Balkefors & Ponsiluoma AB jobb

Lediga jobb hos Balkefors & Ponsiluoma AB

Lokalvårdschef till AEFAB i Alfta

- Vill du vara med och driva utveckling av samhällsnyttiga tjänster i ett bolag med en vision om att ha Sveriges mest nöjda hyresgäster? Alfta-Edsbyns Fastighets AB (Aefab) är ett allmännyttigt fastighetsbolag med uppgift att utveckla och förvalta attraktiva boenden i Ovanåkers kommun. Tillsammans med hyresgäster och med en service i framkant arbetar bolaget för en miljömässigt hållbar utveckling och för en levande region i Ovanåkers kommun. Aefab söker nu en vikarierande Lokalvårdschef under ett år med möjlighet till förlängning, som drivs av att få utvecklas i rollen och vill ta chansen att vara med att bygga en delvis ny roll inom bolaget. Ditt uppdrag Som Lokalvårdschef har du ansvar för lokalvårdsavtalet mellan Ovanåkers kommun och Aefab, i rollen ingår kvalitetsuppföljning. Du får personal-, budget- och ekonomiansvar för avdelningen inom lokalvård. Ditt personalansvar är ett tjugotal heltidsanställda samt fem timanställda. Du samarbetar nära samt leder arbetet tillsammans med avdelningens två operativa arbetsledare. Då rollen delvis är ny i sin utformning blir en viktig uppgift att se över och sätta nya rutiner och arbetssätt som möjliggör utveckling av roll och av verksamheten. Du rapporterar till VD och ingår i bolagets ledningsgrupp där du bidrar till utveckling av AEFAB som ett attraktivt och hållbart fastighetsbolag. Din placeringsort är Alfta och delvis Edsbyn där en del av din arbetsgrupp är verksamma. Din profil Du har flera års erfarenhet av att vara chef och ledare för en större personalgrupp. Du har eftergymnasial utbildning som arbetsgivaren bedömer som relevant. Vidare har du erfarenhet av ekonomisk uppföljning samt har arbetat med systematiskt kvalitetsarbete. För att lyckas i rollen ser vi att du har visat en förmåga att leda via ett utvecklande och kommunikativt ledarskap, som skapat välfungerande team. För dig är det självklart att vara tillgänglig för dina medarbetare. Du uppmanar till en feedbackkultur som är öppen, tillåtande och skapar möjlighet för kunskapsdelning. Som person är du självgående, strukturerad och ansvarstagande. Du tycker om att finnas i miljöer tillsammans med andra som också tycker om sitt arbete. Vi ser gärna att du har tidigare erfarenhet av arbete med upphandlingar och är väl insatt i frågor gällande systematiskt arbetsmiljöarbete. Stor vikt kommer vid rekryteringen att läggas vid personliga egenskaper och personlig lämplighet. Aefab är ett helägt fastighetsbolag som ägs av Ovanåkers kommun. Aefab har idag totalt 1600 lägenheter som finns i Edsbyn och Alfta. Bolaget har 66 anställda, fördelade inom service, fastighetsförvaltning, byggnadsteknik, el- och driftsfrågor, information och marknad. Största delen av de anställda är fastighetsskötare, lokalvårdare och hantverkare. Förutom förvaltning av bostäder så ingår också förvaltningsuppdrag åt kommunens verksamhetslokaler och Alfta Industricenter AB. Aefab gör allt för att du som hyresgäst ska trivas i ditt nya hem. Med god service, trevliga grannar, trivsamma miljöer och bra standard – utan bekymmer. Krav: Körkort: * B (Personbil)

26 april 2024
Sista ansökan:
26 maj 2024
Produktionschef- Edsbyn

- var med och led en redan unik fönsterfabrik till världsklassnivå   Svenska Fönster satsar vidare och söker nu en erfaren chef och ledare till produktionsledningen i Edsbyn.  Du får ansvar för fabrikens produktionsavsnitt kopplat till materialförsörjning och leverans. Med stolthet bedriver bolaget inom produktionsområdet egen glastillverkning och aluminiumbearbetning som tillsammans med materialförsörjning, lager, inköpsfunktionen omfattar ca 200 medarbetare.   Du väntas bidra med strategiskt tänk, tydlighet och involverande ledarskap och ta vid det pågående utvecklingsarbetet. I nära samarbete med fabrikens övriga två produktionschefer säkerställer du fabrikens förutsättningar att leverera på kort och lång sikt utifrån de gemensamma målen för säkerhet, kvalitet, leveransförmåga och effektivitet.   Fokus den närmaste tiden kommer att kretsa kring mod att utvecklas och att skapa trygghet och delaktighet. Tillsammans med och via dina fyra avdelningschefer och en processutvecklare säkerställer du en kontinuerlig kompetensförsörjning  och bästa förutsättningar för måluppfyllnad mot dagens och morgondagens utmaningar.   Du rapporterar till Produktionsdirektören och ingår i produktionsledningsgruppen som förutom tre produktionschefer består av ytterligare åtta kollegor. Tillverkningen i Edsbyn sysselsätter totalt omkring 600 medarbetare.   Din bakgrund: Du har högskoleutbildning inom teknik, industriell ekonomi eller motsvarande i grunden och flerårig erfarenhet av likvärdig roll inom internationell tillverkningsindustri. Du bör ha flerårig erfarenhet från att leda långsiktigt förändringsarbete och gärna från en bransch där lean har varit i fokus en längre tid.   Du är en trygg ledare med erfarenhet och stort intresse för att leda genom andra chefer. Vi söker dig som har förmågan att lätt engagera andra och har mod att visa vägen mot nya möjligheter.     Välkommen att vara med bidra i produktionsledningen vid ett välrenommerat företag och attraktiv arbetsgivare som ser mycket ljust på framtiden !   Svenska Fönster är en del av Dovista-koncernen med cirka 6 000 anställda och tillsammans är vi den ledande leverantören av fasadfönster och ytterdörrar i Europa med tydliga varumärken och stark lokal förankring. Koncernen ägs av VKR-koncernen – ett danskt familje- och stiftelseägt företag med cirka 19 000 anställda i ett 40-tal länder. Dovistas organisation i Sverige består idag av tre bolag; Svenska Fönster, Mockfjärds Fönster och Velfac, med en sammanlagd omsättning på ca 2 miljarder och ca 700 anställda.

25 april 2024
Sista ansökan:
31 maj 2024
VD till Stiftelsen Korsnäs Sociala Fond

- Utvecklingsorienterad ledare med stort kundfokus Med historiska rötter från 1950-talet är stiftelsens ambition att utvecklas till en framåtskridande och nytänkande verksamhet, med syfte att berika de anställdas liv på olika sätt. Fondens destinatärskrets omfattas idag av runt 2 800 medarbetare inom Billerud i Gävle och Frövi/Rockhammar och fastighetsbeståndet omfattar runt 110 fastigheter, både i Sverige och utomlands. Ditt uppdrag Som verkställande direktör för Stiftelsen Korsnäs Sociala Fond kommer du att leda och utveckla ett erbjudande som överträffar de anställdas behov och förväntningar. Du erbjuds möjligheten att ta fram förslag på en ny strategisk inriktning för verksamheten i nära samarbete med styrelsen samtidigt som du i det dagliga involverar och stödjer ditt team. I ditt ansvar som VD ingår bland annat: • Framtagande av och leverans mot verksamhetsplan och budget. • Ansvara för att verksamheten bedrivs i enlighet med stiftelsens stadgar och strategiska riktlinjer. • Koordinera verksamheten och se till att beslut fattade av styrelsen genomförs effektivt. • Långsiktigt hållbar förvaltning och utveckling av stiftelsens fastighetsbestånd. Sociala Fondens verksamhet leds av en styrelse som består av ledamöter från de fackliga organisationerna inom före detta Korsnäs och lika många ledamöter från företaget. VD rapporterar till styrelseordförande. Du har personalansvar för två medarbetare och er gemensamma placeringsort är Gävle. Din bakgrund Du har flerårig erfarenhet från ledande roll på övergripande nivå och från strategisk ledning. Du har relevant utbildning, alternativt lång arbetslivserfarenhet som arbetsgivaren bedömer som motsvarande. Erfarenhet av ekonomiansvar är ett krav och vi ser gärna att du har erfarenhet från fastighetsförvaltning och beställarroll. Det är starkt meriterande om du till exempel arbetat med employer branding, besöks-, destinations- och tjänsteutveckling. Som ledare är du nytänkande, kommunikativ och lyhörd. Du har lätt för att skapa engagemang och delaktighet och har mycket god samarbetsförmåga som bygger på hög grad av tillit och transparens. Vidare har du ett systematiskt arbetssätt som säkerställer en sund och effektiv drift av verksamheten utifrån stiftelsens övergripande mål och visioner. Vill du leda en verksamhet med unik och stolt historia mot en spännande framtid, då är detta en roll för dig! Stiftelsen Korsnäs Sociala Fond har sitt ursprung i den skogsindustriella högkonjunkturen i början av 1950-talet. Verksamheten består av att främja sociala ändamål för anställda och tidigare anställda (pensionärer) som tillhör Billeruds anläggningar i Gävle och Frövi/Rockhammar. Dessa sociala ändamål är exempelvis anskaffande av semesteranläggningar/fritidsboenden, gemensamma kulturella evenemang, bidrag till föreningar och utdelning av studiestipendier. Destinatärskretsen i fonden omfattas idag av runt 2 800 personer. Fastighetsbeståndet är idag runt 110 fastigheter, både utomlands och i Sverige. Sociala Fondens styrelse består av ledamöter från de fackliga organisationerna inom före detta Korsnäs och lika många ledamöter från företaget. Ordförande tillsätts av Länsstyrelsen Gävleborg.

25 april 2024
Sista ansökan:
26 maj 2024
Chef bygg och förvaltningsstöd - Sandviken

-Utvecklingsorienterad och trygg ledare med stort intresse för samhällsbyggnadsfrågor   De tre kommunerna Sandviken, Hofors och Ockelbo förenas i en gemensam samhällsbyggnadsförvaltning och nämnd (VGS) där de nu söker en enhetschef för bygg och förvaltningsstöd. Tillsammans med olika aktörer planeras och förverkligas attraktiva och hållbara kommuner där boende, besökare och näringsidkare trivs och växer. Du utgår från värdkommunen Sandviken där du har din arbetsplats.    Uppdraget:    Tjänsten innebär ett chefsuppdrag för enheten bygg och förvaltningsstöd. Ditt uppdrag är att vara en modig ledare, som coachar medarbetare till att vara modiga samhällsbyggare. Du leder och vidareutvecklar arbetet med handläggning av bygglov, bostadsanpassningsbidrag, parkeringstillstånd, energirådgivning, tillsyn enligt PBL och förvaltningens registratur.   Enheten är uppdelad i två team med teamledare. Där finns totalt 21 medarbetare för vilka du har verksamhets-, budget-, personal- och arbetsmiljöansvar. Du en del av förvaltningens ledningsgrupp, där ni tillsammans leder förvaltningen utifrån politiska viljeinriktningar och samhällsutvecklingen. Förvaltningens ekonom finns på din enhet, vars kompetens gagnar alla, så klart.   Uppdraget utförs i en kultur som präglas av helhetssyn, samverkan och dialog. Som chef samverkar du med många olika intressenter. Du bygger relationer, utvecklar samarbeten och coachar medarbetare. Du identifierar behov, sätter mål och leder arbetet på ett sätt som skapar möjligheter för goda resultat som gagnar samhällsutvecklingen på lång sikt och medarbetarnas växande. Du söker nya perspektiv och idéer genom att stimulera förändring inom organisationen.   Din bakgrund   Du har:   Flerårig erfarenhet som chef och ledare- du har ett coachande förhållningssätt, ger och tar feedback på bra sätt och bygger tillitsfulla relationer till dina medarbetare och chefskollegor. Du agerar utifrån ett helhetsperspektiv och är genuint nyfiken på, och lyhörd för, omvärlden och på dina medarbetares och kollegors tankar. Du har god samverkanskompetens och är bra på att föra dialog. Du inger förtroende och står upp för fattade beslut.   Erfarenhet av att leda strategiskt utvecklingsarbete- du leder i förändring på ett förtroendefullt och lösningsorienterat sätt. Innovation och mod driver vår processorienterade utveckling framåt. Du vill leda verksamheten så att regeringens färdplan mot en digital och obruten samhällsbyggnadsprocess förverkligas.   Insikt i att leda och arbeta inom politiskt styrd organisation - du har fokus på medborgarnas bästa och gör kloka avvägningar mellan sociala, ekologiska och ekonomiska perspektiv.   Goda kunskaper i svenska språket- såväl i tal som i skrift.   Erfarenhet av plan- och bygglagen är meriterande, men utgör inget krav. Välkommen att bidra till samhällsutveckling med oss i Sandviken, Hofors och Ockelbo!       2016 bildades VGS med gemensam förvaltning för kommunerna Hofors, Ockelbo och Sandviken. Sandviken är värdkommun, det vill säga nämndens och förvaltningens säte. Förvaltningen har bland annat i uppdrag att hantera myndighetsfrågor inom plan-, bygg-, miljö- och hälsoskyddsområdena. Som medarbetare på VGS är du varje dag med och formar vår gemensamma framtid. I ditt arbete får du möjlighet att möta människor och uppleva glädjen i att göra skillnad. VGS arbetar för en långsiktigt hållbar och god livsmiljö för invånarna i de tre kommunerna med sammanlagt 53 000 invånare. Vi fortsätter nu arbetet med att vidareutveckla vår förvaltning, och du har i detta arbete chans att bidra till utvecklingen av en attraktiv arbetsgivare för ca 83 medarbetare. Krav: Körkort: * B (Personbil)

22 april 2024
Sista ansökan:
19 maj 2024
Chef IT-support och verksamhetsstöd

- Vi söker dig som vill bidra till att bygga framtidens digitala offentliga sektor.    I Sandvikens kommun rör vi oss ständigt framåt och bidrar med långsiktigt värde i kommunens digitaliserings resa. Hos oss på IT-kontoret blandas lång erfarenhet med nya tankar och idéer. Verkar det spännande och intressant så kommer du att trivas i rollen som vår nya enhetschef för IT-support och verksamhetsstöd. Missa inte denna chans till att vara med och bidra i Sandvikens kommuns utveckling framåt!   IT-support och verksamhetsstöd är en central enhet och en del av IT-kontoret inom kommunstyrelseförvaltningen. Vi samordnar och stöttar den kommungemensamma IT-leveransen i Sandvikens kommun. IT-kontoret är idag 35 engagerade medarbetare som ansvarar för Sandvikens Kommuns IT-leverans som bygger på kvalitet, kostnadseffektivitet och säkerhet.   Vi eftersträvar ett tätt samarbete mellan IT och våra verksamheter för att uppnå det bästa för Sandvikens kommuns utveckling framåt.   Våra medarbetare är en viktig tillgång och vi arbetar aktivt för att alla ska må bra till kropp och själ. Sandvikens kommun erbjuder också flera personalförmåner som är hälsofrämjande, bland annat: - friskvårdsbidrag - hälsofrämjande aktiviteter - semesterväxling - extra semesterdagar när du fyller 40 och 50 år - personal- och fritidsföreningen Pulsen   Arbetsuppgifter Vi söker en enhetschef som kan vara med att leda och utveckla vår IT-verksamhet i kommunens digitaliseringsresa. Du har erfarenhet av att ha personal och ekonomiansvar och som ledare är du van att agera utifrån ett tillitsbaserat förhållningsätt.      Som enhetschef för IT-support och verksamhetsstöd har du ett övergripande leveransansvar för vår service- och supportfunktionen, där du och din funktion är ett viktigt ansikte utåt för IT-kontoret. Rollen innebär personalansvar för 12 medarbetare, där din uppgift blir att coacha, uppmuntra och inspirera medarbetarna. Du skapar rätt förutsättningar för dem att kunna leverera värde utifrån verksamhetens behov!   En viktig del i arbetet är att förtydliga mål och uppdrag, samt undanröja hinder och hjälpa dina medarbetare att växa på ett sätt som passar en lättrörlig organisation. Du kommer att ha en viktig roll när det gäller att bygga en tillitsfull organisation och öka transparensen på alla nivåer.   Som enhetschef rapporterar du till IT-chef samt ingår i ledningsgruppen som en av tre enhetschefer.   Din bakgrund: Vi söker en person som är trygg i sig själv, prestigelös och har god självinsikt. Du är en lagspelare som arbetar bra i grupp och har förmågan att förstå och sätta dig in i andras situationer. Du har en naturlig förmåga att skapa förtroende och visa tillit till andra, vilket är avgörande för att medarbetarna i din verksamhet ska kunna bidra och utvecklas. Du är också skicklig på att skapa rätt förutsättningar, ge stöd och aktivt arbeta med uppföljning.   Du är en serviceinriktad, nyfiken person som är öppen för nya idéer och intresserad av att utveckla och anpassa verksamheten utifrån uppdraget. Du har förmågan att se helheten och utifrån detta förväntas du ta egna initiativ och vara självgående, samtidigt som rollen kräver förmåga att etablera och underhålla relationer. Du har också god kommunikationsförmåga på svenska i både tal och skrift.   Tjänsten är säkerhetsklassad vilket innebär att en säkerhetsprövning med registerkontroll kan kommer att genomföras i samband med anställningens påbörjan.   Ansök nu och bli en del av vårt team! Tillsammans bygger vi en stad och kommun att vara stolt över. Som medarbetare i Sandvikens kommun har du ett av Sveriges viktigaste jobb. Hos oss arbetar 3000 superhjältar inom 200 olika yrken. Ledare och medarbetare som varje dag formar vår gemensamma framtid och bidrar till välfärden för Sandvikens 39 000 invånare. I ditt arbete hos oss får du möta människor och uppleva glädjen i att göra skillnad. Tillsammans gör vi varandra bättre varje dag och gör Sandviken till en attraktiv plats att arbeta, leva och växa i. En plats där vi känner oss hemma och där det är enkelt att trivas mitt ibland natur, kultur, idrott och upplevelser. www.sandviken.se Krav: Körkort: * B (Personbil)

10 april 2024
Sista ansökan:
12 maj 2024
Programansvarig Digital utveckling

Är du också övertygad om att tillverkande företag kan bli mer konkurrenskraftiga genom rätt stöd inom digitalisering? Lockas du av att få arbeta med digital transformation i branscher med stor utvecklingspotential i nära samarbete med andra, är det här rätt tjänst för dig! Din uppgift blir att visa vägen och möjliggöra digitaliseringsresan för regionens företag. Du identifierar och analyserar företagens behov, förmedlar samt faciliterar och skräddarsyr utvecklande insatser. I nära samarbete med företag, offentliga aktörer och akademi ansvarar du för science parkens digitala programområde. Omvärldsbevakning och deltagande i nationella och europeiska samarbeten inom området utgör en annan viktig del av uppdraget. Allt med syfte att stödja och stärka företagens och regionens konkurrenskraft. Sandbacka Science Park har sin hemvist organisatoriskt i Sandvikens kommun, men arbetar även på uppdrag av andra finansiärer, via företrädelsevis projektmedel, som Region Gävleborg, Vinnova, Tillväxtverket med flera. Verksamheten värdesätter mångfald och utgör en energifylld och kreativ arbetsplats. Du rapporterar till utvecklingschefen och rollen innefattar produkt- och utvecklingsansvar för programområdet. Din bakgrund Du har: • erfarenhet från verksamhetsutveckling och projektledning • god kommunikativ förmåga såväl i svenska som engelska i tal och skrift och erfarenhet från att samverka med en mångfald av aktörer • utbildningsbakgrund inom exempelvis industriell ekonomi, datateknik/systemvetenskap eller annan relevant akademisk utbildning Meriterande: • erfarenhet av förändringsledning inom digitalisering med påvisad effekthemtagning • erfarenhet av systemimplementering inom industrin • erfarenhet från både offentligt och privat verksamhet Som person är du driven, analytisk och har ett stort nyfiket intresse för teknikutveckling och dess trender. Du trivs i en roll där fokus ligger på att samverka och nätverka i syfte att utveckla relationer inom digitalisering och utvecklingsfrågor. Att kunna förstå kundbehov på djupet, samtidigt ha förmågan att skräddarsy och paketera erbjudanden som driver tillväxt är en av dina naturliga styrkor och en av de många sätt du bidrar till framgång i rollen. För att trivas i rollen bör du ha ett genuint intresse för science parkens samhällsuppdrag och vara ständigt nyfiken på nya möjligheter. Välkommen att vara med och göra avtryck i den digitala transformationen tillsammans med företag och science park i en dynamisk och innovativ miljö! I 24 år har Sandbacka Science Park stöttat företag och gjort verklighet av nytänkande idéer till hållbara produkter, tjänster och företag. Sandbacka Science Park i Sandviken är en av Sveriges cirka 30 science parks och Gävleborgs enda. Science parken skapar forum för människor som vill göra hållbara affärer och för samarbeten som påverkar. På riktigt. En plats för människor att mötas, samverka och utvecklas. Verksamheten är idag fokuserad på tre spetsområden - grön omställning, digital utveckling och mod att utveckla. Det är i samarbetet och relationerna mellan företag, akademi och samhälle som Sandbacka Science Park driver utveckling för att skapa fler konkurrenskraftiga företag genom hållbara och digitala lösningar. Allt med människan i fokus.

2 april 2024
Sista ansökan:
5 maj 2024
Processingenjör till Gävle

- bred roll med fokus på långsiktig optimering    Bomhus Energi strävar efter att vara i framkant som framtidens klimatsmarta kraftvärmeanläggning med hög tillgänglighet och förnybara råvaror.   Bomhus Energi som ägs till hälften av Gävle Energi och Billerud, ligger på Billeruds industriområde i Gävle.  Anläggningen som består av en biopanna på 185 MW och en turbin på 90 MW levererar ånga till industrin och el. Tillsammans med Gävle Energi och Billerud förser anläggningen Gävle med fjärrvärme och under 2024 tillkommer även fjärrvärmeleveranser till Sandviken. Det är fem anställda i bolaget, daglig drift och underhåll är outsourcat till Billerud.  Du och dina kollegor har stor möjlighet att påverka hur bolagets energileveranser optimeras på kort och lång sikt. Tillsammans utgör ni en liten organisation med många kontaktytor mot dagliga ”kollegor” vid Billerud och Gävle Energi samt externa samarbetspartners.   Ditt uppdrag: Din uppgift blir att planera, följa upp och optimera bolagets produktionsprocess mot effektiv och hållbar energiproduktion. Du säkerställer att anläggningen drivs med hög tillgänglighet på ett effektivt sätt, såväl tekniskt som ekonomiskt. Arbetsuppgifterna varierar utifrån behov men har stort fokus på analys och uppföljning av kritiska frågeställningar på helhets nivå. Arbetet kräver även visst arbete på detaljnivå både på egen hand och tillsammans kollegor. Du agerar beställarrepresentant rörande projekt och modifieringar, tar fram statistik, skapar rapporter med mera. Det kan röra såväl underhållsåtgärder som lagstadgade krav på anläggningen.  Att bedriva ständiga förbättringar samt säkra uppföljning på ett strukturerat och systematiskt sätt är ett naturligt inslag i din vardag liksom att ständigt verka för en säker arbetsplats med få tillbud och inga olyckor.     Din profil Du har akademisk utbildning eller motsvarande i kombination med för rollen relevant arbetslivserfarenhet. Vi ser gärna att du har goda kunskaper om processen för kraft och värmeproduktion.   Du bidrar med analytisk förmåga och strategiskt tänk och har ett brett perspektiv på frågor. Självständigt men i nära samarbete med kollegor planerar, organiserar, prioriterar och följer du upp arbetet på ett effektivt sätt. Ständiga förbättringar är en självklarhet och du har lätt för omsätta behov till konkreta förslag till åtgärd.   Din kommunikationsförmåga är god, både i tal- och skrift och du trivs i en roll där du har ett nära samarbete med många intressenter. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper och söker dig som kan komplettera teamet och har ett stort intresse för lärande i vardagen i nära samarbete med andra.   Välkommen att visa intresse för en roll där du får stor möjlighet att vara med och påverka i en bransch full av möjligheter!   Bomhus Energi är en kraftvärmeanläggning med hög tillgänglighet som använder förnybara råvaror för att producera värme och el. Anläggningen ägs till hälften av Gävle Energi och Billerud, och ligger på Billeruds industriområde i Gävle. Tillsammans med Gävle Energi förser bolaget Gävle med fjärrvärme och under 2024 tillkommer även fjärrvärmeleveranser till Sandviken.

21 mars 2024
Sista ansökan:
28 april 2024