Svenska Kraftnät jobb

Lediga jobb hos Svenska Kraftnät

Verksamhetsutvecklare Driften

Svenska kraftnät är en central aktör för den hållbara energiomställningen. På division System arbetar vi på en övergripande nivå med att designa elmarknaden, utveckla och driva elsystemet. Vi är med och finner svaren på klimatomställningen och skapar välstånd för hela samhället. Vi är en nyckelspelare för att det svenska samhället ska kunna utvecklas och skapar förutsättning för att det ska fungera. Vi löser såväl dagens som morgondagens utmaningar. Vi ser till att Sverige har en lysande framtid. Om tjänsten Du får möjlighet att vara en aktiv del i arbetet med att utveckla driften av transmissionsnätet för att möta de nya utmaningarna. Vi erbjuder flera tjänster inom enheterna Balanseringsutveckling, Driftanalysutveckling, Operativ styrning, Driftplanering och Nätdrift Syd. Du kommer att bli placerad på en av enheterna, vilket anpassas utifrån din bakgrund och erfarenhet. Vi har för avsikt att rekrytera flertalet Verksamhetsutvecklare som kommer att få arbeta tillsammans och gå gemensamma utbildningar. En viss del resor kommer att förekomma. Du kommer att vara en del av ett engagerat team som arbetar med att driva utvecklingen inom energisektorn framåt och där du kan påverka din egen utveckling och rollens inriktning. Vår verksamhet utvecklas i ett högt tempo. Nya förutsättningar både i kraftsystemet, ny lagstiftning och utökade samarbeten i Norden och Europa förändrar våra förutsättningar och i den omställningen kommer du spela en nyckelroll.    Tjänsten innefattar: Som Verksamhetsutvecklare kommer du att utveckla, förbättra och förvalta processer för det operativa arbetet i vårt kontrollrum. Du kommer att vara en del av en spännande förändringsresa inom energisystemet och dina huvudsakliga ansvarsområden inkluderar: • Omvärldsbevakning, analyser och utredningar för utveckling av nya verktyg och processer i kontrollrummet. Du kommer både leda och vara deltagare i utredningar. • Förvalta, följa upp och förbättra operativa processer och verktyg, för att säkerställa krav på exempelvis driftsäkerhet och effektiv resurshantering. • Representera enheten i projekt och arbetsgrupper, samt vara kontaktperson gentemot andra processägare och processledare internt. • Agera stödfunktion i Driftens krisorganisation.  Om dig För att du ska trivas i rollen ser vi att du är en strukturerad person med förmåga att planera och prioritera arbetet på ett effektivt sätt. Du är nyfiket vetgirig, ser möjligheter i förändringar, samtidigt som du kan anpassa ditt synsätt och förhållningssätt i samarbetet med andra. Då rollen innebär att du kommer göra analyser och utredningar för utveckling av nya verktyg och processer söker vi dig som arbetar bra med komplexa frågor med ett analytiskt och problemlösande arbetssätt. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Vidare har du Civilingenjörs- eller masterexamen inom Energisystem eller Elkraft, alternativt motsvarande kompetens förvärvad på annat sätt som Svenska kraftnät bedömer relevant för tjänsten. Du har mycket goda kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift. Det är meriterande om du har erfarenhet av ett eller flera av följande områden: • arbetslivserfarenhet inom energibranschen • god förståelse av kraftsystemet och elmarknaden • erfarenhet av kontrollrumsarbete • erfarenhet av processorienterat arbetssätt genom att bygga upp och implementera fungerande strukturer • programmeringskunskaper t.ex. Python Bra att veta • Tjänsten är placerad i Sundbyberg • Möjlighet till distansarbete upp till 50 % #LI-hybrid • Sista ansökningsdag 15 maj 2024, vi tar inte emot personligt brev i samband med din ansökan • Tjänsten avser en tillsvidareanställning   I den här rekryteringen samarbetar vi med Avancos. Vill du veta mer, kontakta gärna rekryteringskonsult Annica Nilsson, tel. nr. 0760 08 05 92 eller via e-post [email protected]. Fackliga representanter är Emma Thornberg, SACO, tel. 010-475 84 77 och Mikael Hedenheim, ST, tel. 010-475 84 68. Du når oss också via e-post: [email protected].    Övrig information Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan ett beslut om anställning fattas kommer en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) att genomföras i de fall befattningen innebär hantering av säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter eller deltagande i säkerhetskänslig verksamhet. Om anställningen avser befattning i säkerhetsklass kommer säkerhetsprövningen även att innefatta en registerkontroll och, i vissa fall, en särskild personutredning. För anställning i säkerhetsklass 1 och 2 krävs svenskt medborgarskap. Med anställningen följer en skyldighet att krigsplaceras. För mer information om säkerhetsprövning: https://www.svk.se/sakerhet-och-beredskap/sakerhetsskydd/personalsakerhet/ ”” Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar. Lär känna Svenska kraftnät och hur det är att arbeta hos oss: https://www.svk.se/jobba-har/var-arbetsplats/       Övrig information Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan ett beslut om anställning fattas kommer en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) att genomföras i de fall befattningen innebär hantering av säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter eller deltagande i säkerhetskänslig verksamhet. Om anställningen avser befattning i säkerhetsklass kommer säkerhetsprövningen även att innefatta en registerkontroll och, i vissa fall, en särskild personutredning. För anställning på Svenska kraftnät krävs svenskt medborgarskap. Med anställningen följer en skyldighet att krigsplaceras. För mer information om säkerhetsprövning Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar. Lär känna Svenska kraftnät och hur det är att arbeta hos oss: Lär känna oss på Svenska kraftnät

18 april 2024
Sista ansökan:
15 maj 2024
Elmarknadsanalytiker transmission & elmarknad

Svenska kraftnät är en av de viktigaste aktörerna för en hållbar energiomställning. Till enheten Transmission & elmarknad inom division System söker vi nu en elmarknadsanalytiker som varje dag kommer att bidra till Sveriges elförsörjning. Vi behöver dig för att lyckas med vårt samhällsviktiga uppdrag att elektrifiera Sverige.  På division System arbetar vi på en övergripande nivå med att designa elmarknaden, utveckla och driva elsystemet. Vi är med och finner svaren på klimatomställningen och skapar välstånd för hela samhället. Vi är en nyckelspelare för att det svenska samhället ska kunna utvecklas och skapar förutsättning för att det ska fungera. Vi löser såväl dagens som morgondagens utmaningar. Vi ser till att Sverige har en lysande framtid. Om tjänsten I rollen som analytiker inom elmarknad kommer du att få en unik möjlighet att vara med och forma framtidens elmarknad som möjliggör energiomställningen och en ökad elektrifiering av Sverige. Du kommer att arbeta med att utveckla befintlig marknadsdesign samt föreslå ny design för framtidens behov. Det innebär att du kommer delta i arbete med att utveckla metoder, lagkrav och avtal utifrån elmarknadens behov. I rollen kommer du att delta i europeiska och regionala samarbetena för utveckling av elmarknaden, till exempel inom ENTSO-e. Tillsammans med dina kollegor kommer du även arbeta med strategifrågor inom enhetens ansvarsområden. Du kommer redan från start få ta ett stort ansvar och förväntas att på sikt ta ledande roller i olika grupper i Svenska kraftnäts internationella samarbeten. Du kommer att ha möjlighet att lära nytt både från kollegor inom Svenska kraftnät men också och genom de europeiska och nordiska samarbetena. Du förväntas också vara bollplank och dela med dig av din kunskap till dina kollegor. Arbetsuppgifterna varierar över tid beroende på vilka utvecklingsområden som är aktuella och prioriterade. Exempel på arbetsuppgifter som kan bli aktuella: • Delta i arbete att utveckla och föreslå nya modeller som omsätts i lagkrav, metoder och förändringar i avtal • Delta och leda grupper inom ENTSO-E, de europeiska samarbetena för marknadskoppling och de regionala samarbetena för utveckling av elmarknaden Enheten Transmission & Elmarknad består för närvarande av nitton medarbetare av varierande ålder som tillsammans har stor erfarenhet och kompetens. Vi ansvarar för att utveckla den långsiktiga prissäkringsmarknaden, dagen före- och intra-dag-marknaden för el samt för efterlevnad av transparensförordningen och REMIT. Det är en öppen och trevlig enhet där vi hjälper och stöttar varandra. Enheten har en stor kontaktyta med elmarknadens aktörer och med andra transmissionsnätsoperatörer inom både Norden och resten av Europa. Därtill sker samarbete med intresseorganisationer och andra myndigheter som t.ex. Energimarknadsinspektionen. Enheten är indelad i två team med varsin teamledare. Det ena teamet fokuserar på den långsiktiga prissäkringsmarknaden och kapacitetsfrågor och det andra teamet på frågor kring marknadskoppling och transparens.  Du kommer att tillhöra teamet för långsiktiga prissäkringsmarknaden och kapacitetsfrågor. Om dig I rollen kommer du att ha många kontaktytor både internt och externt därför söker vi dig som arbetar bra med andra människor. Du relaterar dig till andra på ett lyhört och smidigt sätt samt lyssnar och kommunicerar. Du tar ansvar för dina arbetsuppgifter och strukturerar själv ditt arbetssätt samt driver ditt arbete och utveckling framåt. Som person är du lugn och behåller ett realistiskt perspektiv och kan prioritera vid utmanande situationer. Vidare är du lösningsorienterad och har ett öppet sinne när du tar dig an nya utmanande situationer. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Skallkrav: • Akademisk examen inom ekonomi, juridik eller teknik alternativt motsvarande kompetens förvärvad på annat sätt som myndigheten bedömer relevant • Flerårig erfarenhet av att ha arbetat med elmarknadsrelaterade frågor • Flerårig erfarenhet av analyserande och utredande arbete • Kunna uttrycka sig väl på svenska och engelska i tal och skrift Det är meriterande om du har:  • Erfarenhet av att ha drivit och koordinerat projekt eller arbetsgrupper • Erfarenhet av arbete med nätkoder och annan europeisk lagstiftning inom elmarknadsområdet • Kompetens om beräkning av överföringskapacitet och allokering som exempelvis flödesbaserad kapacitetsberäkning Bra att veta • Tjänsten är placerad i Sundbyberg eller i Göteborg • Möjlighet till distansarbete upp till 50 % #LI-hybrid • Resor förekommer, oftast utrikes upp till 1-2 resor per månad ibland inklusive övernattning • Sista ansökningsdag är 13 maj 2024, vi tar inte emot personligt brev i samband med din ansökan. • Tjänsten är en tillsvidareanställning Kontakta gärna rekryterande chef Mårten Bergman, tel. 010-475 8378  alternativt ansvarig rekryterare Anna Kalzén, tel. 010-350 9253. Fackliga representanter är Emma Thornberg, SACO, tel. 010-475 84 77 och Mikael Hedenheim, ST, tel. 010-475 84 68. Du når oss via e-post: [email protected]. Övrig information Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan ett beslut om anställning fattas kommer en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) att genomföras i de fall befattningen innebär hantering av säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter eller deltagande i säkerhetskänslig verksamhet. Om anställningen avser befattning i säkerhetsklass kommer säkerhetsprövningen även att innefatta en registerkontroll och, i vissa fall, en särskild personutredning. För anställning på Svenska kraftnät krävs svenskt medborgarskap. Med anställningen följer en skyldighet att krigsplaceras. För mer information om säkerhetsprövning Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar. Lär känna Svenska kraftnät och hur det är att arbeta hos oss: Lär känna oss på Svenska kraftnät

18 april 2024
Sista ansökan:
13 maj 2024
Systemansvarig IT

Svenska kraftnät är en av de viktigaste aktörerna för en hållbar energiomställning. Som systemansvarig IT erbjuds du ett av Sveriges viktigaste IT-jobb, i vilket du varje dag kommer att bidra till att trygga Sveriges elförsörjning. Vill du jobba och utvecklas i en växande organisation och tillsammans med fantastiska medarbetare och skapa en framåtlutad och robust IT-organisation, sök dig till oss! Vi är i dag cirka 500 personer inom IT och kommer att växa ytterligare de kommande åren. Detta för att kunna skapa förutsättningar för Sverige att kunna fördubbla sin elproduktion och nå klimatmålen genom att helt ställa om till fossilfri energi. För att lyckas kommer vi att använda oss av den senaste tekniken för att öka kapaciteten i vår infrastruktur och samtidigt öka utvecklingstakten kring system, digitalisering och processer. Om tjänsten Som systemansvarig IT blir du operativt ansvarig för att våra utvecklingsverktyg fungerar och håller sig ändamålsenliga för det behov som finns inom både verksamheten och IT. Utefter behov ansvarar du för etablering, konsolidering och, i vissa fall, avveckling av verktyg. Du driver såväl införandet som vidareutvecklandet av det DevOps-baserade arbetssättet. Rollen innefattar operativ ledning vilket innebär att du såväl arbetar aktivt i teamet samt driver teamet mot uppsatta mål. Beroende på antalet system samt komplexiteten i dessa varierar teamets storlek. Du tar fram en plan och struktur för specifika system som ni skall förvalta, driva, uppgradera och systemförbättra som till exempel Azure DevOps Server-plattform, SonarQube och Artifactory. I rollen förvaltar och nyetablerar du också andra utvecklingsverktyg inom flera områden som Python, Powershell, .Net och WSL. Det ingår även operativt och praktiskt arbete i våra IT-system, med konfiguration, felsökning, installationer och uppgraderingar. Därtill kommer även koordinering och drift av aktiviteter, exempelvis IT-förändringar, tillsammans med interna och externa intressenter samt systemleverantörer och att vara bidragande i avtalshantering. Här finns möjlighet att utvecklas inom ovan nämnda områden och utbyta erfarenheter med kollegor som verkat länge inom branschen. Du ingår i en enhet som totalt består av cirka 13 personer, bestående av IT-specialister, metod- och verktygsansvariga och förvaltningsledare. I ett närliggande team i samma enhet finns fler engagerade och duktiga medarbetare som bland annat ansvarar för containerplattformen OpenShift, samt Kafka, en plattform för strömmande data och integration. Om dig Vi söker dig som har god samarbetsförmåga och kommunicerar på ett tydligt sätt då denna roll innebär många kontaktytor. Vidare ser vi att du arbetar strukturerat och har en förmåga att planera och prioritera teamets arbete på ett effektivt sätt. Med erfarenhet av att leda team vet du vad som krävs för att nå gemensamma mål och skapa engagemang och delaktighet. Vår bästa kandidat har god förmåga till att ta initiativ och vara drivande i att uppnå resultat. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Skallkrav Du har utbildning från högskola/universitet inom systemvetenskap eller liknande, alternativt motsvarande kompetens förvärvats på annat sätt. Du behöver också ha • Flerårig arbetslivserfarenhet inom systemutveckling i roller som tex DevOps-tekniker/specialist, utvecklare, testare eller kravanalytiker • Minst två års erfarenhet av arbete med konfiguration, drift och övrig hantering av Azure DevOps Server och liknande verktyg som till exempel Atlassian Jira • Erfarenhet av Git-hantering och ITSM-processer • Erfarenhet av att leda team och prioritera aktiviteter inom ditt ansvarsområde • Flerårig arbetslivserfarenhet av agila arbetssätt • Du behärskar svenska och engelska i tal och skrift.  Det är meriterande med dessa arbetslivserfarenheter • DevOps-tekniker med både införande av DevOps-baserat arbetssätt och verktyg i Linux och/eller Windows-miljöer • Installation, konfiguration och administration av programvaror i Linux- eller Windows miljö. Bra att veta • Tjänsten är placerad i Sundbyberg • Möjlighet till distansarbete upp till 50 % #LI-hybrid • Sista ansökningsdag är den 13 maj 2024. Vi tar inte emot personligt brev i samband med din ansökan. • Tjänsten är en tillsvidareanställning.  I denna rekrytering samarbetar vi med IDG recruitment. Kontakta ansvarig rekryteringskonsult [email protected] för frågor.  Kontakter på Svenska kraftnät Rekryterande chef är Jonas Backlund, 070 255 83 40. Fackliga representanter är Emma Thornberg, SACO, 010 475 84 77 och Mikael Hedenheim, ST, 010 475 84 68. Du når oss också via e-post: [email protected]. Övrig information Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan ett beslut om anställning fattas kommer en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) att genomföras i de fall befattningen innebär hantering av säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter eller deltagande i säkerhetskänslig verksamhet. Om anställningen avser befattning i säkerhetsklass kommer säkerhetsprövningen även att innefatta en registerkontroll och, i vissa fall, en särskild personutredning. För anställning på Svenska kraftnät krävs svenskt medborgarskap. Med anställningen följer en skyldighet att krigsplaceras. För mer information om säkerhetsprövning Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar. Lär känna Svenska kraftnät och hur det är att arbeta hos oss: Lär känna oss på Svenska kraftnät

17 april 2024
Sista ansökan:
13 maj 2024
Verksjurist med inriktning entreprenad

Svenska kraftnät är en av de viktigaste aktörerna för en hållbar energiomställning. Som verksjurist erbjuds du ett av Sveriges viktigaste juristjobb, i vilket du varje dag kommer att bidra till Sveriges elförsörjning. Vi behöver dig för att lyckas med vårt samhällsviktiga uppdrag att elektrifiera Sverige. Välkommen till Gemensamma funktioner - en integrerad del av Svenska kraftnät som ska lösa de gemensamma utmaningarna. Gemensamma funktioner stöttar hela organisationen och jobbar dagligen för att förverkliga Svenska kraftnäts gemensamma mål. Divisionen består av kommunikation, HR, rättsavdelning, inköp, säkerhet och beredskap, fastighet och hållbarhet. Vi behöver kreativa, innovativa förmågor med olika kompetenser – är du en av dem? Läs mer om vår arbetsplats här: Vår arbetsplats | Svenska kraftnät (svk.se) Om tjänsten Vi söker nu dig som är jurist och har erfarenhet av arbete med entreprenad- och konsulträtt och viss erfarenhet av och intresse för upphandlingsrätt. Ta chansen och sök till en av Sveriges viktigaste och mest spännande arbetsplatser! Tjänsten innebär arbete med de entreprenadavtal som finns på marknaden, med anpassning av standardavtalen efter verksamhetens behov. Arbetet sker i nära samarbete med både inköps- och projektverksamheten. Det är därför även intressant för oss om du har erfarenhet av att hantera praktiska frågor med koppling till offentlig upphandling. Arbetet kan även komma att innefatta arbete med andra slags leverantörsavtal och andra rättsområden. Svenska kraftnäts har två enheter med jurister. Enheterna bidrar, tillsammans med chefsjuristen, till att säkerställa att Svenska kraftnäts verksamhet efterlever relevant lagstiftning och vägleder verksamheten proaktivt avseende dess legala förutsättningar. Enheterna består i dag av drygt 30 erfarna verksjurister som arbetar självständigt inom en stor bredd av juridiska områden. Verksamheten växer och rekrytering av ytterligare jurister inom andra områden pågår. Tjänsten avser en tillsvidareanställning och är placerad på vårt huvudkontor i Sundbyberg eller i Göteborg. Dina arbetsuppgifter. Fyra verksjurister arbetar i dag med att stödja verksamheten med juridisk rådgivning avseende upphandling och leverantörsavtal. Vi behöver nu stärka upp med ytterligare en kvalificerad verksjurist med inriktning mot entreprenad och intresse för upphandling. Rollen innefattar bland annat att ge juridiskt stöd; • vid upprättande och upphandling av entreprenadkontrakt. • i pågående entreprenader bl.a. genom rådgivning och medverkande vid förhandlingar med entreprenören. • avseende avtal med andra nätägare där bl.a. förutsättningarna för anläggningsprojekt anges.   Om dig Dina personliga egenskaper För att trivas i rollen ser vi att du har en god samarbetsförmåga och tycker om att arbeta med andra då du kommer att ha många kontaktytor både inom och utanför myndigheten. Du är självgående och tar ansvar för dina arbetsuppgifter och kan själv driva dina frågor framåt. I rollen är det också viktigt att du har hög integritet, ett gott omdöme samt är lösningsorienterad och därmed har förmågan att hitta lämpliga lösningar för de frågor som uppstår i verksamheten. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Skallkrav: Du ska ha en svensk juristexamen eller jur.kand.examen. Du ska även ha följande. • Minst fem års relevant juridiskt arbete från domstol, kommun, statlig myndighet, advokatbyrå, företag eller annan organisation. • Minst tre års erfarenhet av kvalificerat arbete av entreprenad- och konsulträtt samt goda kunskaper om AB-systemet och AMA AF. • Mycket goda kunskaper i svenska och engelska i både tal och skrift. Meriterande krav: • Erfarenhet av offentlig upphandling. • Erfarenhet av mät- och ersättningsregler (MER). • Erfarenhet av andra standardavtal för anläggningsprojekt, såsom FIDIC.  Bra att veta • Tjänsten är placerad i Sundbyberg eller Göteborg. • Möjlighet till distansarbete upp till 50 %. • Resor förekommer i denna tjänst, främst vid placering i Göteborg. • Publiceringsdag:            15 april 2024. • Sista ansökningsdag:       6 maj 2024. • Tjänsten är en tillsvidareanställning utan provtjänstgöring. För mer information är du välkommen att följande personer; Rekryterande chef,  Maria Örtenholm, tel.nr 010-350 93 20. Ansvarig rekryterare, Lennart Jansson, tel.nr 010-350 91 49. Fackliga representanter. Emma Thornberg, SACO, telefon 010-475 84 77. Mikael Hedenheim, ST, telefon 010-475 84 68. Du når oss också via e-post: [email protected].   Övrig information Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan ett beslut om anställning fattas kommer en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) att genomföras i de fall befattningen innebär hantering av säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter eller deltagande i säkerhetskänslig verksamhet. Om anställningen avser befattning i säkerhetsklass kommer säkerhetsprövningen även att innefatta en registerkontroll och, i vissa fall, en särskild personutredning. För anställning på Svenska kraftnät krävs svenskt medborgarskap. Med anställningen följer en skyldighet att krigsplaceras. För mer information om säkerhetsprövning Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar. Lär känna Svenska kraftnät och hur det är att arbeta hos oss: Lär känna oss på Svenska kraftnät

15 april 2024
Sista ansökan:
6 maj 2024
Strategisk inköpare – Kategoriansvarig Tekniska konsulter

Svenska kraftnät är en av de viktigaste aktörerna för en hållbar energiomställning. Som Strategisk inköpare och kategoriansvarig för tekniska konsulter erbjuds du ett av Sveriges viktigaste jobb inom inköp, i vilket du varje dag kommer att bidra till Sveriges elförsörjning. Vi behöver dig för att lyckas med vårt samhällsviktiga uppdrag att elektrifiera Sverige. Välkommen till Gemensamma funktioner - en integrerad del av Svenska kraftnät som ska lösa de gemensamma utmaningarna. Gemensamma funktioner stöttar hela organisationen och jobbar dagligen för att förverkliga Svenska kraftnäts gemensamma mål. Divisionen består av kommunikation, HR, rättsavdelning, inköp, säkerhet och beredskap, fastighet och hållbarhet. Vi behöver kreativa, innovativa förmågor med olika kompetenser – är Du en av dem? Läs mer om vår arbetsplats här: Vår arbetsplats | Svenska kraftnät (svk.se) Om tjänsten Vi söker nu en strategisk inköpare och kategoriansvarig med intresse för upphandling av komplexa konsulttjänster för att stärka vår förmåga att leverera på vårt uppdrag. I rollen som Strategisk inköpare med kategoriansvar för Tekniska-konsulter kommer du ansvara för att driva kategorins strategi till nästa nivå tillsammans med de interna beställarna och leverantörsmarknaden på ett affärsmässigt sätt. Ansvarsområdet är brett och du arbetar främst taktiskt och strategiskt för att utveckla kategorin tillsammans med dina kollegor. Tjänsten kommer att innefatta: • Avtalsuppföljning och kontraktsförvaltning på nya och kommande kontrakt inom kategorin • Utveckla arbetssätt, rutiner och mallar • Identifiera och utveckla leverantörsmarknaden • Stötta och utbilda verksamheten i inköpsfrågor • Annat utvecklingsarbete inom inköpsavdelningen då Svk ska arbeta mot ett effektivare och hållbart arbetssätt. • Avrop från ramavtal kan förekomma • Då denna tjänst är ny så kommer arbetet ske i nära samarbete med andra kategoriansvariga strategiska inköpare och främst den kategoriansvarige för Projekteringar. • Att vid behov genomföra upphandlingar från att sätta upphandlingsstrategi, fatta beslut om upphandlingsförfarande, framtagning och kvalitetssäkring av förfrågningsunderlag, utvärdering och förhandling till tilldelning och avtalstecknande. Du kommer också arbeta med beställare i verksamheten samt andra stödfunktioner som juridik, säkerhet och hållbarhet. Som strategisk inköpare tillhör du avdelningen inköp, enhet Konsulter. Avdelningen består idag av drygt 40 medarbetare som arbetar med upphandling av såväl konsulter, entreprenader, indirekt material, IT samt elmarknad. Enhet konsulter består idag av 15 medarbetare. Som kategoriansvarig för konsultinköp finns rika möjligheter att utvecklas inom inköp och även till personlig utveckling inom Svenska kraftnät likväl som att utbyta erfarenheter med kollegor som verkat länge inom branschen. Inköpsavdelningen arbetar aktivt med förändringsarbete för att hela tiden utveckla inköpsverksamheten och präglas av inkludering, teamkänsla, öppenhet och kollegial stämning. Om dig Personliga egenskaper. Vi ser gärna att du är relationsskapande både internt och externt och har hög samarbetsförmåga. Du agerar affärsmässigt i dina beslut och i din rådgivning till beställaren och är lyhörd inför beställarens behov. Du har en helhetssyn över verksamheten och ett starkt eget driv och förmåga att leverera i tid och nå uppsatta mål. I denna rekrytering lägger vi stor vikt vid dina personliga egenskaper. Skallkrav. Vi ser gärna att du har relevant högskole– eller universitetsutbildning för uppdraget exempelvis som ekonom, ingenjör, jurist eller KY-utbildning inom inköp. Alternativ har du relevant arbetslivserfarenhet som ger motsvarande kompetens. Du har även: • Minst 3 års arbetslivserfarenhet av att driva strategiskt inköpsarbete. • Mycket bra kunskaper i svenska och engelska i tal och skrift. Meriterande krav • Drivit ramavtalsupphandlingar. • Arbetslivserfarenhet inom kategorin konsulter, alternativt rekrytering. • Arbetslivserfarenhet av LUF eller LOU från ett inköpsperspektiv. • Arbetslivserfarenhet inom inköp och/eller försäljning av Tekniska-konsulter. • Grundläggande kunskap/utbildning i ABK09 och/eller entreprenadjuridik AB04/ABT06.    Bra att veta • Tjänsten är placerad i Sundbyberg • Möjlighet till distansarbete upp till 50 %. • Resor förekommer i mycket begränsad utsträckning i denna tjänst • Publiceringsdag:              2024-04-15 • Sista ansökningsdag:       2024-05-06 • Tjänsten är en tillsvidaretjänst utan provanställning Kontakta gärna nedanstående personer för mer information; Rekryterande chef Sara Jägborn, telefon 072-204 58 33 Ansvarig rekryterare, Lennart Jansson, telefon 010-350 91 49 Fackliga representanter. Emma Thornberg, SACO, telefon 010-475 84 77 Mikael Hedenheim, ST, telefon 010-475 84 68 Du når oss också via e-post: [email protected].       Övrig information Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan ett beslut om anställning fattas kommer en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) att genomföras i de fall befattningen innebär hantering av säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter eller deltagande i säkerhetskänslig verksamhet. Om anställningen avser befattning i säkerhetsklass kommer säkerhetsprövningen även att innefatta en registerkontroll och, i vissa fall, en särskild personutredning. För anställning på Svenska kraftnät krävs svenskt medborgarskap. Med anställningen följer en skyldighet att krigsplaceras. För mer information om säkerhetsprövning Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar. Lär känna Svenska kraftnät och hur det är att arbeta hos oss: Lär känna oss på Svenska kraftnät

15 april 2024
Sista ansökan:
6 maj 2024
Enhetschef Arbetsmiljö och Elsäkerhet

Svenska kraftnät är en central aktör för den hållbara energiomställningen. Som enhetschef till enheten Arbetsmiljö och Elsäkerhet erbjuds du ett av Sveriges viktigaste jobb, i vilket du varje dag kommer att bidra till Sveriges elförsörjning. Vi behöver dig för att lyckas med vårt samhällsviktiga uppdrag att elektrifiera Sverige. Välkommen till avdelning Hållbarhet som växer från en enhet till en avdelning med tre enheter. Nu tillsätts enhetschefer till samtliga enheter däribland enhet Arbetsmiljö och Elsäkerhet. Avdelning Hållbarhet ingår i divisionen Gemensamma funktioner som består av flera avdelningar som stöttar hela affärsverket och jobbar dagligen för att förverkliga Svenska kraftnäts gemensamma mål. Om tjänsten Avdelningens uppdrag är att samordna och utveckla Svenska kraftnäts hållbarhetsarbete. Som enhetschef för enheten Arbetsmiljö och Elsäkerhet bidrar du till hela avdelningens verksamhetsutveckling. Du rapporterar till avdelningschefen och ingår i avdelningens ledningsgrupp där ni tillsammans driver avdelningens verksamhet framåt. I rollen som enhetschef kommer du att på ett inspirerande sätt stödja, styra, följa upp och samverka inom affärsverket för att ge de bästa förutsättningarna för verksamheten att leverera på vårt viktiga samhällsuppdrag. I linje med avdelningens och Svenska kraftnäts strategiska planer initierar och genomför du förbättringar på enheten. Tjänsten innefattar personal- och budgetansvar. På enheten finns idag 7 specialister inom arbetsmiljö och elsäkerhet, däribland verkets elinstallatör för regelefterlevnad. I verksamheten ingår bland annat att: • arbeta med systematiska och strategiska arbetsmiljö- och elsäkerhetsfrågor inom verkets uppdrag • stödja övriga divisioner med specialistkompetens för samordning, uppföljning och utveckling av Svenska kraftnäts arbetsmiljö- och elsäkerhetsarbete, internt och som beställare • tillhandahålla utbildningar inom ansvarsområdet och skapa medvetenhet kring mål, regler och interna processer inom arbetsmiljö- och elsäkerhetsområdet, förvalta och utveckla ledningssystem (ISO 14001 och ISO 45001) Om dig För att trivas i den här rollen ser vi att du är resultatorienterad och är bra på att hitta lösningar i en organisation som är i stark tillväxt. Som person är du samarbetsorienterad och har lätt för att sätta dig in i andras situation då du kommer ha många kontaktytor inom och utanför avdelningen. För att bli framgångsrik i den här rollen är du stabil och trygg och har ett genuint intresse av teamutveckling och att leda och coacha dina medarbetare. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Du har en relevant akademisk utbildning eller motsvarande kompetens förvärvad på annat sätt som Svenska kraftnät bedömer likvärdigt. Vidare har du: • flerårig chefserfarenhet med personalansvar • flerårig erfarenhet av för tjänsten relevanta sakområden Du har god kommunikativ förmåga i tal och skrift på svenska och engelska. Vi ser det som meriterande om du har erfarenhet av/från: • energi-, bygg- eller anläggningsbranschen • roll som konsultchef med konsulter inom relevanta områden • arbete inom statlig eller offentlig sektor • att skapa goda relationer med nyckelintressenter och att driva tvärfunktionellt arbete • av förändringsledning, process- och metodutveckling • förvaltning och utveckling av certifierade ledningssystem Bra att veta • Tjänsten är placerad i Sundbyberg • Möjlighet till distansarbete upp till 50 % #LI-hybrid • Resor förekommer i denna tjänst  • Sista ansökningsdag 13 maj 2024, vi tar inte emot personligt brev i samband med din ansökan. • Tjänsten är en tillvidareanställning • I denna rekryteringsprocess tillämpas tester   I den här rekryteringen samarbetar vi med Avancos. Vill du veta mer, kontakta gärna rekryteringskonsult Sophie Berg, tel. nr. 0704 04 56 44 eller via e-post [email protected]. Rekryterande chef är Anna Åström, tel. nr. 010-350 94 18 alternativt ansvarig rekryterare AnnSophie Brézen, tel. nr. 010-475 8007. Fackliga representanter är Emma Thornberg, SACO, tel. 010-475 84 77 och Mikael Hedenheim, ST, tel. 010-475 84 68. Du når oss också via e-post: [email protected]. Övrig information Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan ett beslut om anställning fattas kommer en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) att genomföras i de fall befattningen innebär hantering av säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter eller deltagande i säkerhetskänslig verksamhet. Om anställningen avser befattning i säkerhetsklass kommer säkerhetsprövningen även att innefatta en registerkontroll och, i vissa fall, en särskild personutredning. För anställning på Svenska kraftnät krävs svenskt medborgarskap. Med anställningen följer en skyldighet att krigsplaceras. För mer information om säkerhetsprövning Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar. Lär känna Svenska kraftnät och hur det är att arbeta hos oss: Lär känna oss på Svenska kraftnät

12 april 2024
Sista ansökan:
13 maj 2024
Enhetschef HMSK i Anläggning och Projekt

Svenska kraftnät är en central aktör för den hållbara energiomställningen. Som enhetschef till enheten HMSK (hälsa, miljö, säkerhet, kvalitet) i Anläggning och Projekt erbjuds du ett av Sveriges viktigaste jobb, i vilket du varje dag kommer att bidra till Sveriges elförsörjning. Vi behöver dig för att lyckas med vårt samhällsviktiga uppdrag att elektrifiera Sverige. Välkommen till avdelning Hållbarhet som växer från en enhet till en avdelning med tre enheter. Nu tillsätts enhetschefer till samtliga enheter däribland där enhet HMSK i Anläggning och Projekt. Avdelning Hållbarhet ingår i divisionen Gemensamma funktioner som består av flera avdelningar som stöttar hela affärsverket och jobbar dagligen för att förverkliga Svenska kraftnäts gemensamma mål. Om tjänsten Avdelningens uppdrag är att samordna och utveckla Svenska kraftnäts hållbarhetsarbete. Som enhetschef bidrar du till hela avdelningens verksamhetsutveckling. Du rapporterar till avdelningschefen och ingår i avdelningens ledningsgrupp där ni tillsammans driver avdelningens verksamhet framåt. Enheten HMSK i Anläggning och Projekt arbetar i huvudsak med division Nät som ansvarar för bygg- och anläggningsprojekt samt underhåll av stationer och ledningar. I rollen som enhetschef kommer du att på ett inspirerande sätt stödja, styra, följa upp och samverka inom affärsverket för att ge de bästa förutsättningarna för verksamheten att leverera på vårt viktiga samhällsuppdrag. I linje med avdelningens och Svenska kraftnäts strategiska planer genomför du förbättringar på enheten. Tjänsten innefattar personal- och budgetansvar. På enheten arbetar idag 4 medarbetare och 15 resurskonsulter. I verksamheten ingår bland annat att: • stödja underhålls- och projektverksamheten med specialistkompetenser inom området HMSK • samordna och utveckla HMSK-arbetet inom underhålls- och projektverksamheten • samordna kontakt i HMSK- frågor mot leverantörer (projektörer och entreprenörer) i rollen som beställare och i samverkan med bland annat inköp • skapa och vidmakthålla medvetenhet kring mål, regler och interna processer inom HMSK-området • delta i utveckling och uppföljning av hållbarhetsarbetet och det certifierade miljö- och arbetsmiljöledningssystemet (ISO 45001 och 14001) Om dig För att trivas i den här rollen ser vi att du är resultatorienterad och är bra på att hitta lösningar i en organisation som är i stark tillväxt. Som person är du samarbetsorienterad och har lätt för att sätta dig in i andras situation då du kommer ha många kontaktytor inom och utanför avdelningen. För att bli framgångsrik i den här rollen är du stabil och trygg och har ett genuint intresse av teamutveckling och att leda och coacha dina medarbetare. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Du har en relevant akademisk utbildning eller motsvarande kompetens förvärvad på annat sätt som Svenska kraftnät bedömer likvärdigt. Vidare har du: • flerårig chefserfarenhet med personalansvar • flerårig erfarenhet av för tjänsten relevanta sakområden Du har god kommunikativ förmåga i tal och skrift på svenska och engelska.   Vi ser det som meriterande om du har erfarenhet av/från: • energi-, bygg- eller anläggningsbranschen • rollen som konsultchef med konsulter inom relevanta områden • av arbete inom statlig eller offentlig sektor • av att skapa goda relationer med nyckelintressenter och att driva tvärfunktionellt arbete • av förändringsledning, process- och metodutveckling • budgetansvar Bra att veta • Tjänsten är placerad i Sundbyberg • Möjlighet till distansarbete upp till 50 % #LI-hybrid • Resor förekommer i denna tjänst  • Sista ansökningsdag 13 maj 2024, vi tar inte emot personligt brev i samband med din ansökan. • Tjänsten är en tillvidareanställning • I denna rekryteringsprocess tillämpas tester  I den här rekryteringen samarbetar vi med Avancos. Vill du veta mer, kontakta gärna rekryteringskonsult Sophie Berg, tel. nr. 0704 04 56 44 eller via e-post [email protected]. Rekryterande chef är Anna Åström, tel. nr. 010-350 94 18 alternativt ansvarig rekryterare AnnSophie Brézen, tel. nr. 010-475 8007. Fackliga representanter är Emma Thornberg, SACO, tel. 010-475 84 77 och Mikael Hedenheim, ST, tel. 010-475 84 68. Du når oss också via e-post: [email protected]. Övrig information Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan ett beslut om anställning fattas kommer en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) att genomföras i de fall befattningen innebär hantering av säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter eller deltagande i säkerhetskänslig verksamhet. Om anställningen avser befattning i säkerhetsklass kommer säkerhetsprövningen även att innefatta en registerkontroll och, i vissa fall, en särskild personutredning. För anställning på Svenska kraftnät krävs svenskt medborgarskap. Med anställningen följer en skyldighet att krigsplaceras. För mer information om säkerhetsprövning Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar. Lär känna Svenska kraftnät och hur det är att arbeta hos oss: Lär känna oss på Svenska kraftnät

12 april 2024
Sista ansökan:
13 maj 2024
Enhetschef Miljö och socialt ansvar

Svenska kraftnät är en central aktör för den hållbara energiomställningen. Som enhetschef till enheten Miljö och socialt ansvar erbjuds du ett av Sveriges viktigaste jobb, i vilket du varje dag kommer att bidra till Sveriges elförsörjning. Vi behöver dig för att lyckas med vårt samhällsviktiga uppdrag att elektrifiera Sverige. Välkommen till avdelning Hållbarhet som växer från en enhet till en avdelning med tre enheter. Nu tillsätts enhetschefer till samtliga enheter däribland enhet Miljö och socialt ansvar. Avdelning Hållbarhet ingår i divisionen Gemensamma funktioner som består av flera avdelningar som stöttar hela affärsverket och jobbar dagligen för att förverkliga Svenska kraftnäts gemensamma mål. Om tjänsten Avdelningens uppdrag är att samordna och utveckla Svenska kraftnäts hållbarhetsarbete. Som enhetschef för enheten Miljö och socialt ansvar bidrar du till hela avdelningens verksamhetsutveckling. Du rapporterar till avdelningschefen och ingår i avdelningens ledningsgrupp där ni tillsammans driver avdelningens verksamhet framåt. I rollen som enhetschef kommer du att på ett inspirerande sätt stödja, styra, följa upp och samverka inom affärsverket för att ge de bästa förutsättningarna för verksamheten att leverera på vårt viktiga samhällsuppdrag. I linje med avdelningens och Svenska kraftnäts strategiska planer initierar och genomför du förbättringar på enheten. Tjänsten innefattar personal- och budgetansvar. På enheten arbetar idag 11 medarbetare med specialistkunskaper inom miljö, socialt ansvar och kvalitet. I verksamheten ingår bland annat att: • stödja ledning och övriga divisioner med specialistkompetens för samordning, utveckling och uppföljning av Svenska kraftnäts hållbarhetsarbete • tillhandahålla interna utbildningar inom ansvarsområdet och skapa medvetenhet kring mål, regler och interna processer inom hållbarhetsområdet • omvärldsbevaka och initiera utvecklingsarbeten i nära samverkan med interna och externa intressenter för att Svenska kraftnät ska ligga i framkant inom hållbarhetsområdet  • driva systematiskt förbättringsarbete, förvalta och utveckla ledningssystem (ISO 14001 och ISO 45001) samt system för avvikelsehantering och kemikaliehantering • förvalta och utveckla rutiner och krav för hållbara inköp- och leverantörskedjor Om dig För att trivas i den här rollen ser vi att du är resultatorienterad och är bra på att hitta lösningar i en organisation som är i stark tillväxt. Som person är du samarbetsorienterad och har lätt för att sätta dig in i andras situation då du kommer ha många kontaktytor inom och utanför avdelningen. För att bli framgångsrik i den här rollen är du stabil och trygg och har ett genuint intresse av teamutveckling och att leda och coacha dina medarbetare. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Du har en relevant akademisk utbildning eller motsvarande kompetens förvärvad på annat sätt som Svenska kraftnät bedömer likvärdigt. Vidare har du: • flerårig chefserfarenhet med personalansvar • flerårig erfarenhet av för tjänsten relevanta sakområden Du har god kommunikativ förmåga i tal och skrift på svenska och engelska. Vi ser det som meriterande om du har erfarenhet av/från: • energi-, bygg- eller anläggningsbranschen • att framgångsrikt driva och utveckla strategiskt hållbarhetsarbete, process- och metodutveckling gärna i en komplex verksamhet • förvaltning och utveckling av certifierade ledningssystem • arbete med hållbara inköp och leveranskedjor • arbete inom statlig eller offentlig sektor • förändringsledning och att driva tvärfunktionellt arbete Bra att veta • Tjänsten är placerad i Sundbyberg • Möjlighet till distansarbete upp till 50 % #LI-hybrid • Resor förekommer i denna tjänst • Sista ansökningsdag 13 maj 2024, vi tar inte emot personligt brev i samband med din ansökan. • Tjänsten är en tillvidareanställning • I denna rekryteringsprocess tillämpas tester  I den här rekryteringen samarbetar vi med Avancos. Vill du veta mer, kontakta gärna rekryteringskonsult Annica Nilsson, tel. nr. 0760 08 05 92 eller via e-post [email protected]. Rekryterande chef är Anna Åström, tel. nr. 010-350 94 18 alternativt ansvarig rekryterare AnnSophie Brézen, tel. nr. 010-475 8007. Fackliga representanter är Emma Thornberg, SACO, tel. 010-475 84 77 och Mikael Hedenheim, ST, tel. 010-475 84 68. Du når oss också via e-post: [email protected]. Övrig information Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan ett beslut om anställning fattas kommer en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) att genomföras i de fall befattningen innebär hantering av säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter eller deltagande i säkerhetskänslig verksamhet. Om anställningen avser befattning i säkerhetsklass kommer säkerhetsprövningen även att innefatta en registerkontroll och, i vissa fall, en särskild personutredning. För anställning på Svenska kraftnät krävs svenskt medborgarskap. Med anställningen följer en skyldighet att krigsplaceras. För mer information om säkerhetsprövning Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar. Lär känna Svenska kraftnät och hur det är att arbeta hos oss: Lär känna oss på Svenska kraftnät

12 april 2024
Sista ansökan:
13 maj 2024
Förvaltnings- och utvecklingsledare

Svenska kraftnät är en av de viktigaste aktörerna för en hållbar energiomställning. Till avdelningen Beslutsstöd inom division System söker vi nu en Förvaltnings- och utvecklingsledare som varje dag kommer att bidra till Sveriges elförsörjning. Vi behöver dig för att lyckas med vårt samhällsviktiga uppdrag att elektrifiera Sverige.  På division System arbetar vi på en övergripande nivå med att designa elmarknaden, utveckla och driva elsystemet. Vi är med och finner svaren på klimatomställningen och skapar välstånd för hela samhället. Vi är en nyckelspelare för att det svenska samhället ska kunna utvecklas och skapar förutsättning för att det ska fungera. Vi löser såväl dagens som morgondagens utmaningar. Vi ser till att Sverige har en lysande framtid. Om tjänsten Som Förvaltnings- och utvecklingsledare tillhör du enheten Elmarknadsstöd på avdelningen Beslutsstöd. Enheten består idag av tio engagerade och kompetenta medarbetare med varierande bakgrund, ålder och kön vars primära uppgift är att strategiskt utveckla och förvalta IT-stöd. Samarbete, ömsesidig stöttning och jämställdhet är centrala principer som genomsyrar enhetens dagliga arbete. På uppdrag av verksamhetens beställare ansvarar avdelningen för att förvalta och utveckla IT-stöd samt information. Ett arbete som bedrivs i tätt samarbete med IT-divisionen. Vi driver även produktutveckling och automatisering av vår kärnverksamhet. Ett arbete som är av stor strategisk betydelse för vår utvecklingsresa och en viktig del för att förverkliga våra mål. I rollen ansvarar du för en av våra verksamhetsdomäner och du agerar i samverkan med din motsvarighet på IT-divisionen. Du leder, planerar och initierar aktiviteter i din specifika verksamhetsdomän som följer beslutad förvaltningsplan. Du ansvarar för IT-systemens budget och resursallokering samt uppföljning och rapportering. Vidare leder du utvecklings- och förbättringsinitiativ inom såväl linje- som projektverksamhet där du ansvarar för dess resurser samt att följa upp och rapportera. Som Förvaltnings- och utvecklingsledare blir du länken mellan systemdivisionen och IT och innebär en möjlighet för dig att vara med och utveckla organisationen bakom Sveriges elförsörjning. Du får även möjligheten att utvecklas inom förvaltning och utbyta erfarenheter med kollegor som verkat länge inom branschen. Om dig Eftersom tjänsten bland annat handlar om att förstå verksamhetens behov och omforma dessa till projekt samt utvecklingsinitiativ söker vi dig som kännetecknas av att såväl kunna planera och organisera ditt arbete på ett effektivt sätt, samt även inneha förmågan att kunna samarbeta och skapa relationer. Som person är du idérik och vi ser att du bidrar till nytänkande och kommer med förslag kring hur arbetet kan utföras i syfte att nå våra mål. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Du har en akademisk examen från högskola eller universitet inom teknik eller ekonomi, alternativt har motsvarande kompetens förvärvats på annat sätt som Svenska kraftnät bedömer likvärdig. Vidare har du: • Flera års erfarenhet av arbete i eller nära IT-systemförvaltning. • Flera års arbetslivserfarenhet i en IT-ledande roll som projektledare, teamledare, förvaltningsledare eller likvärdigt. • Du uttrycker dig väl på svenska och engelska i tal och skrift. Vi ser det som meriterande om du har certifiering och erfarenhet inom en eller flera av följande: pm3, ITIL, SCRUM, SAFe eller motsvarande. Har du även erfarenhet av att utveckla leverantörsrelationer i en beställarroll, erfarenhet från elbranschen samt arbetat i en förvaltningsledarroll ses det som meriterande. Vidare är det en fördel om du har erfarenhet av budget- eller avtalshantering. Bra att veta • Tjänsten är placerad i Sundbyberg.  • Möjlighet till distansarbete upp till 50 % #LI-hybrid • Resor kan förekomma i denna tjänst.  • Sista ansökningsdag 13 maj 2024, vi tar inte emot personligt brev i samband med din ansökan. • Tjänsten är en tillsvidareanställning.  Kontakta gärna Svenska kraftnäts samarbetspartner för denna roll, Johanna Bergstrand på Boxhill Recruitment, tel.nr 073-0250447 alt. [email protected]. Fackliga representanter är Emma Thornberg, SACO, tel. 010-475 84 77 och Mikael Hedenheim, ST, tel. 010-475 84 68. Du når oss också via e-post: [email protected]. Övrig information Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan ett beslut om anställning fattas kommer en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) att genomföras i de fall befattningen innebär hantering av säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter eller deltagande i säkerhetskänslig verksamhet. Om anställningen avser befattning i säkerhetsklass kommer säkerhetsprövningen även att innefatta en registerkontroll och, i vissa fall, en särskild personutredning. För anställning på Svenska kraftnät krävs svenskt medborgarskap. Med anställningen följer en skyldighet att krigsplaceras. För mer information om säkerhetsprövning Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar. Lär känna Svenska kraftnät och hur det är att arbeta hos oss: Lär känna oss på Svenska kraftnät

12 april 2024
Sista ansökan:
13 maj 2024
Domänarkitekt IAM

Svenska kraftnät är en av de viktigaste aktörerna för en hållbar energiomställning. Som Domänarkitekt IAM (identitets- och åtkomsthantering) erbjuds du ett av Sveriges viktigaste IT- jobb, i vilket du varje dag kommer att bidra till Sveriges elförsörjning. Vi är i dag cirka 500 personer inom IT och  kommer att växa ytterligare de kommande åren. Detta för att kunna skapa förutsättningar för Sverige att kunna fördubbla sin elproduktion och nå klimatmålen genom att helt ställa om till fossilfri energi. För att lyckas kommer vi att använda oss av den senaste tekniken för att öka kapaciteten i vår infrastruktur och samtidigt öka utvecklingstakten kring system, digitalisering och processer.  Vill du jobba och utvecklas i en växande organisation och tillsammans med underbara medarbetare skapa en framåtlutad och robust IT-organisation, sök dig till oss!  Om tjänsten   Just nu är vi inne i en mycket utvecklande fas och behöver förstärka vår arkitekturfunktion med en Domänarkitekt inom IAM (identitets- och åtkomsthantering). Som Domänarkitekt IAM leder du arbetet med utvecklingen av Svenska kraftnäts IAM-område. Arbetet sker i nära samarbete med kollegor i arkitekturfunktionen och teknikområdesansvariga. Du tillhör enheten Arkitektur- och datastyrning som består av ca 20 medarbetare och konsulter. Enhetens ansvarsområde är bl.a. att tillhandahålla en övergripande målbild för Svenska kraftnäts IT-arkitektur. Här erbjuds stora möjligheter att kunna påverka myndighetens framtida IT-landskap, där IAM är en av de mest fundamentala delarna för ökad IT-säkerhet. Visionen för IAM på Svenska kraftnät är att "Rätt användare har tillgång till rätt information i rätt miljö på rätt enhet på rätt plats vid rätt tillfälle i enlighet med interna och externa regelverk samt användarnas förväntningar. Konkret innebär rollen följande arbetsuppgifter:  • Leda och driva framtagandet av målarkitekturer för Svenska kraftnäts IAM-område  • Säkerställa att IT-lösningar designas i enlighet med våra målarkitekturer och standarder  • Driva standardisering av våra IAM-förmågor, framtagning av målbilder, färdplaner och utvecklingsplaner  • Bidra i lösningsdiskussioner med ett IAM-perspektiv  • Delta i olika samarbetsgrupper för; coachning och granskning av lösningar, arkitekturstyrning och utveckling av arkitekturramverk  • Beskriva och kommunicera arkitekturen till aktuella målgrupper  • Coachning av kollegor och konsulter inom IAM  Om dig   Personliga egenskaper    Du ser helheter och tar hänsyn verksamhetens bästa i agerande och beslut. Som person tar du initiativ, sätter igång aktiviteter och uppnår resultat mot uppsatta mål. I rollen behöver du trivas med många kontaktytor och har lätt att samarbeta och kommunicera. Du är bra på att arbeta med komplexa frågor, analyser och problemlösning. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.  Skallkrav    Vi söker dig med högskole-/universitetsutbildning inom ett relevant tekniskt område alternativt gedigen bakgrund inom IT-arkitektur och IAM-området förvärvad genom arbetslivserfarenhet. Vidare har du:  • Flerårig aktuell arbetslivserfarenhet av att jobba med IT-arkitektur, i enlighet med etablerade arkitekturmetoder, verktyg och processer   • Flerårig arbetslivserfarenhet av att arbeta tekniskt med IAM  • Erfarenhet av att jobba strategiskt med att bygga, sätta målarkitektur och ansvara för IAM  • Mycket god förmåga att uttrycka sig i tal och skrift på svenska och engelska  Meriterande  • Erfarenhet av arbete med IT-säkerhet inom en samhällskritisk verksamhet alternativt verksamhet med mycket höga säkerhetskrav  • Certifierad IT-arkitekt  • Erfarenhet av att arbeta i en stor IT-organisation med komplex verksamhet  • Erfarenhet av modelleringsverktyg t.ex. Sparx  Bra att veta   • Tjänsten är placerad i Sundbyberg  • Viss möjlighet till distansarbete  • Resor kan förekomma i denna tjänst  • Sista ansökningsdag är den 10 maj 2024  • Tjänsten är en tillsvidaretjänst  För mer information om rollen, kontakta gärna Huvudarkitekt IT Philip Toth, 010 350 94 41, alternativt ansvarig rekryterare Victoria Waltenberg, 010 350 90 45. Fackliga representanter är Emma Thornberg, SACO, 010 475 84 77 och Mikael Hedenheim, ST, 010 475 84 68. Du når oss också via e-post: [email protected].  I denna rekrytering samarbetar vi med IDG Recruitment. Kontakta gärna rekryteringskonsult [email protected] för frågor.    Övrig information Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan ett beslut om anställning fattas kommer en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) att genomföras i de fall befattningen innebär hantering av säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter eller deltagande i säkerhetskänslig verksamhet. Om anställningen avser befattning i säkerhetsklass kommer säkerhetsprövningen även att innefatta en registerkontroll och, i vissa fall, en särskild personutredning. För anställning på Svenska kraftnät krävs svenskt medborgarskap. Med anställningen följer en skyldighet att krigsplaceras. För mer information om säkerhetsprövning Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar. Lär känna Svenska kraftnät och hur det är att arbeta hos oss: Lär känna oss på Svenska kraftnät

12 april 2024
Sista ansökan:
10 maj 2024