Regeringskansliet jobb

Lediga jobb hos Regeringskansliet

Gruppchef - till sekretariatet för EU och internationella frågor
Regeringskansliet
Övriga administrations- och servicechefer

Sekretariatet för EU och internationella frågor, Klimat- och näringslivsdepartementet Har du erfarenhet av EU- och internationella frågor, arbete i Regeringskansliet samt av arbetsledning? Som vår nya gruppchef får du ett varierat arbete i händelsernas centrum.  Din arbetsdag. Sveriges morgondag EUI ansvarar i huvudsak för samordning av departementets EU- och internationella arbete, planering av departementsledningens internationella resor och besök, samt stöd till departementets enheter i EU- och internationella frågor. Medarbetarna är fördelade på cirka femton i Stockholm, fem utsända råd i Bryssel och fem innovations- och forskningsråd i olika länder och som gruppchef kommer du att ha personalansvar för cirka hälften av dem (sekretariatschefen har personalansvar för den andra hälften). Den exakta uppdelningen mellan gruppchef och sekretariatschef bestäms senare. I rollen ingår att arbetsleda medarbetarna i gruppen samt planera, genomföra, följa upp och utveckla arbetet. Gruppchefen rapporterar direkt till sekretariatschefen och ingår i sekretariatsledningen. Gruppchefsansvaret innebär personalansvar inkl. arbetsmiljöansvar. Arbetet bedrivs inom gruppen och sekretariatet samt tillsammans med andra enheter, departement och utlandsmyndigheter. Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se. Din bakgrund Vi söker dig som har en relevant akademisk examen. Du ska ha flerårig erfarenhet av att arbeta inom Regeringskansliet samt av arbetsledning i projekt och processer. Därtill har du erfarenhet av att arbeta med EU- och/eller internationella frågor. För tjänsten krävs det att du har god kunskap om EU-processer och/eller om FN-processer och organ samt förståelse för att arbeta i en politiskt styrd organisation. Vidare krävs att du har goda kunskaper i svenska och engelska, i både tal och skrift, det är meriterande om du också har kunskaper i franska eller andra språk. Det är meriterande om du har erfarenhet av att arbeta med samordning inom Regeringskansliet och kunskap om Klimat- och näringslivsdepartementets frågor. Det är också meriterande om du har kunskap om nordiskt och regionalt samarbete.  Har du erfarenhet av personalansvar och av verksamhetsplanering och styrning anses det meriterande. Dina egenskaper Som chef har du helhetssyn och kommunicerar övergripande mål, involverar andra tidigt och främjar samarbete för en enhetlig ledning. Du driver utveckling av verksamhet och arbetsmiljö, leder förändring med mod och uppmuntrar lärande och initiativ till utveckling, samtidigt som du utvecklar din egen kompetens och ditt ledarskap. Du har fokus på resultatet genom att prioritera, fatta beslut och visar tillit till medarbetares kompetens genom att stötta och coacha samt hantera problem i tid. Du är även strukturerad och van att leverera ett gott resultat i ett högt arbetstempo. Stor vikt läggs vid personliga egenskaper. Övrigt Tillsvidareanställning och ett tidsbegränsat chefsförordnande på fem år med möjlighet till förlängning. Anställningen inleds med sex månaders provanställning.  En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Är du intresserad? Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta sekretariatschef, Åsa Johansson eller HR handläggare, Lisa Karlström. Fackliga kontaktpersoner är Sara Kivesvaara för Saco och Ivian Paulino Lorenzo för ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster. Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 4 augusti 2025. Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Klimat- och näringslivsdepartementet har ansvar för frågor som rör klimat, miljö, energi, näringsliv och innovation.

Idag
Sista ansökan:
4 augusti 2025
Handläggare/jurist till arbete med läkemedels- och apoteksfrågor
Regeringskansliet
Planerare och utredare m.fl.

Gruppen för läkemedel, medicinteknik och apotek (LMA), enheten för sjukvård och läkemedelsfrågor, Socialdepartementet Har du arbetat med styrning och utveckling av hälso- och sjukvård? Trivs du med varierande, intressanta och ofta komplexa uppgifter? Då kan du vara den vi söker. I det omväxlande arbetet på Socialdepartementet kan vi erbjuda en utvecklande roll där du tillsammans med kompetenta och engagerade kollegor bidrar till samhällsutvecklingen. Din arbetsdag. Sveriges morgondag. Som handläggare hos oss kommer du i huvudsak arbeta med lagstiftningsfrågor med inriktning på läkemedel och apotek till gruppen för läkemedel, medicinteknik och apotek (LMA). Gruppen ansvarar för frågor som rör läkemedel, medicinteknik och apotek, men även andra närliggande områden som t.ex. donationer och transplantationer, life science samt kosmetika. Dina arbetsuppgifter innebär att ta fram och analysera underlag för regeringens ställningstaganden i frågor som avser läkemedel och apotek samt leda och vara delaktig i arbetet med att planera, genomföra och samordna insatser inom dessa områden. Du kommer även att utarbeta propositioner, skrivelser och departementsskrivelser (DS). Handläggning av löpande arbetsuppgifter t.ex. frågesvar, interpellationer, brevsvar m.m. inom gruppens och, vid behov, enhetens ansvarsområden är också en del av dina arbetsuppgifter. Vidare så kommer du att delta i internationella processer och sammanhang samt utföra arbete inom ramen för regeringens styrning av myndigheter. Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se. Din bakgrund Du har en akademisk utbildning inom juridik eller annan för tjänsten relevant utbildning samt  relevant erfarenhet av arbete i region eller statlig myndighet. Det är positivt om du har relevant erfarenhet av arbete inom offentlig sektor samt relevant erfarenhet av arbete med hälso- och sjukvårdsfrågor. Du får gärna ha erfarenhet av arbete med läkemedels- och apoteksfrågor samt kunskap om hälso- och sjukvårdens organisation, funktions- och arbetssätt. Det är meriterande om du har en god stilistisk förmåga, kan förstå och analysera juridiska texter och har arbetat med sådana texter alternativt har erfarenhet av lagstiftningsarbete. För tjänsten krävs mycket goda kunskaper i svenska och engelska, både muntligt och skriftligt. Dina egenskaper Regeringskansliets medarbetarkriterier är helhet, utveckling, resultat. Alla som arbetar i Regeringskansliet behöver ha helhetssyn och samarbeta för verksamhetens bästa. Du förväntas bidra med ditt perspektiv och din kompetens samt vara öppen för andras. Du kommer med idéer och nya angreppssätt för att förbättra och utveckla verksamheten och din egen kompetens. Du är inriktad på resultat i ditt agerande och anpassar dig när behov och inriktning ändras. Övrigt Vi erbjuder en tidsbegränsad anställning tillsvidare dock längst till och med den 1 juni 2026. Tillträde så snart som möjligt eller efter överenskommelse. En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas.  Är du intresserad? Om du vill veta mer om tjänsten och vad vi erbjuder, vänligen kontakta gruppchef Henrik Moberg. Har du frågor om rekryteringsprocessen är du välkommen att vända dig till HR-handläggare Elisabeth Roxmalm. Fackliga kontaktpersoner är Pia Fagerström för Saco och Karina Åbom-Engberg för ST. Samtliga nås via Regeringskansliets växel på 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster. Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 31 juli 2025.   Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Socialdepartementet, som är ett av tio departement, ansvarar för frågor som rör samhällets välfärd. De handlar bl.a. om folkhälsa och sjukvård, socialtjänst inklusive äldreomsorg, omsorg om och rättigheter för personer med funktionsnedsättning, sjuk- och föräldraförsäkring, pensioner och premiepensionssystemet samt idrott, civilsamhället, ungdomspolitik, begravningsfrågor och trossamfund.

Igår
Sista ansökan:
31 juli 2025
Budgetsamordnare till Skolenheten
Regeringskansliet
Planerare och utredare m.fl.

Skolenheten, Utbildningsdepartementet Vill du vara med och påverka framtidens skola? Vi söker en engagerad och analytisk handläggare som brinner för utbildningsfrågor och vill bidra till utvecklingen av svensk skola. Hos oss får du arbeta i en dynamisk och politiskt styrd organisation, mitt i händelsernas centrum. Din arbetsdag. Sveriges morgondag. I din roll som budgetsamordnare ansvarar du för att, tillsammans med enhetens andra budgetsamordnare, hantera frågor inom ramen för enhetens arbete med den statliga budgetprocessen. Där i ligger bl.a. att beräkna kostnader för olika reformer och insatser samt dess konsekvenser. Även arbete med myndighetsstyrning kan förekomma. Uppdraget som budgetsamordnare är periodvis intensivt och innebär ett nära samarbete inom enheten, med den politiska ledningen samt med andra departement, framför allt Finansdepartementet. Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se. Din bakgrund Vi söker dig som har akademisk examen med inriktning ekonomi, statsvetenskap eller annan utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig. Du har aktuell och relevant erfarenhet av handläggande eller utredande arbetsuppgifter inom budgetarbete från statlig myndighet, kommun eller annan organisation som arbetsgivaren bedömer relevant. Du har goda kunskaper och erfarenhet av kostnadsberäkningar och prognoser samt kunskap om svensk statsförvaltning. Vidare ska du även ha god kunskap om vad det innebär att arbeta i en politiskt styrd organisation och hur en politiskt styrd organisation fungerar. Det är meriterande om du har erfarenhet som budgetsamordnare inom Regeringskansliet, goda kunskaper om det svenska skolväsendet och dess system samt kunskaper inom det statliga informationssystemet Hermes. Kunskaper i Excel är också meriterande. Ett krav för tjänsten är att du har mycket goda kunskaper i svenska både i tal och skrift samt goda kunskaper i engelska i tal och skrift. Dina egenskaper Regeringskansliets medarbetarkriterier är helhet, utveckling, resultat. Alla som arbetar i Regeringskansliet behöver ha helhetssyn och samarbeta för verksamhetens bästa. Du förväntas bidra med ditt perspektiv och din kompetens samt vara öppen för andras. Du kommer med idéer och nya angreppssätt för att förbättra och utveckla verksamheten och din egen kompetens. Du är inriktad på resultat i ditt agerande och anpassar dig när behov och inriktning ändras. Läs mer på Medarbetarskap och ledarskap i Regeringskansliet - Regeringen.se För att lyckas och trivas i rollen behöver du ha förmågan att analysera komplex information och dra välgrundade slutsatser. Du behöver även kunna samarbeta smidigt och lyhört med olika aktörer och ha förmåga att lyfta fram budskap i såväl tal som skrift. Som person har du förmåga att granska underlag och säkerställa korrekthet och kvalitet. Vi kommer lägga stor vikt vid personliga egenskaper. Övrigt Tjänsten avser en tillsvidareanställning med 6 månaders provanställning. En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Är du intresserad? Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta Ulrika Lundqvist som är enhetschef, på 08-405 93 55. Du är också välkommen att kontakta rekryteringsspecialist Isabel Åkermark, [email protected] vid frågor om rekryteringsprocessen.  Fackliga kontaktpersoner är Lotta Bodelius för Saco och Karin Åbom-Engberg för ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster. Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 8 juli 2025. Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Utbildningsdepartementet ansvarar för frågor som rör förskoleverksamhet, förskoleklass, grundskola och övriga obligatoriska skolformer, skolbarnsomsorg, gymnasieskola, vuxenutbildning, folkbildning, universitet och högskola, forskning och studiefinansiering.

2 dagar sedan
Sista ansökan:
8 juli 2025
Regeringen söker generaldirektör och chef till Statens haverikommission
Regeringskansliet
General-, landstings- och kommundirektörer m.fl.

Statens haverikommissions uppgift är att, i enlighet med lagen (1990:712) om undersökning av olyckor samt förordningen (2007:860) med instruktion för Statens haverikommission, utifrån säkerhetssynpunkt undersöka allvarliga olyckor och tillbud till olyckor inom sjöfart, spårbunden trafik, luftfart, vägtrafik och annan verksamhet. Myndigheten samverkar med myndigheter och organisationer i andra länder i frågor som ligger inom myndighetens verksamhetsområde. Myndigheten utför utredningar som bidrar till att viktiga säkerhetsförbättringar hos berörda aktörer kan vidtas, vilket i sin tur stärker säkerheten i samhället.  Statens haverikommission leds av en generaldirektör som är myndighetschef. På myndigheten arbetar haveriutredare, varav minst en ska vara jurist med erfarenhet som domar­e. En av utredarna fungerar även som ställföreträdare för generaldirektören. Statens haverikommission har sitt huvudkontor i Stockholm och en lagerlokal i Strängnäs. Totalt har myndigheten cirka 30 anställda. Kvalifikationer Vi söker dig som är dokumenterat god chef och ledare samt har • goda kunskaper om statsförvaltningen och om övrig offentlig förvaltning när det gäller dess beslutsprocesser,  • förståelse för den politiska struktur som myndigheten verkar inom, • mycket goda kunskaper i svenska och engelska, • juristexamen/jur. kandidatexamen och domarerfarenhet. Du ska också ha förmåga att • samverka med för myndigheten viktiga aktörer, • Ha en god kommunikativ förmåga. • Ha en god administrativ förmåga. • engagera och motivera medarbetare, • företräda myndigheten såväl internt och externt, som nationellt och internationellt på ett professionellt och förtroendefullt sätt samt med hög integritet, • arbeta strategiskt med kompetensförsörjningsfrågor, • leda och utveckla myndigheten inom ramen för en god förvaltningskultur, • företräda arbetsgivarintresset och tillsammans med övriga myndighetschefer utveckla den statliga arbetsgivarpolitiken. Det är meriterande om du har • kunskap och erfarenhet i fråga om olycksförebyggande arbete, • erfarenhet av internationellt arbete. Endast den som är svensk medborgare kan utnämnas till generaldirektör för Statens haverikommission. Befattningen är placerad i säkerhetsklass. Säkerhetsprövning med registerkontroll kommer därför att genomföras före beslut om anställning.   Mer information Mer information om befattningen lämnas av statssekreterare Johan Berggren och avdelningschef Per Bolinder. Frågor om anställningsvillkoren och rekryteringsprocessen besvaras av Helena Enström och Jan Lindberg Sezer, kansliet för ledningsförsörjning till myndigheter. Du når dem via Regeringskansliets växel, tel. 08-405 1000. Sekretess gäller för uppgift om enskild kandidats identitet.   Välkommen att registrera din intresseanmälan och CV i vårt rekryteringsverktyg senast den 10 augusti 2025. Svensk statsförvaltning består av cirka 200 myndigheter som lyder omedelbart under regeringen. Regeringen anställer myndighetscheferna och beslutar om deras anställningsvillkor. Lönen är individuell och bestäms mot bakgrund av de krav som ställs på befattningen och chefens kvalifikationer och erfarenheter. De flesta myndighetschefer anställs för en bestämd tid – normalt är den första anställningsperioden sex år.

2 dagar sedan
Sista ansökan:
10 augusti 2025
Enhetschef HR-Teknologi och support-Regeringskansliets HR- avdelning
Regeringskansliet
Personal- och HR-chefer

Regeringskansliets HR-avdelning, Förvaltningsavdelningen Förvaltningsavdelningen arbetar för att effektivisera den stödjande verksamheten genom att förbättra befintliga tjänster och utveckla nya. HR-avdelningen ska bidra till denna utveckling. Som en del i det arbetet omorganiseras HR-avdelningen i syfte att skapa bättre förutsättningar för det fortsatta utvecklingsarbetet. Din arbetsdag. Sveriges morgondag. Regeringskansliet befinner sig i en utvecklingsfas där HR kan bidra på många olika sätt till den fortsatta utvecklingen. För att lyckas med det behöver även HR avdelningen utvecklas för att bidra på bästa sätt. HRs målbild är att Regeringskansliets HR är en värdeskapande och strategisk partner för verksamheten. Vi skapar förutsättningar för att Regeringskansliet ska vara en attraktiv arbetsgivare för att klara sitt uppdrag och möta framtidens behov. HR Tech ska vara en möjliggörare för en modern, digital och strategisk HR-funktion som skapar värde för verksamheten. Enheten ska driva utveckling av och förvalta digitala HR-lösningar som bidrar till effektivitet, användarvänlighet och datadrivet beslutsstöd. Som enhetschef ansvarar du för att utveckla, planera, leda, följa upp, samordna och företräda enhetens verksamhet samt driva och bidra till att utveckla hela HR avdelningen mot den framtagna visionen. Som enhetschef har du personalansvar för enhetens sektionschef och för de medarbetare som finns inom enheten, dvs de som inte finns i sektionen. Du har budgetansvar för enheten. Du rapporterar till HR-direktören. Du förväntas säkerställa att samverkan och samarbete sker med våra fackliga parter, men även att verka för att samverkan och samarbete sker såväl inom HRs avdelning som inom Regeringskansliet. Som enhetschef företräder du också verksamheten i många olika sammanhang, såväl internt som externt. Läs mer om vår verksamhet på: www.regeringen.se.  Din bakgrund Vi söker dig som har relevant akademisk examen, alternativt annan utbildning som i kombination med arbetslivserfarenhet bedöms likvärdig för tjänsten. Har du genomgått relevanta ledarskapsutbildningar är det meriterande. Du har flera års erfarenhet som chef med personal-, arbetsmiljö- och budgetansvar samt har erfarenhet av att leda direktrapporterande chefer. Vidare har du erfarenhet av förändringsledning samt av att leda verksamhetsutveckling. Du har även erfarenhet av att driva arbete med användardriven utveckling och digitalisering samt har relevant erfarenhet av arbete inom offentlig verksamhet/större statlig myndighet. Det är meriterande om du har erfarenhet från relevant arbete inom Regeringskansliet samt om du har erfarenhet av arbete i politiskt styrd organisation. Det är även meriterande med erfarenhet av att samverka med drift- och serviceorganisationer inom IT samt med erfarenhet av medarbetarsamverkan. Erfarenhet av att etablera funktioner och processer för mötet mellan IT och verksamhet, samt av automatisering av processer är också meriterande. Vi ser det även som meriterande med erfarenhet av AI-utveckling och relevanta regelverk samt med kunskap om regelverk inom AI-området. Du behöver kunna uttrycka dig mycket väl i tal och skrift på svenska och ha goda kunskaper engelska. Dina egenskaper Som chef har du helhetssyn och kommunicerar övergripande mål, involverar andra tidigt och främjar samarbete för en enhetlig ledning. Du driver utveckling av verksamhet och arbetsmiljö, leder förändring med mod och uppmuntrar lärande och initiativ till utveckling, samtidigt som du utvecklar din egen kompetens och ditt ledarskap. Du har fokus på resultatet genom att prioritera, fatta beslut och visar tillit till medarbetares kompetens genom att stötta och coacha samt hantera problem i tid. Vi ser även att du har en förmåga att skapa förtroendefullt samarbete på alla nivåer både internt och externt samt att du värdesätter goda relationer. Som person är du även omdömesgill och har god självinsikt. Vi fäster stor vikt vid personliga egenskaper. Läs mer på: Medarbetarskap och ledarskap i Regeringskansliet - Regeringen.se Övrigt Du anställs tillsvidare som departementsråd med ett tidsbegränsat förordnande som chef. Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund. Är du intresserad? Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta Regeringskansliets HR-direktör Daniela Eriksson på 08- 405 92 76. Du är också välkommen att kontakta rekryteringsspecialist Siri Hågefalk på 08-405 87 83. Frågor om tjänsten besvaras v.26-v.27 samt v.30. Fackliga kontaktpersoner är Johan Strokirk för Saco och Jan Wahlströmför ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster. Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 15:e juli.  Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Förvaltningsavdelningen ansvarar för myndighetsövergripande frågor som förändrings- och förnyelsearbete, ekonomi, arbetsgivarfrågor, kompetensförsörjning, kommunikation, säkerhet, it, bibliotek, arkiv och registratur samt för den gemensamma servicen i Regeringskansliet.

3 dagar sedan
Sista ansökan:
15 juli 2025
Regeringskansliet söker en it-säkerhetsarkitekt
Regeringskansliet
Systemanalytiker och IT-arkitekter m.fl.

Sektionen för it-säkerhet, Förvaltningsavdelningen Är du intresserad av att arbeta med it-säkerhet i en komplex och geografiskt spridd miljö? Vill du bidra till att Sveriges regering, Regeringskansliet och ambassader har it-system med rätt säkerhet? Vi söker nu en erfaren it-säkerhetsarkitekt. Din arbetsdag. Sveriges morgondag. Som it-säkerhetsarkitekt arbetar du brett med it-säkerhetsfrågor och vidareutvecklar vår it-säkerhetsarkitektur för att stödja digitalisering och möta omvärldens snabba förändringar. Du samarbetar med it-säkerhetschef, specialister, team, projekt och leverantörer för att skydda information enligt överenskomna nivåer. Du håller dig uppdaterad om vad som händer i omvärlden, både vad gäller hotbilder, arbetsmetoder, teknologier och produkter och utvecklar it-säkerhetsarkitektur genom att skapa en roadmap för att stärka och säkerställa it-säkerhetsförmågor i både on prem och molnmiljöer. Följande arbetsuppgifter ingår bl a: • Vidareutveckla och förvalta it-säkerhetsarkitektur • Delta i arbetet med design av och implementation av säkerhetslösningar och leda krav- och lösningsworkshoppar • Stödja tvärfunktionella team och projekt • Bidra till att strategi, styrande principer och riktlinjer för it-säkerhetsarkitektur efterlevs och kontinuerligt utvecklas Din bakgrund Vi ser att du uppföljer följande krav: • Högskoleexamen inom relevant område för rollen eller motsvarande arbetslivserfarenhet • Erfarenhet som it-säkerhetsarkitekt för on prem och molnmiljöer • Erfarenhet av it-säkerhet i miljöer med höga säkerhetskrav • Kunskap om molnlösningar och deras säkerhetsfunktioner Följande kunskaper och erfarenheter är meriterande: • Certifieringar inom it-säkerhet/arkitektur • Erfarenhet av riskhantering, sårbarhetshantering, kontinuitetsplanering och kravställning mot leverantörer • Erfarenhet av projektledning, M365 och Azure Security-funktioner, DevSecOps • Erfarenhet av arbete vid myndighet, offentlig sektor eller global verksamhet • Erfarenhet av ackreditering för säkerhetsskyddsklassade informationssystem • Kunskap om föreskrifter och standarder inom informations- och it-säkerhet (CIS, NIST, ISO 27000) • Kunskap om NATO-regelverk och tekniska lösningar för säkerhetsskyddsklassadinformation • Goda kunskaper inom design av IT-infrastruktur, nätverk, kryptering, åtkomst/behörighetshantering, applikationsdrift och operativsystem Dina egenskaper Vi fäster stor vikt vid dina personliga egenskaper och söker dig som motiveras av komplexa utmaningar. Du har förmåga att kommunicera säkerhetsrelaterade frågor på ett tydligt och pedagogiskt sätt och kan arbeta mot uppsatta mål med efterfrågat resultat. Din analytiska förmåga och strategiska tankesätt gör att du självständigt och initiativtagande kan drivakomplexa projekt framåt. Du planerar, organiserar och prioriterar arbetet på ett effektivt sätt. Du är ansvarsfull, noggrann och strukturerad, och har god samarbets- och kommunikationsförmåga. Då arbetet utförs i nära samarbete med dina kollegor är viktigt att du har god samarbetsförmåga, uppskattar teamarbete och har lätt för att skapa förtroende och bygga goda relationer. För att lyckas i rollen är det viktigt att hålla sig uppdaterad om aktuella hot och risker inom it-säkerhet. Du har god förmåga att kommunicera på svenska och engelska i tal och skrift. Övrigt Tillsvidareanställning med 6 månaders provanställning. Våra anställningar är placerade i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare. Beredskapstjänstgöring, resor till utlandsmyndigheter och visst arbete utanför ordinarie arbetstid kan förekomma. Är du intresserad? Skicka in din ansökan med CV och personligt brev senast den 10 juli 2025. Ansökan och personligt brev ska vara på svenska. Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta sektionschef Lena Andersson Nordgren eller rekryteringsspecialist Carl Garellick. Fackliga representanter är Johan Strokirk (Saco) och Jan Wahlström (ST). Samtliga nås via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Förvaltningsavdelningen ansvarar för myndighetsövergripande frågor som förändrings- och förnyelsearbete, ekonomi, arbetsgivarfrågor, kompetensförsörjning, kommunikation, säkerhet, it, bibliotek, arkiv och registratur samt för den gemensamma servicen i Regeringskansliet.

7 dagar sedan
Sista ansökan:
10 juli 2025
Handläggare inom den sociala barn- och ungdomsvården
Regeringskansliet
Planerare och utredare m.fl.

Enheten för socialtjänst och funktionshinderspolitik, Socialdepartementet Trivs du med omväxlande och intressanta arbetsuppgifter som ställer krav på din förmåga att kombinera expertkunskap med förståelse för helheten? Då kan du vara den vi söker! Din arbetsdag. Sveriges morgondag. Enheten arbetar med frågor inom den sociala barn- och ungdomsvården, individ- och familjeomsorgen samt omsorgen om äldre och personer med funktionsnedsättning. Enheten ansvarar för samordning av barnrättspolitiken, funktionshinderspolitiken samt för vissa socialförsäkringsförmåner. Gruppen arbetar med socialtjänstfrågor och områden inom den sociala barn- och ungdomsvården inklusive tvångsvård, insatser mot ungdomsbrottslig­het och förebyggande socialt arbete mot kriminalitet. Aktuell lagstiftning är exempelvis socialtjänstlagen och lagen med särskilda bestämmelser om vård av unga, LVU. Arbetsuppgifterna är varierande och omfattar allt från löpande frågor som t.ex. bereda underlag och förbereda möten, besvara frågor och interpellationer från riksdagen och samordning av enhets­övergripande processer till att utarbeta förslag till propositioner, regerings­uppdrag, kommittédirektiv.  Du kan komma att representera Sveriges i olika nationella och internationella processer och sammanhang. Område och uppgifter kan dock komma att ändras över tid. Din bakgrund Vi söker dig som har en avslutad akademisk utbildning med samhällsvetenskaplig inriktning, till exempel socionomexamen eller examen i statskunskap. Du behöver ha erfarenhet inom det socialpolitiska området och vi ser gärna att du har god kunskap om socialtjänsten och brottsförebyggande arbete. Du har erfarenhet av arbete i Regeringskansliet och det är positivt om du har erfarenhet av utrednings- och analysarbete i statlig verksamhet. Du har mycket goda kunskaper i muntlig och skriftlig framställning på svenska och goda kunskaper i engelska. Dina egenskaper Regeringskansliets medarbetarkriterier är helhet, utveckling och resultat. Alla som arbetar i Regeringskansliet behöver ha helhetssyn och samarbeta för verksamhetens bästa. Du förväntas bidra med ditt perspektiv och din kompetens samt vara öppen för andras. Du kommer med idéer och nya angreppssätt för att förbättra och utveckla verksamheten och din egen kompetens. Du är inriktad på resultat i ditt agerande och anpassar dig när behov och inriktning ändras. Läs mer på Medarbetarskap och ledarskap i Regeringskansliet - Regeringen.se Föra att lyckas i rollen ska du ha mycket god förmåga att självständigt planera, samordna och driva processer samt kunna ta egna initiativ. Du ska kunna arbeta under tidspress och hantera flera olika typer av arbetsuppgifter samtidigt. Du ska vara kvalitets­medveten, strukturerad,  samt ha gott omdöme. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.   Övrigt Tidsbegränsad anställning tillsvidare dock längst till och med augusti 2026. Tillträde så snart som möjligt eller efter överenskommelse. En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Är du intresserad? Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta Jessica Löfvenholm som är gruppchef. Du är också välkommen att kontakta HR-handläggare Elisabeth Roxmalm. Fackliga kontaktpersoner är Pia Fagerström för Saco och Karina Åbom-Engberg för ST. Samtliga nås via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00.  Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 2 juli 2025. Vi ser fram emot att läsa din ansökan.   Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Socialdepartementet, som är ett av tio departement, ansvarar för frågor som rör samhällets välfärd. De handlar bl.a. om folkhälsa och sjukvård, socialtjänst inklusive äldreomsorg, omsorg om och rättigheter för personer med funktionsnedsättning, sjuk- och föräldraförsäkring, pensioner och premiepensionssystemet samt idrott, civilsamhället, ungdomspolitik, begravningsfrågor och trossamfund.

8 dagar sedan
Sista ansökan:
2 juli 2025
Rättssakkunnig - arbeta med lagstiftning inom Socialdepartementets område

Rättssekretariatet, Socialdepartementet Är du en skicklig jurist som vill arbeta med rättsliga frågor som berör människor? Trivs du med att arbeta med omväxlande och intressanta arbetsuppgifter i händelsernas centrum? Med gott omdöme och hög integritet utför du, tillsammans med kunniga och professionella kolleger, ett betydelsefullt arbete som bidrar till Sveriges utveckling. Nu söker vi en eller flera rättssakkunniga för en utvecklande roll på Socialdepartementets rättssekretariat. Din arbetsdag. Sveriges morgondag. Som rättssakkunnig utarbetar du lagrådsremisser, propositioner och författningstexter samt svarar för juridisk kvalitetssäkring inom departementet. Du arbetar brett med juridiken inom departementets ansvarsområden och har ett tätt samarbete med andra enheter inom Socialdepartementet och på andra departement. Som rättssakkunnig lämnar du även upplysningar och råd till den politiska ledningen och andra enheter i juridiska frågor. Därtill medverkar du i departementets arbete i EU samt i andra internationella frågor. Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se. Din bakgrund Vi söker dig som är kammarrätts- eller hovrättsassessor. Du behöver ha god förståelse för förutsättningarna i en politiskt styrd verksamhet och mycket goda kunskaper i svenska och engelska. Det är meriterande om du har aktuell erfarenhet av författningsarbete inom Regeringskansliet eller från annan för Socialdepartementet relevant myndighet samt om du har kunskap om rättsområden som ligger under Socialdepartementet. Dina egenskaper Alla som arbetar i Regeringskansliet behöver ha helhetssyn och samarbeta för verksamhetens bästa. Du förväntas bidra med ditt perspektiv och din kompetens samt vara öppen för andras. Du kommer med idéer och nya angreppssätt för att förbättra och utveckla verksamheten och din egen kompetens. Du är inriktad på resultat i ditt agerande och anpassar dig när behov och inriktning ändras. Du är en skicklig jurist med hög analytisk förmåga och gott omdöme. Du har en förmåga att arbeta snabbt, noggrant och självständigt, även under tidspress. Du har en fallenhet för att driva projekt Övrigt En eller flera tidsbegränsade anställningar som rättssakkunnig i ca 1.5 år. Tillträde snarast eller enligt överenskommelse. En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Är du intresserad? Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta Zandra Milton, enhetschef på 08-405 27 72. Du är också välkommen att kontakta HR-handläggare Linnea Eriksson 08-405 37 73. Fackliga kontaktpersoner är Pia Fagerström för Saco och Karina Åbom Engberg för ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster. Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 1 juli 2025. Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Socialdepartementet, som är ett av tio departement, ansvarar för frågor som rör samhällets välfärd. De handlar bl.a. om folkhälsa och sjukvård, socialtjänst inklusive äldreomsorg, omsorg om och rättigheter för personer med funktionsnedsättning, sjuk- och föräldraförsäkring, pensioner och premiepensionssystemet samt idrott, civilsamhället, ungdomspolitik, begravningsfrågor och trossamfund.

8 dagar sedan
Sista ansökan:
1 juli 2025
Handläggare med administrativt ansvar
Regeringskansliet
Planerare och utredare m.fl.

Din arbetsdag. Sveriges morgondag. Som handläggare på enheten för EU och internationella frågor arbetar du med handläggning av de politiska ledningarnas internationella resor och besök samt sedvanlig EU-samordning i samband med t.ex. rådsmöten, coreperhantering och riksdagsförankring. Även andra arbetsuppgifter inom enhetens verksamhetsområden kan dock bli aktuella. Arbetet innefattar också att hantera administrativa frågor samt stötta handläggare och chef. Uppgifterna består huvudsakligen av hantering av ärenden, beredningslistor, färdigställande och expediering av beslut, ekonomiredovisning, agera digitalt mötesstöd och ge visst annat tekniskt stöd samt hantera rese-, lokal- och konferensbokning. I rollen som expert på Regeringskansliets och departementets administrativa rutiner är du ett proaktivt stöd för kollegor. Du ingår i departementets administrativa nätverk. Arbetet innebär att ha kontakter inom departementet och övriga Regeringskansliet samt med externa aktörer.                         Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se Din bakgrund Vi söker dig som har en samhällsvetenskaplig eller annan relevant akademisk utbildning samt något års aktuell erfarenhet av EU samordning och besökshantering och erfarenhet av administrativt arbete inom Regeringskansliet. Du har kunskaper om arbetsmarknadsdepartementets politikområden. Har du dessutom erfarenhet från arbete med arbetsmarknadens parter och erfarenhet från arbete vid svenska EU-representationen är det meriterande. Dina egenskaper Du har helhetssyn, samarbetar för verksamhetens bästa och bidrar med ditt perspektiv och din kompetens men är också öppen för andras. Du kommer med idéer och nya angreppssätt för att förbättra och utveckla både verksamheten och din egen kompetens. Du är resultatinriktad, men kan anpassa dig när behov och inriktning ändras. Du är strukturerad, gillar att ge service och har lätt att samarbeta med andra. Ditt omdöme är mycket gott. Övrigt Tjänsten är en tills vidare anställning. Anställningen inleds med sex månaders provanställning. En säkerhetsprövning kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Är du intresserad? Vill du veta mer om tjänsten och vad vi erbjuder, kontakta enhetschef Maria Westman-Clément på 08-405 46 32. Fackliga kontaktpersoner är Lina Konradsen för Saco samt Åsa Bergqvist för ST. Du når dem via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster. Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast 8 juli 2025. Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Arbetsmarknadsdepartementet ansvarar för frågor och ärenden som rör arbetsmarknad, arbetsrätt och arbetsmiljö. Departementet ansvarar också för integrationsfrågor, arbetet mot utanförskap och arbetet för ökad jämställdhet mellan kvinnor och män. Dessutom ansvarar departementet för arbetet för mänskliga rättigheter på nationell nivå, att stärka hbtqi-personers rättigheter samt arbetet mot rasism och diskriminering.

9 dagar sedan
Sista ansökan:
8 juli 2025
Klimat- och konkurrenskraftsråd till Sveriges EU-representation i Bryssel
Regeringskansliet
General-, landstings- och kommundirektörer m.fl.

Sekretariatet för EU och internationella frågor, Klimat- och näringslivsdepartementet  Nu söker vi dig som är en erfaren förhandlare med intresse för klimat- och konkurrenskraftsfrågor och har goda kunskaper om EU:s processer, institutioner och arbetssätt. Vi erbjuder en spännande tjänst i händelsernas centrum. Din arbetsdag. Sveriges morgondag. Som klimat- och konkurrenskraftsråd företräder du Sveriges intressen inom det klimatpolitiska samt i delar av det närings- och industripolitiska området i EU. Den exakta portföljen kommer att bestämmas i ett senare skede och kan komma att ändras under tjänstgöringsperioden. Arbetet innebär att du förhandlar, främjar och bevakar svenska intressen i EU:s ministerråd. Vidare arbetar du med påverkan gentemot EU-kommissionen och Europaparlamentet. Strategiskt nätverkande är en del av vardagen. Du samarbetar nära de andra råden från Klimat- och näringslivsdepartementet och ni täcker upp för varandra vid behov. Arbetet innebär ett tätt samarbete med departementet, övriga utsända och representationens ledning. Läs mer om vår verksamhet på www.regeringen.se  Din bakgrund Vi söker dig med en relevant akademisk utbildning och flerårig erfarenhet från arbete i Regeringskansliet eller annan statlig myndighet. Du har god förståelse för Regeringskansliets arbetssätt och hur det är att verka i en politiskt styrd organisation. Du har erfarenhet av arbete med EU-frågor och goda kunskaper om EU:s beslutsprocesser och arbetsformer. Du har även erfarenhet av EU- och/eller internationella förhandlingar. Det är meriterande om du har deltagit i EU-förhandlingar, arbetat inom EU:s institutioner eller med klimat-, närings- och/eller industripolitiska frågor. Erfarenhet av att självständigt leda verksamhet eller processer samt kunskap om andra frågor inom Klimat- och näringslivsdepartementets ansvarsområde är också värdefullt. Du uttrycker dig obehindrat på svenska och engelska i både tal och skrift. Kunskaper i franska eller andra EU-språk är meriterande. För att kunna utsändas krävs att du är svensk medborgare samt folkbokförd och socialförsäkrad i Sverige vid tidpunkten för utsändning. Dina egenskaper För att lyckas i rollen krävs en väl utvecklad förmåga att självständigt driva flera processer parallellt och att leverera resultat med hög kvalitet. Ett strategiskt och lösningsorienterat arbetssätt, kombinerat med pragmatism, gör det möjligt att hantera komplexa frågor och snabbt växla mellan olika uppgifter och perspektiv. En god samarbetsförmåga och förmåga att bygga förtroendefulla relationer är avgörande, både inom organisationen och i externa sammanhang. Flexibilitet och anpassningsförmåga är viktiga egenskaper i en miljö där förutsättningarna snabbt kan förändras. Arbetet kräver också förmåga att behålla struktur och fokus under tidspress. Ett gott omdöme, hög integritet och ett professionellt förhållningssätt bör prägla det dagliga arbetet. Övrigt Anställningen som klimat- och konkurrenskraftsråd är tidsbegränsad i befattning som specialattaché med start 15 augusti 2025 eller ett senare datum enligt överenskommelse. Förordnandet är inledningsvis på tre år med eventuell möjlighet till förlängning. Anställningen är en utsändning från Sverige till Bryssel med villkor enligt Avtal om utlandstjänstgöring (UVA). En person som stationeras i utlandet av svensk myndighet betraktas som bosatt i Sverige och omfattas av svensk socialförsäkring. En utlandsstationerad medarbetare måste därför vara socialförsäkrad och folkbokförd i Sverige. Befattningen är placerad i säkerhetsklass och en säkerhetsprövning med registerkontroll kommer att genomföras innan beslut om anställning fattas. Du måste vara svensk medborgare, men får gärna ha utländsk bakgrund. Är du intresserad? Vill du veta mer om jobbet och vad vi erbjuder, kontakta sekretariatschef Åsa Johansson eller HR-handläggare Carl Garellick. Fackliga kontaktpersoner är Ivian Paulino Lorenzo (ST) och Sara Kymenvaara (SACO). Du når samtliga via Regeringskansliets växel, 08-405 10 00. Vi tar gärna emot samtal från dig som är intresserad av jobbet men vi tackar nej till dig som säljer annonser och rekryteringstjänster. Välkommen att registrera din ansökan i vårt rekryteringsverktyg senast den 8 juli 2025. Regeringskansliets uppdrag är att stödja regeringen i dess arbete med att styra Sverige och förverkliga sin politik. Här arbetar 4 800 personer, varav 600 utomlands. Regeringskansliet välkomnar sökande med olika bakgrund och erfarenheter. Vi ser jämställdhet och mångfald som en styrka och tillgång och vi arbetar aktivt för att vara en arbetsplats fri från diskriminering. Klimat- och näringslivsdepartementet har ansvar för frågor som rör klimat, miljö, energi, näringsliv och innovation.

9 dagar sedan
Sista ansökan:
8 juli 2025