Specialfastigheter Sverige AB jobb

Lediga jobb hos Specialfastigheter Sverige AB

Avtalsförvaltare

Hos oss blir du en del av Sveriges ledande fastighetsbolag när det gäller säkerhetsfastigheter. Flera av våra kunder bedriver verksamhet som är av betydelse för vårt lands säkerhet, vilket ställer speciella krav både på lokalerna och på oss. Just nu befinner vi oss i en kraftig tillväxtfas och vår projektvolym är större än någonsin tidigare – därför behöver vi bli fler! Välkommen till Specialfastigheter!Vi söker nu en Avtalsförvaltare till oss. Rollen är nyinrättad och det kommer finnas möjligheter att påverka tjänstens utformning och innehåll. Arbetsuppgifter Som Avtalsförvaltare hos oss utvecklar och underhåller du arbetssättet för företagets avtalsuppföljning. Du kommer planera, koordinera och genomföra avtalsuppföljning på en övergripande nivå men även på enskilda avtal. Under avtalsperioden genomför du löpande kontroller och uppföljning av våra leverantörer. Tillsammans med Inköpare och Hållbarhetsspecialist utformar du relevanta krav och rutiner/metoder för avtalsuppföljning i upphandlingsarbetet samt säkerställer att uppföljning av ställda krav i avtalen sker. I rollen ingår också att stötta verksamheten och följa upp att upphandlingarna ger önskat resultatet samt medverka till förbättring. Då vi befinner oss i en kraftig tillväxtfas samt att detta är en ny roll är en väldigt viktig del av arbetet att driva och leda förbättringar samt utveckla arbetsprocesser inom området. Du blir en del av ett inköpsteam som idag består av tretton personer, men avdelningen förväntas fortsätta att expandera. Kvalifikationer Vi söker dig som har: • Relevant eftergymnasial utbildning med inriktning mot inköp, ekonomi, juridik eller motsvarande, alternativt aktuell arbetslivserfarenhet inom området som innebär jämförbar kunskap. • Aktuell erfarenhet av en liknande tjänst. • Erfarenhet av uppföljning och analys gällande upphandlade leverantörer/avtal. • Erfarenhet av offentlig verksamhet och LOU (lagen om offentlig upphandling). • Erfarenhet av avtalsutformning och avtalstolkning. • Erfarenhet av att utarbeta arbetssätt, strategier, styrdokument och rapporter kopplat till uppföljningsarbete. Det är meriterande om du har: • Erfarenhet från bygg- eller fastighetsbranschen. • Kunskaper i AB, ABT, ABK och ABFF.  För att trivas i rollen behöver du ha lätt för att samarbeta med andra och anpassa din kommunikation till mottagaren. Då du kommer att arbeta nära tillsammans med både kollegor och leverantörer är det även viktigt att du har en god social kompetens och värnar om ett gott samarbetsklimat. Du har förmågan att se till hela verksamhetens bästa. För att klara av rollen behöver du kunna arbeta självständigt samt driva på arbetet mot uppsatta mål och uppnå resultat. Vidare är du utvecklingsinriktad och öppen för nya perspektiv. Stor vikt läggs vid dina personliga egenskaper. Placering Tjänsten är en tillsvidareanställning med placering i Linköping eller Stockholm. Vår organisation är geografiskt utspridd i landet vilket medför en del resor i arbetet. Tillträde Enligt överenskommelse. Ansökan Välkommen med din ansökan! Sista ansökningsdag är 14 april. Vi genomför en särskild säkerhetsbedömning genom att genomföra ett säkerhetssamtal och ta del av lagakraftvunna domar från svenska domstolar. Vi genomför även drogtest genom vår företagshälsovård innan anställning. Utöver detta kräver en del av våra kunder i vissa fall inplacering i säkerhetsklass och efterföljande registerkontroll i enlighet med Säkerhetsskyddslagen (2018:585 kap. 3). Fackliga företrädare Akademikerföreningen, Thony Eriksson, 010-788 62 37 Unionen, Patrik Svensson, 010-788 63 42 SEKO, Roger Törngren, tel. 010-788 62 78 Ledarna, Fredrik Persson, tel 010-788 62 28 Specialfastigheter är ett statligt ägt företag som äger, utvecklar och förvaltar bland annat kriminalvårdsanstalter, ungdomshem, domstolsbyggnader och polisfastigheter. Det är speciella verksamheter som ofta utgör viktiga samhällsfunktioner och som ställer höga krav – framför allt på säkerhet och hållbarhet. Vårt fastighetsinnehav har en lokalarea på cirka 1,1 miljoner kvadratmeter och ett marknadsvärde som uppgår till närmare 40 miljarder kronor. Fastigheterna finns i drygt 60 kommuner, från Ystad i söder till Haparanda i norr, och där finns också våra cirka 250 medarbetare.

28 mars 2024
Sista ansökan:
14 april 2024
Controller till Specialfastigheter

Hos oss blir du en del av Sveriges ledande fastighetsbolag när det gäller säkerhetsfastigheter. Flera av våra kunder bedriver verksamhet som är av betydelse för vårt lands säkerhet, vilket ställer speciella krav både på lokalerna och på oss. Just nu befinner vi oss i en kraftig tillväxtfas och vår projektvolym är större än någonsin tidigare – därför behöver vi bli fler! Välkommen till Specialfastigheter!Är du en driven och utvecklingsinriktad controller med erfarenhet från fastighetsbranschen? Tycker du det låter spännande att jobba med Sveriges säkraste fastigheter? Vi är idag en stor fastighetsägare av säkerhetsfastigheter som nu söker dig som gillar att arbeta i en växande organisation och att vara med där det händer. Om tjänsten Som controller hos oss får du axla en viktig roll med mycket eget ansvar då du kommer att säkerställa kvalitativ rapportering och analyser avseende vårt fastighetsbestånd till styrelse, ledning och vår fastighets- och driftorganisation.  Du får arbeta brett i nära dialog med vår fastighetsavdelning som förvaltar våra fastigheter. Det är en varierande och analytisk roll. Arbetet sker i stor utsträckning i samarbete med fastighetsområdeschefer, övriga controllers i teamet och ekonomiorganisationen. Du kommer att ingå i ett härligt och kompetent controllerteam om 11 personer som i dagsläget finns placerade i Linköping, Örebro, Stockholm, Lund och Göteborg. I din roll ingår att bidra med framåtriktad analys och måluppfyllelse och som utvecklar verksamheten. Eftersom både bolaget och controllingenheten växer kommer du att ha stora möjligheter att bidra till utvecklingen av såväl teamet som arbetets utformning. Följande uppgifter ingår i uppdraget: • I din roll som controller arbetar du nära vår fastighetsavdelning där du har ett helhetsansvar för sammanställning av rapportering och säkerställer kvalitet och analyser i kvartalsboksluten för hela vårt fastighetsbestånd. Till din hjälp finns controllers och ekonomer som är placerade runt om i landet. • Du ansvarar för att rapportera fastighetsresultat i underlag till styrelse och ledning samt externa delårsrapporter tillsammans med övriga controllers i teamet. • Drivande i budget- och prognosprocessen samt affärsplanearbetet för Fastighetsavdelningen. • Du är den person som utmanar och utvecklar nuvarande arbetssätt, processer och system, med utgångspunkt i vår affärsplan och våra mål. • Rapportering och proaktivt analysarbete av såväl intäkter och kostnader som underhållsinvesteringar. • Aktivt deltagande i verksamhetsstyrning och framtagande av mål och aktiviteter. Om dig Vi söker dig som är utbildad civilekonom eller motsvarande. För att lyckas i rollen är det av viktigt att du har minst fem års erfarenhet och att du med fördel arbetat inom fastighetsbranschen. Du är van att arbeta i en projektstyrd verksamhet och är en fena på såväl Excel som affärssystem. Som person är du initiativrik, har ett framåtriktat arbetssätt och en god analytisk förmåga. Du är självgående och mån om att leverera med hög kvalitet. Du tar initiativ till förändringar och förbättringar. I jobbet ingår många kontakter med både interna och externa personer, och vi ser därför gärna att du är kommunikativ och pedagogisk som person. Vi ser gärna att du har goda ledaregenskaper och erfarenhet av att leda till exempel förbättringsprojekt. Placering Tjänsten är en tillsvidareanställning med placering på något av våra huvudkontor i Linköping eller Stockholm. Då vi har fastigheter i hela landet kommer resor att ingå i arbetet. Tillträde Enligt överenskommelse. Ansökan Välkommen med din ansökan! Sista ansökningsdag är 30 april. Vi genomför en särskild säkerhetsbedömning genom att genomföra ett säkerhetssamtal och ta del av lagakraftvunna domar från svenska domstolar. Vi genomför även drogtest genom vår företagshälsovård innan anställning. Utöver detta kräver en del av våra kunder i vissa fall inplacering i säkerhetsklass och efterföljande registerkontroll i enlighet med Säkerhetsskyddslagen (2018:585 kap. 3). Fackliga företrädare Akademikerföreningen, Thony Eriksson, 010-788 62 37 Unionen, Patrik Svensson, 010-788 63 42 SEKO, Roger Törngren, tel. 010-788 62 78 Ledarna, Fredrik Persson, tel 010-788 62 28 Specialfastigheter är ett statligt ägt företag som äger, utvecklar och förvaltar bland annat kriminalvårdsanstalter, ungdomshem, domstolsbyggnader och polisfastigheter. Det är speciella verksamheter som ofta utgör viktiga samhällsfunktioner och som ställer höga krav – framför allt på säkerhet och hållbarhet. Vårt fastighetsinnehav har en lokalarea på cirka 1,1 miljoner kvadratmeter och ett marknadsvärde som uppgår till närmare 40 miljarder kronor. Fastigheterna finns i drygt 60 kommuner, från Ystad i söder till Haparanda i norr, och där finns också våra cirka 250 medarbetare.

28 mars 2024
Sista ansökan:
30 april 2024
Energisamordnare

Hos oss blir du en del av Sveriges ledande fastighetsbolag när det gäller säkerhetsfastigheter. Flera av våra kunder bedriver verksamhet som är av betydelse för vårt lands säkerhet, vilket ställer speciella krav både på lokalerna och på oss. Just nu befinner vi oss i en kraftig tillväxtfas och vår projektvolym är större än någonsin tidigare – därför behöver vi bli fler! Välkommen till Specialfastigheter!Som energisamordnare arbetar du med analys och uppföljning för ökad driftsäkerhet, optimering av byggnadsprestanda och inomhusklimat, inte minst för reducerad negativ klimatpåverkan. Ett tydlig fokus ligger på ständig utveckling där du som energisamordnare söker och utreder nya tekniska möjligheter kontinuerligt. En stor del i tjänsten är att entusiasmera, stötta och utveckla driftteknikerna inom ditt expertisområde. Du har därför ett mycket nära samarbete med våra drifttekniker men jobbar också tillsammans med vår automationssamordnare, våra tekniska förvaltare och våra driftchefer i både stora och små förvaltningsfrågor samt i olika utvecklingsfrågor för att uppnå våra energi- och klimatmål. Ditt ansvarsområde omfattar samtliga våra fastigheter inom FO Norr. Dina huvudsakliga arbetsuppgifter innefattar att: • Genomföra mediadialoger och skapa energihandlingsplaner med sättande av energimål för respektive objekt. • Stämma av mediaförbrukning och mediafakturering samt göra budget, prognos- och bokslutsarbetet avseende media. • Godkänna inkommande och utgående mediafakturor. • Analysera mediaabonnemang för kontroll och eventuell justering av abonnemangseffekter. • Initiera och driva digital utveckling av diverse mediamätare och mätarstrukturer. • Bereda investeringsärenden för energiprojekt. • Agera expertstöd i olika bygg- och förvaltningsprojekt samt i den löpande förvaltningen. • Ansvara för energideklarationer. • Arbeta aktivt med analys/uppföljing av energiförbrukning tillsammans med driften. • Vara delaktig i att förbättra våra arbetsmetoder och rutiner i nära samarbete med våra kunder och våra interna och externa projektledare. Om dig Vi söker dig som har en eftergymnasial utbildning med inriktning mot energi- och driftoptimering. Vi ser gärna att du har mångårig yrkeserfarenhet inom fastighetsteknik. Utöver detta vill vi att du har; • God övergripande teknisk kompetens och ett genuint intresse av att arbete med energioptimering och hållbarhetsfrågor. • Erfarenhet av att jobba med fastighetsspecifika program. • Erfarenhet av att arbete med säkerhetsfastigheter, energioptimering, hållbarhetsfrågor och miljöbyggnad är meriterande Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper, ditt engagemang och din drivkraft. Du gillar utmaningar och samarbete med team och kollegor. Du är analytisk och strukturerad, dessutom har du ett helhetstänk, ser sammanhang och trivs i en roll med mycket ansvar. Du känner dig trygg i din kompetens och tycker om att dela den med andra. Vi förutsätter att du har ett serviceinriktat arbetssätt då du kommer ha mycket kontakter både internt och externt. Placering Din placeringsort kommer att vara Sundsvall men du ansvarar för fastigheter som är belägna i hela Norrland vilket innebär att resor ingår i tjänsten. Då vår verksamhet är rikstäckande kan även resor utanför ditt fastighetsområde förekomma.  Tillträde Enligt överenskommelse. Ansökan Välkommen med din ansökan. Sista ansökningsdag är den 14 april. Vi genomför en särskild säkerhetsbedömning genom att genomföra ett säkerhetssamtal och ta del av lagakraftvunna domar från svenska domstolar. Vi genomför även drogtest genom vår företagshälsovård innan anställning. Utöver detta kräver en del av våra kunder i vissa fall inplacering i säkerhetsklass och efterföljande registerkontroll i enlighet med Säkerhetsskyddslagen (2018:585 kap. 3). Fackliga företrädare Akademikerföreningen, Thony Eriksson, 010-788 62 37 Unionen, Patrik Svensson, 010-788 63 42 SEKO, Roger Törngren, tel. 010-788 62 78 Ledarna, Fredrik Persson, tel 010-788 62 28 Specialfastigheter är ett statligt ägt företag som äger, utvecklar och förvaltar bland annat kriminalvårdsanstalter, ungdomshem, domstolsbyggnader och polisfastigheter. Det är speciella verksamheter som ofta utgör viktiga samhällsfunktioner och som ställer höga krav – framför allt på säkerhet och hållbarhet. Vårt fastighetsinnehav har en lokalarea på cirka 1,1 miljoner kvadratmeter och ett marknadsvärde som uppgår till närmare 40 miljarder kronor. Fastigheterna finns i drygt 60 kommuner, från Ystad i söder till Haparanda i norr, och där finns också våra cirka 250 medarbetare.

28 mars 2024
Sista ansökan:
14 april 2024
Projektledare Göteborg

Hos oss blir du en del av Sveriges ledande fastighetsbolag när det gäller säkerhetsfastigheter. Flera av våra kunder bedriver verksamhet som är av betydelse för vårt lands säkerhet, vilket ställer speciella krav både på lokalerna och på oss. Just nu befinner vi oss i en kraftig tillväxtfas och vår projektvolym är större än någonsin tidigare – därför behöver vi bli fler! Välkommen till Specialfastigheter!  Som projektledare hos Specialfastigheter kommer du att få arbeta med ny- och ombyggnationer av fastigheter med stort fokus på säkerhet och hållbarhet. Som projektledare blir du en del av ett team med 26 medarbetare vilka idag utgår från Linköping, Stockholm, Göteborg, Lund och Örebro. I den här rollen kommer du att få arbeta med stora och små projekt. Du förväntas självgående ansvara för genomförande av större byggprojekt i enlighet med Specialfastigheters övergripande mål och riktlinjer. Du leder och ansvarar för Specialfastigheters byggprojekt gentemot hyresgäster, affär- och fastighetsområdeschefer under hela projektprocessen från projektering till överlämning till förvaltning. Du följer upp och säkerställer leverans i enlighet med fastställda kvalitets-, miljö-, ekonomi- och tidsramar. Du ansvarar för samtliga myndighetskontakter och säkerställer att regelverk erhålls och att krav efterlevs. Som projektledare kommer du även ha som uppgift att initiera och driva erfarenhetsåterföring från dina projekt till företaget och projektteamet. Om dig Du är utbildad civil- eller byggnadsingenjör alternativt att du införskaffat motsvarande kompetens genom arbetslivserfarenhet. Utöver det har du minst fem års erfarenhet av att framgångsrikt leda större byggprojekt som beställare eller entreprenör. I rollen förväntas: Affärsmässighet och god erfarenhet av budgetansvar, ekonomisk styrning, prognoser och uppföljning. Erfarenhet av upphandling av konsulter och entreprenörer samt kunskap i entreprenadjuridik. Förhandlingsvana. Ett stort intresse för fastigheter och byggprojekt samt en god helhetsförståelse för branschen. Erfarenhet av att självständigt driva projekt i säkerhetskritiska miljöer samt arbete enligt LOU är meriterande. Vi värdesätter även erfarenhet av miljöcertifieringar för byggnader. Du kommer att arbeta i nära samarbete med både kunder och andra intressenter såväl som med vår egen fastighetsorganisation och bolagets stödfunktioner. Därför är det av stor vikt att du har en mycket god samarbetsförmåga och värdesätter goda relationer. Du är en trygg och stabil person med naturlig fallenhet för en god och framgångsrik kommunikation. För att lyckas i rollen är det en förutsättning att du förstår och kan tillämpa affärsmässiga principer. Vi söker dig som känner dig trygg i din roll och som gärna delar med dig av din kunskap till dina kollegor. Stor vikt kommer att läggas på dina personliga egenskaper. På Specialfastigheter kombineras öppenhet, gemenskap och affärsmässighet med kompetens och nytänkande. Om du är bra på det du gör och delar våra värderingar så hoppas vi att du vill vara med på den utmanande resa vi har framför oss! Placering Din placeringsort blir Göteborg men då verksamhetens fastighetsbestånd är rikstäckande innefattar tjänsten resor och körkort för personbil är ett krav. Tillträde Enligt överenskommelse. Sista ansökningsdag är den 28 april 2024.  Vi genomför en särskild säkerhetsbedömning genom att genomföra ett säkerhetssamtal och ta del av lagakraftvunna domar från svenska domstolar. Vi genomför även drogtest genom vår företagshälsovård innan anställning. Utöver detta kräver en del av våra kunder i vissa fall inplacering i säkerhetsklass och efterföljande registerkontroll i enlighet med Säkerhetsskyddslagen (2018:585 kap. 3). Fackliga företrädare Akademikerföreningen, Thony Eriksson, 010-788 62 37 Unionen, Patrik Svensson, 010-788 63 42 SEKO, Roger Törngren, tel. 010-788 62 78 Ledarna, Fredrik Persson, tel 010-788 62 28 Specialfastigheter är ett statligt ägt företag som äger, utvecklar och förvaltar bland annat kriminalvårdsanstalter, ungdomshem, domstolsbyggnader och polisfastigheter. Det är speciella verksamheter som ofta utgör viktiga samhällsfunktioner och som ställer höga krav – framför allt på säkerhet och hållbarhet. Vårt fastighetsinnehav har en lokalarea på cirka 1,1 miljoner kvadratmeter och ett marknadsvärde som uppgår till närmare 40 miljarder kronor. Fastigheterna finns i drygt 60 kommuner, från Ystad i söder till Haparanda i norr, och där finns också våra cirka 250 medarbetare.

28 mars 2024
Sista ansökan:
28 april 2024
Drifttekniker till Kumla

Hos oss blir du en del av Sveriges ledande fastighetsbolag när det gäller säkerhetsfastigheter. Flera av våra kunder bedriver verksamhet som är av betydelse för vårt lands säkerhet, vilket ställer speciella krav både på lokalerna och på oss. Just nu befinner vi oss i en kraftig tillväxtfas och vår projektvolym är större än någonsin tidigare – därför behöver vi bli fler! Välkommen till Specialfastigheter!I denna roll är du främst ansvarig för den dagliga tillsynen och driften av fastigheterna samt den löpande kontakten med våra kunder. Ditt primära ansvarsområde är våra fastigheter i Kumla med omnejd. Som drifttekniker kommer du att arbeta självständigt och på egen hand dagligen representera Specialfastigheter. Samarbetet med kunder såväl som med förvaltare, kollegor och entreprenörer utgör en central del av arbetet. I den löpande förvaltningen ansvarar du för den dagliga driften, felavhjälpande underhåll samt ibland också för mindre planerat underhåll och hyresgästanpassningar. En annan del av arbetet består i att utföra och följa upp driftoptimerande åtgärder för att uppnå ett bra klimat för kunden samt hög energieffektivitet. Även arbete med olika uppföljningar, analyser och sammanställningar kring media, myndighetskrav och besiktningar ingår i uppdraget. Tillsammans med din chef är du delaktig i arbetet med din enhets budget och affärsplan. Som drifttekniker är du Specialfastigheters ansikte utåt och det är främst du som har möjlighet att underlätta våra kunders vardag. Exempel på arbetsuppgifter som ingår i tjänsten: • Felavhjälpande underhåll • Utföra och följa upp driftoptimerande åtgärder • Mindre planerat underhåll och hyresgästanpassningar • Systematiskt brandskyddsarbete (SBA) • Uppföljning, analys och sammanställning kring media, myndighetskrav och besiktningar • Löpande kontakt med kundens driftpersonal, kollegor och entreprenörer • Delta i arbetet med din enhets budget och affärsplan tillsammans med din chef. Om dig Vi söker dig som är utbildad drifttekniker eller har arbetslivserfarenhet som bedöms relevant för tjänsten. Du kan till exempel ha erfarenhet som drifttekniker, rörmokare, elektriker, ventilationsmontör eller med styr och regler.  För den här tjänsten behöver du även ha: • Generell kunskap och förståelse kring fastighetstekniska system och goda IT-kunskaper • Förmåga att kommunicera på svenska i tal och skrift • B-körkort Som person är du ansvarstagande, flexibel och lyhörd. Du är van att lösa problem och utför ditt arbete med kvalitet. För att trivas i rollen måste du kunna arbeta både självständigt och i grupp. Stor vikt läggs vid dina personliga egenskaper. Placering Du blir en del av Fastighetsområde Mitt och tillhör vårt kontor i Örebro. Ditt primära arbetsområde är Kumla med omnejd och resor mellan fastigheterna ingår i tjänsten. Då vår verksamhet är rikstäckande kan även resor utanför ditt område förekomma i tjänsten några gånger per år.  Tillträde Enligt överenskommelse Ansökan Välkommen med din ansökan senast den 14 april! Vi genomför en särskild säkerhetsbedömning genom att genomföra ett säkerhetssamtal och ta del av lagakraftvunna domar från svenska domstolar. Vi genomför även drogtest genom vår företagshälsovård innan anställning. Utöver detta kräver en del av våra kunder i vissa fall inplacering i säkerhetsklass och efterföljande registerkontroll i enlighet med Säkerhetsskyddslagen (2018:585 kap. 3). Fackliga företrädare Akademikerföreningen, Thony Eriksson, 010-788 62 37 Unionen, Patrik Svensson, 010-788 63 42 SEKO, Roger Törngren, tel. 010-788 62 78 Ledarna, Fredrik Persson, tel 010-788 62 28 Specialfastigheter är ett statligt ägt företag som äger, utvecklar och förvaltar bland annat kriminalvårdsanstalter, ungdomshem, domstolsbyggnader och polisfastigheter. Det är speciella verksamheter som ofta utgör viktiga samhällsfunktioner och som ställer höga krav – framför allt på säkerhet och hållbarhet. Vårt fastighetsinnehav har en lokalarea på cirka 1,1 miljoner kvadratmeter och ett marknadsvärde som uppgår till närmare 40 miljarder kronor. Fastigheterna finns i drygt 60 kommuner, från Ystad i söder till Haparanda i norr, och där finns också våra cirka 250 medarbetare.

20 mars 2024
Sista ansökan:
14 april 2024