Enhetschef HMSK i Anläggning och Projekt

Svenska kraftnät är en central aktör för den hållbara energiomställningen. Som enhetschef till enheten HMSK (hälsa, miljö, säkerhet, kvalitet) i Anläggning och Projekt erbjuds du ett av Sveriges viktigaste jobb, i vilket du varje dag kommer att bidra till Sveriges elförsörjning. Vi behöver dig för att lyckas med vårt samhällsviktiga uppdrag att elektrifiera Sverige. Välkommen till avdelning Hållbarhet som växer från en enhet till en avdelning med tre enheter. Nu tillsätts enhetschefer till samtliga enheter däribland där enhet HMSK i Anläggning och Projekt. Avdelning Hållbarhet ingår i divisionen Gemensamma funktioner som består av flera avdelningar som stöttar hela affärsverket och jobbar dagligen för att förverkliga Svenska kraftnäts gemensamma mål. Om tjänsten Avdelningens uppdrag är att samordna och utveckla Svenska kraftnäts hållbarhetsarbete. Som enhetschef bidrar du till hela avdelningens verksamhetsutveckling. Du rapporterar till avdelningschefen och ingår i avdelningens ledningsgrupp där ni tillsammans driver avdelningens verksamhet framåt. Enheten HMSK i Anläggning och Projekt arbetar i huvudsak med division Nät som ansvarar för bygg- och anläggningsprojekt samt underhåll av stationer och ledningar. I rollen som enhetschef kommer du att på ett inspirerande sätt stödja, styra, följa upp och samverka inom affärsverket för att ge de bästa förutsättningarna för verksamheten att leverera på vårt viktiga samhällsuppdrag. I linje med avdelningens och Svenska kraftnäts strategiska planer genomför du förbättringar på enheten. Tjänsten innefattar personal- och budgetansvar. På enheten arbetar idag 4 medarbetare och 15 resurskonsulter. I verksamheten ingår bland annat att: • stödja underhålls- och projektverksamheten med specialistkompetenser inom området HMSK • samordna och utveckla HMSK-arbetet inom underhålls- och projektverksamheten • samordna kontakt i HMSK- frågor mot leverantörer (projektörer och entreprenörer) i rollen som beställare och i samverkan med bland annat inköp • skapa och vidmakthålla medvetenhet kring mål, regler och interna processer inom HMSK-området • delta i utveckling och uppföljning av hållbarhetsarbetet och det certifierade miljö- och arbetsmiljöledningssystemet (ISO 45001 och 14001) Om dig För att trivas i den här rollen ser vi att du är resultatorienterad och är bra på att hitta lösningar i en organisation som är i stark tillväxt. Som person är du samarbetsorienterad och har lätt för att sätta dig in i andras situation då du kommer ha många kontaktytor inom och utanför avdelningen. För att bli framgångsrik i den här rollen är du stabil och trygg och har ett genuint intresse av teamutveckling och att leda och coacha dina medarbetare. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Du har en relevant akademisk utbildning eller motsvarande kompetens förvärvad på annat sätt som Svenska kraftnät bedömer likvärdigt. Vidare har du: • flerårig chefserfarenhet med personalansvar • flerårig erfarenhet av för tjänsten relevanta sakområden Du har god kommunikativ förmåga i tal och skrift på svenska och engelska.   Vi ser det som meriterande om du har erfarenhet av/från: • energi-, bygg- eller anläggningsbranschen • rollen som konsultchef med konsulter inom relevanta områden • av arbete inom statlig eller offentlig sektor • av att skapa goda relationer med nyckelintressenter och att driva tvärfunktionellt arbete • av förändringsledning, process- och metodutveckling • budgetansvar Bra att veta • Tjänsten är placerad i Sundbyberg • Möjlighet till distansarbete upp till 50 % #LI-hybrid • Resor förekommer i denna tjänst  • Sista ansökningsdag 13 maj 2024, vi tar inte emot personligt brev i samband med din ansökan. • Tjänsten är en tillvidareanställning • I denna rekryteringsprocess tillämpas tester  I den här rekryteringen samarbetar vi med Avancos. Vill du veta mer, kontakta gärna rekryteringskonsult Sophie Berg, tel. nr. 0704 04 56 44 eller via e-post [email protected]. Rekryterande chef är Anna Åström, tel. nr. 010-350 94 18 alternativt ansvarig rekryterare AnnSophie Brézen, tel. nr. 010-475 8007. Fackliga representanter är Emma Thornberg, SACO, tel. 010-475 84 77 och Mikael Hedenheim, ST, tel. 010-475 84 68. Du når oss också via e-post: [email protected]. Övrig information Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan ett beslut om anställning fattas kommer en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) att genomföras i de fall befattningen innebär hantering av säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter eller deltagande i säkerhetskänslig verksamhet. Om anställningen avser befattning i säkerhetsklass kommer säkerhetsprövningen även att innefatta en registerkontroll och, i vissa fall, en särskild personutredning. För anställning på Svenska kraftnät krävs svenskt medborgarskap. Med anställningen följer en skyldighet att krigsplaceras. För mer information om säkerhetsprövning Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar. Lär känna Svenska kraftnät och hur det är att arbeta hos oss: Lär känna oss på Svenska kraftnät

12 april 2024
Sista ansökan:
13 maj 2024
Enhetschef Miljö och socialt ansvar

Svenska kraftnät är en central aktör för den hållbara energiomställningen. Som enhetschef till enheten Miljö och socialt ansvar erbjuds du ett av Sveriges viktigaste jobb, i vilket du varje dag kommer att bidra till Sveriges elförsörjning. Vi behöver dig för att lyckas med vårt samhällsviktiga uppdrag att elektrifiera Sverige. Välkommen till avdelning Hållbarhet som växer från en enhet till en avdelning med tre enheter. Nu tillsätts enhetschefer till samtliga enheter däribland enhet Miljö och socialt ansvar. Avdelning Hållbarhet ingår i divisionen Gemensamma funktioner som består av flera avdelningar som stöttar hela affärsverket och jobbar dagligen för att förverkliga Svenska kraftnäts gemensamma mål. Om tjänsten Avdelningens uppdrag är att samordna och utveckla Svenska kraftnäts hållbarhetsarbete. Som enhetschef för enheten Miljö och socialt ansvar bidrar du till hela avdelningens verksamhetsutveckling. Du rapporterar till avdelningschefen och ingår i avdelningens ledningsgrupp där ni tillsammans driver avdelningens verksamhet framåt. I rollen som enhetschef kommer du att på ett inspirerande sätt stödja, styra, följa upp och samverka inom affärsverket för att ge de bästa förutsättningarna för verksamheten att leverera på vårt viktiga samhällsuppdrag. I linje med avdelningens och Svenska kraftnäts strategiska planer initierar och genomför du förbättringar på enheten. Tjänsten innefattar personal- och budgetansvar. På enheten arbetar idag 11 medarbetare med specialistkunskaper inom miljö, socialt ansvar och kvalitet. I verksamheten ingår bland annat att: • stödja ledning och övriga divisioner med specialistkompetens för samordning, utveckling och uppföljning av Svenska kraftnäts hållbarhetsarbete • tillhandahålla interna utbildningar inom ansvarsområdet och skapa medvetenhet kring mål, regler och interna processer inom hållbarhetsområdet • omvärldsbevaka och initiera utvecklingsarbeten i nära samverkan med interna och externa intressenter för att Svenska kraftnät ska ligga i framkant inom hållbarhetsområdet  • driva systematiskt förbättringsarbete, förvalta och utveckla ledningssystem (ISO 14001 och ISO 45001) samt system för avvikelsehantering och kemikaliehantering • förvalta och utveckla rutiner och krav för hållbara inköp- och leverantörskedjor Om dig För att trivas i den här rollen ser vi att du är resultatorienterad och är bra på att hitta lösningar i en organisation som är i stark tillväxt. Som person är du samarbetsorienterad och har lätt för att sätta dig in i andras situation då du kommer ha många kontaktytor inom och utanför avdelningen. För att bli framgångsrik i den här rollen är du stabil och trygg och har ett genuint intresse av teamutveckling och att leda och coacha dina medarbetare. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Du har en relevant akademisk utbildning eller motsvarande kompetens förvärvad på annat sätt som Svenska kraftnät bedömer likvärdigt. Vidare har du: • flerårig chefserfarenhet med personalansvar • flerårig erfarenhet av för tjänsten relevanta sakområden Du har god kommunikativ förmåga i tal och skrift på svenska och engelska. Vi ser det som meriterande om du har erfarenhet av/från: • energi-, bygg- eller anläggningsbranschen • att framgångsrikt driva och utveckla strategiskt hållbarhetsarbete, process- och metodutveckling gärna i en komplex verksamhet • förvaltning och utveckling av certifierade ledningssystem • arbete med hållbara inköp och leveranskedjor • arbete inom statlig eller offentlig sektor • förändringsledning och att driva tvärfunktionellt arbete Bra att veta • Tjänsten är placerad i Sundbyberg • Möjlighet till distansarbete upp till 50 % #LI-hybrid • Resor förekommer i denna tjänst • Sista ansökningsdag 13 maj 2024, vi tar inte emot personligt brev i samband med din ansökan. • Tjänsten är en tillvidareanställning • I denna rekryteringsprocess tillämpas tester  I den här rekryteringen samarbetar vi med Avancos. Vill du veta mer, kontakta gärna rekryteringskonsult Annica Nilsson, tel. nr. 0760 08 05 92 eller via e-post [email protected]. Rekryterande chef är Anna Åström, tel. nr. 010-350 94 18 alternativt ansvarig rekryterare AnnSophie Brézen, tel. nr. 010-475 8007. Fackliga representanter är Emma Thornberg, SACO, tel. 010-475 84 77 och Mikael Hedenheim, ST, tel. 010-475 84 68. Du når oss också via e-post: [email protected]. Övrig information Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan ett beslut om anställning fattas kommer en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) att genomföras i de fall befattningen innebär hantering av säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter eller deltagande i säkerhetskänslig verksamhet. Om anställningen avser befattning i säkerhetsklass kommer säkerhetsprövningen även att innefatta en registerkontroll och, i vissa fall, en särskild personutredning. För anställning på Svenska kraftnät krävs svenskt medborgarskap. Med anställningen följer en skyldighet att krigsplaceras. För mer information om säkerhetsprövning Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar. Lär känna Svenska kraftnät och hur det är att arbeta hos oss: Lär känna oss på Svenska kraftnät

12 april 2024
Sista ansökan:
13 maj 2024
Förvaltnings- och utvecklingsledare

Svenska kraftnät är en av de viktigaste aktörerna för en hållbar energiomställning. Till avdelningen Beslutsstöd inom division System söker vi nu en Förvaltnings- och utvecklingsledare som varje dag kommer att bidra till Sveriges elförsörjning. Vi behöver dig för att lyckas med vårt samhällsviktiga uppdrag att elektrifiera Sverige.  På division System arbetar vi på en övergripande nivå med att designa elmarknaden, utveckla och driva elsystemet. Vi är med och finner svaren på klimatomställningen och skapar välstånd för hela samhället. Vi är en nyckelspelare för att det svenska samhället ska kunna utvecklas och skapar förutsättning för att det ska fungera. Vi löser såväl dagens som morgondagens utmaningar. Vi ser till att Sverige har en lysande framtid. Om tjänsten Som Förvaltnings- och utvecklingsledare tillhör du enheten Elmarknadsstöd på avdelningen Beslutsstöd. Enheten består idag av tio engagerade och kompetenta medarbetare med varierande bakgrund, ålder och kön vars primära uppgift är att strategiskt utveckla och förvalta IT-stöd. Samarbete, ömsesidig stöttning och jämställdhet är centrala principer som genomsyrar enhetens dagliga arbete. På uppdrag av verksamhetens beställare ansvarar avdelningen för att förvalta och utveckla IT-stöd samt information. Ett arbete som bedrivs i tätt samarbete med IT-divisionen. Vi driver även produktutveckling och automatisering av vår kärnverksamhet. Ett arbete som är av stor strategisk betydelse för vår utvecklingsresa och en viktig del för att förverkliga våra mål. I rollen ansvarar du för en av våra verksamhetsdomäner och du agerar i samverkan med din motsvarighet på IT-divisionen. Du leder, planerar och initierar aktiviteter i din specifika verksamhetsdomän som följer beslutad förvaltningsplan. Du ansvarar för IT-systemens budget och resursallokering samt uppföljning och rapportering. Vidare leder du utvecklings- och förbättringsinitiativ inom såväl linje- som projektverksamhet där du ansvarar för dess resurser samt att följa upp och rapportera. Som Förvaltnings- och utvecklingsledare blir du länken mellan systemdivisionen och IT och innebär en möjlighet för dig att vara med och utveckla organisationen bakom Sveriges elförsörjning. Du får även möjligheten att utvecklas inom förvaltning och utbyta erfarenheter med kollegor som verkat länge inom branschen. Om dig Eftersom tjänsten bland annat handlar om att förstå verksamhetens behov och omforma dessa till projekt samt utvecklingsinitiativ söker vi dig som kännetecknas av att såväl kunna planera och organisera ditt arbete på ett effektivt sätt, samt även inneha förmågan att kunna samarbeta och skapa relationer. Som person är du idérik och vi ser att du bidrar till nytänkande och kommer med förslag kring hur arbetet kan utföras i syfte att nå våra mål. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Du har en akademisk examen från högskola eller universitet inom teknik eller ekonomi, alternativt har motsvarande kompetens förvärvats på annat sätt som Svenska kraftnät bedömer likvärdig. Vidare har du: • Flera års erfarenhet av arbete i eller nära IT-systemförvaltning. • Flera års arbetslivserfarenhet i en IT-ledande roll som projektledare, teamledare, förvaltningsledare eller likvärdigt. • Du uttrycker dig väl på svenska och engelska i tal och skrift. Vi ser det som meriterande om du har certifiering och erfarenhet inom en eller flera av följande: pm3, ITIL, SCRUM, SAFe eller motsvarande. Har du även erfarenhet av att utveckla leverantörsrelationer i en beställarroll, erfarenhet från elbranschen samt arbetat i en förvaltningsledarroll ses det som meriterande. Vidare är det en fördel om du har erfarenhet av budget- eller avtalshantering. Bra att veta • Tjänsten är placerad i Sundbyberg.  • Möjlighet till distansarbete upp till 50 % #LI-hybrid • Resor kan förekomma i denna tjänst.  • Sista ansökningsdag 13 maj 2024, vi tar inte emot personligt brev i samband med din ansökan. • Tjänsten är en tillsvidareanställning.  Kontakta gärna Svenska kraftnäts samarbetspartner för denna roll, Johanna Bergstrand på Boxhill Recruitment, tel.nr 073-0250447 alt. [email protected]. Fackliga representanter är Emma Thornberg, SACO, tel. 010-475 84 77 och Mikael Hedenheim, ST, tel. 010-475 84 68. Du når oss också via e-post: [email protected]. Övrig information Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan ett beslut om anställning fattas kommer en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) att genomföras i de fall befattningen innebär hantering av säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter eller deltagande i säkerhetskänslig verksamhet. Om anställningen avser befattning i säkerhetsklass kommer säkerhetsprövningen även att innefatta en registerkontroll och, i vissa fall, en särskild personutredning. För anställning på Svenska kraftnät krävs svenskt medborgarskap. Med anställningen följer en skyldighet att krigsplaceras. För mer information om säkerhetsprövning Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar. Lär känna Svenska kraftnät och hur det är att arbeta hos oss: Lär känna oss på Svenska kraftnät

12 april 2024
Sista ansökan:
13 maj 2024
Domänarkitekt IAM

Svenska kraftnät är en av de viktigaste aktörerna för en hållbar energiomställning. Som Domänarkitekt IAM (identitets- och åtkomsthantering) erbjuds du ett av Sveriges viktigaste IT- jobb, i vilket du varje dag kommer att bidra till Sveriges elförsörjning. Vi är i dag cirka 500 personer inom IT och  kommer att växa ytterligare de kommande åren. Detta för att kunna skapa förutsättningar för Sverige att kunna fördubbla sin elproduktion och nå klimatmålen genom att helt ställa om till fossilfri energi. För att lyckas kommer vi att använda oss av den senaste tekniken för att öka kapaciteten i vår infrastruktur och samtidigt öka utvecklingstakten kring system, digitalisering och processer.  Vill du jobba och utvecklas i en växande organisation och tillsammans med underbara medarbetare skapa en framåtlutad och robust IT-organisation, sök dig till oss!  Om tjänsten   Just nu är vi inne i en mycket utvecklande fas och behöver förstärka vår arkitekturfunktion med en Domänarkitekt inom IAM (identitets- och åtkomsthantering). Som Domänarkitekt IAM leder du arbetet med utvecklingen av Svenska kraftnäts IAM-område. Arbetet sker i nära samarbete med kollegor i arkitekturfunktionen och teknikområdesansvariga. Du tillhör enheten Arkitektur- och datastyrning som består av ca 20 medarbetare och konsulter. Enhetens ansvarsområde är bl.a. att tillhandahålla en övergripande målbild för Svenska kraftnäts IT-arkitektur. Här erbjuds stora möjligheter att kunna påverka myndighetens framtida IT-landskap, där IAM är en av de mest fundamentala delarna för ökad IT-säkerhet. Visionen för IAM på Svenska kraftnät är att "Rätt användare har tillgång till rätt information i rätt miljö på rätt enhet på rätt plats vid rätt tillfälle i enlighet med interna och externa regelverk samt användarnas förväntningar. Konkret innebär rollen följande arbetsuppgifter:  • Leda och driva framtagandet av målarkitekturer för Svenska kraftnäts IAM-område  • Säkerställa att IT-lösningar designas i enlighet med våra målarkitekturer och standarder  • Driva standardisering av våra IAM-förmågor, framtagning av målbilder, färdplaner och utvecklingsplaner  • Bidra i lösningsdiskussioner med ett IAM-perspektiv  • Delta i olika samarbetsgrupper för; coachning och granskning av lösningar, arkitekturstyrning och utveckling av arkitekturramverk  • Beskriva och kommunicera arkitekturen till aktuella målgrupper  • Coachning av kollegor och konsulter inom IAM  Om dig   Personliga egenskaper    Du ser helheter och tar hänsyn verksamhetens bästa i agerande och beslut. Som person tar du initiativ, sätter igång aktiviteter och uppnår resultat mot uppsatta mål. I rollen behöver du trivas med många kontaktytor och har lätt att samarbeta och kommunicera. Du är bra på att arbeta med komplexa frågor, analyser och problemlösning. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.  Skallkrav    Vi söker dig med högskole-/universitetsutbildning inom ett relevant tekniskt område alternativt gedigen bakgrund inom IT-arkitektur och IAM-området förvärvad genom arbetslivserfarenhet. Vidare har du:  • Flerårig aktuell arbetslivserfarenhet av att jobba med IT-arkitektur, i enlighet med etablerade arkitekturmetoder, verktyg och processer   • Flerårig arbetslivserfarenhet av att arbeta tekniskt med IAM  • Erfarenhet av att jobba strategiskt med att bygga, sätta målarkitektur och ansvara för IAM  • Mycket god förmåga att uttrycka sig i tal och skrift på svenska och engelska  Meriterande  • Erfarenhet av arbete med IT-säkerhet inom en samhällskritisk verksamhet alternativt verksamhet med mycket höga säkerhetskrav  • Certifierad IT-arkitekt  • Erfarenhet av att arbeta i en stor IT-organisation med komplex verksamhet  • Erfarenhet av modelleringsverktyg t.ex. Sparx  Bra att veta   • Tjänsten är placerad i Sundbyberg  • Viss möjlighet till distansarbete  • Resor kan förekomma i denna tjänst  • Sista ansökningsdag är den 10 maj 2024  • Tjänsten är en tillsvidaretjänst  För mer information om rollen, kontakta gärna Huvudarkitekt IT Philip Toth, 010 350 94 41, alternativt ansvarig rekryterare Victoria Waltenberg, 010 350 90 45. Fackliga representanter är Emma Thornberg, SACO, 010 475 84 77 och Mikael Hedenheim, ST, 010 475 84 68. Du når oss också via e-post: [email protected].  I denna rekrytering samarbetar vi med IDG Recruitment. Kontakta gärna rekryteringskonsult [email protected] för frågor.    Övrig information Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan ett beslut om anställning fattas kommer en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) att genomföras i de fall befattningen innebär hantering av säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter eller deltagande i säkerhetskänslig verksamhet. Om anställningen avser befattning i säkerhetsklass kommer säkerhetsprövningen även att innefatta en registerkontroll och, i vissa fall, en särskild personutredning. För anställning på Svenska kraftnät krävs svenskt medborgarskap. Med anställningen följer en skyldighet att krigsplaceras. För mer information om säkerhetsprövning Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar. Lär känna Svenska kraftnät och hur det är att arbeta hos oss: Lär känna oss på Svenska kraftnät

12 april 2024
Sista ansökan:
10 maj 2024
Enhetschef Reinvestering och Beställare

Svenska kraftnät är en av de viktigaste aktörerna för en hållbar energiomställning. Som Enhetschef erbjuds du ett av Sveriges viktigaste jobb, i vilket du varje dag kommer att bidra till Sveriges elförsörjning. Vi behöver dig för att lyckas med vårt samhällsviktiga uppdrag att elektrifiera Sverige. Hos oss på division Nät får du vara med att bygga ut och underhålla transmissionsnätet. För att möta samhällets behov behöver vi bygga 30 mil ledningar och driftsätta 20 stationer per år. Ansök idag och få chansen att vara med och lysa upp Sverige! Om tjänsten I rollen som chef för enheten Reinvestering och Beställare ansvarar du för att enheten uppnår uppsatta mål och resultat genom att leda och utveckla såväl personal som verksamhet. Du ingår i den nya sektionsledningen och bidrar till utveckling av organisationen som växer i snabb takt för att möta omvärldens behov. Tjänsten innefattar personal- och budgetansvar samt en stor del nätverkande och samarbete med andra enheter och funktioner på Svenska kraftnät. Strategiarbete samt att bibehålla och vidareutveckla enhetens verksamhet och kompetensområde ingår också i rollen. Enheten Reinvestering och Beställare ansvarar för Svenska kraftnäts reinvesteringsplanering och beställning av reinvesteringsprojekt i samverkan med division System. På enheten arbetar idag sju medarbetare i roller som Beställare av förvaltningsåtgärder och Reinvesteringsplanerare. Beställare arbetar med snabba anläggningsåtgärder där enheten representerar olika delar av Svenska kraftnät som beställare av anläggningsprojekt. Reinvesteringsplanerare arbetar med reinvesteringsplanering inom olika teknikområden, AC-station, Luftledning, HVDC m.m.. Du ingår i Sektion Tillgångsförvaltnings ledningsgrupp och rapporterar till sektionschef. Sektionen Tillgångsförvaltning som består av fyra enheter ansvarar för framtagande av förvaltningsplaner, långsiktig strategi och livscykelhantering av Svenska kraftnäts tillgångar. Sektionen är division Näts beställare för anläggningsåtgärder och ansvarar för reinvesteringsplanering. Sektionen ansvarar även för uppföljning och rapportering av tillgångsförvaltningen både internt och externt och stöttar underhållsorganisationen med exempelvis ekonomiuppföljning och avtalsförvaltning.   Om dig För att trivas i rollen ser vi att du är samarbetsorienterad och har lätt för att anpassa dig och hitta lösningar genom ett prestigelöst fokus på det gemensamma målet. Du är bra på att sätta upp mål för dig själv och arbetar ambitiöst för att nå dessa mål, där du gör det som krävs för att nå ett gott resultat. För att bli framgångsrik i den här rollen tar du aktivt initiativ i sociala sammanhang, kliver fram och har lätt för att skapa nya relationer. Som person är du trygg och har en god förmåga att lyssna och bilda dig en helhetsuppfattning och därefter fatta beslut som du kan stå för. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.   Du har en akademisk examen inom relevant utbildning eller motsvarande erfarenhet förvärvad på annat sätt som Svenska kraftnät bedömer likvärdig. Vidare har du: • flerårig chefserfarenhet med personalansvar • flerårig erfarenhet av arbete inom elnätsbranschen • B-körkort Du behärskar svenska och engelska obehindrat i tal och skrift. Vi ser det som meriterande att du har erfarenhet av arbete inom eller kopplat till en förvaltningsorganisation och att du har erfarenhet av att arbeta med budget och budgetuppföljning. Vi ser det också som meriterande att du har erfarenhet av arbete inom projekt eller underhåll kopplat till lokal, region eller stamnät.   Bra att veta • Tjänsten är placerad i Sundbyberg • Möjlighet till distansarbete upp till 50 % #LI-hybrid • Resor förekommer i denna tjänst  • Sista ansökningsdag 7 maj 2024, vi tar inte emot personligt brev i samband med din ansökan. • Tjänsten är en tillsvidareanställning • I denna rekryteringsprocess tillämpas tester    I den här rekryteringen samarbetar vi med Avancos. Vill du veta mer, kontakta gärna rekryteringskonsult Sophie Berg, tel. nr. 0704 04 56 44 eller via e-post [email protected]. Rekryterande chef är Martin Görnebrand, tel. 010 475 86 35 och ansvarig rekryterare Ethel Marx, tel. nr. 010-489 2055. Fackliga representanter är Emma Thornberg, SACO, tel. 010-475 84 77 och Mikael Hedenheim, ST, tel. 010-475 84 68. Du når oss också via e-post: [email protected].   Övrig information Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan ett beslut om anställning fattas kommer en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) att genomföras i de fall befattningen innebär hantering av säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter eller deltagande i säkerhetskänslig verksamhet. Om anställningen avser befattning i säkerhetsklass kommer säkerhetsprövningen även att innefatta en registerkontroll och, i vissa fall, en särskild personutredning. För anställning på Svenska kraftnät krävs svenskt medborgarskap. Med anställningen följer en skyldighet att krigsplaceras. För mer information om säkerhetsprövning Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar. Lär känna Svenska kraftnät och hur det är att arbeta hos oss: Lär känna oss på Svenska kraftnät

12 april 2024
Sista ansökan:
7 maj 2024
Strategisk förändringsledare civil beredskap på division System

Svenska kraftnät är en viktig aktör för en hållbar energiomställning i Sverige. Till enhet Strategi och omvärld inom division System söker vi nu efter en Strategisk förändringsledare inom civil beredskap. Vi behöver dig för att lyckas med vårt samhällsviktiga uppdrag att elektrifiera Sverige.  På division System arbetar vi på en övergripande nivå med att designa elmarknaden, utveckla och driva elsystemet. Vi är med och finner svaren på klimatomställningen och skapar välstånd för hela samhället. Vi är en nyckelspelare för att det svenska samhället ska kunna utvecklas och skapar förutsättning för att det ska fungera. Vi löser såväl dagens som morgondagens utmaningar. Vi ser till att Sverige har en lysande framtid. Om tjänsten I rollen som Strategisk förändringledare civil beredskap ansvarar du för att hålla ihop och driva division Systems arbete inom civil beredskap. Civil beredskap är ett samlingsnamn för krisberedskap och civilt försvar. På Svenska kraftnät består beredskapsarbetet av totalförsvarsplanering, kontinuitetshantering, krisledning, riskhantering, dammsäkerhet och arbete inom ramen för elberedskapslagen vilket innefattar dimensionering av såväl Sveriges kraftsystem som vår egen organisation i syfte att upprätthålla samhällets elförsörjning. Som Strategisk förändringledare får du en central roll i att leda omställningen till ett elsystem som är utformat för att hantera extraordinära påfrestningar under fredstida kriser, höjd beredskap och krig. Det innebär att du kommer vara drivande i divisionsarbetet och rapporterar direkt till divisionschef och divisionens ledningsgrupp. Det ingår också att samverka med övriga divisioner och externa aktörer i frågor runt civil beredskapsplanering. Som Strategisk förändringsledare civil beredskap kommer du ansvara för att samordna divisionens beredskapsarbete genom en beredskapsstab samt representera divisionen i Svenska kraftnäts olika beredskapsforum. Arbetet omfattar både utformning av strategiska målbilder samt att säkerställa genomförande av nödvändiga förändringar som målbilderna medför. Du kommer tillhöra enheten Strategi och omvärld som består av 18 personer och ansvarar för att driva divisionens övergripande strategi- och riskarbete, verkets omvärldsanalys, samordning av det internationella arbetet och det internationella FoI-arbetet. Från enheten leds även arbetet med att utveckla divisionens arbete med civil beredskap, genom Civilberedskapsstaben (CBS). Om dig Tjänsten innebär många kontaktytor där du samordnar och driver arbeten framåt, varpå din skicklighet att kommunicera och skapa engagemang blir central. Du är övertygande och har förmågan att få andra att lyssna. För att trivas i rollen ser vi att du är samarbetsorienterad och hittar lösningar genom ett prestigelöst fokus på det gemensamma målet. Du är strukturerad och arbetar enligt en tydlig process där du organiserar och planerar ditt arbete väl. Du slutför det som påbörjats och håller överenskomna deadlines. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper. Du har en universitetsexamen på magister/mastersnivå med teknisk inriktning, alternativt annan utbildning i kombination med erfarenhet som Svenska kraftnät bedömer som relevant för tjänsten. Vidare har du: • kännedom om kraftsystemet och elsektorn • minst 10 års arbetslivserfarenhet inom områden som Svenska kraftnät bedömer som relevanta exempelvis energisektorn, krisberedskap, civilt försvar, militärt försvar eller säkerhetsskydd • flerårig erfarenhet av att leda förändring Du behärskar svenska och engelska obehindrat i tal och skrift. Vi ser det som meriterande om du har kunskap om energiomställningen och elsystemet i Norden och Europa samt kunskap om det säkerhetspolitiska läget i Europa. Det är fördelaktigt att du har erfarenhet av samverkan mellan offentliga aktörer, förmågeplanering och –utveckling samt att du har vana att arbeta med känslig information. Vidare är det meriterande om du har erfarenhet av att hålla i utbildningar, presentationer samt ta fram utbildningsmaterial. Slutligen är det meriterande om du har en utbildning inom energisystem-området. Bra att veta • Tjänsten är placerad i Sundbyberg • Möjlighet till distansarbete upp till 50 % #LI-hybrid • Resor förekommer i denna tjänst • Sista ansökningsdag 10 maj 2024, vi tar inte emot personligt brev i samband med din ansökan. • Tjänsten är en tillsvidareanställning I den här rekryteringen samarbetar vi med Avancos. Vill du veta mer, kontakta gärna rekryteringskonsult Sophie Berg, tel. nr. 0704 04 56 44 eller via e-post [email protected]. Rekryterande chef är Johanna Whitlock, tel. 010- 010 475 98 10 och ansvarig rekryterare Linda Mattsson. Fackliga representanter är Emma Thornberg, SACO, tel. 010-475 84 77 och Mikael Hedenheim, ST, tel. 010-475 84 68. Du når oss också via e-post: [email protected].       Övrig information Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan ett beslut om anställning fattas kommer en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) att genomföras i de fall befattningen innebär hantering av säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter eller deltagande i säkerhetskänslig verksamhet. Om anställningen avser befattning i säkerhetsklass kommer säkerhetsprövningen även att innefatta en registerkontroll och, i vissa fall, en särskild personutredning. För anställning på Svenska kraftnät krävs svenskt medborgarskap. Med anställningen följer en skyldighet att krigsplaceras. För mer information om säkerhetsprövning Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar. Lär känna Svenska kraftnät och hur det är att arbeta hos oss: Lär känna oss på Svenska kraftnät

12 april 2024
Sista ansökan:
10 maj 2024
Examensarbete - En öppen nät-modell för kraftsystemet i Norden

Vill du bidra till energiomställningen och arbeta i en utvecklande miljö där du blir en viktig länk i en samhällsviktig verksamhet? När samhället elektrifieras i snabb takt ställs energibranschen inför flera stora utmaningar. Sverige behöver snabbt fördubbla elproduktionen, bygga ut kraftnätet och samtidigt ställa om till förnybar el. Vill du vara med att göra detta möjligt? Då är du kanske en av våra framtida exjobbare!   Svenska kraftnät är ett statligt affärsverk som är systemansvarig myndighet för kraftsystemet i Sverige och som förvaltar och utvecklar Sveriges transmissionsnät för el. Data Analytics-enheten (SBA) är bland annat ansvarig för: • Business Intelligence och automatiska rapporter • Data Science och Artifiell Intelligens (AI) • Analys, prognoser, scenarier Bakgrund Svenska kraftnät kan som många andra TSO:er inte dela nätmodellen av kraftsystemet på grund av säkerhetsskäl. Å andra sidan finns det oftast ett stort behov av en nätmodell från forskare på universitet och forskningscentra som vill simulera och testa deras förslagna metoder/processer på ett riktigt system. Idag finnas det en modell av Nordiska kraftsystemet som heter Nordic 32 test system. Men det behövs en mer omfattande modell som kan ge mer detaljerade och exakta bahandlingar av det nordiska kraftsystemet. Uppdraget Syftet med exjobbet är att definiera/skapa och testa en ny nätmodell för det nordiska kraftsystemet. För att möjliggöra detta syfte: • Utgå från PyPSA open source-modellen för att simulera beteendet hos de nordiska kraftsystemen, baserat på data från ENTSO-E. • Skanna den nordiska kartan och sedan göra antaganden om standardvärdet för ledningsdata. • Syftet skulle vara att justera denna modell för vissa scenarier dvs att nätberäkningar med ”verifierad Norden-Pypsa” ger resultat som ligger ”nära” en körning med PSS/E. Villkor för ersättning Följande ska ha inkommit för att utbetalning av arvode ska ske: • Exjobbsrapporten ska vara klar och tillgänglig i sin slutversion. • Utlåtande i mail från Svenska kraftnäts handledare att examensarbetaren är klar från Svenska kraftnäts sida. I detta ingår att du/ni ska ha presenterat ditt/ert arbete på Svenska kraftnät. • Utlåtande i mail från högskolans handledare att examensarbetaren är klar från deras sida. I detta ingår att du/ni ska ha presenterat ditt/ert arbete på högskolan, och om det ingår opponerat på annans arbete. • Utdrag ur betygsregistret (PDF i mail) där det framgår att godkänt examensarbete är inrapporterat. Omfattning på uppdraget är 30 högskolepoäng. Din profil/bakgrund Det är att föredra om studenten som vill delta i detta projekt har genomfört så många som möjligt av följande eller motsvarande kurser: • Förnybara energikällor, särskilt sol- och vindkraft • Systemplanering • Energisystemanalys • Analys av distributionsnät • Elmarknadsanalys   Dessutom kan studenten ha en gedigen kunskap om optimeringsteori eftersom det mesta av formuleringen av detta projekt behöver lösa en optimering. Datorprogrammeringskunskaper (särskilt MATLAB, GAMS/Python och PSS/E) är också mycket värdefulla i detta projekt. Du bör behärska svenska och engelska i så väl tal som skrift. Eftersom vi arbetar med viktig infrastruktur i samhället så är våra tjänster säkerhetsklassade och svenskt medborgarskap är därför ett krav. Kontakt För svar på allmänna och praktiska frågor hänvisar vi i första hand till ansvarig rekryterare Carl Isaksson, tel. 010-489 2028 alternativt [email protected]. För svar på specifika frågor kring uppdraget hänvisar vi till Ebrahim Shayesteh och telefonnummer 010-475 9801. Vi tar inte emot personliga brev i våra processer.  Vi vill ha din ansökan senast den 2024-05-03. Start för examensarbetet sker enligt överenskommelse, men efter 2024-08-15.       Övrig information Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan ett beslut om anställning fattas kommer en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) att genomföras i de fall befattningen innebär hantering av säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter eller deltagande i säkerhetskänslig verksamhet. Om anställningen avser befattning i säkerhetsklass kommer säkerhetsprövningen även att innefatta en registerkontroll och, i vissa fall, en särskild personutredning. För anställning på Svenska kraftnät krävs svenskt medborgarskap. Med anställningen följer en skyldighet att krigsplaceras. För mer information om säkerhetsprövning Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar. Lär känna Svenska kraftnät och hur det är att arbeta hos oss: Lär känna oss på Svenska kraftnät

10 april 2024
Sista ansökan:
2 maj 2024
Examensarbete Kraftsystem - Planering med hänsyn till olika hotscenarier

Affärsverket Svenska kraftnät (Svk) har till uppgift att på ett affärsmässigt sätt förvalta, driva och utveckla ett kostnadseffektivt, driftsäkert och miljöanpassat kraftöverföringssystem, sälja överföringskapacitet samt i övrigt bedriva verksamheter som är anknutna till kraftöverföringssystemet. Nätutvecklingsenheten (SKN) ansvarar för att utreda alla nya inmatnings- eller uttagsansökningar som Svk fått från anslutande partners. SKN ansvarar också för att föreslå hur stamnätet behöver utvecklas för att säkerställa en lämplig elleverans. Bakgrund Kraftsystemet är ett av de viktigaste systemen bland samhällskritisk infrastruktur. Det skulle få mycket stora konsekvenser om kraftsystemet kollapsar helt eller delvis. Därför måste kraftsystemsoperatörer vara beredda att vidta åtgärder som undviker alla möjliga risker. Dessa risker kan bero på elsystemets tekniska situation och förhållanden och måste hanteras av elnätsoperatörer. Vissa risker kan vara resultatet av externa hotscenarier så som krig, naturkatastrofer eller andra händelser. Det finns därför ett behov av att studera, kategorisera och analysera alla hotscenarier för att undvika negativa konsekvenser av dessa situationer. Uppdraget Målet med detta examensarbete är att studera olika hotscenarier som kan äventyra kraftsystemets hälsa och utveckla en process/metod för att minska konsekvenserna av dessa hotscenarier.   Följande ska ha inkommit för att utbetalning av arvode ska ske: • Exjobbsrapporten ska vara klar och tillgänglig i sin slutversion. • Utlåtande i mail från Svenska kraftnäts handledare att examensarbetaren är klar från Svenska kraftnäts sida. I detta ingår att du/ni ska ha presenterat ditt/ert arbete på Svenska kraftnät. • Utlåtande i mail från högskolans handledare att examensarbetaren är klar från deras sida. I detta ingår att du/ni ska ha presenterat ditt/ert arbete på högskolan, och om det ingår opponerat på annans arbete. • Utdrag ur betygsregistret (PDF i mail) där det framgår att godkänt examensarbete är inrapporterat. Omfattning på uppdraget är 30 högskolepoäng. Din profil/bakgrund Det är att föredra om studenten som vill delta i detta projekt har genomfört så många som möjligt av följande eller motsvarande kurser: • Förnybara energikällor, särskilt sol- och vindkraft • Systemplanering • Energisystemanalys • Analys av distributionsnät • Elmarknadsanalys   Dessutom kan studenten ha en gedigen kunskap om optimeringsteori eftersom det mesta av formuleringen av detta projekt behöver lösa en optimering. Datorprogrammeringskunskaper (särskilt MATLAB, GAMS/Python och PSS/E) är också mycket värdefulla i detta projekt. Du bör behärska svenska och engelska i så väl tal som skrift.  Eftersom vi arbetar med viktig infrastruktur i samhället så är våra tjänster säkerhetsklassade och svenskt medborgarskap är därför ett krav. Kontakt För svar på allmänna och praktiska frågor hänvisar vi i första hand till ansvarig rekryterare Carl Isaksson, tel. 010-489 2028 alternativt [email protected]. För svar på specifika frågor kring uppdraget hänvisar vi till Ebrahim Shayesteh och telefonnummer 010-475 9801 Vi tar inte emot personliga brev i våra processer.  Vi vill ha din ansökan senast den 2024-05-03. Start för examensarbetet sker enligt överenskommelse, men efter 2024-08-15.       Övrig information Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan ett beslut om anställning fattas kommer en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) att genomföras i de fall befattningen innebär hantering av säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter eller deltagande i säkerhetskänslig verksamhet. Om anställningen avser befattning i säkerhetsklass kommer säkerhetsprövningen även att innefatta en registerkontroll och, i vissa fall, en särskild personutredning. För anställning på Svenska kraftnät krävs svenskt medborgarskap. Med anställningen följer en skyldighet att krigsplaceras. För mer information om säkerhetsprövning Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar. Lär känna Svenska kraftnät och hur det är att arbeta hos oss: Lär känna oss på Svenska kraftnät

10 april 2024
Sista ansökan:
3 maj 2024
Examensarbete - Nätplanering med Artificiell Intelligens (AI)

Affärsverket Svenska kraftnät (Svk) har till uppgift att på ett affärsmässigt sätt förvalta, driva och utveckla ett kostnadseffektivt, driftsäkert och miljöanpassat kraftöverföringssystem, sälja överföringskapacitet samt i övrigt bedriva verksamheter som är anknutna till kraftöverföringssystemet. Nätutvecklingsenheten (SKN) ansvarar för att utreda alla nya inmatnings- eller uttagsansökningar som Svk fått från anslutande partners. SKN ansvarar också för att föreslå hur stamnätet behöver utvecklas för att säkerställa en lämplig elleverans. Bakgrund Användningen av AI har blivit populär i många olika studier med syftet att genomföra många processer som görs av operatörer idag genom datorteknik. Kraftsystem är ett av de viktigaste systemen i människors liv nuförtiden. Det skulle vara bra om AI kan användas i kraftsystem för att ersätta vissa rutiner/processer med databaserade algoritmer. Det finns därför ett behov av att studera, kategorisera och analysera olika användningar av AI i kraftsystemsanalyser. Uppdraget Målet med detta examensarbete är att studera några tillämpningar av AI i kraftsystemanalys, planering och utveckling.   Följande ska ha inkommit för att utbetalning av arvode ska ske: • Exjobbsrapporten ska vara klar och tillgänglig i sin slutversion. • Utlåtande i mail från Svenska kraftnäts handledare att examensarbetaren är klar från Svenska kraftnäts sida. I detta ingår att du/ni ska ha presenterat ditt/ert arbete på Svenska kraftnät. • Utlåtande i mail från högskolans handledare att examensarbetaren är klar från deras sida. I detta ingår att du/ni ska ha presenterat ditt/ert arbete på högskolan, och om det ingår opponerat på annans arbete. • Utdrag ur betygsregistret (PDF i mail) där det framgår att godkänt examensarbete är inrapporterat. Omfattning på uppdraget är 30 högskolepoäng. Din profil/bakgrund Det är att föredra om studenten som vill delta i detta projekt har genomfört så många som möjligt av följande eller motsvarande kurser: • Förnybara energikällor, särskilt sol- och vindkraft • Systemplanering • Energisystemanalys • Analys av distributionsnät • Elmarknadsanalys   Dessutom kan studenten ha en gedigen kunskap om optimeringsteori eftersom det mesta av formuleringen av detta projekt behöver lösa en optimering. Datorprogrammeringskunskaper (särskilt MATLAB, GAMS/Python och PSS/E) är också mycket värdefulla i detta projekt. Du bör behärska svenska och engelska i så väl tal som skrift. Eftersom vi arbetar med viktig infrastruktur i samhället så är våra tjänster säkerhetsklassade och svenskt medborgarskap är därför ett krav. Kontakt För svar på allmänna och praktiska frågor hänvisar vi i första hand till ansvarig rekryterare Carl Isaksson, tel. 010-489 2028 alternativt [email protected]. För svar på specifika frågor kring uppdraget hänvisar vi till Ebrahim Shayesteh och telefonnummer 010-475 9801 Vi tar inte emot personliga brev i våra processer.  Vi vill ha din ansökan senast den 2024-05-03. Start för examensarbetet sker enligt överenskommelse, men efter 2024-08-15.       Övrig information Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan ett beslut om anställning fattas kommer en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) att genomföras i de fall befattningen innebär hantering av säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter eller deltagande i säkerhetskänslig verksamhet. Om anställningen avser befattning i säkerhetsklass kommer säkerhetsprövningen även att innefatta en registerkontroll och, i vissa fall, en särskild personutredning. För anställning på Svenska kraftnät krävs svenskt medborgarskap. Med anställningen följer en skyldighet att krigsplaceras. För mer information om säkerhetsprövning Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar. Lär känna Svenska kraftnät och hur det är att arbeta hos oss: Lär känna oss på Svenska kraftnät

10 april 2024
Sista ansökan:
3 maj 2024
IT-säkerhetssamordnare / teamledare

Svenska kraftnät är en av de viktigaste aktörerna för en hållbar energiomställning. Hos oss erbjuds ett av Sveriges viktigaste IT jobb, i vilket du varje dag kommer att bidra till Sveriges elförsörjning. Vi behöver dig för att lyckas med vårt samhällsviktiga uppdrag att elektrifiera Sverige. Vi är i dag ca 500 personer på IT och vi kommer att växa ytterligare de kommande åren. Detta för att kunna skapa förutsättningar för Sverige att kunna fördubbla sin elproduktion och nå klimatmålen genom att helt ställa om till fossilfri energi. För att lyckas kommer vi att använda oss av den senaste tekniken för att öka kapaciteten i vår infrastruktur och samtidigt öka utvecklingstakten kring system, digitalisering och processer. Enheten IT-säkerhetsstöd har till uppdrag att stödja program, projekt och förvaltningsorganisation avseende processer och metodik knutet till IT-säkerhet samt tillhandahålla teknisk expertis inom samma område. Enheten är uppdelad i fyra IT-säkerhetsteam som stöttar inom alla områden av Svenska kraftnäts komplexa IT-miljö så som exempelvis inom systemutveckling, klientnära system, IT-infrastruktur, OT-säkerhet och anläggningsnära infrastruktur på våra kraftstationer. Hos oss genomförs IT-säkerhetsarbetet proaktivt genom exempelvis stöd till projekt och förvaltning men ibland även reaktivt om det skett någon incident eller annan oönskad händelse. Om tjänsten Tjänsten är en kombinerad roll där du både är teamledare samt själv arbetar operativt som IT-säkerhetssamordnare. I ditt uppdrag som teamledare har du en viktig roll i att koordinera, planera och följa upp teamets arbete. Arbetet innebär många kontaktytor inom organisationen och det finns stor möjlighet att utveckla de arbetssätt och metoder som används inom teamet. Primära arbetsuppgifter innebär att leda möten med teamet, fördela projekt, rapportera status, blicka framåt och se vilka långsiktiga resursbehov verksamheten har samt coacha teammedlemmar för att säkerställa ett effektivt nyttjande av teamets resurser med hög kvalité på leveransen. Ungefär 60% av arbetstiden arbetar du som IT-säkerhetssamordnare vilket innebär att du stöttar projekt och förvaltningsorganisation med kunskap inom IT-säkerhet. Rollen innebär stor variation av arbetsuppgifter vilket ibland kräver god förmåga att finna nya lösningar på utmaningar. Som IT-säkerhetssamordnare är det viktigt att vara väl uppdaterad både rörande aktuell hotbild och relevanta regelverk, standard samt bästa praxis inom området. Exempel på arbetsuppgifter som IT-säkerhetssamordnare: • Koordinera IT-säkerhetsarbetet i projekt och förvaltning, exempelvis genom samordning och adressering av IT-säkerhetsrelaterade frågor med övriga berörda delar av myndigheten. • Agera sakkunnig inom IT-säkerhetsarkitektur och kravställning avseende IT- och informationssäkerhet. • Ge stöd i hantering av IT-säkerhetsincidenter och relaterade problem. • Samordna periodiska analyser av IT- och informationssäkerheten i systemen, till exempel risk- och sårbarhetsanalys samt delta vid säkerhetsgranskningar och gap-analyser. Vi erbjuder dig: Hos Svenska kraftnät kommer du ges goda möjligheter att hålla dig uppdaterad inom IT-säkerhetsområdet. Både genom kunskapsutbyte mellan seniora och kompetenta kollegor och externa partners men också genom goda möjligheter till kontinuerlig vidareutbildning. Dessutom erbjuder vi förmånliga semestervillkor, flexibla arbetstider och en mötespolicy som ger goda möjligheter att balansera arbete och privatliv. Om dig Vi söker en driven person som har stort intresse för IT-säkerhet. Du är en lagspelare som skapar tillit, förtroende och goda relationer. Du kan hantera många kontaktytor, förstår vikten av gott samarbete och att framdrift skapas tillsammans med övrig verksamhet i samverkan. Vidare innehar du förmågan att skapa effektiva team och coacha medarbetare i rätt riktning. Det är av stor vikt att du trivs i en föränderlig organisation, som växer och där ditt bidrag blir en viktig pusselbit till IT-säkerheten på Svenska kraftnät. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper. Vidare ser vi att du har akademisk utbildning inom IT eller motsvarande kompetens förvärvad på annat sätt. Du har även: • aktuell och relevant arbetslivserfarenhet inom IT med inriktning mot IT-säkerhet • erfarenhet av att leda en grupp exempelvis som teamledare, projektledare eller motsvarande • god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska. Vi ser det som meriterande om du har: • erfarenhet av att driva IT-säkerhetsfrågor såsom kravställning, uppföljning och utvärdering • relevanta certifieringar inom området IT-säkerhet. Bra att veta • Tjänsten är placerad i Sundbyberg. • Möjlighet till distansarbete upp till 50 %. • Sista ansökningsdag är 2024-05-06. Vi tar inte emot personligt brev i samband med din ansökan. • Tjänsten är en tillsvidareanställning. Kontakta gärna rekryterande chef, Tobias Andersson, tel. nr. 010 350 90 93, [email protected], alternativt ansvarig rekryterare Maria Sahlén, tel. nr. 010-489 20 27, [email protected]. Fackliga representanter är Emma Thornberg, SACO, tel. 010-475 84 77 och Mikael Hedenheim, ST, tel. 010-475 84 68. Du når oss också via e-post: [email protected]. #LI-hybrid Övrig information Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Innan ett beslut om anställning fattas kommer en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) att genomföras i de fall befattningen innebär hantering av säkerhetsskyddsklassificerade uppgifter eller deltagande i säkerhetskänslig verksamhet. Om anställningen avser befattning i säkerhetsklass kommer säkerhetsprövningen även att innefatta en registerkontroll och, i vissa fall, en särskild personutredning. För anställning på Svenska kraftnät krävs svenskt medborgarskap. Med anställningen följer en skyldighet att krigsplaceras. För mer information om säkerhetsprövning Svenska kraftnät arbetar för att främja mångfald och motverka diskriminering och ser gärna sökanden med olika bakgrund och erfarenheter till våra rekryteringar. Lär känna Svenska kraftnät och hur det är att arbeta hos oss: Lär känna oss på Svenska kraftnät

10 april 2024
Sista ansökan:
6 maj 2024