters ansikte utåt och har daglig kontakt med våra kunder. I denna roll har du primärt ansvar för den dagliga tillsynen och driften av våra fastigheter i Göteborg med omnejd, arbetsuppgifter kan dock uppstå inom hela vårt regionala fastighetsbestånd. Resor förekommer därför inom tjänsten. Som drifttekniker kommer du att arbeta självständigt och på egen hand dagligen representera Specialfastigheter. Samarbetet med kunder såväl som med tekniska förvaltare, övriga kollegor och entreprenörer utgör en central del av arbetet. I den löpande förvaltningen ansvarar du för den dagliga driften, felavhjälpande underhåll samt ibland för mindre planerat underhåll och hyresgästanpassningar. Exempel på arbetsuppgifter som ingår i tjänsten: • Felavhjälpande underhåll • Utföra och följa upp driftoptimerande åtgärder ur ett energi- och kostnadsperspektiv • Mindre planerat underhåll och hyresgästanpassningar • Genomföra systematiskt brandskyddsarbete (SBA) • Uppföljning, analys och sammanställning kring media, myndighetskrav och besiktningar • Löpande kontakt med kund, kollegor och entreprenörer Vill du veta mer om en driftteknikers vardag - läs gärna intervjun med vår drifttekniker Mattias. Om dig  För att vara framgångsrik i rollen tror vi att du har: • Utbildning inom driftteknik eller motsvarande kompetens förvärvad på annat sätt • Tidigare erfarenhet i en roll som exempelvis drifttekniker, VVS-montör, elektriker, ventilationsmontör eller annan som bedöms relevant för tjänsten. • Generell god kunskap och förståelse för fastighetstekniska system och hur dessa samverkar • God förmåga att kommunicera på svenska i tal och skrift, detta då det används i det dagliga arbetet. • God datorvana och erfarenhet av t.ex. övergripande styrsystem, system för ärendehantering, beställningar och dylikt samt fakturahantering. • B-körkort är ett krav Stor vikt läggs vid dina personliga egenskaper. Som person är du ansvarstagande, positiv, flexibel och lyhörd och kan behålla ditt lugn i pressade situationer. Du är van att lösa problem och utför ditt arbete med kvalitet. För att trivas i rollen måste du kunna arbeta både självständigt och i grupp. Placering Du blir en del av Fastighetsområde Syd med lokalkontor i Göteborg med placering på någon av våra fastigheter i Göteborg. Resor mellan dina fastigheter ingår i tjänsten och då vår verksamhet är rikstäckande förekommer även resor utanför ditt område Ansökan & övrig information  Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med start snarast möjligt. Sista ansökningsdag är 2025-08-10. Välkommen med din ansökan! Rekryteringsprocessen  Vi påbörjar urvalsarbetet efter att ansökningstiden har gått ut. Därefter kontaktar vi aktuella kandidater för att boka in intervjuer. Inför en eventuell anställning genomför vi en särskild säkerhetsbedömning där vi utför ett säkerhetssamtal och granskar lagakraftvunna domar från svenska domstolar. Innan anställning gör vi även alkohol- och drogtest via vår företagshälsovård. Utöver detta kräver en del av våra kunder i vissa fall inplacering i säkerhetsklass och efterföljande registerkontroll i enlighet med Säkerhetsskyddslagen (2018:585 kap. 3). Fackliga företrädare Akademikerföreningen: Martin Siljehult, 010-788 63 60 Unionen: Patrik Svensson, 010-788 63 42 SEKO: Roger Törngren, tel. 010-788 62 78 Ledarna: Fredrik Persson, tel 010-788 62 28

Igår
Sista ansökan:
10 augusti 2025
Säkerhetsspecialist
Specialfastigheter Sverige AB
Säkerhetsinspektörer m.fl.

Är du vår nya Säkerhetsspecialist med inriktning mot informationssäkerhet? Om oss Specialfastigheter äger, utvecklar och förvaltar säkerhetsfastigheter. I fastighetsportföljen ingår bland annat kriminalvårdsanstalter, ungdomshem, domstolsbyggnader och polisfastigheter. Flera av våra kunder bedriver verksamhet som är av betydelse för vårt lands säkerhet, vilket ställer speciella krav både på lokalerna och på oss. Fastigheterna finns i drygt 60 kommuner, från Trelleborg i söder till Haparanda i norr, och där finns också våra cirka 300 medarbetare. Vi växer snabbt och vår projektportfölj om 32 miljarder innebär fler spännande projekt än någonsin. Nu söker vi därför fler nyfikna och drivna personer som vill vara en del av vår resa. Välkommen till oss! Om tjänsten Specialfastigheter är marknadsledande inom säkerhetsfastigheter och säkerhet är en av våra mest prioriterade frågor. Säkerhetsenheten, där denna roll är placerad, arbetar bolagsövergripande med det systematiska säkerhetsarbetet, där informationssäkerhet, personsäkerhet, fysisk säkerhet och driftsäkerhet utgör centrala delar. I rollen som säkerhetsspecialist har du en central roll för att informationssäkerheten når ut i hela organisationen, inkluderat de projekt som bedrivs. Genom ditt arbete kommer du ge vår interna organisation så väl som projekt, förutsättningar att leva upp till de säkerhetskrav som ställs på verksamheten. Huvudfokus kommer att vara att utföra analyser, genomföra åtgärder och uppföljningar kopplade till informationssäkerhet. Du kommer att tillhöra en arbetsgrupp bestående av specialister och ansvarigroller inom säkerhetsområdet och du rapporterar till Specialfastigheters säkerhetschef. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är: Stötta, kravställa och följa upp projekt Genomföra informationsklassningar och riskanalyser Utreda/hantera incidenter Vara delaktig i att utveckla och uppdatera styrande och stödjande dokument Omvärldsbevakning inom området Ta fram och genomföra utbildningar I övrigt förekommande arbetsuppgifter på enheten Om dig För att vara framgångsrik i rollen har du: Högskoleutbildning eller annan utbildning tillsammans med aktuell arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig Minst 3 års erfarenhet av arbete inom liknande uppgifter och ansvar som beskrivs ovan Erfarenhet av arbete med informationssäkerhet utifrån relevanta standarder inom informationssäkerhetsområdet som exempelvis SS-ISO/IEC 27001 Erfarenhet av att upprätta, hantera och utveckla riktlinjer och regelverk inom ovanstående områden Förmåga att anpassa dig efter nya förutsättningar och tar dig an uppgifter med ett helhetsperspektiv God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska Förmåga att leda och samordna mindre uppdrag och arbetsuppgifter Körkort (B) Det är meriterande om du har: Erfarenhet av att hålla utbildningar Erfarenhet från att arbeta i verksamhet med höga säkerhetskrav Placering Din placeringsort är i Stockholm eller Linköping men då vi har fastigheter i hela landet ingår resor i tjänsten. Ansökan & övrig information Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med start enligt överenskommelse. Sista ansökningsdag är 2025-08-17. Välkommen med din ansökan! Rekryteringsprocessen Vi påbörjar urvalsarbetet efter att ansökningstiden har gått ut. Därefter kontaktar vi aktuella kandidater för att boka in intervjuer. Inför en eventuell anställning genomför vi en särskild säkerhetsbedömning där vi utför ett säkerhetssamtal och granskar lagakraftvunna domar från svenska domstolar. Innan anställning gör vi även alkohol- och drogtest via vår företagshälsovård. Utöver detta kräver en del av våra kunder i vissa fall inplacering i säkerhetsklass och efterföljande registerkontroll i enlighet med Säkerhetsskyddslagen (2018:585 kap. 3). Fackliga företrädare Akademikerföreningen: Martin Siljehult, 010-788 63 60 Unionen: Patrik Svensson, 010-788 63 42 SEKO: Roger Törngren, tel. 010-788 62 78 Ledarna: Fredrik Persson, tel 010-788 62 28

2 dagar sedan
Sista ansökan:
17 augusti 2025
Hållbarhetssamordnare – Fastighetsförvaltning
Specialfastigheter Sverige AB
Planerare och utredare m.fl.

Specialfastigheter söker en erfaren och engagerad Hållbarhetssamordnare med inriktning på fastighetsförvaltning. I denna roll blir du en nyckelperson i att driva, utveckla och stödja hållbarhetsarbetet inom vår förvaltning – med uppdrag att omsätta bolagets hållbarhetsmål i praktiken och skapa långsiktigt värde i våra förvaltningsprocesser. Som medarbetare på Specialfastigheter blir du en del av ett av Sveriges ledande fastighetsbolag inom säkerhetsklassade byggnader. Våra kunder bedriver verksamhet som ofta är avgörande för Sveriges säkerhet, vilket ställer höga krav på såväl våra lokaler som vår kompetens. Vi befinner oss i en stark tillväxtfas och ser ett växande behov av hållbar kompetens – därför söker vi dig som vill vara med och bidra till en mer hållbar fastighetsförvaltning i samhällsviktig verksamhet. Tjänsten är placerad på hållbarhetsavdelningen där du rapporterar till hållbarhetschefen, men ditt dagliga arbete sker i nära samverkan med fastighetsavdelningen. Du arbetar konsultativt och pådrivande mot flera nivåer inom organisationen – från drifttekniker till chefer inom olika förvaltningsområden – med fokus på att etablera gemensamma arbetssätt, vägleda i hållbarhetsfrågor och bidra till strategisk utveckling. Rollen är bred och kombinerar operativt stöd med strategiskt ansvar, utan formellt linjeansvar. Arbetet omfattar bland annat att hålla utbildningar och workshops, följa upp och analysera hållbarhetsinsatser, samt ta fram styrande dokument och planer. Du kommer också att bidra med specialistkunskap inom områden som miljö, kemikaliehantering och compliance. Rollen har en tydlig inriktning på fastighetsförvaltning, snarare än nyproduktion, och kräver god förmåga att växla mellan strategiska och praktiska frågor. Eftersom våra fastigheter är geografiskt spridda över hela landet ingår resor som en naturlig del av arbetet. Tjänsten utgår med fördel från Stockholm. Huvudsakligt ansvarsområde • Stötta fastighetsförvaltningen i hållbarhetsrelaterade frågor • Säkerställa gemensamma arbetssätt och kunskapsöverföring • Identifiera och driva strategiska hållbarhetsfrågor • Utveckla och implementera styrande dokument och rutiner • Följa upp, analysera och presentera hållbarhetsresultat • Hålla utbildningar och workshops • Omvärldsbevaka lagar, krav och trender inom miljö och hållbarhet Kvalifikationer • Högskoleutbildning inom miljö, teknik, samhällsbyggnad eller motsvarande • Flera års erfarenhet av hållbarhetsarbete inom fastighetsförvaltning • God kommunikativ förmåga, van vid utbildning och presentationer • B-körkort (för resor i tjänsten) Meriterande kunskaper • Certifieringssystem som Miljöbyggnad • ISO 14001 eller liknande miljöledningssystem • Erfarenhet av projektledning och förändringsarbete Personliga egenskaper Vi söker dig som är pedagogisk, strukturerad och prestigelös. Du har lätt för att samarbeta, bygga relationer och trivs med att ha en rådgivande roll. Du är trygg i att driva frågor och trivs i en dynamisk vardag där du får göra verklig skillnad. Du är van vid att ta initiativ och är resultatfokuserad samt förstår hur hållbarhetsarbetet kan drivas på ett affärsmässigt sätt. Du vet att samarbete är nyckeln till framgång och att utveckling kräver både driv och uthållighet. Placeringsort: Stockholm Anställningsform: Tillsvidare Tillträde: Enligt överenskommelse Ansökan Välkommen med din ansökan senast 9 augusti 2025. Urval och intervjuer sker löpande. Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen är du välkommen att kontakta rekryteringskonsult Adam Bernhoff, [email protected] alternativt +46 72 988 90 03 Välkommen med din ansökan! Om rekryteringsprocessen Vi genomför en särskild säkerhetsbedömning där vi utför ett säkerhetssamtal och granskar lagakraftvunna domar från svenska domstolar. Innan anställning gör vi även drogtest via vår företagshälsovård. Utöver detta kräver en del av våra kunder i vissa fall inplacering i säkerhetsklass och efterföljande registerkontroll i enlighet med Säkerhetsskyddslagen (2018:585 kap. 3). Fackliga företrädare Akademikerföreningen, Martin Siljehult, 010-788 63 60 Unionen, Patrik Svensson, 010-788 63 42 SEKO, Roger Törngren, tel. 010-788 62 78 Ledarna, Fredrik Persson, tel 010-788 62 28 Specialfastigheter äger, utvecklar och förvaltar säkerhetsfastigheter. I fastighetsportföljen ingår bland annat kriminalvårdsanstalter, ungdomshem, domstolsbyggnader och polisfastigheter. Med vår breda och djupa säkerhetskompetens möter vi kundernas särskilda krav på säkerhet. Vi vill vara föredömliga inom hållbarhet och med en beslutad projektportfölj om 32 miljarder kronor följer ett ansvar att minska klimatutsläppen och att vara en ansvarsfull byggherre. Vårt fastighetsinnehav har en lokalarea på cirka 1,2 miljoner kvadratmeter och ett marknadsvärde som uppgår till närmare 52 miljarder kronor. Fastigheterna finns i drygt 60 kommuner, från Trelleborg i söder till Haparanda i norr, och där finns också våra cirka 300 medarbetare.

2 dagar sedan
Sista ansökan:
9 augusti 2025
Säkerhetsspecialist
Specialfastigheter Sverige AB
Säkerhetsinspektörer m.fl.

Är du vår nya Säkerhetsspecialist med inriktning mot informationssäkerhet? Om oss Specialfastigheter äger, utvecklar och förvaltar säkerhetsfastigheter. I fastighetsportföljen ingår bland annat kriminalvårdsanstalter, ungdomshem, domstolsbyggnader och polisfastigheter. Flera av våra kunder bedriver verksamhet som är av betydelse för vårt lands säkerhet, vilket ställer speciella krav både på lokalerna och på oss. Fastigheterna finns i drygt 60 kommuner, från Trelleborg i söder till Haparanda i norr, och där finns också våra cirka 300 medarbetare. Vi växer snabbt och vår projektportfölj om 32 miljarder innebär fler spännande projekt än någonsin. Nu söker vi därför fler nyfikna och drivna personer som vill vara en del av vår resa. Välkommen till oss! Om tjänsten Specialfastigheter är marknadsledande inom säkerhetsfastigheter och säkerhet är en av våra mest prioriterade frågor. Säkerhetsenheten, där denna roll är placerad, arbetar bolagsövergripande med det systematiska säkerhetsarbetet, där informationssäkerhet, personsäkerhet, fysisk säkerhet och driftsäkerhet utgör centrala delar. I rollen som säkerhetsspecialist har du en central roll för att informationssäkerheten når ut i hela organisationen, inkluderat de projekt som bedrivs. Genom ditt arbete kommer du ge vår interna organisation så väl som projekt, förutsättningar att leva upp till de säkerhetskrav som ställs på verksamheten. Huvudfokus kommer att vara att utföra analyser, genomföra åtgärder och uppföljningar kopplade till informationssäkerhet. Du kommer att tillhöra en arbetsgrupp bestående av specialister och ansvarigroller inom säkerhetsområdet och du rapporterar till Specialfastigheters säkerhetschef. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är: • Stötta, kravställa och följa upp projekt • Genomföra informationsklassningar och riskanalyser • Utreda/hantera incidenter • Vara delaktig i att utveckla och uppdatera styrande och stödjande dokument • Omvärldsbevakning inom området • Ta fram och genomföra utbildningar • I övrigt förekommande arbetsuppgifter på enheten Om dig  För att vara framgångsrik i rollen har du: • Högskoleutbildning eller annan utbildning tillsammans med aktuell arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer som likvärdig • Minst 3 års erfarenhet av arbete inom liknande uppgifter och ansvar som beskrivs ovan • Erfarenhet av arbete med informationssäkerhet utifrån relevanta standarder inom informationssäkerhetsområdet som exempelvis SS-ISO/IEC 27001 • Erfarenhet av att upprätta, hantera och utveckla riktlinjer och regelverk inom ovanstående områden • Förmåga att anpassa dig efter nya förutsättningar och tar dig an uppgifter med ett helhetsperspektiv • God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska • Förmåga att leda och samordna mindre uppdrag och arbetsuppgifter • Körkort (B) Det är meriterande om du har: • Erfarenhet av att hålla utbildningar • Erfarenhet från att arbeta i verksamhet med höga säkerhetskrav Placering Din placeringsort är i Stockholm eller Linköping men då vi har fastigheter i hela landet ingår resor i tjänsten. Ansökan & övrig information  Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med start enligt överenskommelse. Sista ansökningsdag är 2025-08-17. Välkommen med din ansökan! Rekryteringsprocessen  Vi påbörjar urvalsarbetet efter att ansökningstiden har gått ut. Därefter kontaktar vi aktuella kandidater för att boka in intervjuer. Inför en eventuell anställning genomför vi en särskild säkerhetsbedömning där vi utför ett säkerhetssamtal och granskar lagakraftvunna domar från svenska domstolar. Innan anställning gör vi även alkohol- och drogtest via vår företagshälsovård. Utöver detta kräver en del av våra kunder i vissa fall inplacering i säkerhetsklass och efterföljande registerkontroll i enlighet med Säkerhetsskyddslagen (2018:585 kap. 3). Fackliga företrädare Akademikerföreningen: Martin Siljehult, 010-788 63 60 Unionen: Patrik Svensson, 010-788 63 42 SEKO: Roger Törngren, tel. 010-788 62 78 Ledarna: Fredrik Persson, tel 010-788 62 28

2 dagar sedan
Sista ansökan:
17 augusti 2025
Vi söker Projektingenjör till stort projekt i Trelleborg!
Specialfastigheter Sverige AB
Civilingenjörsyrken inom bygg och anläggning

I Trelleborg ska vi bygga en helt ny Kriminalvårdsanstalt på en tomt om 40 hektar. Drygt 100 000 kvadratmeter byggnader ska uppföras under 4-6 år med produktionsstart under våren 2026. Vi söker nu dig som vill anta utmaningen som projektingenjör och bli en viktig del av byggandet av anstalten! Om oss Specialfastigheter äger, utvecklar och förvaltar säkerhetsfastigheter. I fastighetsportföljen ingår bland annat kriminalvårdsanstalter, ungdomshem, domstolsbyggnader och polisfastigheter. Flera av våra kunder bedriver verksamhet som är av betydelse för vårt lands säkerhet, vilket ställer speciella krav både på lokalerna och på oss. Fastigheterna finns i drygt 60 kommuner, från Trelleborg i söder till Haparanda i norr, och där finns också våra cirka 300 medarbetare. Vi växer snabbt och vår projektportfölj om 32 miljarder innebär fler spännande projekt än någonsin. Nu söker vi därför fler nyfikna och drivna personer som vill vara en del av vår resa. Välkommen till oss! Om tjänsten Som projektingenjör kommer du tillhöra vår driftenhet i Trelleborg och arbeta i ett nära samarbete med projektorganisationen såväl som med entreprenörer, konsulter, kund och andra intressenter. Rollen innebär varierande arbetsuppgifter och ansvarsområden som följer byggprojektets cykel.  Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är: • Projektekonomi (budgetering, prognostisering och kontering)  • Tidsplanering • Projektadministration • Kvalitetshantering • Produktionsuppföljning på arbetsplatsen • Löpande stötta kollegor i projektet. Om dig  För att vara framgångsrik i rollen har du: • Teknisk utbildning som högskole-/civilingenjör alternativt har du införskaffat motsvarande kompetens genom arbetslivserfarenhet inom relevant område • Några års erfarenhet av ovan nämnda arbetsuppgifter som projektingenjör/entreprenadingenjör eller liknande roll inom byggprojekt • God vana av administrativt arbete samt god datavana för att strukturerat kunna sköta flera uppgifter parallellt • En naturlig fallenhet för tydlig och framgångsrik kommunikation, en mycket god samarbetsförmåga samt värdesätter goda relationer. Placering  Placeringsorten är Trelleborg men initialt på vårt projektkontor i Malmö. Ansökan & övrig information  Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med start enligt överenskommelse. Sista ansökningsdag är 2025-08-06. Välkommen med din ansökan! Rekryteringsprocessen  Vi påbörjar urvalsarbetet efter att ansökningstiden har gått ut. Därefter kontaktar vi aktuella kandidater för att boka in intervjuer. Inför en eventuell anställning genomför vi en särskild säkerhetsbedömning där vi utför ett säkerhetssamtal och granskar lagakraftvunna domar från svenska domstolar. Innan anställning gör vi även alkohol- och drogtest via vår företagshälsovård. Utöver detta kräver en del av våra kunder i vissa fall inplacering i säkerhetsklass och efterföljande registerkontroll i enlighet med Säkerhetsskyddslagen (2018:585 kap. 3). Fackliga företrädare Akademikerföreningen: Martin Siljehult, 010-788 63 60 Unionen: Patrik Svensson, 010-788 63 42 SEKO: Roger Törngren, tel. 010-788 62 78 Ledarna: Fredrik Persson, tel 010-788 62 28

3 dagar sedan
Sista ansökan:
6 augusti 2025
Drifttekniker sökes till Fastighetsområde Syd (Lund/Malmö)

Vill du vara med från start i driften av en nybyggd säkerhetsklassad fastighet och påverka hur arbetet ska fungera redan innan huset står klart? Då kan det här vara rollen för dig Om oss Specialfastigheter äger, utvecklar och förvaltar säkerhetsfastigheter. I fastighetsportföljen ingår bland annat kriminalvårdsanstalter, ungdomshem, domstolsbyggnader och polisfastigheter. Flera av våra kunder bedriver verksamhet som är av betydelse för vårt lands säkerhet, vilket ställer speciella krav både på lokalerna och på oss. Fastigheterna finns i drygt 60 kommuner, från Trelleborg i söder till Haparanda i norr, och där finns också våra cirka 300 medarbetare. Vi växer snabbt och vår projektportfölj om 32 miljarder innebär fler spännande projekt än någonsin. Nu söker vi därför fler nyfikna och drivna personer som vill vara en del av vår resa. Välkommen till oss! Om tjänsten Inom vårt fastighetsbestånd uppförs just nu ett större Polishus i Malmöregionen. Vi behöver därför förstärka vår driftorganisation med en ny kollega till vårt mycket välfungerade team. I denna tjänst kommer man att få vara med och påverka och utforma samarbetsformer med kund och entreprenörer från start. Vår tanke är att du kommer att börja din anställning hos oss innan entreprenaden är avslutad. Detta för att du ska ges bästa möjliga förutsättningar att lära dig huset och installationerna innan vår hyresgäst flyttar in. Som drifttekniker hos oss är du en central del av vår verksamhet eftersom du har möjligheten att underlätta våra kunders vardag. Du är Specialfastigheters ansikte utåt och har daglig kontakt med våra kunder. I denna roll har du primärt ansvar för den dagliga tillsynen och driften av våra fastigheter i Malmö med omnejd, arbetsuppgifter kan dock uppstå inom hela vårt regionala fastighetsbestånd. Resor förekommer därför inom tjänsten. Som drifttekniker kommer du att arbeta självständigt och på egen hand dagligen representera Specialfastigheter. Samarbetet med kunder såväl som med tekniska förvaltare, övriga kollegor och entreprenörer utgör en central del av arbetet. I den löpande förvaltningen ansvarar du för den dagliga driften, felavhjälpande underhåll, genomförande av myndighetsbesiktningar, fysisk- och digital rondering, avrop och uppföljning av utförda tjänster, samt mindre kundbeställningar och fakturahantering. Exempel på arbetsuppgifter som ingår i tjänsten: • Utföra felavhjälpande underhåll • Utföra och följa upp driftoptimerande åtgärder ur ett energi- och kostnadsperspektiv • Genomföra systematiskt brandskyddsarbete (SBA) • Beställa och medverka vid myndighetspliktiga tillsyner och besiktningar • Löpande ha kontakt med kund, kollegor och entreprenörer • Rapportera och uppdatera ärenden i vårt ärendehanteringssystem • Genomföra övriga tillsyner och ronderingar Vill du veta mer om en driftteknikers vardag - läs gärna intervjun med vår drifttekniker Mattias. Om dig  För att vara framgångsrik i rollen tror vi att du har erfarenhet av att av att i arbeta med fastigheter som är installationstäta och innehar en hög nivå av komplexitet samt mycket god erfarenhet av att självständigt utföra felavhjälpande underhåll och tillsyner. Vi ser också att du har: • Utbildning inom driftteknik eller motsvarande kompetens förvärvad på annat sätt • Tidigare erfarenhet i en roll som exempelvis drifttekniker, VVS-montör, elektriker, ventilationsmontör eller annan som bedöms relevant för tjänsten. • Generell god kunskap och förståelse för fastighetstekniska system och hur dessa samverkar • God förmåga att kommunicera på svenska i tal och skrift, detta då det används i det dagliga arbetet. • God datorvana och erfarenhet av t.ex. övergripande styrsystem, system för ärendehantering, beställningar och dylikt samt fakturahantering. • Viss erfarenhet av roll som beställare och hantering av garantiärenden • B-körkort är ett krav Stor vikt läggs vid dina personliga egenskaper. Som person är du ansvarstagande, positiv, flexibel och lyhörd och kan behålla ditt lugn i pressade situationer. Du är van att lösa problem och utför ditt arbete med kvalitet. För att trivas i rollen måste du kunna arbeta både självständigt och i grupp. Placering Din placering kommer att vara Malmö och du blir en del av Fastighetsområde Syd med lokalkontor i Lund. Resor mellan dina fastigheter ingår i tjänsten och då vår verksamhet är rikstäckande förekommer även resor utanför ditt område. Ansökan & övrig information  Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med önskad start i oktober. Sista ansökningsdag är 2025-08-10. Välkommen med din ansökan! Rekryteringsprocessen  Vi påbörjar urvalsarbetet efter att ansökningstiden har gått ut. Därefter kontaktar vi aktuella kandidater för att boka in intervjuer. Inför en eventuell anställning genomför vi en särskild säkerhetsbedömning där vi utför ett säkerhetssamtal och granskar lagakraftvunna domar från svenska domstolar. Innan anställning gör vi även alkohol- och drogtest via vår företagshälsovård. Utöver detta kräver en del av våra kunder i vissa fall inplacering i säkerhetsklass och efterföljande registerkontroll i enlighet med Säkerhetsskyddslagen (2018:585 kap. 3). Fackliga företrädare Akademikerföreningen: Martin Siljehult, 010-788 63 60 Unionen: Patrik Svensson, 010-788 63 42 SEKO: Roger Törngren, tel. 010-788 62 78 Ledarna: Fredrik Persson, tel 010-788 62 28

8 dagar sedan
Sista ansökan:
10 augusti 2025
Inköpare Entreprenad
Specialfastigheter Sverige AB
Inköpare och upphandlare

Är du en erfaren inköpare som vill ta en nyckelroll i större entreprenadprojekt och göra skillnad redan från upphandlingsskedet? Då kan det här vara rätt roll för dig. Om oss Specialfastigheter äger, utvecklar och förvaltar säkerhetsfastigheter. I fastighetsportföljen ingår bland annat kriminalvårdsanstalter, ungdomshem, domstolsbyggnader och polisfastigheter. Flera av våra kunder bedriver verksamhet som är av betydelse för vårt lands säkerhet, vilket ställer speciella krav både på lokalerna och på oss. Fastigheterna finns i drygt 60 kommuner, från Trelleborg i söder till Haparanda i norr, och där finns också våra cirka 300 medarbetare. Vi växer snabbt och vår projektportfölj om 32 miljarder innebär fler spännande projekt än någonsin. Nu söker vi därför fler nyfikna och drivna personer som vill vara en del av vår resa. Välkommen till oss! Om tjänsten I rollen kommer du främst arbeta med att genomföra upphandlingar av entreprenader enligt LOU och LUFS. Till största del kommer du att stötta och att arbeta tillsammans med Specialfastigheters projektverksamhet och vår projektportfölj. Du ansvarar även för att följa upp att upphandlingarna ger önskat resultat. Du bör ha en mycket god kännedom och förståelse för marknadsläget inom byggentreprenader samt medverka till förbättrad leverantörssamverkan. Huvudsakliga arbetsuppgifter är: • att arbeta med inledande analyser och upphandlingsstrategier samt tidplaner • att projektleda kravställningsprocessen • att fastställa upphandlingsunderlag • att utvärdera entreprenörer och leverantörer • avtalstecknande och implementering av avtal Om dig  För att vara framgångsrik i rollen har du: • Akademisk examen eller annan relevant vidareutbildning inom ekonomi, inköp, juridik, entreprenad eller annan relevant inriktning för tjänsten • Flerårig dokumenterad erfarenhet av att ha planerat och genomfört upphandlingar av stora byggprojekt (300-500 Mkr) • Erfarenhet av utveckling och upphandlingsstrategier • Genomfört upphandlingar enligt LOU/LUFS • Mycket god kunskap och erfarenhet av entreprenadjuridik inklusive regelverk så som AB, ABT och AMA. Det är meriterande om du har erfarenhet av arbete inom säkerhetsklassad verksamhet eller projekt och har förståelse kring vad det innebär och har för påverkan för dig i ditt arbete. Som person är du affärsmässig, kvalitetsmedveten och mån om att skapa och upprätthålla goda relationer. Du är trygg i dig själv, vågar ta diskussioner och kan stå upp för din kompetens och dina bedömningar samtidigt som du lyssnar du in andras perspektiv och är öppen för dialog. Du är van att i diskussion med samarbetspartners förklara olika alternativ och konsekvenser och bidrar till kloka beslut genom att tydliggöra vad olika vägar kan innebära. Vidare driver du ditt arbete framåt på ett strukturerat sätt och vill bidra med din kompetens för vår fortsatta utveckling. Stor vikt läggs vid dina personliga egenskaper. Placering Tänkt placering är Stockholm. Inköpsenheten sitter till stor del i Linköping och Stockholm och vår organisation är geografiskt utspridd i landet vilket medför en del resor i arbetet. Ansökan & övrig information  Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med start enligt överenskommelse. Sista ansökningsdag är 2025-08-10. Välkommen med din ansökan! Rekryteringsprocessen  Vi påbörjar urvalsarbetet efter att ansökningstiden har gått ut. Därefter kontaktar vi aktuella kandidater för att boka in intervjuer. Inför en eventuell anställning genomför vi en särskild säkerhetsbedömning där vi utför ett säkerhetssamtal och granskar lagakraftvunna domar från svenska domstolar. Innan anställning gör vi även alkohol- och drogtest via vår företagshälsovård. Utöver detta kräver en del av våra kunder i vissa fall inplacering i säkerhetsklass och efterföljande registerkontroll i enlighet med Säkerhetsskyddslagen (2018:585 kap. 3). Fackliga företrädare Akademikerföreningen: Martin Siljehult, 010-788 63 60 Unionen: Patrik Svensson, 010-788 63 42 SEKO: Roger Törngren, tel. 010-788 62 78 Ledarna: Fredrik Persson, tel 010-788 62 28

9 dagar sedan
Sista ansökan:
10 augusti 2025
Klimatstrateg
Specialfastigheter Sverige AB
Planerare och utredare m.fl.

Hos oss blir du en del av Sveriges ledande fastighetsbolag när det gäller säkerhetsfastigheter. Flera av våra kunder bedriver verksamhet som är av betydelse för vårt lands säkerhet, vilket ställer speciella krav både på lokalerna och på oss. Just nu befinner vi oss i en kraftig tillväxtfas och vår projektvolym är större än någonsin tidigare – därför behöver vi bli fler! Välkommen till Specialfastigheter!Vill du vara med och driva klimatomställningen i Sveriges mest säkra fastigheter? Som klimatstrateg hos oss är du drivande i att utveckla och förverkliga våra klimatmål. Du arbetar strategiskt med att leda, utveckla, analysera, prioritera och samordna insatser inom klimatområdet. Du ansvarar för att utveckla klimatstrategi och konkretiserar åtgärder och tidsplan. Rollen innefattar mycket samarbete med kollegor inom olika delar av organisationen. Du rapporterar till Hållbarhetschefen och är en del av hållbarhetsavdelningen på sex personer.  Kvalifikationer Vi ser att du har: • Relevant högskoleutbildning • Flerårig erfarenhet av strategiskt klimatarbete, gärna på bolagsövergripande nivå • Erfarenhet av att driva förändringsprojekt och leda processer i större organisationer • Erfarenhet av målstyrning samt att mäta och följa upp klimatpåverkan • Kunskap om Science Based Target initiativ och GHG Protocol • God förståelse och intresse för klimatregelverken och kommande rapporteringskrav I den här rekryteringen lägger vi stor vikt vid dina personliga egenskaper. Vi söker dig som vill driva hållbarhetsfrågor ur ett affärsmässigt perspektiv. Du är både analytisk och kommunikativ, med erfarenhet av att leda utvecklingsarbete i komplexa miljöer. Du har en helhetssyn på hållbarhetsfrågor och vet hur klimatfrågan integreras från strategiska beslut till implementation i verksamheten. Du är van vid att ta initiativ och är resultatfokuserad samt förstår hur klimatarbetet kan drivas på ett affärsmässigt sätt. Du vet att samarbete är nyckeln till framgång och att utveckling kräver både driv och uthållighet. Ansvarsområden  Dina huvudsakliga arbetsuppgifter är: • Ansvara för att leda och utveckla bolagets klimatstrategi. • Leverera beslutsunderlag, analyser och rapporter till bolagets ledning. • Samordna bolagets arbete med klimatrelaterade nyckeltal och uppföljning och bidra till hållbarhetsrapportering. • Identifiera utvecklingsområden kopplat till klimatområdet. • Bevaka trender, lagstiftning och krav inom klimatområdet. • Agera rådgivare och bollplank till verksamheten i klimatrelaterade frågor. • Företräda Specialfastigheter i externa branschsammanhang och samarbeten. • Stötta upp i hållbarhetsavdelningens gemensamma ansvarsområden Placering Tjänsten utgår i huvudsak från vårt kontor i Stockholm, men då verksamhetens fastighetsbestånd är rikstäckande innefattar tjänsten resor. Tillträde Enligt överenskommelse. Ansökan Den här rekryteringen genomförs i samarbete med Randstad och du söker tjänsten HÄR Välkommen med din ansökan senast 9 augusti 2025. Urval och intervjuer sker löpande. Har du frågor om tjänsten eller rekryteringsprocessen är du välkommen att kontakta rekryteringskonsult Adam Bernhoff, [email protected] alternativt +46 72 988 90 03. Välkommen med din ansökan! Vi genomför en särskild säkerhetsbedömning där vi utför ett säkerhetssamtal och granskar lagakraftvunna domar från svenska domstolar. Innan anställning gör vi även drogtest via vår företagshälsovård. Utöver detta kräver en del av våra kunder i vissa fall inplacering i säkerhetsklass och efterföljande registerkontroll i enlighet med Säkerhetsskyddslagen (2018:585 kap. 3). Fackliga företrädare Akademikerföreningen, Martin Siljehult, 010-788 63 60 Unionen, Patrik Svensson, 010-788 63 42 SEKO, Roger Törngren, tel. 010-788 62 78 Ledarna, Fredrik Persson, tel 010-788 62 28 Specialfastigheter äger, utvecklar och förvaltar säkerhetsfastigheter. I fastighetsportföljen ingår bland annat kriminalvårdsanstalter, ungdomshem, domstolsbyggnader och polisfastigheter. Med vår breda och djupa säkerhetskompetens möter vi kundernas särskilda krav på säkerhet. Vi vill vara föredömliga inom hållbarhet och med en beslutad projektportfölj om 32 miljarder kronor följer ett ansvar att minska klimatutsläppen och att vara en ansvarsfull byggherre. Vårt fastighetsinnehav har en lokalarea på cirka 1,2 miljoner kvadratmeter och ett marknadsvärde som uppgår till närmare 52 miljarder kronor. Fastigheterna finns i drygt 60 kommuner, från Trelleborg i söder till Haparanda i norr, och där finns också våra cirka 300 medarbetare.

21 dagar sedan
Sista ansökan:
9 augusti 2025